Andretti tar hjälp av kongressen för att nå F1
avInför F1 i Miami tar Andretti nästa steg för att nå Formel 1.Ett antal kongressledamöter har skrivit ett brev till F1:s ägare med hård kritik.
“ Det är orättvist och fel att försöka blockera amerikanska företag från att ansluta sig till Formel 1, vilket också skulle kunna bryta mot amerikanska konkurrenslagar”.
Michael Andretti och Andretti Global har länge kämpat för att få en plats i Formel 1. I januari avslog F1:s ägare, Formula One Management som i sin tur ägs av Liberty Media, Andrettis ansökan om att delta i F1 nästa år.
Detta trots att FIA, internationella bilsportförbundet, bara ett par månader tidigare hade godkänt deras ansökan. Andretti har gjort en storsatsning mot Formel 1, rekryterat personal från flera konkurrerande stall, samt färdigställt en fabrik i Europa. Men stallet har ännu ingen motorleverantör utan vill köpa en motor till 2025 för att efter 2028 köra med en motor från Cadillac.
Det gillades inte av F1.
I sitt beslut påtalade F1 att ett elfte team skulle lägga en onödig ekonomisk press på nuvarande arrangörer samt “skada mästerskapets rykte” om det måste köpa en obligatorisk motor “potentiellt över flera säsonger”.
“ Vår utvärderingsprocess har fastställt att ett elfte team inte kan bidra med värde till mästerskapet. Det mest betydande sättet för en ny deltagare att bidra med värde är genom att vara konkurrenskraftig. Vi tror inte att sökanden skulle vara en konkurrenskraftig deltagare.”
Andretti får inte tävla i F1 2025
Michael Andretti och hans pappa Mario Andretti, världsmästare 1978, ger sig inte. Enligt Autosport besökte Mario Andretti Capitol Hill i Washington DC tidigare i veckan. Han träffade republikanen John James – som är en av de 12 politikerna som har undertecknat brevet – för att se om beslutet kan motverka den fria konkurrensen.
Kongressledarmöterna har adresserat brevet till Liberty Medias chef Greg Maffei. Enligt Autosport skriver de att att FOM:s avslag ”verkar drivas av den nuvarande uppsättningen av europeiska F1-team, varav många är anknutna till utländska bilföretag som direkt konkurrerar med amerikanska bilföretag som GM. Det är orättvist och fel att försöka blockera amerikanska företag från att ansluta sig till Formel 1, vilket också skulle kunna bryta mot amerikanska konkurrenslagar.”
Kongressledarmöterna anser att alla stallens medverkan bör baseras på förtjänst inte enbart syfta till att skydda de nuvarande stallen. De påpekar också att det är viktigt med tanke på att F1s ökade närvaro i USA, med tre deltävlingar i olika delstater.
De 12 kongressledamöterna har bett om ett svar på sina frågor fram till och med den 3 maj, samma dag som F1 i Miami inleds.
Korta nyheter inför F1 i Miami
David Sanchez har bytt team igen. Under två år har han gått från Ferrari, till McLaren och nu till Alpine. Han är ny teknisk direktör i det franska fabriksteamet.
Så blå blev Ferrari.
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) May 1, 2024
Tävlingshelgen i Miami inleds med växlande molnighet. Eventuellt kan det komma kraftiga vindbyar som kan ge motvind från kurva 8 in på den långa rakan för att sedan ge medvind påd en andra raksträckan. Temperaturen väntas nå 28 grader, men det är ingen risk för regn. Under lördagen väntas temperaturen ligga kvar kring 28 till 30 grader och vinden uppträder ungefär som under fredagen. Under söndagen finns det däremot en risk för regn under racet. Temperaturen väntas sjunka till 27 grader, återigen kan det blåsa från ost.
Alla tider för F1 i Miami finns här.
Här hittar du däckval och en guide till F1 i Miami.
Ralf Schumacher tror att det blir större rörelser på förarmarknaden. Efter att Red Bull nu bekräftar att Adrian Newey lämnar Red Bull är den tidigare F1-föraren övertygad om att Max Verstappen gör samma sak.