F1 på Imola: Ferrari med spännande uppdatering
avEfter ett hemligt test är Ferrari redo för F1 på Imola – hemmarace med årets stora uppdatering.
Är teamet redo att utmana Red Bull och McLaren?
Till deltävlingen i Miami för två veckor sedan kom McLaren med en mycket pricksäker uppdatering.
Återigen. Det är tredje gången i rad som McLaren gör helt rätt med en uppdatering i Formel 1 och det var inte bara en uppdatering som hanterade aerodynamiken utan det var också en uppdatering som omfattade i stort sett allt, från framvinge till sidepods, golv och luftningen av bromsarna, samtidigt som man flyttade kylarna och gjorde en förändring av placeringen av den främre hjulupphängningen. Den flyttades framåt, lite mer som Red Bull har det, vilket påverkar viktfördelningen i bilen. Uppskattningsvis så gav förändringen runt tre tiondelar per varv och den ger även ingenjörerna större friheter när de ska ställa in bilen.
Samt att de kan köra bilen lägre – vilket ökar farten.
Notera att Oscar Piastri saknade det nya golvet och sidepod sen, men ska få dem till Imola.
Och han är inte ensam. Även Ferrari planerar en stor uppdatering. Stallet genomförde hemliga tester under en filmdag på sin egen testbana Fiorano i slutet av förra veckan och väntas nu ta med sig årets första stora förändring.
Ferrari med hemligt test inför F1 på Imola
Enligt uppgifter från Italien handlar det om flera aerodynamiska förändringar på flera ställen av bilen, från framvingen till bakvingen, om strukturella förändringar, men också ett nytt golv för att förbättra downforce samt en ny diffusor. Det är en omfattande förändring och det är inte så konstigt att den kommer till F1 på Imola.
– Det handlar inte om att vi vill ha med oss nyheter till Italien för att det är Italien, utan vi driver utvecklingen framåt hela tiden och när det är klart producerar vi löpande nya delar, säger stallchef Fred Vasseur till tv-kanalen Sky.
– Men faktum är att fabriken ligger nära Imola vilket gör att vi kan producera delarna senare än om tävlingen är någon annanstans.
Han påtalar att han inte räknar med att ställa till med en sensation.
– Vi räknar inte med att den ska omkullkasta allt, men att det ska ge oss prestanda. Absolut.
Ferrari hoppas på att förbättra farten i de långsamma kurvorna och man har, trots att andra stall kommit med uppdateringar, kunnat vara med och slåss om placeringar långt fram i fältet.
– Det handlar inte bara om utveckling och produktion utan också om det arbete som görs med inställningarna på banan och däckshanteringen.
Han fortsätter.
– Vi har nu kommit till den delen av utvecklingen där uppdateringar inte ger sekunder utan tiondelar.
Även Red Bull vänta komma med en uppdatering i helgen, Haas ska leverera en till Nico Hülkenberg och Alpine som med uppdateringen i Kina klarade av att banta sin bil har nu jobbet att finjustera uppdateringen för att förhoppningsvis kunna ta fler poäng.
F1 på Imola
17 maj – fredag
Träning 1 kl 13.30
Träning 2 kl 17.00
18 maj – lördag
Träning 3 kl 12.30
Kval kl 16.00 – Följ i F1-live
19 maj – söndag
Emilia Romagna GP – eller F1 på Imola kl 15.00 – Följ i F1-live
Viaplay sänder Formel 1, precis som F1tv.
IndyCar
Felix Rosenqvist fick en mardrömsstart på lördagens Sonsio Grand Prix. Han blev påkörd bakifrån, men studsade tillbaka med besked och gick från sist i fältet till sitt fjärde raka topp tio-resultat för nya teamet Meyer Shank Racing.
– Det var ett intensivt race idag, säger Felix Rosenqvist. Jag blev mer eller mindre avrättad in i första sväng och tappade till sista plats. Vi bestämde oss för att gå i depå tidigt och göra oss av med de svarta (hårda) däcken, och sedan körde vi resten av racet på röda (mjuka däck). Vi blev tvungna att spara ganska mycket bränsle, men vi lyckades, och farten var grym.
Alex Palou vann loppet, Marcus Ericsson var 16: e man och Linus Lundqvist 24:a.
Nu är det full fokus på Indy 500 och Felix Rosenqvist gästar vår F1-podd Plattan i mattan denna vecka.
Han är för övrigt femma i mästerskapet.
Önskar er en trevlig racevecka!