Startsida / Inlägg

Så ska Red Bull slå tillbaka under F1 i Japan

av Anna Andersson

Max Verstappen och Red Bull vill slå tillbaka under F1 i Japan.

Med en stor uppdatering.

F1 i Japan
Max Verstappen under F1 i Japan, där körsbärsträden blommar. (AP -TT)

För första gången i årets Formel 1 har Red Bull presenterat en stor uppdatering på sin bil RB20, det handlar inte om några några “zero sidepods”, men väl modifierade sidepods med luftinsläpp intill cockpit, monterade intill där halon fästs vilket kompletterar de luftintag som sitter längre bak.

Stallet har också förändrat golvet under bilen, även detta ska påverka aerodynamiken positivt.

– Allt planerades redan inför säsongsstarten, förklarar Red Bulls chefsingenjör Paul Monaghan.

Därmed förtydligar han att uppdateringen inte är en reaktion på det faktum att Max Verstappen bröt förra deltävlingen i Australien. Stallet hävdar också att anledningen till att Verstappen bröt var en serie av omständigheter som går tillbaka till att han körde av under träningen. Det ena ledde till det andra som byggde på problemen vilket till slut ledde till att mästaren fick parkera bilen efter bara något varv.

Red Bull med stor uppdatering inför F1 i Japan

Även Ferrari har en mindre uppdatering med sig till Japan, medan Aston Martin har presenterat en hel lista av förändringar inför F1 i Japan, bland annat handlar det om ett nytt golv, nya sideboards, en ny diffusor, förändringar på motorkåpan och även luftintagen. Även Alpine har en uppdatering med sig, sin första för 2024. Stallet är årets stora besvikelse och målsättningen är att minska luftmotståndet på den främre delen av bilen, förbättra aerodynamiken, vilket ska öka downforce. Det finns också obekräftade uppgifter som säger att det har minskat bilens vikt vilket också bör förbättra varvtiden.

Även Williams noterar uppdateringar och Racing Bulls ett nytt golv,  medan McLaren, Haas och Mercedes inte rapporterar några uppdateringar. Haas och McLaren har ännu inte gjort någon förändring under 2024.

Regn på Suzuka inför F1 i Japan

McLaren, som gjorde ett bra race i Japan förra året och tog två pallplatser noterades för den bästa tiden under det andra passet. Oscar Piastri var snabbast under ett pass som präglades av regn, men torkade upp under slutet av passet. Hans 1:34.725  var en halv sekund snabbare än Mercedes Lewis Hamilton. Enligt Hamilton var dagens första pass det bästa som Mercedes har haft  i år.

Tiderna från träningarna hittar du här, men de säger inte så mycket.

För övrigt har Lewis Hamilton har fått en ny motor. Han får ingen bestraffning den här helgen, men det betyder att han har tre motorer kvar för återstående 21 lopp och sex sprinter. Samma sak gäller Perez, Ocon och Tsunoda.

 

Alex Albon kraschade sin Williams i Australien, i Japan var det hans kollega Logan Sargeant som körde av. Den gången klarade sig chassit, men enligt teamchef James Vowles var i stort sett allt annat trasigt efter den åkturen.

Undrar vad som hade hänt om chassit varit obrukbart, tror ni att Albon hade fått lämna sin bil till Sargeant?

Vowles meddelar också att Williams inte kommer att ha något reservchassi innan deltävlingen i Miami, USA. Det är första helgen i maj. Samma sak gäller även Alpine.

ebastian Vettel inför F1 i Japan
Det är mycket snack om Sebastian Vettel inför F1 i Japan. Comeback? (AP-TT)

Vilka förare kör F1 2025?

Toto Wolff skulle inte ha varit på plats i Japan, men det är han och givetvis kommenterar han förarmarknaden under presskonferensen. Han är en politiker av stora mått och efter Sebastian Vettels uttalanden om en eventuell comeback i Formel 1 säger han:

– Man kan aldrig utesluta Sebastian.

Han påtalar också att förarmarknaden är “dynamisk” och att det kommer att ta tid innan han kan meddela ett beslut. Han avslutar med att le och säga att han inte tänker avslöja hur många namn som står på hans lista.

Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda
Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda (Getty Images for Visa Cash App RB )

Stannar Daniel Ricciardo hos Racing Bulls?

Daniel Ricciardo får ett nytt chassi till nästa deltävling i Kina. Han har haft svårt att hänga med sin kollega Yuki Tsunoda och Racing Bulls vill “ bara säkerställa” att det inte är något problem med chassit. Ricciardo som fått chansen från start i år är hårt pressad. Han har ännu inte tagi tnågon poäng och är väl medveten om att hans företrädare bara fick en halv säsong på sig att bevisa sina kunskaper innan han fick sparken sommaren 2022. Då tog Ricciardo över.

När vi väl är inne på Racing Bulls så fick vi se Ayumu Iwasa under den första träningen och Helmut Marko var väldigt nöjd.

– Han gjorde det bra, han var mindre än sekunden långsammare än Yuki Tsunoda och det är väldigt positivt, säger Marko till ORF.

Vi ses väl till kvalet i morgon? Du följer det i F1-live. Välkommen till vårt virtuella vardagsrum!

Här hittar du helgens alla tider, här finns mer info om däckvalen inför Japan GP.

Du har också möjlighet att lyssna på vår podd, Plattan i Mattan. Där snackar vi upp helgens deltävling i Japan och mer om vilka som har lämnat – och kan lämna Red Bull.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB