Startsida / Inlägg

F1: Red Bull ökar pressen på Daniel Ricciardo

av Anna Andersson

Red Bull ökar pressen på Daniel Ricciardo rejält. Fansens favorit slåss för sin framtid i F1.

– Han måste snart hitta något, säger Dr Helmut Marko.

Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda F1 2024
Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda har pressen på sig uner F1 2024 (Getty Images / Red Bull Content Pool )

34-åriga Daniel Ricciardo tävlar tillsammans med Yuki Tsunoda för Racing Bulls, systerteam för Red Bull Racing i Formel 1. Ricciardo var stjärnan hos Red Bull, intill Max Verstappen, innan han lämnade teamet för först Renault och sedan McLaren.

Då sjönk både prestation och resultat. I fjol kom han tillbaka till Red Bulls familj som testförare, men efter halva säsongen fick han en plats hos AlphaTauri (nuvarande Racing Bulls), men han drabbades av en fraktur i handen och fick vila ett par race. Därefter hittade han inte farten igen.

I år har han fått chansen hos Racing Bulls och han har varit tydlig med att målet är att nå Red Bull och peta Sergio Perez för att ta en förarplats intill Max Verstappen.

Men efter två deltävlingar står han på noll poäng – slagen av sin kollega Tsunoda som inte heller tagit poäng men varit starkare i kval.

Det är långt under de förväntningar som Red Bull har på förarna i sitt systerteam.

– I år står mycket på spel, både för Yuki och för Daniel, skriver Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko i en kolumn för speedweek.

– Yuki kvalade bra, men Daniel måste snart hitta något.

Kan Daniel Ricciardo lämna F1 2024?

Marko antyder där att tålamodet med 34-åringen från Australien inte varar för evigt. I fjol fick Nyck de Vries sparken efter noll poäng på tio lopp. Årets säsong är två lopp gammal.

– Det finns arbete att göra, Yuki kvalade i alla fall bra, körde om VM-poäng under den första stinten för att sedan tappa. De klarar inte av att hålla farten över tid. Nu måste de ta reda på vad anledningen till det är, om det har att göra med att de sliter på däcken eller om det är någon annan anledning.

Han kan inte heller låta bli att ge Ferrari en knuff i sidan och kommentera 18-årige Olli Bearmans imponerande debut.

– Periodvis låg han på samma nivå som Charles Leclerc, men vad gör Ferrari? De köper den dyra Hamilton, har förlängt kontraktet med Leclerc och nu visar det sig att Bearman är en supertalang. Om jag vore Fred Vasseur så hade jag  letat reda på en förarplats till Bearman i ett annat F1-team på studs, Haas kanske? Vad vet jag, säger Marko.

–  Nu måste de verkligen betala ett team för att utbilda honom.

Red Bull och situationen i teamet har diskuterats om och om igen den senaste månaden och även om stallet har vunnit de två inledande loppen dubbelt är läget i teamet fortfarande spänt. Men det vill Marko inte kommentera.

Korta nyheter från F1 2024

Mercedes erkänner att man gjorde en miss i Jeddah. Stallet skulle ha tagit in båda bilarna i depå när säkerhetsbilen var ute, men tog bara in George Russell.

– I efterhand vet vi att vi skulle ha gjort det, men när det inträffade visste vi inte om det skulle bli ytterligare någon incident under loppet och vi visste heller inte hur hållbara däcken skulle vara, säger Andrew Shovlin.

Med andra ord hoppade Mercedes, precis som McLaren, på ytterligare en säkerhetsbil eller till och med en rödflagg. Men när det inte hände tjänade strategin inte till någonting.

– Om vi hade vetat vad som skulle hända, skulle vi säkert ha kallat in dem båda. Det hade varit det rätta för Lewis.

Hamilton slutade till sist nia, medan teamkollegan Russell blev sjua.

McLaren och Oscar Piastri testade sin MCL 36 från 2022 på Imola igår. I dag får testföraren Ryo Hirakawa chansen :

Även Ferrari genomförde ett test på Fiorano med Olli Bearman bakom ratten.

Teamdueller i F1 2024

Efter två lopp ligger följande fem förare under med 0-2 i den interna teamduellen:

Sergio Perez, Lewis Hamilton, Lance Stroll, Pierre Gasly och Logan Sargeant .

Hos Ferrari har Leclerc vunnit kvalduellen båda gångerna, men fått stryk i ett lopp mot Sainz men vunnit mot Bearman.

Tsunoda 2-0 i kval mot Ricciardo hos Racing Bulls och det står 1-1 i race, samma sak hos Sauber där Bottas har varit starkare i kvalet. Hos Haas är det helt jämnt, 1-1, samma sak hos McLaren.

Veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan hittar du här. Då snackar vi om Bearman, om Norris tjuvstart och varför han inte bestraffades och Haas teamkörning.

Mycket nöje.

Har du ännu inte anmält dig till vårt Racingbrev som kommer en gång i veckan, direkt i din inkorg? Här gör du det.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB