Startsida / Inlägg

F1 i Spanien: Sainz avslöjar läkarnas dom

av Anna Andersson

Carlos Sainz tvingades operera blindtarmen och missade ett F1-lopp. Men hur illa var det? Inför F1 i Spanien avslöjar han läkarnas skrämmande dom:

– De sa att jag kunde dö om den exploderade, säger han.

Carlos Sainz inför F1 i Spanien 2024
Carlos Sainz kör hemma när det är dags för F1 i Spanien 2024 (AP-TT )

Ferraris Carlos Sainz mådde inget vidare när forel 1 tävlade i Saudiarabien. De två träningarna under fredagen var de två värsta under hela hans karriär i Formel 1:

– Jag åt ingenting, jag hade ingen energi och jag svettades betydligt mer än annars. Jag led verkligen, säger han i podcasten Nude Project.

Han trodde att han drabbats av något magvirus och att det skulle gå över, men under lördagen kunde han inte köra utan ersattes av racerföraren Oliver Bearman. Sainz anlände till sjukhuset och när han fick besked om att det var blindtarmen ville han ändå köra.

Carlos Sainz: Risk att dö

Han försökte hitta en lösning.

– Jag sa till läkarna att de skulle ge mig en spruta så att jag skulle kunna opereras efter loppet, säger Sainz.

– De sa till mig att det fanns en risk att det kunde tillstöta allvarliga komplikationer. De sa att jag kunde dö om den exploderade.

Först då valde han att gå med på en operation – för att vara tillbaka i bilen till nästa tävling i Australien.

Och det var han också.

Sainz laddar nu upp inför F1 i Barcelona, Spaniens GP, på hemmaplan. För honom är det en viktig helg. Han har ingen styrning till nästa år, men kopplas samman med Williams.

Det blir spännande att se var han hamnar och om det är Williams som får chansen att testa Kimi Antonelli – när FIA nu ändrat reglerna för att ge Mercedes diamant chansen.

Däcken inför F1 i Spanien

Pirelli väljer de tre hårdaste gummi blandningarna till helgens deltävling i Barcelona, C1, C2 och C3. Det är samma val som däcktillverkaren gjorde ifjol och det är andra gången i år som de tre hårdaste gummiblandningarna har valts ut.

Banan, med sina långa, snabba svängar, anses vara väldigt aggressiv mot däcken och under helgen väntas också temperaturer kring 30 grader eller mer. Däremot inget regn.

Pirelli utgår från en strategi med två depåstopp. Den ska vara snabbast – men man lämnar in en liten brasklapp.

– Om det är ett högt däckslitage kan det hända att tre depåstopp är den bästa strategin. Loppet 2023 visade att det är enklare att köra om i Barcelona nu, jämfört med tidigare.

Tiderna till F1 i Spanien hittar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Adam Borg
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB