F1 2025: Red Bull bekräftar samtal med Carlos Sainz
avRed Bull har en förarplats ledig till F1 2025. Nu bekräftar Helmut Marko vem som är stallets drömförare – intill Max Verstappen.
Max Verstappen fortsätter att dominera i Formel 1, i Kina vann han sprinten och han dominerade även F1 i Kina från pole position.
Han har ett kontrakt med Red Bull fram till och med 2028 och även om det har ryktats om att han kan tänka sig att lämna teamet – om situationen i teamet inte lugnar ner sig. Ända sedan Christian Horner utreddes för sexuellt ofredande har det varit oroligt i teamet och det har pratats om en maktkamp mellan Horner och motorsportchefen Helmut Marko som också har stöttning av familjen Verstappen.
– Jag skrev ett långt kontrakt med Red Bull efter 2021. Det enda jag sade att jag ville ha var en lugn och trygg omgivning, sa Verstappen inför Kinas GP.
Vem kör för Red Bull i F1 2025?
Intill honom tävlar nu Sergio Perez, han slutade trea i Kinas GP. Perez kontrakt går ut efter säsongen och Red Bull har ännu inte bestämt sig om han får fortsatt förtroende. Istället pratar teamet med en annan förare.
– Vi pratar med honom. Han gör sin bästa säsong i Formel 1, bekräftar Helmut Marko för Kleine Zeitung från Österrike.
Sainz är den enda föraren som inte rattar en Red Bull som vunnit under de två senaste säsongerna. Han har ingen plats till nästa år. Ferrari väljer istället Charles Leclerc och Lewis Hamilton.
Men han har också andra alternativ. Audi, som går in som majoritetsägare hos Sauber från och med 2026 vill gärna kontraktera Carlos Sainz Jr och Nico Hülkenberg.
– Han har ett väldigt lukrativt erbjudande från Audi. Vi varken kan matcha eller bjuda över det. Vi känner honom väl, han körde intill Max hos för Toro Rosso. Redan då gjorde det ont i honom när vi valde att flytta Max till Red Bull och han fick stanna kvar, säger Marko.
Efter F1 i Japan sa Carlos Sainz Jr att han pratar med alla stall inför F1 2025.
Vilket F1-team kör Carlos Sainz 2025?
Marko påpekar också att Sergio Perez har gjort en bra säsongsstart.
– Levererar han på samma nivå som han gjorde under kvalet till Japans GP är jag säker på att han är det bästa alternativet för Red Bull nästa år. Han jobbar för teamet och har insett att den radikala väg setup han gärna valde förra året inte var rätt. Nu ligger han närmare Max i sitt val av inställningar och det hjälper honom.
Marko kommenterar också situationen kring Yuki Tsunoda och Daniel Ricciardo i Racing Bulls. Han anser att Ricciardo måste vara klart snabbare än Tsunoda för att han ska nå en plats hos Red Bull och han öppnar också upp för att Riccardo kan tvingas lämna sin plats i F1.
Om han fortsätter att domineras av Tsunoda.
– Vi har en stark reservförare i Liam Lawson och det står i hans kontrakt att han kan köra för ett annat team om vi inte har en plats för honom 2025. Därför vore det intressant för oss att se honom i F1 redan i år. Det hade kunnat ge oss en bättre bild, men det är ett komplext tema och vi får se hur det går.
•••
Vill ni diskutera gårdagens lopp, är ni välkomna att göra det nedan. Vad tycker ni om Daniel Ricciardos bestraffning på tre platser till starten av GP i Miami? Det faktum att Lewis Hamilton nu har tre niondeplatser på de fyra senaste loppen?
Lance Strolls utbrott och Lando Norris strategi?
IndyCar
Felix Rosenqvist föll från pole position till nionde plats i Acura Grand Prix of Long Beach efter att ha tvingats hantera överhettande bromsar under det 85 varv långa stadsloppet i Kalifornien.
– Vi förlorade det här racet på den första stinten idag, säger Felix Rosenqvist som tog stallets första pole på lördagen.
– Bakbromsarna överhettade rejält, så jag blev tvungen att flytta fram bromsbalansen till en punkt som vi aldrig använder i normala fall. Vi hade väldigt dålig bromsprestanda och jag blev omkörd flera gånger i Kurva 1 på grund av det. Det blir omöjligt både att försvara och attackera när bromsarna inte tar som de ska.
I sammandraget är Rosenqvist kvar på plats sju, Ericsson avancerar til plats 12. Lundqvist är 18:e man.
– Det är förstås frustrerande att falla tillbaka på det här sättet, särskilt när man startar i pole, men vi får ta med oss det positiva. Bilen är snabb, teamet har gjort ett bra jobb i depån idag, och vi behöll lugnet trots problemen vi hade, säger Rosenqvist.
– Vi fokuserar på den stora bilden och ett nytt topp tio-resultat är fortfarande bra för oss. Självklart ville vi mer idag, men vi har ändå fått en väldigt fin start på säsongen.
Nästa deltävling avgörs i Alabama, Barber Motorsports Park, nästa helg.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
Acura Grand Prix of Long Beach
Streets of Long Beach (USA)
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 85 varv
2: Colton Herta (USA), Andretti, +0.979s
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, +1.766s
4: Josef Newgarden (USA), Penske, +3.973s
5: Marcus Ericsson (SWE), Andretti, +4.376s
—
9: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing
13: Linus Lundqvist (SWE), Chip Ganassi Racing