Günther Steiner stämmer Haas
avGünther Steiner fick sparken av Haas F1. Nu svarar han. Inför F1 i Miami 2024 har han stämt teamet.
Günther Steiner var stallchef när Haas F1 kom till Formel 1 2016, han var en stor profil i streamingserien Drive to Survive, men inför årets säsong fick han sparken av ägaren Gene Haas. Enligt motiveringen var hans resultat för dåliga.
Nu slår Günther Steiner tillbaka. Han har inlett rättsliga åtgärder mot sin tidigare arbetsgivare och hävdar att de är skyldiga honom pengar samt att de felaktigt har använt hans bild i samband med marknadsföring.
Brittiska Autosport skriver att Steiner lämnat in en stämningsansökan i Mecklenburg i North Carolina, USA. Han hävdar att stallet inte betalat ut hans provision, något som skulle ha hänt vid flera tillfällen och enligt Stener är ett brott mot hans anställningsavtal.
Günther Steiner stämmer Haas
Han hävdar också att stallet fortsätter att sälja varor med hans foto på i marknadsföringssyfte samt att de använder hans bild på deras officiella webbplats. Stallet ska också ha undanhållit royalties som han säger sig ha rätt till.
Enligt Autosport står följande i de officiella papprena:
“ Haas F1 valde att inte förnya Herr Steiners Anställningsavtal. Detta var deras rättighet. Men Haas F1 har gjort vad de inte har rätt att göra och vägrat betala Herr Steiner [beloppet överstruket] som förföll enligt hans anställningsavtal.”
”Men efter år av att ha dragit nytta av Herr Steiners rykte, erfarenhet och djupa kontakter inom sporten kan inte Haas F1 hålla tillbaka förmånerna som han har förtjänat.”
I skrivelsen påpekas det också vilken betydelse Günther Steiner som person har haft för marknadsföringen av stallet eftersom han hela tiden varit en central figur i “Drive to Survive” och därför lockat både fans och sponsorer till det lilla amerikanska teamet.
Günther Steiner har varit en mycket populär person i F1-depån och enligt Steiner drar Haas fortfarande nytta av hans person i sin marknadsföring och genom att han stärker stallets varumärke.
I domstol handlingarna står det:
”Haas F1 har ingen rätt att använda Herr Steiners namn, bild och likhet eller att utnyttja dem i någon form av media efter uppsägningen av hans anställning.”
Samt att Haas inte har kompenserat Steiner för att de använder sig av hans namn, bild och liknande.
Däckvalen till F1 i Miami 2024
Årets sjätte deltävling är ännu en sprinthelg och räkna med en stark banevolution under F1 i Miami 2024. Det är en temporär stadsbana med lågt grepp, som går runt Hard Rock Stadium där Miami Dolphins brukar spela i NFL. F1-teamen har sina faciliteter i arenan under helgen.
Banan har tre DRS-zoner under söndagen och där kan hastigheterna nå 340 km/timmen, banans tre sektorer har alla olika karaktär. Den första har flera snabba kurvor, den andra en raka och ett par långsamma kurvor medan den tredje har en raka och tre kurvor som flyter i varandra.
Pirelli chose the three midrange compounds for Miami, a very smooth circuit that offers quite low grip. The track evolution will be significant for the second Sprint weekend on the calendar. pic.twitter.com/1Anxg7bBj5
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) April 30, 2024
Banan har dock upplevts som ganska statisk, även om det har varit flera omkörningar i mitten av fältet och ingen förare har någonsin vunnit från pole position.
Pirelli har valt C2, C3 och C4 denna helg, banan asfalterades om i förfjol och har en väldigt mjuk asfalt, fästet är lågt och däcktillverkaren räknar med graining på båda de två mjukaste däckalternativen. Graining är ungefär som när du drar ett suddgummi mot en bordsyta och den ramlar av små, små partiklar.
Miami väntas bli ett race med ett stopp, medium och hårda däck. I fjol vann Max Verstappen från startposition i nio. Han körde hårda/medium, medan Perez och Alonso valde medium och hårda för sina pallplatser.
Notera att det kan bli väldigt varmt i Miami, runt 30 grader i luften är ingen ovanlighet och i fjol var det 55 grader i asfalten, vilket var en av de högsta temperaturerna som uppmättes i asfalten under året.
Guide inför Miami GP i Formel 1:
Miami International Autodrome
Varvet körs Motsols
Banlängd: 5410 meter/57 varv
Tider Miami GP i F1
Kurvor: 12 vänster, 7 höger
Distans till första kurvan: 162 m
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Kurvor över 250 km/h: 3 (T4, T9 och T10)
Kurvor under 100 km/h: 7 (T1, T11, T12, T14, T15, T16, T17)
Maxhastighet utan DRS: 327 km/h
Vinnande strategi 2023: 1 depåstopp vilket också flest förare valde.
Debut: 2022, Charles Leclerc, Ferrari, tog pole position.
Vinster från pole position: Ingen
Vinnande från högsta startposition:
Max Verstappen, Red Bull, startposition 9, 2023.
Statistik F1 i Miami 2024:
Topp 8 i kvalet
- Sergio Perez, Red Bull
- Fernando Alonso, Aston Martin
- Carlos Sainz, Ferrari
- Kevin Magnussen, Haas F1
- Pierre Gasly, Alpine
- George Russell, Mercedes
- Charles Leclerc, Ferrari
- Esteban Ocon, Alpine
Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:26.841 (Sergio Perez, Red Bull, 2023)
2023: 1:26.841 (Sergio Perez, Red Bull)
2022: 1:28.796 (Charles Leclerc, Ferrari)
Flest pole position:
Charles Leclerc (1) Sergio Perez (1)
Miami GP 2023 – topp 8:
- Max Verstappen, Red Bull
- Sergio Perez, Red Bull
- Fernando Alonso, Aston Martin
- George Russell, Mercedes
- Carlos Sainz, Ferrari
- Lewis Hamilton, Mercedes
- Charles Leclerc, Ferrari
- Pierre Gasly, Alpine
Snabbaste varvet:
Absolut: 1:29.708 (Max Verstappen, Red Bull, 2023)
2023: 1:29.708 (Max Verstappen, Red Bull)
2022: 1:31.361 (Max Verstappen, Red Bull)
Senaste vinnare av F1 i Miami:
2023 Max Verstappen Red Bull 2022 Max Verstappen Red Bull
Omkörningar per lopp:
2023: 52
2022: 45
Den svarta helgen i Formel 1
Det är den 1 maj 2024, 30 år sedan Ayrton Senna förlorade sitt liv på Imola. 30 år sedan den dödligaste helgen i sportens historia, en dag tidigare omkom Roland Ratzenberger på samma bana.
Låt oss skicka en tanke till alla de hjältar som förlorat livet i samband med Formel 1.
Tidigare i år släppte Radiosporten en dokumentär om just ”Dödsloppet i Formel 1”. Har du tid är den värd en lyssning.