Startsida / Inlägg

Nästa kvinna i F1? 18-åringa Juju Noda skriver historia!

av Anna Andersson

Hon var tre år när hon satte sig bakom ratten. 18 år gammal drömmer Juju Noda om att bli nästa kvinna i F1.

I dag är hon den yngsta förare någonsin världens näst snabbaste formelbilsmästerskap.

Juju Noda nästa kvinna i F1
Är Juju Noda, 18, nästa kvinna i F1? (BOSS GP RACING)

Juju Noda är välkänd i Japan, hennes pappa Hideki körde tre F1-lopp 1994 och har arbetat hårt för att hans dotter ska nå toppen inom racingen och kanske bli  den första kvinnan i Formel 1 på mer än 40 år. Inte sedan 1970-talet har en kvinna tävlat i Formel 1, även om flera har försökt.
I år tävlar Juju Noda i det japanska mästerskapet Super Formula, det näst snabbaste formelbilsmästerskapet efter Formel 1. Hon är den enda kvinnan i startfältet och den yngsta föraren i mästerskapets historia.

– Det är en enorm utmaning, säger hon till The Japan Times.

Juju Noda med målet Formel 1

Hon möter bland annat Marcus Ericsson första teamkollega i F1, Kamui Kobayashi som körde 75 lopp i F1 och har vunnit 24-timamrsloppet LeMans. Hon ställs också mot Théo Pourchaire som vann Formel 2 2023 och är reservförare för F1-teamet Sauber. Han har undermånga år puschats hårt av Ferraris stallchef Fred Vasseur som tidigare var teamchef för Sauber.
– Jag är yngst av alla förare här, säger Noda.

– Och jag har inte mycket erfarenhet, men jag kan lära mig mycket genom att tävla mot dessa, väldigt erfarna, förare och det kommer att hjälpa mig att utvecklas.

Juju Noda flyttade till Danmark för att tävla i Formel 4  när hon var 14 år  och eftersom en förare behöver vänta till hen är 16 år för att tävla i Japan har hon stannat kvar i Europa för att lära sig den kulturen inom racing och för att bli tuffare. Hon har nått framgångar och jobbat mot sitt mål – Formel 1.
– Om du inte kliver fram i Europa blir du ifrånkörd. Tankesättet och kulturen är väldigt annorlunda mot i Japan, säger hon i ett pressmeddelande från Honda Racing.

Vem blir nästa kvinna i F1?

I år kombinerar hon europeisk racing i Formula Renault 3.5 med ett av världens tuffaste mästerskap. Hon är den första kvinnan i Super Formula sedan Tatiana Calderon tävlade 2021.
– Om resultaten är rätt vore det fantastiskt om hon kunde nå F1, säger pappa Hideki i samma pressmeddelande.
Under den första tävlingshelgen klarade hon sig inte vidare från det första kvalsegmentet, men väl i racet gjorde hon en stark start och slutade på plats 17, före både Kobayashi och Pourchaire. Det är ett bättre resultat än vad någon annan kvinna har lyckats med i mästerskapets historia.

– Det var min första tävling här och jag har mycket kvar att lära mig. Målet var att klara hela racedistansen, jag lyckades med det och med mer därtill. Jag kunde hålla samma tempo som de andra förarna i min närhet och det var mer än vad jag hade förväntat mig, säger hon enligt racers-behindthehelmet.com.
– Detta är fortfarande en stor utmaning, men jag tror att det blir lite lättare när jag nu har tagit mig igenom den tuffaste och inledande tävlingen.

Kort om F1

I veckan har snacket inom Formel 1 handlat mycket om situationen hos Red Bull, om att Helmut Marko höjer pressen på Daniel Ricciardo och om att Toto Wolff kraschat en Mercedes  under ett test på Imola.

Har förstått att det fortfarande trillar in nya läsare här, välkomna! F1-bloggen har precis fyllt 15 år och det är kul att ni hittar hit, till vår nyhetsblogg där F1 tar störst plats, men det även finns plats för IndyCar och annan racing. Ett stort tack för ert engagemang, för alla era kommentarer och  för att ni hänger här.

Är det fortfarande så att det finns läsare som inte har fått F1-bibeln, trots att den är beställd? Tyvärr har det strulat hos Post Nord och vi är väldigt ledsna för det, men hör av er till mig via mejl! Vi skickar löpande ut nya biblar till er som beställt och inte fått, annars finns det fortfarande i butik.

I år finns artiklar om F1-säsongen så klart, ett stort special om IndyCar med intervjuver, ett långt reportage om F1 på Anderstorp, en exklusiv intervju med Nico Rosberg som sedan 2014 är den enda föraren som slagit Hamilton och Verstappen i kampen om VM-titeln och en med Jenson Button som berättar om Brawn GP och succé säsongen 2009.

Nästa vecka är det raceweek igen – men en tidig såda. Race 05.00 på söndag!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB