Fernando Alonso och Aston Martin avslöjar Mercedes hemlighet!
avAston Martin har presenterat den bil Fernando Alonso ska köra i F1 2024.
Bilen avslöjar Mercedes hemlighet!
Det är ett par dagar tills Mercedes presenterar sin bil till Formel 1 2024, men när Aston Martin som köper motor, växellåda och bakre hjulupphängning av Mercedes nu har presenterat sin bil så ser vi vilken enorm förändring som kommer att ske hos Mercedes också.
Även om vi inte ser hela Mercedesen innan testerna börjar i Bahrain så kan vi konstatera att just växellåda och den bakre hjulupphängningen har förändrats för Aston Martin, som kund, är hänvisad till samma layout som det tyska fabriksteamet.
Fernando Alonso kör för Aston Martin i F1 2024
Det betyder att Fernando Alonso och hans stall avslöjade Mercedes hemlighet redan i dag.
Aston Martin och AMR 24 har bytt till pushrod bak och det kommer Mercedes då också att ha gjort.
– Vi har ärvt den nya fjädringen från Mercedes, säger Aston Martins teknikchef Dan Fallows i samband med presentationen.
– De ger oss växellådan och strukturen bak, så det har ändrats något från förra året också. Det finns en förändring i den bakre änden av bilen, medan den främre är väldigt lik fjolårets.
Mercedes har varit tydliga med att det kommer att ske en stor förändring till årets säsong, i fjol var Ferrari och Mercedes, och deras kunder, de enda som använde pullrod vid den bakre fjädringen, Red Bull valde pushrod och det har varit tydligt att det teamet har lyckats bättre och kunnat frigöra mer ytor för att kunna styra luftflödet kring golv och bakvinge på ett sätt som genererat i mer downforce.
Nu väljer Mercedes och deras kunder samma väg. Även Williams, som är kund till Mercedes, bör gå åt samma håll i sin design.
Aston Martin avslöjar Mercedes hemlighet i Formel 1
Lance Stroll och Fernando Alonso kör för Aston Martin även 2024, Alonso går in på sitt sista år i kontraktet och han har ett mål:
– Förhoppningsvis är det jag som kör för stallets första seger, säger han
Bilen är den första som Aston
Martin helt har tillverkat i teamets nya fabrik, Aston Martin som inledde 2023 starkt men tappade på slutet av säsongen har som målsättning att slåss om både pallplatser och vinster i år.
– Nästan alla aspekter av bilen har reviderats och optimerats. Vi har lärt oss läxan från 2023 och fortsatt att förbättra våra styrkor, säger stallchef Mike Krack.
Denna vecka kommer flera presentationer. Vad sägs om Ferrari i morgon den 13 februari, därefter följer Mercedes och McLaren den 14, även om ni redan har fått se McLarens färgsättning. Sist ut är Red Bull den 15 februari.
Återstår att se om frågan kring stallchef Christian Horner är löst till dess.
De bilar som har presenterats kan du se i tidigare inlägg här på F1-bloggen.
Kort om F1 2024
Haas har testkört sin nya bil VF-24 på Silverstone. Nico Hülkenberg körde 200 km. Nytt för i år är att stallen får köra 200 kilometer under en filmdag, inte 100 som tidigare. Stallet har också meddelat att det ska genomföra ytterligare en filmdag, den 19 februari, innan testerna startar i Bahrain. Vi kan utgå ifrån att Kevin Magnussen rattar bilen vid den andra testdagen.
Oh how we’ve missed that sound 🖤
The #VF24 has completed its first lap at our Silverstone Shakedown. #HaasF1 pic.twitter.com/si0zxLDjxg
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 11, 2024
F1-bibeln 2024
Missa inte att beställa vår F1-bibel inför säsongen. Fjolårets magasin var en stor succé och sålde slut i flera butiker. Nu jobbar vi hårt för att ni ska bli lika nöjda i år och det är en kamp mot klockan för att hinna få med allt – hinna trycka och leverera magasinet i tid.
Du kan säkra ditt exemplar genom att beställa det. Då får du det direkt hem i brevlådan.
Vi har också kryddat F1-bibeln med IndyCar och i veckans avsnitt av Plattan i Mattan kommer vi också att fokusera på IndyCar.