Startsida / Inlägg

Kimi Antonelli testar för Mercedes F1

av Anna Andersson

Mercedes låter Kimi Antonelli testa F1. Inför F1 i Japan står det klart att 17-åringen får chansen.

F1 i Japan 2024
Lewis Hamilton lämnar Mercedes till F1 2025 (AP-TT)

En Kimi i Mercedes? Tankarna går lätt till Kimi Räikkönen, men det handlar om någonting helt annat. I slutet av april kommer Mercedes rådiamant, Andrea Kimi Antonelli, att få chansen att köra Formel 1. Han ska köra en Mercedes W12 från 2021 på Red Bull Ring i Österrike. Under de kommande månaderna planerar Mercedes ytterligare tester, även med en bil från 2022 som är betydligt mer lik den bil som kör i F1 i dag. Den är den första verisonen av det nya regelverket som infördes 2022.

Kimi Andrea Antonelli testar F1 för Mercedes
Kimi Andrea Antonelli (Prema)

Italienaren Kimi Antonell tävlar nu i Formel 2, han är nia i sammandraget och hans bästa placering är en fjärdeplats. Den tog han efter en andra startposition i Australien, men är han mogen för att köra F1 redan 2025?

Mercedes har en plats eftersom Lewis Hamilton lämnar stallet, men kan lika gärna välja en annan förare samtidigt som Antonelli får chansen i ett av Mercedes kundteam.

– Det finns ett par alternativ som är väldigt intressanta för oss, allt från en väldigt ung supertalang till andra mer erfarna förare, sa Toto Wolff till Fox Sport Australia för någon vecka sedan.

– Men det händer ingenting de kommande veckorna eller månaderna. Vi ska se över marknaden och det har att göra med vad Max gör.

Max Verstappen har kontrakt med Red Bull, men bär nyckeln till förarmarknaden för 2025. Här kan du läsa mer om Silly Season 2025.

Däckvalen till F1 i Japan 2024

Japans GP har flyttat från höst till vår. Banan älskas av förarna, den är utmanande och även krävande för däcke. Däcktillverkaren Pirelli de tre hårdaste gummiblandningarna inför Japans GP i Formel 1, samma gummiblandnignar som användes i premiären i Bahrain.

Den väntade strategin är en tvåstoppare, men eftersom det kan vara kallare än vad det brukar vara på hösten kan det kanske bli läge för bara ett stopp. Det skulle dock minska möjligheten för en undercut och det kan också vara svårt att få igång temperaturen på de hårda däcken efter ett depåstopp.

 

Tiderna till F1 i Japan hittar du här, tillsammans med en text om hur Max Verstappen styr förarmarknaden.

I dag är det dags för vår F1-podd Plattan i Mattan också och vi snackar om nästa man att fly Red Bull och om Lawrence Stroll kan locka över Adrian Newey. Det är dags att börja ladda inför Japan GP!

För övrigt har jag pratat med utvecklarna om era åsikter om F1-live, att kommentarer och tider inte går att se samtidigt. Om ni fortfarande stör er på det får gärna lägga en kommentar om varför och hur, samt gilla den kommentaren så jag kan ta det vidare.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB