Startsida / Inlägg

F1: Ferrari flyttar uppdatering – redo i Japan

av Anna Andersson

Dubbelseger under F1 i Melbourne – nu rapporterar italiensk media att Ferrari flyttar sin uppdatering av bilen redan till nästa deltävling i Japan. 

– Vi har bestämt oss för att göra en aggressiv satsning.

F1
Carlos Sainz och Ferrari gör en aggressiv satsning inför Japan GP i F1 (AP-TT)

Orden kommer från stallchef Fred Vasseur och han yttrade dem redan innan Formel 1 i Melbourne då Ferrari tog  både första och andraplatsen i loppet. Enligt motorsport.com i Italien  kommer Ferrari nu att flytta fram sin utvecklingsplan för SF-24. De uppdateringar som var planerade till säsongens sjunde deltävling på Imola kan introduceras redan till den fjärde tävlingen i Japan.

Ferrari hade tänkt att ha med sig en mindre anpassning av aerodynamiken till Japan, men kommer även att ta med sig ett nytt golv, vilket stallchef Fred Vasseur har önskat. Det handlar dock inte om den version som var planerad till Imola utan en version som har färre modifieringar. Enligt sport.de väntar de stora ändringarna vilket inkluderar ändrade sidepods, med ett smalare luftinsläpp och ett helt uppdaterat golv introduceras på Imola i mitten av maj.

Ferrari flyttar fram uppdateringen till F1 i Japan

Att Ferrari väljer att flytta fram uppdateringen i två veckor är logiskt. Efter deltävlingen i Japan väntar Kinas GP, vilket är årets första sprint och där finns det knappt någon tid för träning.

Just nu leder Red Bull VM efter två inledande dubbelsegrar, men eftersom Max Verstappen bröt i Australien och Sergio Perez inte nådde prispallen skiljer det bara fyra poäng. I förar-VM leder Verstappen som tagit två segrar med fyra poäng före Charles Leclerc som ännu inte vunnit något lopp. Sergio Petez är bara en poäng efter Leclerc och Sainz som missade en deltävling är sex poäng efter Perez och elva efter Verstappen.

De fyra förarna är i en klass för sig efter tre deltävlingar av VM i F1 2024.

Carlos Sainz, Ferrari. (AP -TT)

– Fram till dess att vi har en uppdatering tror jag att det blir svårt att utmana Red Bull på varje bana. Det såg vi i Bahrain och Jeddah. I Australien kändes det redan på det första varvet som vår bil kunde vinna, sa Carlos Sainz efter sin första seger i Melbourne.

– Man måste vara med i toppen hela tiden om vi vill vinna.

Han påpekar att det inte är enkelt att köra om Red Bull på banan:

– Men när man är där och pressar Red Bull så lyckas det ibland.

Kort om F1

Racing Bulls satsar på två japaner i Japan, Yuki Tsunoda och  Ayumu Iwasa. Daniel Ricciardo är pressad och får nu lämna plats för Iwasa under den första fredagsträningen.

– Jag ser fram emot att få köra min första träning på hemmaplan. Det är det första steget mot min stora dröm, säger han i en kommentar.

Han är  därmed årets första fredagsförare. Enligt regelverket måste varje stall lämna över bilen till en juniorförare vid två fredagsträningar ( det första passet) varje år. Varje ordinarie förare måste lämna plats vid ett tillfälle, vissa gör det dock vid fler tillfällen. Oliver Bearman, som ersatte Carlos Sainz i Jeddah, ska köra för Haas vid sex tillfällen i år. Första gången på Imola om ett par veckor.

I dag är det onsdag och du kan lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan där Filip och jag snackar ner Australiens GP och Ferraris dubbelseger.

Du har också möjlighet att läsa den stora Silly Season genomgången i F1. Vem kör var 2025 och hur ser läget ut? Lista, team för team. Det är PLUS, men du läser det här.

NI är någar som frågat efter min bok, Cirkus Formel 1, du hittar den här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB