Mick Schumacher med kärleksförklaringen till pappa F1-ikonen
avMick Schumacher är övertygad om en sak.
Han hade aldrig nått F1 utan sin pappa- F1-legendaren Michael Schumacher.
Nu uttrycker han sin kärlek till pappa med egna ord.
Michael Schumacher vann sju VM-titlar i Formel 1 och körde fler än 300 lopp för stall som Benetton, Ferrari och Mercedes, men sedan 2013 har han hållit sig undan offentligheten. Han skadades svårt i en skidolycka och låg i koma under flera månader.
Numera vårdas han under stort hemlighetsmakeri i hemmet i Schweiz.
Under samma period har hans son gått från att vara tonåring till att vinna Formel 3, vinna Formel 2 och växa upp och även tävla i Formel 1 under två säsonger. Nu är han reservförare hos Mercedes, ett team som även hans pappa representerade.
– Utan honom, hans medverkan och hans tips hade jag säkerligen inte kommit hit, säger Mick Schumacher till ”Hardenacke triggt” som visas på tyska Sky.
Mick Schumacher med varma ord om pappa
Så länge Mick Schumacher körde go-kart var pappa en given följeslagare.
– Han testade olika taktiker, ibland försökte han vara sträng, ibland var han det inte alls. Han ville se vad som triggade Mick. Det finns tillfällen när jag funderade över vad jag gjorde för misstag, men det var också de tillfällena som tog mig vidare, berättar Mick Schumacher.
Däremot har han aldrig upplevt sitt efternamn som en börda.
– Absolut inte, för pappa pressade mig aldrig. Han hade en fantastisk känsla för att veta när han skulle säga: ”Fundera inte mer över det nu, utan gör det bästa av den situationen som råder”, berättar Mick.
– Det är klart att jag visste att pappa var racerförare, men jag förstod inte hur stor han var.
#NeuesProfilbild pic.twitter.com/KBlwlugvbO
— Mick Schumacher (@SchumacherMick) January 16, 2023
Mick Schmacher själv drömmer om att ta sig tillbaka till F1, men vägen dit är inte enkel. Han är i dag tredjeförare hos Mercedes och det stallet har nyligen gjort klart med Lewis Hamilton och George Russell till och med 2025. Till nästa säsong är flera platser i startuppställningen upptagna.
– Det är rätt segt. På något sätt så stängs alla dörrar, vilket är synd för Mick förtjänar en plats i F1. Kanske är tipunkten inte rätt. för det sker inga stora förflyttningar i fältet, säger Mercedes Toto Wolff till speedweek.
Även Schuamcher säger sig vara redo.
– Jag är verkligen redo för att attackera igen, för att visa vad jag verkligen kan. Många människor har ingen aning om vad jag klarar av, säger han.
Kort om F1
Samtliga team höll sig innanför budgetgränsen år 2022. Alltså blir det inga bestraffningar till nästa år.
A closer look at the crunch between them
But the stewards quickly decide no further action 👍#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/imgbBsdViw
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023
När smäller det ordentligt hos McLaren? Det är en av de stora frågorna efter deltävlingen på Monza.
Oscar Piastri pressar Lando Norris hårt, på ett sätt som han inte är van vid.
– Jag har noterat att Lando Norris varit väldigt irriterad över radion, om han menar det eller om det är i stridens hetta. Det vet jag inte, men det händer varje gång han har en kollega som pressar honom och kör på samma nivå, skriver den tidigare F1-föraren Tino Glock i sin analys hos tyska Sky.
– Vi kan räkna med att det blir ännu mer oroligt hos McLaren.
McLarens stallchef Andrea Stella säger att hans förare är fria att raca, men de får inte vidröra varandra.
Det var mycket nära om inte ett faktum i Italien.
Här är för övrigt en kul sekvens mellan Sergio Perez och Carlos Sainz efter loppet:
The cooldown room: Monza edition 🇮🇹
Checo: "You were moving late, right?"
Carlos: "I was moving late, but on time, Checo!"#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/xnLv2ro7j1— Formula 1 (@F1) September 5, 2023
Sedan har vi släppt veckans F1-podd, Plattan i Mattan. Där vi snackar om Italiens GP, rekord och hur stort det är egentligen och lyssnar också på skillnaden i de radiomeddelanden som Sebastian Vettel lämnade sitt team och de som Max Verstappen gör.