Startsida / Inlägg

Alpine: Helt nytt koncept till F1 2024

av Anna Andersson

Alpine satsar på ett helt nytt koncept i F1.

Det kan ställa till problem under inledningen av årets säsong av Formel 1.

Alpine A524 F1 2024
Esteban Ocon och PIerre Gasly kör för Alpine (Alpine)

Alpine upplevde att det koncept som stallet arbetat efter under 2022 och 2023 hade nått sitt maximum. Därför har stallet gjort en nysatsning och medarbetarna tror att det finns mer potential – även om bilen inleder säsongen något längre ner i fältet.

– Bilen är helt ny och när man gör så tar man oftast ett steg tillbaka, säger föraren Esteban Ocon.

– Jag säger inte att det måste vara så, vi har inte testat bilen än. Men planen är att förbättra bilen  för varje varv vi kör.

Bara genom att titta på bilen är det tydligt att den ser annorlunda ut jämfört med föregångaren och enligt teknikchjef Matt Harman är bilen ny – från nos till bakvinge.

– A523 hade nått sitt max och därför analyserade vi väldigt noga hur vi ville designa aerodynamiken så att vi skulle få större frihet och kunna nyttja konceptet till fullo, säger han i samband med lanseringen av A524.

Alpine med helt ny bil till F1 2024

Han påpekar att fjolårets bil hade ett ”väldigt smalt arbetsfönster” vilket resulterade att bilen var väldigt ”inskränkt ” och bilen antingen fungerade väldigt bra på en typ av bana eller så fungerade den inte alls.

– Därför har målsättningen varit att bredda fönstret.

– Dessutom har vi arbetat mycket med bromssystemet, framförallt med att hantera temperaturen för  när du forslar bort värmen kan du du kan öka prestandan.

En annan stor föräändring är golvet.

– Det är en viktig komponent som kan göra en stor skillnad. Vi har bestämt oss för att ha en agressiv utvecklingstrategi, fortsätter han.

– Alla de ändringar som vi har gjort ger oss chansen att öka prestandan de kommande två åren, även om vi också behöver göra vissa kompromisser.

Stallet började utveckla A524 i slutet av 2022 och det testade en del saker under raccehelgerna förra året. Däremot kan Harman inte ge någon bild av var stallet står, utan det återstår att se under testerna i Bahrain.

– Vi ska framförallt koncentrera oss på arbetet med att konfigurera allt inför säsongsstarten, säger Matt Harman.

Alpine F1 2024
Alpine redo för 2024

Här är ytterligare en bild. Nosen är smalare och det är inte alls lika mycket rosa som vad vi har vant oss med från den franska tillverkaren. Esteban Ocon och Pierre Gasly har ett nytt arbetsredskap. Ännu ett team som slopar färgen, vad tycker ni om dessa kolfiberbilar?

Alpine F1 2024
Alpine F1 redo för 2024?

Vad gör Mick Schumacher hos Alpine?

För övrigt fick vi se Mick Schumacher på Alpines lansering. Detta eftersom han ska tävla för Alpine i WEC, ett uppdrag som han kombinerar med att vara Mercedes reserv- och testförare i Formel 1. Han har tagit uppdraget för att inte förlora för mycket körning och utvecklas vidare, hans målsättning är fortfarande en plats i Formel 1. Öppnar sig möjligheten när Lewis Hamilton lämnar Mercedes till 2025?

Tveksamt. Filips tes om att Alexander Albon ska lämna Williams för Mercedes i det senaste avsnittet av vår F1-podd Plattan i Mattan slog i alla fall Williams stallchef James Vowles hål på när han bekräftade att Albon har ett kontrakt med Williams till och med 2025. I veckans avsnitt av vår F1-podd fyller vi 100! Och tar med er på en resa i F1-historien – vid sidan av snacket kring Hamilton och Ferrari. Vilket kanske är århundradets värvning?

 

Problem för Sauber?

Riskerar Sauber, Stake F1 eller Kick Sauber problem på hemmaplan? Jo Stake är ett onlinecasino och stallet har varit medvetna om att man inte kan använda det namnet i alla länder.

Det kan också ställa till problem på hemmaplan.

Även i Schweiz är onlinecasinon förbjudna och enligt SRF öppnas nu en utredning mot stallet. Enligt en professor är namnen Stake och Sauber nu så starkt förbundna med varandra att en gräns är överskriden. Stallet riskerar böter på 500 000 frank, fem miljoner kronor.

Stallets bil kan du se här. Borta är allt som påminner om Alfa Romeo. Istället är det grönt och svart som gäller.

Nästa lansering är Racing Bulls, eller Visa Cash App RB eller småtjurarna eller vad vi nu ska kalla dem. Den lanseringen sker den 8 februari, men den är i Las Vegas.

Det gör att vi får ta del av den den 9 februari.

Så att du inte väntar hela morgondagen på något som inte  händer…

Christian Horner vs Red Bull

Christian Horner utreds internt av Red Bull, just nu snurrar ett antal olika rykten över internet, bland annat sägs det att Jos Verstappen och Helmut Marko, som inte varit helt överens med Horner det senaste året, står på en sida. Att Bernie Ecclestone är inblandad och försöker hjälpa sin vän Horner och att kvinnan som anklagat Horner för opassande beteende är en person som arbetat väldigt nära honom.

Horner ska förhöras av en oberoende jurist på fredag och enligt motorsporttotal.com har flera andra anställda redan hörts.  Vad som händer efter fredagens möte är inte känt.

Det vi vet är att Red Bull, som sista stall, presenterar sin bil den 15 februari.

•••

Japans GP stannar i kalendern i ytterligare fem säsonger. Kontraktet är förlängt till och med 2029 och tävlingen kommer även framöver att avgöras på Suzuka.

•••

Nu har du också chansen att vinna ett signerat exemplar av min bok Cirkus Formel 1, en bok om sporten, förarna, teamen, skandalerna om dåtid, nutid och framtid. Allt du behöver göra är att ha chansen att vinna är att svara på ett quiz.

Tävla här.

Om du inte vill tävla kan du, via en extrern ANNONS förhandsboka ett signerat exemplar av boken här. EXTERNLÄNK FRÅN BOKUS

  • Tjänstgörande sportredaktör: Adam Borg
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB