Linus Lundqvist om drömmen, framtiden och IndyCar 2024
avLinus Lundqvist fick chansen. Han tog den – och säkrade sin framtid.
Från och med 2024 kör han IndyCar för toppstallet Chip Ganassi Racing.
– Det är en dröm som har blivit sann, säger han.
24-åringen från Tyresö har haft en framgångsrik, men tuff karriär. Han har varit snabb på banan, vunnit brittiska Formel 3, motsvarigheten i USA och även IndyCars supportklass Indy NXT.
Men han har aldrig haft något större finansiellt stöd. Det stipendium han fick efter fjolårets titel räckte inte till någon styrning utan han fick vänta, vänta och vänta.
– Jag har trakasserat de flesta teamen här i IndyCar i två och ett halvt år, säger Linus Lundqvist med ett leende.
– Jag var väldigt besviken efter förra säsongen. Då kände jag att jag hade gjort allt jag kunde, men ändå fick jag ingen chans. Så jag funderade över om jag skulle ge upp min dröm, men bestämde mig för att jag inte är sådan. Jag bestämde mig för att påminna folk om vem jag är och det finns en anledning till att jag är där jag är idag.
Linus Lundqvist: Förberett mig för det värsta
Under våren gjorde han ett par tester i IndyCar, men sedan skadade sig Simon Pagenaud och plötsligt öppnades en lucka. Han fick chansen att köra stadsloppet i Nashville för Meyer Shark Racing och han imponerade i en av fältets svagare bilar. Han körde in stallets bästa säsongsresultat på Indianapolis Motor Speedway och precis som i Nashville satte han det snabbaste varvet vid sitt senaste lopp.
Det var på ovalen i Portland. Under sina tre lopp behärskade han alla de tre bantyper som finns i amerikanska IndyCar.
– I våras trodde jag aldrig att detta skulle hända, jag hoppades på det bästa, men har hela tiden förberett mig för det värsta. När ingen ringer till dig måste du själv ta samtalen och påminna dem om att du finns och alltid ta chansen när du får den, för du får bara en, säger han.
– Jag tog chansen i Nashville och efter det var det inte jag som fick ringa och tjata på andra, utan plötsligt ringde folk till mig. Det har varit väldigt intensivt efter det, säger Linus Lundqvist.
Alex Palou, mästerskapsledaren, gör sällskap med sin nya kollega Linus Lundqvist (Chip Ganassi Racing)
En drastisk förändring
Han säkrade ett kontrakt med Chip Ganassi Racing, stallet som vunnit Indy 500 vid fem tillfällen och mästerskapet vid 14. Det leder också mästerskapet dubbelt i år, med Alex Palou och Scott Dixon.
Det är också det stall som Marcus Ericsson nu lämnar.
– Detta är första gången någonsin som jag inte bara vet vad jag ska göra nästa år utan också åren efter det. Tidigare har jag aldrig ens vetat om jag ska avsluta säsongen med samma stall som jag startat den. Detta är en drastisk förändring av mitt liv, säger Linus Lundqvist.
Han kommer att vara med i depån hos Chip Ganassi Racing under säsongens två avslutande lopp, i Portland och på Laguna Seca. Därefter börjar förberedelserna för nästa år.
– Jag är väldigt spänd och ser fram emot att få uppleva hör förarna jobbar och lär mig mycket av dem. Se hur ingenjörer och mekaniker arbetar. Det kommer att bli många frågor från min sida i början, säger Linus Lundqvist.
Nytt stall för Linus Lundqvist
Han har valt att inte sätta några resultatbaserade målsättningar till sin första säsong i IndyCar utan vill ge sig tid att växa in i sin nya roll.
– Är det något jag lärde mig i Indy NXT är det att du alltid ska maximera det material du har. Har du en bil som är tia i startfältet ska du gå för nionde platsen, inte plats fem. Den första uppgiften blir att lära känna teamet och bilen. Sedan får jag sätta min egen twist på det, säger han.
– Samtidigt vet jag att jag nu är i ett stall där det är möjligt att slåss om vinster och pallplatser i varje race, men från min sida är det i nuläget mer än önskan om att vi ska vara där i slutet av nästa år.
Det är ännu inte klart vilken bil och vilket numme rhan har i IndyCar 2024.