F1 2026: Nya regelrevolutionen får kritik
avNya regler för F1 2026 – DRS försvinner, bilarna blir mindre och lättare. Ändå möts regelverket av kritik.
– Det kommer att vara omöjligt för stallen att nå de målen, säger Fernando Alonso.
Formel 1 står inför nästa regelrevolution. Till F1 2026 blir det nya regler. Det har stått klart länge. Även motorregelverket, där hälften av kraften ska hämtas från en elmotor och resten drivas av fossilfritt bränsle, har varit klart under en tid.
Men nu presenterar FIA en designstudie och även andra regler för framtidens Formel 1. Den stora förändringen är att DRS försvinner, men ersätts av ett så kallat ”override modus” . Det ger bakomvarande förare möjligheten till en extra boost för att öka farten vid ett tillfälle per varv. Detta för att underlätta för omkörningar.
Medan frigivningen av energi från det framförvarande fordonet minskar efter 290 km/h och sjunker till noll vid 355 km/h, kan det efterföljande fordonet dra nytta av en MGU-K-Override, som levererar 350 kilowatt upp till 337 km/h med en extra skjuts på 0,5 megajoule.
Vad innebär nya regler för F1 2026?
Till skillnad från DRS är det dock inte så att man får hjälp för en förutbestämd raksträcka om man är inom en sekund bakom den framförvarande.
– Logiken förblir dock densamma, säger FIAs teknikchef för formelbil Jan Monchaux.
– Är jag tillräckligt nära en annan bil får jag en extra mängd energi för det pågående varvet och jag kan använda det när jag vill under varvet. Den extra energimängden är definierad, och detta kommer att ge den energi som behövs för att ge det efterföljande fordonet en chans att köra om i slutet av raksträckan.
All the angles!
A peek at Formula 1 cars from 2026 onwards 🤩 #F1 @fia pic.twitter.com/HfbmZG6mPh
— Formula 1 (@F1) June 6, 2024
DRS försvinner till Formel 1 2026
Det nya “override systemet” ska samspela med en aktiv aerodynamik, där fram- och bakvingen kan ställas in i två olika positioner.
Den rörliga bakvingen består från och med F1 2026 av tre element, framvingen utrustas med två aktiva flaps. Ett X-läge och ett Z-läge, där Z-läget är en konfiguration för hög downforce och främst kommer att användas i kurvor medan vingarna blir plattare i X-läget vilket minskar downforce- och luftmotståndet på. Det ökar hastigheten på raksträckorna och kommer enbart att få användas inom vissa förutbestämda zoner.
Båda vingarna styrs beroende av varandra och växlar alltid i samma läge. Detta för att säkerställa bilarnas balans, oavsett vilken inställning som används.
– Förarna ges möjlighet att växla mellan läget med högt downforce och läget med lågt luftmotstånd, oberoende av eventuella avstånd, förklarar Jason Somerville chef för FIAs aerodynamikavdelning.
– Vid förutbestämda punkter på varvet kan en förare alltså växla till ett läge med lågt luftmotstånd för att få bättre prestanda på raksträckorna, där greppet inte är lika viktigt. Sedan, när man närmar sig bromszonen, växlar man tillbaka till läget med högt downforce.
Detta är override modus i F1
Vid dagens DRS kan en förare inte använda systemet för att försvara sig på samma sätt som med det nya systemet.
– Det är ett aktivt system. Föraren styr, även om han, precis som nu, får en signal som visar när han kan aktivera läget med lågt luftmotstånd. Och systemet växlar antingen under förarens kontroll eller genom ett tryck på bromsen tillbaka till läget med hög downforce.
Det sker också förändringar rent designmässigt. Bilarna blir smalare, från två meter till 1,90, den maximala hjulbasen kommer att minskas från 3,60 till 3,40 meter. Detta bör inte bara minska luftmotståndet utan även vikten. De nuvarande bilarna väger 798 kilogram, vilket gör dem till de tyngsta i historien, men från och med F1 2026 minskar totalvikten med 30 kg även om den nya motorn är tyngre.
Däcken kommer även framöver att vara 18 tum, men de blir 8 % smalare. Bredden på bakdäcket minskar med 30 millimeter, från 405 till 375 millimeter, medan framdäcket minskar med 25 millimeter till 280 millimeter. Eftersom det under utvecklingen av däcken fortfarande kan ske förändringar, anges minimivikten i två delar: 722 kilogram för bil och förare, och 46 kilogram förväntas för hjulen.
Fernando Alonso kritisk till regler i F1 2026
Aston Martins veteran, Fernando Alonso, mottog nyheten utan att visa någon större entusiasm. Han har kört fler F1-lopp än någon annan förare och är kritisk till de nya reglerna för F1 2026.
– Allt borde vara enklare, säger han under presskonferensen till Kanadas GP.
– Det borde kanske handla mer om ren racing. Om föraren och teamet, eller en viss inställning på en specifik bana. Man får inte glömma att det tidigare fanns mer friheter när det gällde designen av bilarna. Tidigare hade vissa bilar sex hjul, bara för att nämna ett exempel.
Han anser att reglerna är för komplexa och högteknologiska.
– Det känns komplicerat, säger han.
– Om motorn är till hälften elektrisk och man behöver batterier som stöder detta lär bilarna och däcken också bli tyngre. Motorn ökar vikten med 20 till 30 kg. Sedan vill man göra bilen 30 kilo lättare, alltså måste man hitta 60 kilo. Det är praktiskt taget omöjligt för teamen att nå de målen.
••••
Vad tycker du? Diskutera i kommentarerna!
I helgen kör F1 i Kanada. Givetvis finns jag med på F1-live under kval och race. Ett virtuellt vardagsrum där vi ser kval och race tillsammans.
Här hittar du också helgens tider och här finns en guide till F1 i Kanada.
Själv har jag i dag svårt att släppa att för två år sedan bestod Alpine av förarna Fernando Alonso, Esteban Ocon och testförare Oscar Piastri.
När 2025 startar har alla lämnat.