F1 i Mexiko: Kan nya regler stoppa Red Bull?
avSenaste snacket inför F1 i Mexiko:
Max Verstappen krossar allt motstånd 2023. Priset får Red Bull betala år 2024.
Kan den nya regeländringen stoppa världsmästarna?
Red Bull kommer att behöva betala en rekordstor anmälningsavgift till Formel 1 2024 för att ens kunna försvara sin titel. Stallet har dominerat säsongen, Max Verstappen satte ett nytt rekord för antalet segrar i rad (10), stallet säkrade konstruktörs-VM i Japan förra månaden och Verstappen följde upp med att vinna sin VM-titel redan i Qatar. Nu jagar stallet en andraplats i VM tillsammans med Sergio Perez och det är på väg att sätta ett nytt rekord i antalet insamlade poäng under en säsong. Redan i fjol var det nära Mercedes rekord från 2016 ( 765 poäng).
I år har Red Bull Racing samlat in 706 poäng och fyra deltävlingar återstår. En av de återstående tävlingarna är också en sprint, vilket ger ytterligare möjligheter till poäng.
Det kan leda till att Red Bull slår ytterligare ett rekord. Det leder också till betydligt höjda avgifter. Formel 1 höjer anmälningsavgiften till F1 2024, en avgift som alla stall som vill vara med i F1 betalar och som är baserad på antalet inkörda poäng föregående säsong.
Enligt den brittiska tidningen The Mirror var grundavgiften 2023 6,8 miljoner kronor och nu väntar en höjning med 6,5 % vilket gör att grundavgiften ökar till 7,3 miljoner. Till den summan läggs sedan ytterligare en summa, per inkörd poäng. För Red Bull handlade det inför årets säsong om nästan 83 000 kronor per poäng och de 759 poängen från 2022 gav en total anmälningsavgift för 2023 på ungefär 70 miljoner kronor.
Den summan ökar rejält till 2024.
Korta nyheter inför F1 i Mexiko
Det är ett stort fokus på Sergio Perez inför F1 i Mexiko. Det pratas om att minska antalet besökare i depån, samt öka säkerheten eftersom engagemanget hos många fans i Mexiko är stort. Dessutom har det tidigare varit problem med att vissa av dem inte är så förtjusta i Max Verstappen. En guide inför F1 i Mexiko hittar du här.
När vi är inne på Sergio Perez så är det en fortsatt diskussion om ifall han klarar av att köra på rätt sida den vita linjen. PÅ COTA körde han utanför den vita linjen i kurva sex vid flera tillfällen, i alla fall enligt TV-bilderna. Samtidigt straffades han inte och det får Ferraris Charles Leclerc att reagera.
– Kameran var inte riktad helt mot en kurva. Vi har haft samma problem tidigare, vi måste hitta en lösning på det, citeras han av motorsporttotal.com.
– Där kan du köra långt utanför och ingenting händer. Gör du det i en kurva som övervakas, där räcker det att vara en millimeter utanför, så kan din helg vara förstörd.
Han anser att FIA måste ta upp problemet och hitta en lösning.
– Vi behöver ett rättvist system. I USA ser man tydligt att föraren är utanför banan i kurva sex, säger Ferraris förare.
FIA svarar att man vill bygga ut tekniken i framtiden.
Lewis Hamilton irriterad
Även Mercedes Lewis Hamilton är irriterad på FIA. Han diskades för att plankan under bilen var för tunn. Det var den inte efter träningen, men efter kval, sprint shoot-out, sprit och race, hade den slipats av. Han förlorade sin andraplats och även Charles Leclerc diskades.
Totalt undersöktes fyra bilar ordentligt, två av dem diskades.
– Jag har hört att flera andra bilar också bröt mot reglerna. De testades inte och kom undan, säger Hamilton till motorsporttotal.com.
– Vi måste ha en bättre struktur för att säkerställa att det är rättvist, sett till hela fältet.
Han vill se en förändring i Parc ferme, så att teamen får kontrollera sina bilar under helgen, framförallt på en bana som är så pass ojämn som COTA.
– Man ser ju hur våra huvuden hoppar, men det beror inte på att vi kör bilen för lågt utan det beror på underlaget.
Enligt Hamilton var allt väldigt olyckligt.
– Det handlade om 0,05 (troligen cm, red anm) i bakdelen av bilen och det är inte skillnaden mellan en vinst och en förlust.
Mer om F1 i USA hör du i vår F1-podd Plattan i Mattan där vi snackade ner USA:s GP och bland annat diskuterade diskningarna och den nedslitna plankan.
Det senaste snacket kring F1 2024 hittar du i vår stora genomgång av F1-Silly.