Startsida / Inlägg

Spännande siffror ökar förhoppningen inför F1 i Kina

av Anna Andersson

F1 i Japan gav Red Bull en seger – men siffrorna efter visar flera intressanta detaljer som kan påverka säsongen.

Och det redan nästa vecka.

Charles Leclerc F1
Charles Leclerc hade ett imponerande däckslitage (AP-TT)

Visst var Max Verstappen snabbast, men tyska motorsporttotal.com har tillsammans med sin teknikpartner PACETEQ  tagit fram mycket intressanta siffror. Som det faktum att Verstappen var  sekunder per varv snabbare än ​​kollegan Sergio Perez. Trea var Charles Leclerc 0,34 sekunder efter. Han slutade fyra med en intressant strategi med ett enda depåstopp, men det spännande är att han därmed är en halv sekund snabbare än vad han själv var när Japans GP kördes i höstas . Då var han 0,97 sekunder långsammare än Verstappen på samma bana.

Lando Norris låg 0,35 sekunder efter Verstappen och visade därmed en bättre racepace än Carlos Sainz, men Sainz slutade trea, medan Norris var femma i mål.

Intressant är också att Ferrari i år tycks vara den bil som är absolut snällast mot däcken, Charles Leclerc som körde med ett depåstopp tappade enbart 0.05 sekunder per varv i däckslitage. Kevin Magnussen, Haas, körde också med ett depåstopp och tappade 0,084 sekunder per varv. För honom hade troligen en strategi med två stopp varit bättre, men siffrorna är ändå intressanta eftersom Haas bil åt däck under förra året. Mercedes som tänkte välja ett depåstopp för båda sina förare fick överge den strategin under loppet.

Red Bulls oro inför F1 i Kina

Intressant är att Ferrari har visat ett bra däckslitage i år, betydligt bättre än Red Bull, men det beror till viss del på att Red Bull hade stora problem under helgen i Australien (där Verstappen bröt nästan direkt efter start). Det finns också en oro hos Red Bull inför nästa helg i Kina, en bana där asfalten är ny och som inte har arrangerat F1 sedan innan pandemin.

Under ett annat regelverk. I en annan värld. Typ.

Red Bulls Helmut Marko är lite oroad för att det blir en liknande, negativ överraskning i Kina som teamet upplevde i Australien.

– Det skulle kunna vara så, säger han till Sky.

– Men vi fick en varning i Melbourne och nu tror jag att vi vet hur vi ska reagera.

Sett till de inledande fyra loppen, är det team som Alpine, Sauber och Aston Martin som har störst däckslitage, medan fjolårets jumbo Haas, har minskat sitt slitage och det egentligen bara var Nico Hülkenbergs dåliga omstart som var grunden till att han missade poängen senast.

När det gäller Alpine är det årets stora negativa överraskning, jämfört med sig själva ligger stallet ligger en sekund efter varvtiderna från 2023.

En annan intressant notering är depåstoppen där Sauber har haft de största problemen under inledningen av året. Valtteri Bottas står stilla i 13,66 sekunder – vid varje depåstopp. Det är en skrämmande snittsiffra. Lägger vi till hans teamkollega Guanyu Zhou  är snittet efter ​​fyra lopp 12,97 sekunder.

Under ett bra depåstopp står en förare stilla i två sekunder.

Korta nyheter om F1 och IndyCar

Är Racing Bulls till salu? Ryktet om att Red Bull kan tänka sig att sälja sitt stall har gått ett varv och Helmut Marko svarar till oe.24:

– Det finns många intressenter, men i slutändan är det aktieägarna som tar beslutet. Priset för ett team är högt och ingenting är beslutat ännu.

Vad gör Carlso Sainz 2025? Det är en av de vanligaste frågorna just nu och jag skrev om det i gårdagens blogg. Själv säger Sainz att det börjar bli dags “ att öka hastigheten på det arbetet”.

– Jag vill hellre ha ordning på det tidigare, än senare.

Dino Begaovic tävlar för Prema
Dino Begaovic tävlar i Formel 3 (Prema)

Prema Racing kommer att starta med två bilar i IndyCar 2025. Prema är framgångsrika inom europeisk racing där man har ett samarbete med Ferrari och exempelvis tävlar Dino Beganovic för Prema i Formel 3. Det blir en heltidssatsning och motorerna kommer från Chevrolet, chassit från Dallara ( det gör alla andra också), men vilka förare som ska köra i teamet är inte klart.

Prema grundades 1983 av Angelo Rosin, pappa till den nuvarande stallchefen Rene Rosin. Nu tävlar stallet i F1 Academy, italienska Formel 4, Formel 3, Formel 2 och WEC och flera kända förare har kört för dem, som Charles Leclerc, Pierre Gasly, Esteban Ocon och Felix Rosenqvist.

Kathrine Legge är klar för Indy 500 hon gör satsningen tillsammans med Dale Coyne Racing, därmed sammanstrålar de igen. För första gången sedan ChampCar 2007.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB