Startsida / Inlägg

IndyCar 2024: Linus Lundqvist om drömchansen hos Ganassi

av Anna Andersson

För ett år sedan satt han på läktaren, bortvald. Inte i närheten av en styrning i IndyCar. Nu kliver Linus Lundqvist in – i mästarteamet.

–Spolar vi tillbaka sex-sju månader så trodde jag aldrig att jag skulle ha ett kontrakt för en hel säsong, det är något helt nytt för mig, säger han.

Linus Lundqvist i IndyCar 2024
Linus Lundqvist i IndyCar 2024 ( Joe Skibinski | IMS Photo)

Linus Lundqvist är killen som aldrig har haft ekonomin, men alltid har haft driv och ambition. Han är en snabb racer, som har tvingats leva med pressen att han måste prestera. Annars dör drömmen om en fortsatt karriär.  Han har ofta levt med kortare kontrakt över ett race eller ett par race och ett bra resultat eller ledningen i mästerskapet har köpt honom ytterligare ett par race och så småningom en hel säsong.

Det tog honom till titeln i Indy Lights,  mästerskapet under IndyCar, men där tog det stopp. Trodde han och alla andra. När säsongen startade förra året hade han ingen styrning, men han bestämde sig ändå för att stanna i USA och finnas med på så många deltävlingar han kunde för att sedan kombinera det med de tester hans stipendium från mästartiteln kunde finansiera.

Linus Lundqvist med mästarteamet i IndyCar 2024

Men under sommaren kom möjligheten.

Simon Pagenaud, Meyer Shank Racing, kraschade illa i början av juni och ungefär en månad senare fick Linus Lundqvist chansen att ersätta honom under stadsloppet i Nashville.

Han tog chansen, fick ytterligare möjligheter och visade för världen vilken kapacitet han har.

– Jag visste att det var min sista chans, jag visste att jag var tvungen att lyckas för att rädda min karriär, säger han.

– Pengarna var slut. Den chansen de gav mig var helt avgörande, utan den hade jag aldrig hållit på med motorsport i dag. Så nära var det.

Det gav honom en styrning med mästarteamet Chip Ganassi Racing. I år ersätter han Marcus Ericsson och är kollega med den flerfaldige mästaren Scott Dixon och den regerande mästaren Alex Palou. Han har dessutom fått en betald styrning, utan något krav på att själv bidra till stallets ekonomi.

– Det är med glädje jag tänker tillbaka på sommaren, då trodde jag inte att jag skulle ha möjligheten att inte bara köra premiären av årets mästerskap utan att också köra hela mästerskapet och det med Chip Ganassi Racing, säger han.

Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing i IndyCar
Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing (Joe Skibinski | IMS Photo)

Med vilka förväntningar går du in i IndyCar 2024?

– Jag går alltid in för att vinna, för att visa fart och kunna vara med och slåss i toppen. Det sitter kvar i mig. Det är den inställningen som har tagit mig hit. Förväntningarna i ett team som Ganassi är att du ska vinna, allt annat är ett misslyckande. Sedan har jag andra förutsättningar som rookie än mästare som Dixon och Palou.

Hur upplever du din position i Chip Ganassi Racing?

– Det finns ingen bättre plats i världen för en rookie än intill Scott Dixon, det finns enormt mycket som jag kan lära mig, samtidigt är det så att gå in intill Scott och Alex är en av de tuffaste uppgifterna i IndyCar.

IndyCar startar traditionsenligt i St Petersburg Florida den kommande helgen och säsongen pågår in i mitten av september, den avgörs när NFL har uppehåll. Mästersapet avgötrs som vanligt på tre bantyper, traditionella racerbanor, stadsbanor och ovalet och fyra av säsongens sex avslutande deltävlignar avgörs på ovaler.

– Jag ser verkligen fram emot säsongen och alla möjligheter som finns, säger Linus Lundqvist.

Ytterligare tre svenska förare finns med i IndyCar, Marcus Ericsson i Andretti Global samt Felix Rosenqvist och Tom Blomqvist som tävlar för Meyer Shank Racing. Blomqvist kör dock med en brittisk licens.

Vill ni ha mer IndyCar och en initierad genomgång av IndyCar 2024 rekommenderar jag Indypodden med Ronnie och Jacob.

Svenskar i IndyCar 2024:

Felix Rosenqvist, 32, Meyer Shank Racing. 79 starter i IndyCar.

Marcus Ericsson, 33, Andretti Global, 80 starter i IndyCar.

Linus Lundqvist, 24, Chip Ganassi Racing. 3 starter i IndyCar.

Tom Blomqvist, 30, Meyer Shank Racing.  3 starter i IndyCar.

Lyssna på Linus Lundqvist i Plattan i Mattan

Här hör du Mattias Jönsson, chefsmekaniker hos Team Penske om IndyCar 2024.

Kort om F1

Det stormar kring Mohammed bin Sulayem, men vid sidan av den utredningen jobbar han för att F1 ska komma tillbaka till Turkiet. Han har haft ett möte med Turkiets president Erdogan om en möjlig comeback.

Ett stort tack till er som tog er till NK för att prata lite om min bok Cirkus Formel 1. Det värmde och dessutom var det väldigt kul att få ett ansikte till era namn. Ert engagemang betyder väldigt mycket!

Mer om boken kan du läsa här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB