Senaste snacket från årets andra F1-test 2020

av Anna Andersson

En storm ställde till det. Jag missade helt enkelt flyget till årets andra F1-test 2020. Den bro som var öppen när jag ställde mig för att vänta på det tåg som skulle ta mig över Öresund stängdes. Två minuter innan tåget skulle gå. Sedan var bron stängd i flera timmar. Därför blev det ingen flygresa i går. Det blev en omplanering.

Efter storm kommer F1-test 2020

F1-test 2020Som tur var blir F1-tester i alla fall och även om jag inte var på plats klockan 9.00 när testerna drog igång så hann jag ut till banan i tid för att se Sebastian Vettel orsaka en röd flagg i sin Ferrari. Jag hann också konstatera att samma SF1000 hade en ny bakvinge och en  ny framvinge, att Williams tvingades till ett motorbyte, att Red Bull, Renault och AlphaTauri stod stilla i garaget i nästan tre timmar.

Dessutom var det många som var förvånade över dagens snabbaste man. Robert Kubica satt dagens bästa tid, i en Alfa Romeo och med de allra mjukaste däcken.

Den tiden kan vi nog inte kalla för representativ, men det ser snyggt ut i resultatlistan.

F1-test 2020
Kubica i en Alfa Romeo (TT)

– Ofta säger folk att ju snabbare du kör, ju svårare är det. Jag skulle kunna säga att det är lättare att köra 1.17 med en Alfa i år jämfört med de 1.19, 1.20 jag körde med Williams förra året, men det är lite annorlunda när det gäller svårighetsgrad. Förra veckan, när jag körde det första testet för Alfa, så fick jag stopp i hjärnan när jag körde de första varven. Du vet jag kände att jag hade ett bättre fäste, att jag kunde leverera och att jag kunde köra ännu snabbare. Men hjärnan sa bara ”Nej, detta har varit helt omöjligt fram till nu”, berättar han.

– Det tog ett par varv innan jag kunde släppa fram den riktiga känslan. Det finns en riktigt bra vän i paddock. Även om det inte finns så många vänner inom den här sporten så finns det en riktigt bra vän, det är downforce.

En bra bild av dagen får du här:

Stabila regler ger kortare F1-test 2020

I år är  det som bekant bara tre testdagar per omgång och inte fyra. Något som varken bekymrar teamen eller förarna speciellt mycket eftersom reglementet är i stort sett det samma som i fjol.

– Jag tycker att tre plus tre dagar fungerar utmärkt när det är stabila regler, säger Renaults VD Marcin Budkowsky.

Vi kan notera att teamen på förhand gör allt för att få ut så mycket som möjligt och umnder dagens F1-test var det bara Haas som lät en förare köra hela dagen. Alla andra team bytte förare efter lunch och den trenden lär fortsätta.

Vem kör när?

Här är förarna som kör under de två avslutande dagarna:

Torsdag 27 februari
Mercedes: Lewis Hamilton/Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel
Red Bull: Max Verstappen/Alexander Albon
McLaren: Lando Norris
Renault: Esteban Ocon/Daniel Ricciardo
AlphaTauri: Pierre Gasly
Racing Point: Lance Stroll
Alfa Romeo: Antonio Giovinazzi
Haas: Kevin Magnussen
Williams: Nicholas Latifi

Fredag 28 februari
Mercedes: Lewis Hamilton/Valtteri Bottas
Ferrari: Charles Leclerc
Red Bull: Alexander Albon/Max Verstappen
McLaren: Carlos Sainz
Renault: Daniel Ricciardo/Esteban Ocon
AlphaTauri: Daniil Kvyat
Racing Point: Sergio Perez
Alfa Romeo: Kimi Räikkönen
Haas: Romain Grosjean/Kevin Magnussen
Williams: George Russell

Banan klar i Hanoi – men kan alla team tävla?

I dag presenterades också den nya F1-banan i Vietnam. Nu är den färdig. Däremot så nämndes ingenting om Coronaviruset och det pratas det enormt mycket om i paddock.

F1-test 2020
Får Ferraris italienske stallchef komma till Vietnam? (TT)

Tävlingen i Kina har skjutits på framtiden. McLaren har stoppar alla mediarepresentanter som varit i Kina de senaste två veckorna från att komma till teamets pressevent och Ferrari ställer in alla icke nödvändiga affärsresor och stänger muséum och fabrik. Man tar inte längre tar emot några gäster i fabriken, varken affärskontakter eller andra typer av visningar. Den tyska TV-kanalen RTL funderar på att sända GP-loppen från Köln med studio i TV-huset istället för att skicka medarbetarna runt jorden. Kort sagt pratas det mycket om ifall det går att köra genomföra vårens F1-lopp. Vietnam har bland annat skjutit upp en badmintonturnering som skulle ha avgjorts en vecka före F1-loppet och stoppar även samtliga medborgare från Italien att resa in i landet. I samband med ett F1-lopp skulle ett sådant beslut ställa till stora problem för  däcktillverkaren Pirelli och team som Ferrari och AlphaTauri. Även Haas och Alfa Romeo kör med motorer från Ferrari och där finns naturligtvis italienska medarbetare. I Bahrain, där säsongens andra deltävling avgörs, hart man bestämt att inte släppa in några resande som rest via Dubai eller Singapore och eftersom F1 kör sin premiär i Melbourne Australien, kommer de flesta teamen att vara drabbade. Det är nästintill omöjligt att resa till Melbourne utan att mellanlanda i just Singapore eller Dubai.

Alonso klara för Indy 500

Andra nyheter från motorvärlden som är värda att notera är förstås att Fernando Alonso nu är klar för Indy 500. Mer om det läser du här.

 

 

 

 

 

 

F1 2020 – Ferrari skruvar ned förväntnignarna

av Anna Andersson

Årets första F1-test är avslutat och Ferrari räknar inte med att det blir några segrar under de inledande racen av F1 2020.

Anledningen?

Mercedes är för bra.

F1 2020
Är Mercedes för bra, i år igen? (TT)

– Jag är inte lika optimistisk som inför förra säsongen. De andra är snabbare än vad vi är, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto efter de tre första testdagarna.

– Om vi är oroliga? Självklart är vi det. Vi är inte så snabba som vi vill vara. Men det är en lång säsong och det finns mycket tid för oss att jaga ikapp.

Redan efter den första dagens tester till F1 2020 sa Mercedes teamchef Toto Wolff att han såg Red Bull som den tuffaste konkurrenten. När Mattia Binotto fick frågan om Ferrari kan slå Mercedes svarade han:

– Under säsongen ja, men kan Ferrari slå dem redan i premiären? Kanske inte.

Då ska vi också komma i håg att Ferrari dominerade testerna för ett år sedan och både F1-fans och de själva såg sig som favoriter inför säsongspremiären. Väl i Australien hade Mercedes gjort en rejäl uppdatering och vann. Igen.

– Vi har sett att Mercedes och Red Bull är väldigt snabba, säger 50-årige Binotto.

– Men jag tror att vi kommer att se den sanna bilden först nästa vecka eller i Australien. Jag tycker att vi har potential, det viktigaste kommer att vara att vi kan utveckla vårt paket åt rätt håll.

DAS i F1 2020 – sedan förbjuds Mercedes innovation?

Mercedes gjorde en betydligt bättre första testvecka i år än i fjol. Teamet körde flest varv, 494 mot Red Bulls 471 och Alfa Romeos 424. Ferrari hade motorproblem under fredagen och bara kom upp i 354  totalt på tre dagar.

Dessutom är Mercedes bil snabb. Valtteri Bottas körde på 1:15.732 med de mjukaste däcken C5, vilket är veckans snabbaste tid. Hans kollega Lewis Hamilton var 0,910 långsammare på däcket med namnet C3 och 0,784 sekunder med samma däckstyp, C5.

F1 2020
Esteban Ocon har lämnat Mercedes för Renault (TT)

Trea i reslutatlistan var Renaults Esteban Ocon, 1,370 sekunder efter Mercedes snabbaste tid. Det som framförallt imponerar är Mercedes tider på longgrunsen. De kör sina stinter som en klocka och det verkar inte vara några problem med tillförlitligheten.

Snacka om en fin present till Mercedes teknikchef James Allison som fyller 52 år i dag.

För övrigt pratade vi om DAS, Mercedes nya system, i gårdagens blogg. Nu verkar det som om det blir en innovation för enbart ett år. Enligt uppgifter till motorsporttotal kikar FIA på att förbjuda systemet (i alla fall i den nuvarande formen) 2021.

Snabba nyheter

I samband med att de tre första testet har avslutats så lägger jag också in ett par korta nyheter. Saker att ta med sig in i framtiden.

Pirelli testar ett nytt specialdäck inför comebacken på Zandvoort i Nederländerna. Det handlar om ett framdäck som testas av samtliga team under det  andra testet i Barcelona. Däcket bär namnet C2.

F1 2020
Slipper han motorstraff i F1 2020? (TT)

Max Verstappen är väldigt nöjd med motortillverkaren Honda. Han påpekar att Red Bull inte ska behöva dra på sig några motorbestraffningar i år. För övrigt bryr varken han eller Red Bull sig om några tider. teamet påtalar att de arbetar efter sitt schema och struntar i vad de andra gör.

Williams hade problem med motorn och en motorväxel kostade mycket tid under fredagen, även Kevin Magnussen hade problem. Det var skador på ett hjul som orsakade hans avåkning och det är ingenting som dansken kan lastas för.

FIA har skjutit Kinas GP 2020 på framtiden, men ingen kan än så länge säga om och när det ska köras.

 

Vill du ha koll på den tredje dagens tider?

Här är de:

Placering, förare, team, tid, däck och antal varv

1 Bottas Mercedes 1:15.732 C5 65
2 Hamilton Mercedes + 0.784 C5 73
3 Ocon Renault + 1.370 C4 76
4 Stroll Racing Point + 1.606 C4 116
5 Kvyat AlphaTauri + 1.695 C4 62
6 Giovinazzi Alfa Romeo + 1.737 C5 152
7 Ricciardo Renault + 1.842 C4 93
8 Verstappen Red Bull + 1.904 C2 86
9 Gasly AlphaTauri + 2.051 59
10 Albon Red Bull + 2.422 C2 83
11 Sainz McLaren + 2.542 C2 76
12 Grosjean Haas + 2.648 C3 48
13 Vettel Ferrari + 2.652 C3 100
14 Norris McLaren + 2.722 C3 49
15 Latifi Williams + 3.272 C3 72
16 Magnussen Haas + 3.977 C2 4

F1-test 2020 – säsongen är igång

av Anna Andersson

F1-säsongen är i gång – med F1-test 2020. De första två dagarna har inlett årets säsong i Barcelona och det är ett par saker som det snackas om.

F1-test 2020
Racing Point – en kopia? (TT)

Att Sebastian Vettel var sjuk och lämnade över sin Ferrari till Charles Leclerc den första dagen. Att Racing Point kör med en bil som är i stort sett en kopia av fjolårets Mercedes och att Mercedes snackar om DAS.

Vi tar det från början.

I år handlar det om två testperioder, precis som tidigare, men varje testperiod är nedkortad till tre istället för fyra dagar. Under den första dagen skulle Sebastian Vettel ha kört för Ferrari, men han mådde inte bra och ersattes av Charles Leclerc.

Monegasken, som inleder sin andra säsong med teamet var positiv efteråt.

– Med SF1000 har vi en större flexibilitet i vår set-up. Den här bilen ska inte bara fungera bra på vissa banor, sa Leclerc som körde 131 varv efteråt.

– Det är bra för båda förarna. Vi har kunnat anpassa bilen mer efter bådas körstil och vi har inte alls kört på max utan det finns betydligt mer att ta ut.

F1-test 2020 – hur mycket Mercedes är det i årets Force India?

Under den första dagen avslutade Mercedes med de två snabbaste tiderna, Lewis Hamilton före Valtteri Bottas.

– Jag har en riktigt bra känsla. Bilen är bra och snabb, även om jag är övertygad om att det går att köra betydligt snabbare, säger Bottas.

Samtliga bilar återfanns inom 1,5 sekunder, Racing Point och Sergio Perez var trea. Därmed återkommer vi till den stora snackisen just nu. Det handlar om att Racing Point är väldigt lik fjolårets Mercedes. Hur lik? Du kan göra en egen bedömning om du kikar på ett jobb som kollegorna på motorsport.com har lagt ut.

– Vi har låtit oss inspireras av fältets snabbaste bil, förklarar teamets Andrew Green enligt motorsportmagazin.

– Alla team betalar ju fotografer för att fotografera konkurrenterna.

Racing Point har lämnat Toyotas gamla vindkanal i tyska Köln och arbetar numera i Mercedes vindtunnel i brittiska Brackley. Sedan tidigare köper man växellådor och motorer av Mercedes. Men är det en kopia? Vad tycker du?

Snabbaste F1-någonsin?

F1-test 2020
Mercedes i form (TT)

Efter den första dagens tester är det förare som nu hävdar att F1 2020 kommer att vara det snabbaste mästerskap som någonsin kört.

– Det kändes extremt snabbt. En F1:a känns alltid snabb, men jag tror att F1 2020 kommer att vara den snabbaste bil som någonsin kört, säger Carlos Sainz.

– När jag körde lite snabbare under morgonen utan att trycka på så körde jag på 1.18 och och tänkte att jag kanske har hittat något extra. Sedan såg jag att alla körde på 1.17 eller 1.18, inte bara jag. Det betyder att alla är väldigt snabba.

Vi kan jämföra det med 2019 då den snabbaste tiden den första testdagen var 1,18. Lewis Hamilton var en sekund snabbare under den första testdagen i år.

Andra dagen av F1-test 2020 – DAS?

Den andra dagen var Kimi Räikkönen snabbast, men Mercedes fortsätter att imponera. Lewis Hamilton och Valtteri Bottas delade på körningen och hann med 183 varv. Detta trots att man hade problem med elektroniken och fick avsluta dagen i förtid.

F1-test 2020
Ska han jubla i år igen? (TT)

Men det var inte antalet varv som drog ögonen till sig utan det styrsystem som Mercedes verkar använda sig av. Den som var uppmärksam på de TV-bilder som kablas ut under testerna kunde notera att Mercedes hade en nyhet i bilen. Det verkade nämligen som om Lewis Hamilton drog ratten mot sig när han inledde körningen på rakan för att sedan släppa efter. Det handlar om ett mekaniskt system som Mercedes teknikchef James Allison kallar för DAS och som FIA ska ha godkänt.

– Vi har ett nytt system i bilen, det är en ny idé och ger föraren  ytterligare en dimension när han styr bilen. Hur det fungerar och varför vi har det behåller i för oss, säger Allison.

– Det är inget nytt för FIA, vi har pratat med dem under en lång tid. Reglementet är tydligt med vad som är tillåtet och vad som inte är det. Jag är övertygad om att vi håller oss inom de ramar som finns.

En dag återstår av de första testerna.

 

Mercedes, McLaren och Alfa Romeo till 2020

av Anna Andersson

2014-2019 har Mercedes vunnit samtliga VM.-titlar, men det gör inte att längtan efter en ny titel blir mindre.

Istället presenterar Mercedes en bil vars målsättning är att vinna ännu en VM-titel.

I dag, fredagen den 14 februari presenterade Mercedes årets bil, W11.

– Jag har haft en konstant kontakt med ingenjörerna och försökt att hålla koll på allt som har hänt i fabriken. Detta är en väldigt spännande dag, att äntligen få se det som teamet har arbetat så hårt för. Som förare så bara längtar man efter att sätta sig i bilen och testa den, säger Lewis Hamilton.

Även James Allison, är förväntansfull inför säsongen:

– Vi har filat på varje millimeter av bilen för att kunna göra förbättringar, trots att reglerna är i stort sett de samma.

Mercedes förväntar sin en trekamp om  titeln i år.

– Ferrari och Red Bull gjorde båda en bra avslutning på 2019 och därför förväntar vi oss en tre kamp. Det finns inget utrymme för misstag, säger teknikchefen.

McLaren och Alfa

I går presenterade McLaren sin bil. Den har du här:

Här ser du den nya AlphaTauri:

Vi kan också notera att Alfa Romeo har kört sin shakedown, på Fiorano, trots att  bilen ska presenteras först den 19:e. Kimi Räikkönen satt bakom ratten i denna skapelse som Alfa Romeo själva kallar för en ikonisk ormliknande lack.

Alfa Romeo presenterar även Huski Chocolate som ny sponsor, samma sponsor som även syns på Marcus Ericssons bil i IndyCar. När vi pratades vid senast berättade Ericsson att han fortfarande förhandlar med Alfa Romeo om en roll i teamet till 2020.

– IndyCar är prioritet, men jag vill inte stänga några dörrar, sa han.

IndyCar har för övrigt testat i mycket kyliga förhållanden i Texas under veckan. F1 och IndyCar har ju säsongspremiär samma dag den 15 mars 2020.

 

 

Red Bull och Renault med nya bilar – Kina GP 2020 skjuts upp

av Anna Andersson

I går presenterade Ferrari sin bil för 2020. I dag följde nästa team efter – Red Bull och Renault. Men den stora nyheten gäller Kina GP 2020

Först till bilarna, Max Verstappen fick äran att köra de första varven på Silverstone i RB 16. Intressant är att slå en extra blick på nosen. Där känns det som om det är en förändring sedan 2019. Som vanligt handlar det om att skapa en bättre aerodynamik.

 

 

Renault 2020

Renault valde däremot en rejäl presentation av den nya bilen och Daniel Ricciardo som nu inleder sin andra säsong med teamet är positiv:

– Jag ser fram emot att få en ännu bättre plats i teamet med tanke på att vi har ett år bakom oss och då kommer saker att bli enklare. Jag har lärt mig mycket om mig själv och mycket om teamet de senaste året, säger han.

– Det viktigaste som jag lärt mig är att det handlar inte bara om att ha den smartaste killen i F1:s paddock utan det handlar om att alla i teamet måste ge lite mer av sig själv.

Det är ord som i sig inte säger någonting konkret och han fortsätter att berätta om att han trivs med att bygga någonting helt nytt tillsammans med Renault. Vi får se vart den resan slutar. ..

Intressant är att han i år får han en ny teamkollega i Esteban Ocon. Bilen? Så här ser den ut på de officiella bilderna.

Men med Renaults bil och alla andra så är det naturligtvis som vanligt att det kan komma en ny version till det första testet om en vecka, ske andra förändringar till test nummer två och sedan ytterligare en förändring till säsongen startar i mars. Ha den vetskapen med er när ni ser på bilderna under den närmsta veckan.

Kina GP 2020 skjuts på framtiden

En annan nyhet är att Kinas GP 2020  som skulle ha avgjorts mellan den 17 och 19 april har skjutits på framtiden. Detta på grund av virusutbrottet i Kina. När loppet ska avgöras är det ingen i dagsläget som kan säga, men i ett pressmeddelande skriver F1 att man arbetar tillsammans med teamen, arrangören och myndigheterna i Kina för att hitta en bra lösning i takt med att situationen i Kina förbättras.

F1-bloggen återkommer naturligtvis med information så snart den finns.

 

 

 

Se Ferraris F1:a för 2020 live

av Anna Andersson

I dag är det dags. Ferrari kommer  som första team att presentera årets bil.

Det sker klockan 18.30 och du kan följa presentationen och se Ferraris F1:a för 2020 live här: Missade du det kan du se bilen och läsa vad Sebastian Vettel och Charles Leclerc sa i samband med presentationen här.

Redan  i går presenterade Mercedes en nyhet – en ny sponsor  INEOS och en ny lack på bilen. Notera att detta är fjolårets bil, Mercedes presenterar sin bil först på fredag den 14.

Resterande team presenterar sina bilar senare i denna vecka enligt följande schema:

11 februari: Ferrari (Reggio Emilia/Italien)
Förare 2020:
Sebastian Vettel, 32, Tyskland
4 VM-titlar. Kontrakt till och med 2020
Charles Leclerc, 22, Monaco.
Kontrakt till och med 2024.

12 februari: Renault (Paris/Frankrike)
Förare 2020:
Daniel Ricciardo, 30, Australien
Kontrakt till och med 2020.
Esteban Ocon, 23, Frankrike
Kontrakt till och med 2021.

12 februari: Red Bull (Silverstone/Storbritannien)
Förare 2020:
Max Verstappen, 22, Nederländerna
Kontrakt till och med 2023.
Alexander Albon, 23, Thailand/Storbritannien
Kontrakt till och med 2020.

13 februari: McLaren (Woking/Storbritannien)
Förare 2020:

Carlos Sainz, 25, Spanien
Kontrakt till och med 2020.
Lando Norris, 20, Storbritannien
Kontrakt till och med 2020.

14 februari: Mercedes (Silverstone/Storbritannien)
Förare 2020:
Lewis Hamilton, 35, Storbritannien.
Sex VM-titlar. Kontrakt till och med 2020.
Valtteri Bottas, 30, Finland
Kontrakt till och med 2020.

14 februari: *AlphaTauri (Salzburg/Österrike)
Förare 2020:

Daniil Kvyat, 25, Ryssland
Kontrakt till och med 2020.
Pierre Gasly, 23, Frankrike
Kontrakt till och med 2020.

17 februari: Racing Point (Mondsee/Österrike)
Förare 2020:
Sergio Perez, 30, Mexiko
Kontrakt till och med 2022.
Lance Stroll, 21, Kanada
Kontrakt till och med 2020 (pappa äger stallet).

17 februari: Williams (online)
Georg Russel, 21, Storbritannien.
Kontrakt till och med 2020 (stöttas av Mercedes)
Nicholas Latifi, 24, Kanada
Kontrakt över 2020.

19 februari: Alfa Romeo (Barcelona/Spanien)
Förare 2020:
Kimi Räikkönen, 40, Finland
1 VM-titel. Kontrakt till och med 2020
Antonio Giovanazzi, 25, Italien
Kontrakt till och med 2020.

19 februari: Haas (Barcelona/Spanien)
Förare 2020:
Kevin Magnussen, 27, Danmark.
Kontrakt till och med 2020.
Romain Grosjean, 33, Frankrike.
Kontrakt till och med 2020.

*AlphaTauri är ett nytt namn på Toro Rosso. Ägarförhållandena är det samma, men AlphaTauri är namnet på ett klädmärke som också ingår i Red Bulls familj.

Andra datum att hålla koll på

19-21 februari: Tester i Barcelona, Spanien
26-28 februari: Tester i Barcelona, Spanien
13-15 mars: F1-preimiär i Australien (Melbourne)

 

 

Sebastian Montoya mot F1?

av Anna Andersson

Det är dags för Montoya, Sebastian Montoya.

Men först  någonting helt annat, nu är alla datumen för F1:s presentationer klara. Det ser ut som följer:

11 februari: Ferrari

12 februari: Red Bull

12 februari: Renault

13 februari: McLaren

14 februari: Mercedes

14 februari: Alpha Tauri

17 februari: Williams

17 februari: Racing Point

19 februari: Haas

19 februari: Alfa Romeo.

19 februari är också starten för årets tester. Inför 2020 är det två testfaser med tre testdagar per fas, det betyder att det är två dagar färre än för ett år sedan

Montoya mot F1?

Sebastian Montoya (Prema)
Sebastian Montoya (Prema)

Annars kan vi notera att Sebastian Montoya, son till Juan-Pablo Montoya, är klar för PREMA Powerteam i Formel 4. Därmed ska 14-åringen  köra tillsammans med  svenske Dino Beganovic i italienska Formel 4 och tyska ADAC Formel 4.

Om jag är rätt informerad kan man se loppen i ADAC Formel 4 ( de körs tillsammans med DTM) på den tyska tv-kanalen Sport1 och de finns även på webben. sport1.de

Premiären sker i Oschersleben den 24-26 april.

Vi kan också notera att Williams har skaffat sig en ny tredjeförare, Jack Aitken, ska vara med under tävlingshelgerna och köra vissa fredagsträningar. Han är 24 år,  har tidigare arbetat för Renault och den sjätte föraren i Williams team. Stallet har även skrivit kontrakt med Georg Russel, Nicholas Latifi, testförarna Roy Nissany, Jamie Chadwick och simulatorföraren Dan Ticktum .

För övrigt finns en diskussion om det blir något F1-lopp i Kina i april. Anledningen är Coronaviruset.

 

 

 

 

 

 

 

Lyssna – ljudet av en motor i F1 2020

av Anna Andersson

Vi närmar oss februari. F1-tester och säsongstart, men redan nu kan du höra ljudet av en motor i F1 2020.

Det är något speciellt när det börjar närma sig säsongsstart, även om det bara har gått två månader sedan säsongen avslutades i Abu Dhai. Då vann Lewis Hamilton sin sjätte VM-titel. Tar han den sjunde i år?

När vi  ändå är inne på Mercedes så har det i brittisk media ryktats om att teamet inom två veckor ska bestämma sig för om de lämnar F1 eller inte. Detta dementeras dock av Mercedes högsta chef Ola Källenius och av stallchefen Toto Wolff.

– Just nu finns ingen indikation på att vi ska göra någonting annat. Det finns inget slutdatum. Nu tyder allt på att vi kommer att stanna på den här plattformen länge, säger österrikaren Wolff till motorsporttotal.

Ett annat rykte är att Lewis Hamilton och Mercedes är oense om ett kontrakt och att britten vill ha 90 miljoner Euro för ytterligare två år hos Mercedes, annars vill han lämna för Ferrari.

Även det ryktet dementeras:

– Bara som information. Toto och jag har inte ens pratat om ett kontrakt. Vi förhandlar inte. Tidningarna har hittat på det ryktet, citeras Hamilton av motorsport-total.

Lyssna till ljudet av en motor i F1 2020

Men nu är det dags att spetsa öronen och lyssna till ljudet av en motor i F1 2020. Först ut var Mercedes som redan i tisdags släppte sin fire up.

 

 

Därefter offentliggjorde Ferrari ljudet till Sebastian Vettels och Charles Leclercs F1-bilar. Vettel har också varit i Maranello under dagen och pratat med ingenjörer och gjort sin sitsanpassning. Det italienska stallet kommer för övrigt att vara först ut med att presentera sin bil, markera datumet den 11 februari i din kalender. Då är det dags. Åtta dagar senare inleds testerna, som är förkortade i år. Istället för fyra dagar per testpass inför säsongen blir det i år tre dagar per testpass – totalt sex istället för åtta dagar

 

Även McLaren, som kör med en motor från Renault, har släppt sin fire up. Här hör du ljudet av McLarens bil och teamet gör en rejäl satsning. I år är det sista gången som teamet kör med en motor från Renault. Därefter väntar ett samarbete med Mercedes – något som varit väldigt framgångsrikt tidigare – senast 2008 när Hamilton vann sin första VM-titel.

Därmed är det bara Honda som inte släppt någon fire up än, men du har fått höra ljudet av en motor i F1 2020. Vilket team fick ditt hjärta att klappa lite extra?

McLaren och framtiden

McLaren tog ett stort steg framåt under 2019 och stallchefen Andreas Siedl ser positivt på framtiden:

– Vi måste behålla den positiva vind som vi hade under 2019 och jag förväntar mig att vi  tar ytterligare ett steg framåt. Då pratar jag inte direkt om placeringar. Det kommer att bli en mycket tuff kamp om plats fyra och om man ser till de kraftförhållanden som råder inom F1 i dag är det allt som är möjligt för oss. Vi har fortfarande en del svagheter som vi måste arbeta vidare med, säger han till auto, motor und Sport.

– Även efter de nya reglementet 2021 kommer det ta ett tag innan budgetförhållandena förändras och därför förväntar jag mig att det dröjer till 2023 innan vi ska kunna vara med och fajtas om pallplatser och segrar.

När vi  pratar framtid – Aston Martin är klara för F1. Hur det har gått till läser du här.

När vi är inne på framtiden. Datumen då bilarna presenteras hittar du här och de datum som gäller för testerna är:

19-21 februari: Tester i Barcelona, Spanien
26-28 februari: Tester i Barcelona, Spanien

Datumen – då presenteras alla bilar till F1 2020

av Anna Andersson

Om en månad startar årets F1-tester i Barcelona och nu är det klart vilka datum alla bilar till F1 2020 presenteras.

bilar till F1 2020
Vem regerar 2020? (TT)

Det kommer att pågå under åtta dagar och precis som vanligt vara av olika dignitet. Vissa team väljer en mer sparsmakad presentation, andra gör det online och vissa bjuder in till en rejäl fest.

Men vad säger presentationen  egentligen?

Vi får en bild av en bil som kör under testerna, för att sedan modifieras och förändras till säsongsstarten. Därefter kommer bilen att ändras så många gånger till under säsongen.

Formel 1 är en sport som utvecklas i samma takt som bilarna kör. Frågan är  bara vem som kommer att regera i år?

Mercedes en gång till eller kan Ferrari hålla längre än under testerna den här säsongen? Ni minns väl förra året då Ferrari var riktigt snabba under testerna och det skiljde 0,003 sekunder mellan Ferrari och Mercedes efter den sista testdagen – men Mercedes sedan hade en helt annan fart när säsongen verkligen startade ett par veckor senare.

Alla datum – nu presenteras alla bilar till F1 2020

När får vi  se bilarna då?

Den elfte februari  presenterar Ferrari sin bil i historiska Teatro Valli i Reggio Emilia, invigd 1857. En dag senare följer Renault, i Paris, Frankrike.  Den 13 februari är det dags för McLaren och MCL35 och den presentationen sker på webben. Mercedes gillar hjärtan och satsar på att visa sin bil på Silverstone  i Storbritannien på alla hjärtans dag, den 14 februari.  Namnet blir som enligt traditionen – W11.

bilar till F1 2020
Toro Rosso heter Alpha Touri 2020 (AP Photo)

Även Alpha Touri, tidigare Torro Rosso, satsar på den 14 februari. I Hangar 7 i österrikiska Salzburg. Även Racing Point satsar på Österrike och 17 februari, samma datum som Williams satsar på att visa upp sin nya bil. Alfa Romeo  däremot presenterar sin bil i samband med att F1-testerna inleds i spanska Barcelona den 19 februari.

Även Haas kommer att visa upp sin bil under den första testdagen. Efter problemen med Rich Energi är det nu tänkt att Haas F1-bil ska få tillbaka sina ursprungliga färger.

Du missade väl inte förra veckans nyhet? Svenske Dino  nu 16 till Ferrari!

Mer läser du här:

Datum för årets bilar till F1 2020

av Anna Andersson
Bilarna till F1 2020
Merca – your Valentine? (TT)

Snart presenterar teamen sina bilar till F1 2020. F1-säsongen närmar sig.
Nu har ytterligare team presenterat de datum då de kommer att visa upp sina bilar till F1 2020 för första gången.
Först ut är Ferrari, den 11 februari, därefter följer Red Bull och Renault den 12:e. McLaren och Alpha Touri (Toro Rosso) presenterar sina bilar den 13:e och Mercedes har nu bekräftat att deras bil blir en riktig Valentine.
Den 14 februari, på alla hjärtans dag, rullas bilen ut på Silverstone i Storbritannien.
I år väntar två testperioder, som är tre dagar var. Båda körs i Barcelona, Spanien under de två sista veckorna i februari.
Säsongen startar sedan den 15 mars. I Australien. Här hittar du årets alla tävlingshelger, samt starttider för kval och race.

Bilar till F1 2020 – därefter vill kanske Alonso tillbaka?

Sedan kan vi konstatera att Willians har en ny testförare, Roy Nissany från Israel. 2019 testade han för teamet i Abu Dhabi, då var 25-åringen 20:e och sista man. Nästan 7 sekunder från täten och 3,7 sekunder efter Nicholas Latifi som körde den andra bilen för Williams. Under 2018 körde han i Formel 2 utan större framgång och säsongen 2019 tävlade han ingenting eftersom han hade problem med en skadad handled.

När vi ändå är inne på eventuella förare i F1 framöver så stänger Fernando Alonso inga dörrar. Han har precis avslutat Rally Dakar och fokuserar nu på Indy 500.
– Dakar var ett äventyr, Indy 500 är en mer tävlingsinriktad utmaning, förklarar Alonso som också hävdar att han är nära en färdig deal:
– Jag är väldigt nära att skriva kontrakt med Andretti.
Därefter funderar han vidare på vad som händer under avslutningen av 2020 och 2021:
– Jag är inte för gammal för F1, annars kan jag alltid köra en hel säsong i IndyCar eller i WEC.

Är du mer intresserad av IndyCar? Då hittar du bilderna på Marcus nya bil här.

Dino till Ferrari

Bilarmna till F1 2020
Dino klar för Ferrari Driver Academy (TT)

Ni missade väl inte dagens roligaste nyhet? Att Dino Beganovic från Linköping är klar för Ferrari Driver Academy, Han ska köra för Prema Powerteam under sin första säsong i Formel 4, i Italien och Tyskland. Sedan ska han genomgå Ferraris egen utbildning.
Även Charles Leclercs lillebror Arthur är en av de nya förarna i Ferraris akademi, Mick Schumacher fick en plats i programmet förra året.
Vad betyder då detta?
Jo, att killen har fått en väldigt fin chans. Han kommer från en vanlig familj i Linköping. Pappa är bilmekaniker och mamma arbetar inom kommunen. De har jobbat hårt för att få ihop ekonomin så att sonen ska kunna tävla i go-kart och nu har talangen tagit honom till Maranello.

En väg som ingen annan svensk talang har trampat före honom.

När han nu klarade av de tuffa testerna hos Ferrari så har han plötsligt fått en helt annan möjlighet att ta sig fram på de tuffa och snåriga vägar som leder mot Formel 1.

– Det är otroligt kul att se att det går att ta sig fram på talang och träningsflit, inte bara med pengar, säger Rickard Rydell, tidigare racingförare son nu är mentor åt Dino.
Det är ingen gratischans, utan en dörr som öppnats, men för att gå vidare på den vägen så krävs det otroligt mycket arbete och en stor uppoffring.
Men Dino Beganovic, 15, har bestämt sig.
– Min dröm är att köra F1 med Ferrari och att bli världsmästare med teamet.

Det är en hög målsättning – men han har fått verktygen för att uppfylla den.

Nu är det upp till honom att göra det jobb som krävs.

Sida 133 av 390