Sportbladet sätter plus på förarna i F1 2023
avF1 2023 är över – F1 2024 ska snart börja. Det är 92 dagar kvar.
Men innan vi går in där ska vi givetvis avsluta denna, med årets stora plusguide.
Därför har jag satt Aftonbladet klassiska plus på förarna för Formel 1 2023 och givetvis är ni välkomna att sätta era egna plus och diskutera i kommentarerna nedan!
Vi startar med plats 22-11.
22) Nyck de Vries AlphaTauri 0 poäng –
Förväntningarna var höga på den nederländske föraren som fick hjälp in i F1 via sin insats på Monza för Williams, sin roll som reservförare hos Mercedes och sin kompis Max Verstappen som öppnade för kontakten med Helmut Marko. Gan fick tio lopp – men han fick egentligen aldrig chansen utan åkte ut lika fort som han kom. Nu är han tillbaka i Formel 1 E och kör även WEC med Toyota.
21) Logan Sargent, Williams +
Amerikanen kom upp via Williams juniorprogram och har hela säsongen hyllats av teamet för sitt jobb, frågan är varför? Faktum är att han bara har tagit en poäng och det gjorde han på COTA sedan andra förare diskats efter målgång. Han har fått stryk med 22-0 i kvalen mot sin kollega Alex Albon och är sist i mästerskapet av de förare som kört hela säsongen. Han blandar bra prestationer med slarv som inte har i F1 att göra och han är ojämn. Sargent är den enda förare som inte bekräftad för 2024.
20) Liam Lawson, AlphaTauri, +++
Nya Zeeländaren fick plötsligt hoppa in när Daniel Ricciardo, som ersatte Nyck de Vries, drabbats av en fraktur i handen. Han fick fem lopp i en bil som tagit tre poäng och lade ytterligare två poäng till den samlingen. Det gjorde avtryck och bidrog till teamets åttonde plats i konstruktörsmästerskapet. Lawson som annars jagade titeln i amerikanska Super Formula gjorde ett riktigt fint inhopp, därefter slutade han tvåa i det japanska formelbilsmästerskapet. Han är reservförare för Red Bulls team till 2024 och en förare att räkna med framöver.
19) Kevin Magnussen, Haas +
Totalt tre poäng, en poäng vid varje tillfälle under 2024 är inte godkänt och han fick dessutom stryk av comebackande Nico Hülkenberg sett till både kvalprestation och poäng. Å ena sidan var Haas den sämsta bilen i fältet, å andra sidan måste du alltid slå din teamkollega i F1. Det är den enda som har samma material. KMAG och Hulken fortsätter i teamet även 2024.
18) Guanyu Zhou, Alfa Romeo +
Alfa Romeo lämnar F1 med en besvikelse. Alfa Romeo var namnsponsor åt Sauber, ett team som kom näst sist i konstruktörsmästerskapet och med en bil som står i split mellan framtid och dåtid. 2026 ska Audi kliva in i F1. Fram till dess kör stallet med motorer från Ferrari.
Oavsett vad har Zhou fått stryk av erfarne Valtteri Bottas i både kval och race. Och det för andra säsongen i rad. Han är bekräftad för 224, men ska det bli en framtida satsning krävs mer än en bra sponsor i bakfickan. Det krävs resultat.
17) Daniel Ricciardo, AlphaTauri 6 ++
Den leende Australien kom tillbaka. Han ersatte de Vries, men kraschade illa och tvingades att vila redan efter tre race. Därefter kom han tillbaka och plockade sex poäng i sitt andra lopp. Han finns där, men ärligt talat känns det som om han vid sidan av sitt namn och PR-möjligheter i USA ska bidra med att sätta press på Sergio Perez. För så länge Ricciardo med sin popularitet och kunskap sitter i en AlphaTauri kan Perez inte slappna av i den andra bilen från Red Bull.
16) Nico Hülneberg, Haas, 9 +++
Han kom tillbaka efter tre års frånvaro och körde in sex poäng i Australien, på en bana som inte är någon annan lik. Han följde upp med tre till i Österrike och de resultaten gjorde att han slog sin kollega men räckte inte från att rädda Haas från sistaplatsen i konstruktörsmästerskapet. Hulken har visat sin styrka i kvalen där han ofta tagit sig till Q3, men bilen sliter däck värre än någon annan och söndagarna har ofta varit fritt fall ut från poängen. Hulken har dock imponerat och i en bättre bil hade han tagit fler poäng. Hans kval ger fyra plus, racen knappt två… Nämns som en möjlig förare för Audi när kontraktet med Haas går ut 2024.
15) Valtteri Bottas, Alfa Romeo +++
Finländaren leder Alfa Romeo och har tagit poäng när han har haft möjlighet. En stabil förare som dessutom har blommat ut med en egen personlighet sedan han lämnat Mercedes. Det senaste påhittet, hans kalender BOTTAAS med tolv konstnärliga bilder på hans bakdel, allt till förmån för kampen mot prostatacancer, har skapat stora rubriker. Numera är Bottas inte bara en respekterad förare i depån utan visar att han även har reklampotential. Det är viktigt för en framtid i en sport som blir allt mer publik. Han kör för teamet, som kommer att byta namn, även under 2024.
14) Yuki Tsunoda, AlphaTauri +++
14 poäng på de avslutande fem loppen räddade AlphaTauris säsong, det blev en åttondeplats i VM; hade kunnat bli en sjundeplats om inte strategin varit lite väl lam i det sista racet. I Abu Dhabi låg Tsunoda i ledningen mellan varv 18 och 22, vilket gjorde honom till första japan att leda ett lopp i F1 sedan Takuma Sato gjorde det i Europas GP 204. Sato körde 90 F1-lopp och har även vunnit Indianapolis 500 vid två tillfällen, senast 2020. Tsunoda, som har gjort sig känd för att vara fältets argaste förare, har under 2023 också visat att farten finns. Sammanfattningsvis är Tsunoda är oerhört ojämn, du vet aldrig vad du får, 65 procent är misstag och tveksamheter – men 35 procent lysande prestationer. Han har haft ett stort stöd från Franz Tost, som nu lämnar rollen som teamchef för AlphaTauri. Frågan är hur det påverkar Tsunoda framöver.
13) Alexander Albon, Williams, 27 ++++
Killen har gått från att vara petad och nedbruten hos Red Bull till att bli ledaren hos Williams. Han körde ensam upp teamet till plats sju i konstruktörsmästerskapet och har varit en trogen poängplockare under hela säsongen. En av de förare som har imponerat mest under året.
12) Esteban Ocon, Alpine ++
Han fick stryk i den teaminterna duellen med Pierre Gasly, har vägrat lyda order, brutit ett stort antal lopp och lidit under de interna problem som Alpine har haft. Teamet var fyra i fjolårets konstruktörsmästerskap, slutade sexa i år och det räcker inte. Det blev en pallplats för varje förare, vilket var årets höjdpunkter.
11) Pierre Gasly, Alpine ++
Han lämnade AlphaTauri för att ersätta Fernando Alonso. Alonso är ett racingmonster som alltid får ut mer ur bilen än vad den kan leverera. Det är inte Gasly. Han hade hoppats på att ta ytterligare ett steg i sin karriär och visa att han är en teamleader, men Alpine har haft allt för mycket andra problem och personligen tror jag inte heller på kombinationen Gasly/Ocon. Det är allt för mycket gammalt groll för att den relationen ska bli bra,de saknar tydliga roller och det hindrar teamet i den framtida utvecklingen
•••
Detta var mina plus, lägg gärna dina i kommentarerna här på F1-bloggen, precis som vanligt i en juste ton.
För övrigt kom Sergio Perez undan med en varning efter sitt hån mot domarna.
Innan vi fortsätter med nedräkningen för F1 2024 kan jag också tipsa om vår
F1-podd, Plattan i Mattan, vi snackar ner Abu Dhabis GP, pratar om Lelcerc, Verstappen och Hamiltons högsta önskan.