Riskerar förarna att förfrysa fingrarna under F1 i Vegas?
avF1 i Vegas väntas bli ett jätteparty – men ett kallt sådant.
Det finns en risk att förarna drabbas av stelfrusna fingrar.
Det är dags för premiären av Las Vegas Grand Prix i Formel 1, men loppet startar vid midnatt natten till lördag och GP-loppet 22.00 på lördag kväll, lokal tid. Det är sent. Då är det kallt i Nevadas öken.
Det kan vara så kallt som fem grader.
Den 8 oktober 1978 var det bara 4,8 grader varmt när F1 körde sin premiär i Montreal, 2020 var det så mycket dimma och kyla i luften att fredagens träningar ställdes in och under kvalet var det många förare som gjorde misstag i det kyliga vädret. Så kallat som det väntas vara under F1-helgen i Las Vegas är det annars enbart under vintertester i Spanien i februari.
Men de har numera flyttats till Bahrain.
– Det kommer att bli väldigt intressant att köra ett kval under sådana väderförhållanden, säger Mercedes i en kommentar inför helgens F1 i Vegas.
F1 i Vegas – ett kallt nöje?
Men hur framförallt däcken reagerar på de kyliga förhållandena är en sak. Det finns en risk att det blir väldigt halt på den nya asfalten, en annan sak är hur förarna ska hantera det.
– Man måste förbereda sig på temperaturen, men också på hur de påverkar ens händer, säger McLarens Lando Norris till motorsporttotal.com.
– Händerna är enormt viktiga och vi funderar över om vi kan ha någon form av handvärmare eller extra handskar.
Även Nico Hülkenberg påpekar att händerna kan ta skada under ett lopp som pågår i närmare två timmar.
– Efter ett par varv fryser man så mycket om händerna. Fingrarna är iskalla och de är stelfrusna i en position. På något sätt så tappar man känseln i dem, säger Haas tyske förare.
– Under testerna i Barcelona har jag haft så stelfrusna fingrar att jag inte har kunnat räta på dem.
Han kommer för övrigt att byta tillbaka till den äldre modellen av Haas-bilen till helgens lopp.
Banan i Las Vegas innehåller ett par raksträckor. Det blir spännande att se vad som händer med däcken under den tiden, hur mycket de tappar i temperatur. Det blir spännande att se hur den nya asfalten och däcken kan jobba tillsammans – eller också inte. Det finns också en risk för graining när det är så kallt. Jag gissar att det blir mycket snack om temperatur, asfalt och däck i helgen. Vad tror du?
Alla tider för F1 i Las Vegas.