Startsida / Inlägg

Brawn GP: Keanu Reeves och Jenson Button inför F1-dokumentär

av Anna Andersson

Har du hört historien om hur Ross Brawn köpte ett F1-team för en pund, startade Brawn GP och vann VM-titeln F1 2009? Det hade inte Keanu Reeves.

I en exklusiv intervju med F1-bloggen berättar han och Jenson Button om dokumentären som släpps på Disney+ den 15 november.

Jenson Button världsmästare med Brawn GP i F1 2009
Jenson Button och Brawn GP säkrade VM-titeln i Formel 1 2009 (AP-TT)

Historien om Formel 1 2009 är det många som har ett hum om. Hur den stora ekonomiska krisen fick Honda att lämna F1 efter säsongen 2008 och ville lägga ner sitt F1-team. Hur 700 anställda riskerade jobbet, men en smart lösning och engagerade medarbetare inte bara räddade teamet utan också vann en oväntad VM-titel.

En historia som hade gått den F1-intresserade skådespelaren helt förbi.

–  Jag har ingen minne av det året alls, jag följde inte det året. Utan jag hade ett samtal med en kompis i bilen en dag. Vi snackade om F1 och han frågade om jag känner till storyn om Brawn. Jag frågade honom vilken story menar du? Han är producent och regissör och han berättade lite om vad som hände. Så jag sa till honom att vi måste ju göra den storyn, vill du berätta den?, säger Keanu Reeves

Han ligger bakom idén till dokumentären, men har även har en roll som berättare och intervjuare i de fyra delarna

– Han svarade javisst, sedan tog det oss två år, kanske två och ett halvt för att få möjligheten att göra det. Vi jobbade med ett produktionsbolag i London, North One, och sedan kom Disney + med i projektet och vi fick berätta storyn, men idén föddes verkligen av att jag hörde om Brawn GP, blev inspirerad och kände att jag verkligen ville vara med och berätta den här historien

Brawn GP: Keanu Reeves leder F1-dokumentär

Brawn GP F1 Keanu Reeves
Keanu Reeves fick idén till dokumentären om Brawn GP F1 (AP-TT)

Under inspelningen har han besökt fabriken i Brackley där Mercedes numera har sin bas, han har träffat racerförare som Jenson Button, Rubens Barrichello och Felipe Massa, givetvis huvudpersonerna Ross Brawn och Nick Fry samt andra tidigare medarbetare hos Brawn GP och givetvis andra personer som hade en avgörande roll 2009. Så som Ferraris dåvarande president Luca di Montezemolo och F1-grun Bernie Ecclestone.

– Det mest spännande för mig var ändå att prata med Jenson, Rubens och förarna. Att få höra deras passion, vad som krävs och vad de gör. Jag menar dessa förare vet allt, om du frågar Jenson om ett speciellt race så minns han kanske inte allt, men han minns saker som att ”när jag gick igenom kurva fyra så hände det och jag valde det spåret”, säger Keanu Reeves i intervjun med Sportbladets F1-blogg.

– Det finns alltid något att berätta. Det är en sådan precision i det de gör och att sedan prata om en så speciell säsong, höjdpunkterna och svårigheterna var väldigt speciellt. För mig personligen var det intressant att förstå mer kring hur ett racingteam är uppbyggt, allt från till fabriken till hur den finansiella kollapsen i 2008 gjorde att tusentals människor riskerade sina jobb. Det var spännande att få resa till Brackley och möta människor, ingenjörerna som var involverade i alla området kring den bilen var väldigt betydelsefullt. Att få höra deras historier och vad det  betydde för dem och hur de jobbade tillsammans.

Jenson Button Brawm GP i F1 2009
Jenson Button, Brawn GP, vann VM i F1 2009. En ny dokumentär visar snart hela den otroliga historien. (AP-TT)

Brawn GP och Jenson Button överraskade mästare i F1

Jenson Button, som gjorde sin första säsong i F1 2000, tävlade totalt 17 år i Formel . Hans säsong i Brawn GP är hans mest framgångsrika. 2009 gav honom en VM-titel och skrev in hans namn i historieböckerna för all framtid.

– Det var ett så speciellt år för alla som var involverade. Framförallt eftersom många av dem inte trodde att de skulle ha något jobb, men innan året var slut hade de erövrat världen. Det är sådant som inte händer. Det var så mycket känslor, vi gick igenom så mycket tillsammans. Även om du alltid står nära ditt team så är det aldrig som det året. När vi gjorde ett bra resultat var det så mycket känslor, samma sak när det gick lite sämre. Samtidigt hjälptes vi åt och lyfta varandra vilket betydde mycket, säger Jenson Button i en mycket exklusiv intervju med F1-bloggen.

Säsongen 2009 innebar en stor regeländring för att minska downforce och därmed även hastigheten i kurvorna. Året innan hade Honda värvat Ross Brawn, som tidigare arbetat framgångsrikt som teknisk direktör hos Ferrari, som stallchef.

Stallet hittade ett kryphål i det nya regelverket. Det kom på att de kunde använda sig av inte bara en utan av två diffusors  eftersom den inte syntes ”från bilens undersida”. Det ledde luftströmmarna in under bilen, de bildade ett vakuum vilket ökar downforce och så även hastigheten. Även Williams och Toyota hade liknande lösningar. 

Den dubbla diffusorn hos Brawn GP i F1 2009

Ross Brawn och hans kollega Nick Fry hade en fantastisk idé och en bil som var snabb, inga pengar och ett team som skulle läggas ner. De lyckades övertyga Honda om att ta över teamet i väntan på en ny investerare. Köpet fastslogs av en symbolisk pund.

Stallet kom till de avslutande testerna och var snabbare än alla andra. 

– Som en typisk racerförare kom jag in efter att jag hade kört ett varv och sa: Balansen saknas, det understyr för mycket här och överstyr för mycket där, minns Jenson Button.

–  Ingenjören kliade sig i håret och sa: “Jenson, du har gamla däck och du är näst snabbast av alla, de andra hade testat hela vintern.” Vi ändrade set upen och satte på nya däck och var en och en halv sekund snabbare än alla andra. Det var väldigt speciellt. Jag minns att de rullade in mig i garaget och gick ur bilen och alla mekanikerna hade gått. De gått för att spela på oss, på att vi skulle vinna mästerskapet. Man kan väl spela på att man ska vinna, inte förlora va?

Keanu Reeves bryter in:

– Jag läste att den som spelade på att ni skulle vinna VM det året fick 101 gånger pengarna. Stämmer det?

Jenson Button:

– Ja. Så många människor spelade på oss att det de begränsade spelet till 200 pound per person. Så tror jag att det var.

Button: En fantastisk bil vann Formel 1 2009

Säsongen startade oerhört  bra. Button gick upp i en klar ledning, men lagom till Storbritanniens GP i mitten av sommaren fick han stora problem.

– Det var däcken. Jag kom till Storbritanniens GP och förväntade mig att jag skulle vinna. Det gjorde alla andra också. Jag lade så mycket press på mina egna axlar, vi hade vunnit sex av sju lopp och allt utom en seger var ett misslyckade. Pressen bara växte och när loppet inte gick enligt plan så blev det som en spiral. Det blev bara värre, minns Button.

Han och hans kollega Rubens Barrichello slogs om VM-titeln. Även Red Bulls Sebastian Vettel var inblandad i kampen och  Button säkrade titeln i det allra sista racet.

– Det roliga är att alla snackar om att bilen bara var bra på grund av den dubbla diffusorn, men det var bara en fantastisk bil. I det sista racet så tog jag en pallplats och vi hade inte utvecklat bilen sedan mitten på säsongen och den var fortfarande bra. Alla hade en dubbel diffusor och vi var ändå näst bästa team, förklarar Jenson Button för F1-bloggen.

– Det glömmer många människor bort. De stirrade på den dubbla diffusorn i den bakre delen av bilen och såg inte resten av bilen. På ett sätt hjälpte det oss också, för det gjorde att de inte såg allt annat som vi hade gjort.

Dokmentären är i fyra delar och släpps på Disney + den 15 november 2023. Samma dag som det stora eventet F1 i Las Vegas ska invigas med en enorm show.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB