Startsida / Inlägg

F1 i Melbourne 2024: Hemliga detaljen om Max Verstappens kontrakt

av Anna Andersson

Max Verstappen och Mercedes? För ett halvår sedan verkade det som en omöjlighet  – F1 i Melbourne 2024 diskuteras det om och om igen. 

Nu avslöjas detaljen med en hemlig klausul i världsmästarens kontrakt.

Max Verstappen inför F1 i Melbourne 2024
Max Verstappen och hans pappa Jos. Bilden togs i Bahrain tidigare i år. (Photo by Clive Mason/Getty Images) /

En hemlig klausul sägs ge Max Verstappen möjligheten att lämna Red Bull. Förare kan ha olika typer av klausuler, det kan vara att teamet måste leverera en bil som ska uppnå vissa resultat vid ett visst datum, det kan handla om antalet år eller hänga ihop med andra saker som är viktiga för föraren. Stallen å andra sidan har också klausuler, ofta handlar det om att en förare ska ha presterat enligt en överenskommelse vid ett visst datum, annars kan teamet komma ur kontraktet. Lewis Hamilton hade ett kontrakt som sade att han kunde bryta avtalet med Mercedes efter ett år, samma sak gällde troligen för Mercedes.

Verstappen: Mycket tydlig

Men enligt båda Autosport och motorsporttotal handlar det i Verstappens fall om att Helmut Marko måste stanna i teamet, annars är Verstappen fri att gå – och de hävdar dessutom att klausulen nyligen skrevs in. Den fanns inte där 2022 när kontraktet till 2028 undertecknades.

Lägg därtill att Max Verstappen tydligt tog ett steg bort från Christian Horner och i riktning mot Helmut Marko under deltävlingen i Jeddah.

– Jag tycker att jag har varit mycket tydlig med att han alltid måste stanna. Alla har sin egen roll, vilket är det sätt det alltid har varit, sa Verstappen om Marko i Jeddah.

– Och, naturligtvis, efter Dietrichs [Mateschitz] död delades vissa av de uppgifterna upp. Jag har alltid indikerat att Helmut måste stanna, så länge han lever. Jag har alltid varit mycket tydlig med det, även förra året efter Qatars GP. Och jag hoppas att det inte förändras.

Kan Max Verstappen lämna Red Bull?

Han fick också frågor om vad som är viktigast i teamet och han svarade.

– Du vet vad det är? Till slut handlar det om relationerna inom teamet och kommunikationen. Om saker som är mycket viktiga för dig försvinner i teamet, skulle det vara en ohållbar situation om det skulle hända. Jag har alltid varit mycket öppen med det, och de vet alla om det.

I veckan intervjuades hans pappa Jos av radiokanalen Sporza i Belgien, vilket ökade spänningen kring teamet ytterligare.

– Det är nödvändigt att det blir lugn och ro i teamet, men med tanke på omständigheterna kommer det att ta en stund, säger pappa Jos Verstappen.

Max verstappen och Red Bull inför F1 i Melbourne 2024
Ett depåstopp för Max Verstappen under F1 i Jeddah (Photo by Mark Thompson/Getty Images) /

Han får frågan om Max Verstappen påverkas av situationen och svarar att sonen kan blända ut en del men:

– Han får många frågor och det gillar han inte, även om det hör till Formel 1.

Nu snackar även experter som Ralf Schumacher om att Verstappen kan lämna Red Bull.

– Chanserna är stora, för vart ska Verstappen om han inte kan stanna hos Red Bull, undrar Ralf Schumacher hos sport1.

Och det är klart, vilka möjligheter finns i Formel 1 2025? OM han nu inte vill vara kvar hos det stall han har kontrakt med.

Inte Ferrari, där är det stängt. Inte McLaren. Där är det stängt. Audi, de kommer först 2026. Aston Martin? Tveksamt. Då är det enda rimliga alternativet Mercedes.

En dag som denna känns det rätt att jag döpte min bok till Cirkus Formel 1.

Kort inför F1 i Melbourne 2024

Det är dags för F1 i Melbourne. I går fick du alla tider till Australien GP 2024 och, ja, det är extremt tidigt denna helg.

I morgon kommer vår F1-podd Plattan i Mattan och på bloggen som vanligt en guide inför helgens tävling.

Det är en bana som jag gillar, även om omkörningsmöjligheterna är lite begränsade. Banans layout har modifierats för att förbättra antalet omkörningar och det är tre DRS-zoner. Ett tag var det prat om fyra. Det är en bana med stark banevolution eftersom vissa delar är stadsgator, andra inte. Det är en bana som inte är så väldigt representativ, utan där kan vi få se överraskningar. Som Nico Hülkenberg  och Zhou i fjol, McLaren vars förare tog 18  poäng 2022 då även Pierre Gasly tog poäng för AlphaTauri och Alex Albon plockade en poäng för Williams (och teamet tog bara ytterligare sju den säsongen).

Jag gillar även stämningen kring banan, avslappnad men ändå förväntansfull. Med vatten nära banan och en stad som är engagerad. McLaren har meddelat att de kommer att göra allt de kan för att skydda Oscar Piastri från de höga förväntningarna, Daniel Ricciardo har däremot varit med om det flera gånger, men han är pressad.

Redan förra veckan lade Dr Helmut Marko extra press på honom och påtalade att “han måste hitta på någonting” om han vill stanna i Formel 1.

Nyck de Vries fick tio lopp hos AlphaTauri i fjol, men nu vet stallet vilket sparkapital det har i Liam Lawson.

Jag nämnde McLaren, i år har stallet tagit nästan fem gånger så många poäng efter två lopp som de hade under 2022 och 2023 tillsammans. I år är det 28 poäng efter två lopp. I fjol var det noll. 2022 var det sex.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB