Startsida / Inlägg

F1 i Mexiko: Föreslår mångmiljonbonus för seger

av Anna Andersson

Inför F1 i Mexiko diskuteras en F1-revolution.

Radikala förändringar i sprintformatet – med ett tiotal extra miljoner i prispotten.

F1 i Mexiko 2023
Max Verstappen, Red Bull har vunnit över 50 procent av de F1-sprinter som har körts i historien (AP-TT)

Formel 1 i USA bjöd på en sprint, en förutsägbar sådan som Red Bulls världsmästare Max Verstappen vann. Efteråt reagerade till och med Red Bull med teamchef Christian Horner och föreslog en förändring.

– Sprinten är på rätt väg, men formatet kan behöva en finjustering, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till tidningen Auto, Motor und Sport.

Men han är inte ensam.

Väntar radikana förändringar i F1?

Enligt brittiska Autosport diskuterar Formel 1 nu flera radikala förändringar. Bland annat att att plocka bort sprintmästerskapet ur VM, för att på så sätt inte riskera att en VM-titel delas ut efter en sprint när det fortfarande är ett Grand Prix.

För att kunna göra det diskuteras F1 om det går att hitta en sponsor som kan finansiera en egen sprintcup med extra prispengar.

Enligt tyska Sky talas det om upp till en miljon dollar för en seger, vilket i dagens penningvärde är mer än elva miljoner kronor.

Ett annat alternativ är det som Christian Horner föreslog, omvänd startordning och ett tredje är ett helt nytt kvalformat.

Mercedes teamchef Toto Wolff är dock inte helt nöjd;

– När det gäller motorsport är jag rätt konservativ, säger han.

– Jag skulle hellre se att vi tar bort sprinten än att vi hela tiden förändrar den. Vänder vi på startordningen går vi mer åt juniorserierna där sporten går mot underhållning istället för att underhållningen ska följa sporten.

Nu kikar vi mot F1 i Mexiko.

Guide F1 i Mexiko 2023

Autodromo Hermanos Ridriguez

Banlängd: 4,313 km. Medsols
Avstånd till kurva ett: 890 meter
Antal kurvor: 9 höger och 7 vänster
Kurvor under 100 km /tim: 6 (T2, T4, T5, T6, T13, T16)
Inga kurvor tas i mer än 250 km/timmen.
Däck: C3, C4 och C5. 

Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 8 (3 av dem är hårda)
Maxhastighet utan DRS: 349 km/tim
Lägsta fart: 78 km/tim.
Genomsnittsfart: 179 km/tim.
Vinnande strategi 2022: 1 depåstopp.
Mest valda strategi: 1 depåstopp.
Första segrare: Jim Clark, Lotus, från pole position 1963
Segrar från pole position: 10
Seger från högsta startposition: 13, Alain Prost 1990.

Notera att det är en överhängande risk för säkerhetbil i Mexikos Grand Prix.

F1 i Mexiko 2023
Fieasta i när Formel 1 tävlar i Mexiko (AP-TT)

Statistik Mexico GP i Formel 1

Mexiko GP 2022 – topp 8 i kvalet

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. George Russell, Mercedes
  3. Lewis Hamilton, Mercedes
  4. Sergio Perez, Red Bull
  5. Carlos Sainz, Ferrari
  6. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
  7. Charles Leclerc, Ferrari
  8. Lando Norris, McLaren

Tid för pole position:

Absolut: 1:14.758 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)

2022: 1:17.775 (Max Verstappen, Red Bull)

2021: 1:15.875 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2019: 1:14.758 (Charles Leclerc, Ferrari)

2018: 1:14.759 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

2017: 1:16.488 (Sebastian Vettel, Ferrari)

 

Förare med flest pole position:

Jim Clark (4)

Ayrton Senna  (3)

Nigel Mansell (2)

Mexiko GP 2022 – topp 8 2022

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Lewis Hamilton, Mercedes
  3. Sergio Perez, Red Bull
  4. George Russell, Mercedes
  5. Carlos Sainz, Ferrari
  6. Charles Leclerc, Ferrari
  7. Daniel Ricciardo, McLaren
  8. Esteban Ocon, Alpine

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams, 1991)

2022: 1:20.153 (George Russell, Mercedes)

2021: 1:17.774 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2019: 1:19.232 (Charles Leclerc, Ferrari)

2018: 1:18.741 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2017: 1:18.785 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Fem senaste vinnarna: 

2022 Max Verstappen Red Bull

2021 Max Verstappen Red Bull

2019 Lewis Hamilton Mercedes

2018 Max Verstappen Red Bull

2017 Max Verstappen Red Bull

 

Förarna med flest vinster:

Max Verstappen (4)

Jim Clark (2)  Nigel Mansell (2)

Alain Prost (2)

Lewis Hamilton (2)

2022 genomfördes 24 omkörningar i Mexiko GP, året innan 23.

Däcken och förutsättnignarna går jag igenom senare i veckan, men det är klart inför tränignarna. En väderprognos kommer ni också att få.

Önskar er en trevlig onsdag, vilket också innebär att det senaste avsnittet av Plattan i Mattan är live. I dag snackar vi om USA:s GP, om Aston Martins kräftgång, diskningar och en rörlig bana.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB