Hamilton snabb – Force India i konkurs

av Anna Andersson

Lewis Hamilton kom tillbaka från startplats 14 på Hockenheim och vann Tyskland GP.

Inför Ungern GP i F1 var han tillbaka i samma fina form och dansade fram till pole position.

– Det var lite som att dansa balett, även om jag inte ens kan dansa balett, sa britten.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C), who took the dominant pole position, celebrates with his teammate Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas, next to Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (R) on the podium after the qualifying session on the eve of the Formula One Hungarian Grand Prix at the Hungaroring circuit in Mogyorod near Budapest, Hungary, on July 28, 2018. Lewis Hamilton finished ahead of Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas and Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen. / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK
Dubbelt Mercedes i kvalet till Ungern GP i F1 (AFP)

Han startar intill sin teamkollega Valtteri Bottas och i ledet bakom väntar Ferraris båda bilar med Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel. Ferraris bilar har startat extremt bra i år och det kan bli en mycket spännande inledning på morgondagens lopp och lägger vi till det faktum att Ferrari och Red Bull var de bilar som såg bäst ut under sina långa stints under träningarna och med tanke på att det är en bana där det är svårt att köra om känns det som om vi har ett spännande lopp framför oss.

Mitt i allt detta kan jag inte låta bli att skicka en extra tanke till Sebastian Vettel. I fjol gjorde han en ödesdiger miss i Singapore och tappade VM-titeln.

Inför tävlingen på Hockenheim påtalade han att det inte ska hända igen. Ändå tappade han fokus en liten liten sekund, tappade segern och 25 viktiga poäng samtidigt som Lewis Hamilton körde upp sig från plats 14 till segern och tog ledningen i VM. Inför Ungern GP i F1 har Ferrari sett absolut starkast ut, men sedan kommer regnet och nu är det Hamilton och Bottas som delar första startled.

Vad gör det med Vettels hjärnspöken? Kommer fjolårets känslor och tankar tillbaka? Gör de det förlorar han titeln i år igen.

 

Ericsson snabbast i teamet i Ungern GP i Formel 1

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd3, Chinese Grand Prix, Practice, Shanghai, China, Friday 13 April 2018.
Marcus Ericsson snabbast i teamet i kvalet till Ungern GP i F1 (Sauber).

Marcus Ericsson gjorde ett bra kval till Ungern GP i Formel 1 och slog sin teamkollega Charles Leclerc med två tiondelar i den första kvalomgången. Har jag inte räknat fel är det första gången på sju lopp som Leclerc åker ur i Q1.

– Vi kanske skulle ha tagit torrdäck tidigare, säger monegasken till Viasat Motor.

– Det är mitt fel också, jag skulle ha puschat på betydligt mer. Jag ville bara få till ett säkert varv, men jag borde ha tagit i mycket mer än så.

Det var snyggt jobbat av Ericsson i den första kvalomgången, i den andra återvände regnet och det tilltog efter hand –  vilket gjorde att svensken inte hade någon chans att ta sig vidare.

Men han var inte ensam.

– Vi kan sätta in en rymdraket, men vi kommer inte att vara bättre än P11 i alla fall, stönade Fernando Alonso som kämpade på i regnet.

Vill du läsa vad Marcus Ericsson sa efter kvalet så gör du det här.

Resultat kvalet till Ungern GP

1) L. Hamilton,  Mercedes
2) V. Bottas,  Mercedes
3) K. Räikkönen,  Ferrari
4) S. Vettel,  Ferrari
5) C. Sainz,  Renault
6) P. Gasly,  Toro Rosso
7) M. Verstappen,  Red Bull
8) B. Hartley,  Toro Rosso
9) K. Magnussen,  Haas
10) R. Grosjean,  Haas
11) F. Alonso,  McLaren
12) D. Ricciardo,  Red Bull
13) N. Hülkenberg,  Renault
14) M. Ericsson,  Sauber
15) L. Stroll,  Williams
16) S. Vandoorne,  McLaren
17) C. Leclerc,  Sauber
18) E. Ocon,  Force India
19) S. Perez,  Force India
20) S. Sirotkin,  Williams

Vad händer med Force India?

Force India's Mexican driver Sergio Perez drives during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / Paul Crock / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Räddade Perez teamets framtid?  (TT)

Det har länge ryktats om Force Indias framtid. Nu är det officiellt och det är faktiskt föraren Sergio Perez och hans manager Julian Jakobi som har krävt att få ut de ungefär 35 miljoner kronor som teamet sägs vara skyldiga honom.

– Det var varit en enormt tuff vecka, det jag har tänkt minst på den här helgen har varit körningen, säger Sergio Perez när han möter interntionella medier efter kvalet.

– Jag hoppas att den här helgen ska ta slut så att vi kan fokusera på viktigare saker.

Jag har hört det mumlas om att Perez agerande har räddat teamet, om han inte hade gjort som han gjorde hade teamet inte haft några betalningsmedel alls på måndag…. En konkursförvaltare har tagit över teamet för att hitta en bra köpare inom ett par veckor och teamet kan arbeta vidare som vanligt. Det ryktas om huvudsponsorn BTW eller möjligen Lawrence Stroll, pappa till Williams förare Lance Stroll. Vad som händer med Force India kommer att påverka resten av startfältet till F1 2019. Mer läser du här.

Efter sommaruppehållet lär vi få ett besked om vad som händer, lagom till helgen på Spa i slutet av augusti.

Vi kan konstatera att…..

…samtliga förare får välja vilka däck de startar med i morgon. Det var regndäck i dag. Dessutom så spolade regnet bort en stor del av det greppet som förarna kört upp under träningarna.

…Renault behöver betala böter på 100 000 kronor för att teamet monterade tre delaktiga däck på Nico Hülkenbergs bil, de däcken skulle ha lämnats tillbaka efter den första träningen. De skulle inte ha använts under den andra.

….Fernando Alonso var elva. Det var 12:e gången i år som han slog sin teamkollega Stoffel Vandoorne i kvalet.

….väderprognosen inför Ungern GP är osäker. Det ska regna under natten, sedan vara kring 30 grader varmt under dagen för att sedan regna igen under förkvällen. Frågan är om det blir blött under racet eller inte?

….Sportbladet drar igång sin liverapport kl 14.55.

 

Tufft för Ericsson inför Ungern GP i Formel 1

av Anna Andersson

Ungern, betyder värme – men faktum är att inför Ungern GP i Formel 1 2018 kan vi konstatera att det är varmare i Sverige än i Budapest. Under förmiddagens första pass var det 26 grader i luften.
I exempelvis Stockholm var det varmare än så har jag förstått.

Red Bull's Australian driver Daniel Riccardo steers his car during the 2018 a practice session of the Hungarian Grand Prix at the Hungaroring near Budapest on July 27, 2018. / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK
Red Bull hoppas på en seger i Ungern GP i Formel 1 2018. (AFP)

Snabbast under det första passet var Red Bull och Daniel Ricciardo med 1:17.613 och han satte den tiden på sitt andra varv med softdäcken.
Han följdes av Sebastian Vettel som var 0,079 långsammare med ultrasoft och Max Verstappen 0,088 efter sin teamkollega på plats tre – och för pole position 2017 krävdes 1:16.276.
– Jag tror att Sebastian hade lite trafik i den sista sektorn, sa Christian Horner efteråt, men Red Bulls teamchef var ändå nöjd med tanke på att hans förare körde så snabbt med betydligt hårdare däck.
– Det ser bra ut, båda förarna är nöjda med balansen i bilen.
Kimi Räikkönen hade problem med att bromsarna överhettade på hans Ferrari, Mercedes Lewis Hamilton kom inte överens med balansen i bilen och Valtteri Bottas bromsade bort sig och var sexa.
Samtidigt ska vi komma ihåg att Mercedes förare inte körde den mjukaste gummiblandningen ultrasoft utan bara soft och medium.

Under det andra passet var Sebastian Vettel snabbast, före Red Bulls båda förare medan Mercedes inte var bättre än femma och sexa. Värt att notera är att Verstappen och Ricciardo verkade kunna köra extremt länge på sina däck utan att de slets allt för mycket.

Swedish Formula One driver Marcus Ericsson of Sauber F1 Team arrives prior to the first free practice session for the Hungarian Formula One Grand Prix at the Hungaroring circuit, in Mogyorod, north-east of Budapest, Hungary, Friday, July 27, 2018. The Hungarian Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (Zoltan Balogh/MTI via AP)
Marcus Ericsson snurrade av tre gånger under träningarna till Ungern GP i Formel 1 2018. (AP)

 

Ericsson snurrade – tre gånger

Marcus Ericsson hade problem under den första träningen och snurrade två gånger. Först var han ute på gräset, men kunde rädda bilen, vid det andra tillfället var farten hög och han skadade golvet på bilen. På den andra träningen snurrade han igen och sedan fick inte teamet på ett av hjulen när de tränade depåstopp och svensken fick stanna.

Det kostade stallet 50 000 kronor.

Värt att notera är att Ericsson var snabbare än Leclerc under det andra passet. Som vanligt var svensken pigg på de längre stinterna, nu gäller det att han får till det under kvalvarven också.

– Det var lite rörigt under det första passet, jag snurrade ett par gånger och skadade mina däck, säger Ericsson.

– Vi kunde inte köra så mycket som vi ville efter det och det var inte den bästa träningen direkt. Under det andra passet fick vi till många varv. Vi har lite jobb att göra i natt och ska göra allt för att optimera morgondagen.

Läs här om du vill veta mer om träningen och den uppdaterade motorn som Sauber har – precis som Haas – men inte Ferrari.

Hur Ericsson ska lyckas i helgen kan du för övrigt läsa här.

 Resultat träning 2:

1) S. Vettel, Ferrari , 1:16.834
2) M. Verstappen, Red Bull, 1:16.908
3) D. Ricciardo, Red Bull, 1:17.061
4) K. Räikkönen, Ferrari, 1:17.153
5) L. Hamilton, Mercedes, 1:17.587
6) V. Bottas, Mercedes, 1:17.868
7) R. Grosjean, Haas F1, 1:18.065
8) C. Sainz, Renault, 1:18.495
9) P. Gasly, Toro Rosso, 1:18.518
10) E. Ocon, Force India, 1:18.761
11) S. Perez, Force India, 1:18.850
12) F. Alonso, McLaren, 1:18.857
13) K. Magnussen, Haas F1, 1:18.880
14) N. Hülkenberg, Renault, 1:18.913
15 ) B. Hartley, Toro Rosso, 1:18.916
16) M. Ericsson, Sauber, 1:19.043
17) C. Leclerc, Sauber, 1:19.137
18) L. Stroll, Williams, 1:19.645
19) S. Vandoorne, McLaren, 1:19.712
20) S. Sirotkin, Williams , 1:19.770

Däcken inför Ungern GP i Formel 1 2018

Däcktillverkaren Pirelli lämnar sina tankar om däcken inför Ungern GP i Formel 1:
”Till helgens Grand Prix i Ungern har Pirelli valt ut samma däck som senast i Tyskland: medium, soft och ultrasoft. Hungaroring har, precis som Motodrom-sektionen på Hockenheimring, många kurvor och slingriga passager. Samtidigt är banan i Ungern mycket kortare, vilket reducerar vilotiden för både däck och förare.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

Precis som i Tyskland väljer Pirelli att ”hoppa över” supersoft för att i stället ta med soft och ultrasoft.
Det är första gången som Pirelli valt ut ultrasoft för knepiga och guppiga Hungaroring.
Det är väl känt att omkörningar på Hungaroring kan bli ödesdigra. Det här medför att kvaltiden blir extra viktig och krav på en effektiv strategi. Kontroll är viktigare än fart.
Det mekaniska greppet är viktigare än det aerodynamiska, trots höga ”downforce”-nivåer.
Sebastian Vettels strategi med endast ett depåstopp (byte från soft till supersoft) var det vinnande konceptet förra året.

VAD ÄR NYTT?

Ultrasoft används för första gången någonsin i Ungern och har redan visat sig populär. Renault har valt tio set ultrasoft per förare.
Årets halvsäsongs-test sker på tisdag och onsdag, efter loppet. Pirelli använde Hungaroring som testbana redan förra året. ”

Guiden och en väderprognos inför Ungern GP i Formel 1  2018 hittar du här

Vi kan konstatera att….

Ferrari's German driver Sebastian Vettel steers his car out of the pit lane during the first free practice session ahead of the Formula One Hungarian Grand Prix at the Hungaroring circuit in Mogyorod near Budapest, Hungary, on July 27, 2018. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Sebastian Vettel under tärningen inför Ungern GP i Formel 1 2018 (AFP)

…det svarta bandet som anas på Ferraris bilar är ett sorgeband och en hyllning till nyss avlidne Sergio Marchionn.

….det är två DRS-zoner på Hungaroring, en bana som är ungefär lika svår att köra om på som den i Monaco. Den första är på start/målrakan och den andra mellan kurva ett och två.
…Santino Ferrucci har fått sparken från sitt team Trident i F2 och han är på väg att tappa jobbet som testförare hos Haas också. Anledningen? Det är en rejäl skandal och han är avstängd från två tävlingshelger och fick betala runt 660 000 kronor i böter. Varför läser du här:
…Stoffel Vandoorne har ett nytt chassi.
…Daniel Ricciardo har en nygammal motor. Han behövde byta motor efter Tysklands GP, men Red Bull har satt in ett gammal aggregat för att slippa en bestraffning.

Det betyder att Max Verstappen har en nyare version av motorn än vad hans teamkollega har.

…McLaren meddelar att 70 procent av fokus nu ligger på bilen för 2019.

Senaste snacket inför Ungern GP i Formel 1

av Anna Andersson

Inför Ungern GP i Formel 1 vajar flaggan på Ferraris motorhome på halv stång, teamet har ställt in alla mediaträffar och teamchef Arrivabene kommer inte heller till den stora FIA-presskonferensen i morgon fredag.

Dessutom bär teamets medlemmar svarta armbindlar. Anledningen är att teamet har sorg.

I veckan avled Ferraris tidigare president Sergio Marchionne av de komplikationer som uppstod efter en operation. Han har haft en mycket stor och viktig roll inom F1 och hans  död berör många av människorna i depån.

Ericsson positiv inför Ungern GP i Formel 1:

Sauber har uppdaterat bilen varje helg efter Monacos GP och det har gett resultat. Till Tyskland kom man med flera nyheter och Marcus Ericsson tog två poäng. Även om teamet förklarat att man nu väljer att byta fokus och satsa mit 2019 istället för att fortsätta uppdateringen av årets bil har svensken med en bra känsla inför Ungern GP i Formel 1.

– Efter en bra helg på Hockenheim har jag ett bra självförtroende med mig till Budapest. Det är en positiv känsla inom teamet och vi är redo att attackera under den sista tävlingshelgen inför sommarlovet, säger Ericsson.

– Banan i Budapest är väldigt teknisk, det är många kurvor och det är väldigt intensivt. Det påminner mig om att köra go-kart. Det är en tuff bana, för både människan och maskinen. Samtidigt är både jag och bilen i bra form och vi ska klara av att slåss om bra reusltat. Jag ser fram emot att möta många svenska fans i Budapest, det brukar alltid vara många flaggor i blått och gult runt banan och det gör mig extra motiverad. Vi får se vad som är möjligt.

Vill du läsa mer fakta om banan och en väderprognos? Kolla här.

Förasnas däckval och de tider som gäller i helgen hittar du här

 

F1-flyttar testerna 2019

2018 snöade de första försäsongstesterna i spanska Barcelona bort. 2019 måsteavgöras ännu tidigare eftersom säsongen startar redan den 17 mars i Australien och nu verkar det som om testerna 2019 ska hållas i Bahrain.

Den första testveckan pågår mellan 18 och 21 februari, den andra mellan den 26 februari och 1 mars.

Men det är inte bara vädret som gör att teamen inte var nöja med årets tester, den nya asfalten i Spanien gjorde att flera av teamen inte fick någon data som var representativ för de kommande barnorna. Teamen har tidigare varit negativa mot att lägga testerna i Bahrain eftersom det är ungeför sex timmars flygresa från fabrikerna i Europa, men nu har F1:s ägare Liberty gått med på att ta över en del av kostnaderna – mot att testerna är öppna. Det betyder att det inte blir några insynsskydd under testerna utan de senaste årens hemlighetsmakeri ska försvinna. Bilarna ska vara de nya stjärnorna.

I samband med tävlingshelgen i Ungern ska teamen genomföra en omröstning och eftersom FIA och F1:s ägare redan har godkänt arrangemanget krävs det bara att majoriteten av teamen är för det – och testerna förlägs till Bahrain.

Vi kan notera att….

…teknikdirektör James Key är på väg att lämna Toro Rosso för McLaren.

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Practice, Hockenheim, Germany, Friday 20 July 2018.
Charles Leclerc lämnar bilen under PF1 inför Ungern GP i F1. (Sauber)

…det är Charles Leclerc som lämnar över bilen till Antonio Giovanazzi inför Ungern GP i Formel 1. Förra veckan var det Marcus Ericsson. Giovanazzi kör Charles Leclercs bil under PF1.

Under testerna efter Ungerns GP kör Ericsson den första dagen och Giovanazzi den andra.

…Michelin visar ett intresse för att komma tillbaka som däckleverantör till F1 efter 2020. Kontraktet med nuvarande leverantören Pirelli går ut efter 2019. Det handlar om en däckleverantör som tar på sig att tillverka däck i 13-tum för 2020 och sedan tillverka dem i 18 tum efter 2021. FIA:s president Jean Todt, vill inte ha något nytt däckskrig utan en enda leverantör.

….Artem Markelov kör F1 i Budapest. Han kör den andra testdagen för Renault. Nico Hülkenberg kör den första. För ett år sedan var det under det testet som Gustav Malja fick chansen att köra för Sauber. Svenske har nu lämnat Formel 2 och kör Porsche.

…Stoffel Vandoornes manager syntes i Saubers motorhome under tävlingen i Tyskland. Sauber har gjort en bra säsong och deras förarplatser är attraktiva inför 2019:

– Förare som inte ens har funderat över att köra för oss visar intresse, säger teamchef Frédéric Vasseur till tyska ”Auto, motor und sport” och när han pratar med motorsportmagazin är han väldigt positiv inför framtiden:

– Den nya regeländringen till nästa säsong ger oss stora möjligheter.

Sauber har tagit poäng i sju av elva lopp under 2018 och nu ställer teamet in utvecklingen av årets bil för att fokusera på 2019 då målet är att vara fyra i VM efter de tre stora teamen Mercedes, Ferrari och Red Bull.

Guide och väder inför Ungern GP i F1

av Anna Andersson

Efter det växlande vädret på Hockenheim i Tyskland väntar Budapest – med ungefär samma förutsättningar. Innan du får en guide till Ungern GP i F1 så måste du kolla in väderprognosen och det är risk för regn var dag.
Även den här helgen handlar det om höga temperaturer och risk för skyfall – det var ju så att det kom ett skyfall i söndags. Strax efter det att bilarna gått i mål och så här såg det ut ungefär en halvtimme efter loppet:
Med andra ord så tänkte Sauber rätt med Charles Leclerc – men vid fel tidpunkt. Samma känsla hade Pierre Gasly som kör för Toro Rosso.

Väderprognos Ungern GP i F1:

Det blir varmt under fredagens andra träningspass är det dock 30 procents risk för regn och åska. Under lördagen håller sig temperaturen kring 30 grader och lagom till eftermiddagens kval är det 30 procents risk för regnskurar. Under söndagen blir det något kyligare och återigen är det ostadigt väder. Det är ungefär 25 procents risk för regn under loppet – och precis som på Hockenheim förra veckan kan det vara blött i vissa kurvor och torrt i andra.

Guide till Ungern GP i F1

Hungaroring:
Längd: 4,381 km/ 70 varv.
Start: Kval 15.00 på lördag och race kl 15.10 på söndag.
Avstånd till första kurvan: 610 m
Antal kurvor: 14 ( 7 höger och 7 vänster).
Kurvor över 250 km/tim: 0
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T6, T13)
Däck:  Ultrasoft/Soft/Medium
Förarnas däckval och alla tider:
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Bromszoner: 11 (5 hårda)
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim
Genomsnittlig fart: 190 km/tim.
Antal lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 2 lopp.
Antal GP: 32, Nelson Piquet vann första loppet 1986.
Antal segrar från pole position: 14.
Seger från högsta startposition: 2006, Jenson Button, plats 14, 2006.
Vinnande strategi 2017: 1 stopp (De flesta valde dock två stopp)
Tid att köra depårakan vid en hastighet av 60 km/timmen:  20,5 sekunder.
Säkerhetsbilen har varit ute på banan vid två lopp sedan 2003.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson tog poäng i Tyskland. Gör han det igen? (Sauber) .

Marcus Ericssons tankar om Hungaroring:

– Detta är en favorit, för det är alltid många svenskar i publiken. Detta känns som en stadsbana och det är ofta väldigt varmt i Ungern den här tiden på året vilket gör att racet blir enormt tuff. Här går det i ett, kurvorna sitter ihop, det är hoppigt och ojämnt och du kan inte slappna av en sekund, det gäller att planera körningen och tänka en kurva i förväg, säger svensken som tog två poäng på Hockenheim senast.

Resultat och statistik Ungern GP i F1:

Kval 2017:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Stoffel Vandoorne, McLaren

 

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany gestures as he walks in the pits at the Baku Formula One city circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, April 26, 2018. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Vettel hade pole och vann Ungern GP i F1 2017. (TT)

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:16.276 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2017: 1:16.276 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:19.965 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:22.020 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:22.715 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:19.388 (Lewis Hamilton, Mercedes)
Förarna med flest pole position i Ungern GP i F1:
Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (5)
Ayrton Senna (3)
Sebastian Vettel (3)
Mika Häkkinen (2)
Fernando Alonso (2)
Riccardo Patrese (2)
Nico Rosberg (2)

Resultat i Ungern GP i F1 2017  topp 8:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Fernando Alonso, McLaren
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Sergio Perez, Force India
—–
16. Marcus Ericsson, Sauber.

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:19.071 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2017: 1:20.182 (Fernando Alonso, McLaren)
2016: 1:23.086 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2015: 1:24.821 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:25.724 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:24.069 (Mark Webber, Red Bull)

Senaste fem segrarna:
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Sebastian Vettel  Ferrari
2014  Daniel Ricciardo  Red Bull
2013  Lewis Hamilton  Mercedes

Förarna med flest segrar:
Lewis Hamilton (5)
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (3)
Mika Häkkinen (2)
Nelson Piquet (2)
Jenson Button (2)
Damon Hill (2)
Sebastian Vettel (2)
Jacques Villeneuve (2)
Daniel Ricciardo (1)

 

Ferrari har sorg

Den före detta presidenten för Ferrari  Sergio Marchionne, är död. Han har avlidit i sviterna efter en axeloperation.

Marchionne blev 66 år gammal.

Mike Manley tar över positionen hos Fiat Chrysler Automobiles, Louis Camilleri som tidigare var chef hos tobaksjätten Philip Morris är ny president hos Ferrari.

Ungern GP i F1 – tider och förarnas däckval

av Anna Andersson
Formula One - F1 - Russian Grand Prix - Sochi, Russia - 29/04/17 - Ferrari Formula One drivers Sebastian Vettel of Germany and Kimi Raikkonen of Finland wave after qualifying session. REUTERS/Maxim Shemetov
Ungern GP i F1 2017 – då var det två röda killar i topp. Vettel före Räikkönen (TT).

Vi har lämnat Tyskland och tagit oss vidare till Ungern GP i F1 – och sommarens sista lopp innan två testdagar avslutar den första halvan av säsongen – innan dess att samtliga fabriker tvingas stänga i två veckor. Alla team måste hålla reglerna, fabrikerna övervakas och det gör medarbetarnas jobbmail också.
Då är det dags för mig också att vara lite ledig, men nu är det fokus på Ungern GP i F1, de tider som gäller och de däck som förarna har val.

Ungern GP i F1 – Tiderna som gäller.

Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Race kl 15.10

Förarnas däckval till Ungern GP i Formel 1

För tredje gången i år väljer Pirelli att hoppa över en gummiblandning, teamen väljer mellan medium, soft och ultrasoft. Ingen förare har valt färre än sju set med de ultramjuka däcken, där har Mercedes varit mest konservativa, Ferraris förare har däremot valt nio ultramjuka däck var. Renault har valt hela tio ultramjuka däck, Ericsson ligger på nio och har annars gjort ett hårdare val än teamkollegan. Svensken har haft problem med de mjukare däcken hela året och inte kvalat speciellt bra. Däremot så har han varit väldigt stark under racen – och i söndags tog han nya VM-poäng.

Vi kan notera….

…att det blir ett F1-lopp i Miami, USA, tidigast 2020. Anledningen är att det inte finns tillräckligt mycket tid för att hinna förbereda ett sådant event.
….Liberty Media ska besöka Assen för att undersöka om det är aktuellt att arrangera F1-lopp där framöver. F1-intresset i Nederländerna är enormt stort, mycket tack vare Max Verstappen.

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Inför Ungern GP i F1 – hur länge kör Fernando Alonso ? (TT)

…2021 inte kör Fernando Alonso F1 längre, det klargjorde han i samband med Tysklands GP. Under tävlingshelgen på Hockenheim blev det klart att F1 kör med 18-tumsdäck från och med 2021.
– Det spelar mig ingen roll, då är jag inte här, sa spanjoren so fyller 40 år 2021.

…Charles Leclerc är mycket irriterad på Sauber för att teamet hämtade in honom i depå och bytte till regndäck under Tysklands GP. Det visade sig vara ett felaktigt beslut och monegasken tappade allt och rasade i fältet.

F1 handlar om tillförlitlighet – och tillfälligheter

av Anna Andersson

Formel 1 handlar om tillförlitlighet.
Men 2018 måste vi bredda det begreppet.
Det handlar om tillförlitlighet – och tillfälligheter.

När Sebastian Vettel var på väg att köra hem sin första seger på Hockenheim Ring kom regnet. Men det blötte inte ner hela banan utan det regnade bara i två av kurvorna. Det ledde till att ett par förare gick i depå för att ta regndäck – och de tappade tid. Det ledde också till att Sebastian Vettel gjorde ett litet, litet misstag och tappade kontrollen över bilen. Han bromsade en tusendel för sent, låste hjulen, satte bilen i barriären, tappade segern – och ledningen i VM.

Tyskland GP i F1 – liten miss med stora konsekvenser

Det var en mikroskopisk miss som han gjort många gånger utan att ens ruska på huvudet.  Den här gången fick stora konsekvenser.
Sebastian Vettel blev utan poäng, samtidigt som Lewis Hamilton körde upp sig från plats 14 till en seger och plötsligt är det Hamilton som leder VM. Det skiljer 17 poäng mellan dem båda inför nästa veckas deltävling i Ungern – och därefter stänger fabrikerna i två veckor och F1 går på sommarlov.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates on the podium after winning the German Formula One Grand Prix at the Hockenheimring racetrack in Hockenheim, Germany, Sunday, July 22, 2018. (AP Photo/Jens Meyer)
Lewis Hamilton vinner Tyskland GP i F1 och tar ledingen i VM (AP Photo/Jens Meyer)

Nu är mer än halva säsongen avgjord och vi har haft en fantastisk fajt, inte bara mellan Ferrari och Mercedes utan även Red Bull har blandat sig i den kampen. Efter elva F1-lopp har Ferraris Sebastian Vettel och Mercedes Lewis Hamilton vunnit fyra lopp var och Red Bulls båda förare har tillsammans vunnit tre lopp.
På söndag väntar dessutom en bana som har en karaktär som bör passa Red Bulls bil perfekt – vilket i sin tur gör att vi kan gå på semester med fyra segrar för vart och ett av de tre stora teamen.

Tio spännande lopp kvar

Den här säsongen är långtifrån avgjord. Kraftförhållandena mellan teamen har svängt så många gånger att det kommer att svänga lika mycket till. Mercedes är utmanat av två andra team vilket gör att även de senaste årens dominanter måste testa sina gränser och det är då som misstagen kommer.
Både för människan och maskinen.
För ett år sedan avgjorde Lewis Hamilton titelkampen sedan han fått hjälp av att Ferrari tvingats pressa sig till det yppersta, de gjorde tekniska misstag och Sebastian Vettels klarade inte helelr av att behålla kylan i trängda lägen. I år är jag övertygad om att mästerskapsfajten blir betydligt jämnare än så.
Anledningen är enkel – det är fler parter som slåss om segrar och då är det inte längre bara tillförlitligheten som är viktig.
Plötsligt får även tillfälligheterna en avgörande betydelse.

Hamilton snabbast i Tyskland GP i F1

 

Lewis Hamilton vann racet och tog över ledningen i VM. Mer om det läser du här.Där hittar du också resultatlistan.

•••
Nu öser regnet ner. Det vräker som om någon vänt upp och ner på en stor tunna – och det åskar. Vi kan tacka för att det ovädret inte kom under racet. Då hade det nämligen inte gått att köra….

Nya VM -poäng till Ericsson i Tyskland GP i F1

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Qualifying, Hockenheim, Germany, Saturday 21 July 2018.
Marcus Ericsson tog två poäng i Tyskland GP i F1. (Sauber) .

Grattis Marcus Ericsson till två VM-poäng. DEt gör att svensken nu har samlat in fem VM-poäng i år och han gick om Lance Stroll i mästerskapet. Det gör att svensken nu är 17:e man, två placeringar efter teamkollegan Charles Leclerc som tagit 13 poäng.

Det var för övrigt intressant att höra både Leclerc och Ericsson efter loppet. Svensken var övertygad om att det  var hans förtjänst att han stannade ute på banan och tog VM-poäng.

– Jag sade att jag skulle stanna på banan, för jag har gjort misstaget förr och gått i depå. Nu sa jag att jag skulle stanna, sa Ericsson till Viasat Motor efteråt.

– Det är där erfarenheten spelar roll.

F1-debutanten Leclerc – som gick i depå och förlorade alla möjligheter till poäng genom att köra med regndäck – påpekade däremot att det var teamet som tagit in honom.

Mer om Ericssons poäng läser du här.

 

Snabba nyheter

•Tävlingsledningen friar Lewis Hamilton efter hans manöver där han var på väg in i depån men sedan återvände till banan. Han får en varning, inget mer. Anledningen är att teamet har erkänt sitt misstag, det var när säkerhetsbilen var ute och Hamilton var inte någon risk för någon annan förare. Ändå får det mig att fundera över om alla förare verkligen spelar efter samma regler.

Ferrari har inte protesterat mot beslutet.

•Brendon Hartley tog en VM-poäng eftersom Carlos Sainz hade ett tidsstraff på tio sekunder sedan han kärt om ericsson när säkerhetsbilen var ute. Den poängen behövde Toro Rossos förare.

•Både Ferrari och  Mercedes har förklarat vad som gäller. Ferrari beordrade Kimi Räikkönen att släppa förbi Sebastian Vettel, även om det var mycket snack för att undvika att uttala orden. Mercedes var tydligare när de påpekade för Valtteri Bottas att han itne skulle attackera Lewis Hamilton i kampen om segern. Ett nytt kotnrakt och då får Bottas hålla sig på mattan.

• Sergio Marchionne har lämnat posten som president hos Ferrari. Han opererade sin axel i veckan, men hans tillstånd efter operationen har blivit kraftigt försämrat och Louis C. Camilleri har tagit över jobbet som president.

 

GP i Ungern – sju dagar kvar

Nästa F1-lopp avgörs i Ungern, där väntar värme, möjligen risk för ett rejält åskväder och en bana som passar Red Bull.

För ett år sedan var det dock Ferrari som tog en dubbelseger där – men då vr Red Bulls bil inte alls lika bra som den är i år.  Jag är övertygad om att vi har en spännande raehelg framför oss – igen.

Vi hörs under veckan.

Tyskland GP i F1 – Vettel drömmer om första segern

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har drömt om att vinna Tyskland GP i F1 på Hockenheimring sedan han var barn. Det är 18 år sedan han såg sitt första F1-lopp där, men han har aldrig stått överst på prispallen i ett F1-lopp på sin hemmabana – nu har han chansen.
Han startar från pole position, har en bil som brukar vara snabb i starten, han leder VM och han har ett enormt stöd.

– Det finns dagar då du redan på det första varvet känner att du har de verktyg som krävs, sa Vettel efter sin 55:e pole position.

– Redan i Q1 kände jag att bilen skulle klara detta, då handlar det om att hitta rätt inställning i mig själv. Det finns dagar då an får ihop det och idag testade jag runt lite, bilen blev allt bättre och jag lyckades verkligen klämma ut allt.

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (L) Ferrari's German driver Sebastian Vettel (C) and Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen pose after the qualifying session on the eve of the German Formula One Grand Prix at the Hockenheimring Baden-Württemberg in Hockenheim, on July 21, 2018. Sebastian Vettel surged to pole for his home German Grand Prix ahead of Bottas and Raikkonen. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Vettel före Bottas och Räikkönen – det var toppen i kvalet till Tyskland GP i F1 ( AFP PHOTO)

Han har dessutom möjligheten att trycka till Lewis Hamilton rejält och ta ett grepp om VM. Hamilton körde bort sig från kvalet i Q1 och startar från ruta 14 i morgon. Han lär komma upp på en poängplats, men hur många pinnar kan Vettel ta på sin främsta konkurrent på hemmaplan?

 

 

Vettel drömmer om en seger i Tyskland GP i F1

Ser vi till racet så finns det ett par spännande ingredienser.

Vettel startar, precis som alla andra i topp tio, på ultrasoft. Intill honom återfinns Valtteri Bottas och bakom honom kollegan Kimi Räikkönen som delar led med Max Verstappen.
Vettel behöver göra en bra start, skapa sig en lucka för att kunna kontrollera loppet och inte riskera att tappa segern i ett depåstopp.
Långt bakom honom startar titelkonkurrenten Lewis Hamilton och Daniel Ricciardo återfinns längst bak. De båda kan välja vilka däck de startar på och har därmed chansen att välja en helt annan strategi än Vettel och tjäna placeringar.

– Jag ville försöka skjuta tillbaka bilen i garaget, men även om jag hade lyckats med det hade det inte hjälpt. Bilen var för skadad, säger Lewis Hamilton som hade problem med hydrauliken.

– Det  är svårt att acceptera någonting sådant. Jag måste försöka att jobba mig tillbaka i morgon, men det är svårt att köra om här.

Glöm inte heller bort att vädret kan spela en mycket spännande roll i morgon. Enligt prognosen ska det vara runt 30 grader varmt, men ett regnväder drar framöver Baden-Würtenberg under eftermiddagen. Regn i den delen av Tyskland, där det inte finns någon kust utan bara floder och vinberg, brukar också betyda kraftiga vindar och åska. Jag har bott i närheten av Hockenheim under tre år och juli-augusti var alltid enormt jobbigt, hetta, kraftiga skyfall och sedan samma förbannade hetta igen.
Det är detaljer som kan på verka loppet i morgon. Jag ser verkligen fram emot det.
En längre text om kvalet läser du här:

Startuppställningen till Tyskland GP i F1 :

1) S. Vettel     Ferrari
2) V. Bottas     Mercedes
3) K. Räikkönen     Ferrari
4) M. Verstappen     Red Bull
5) K. Magnussen     Haas F1
6) R. Grosjean     Haas F1
7) N. Hülkenberg     Renault
8) C. Sainz     Renault
9) C. Leclerc     Sauber
10) S. Perez     Force India
11) F. Alonso     McLaren
12) S. Sirotkin     Williams
13) M. Ericsson     Sauber
14) L. Hamilton     Mercedes
15) E. Ocon     Force India
16) P. Gasly     Toro Rosso
17) B. Hartley     Toro Rosso
18) L. Stroll     Williams
19) S. Vandoorne     McLaren
20) D. Ricciardo     Red Bull

Vill du ha fakta och statistik inför helgens race? Läs här.

Ericsson tror på en bra söndag

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Preparations, Hockenheim, Germany, Thursday 19 July 2018.
Marcus Ericsson är positiv inför Tyskland GP i F1 (Sauber) .

Marcus Ericsson gick vidare till Q2, men han fortsätter att ha problem med bilen. Han satsar hårt, men bakändan av bilen uppträder nervöst och i kurva 13 tryckte han på lite för mycket och körde ut i gruset. Där är frågan hur han bör hantera den situationen? Om han kanske ska köra ett säkert första försök för att ha en godkänd tid och sedan satsa hårt i det andra, eller som nu trycka på direkt i första försöket och då gå lite över bilens gräns?
Svensken hade problem med mittsektorn under kvalet och var sju tiondelar efter teamkollegan Charles Leclerc i sitt snabbaste försök. Det gjorde att Leclerc gick till Q3 medan Ericsson startar Tyskland GP från ruta 13.
– Det var ett helt okej kval, men Q2 var inte perfekt. Först var mitt mål att ta mig till Q2, men när jag väl var där ville jag naturligtvis till Q3. Eftersom Q2 inte var det bästa från min sida räckte det inte. Jag är lite besviken, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
– Jag tror att vi kan köra mycket bättre i racet, bilen har känts bra hela helgen och vi är starka nu. Dessutom kan det vara en fördel att starta utanför topp tio och få välja däck. Jag tror att det kan bli en bra dag.
När vi ändå är inne på Sauber kan vi också meddela att Sauber avslutar utvecklingen av årets bil efter helgens tävlingshelg eftersom man då börjar fokusera på 2019.
Jag har pratat med Marcus Ericsson om hans tankar inför framtiden. Du kan läsa om dem här.

Vi konstera att…

Formula One F1 - German Grand Prix - Hockenheimring, Hockenheim, Germany - July 21, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton reacts during qualifying REUTERS/Ralph Orlowski
En besviken Lewis Hamilton i kvalet till Tyskland GP i F1  (REUTERS)

…Lewis Hamilton och Daniel Ricciardo startar långt bak båda två. Ricciardo har bytt motor, Hamilton fick problem med hydrauliken efter en avåknig och bröt kvalet under Q1.
…..det ryktas om Sergio Marcionne, lämnar jobbet som president hos Ferrari. Det sägs att 68-åringen har vissa hälsoproblem och kommer att lämna sin post. Det pratas omatt  hans jobb tas över av Louis Carey Camilleri, tidigare chef hos Philip-Morris.

...Georg Russel, har du koll på honom? Han leder Formel 2 och har gjort en bra säsong. Han är dessutom juniorförare hos Mercedes, var placerar fabriksteamet honom nästa år?
…Haas kommer inte att köra testerna efter Ungerns GP. Teamet anser att det inte lönar sig, eftersom man inte har hunnit analysera all data från de tidigare testerna.
– Varför sa vi betala för att inte göra någonting, säger Günter Steiner.
– Kvantitet är inte alltid bättre än kvalitet. Vi behöver ta hand om den data vi har inte bara samla mer och mer.
…Stoffel Vanddorne verkarde ha problem med växellådan under kvalet och var långsammast av alla. När ska hans problem ta slut?

 

Ni är fantastiska

Däckvärmare. Så enkelt det kan vara. 17 år i Tyskland sätter sina spår….Tack!

Sportbladets livebevakning av racet startar kl 14.55 på sportbladet.se – så ta med mobilen till stranden. Jag håller dig uppdaterad och svarar på alla frågor jag hinner med. Vi hörs!

Förarkarusell och nyheter inför Tyskland GP i F1 2018

av Anna Andersson

Det är flera team som kommer med nyheter till Tyskland GP i F1 2018. Renault har en ny framvinge.

– Den har en lite annan karaktär, säger teknikdirektör Nick Chester.

Tanken är att bilens balans ska förändras något och den ska bli lite stabilare i kurvorna.

Även Williams har en ny framvinge med sig, under dagens träningar ska man se om datan från vidtunneln stämmer överens med det som händer på banan. Williams bil är väldigt oberäknerlig och förarna har haft enorma problem med den under årets säsong, vi får se om detta är den förändring som krävs.

Förarkarusellen inför Tyskland GP i F1 2018

Mercedes:

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas. ett prefekt val sett till prestationen på banan och klimatet vid sidan av den. Aldrig har Mercedes haft en sådan harmoni som sedan den dagen Bottas klev in i garaget. Det som hindrat teamet från att leda årets VM är två saker – teamets misstag när de kalkylerat med sina strategier och otur.

Vem hade kunnat förutstå att Vettel skulle köra Bottas av banan och Räikkönen skulle ta med sig Hamilton på en tur? Det

Trots att Mercedes är klara finns det ett par saker att fundera över för den som lägger förarpusslet till 2019.

 

Vad händer med Daniel Ricciardo?

Han har antagligen ingen annan möjlighet än att stanna hos Red Bull, det kan naturligtvis finnas en öppning hos McLaren, men vill han verkligen gå dit? Max Verstappen redan ett kontrakt med Red Bull.

Vad händer hos Ferrari?

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Var kör Charles Leclerc 2019? (Sauber)

Sebastian Vettel har  kontrakt. Får Kimi Räikkönen chansen ett år till? Det är tveksamt med tanke på hur bra Ferarris juniorförare Charles Leclerc kör i en Sauber. Det har ryktats om att Ferrari vill ta över Leclerc redan efter sommarlovet i augusti, oavsett vad har den 20-årige killen från Monaco skaffat sig ett fantastiskt bra läge för framtiden.

– Jag har alltid drömt om att köra en röd bil, sa Charles Leclerc till Sportbladet för någon månad sedan.

Frågan är om Ferrari vågar satsa på honom eller vill se honom utvecklas ett år till hos Sauber.

Renault:

Där har Nico Hülkenberg kontrakt, men vad händer med Carlos Sainz? Han är utlånad av Red Bull. Om Ricciardo stannar hos Red Bull bör Sainz stanna hos Renault, men det är en plats även Force Indias Esteban Ocon vill åt. Ocon är juniorförare hos Mercedes, men de platserna är redan upptagna.

McLaren:

Vill Fernando Alonso stanna i F1 eller blir det en satsning på Indycar med McLaren för att vinna Grand Slam? Han saknar en seger i Indy 500.

Stoffel Vandoorne har visserligen sin svärfar på en chefsposition, men han får regelbundet se sig omkörd av Fernando Alonso. Det är inte bra.

Daniel Ricciardo har flirtat med McLaren, men det känns mest som om PR-historia.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd3, Chinese Grand Prix, Practice, Shanghai, China, Friday 13 April 2018.
Stannar Marcus Ericsson kvar hos Alfa Romeo Sauber F1 Team? (Sauber)

Alfa Romeo Sauber:

Marcus Ericssons kontrakt går ut, Charles Leclerc är på språng till Ferrari och då vill naturligtvis Ferrari låta sin andra junior Antonio Giovanazzi få chansen hos Sauber. Vad som händer med Ericsson? Vi får avvakta och se. Han har hängt kvar i F1 länge tack vare sin lojalitet, ambition och sina sponsorer. Han kan mycket väl göra det igen. Det beror på vad som händer med Leclerc.

Force India:

Teamet har problem med pengarna. Ska pappa Stroll lösa ekonomin? Det senaste ryktet är att han köper in sig hos Force India för att flytta fram positionerna för sin son Lance – som i sådant fall lämnar Williams. Skulle familjen Stroll lämna Williams får det klassiska teamet stora ekonomiska problem, namnsponsorn Martini lämnar också teamet efter årets säsong.

Toro Rosso och Haas –  kring de teamen har det inte snackats så mycket så vi lämnar dem den här gången. Notera dock att det inte är allt för mycket som tyder på att Brendon Hartley kör F1 2019.

 

Däcken inför Tysklands GP i F1 2018

Ett par ord från däcktillverkaren Pirelli:

”Till helgens Grand Prix i Tyskland har Pirelli valt ut däcken medium, soft och ultrasoft. Hockenheimring är en bana som har genomgått stora förändringar under åren. I dag blandas banans mer traditionella utmaningar, så som långa raksträckor, med nyare och mer tekniskt krävande passager som ”Motordom”-sektionens slingriga kurvor framför läktarplats.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV 

  • Kombinationen medium, soft och ultrasoft användes senast under Kinas GP och öppnar för kreativa strategier.
  • Hockenheim består mestadels av långsamma och mellansnabba kurvor följt av raksträckor, vilket kräver bra grepp och fokus på inbromsningar. Förarna behöver i synnerhet hålla koll på bakdäcken.
  • Banans femte kurva är en lång vänsterkurva och den mest krävande för däcken.
  • Hockenheimrings yta är ganska mjuk, så risken för slitage under loppet är liten. Depåstoppen kan bli avgörande eftersom omkörningar är ovanliga.
  • Vädret i Tyskland under den här tiden på året är oförutsägbart – varmt väder och sol kan snabbt bytas mot kraftiga regnskurar.
  • När Grand Prix senast kördes på Hockenheim, 2016, vann Louis Hamilton med tre depåstopp. Han körde då på supersoft och soft.

VAD ÄR NYTT?

  • Hockenheim är tillbaka efter ett års frånvaro. (Vartannat år körs Tysklands GP på Nürburgring.)
  • Nästan alla titelutmanare har valt sju set av ultrasoft. Daniel Ricciardo har valt åtta.”
Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany gestures as he walks in the pits at the Baku Formula One city circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, April 26, 2018. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Vettel har aldrig vunnit Formel 1 på Hockenheimring. Vinner han Tyskland GP i F1 2018? (AP)

Nu är tävlingshelgen i gång. Vill du läsa guiden inför helgen?

Statistik, fakta, Ericssons tankar om banan och Sebastian Vettels tre nycklar för att nå framgång på Hockenheimring. Du hittar det här.

Nu får vi se om han kan ta sin första seger på sin hemmabana….

Tiderna som gäller i helgen hittar du här:

 

Väderprognos – Tyskland GP i F1 2018

I dag ska det vara riktigt varmt, mellan 29 och 32 grader och väclande molnighet.

Men till helgen kommer det som jag minns mest från mina år i den delen av Tyskland – åskan. Värmen består, men efter klockan 15 väntas ett regn och åskväder dra in över banan. På söndag ska temperaturen återigen ligga kring 30 grader, men regnet ska komma under förmiddagen och efter klockan 18. Det bör betyda att det är uppehåll under Tyskland GP i F1 2018.

 

Sedan kan vi konstatera att….

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia waits in his car during the second practice session for the Australian Grand Prix in Melbourne, Australia, Friday, March 24, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Red Bulls Daniel Ricciardo kan behöva ta ett gridstraff i Tyskland GP i F1 2018. (AP)

….Red Bull och Daniel Ricciardo startar sist i helgen. För honom handlade det om att ta ett motorstraff nu eller i Ungern. Då väljer man Tyskland eftersom Red Bulls bil bör ha goda segerchanser i Budapest.

…beslutet om ett F1-lopp i Miami skjuts på framtiden. Flera invånarehar protesterat och beslutet tas först i september, skriver bland annat motorsport-total.

…Renault hyllar de franska världsmästarna i fotboll med två stjärnor längst fram på nosen. Viva La France.

…Marcus Ericsson kom åt DRS-knappen när bilen skakade till under Storbritanniens GP. Det var orsaken till olyckan. Sauber har gjort en förändring för att det inte ska hända igen.

…F1 letar efter en däckleverantör tmellan 2020 och 2023. Till 2021 är det dags för revolution och 18-tumsdäck, nu är däcken 13 tum. 2021 ska framdäcken bli smalare ( 270 mm mot dagens 305 mm) och dessutom förvinner däckvärmarna.

Inför Tyskland GP i Formel 1: Hamilton förlänger

av Anna Andersson

Då är det klart. Inför Tyskland GP i Formel 1 meddelar Lewis Hamilton att han stannar hos Mercedes.

Britain's Mercedes driver Lewis Hamilton is sprayed with champagne after winning the German Formula One Grand Prix in Hockenheim, Germany, Sunday, July 31, 2016. (AP Photo/Michael Probst)
Inför Tyskland GP i Formel 1 meddelar Lewis Hamilton att han stannar kvar hos Mercedes. (AP)

Kontraktet sägs vara värt ungefär 400 miljoner kronor – och det gäller fram till och med 2020. Det var ingen större överraskning att det kontraktet skulle förlängas. Hamilton och Mercedes har arbetat i hop sedan han var tonåring – dock i olika konstelationer och faktum är att han vunnit samtliga fyra VM-titlar med en motor från Mercedes. DEn här lösningen var den bästa för både Hamilton och Mercedes – och anledningen till att kontraktet bara gåt till 2020 är rätt enkel. Det finns varken regler eller några team som har förbundit sig till F1 efter 2020. De reglerna håller teamen och ägarna på att arbeta fram, men de är inte överens.

Nu väntar vi bara på att Toto Wolff förlänger kontraktet med Valtteri Bottas. Duon fungerar fantastiskt tillsammans och varför bryta den trenden? Det är en betydligt bättre harmoni i teamet sedan Bottas tog över efter Rosberg 2018än vad det var tidigare. Trots att Hamilton/Rosberg var barndomskompisar var det ett ständigt pågående krig.

För övrigt bör detta betyda att Daniel Ricciardo stannar hos Red Bull…Han har inte så många alternativ kvar.

Framtidens F1

Ägarna Liberty Media har under sommaren pratat om att öka antalet lopp med tio procent, till 23 nästa säsong.

Det gillar inte Renaults stallchef Cyril Abiteboul. Han gillar devisen less is more och vill istället minska antalet race från 21 till 15.

Så som det var under inledningen av 1970-talet. Mellan 1976 och 2003 var det sedan mellan 16 och 17 deltävlingar per år.

– Visst måste vi beröra fansen, men våra lopp ska också vara någonting speciellt, säger han enligt motorsporttotal.

– Det var länge vi klev över gränsen för att vara speciella.

Under sommaren 2018 har F1 kört fem lopp på sex veckor vilket har kostat teamens medarbetare enormt mycket kraft. Abiteboul vill återgå till att det blir mellan 15 och 18 lopp om året.

– Vi ska sprida en bild av energi, stolthet och motivation. Men hur ska vi kunna förmedla samma bild som tidigare då det handlade om 15 lopp när vi alla är helt utarbetade?

– Utan energi är det svårt för oss att göra det. Racehelgerna blir rutin, men det ska inte vara vardag för oss. Det var länge sedan vi tappade bort den balansen.

 

Vi kan notera att….

…Sauber låter testföraren Antonio Giovanazzi ta över Marcus Ericssons plats i bilen på den första fredagsträningen inför Tyskland GP i Formel 1. Force India låter sin testförare Nicholas Latifi  ta över Esteban Ocons bil.

…Renault kommer med en uppdatering tll Tysklands GP, bland annat får hemmahoppet Nico Hülkenberg en ny framvinge. Räcker det för att ta ett steg till?

– Mittfältet blir allt jämnare, förhoppningsvis kan uppdateringarna hjälpa oss att bli ännu bättre. Annars är fjärdeplatsen hotad, säger Carlos Sainz, som naturligtvis också får ta del av uppdaterignarna.

...Mercedes stallchef Toto Wolff är besviken efter de tre loppen på lika många veckor.

– Under de veckorna körde vi inte alls in så många poäng som vi hade hoppats på, säger han enligt motorsporttotal.

– Men det finns en ljuspunkt, även om vi inte vann alla tre loppen så hade vi den klart snabbaste bilen.

Williams driver Lance Stroll of Canada, right, looks at fellow team driver Felipe Massa of Brazil during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Debut för Stroll i Tyskland GP i Formel 1.  (AP)

…sju förare kör sitt första GP på Hockenheimring, F1-debutanterna Charles Leclerc och Sergej Sirotkin naryrligtvis, men även förare som Lance Stroll, Pierre Gasly, Brendon Hartley, Esteban Ocon och Stoffel Vandoorne.

…arrangörerna räknar med 70 000 åskådare till helgens F1-lopp, det är 13 000 fler än 2016. Biljett försäljningen har gått så bra att man sätter upp en extra läktare vid kurva ett, de biljetterna kan fansen enbart köpa över telefon eller i kassan på arenan. Så är du på väg genom Tyskland, testa. Det finns biljetter kvar.

…Sebastian Vettel kommer från Heppenheim. Den byn ligger en halvtimme från Hockenheim. Han såg sitt första F1-lopp på Hockenheimring år 2000, men han har aldrig vunnit där. Vettel har bara vunnit Tysklands GP en gång, år 2013. Då avgjordes tävlingen på Nürburgring.

– Jag saknar en seger, säger han på Hockenheimrings sida på Facebook.

….nästa vecka ska staden Miami rösta om det blir något F1-lopp i staden eller inte. Alla invånare i staden är inte helt överens med den tanken.

Guide inför Tyskland GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Innan du får läsa guiden inför Tyskland GP i Formel 1 2018 kan jag inte låta bli att bli lite nostalgisk. Formel 1 är tillbaka i Tyskland. Det var två år sedan senast och faktum är att det kan vara sista gången. Nästa år blir det inget F1-lopp på Hockenheimring och arrangörerna arbetar för att F1 ska återvända 2020 – men ingenting är klart.

Efter att ha tillbringat 17 år i Tyskland och bott nära Hockenheimring i tre av dem är jag säkrtligen lite färgad och tycker det är trist om F1 försvinner från Tyskland. Där finns en motosportsjäl, att leta sig fram i den dimma som uppstår när alla grillar sin är tända på campingplatsen utanför banan är något speciellt. Doften av brända korvar och marinerade karréskivor blandas med öl och curryketschup. Dit kommer mängder av folk, oavsett samhällsklass, de tältar, har husbil, eller husvagn – de njuter och delar ett enormt intresse.

Jag vill gärna komma tillbaka och jag hoppas att F1-arrangörerna också inser vilken marknad Tyskland är. F1 i Tyskland handlar om så betydligt mycket mer än, Vettel, Schumacher och Mercedes.

Tiderna som gäller under helgen hittar du här.

F1-bloggen kommer som vanlgit att uppdateras flitigt inför och under helgen och det fortsätter sedan inför sommarens sista race – i ungerska Budapest.

Fakta och statistik inför Tyskland GP i Formel 1 2018

Banlängd: 4,574 km (67 varv)
Kurvor: 11 höger 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim:      2 (T2, T6)
Kurvor över 250 km/tim:      2 (T5, T7)
Avstånd till kurva 1: 420 m.
Maxfart utan DRS: 310 km/timmen
Genomsnittsfart: 210 km/timmen.
Längsta passage med maxfart: 15 sek /1100 m.
Däck: Ultrasoft/Soft/Medium . Förarnas val finns här
Vinnande strategi 2016: 3 depåstopp, de flesta valde dock två stopp.

Säkerhetsbil sedan 2003: Två gånger – och säkerhetsbilen har varit på banan vid två tillfällen.
Första vinnaren:  1970: Jochen Rindt, Lotus
Första pole position: 1970: Jacky Ickx, Ferrari
Segrar från pole position: 18.
Seger från högsta startposition: År 2000 vann Rubens Barrichello från startposition 18.

hockenheim-streckengrafik-514

Kval 2016 – topp 8
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Nico Hülkenberg, Force India

Snabbaste kvalvarven:

Absolut: 1:13.306 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2016: 1:14.363 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:16.540 (Nico Rosberg, Mercedes)
2012: 1:40.621 (Fernando Alonso, Ferrari)
2010: 1:13.791 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2008: 1:15.666 (Lewis Hamilton, McLaren)

Britain's Mercedes driver Lewis Hamilton is sprayed with champagne after winning the German Formula One Grand Prix in Hockenheim, Germany, Sunday, July 31, 2016. (AP Photo/Michael Probst)
Hamilton – nöjd 2016. (AP Photo/Michael Probst)

Tyskland GP 2016 – topp 8:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Jenson Button, McLaren

18. Marcus Ericsson, Sauber

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:13.780 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2016: 1:18.422 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:19.908 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:18.725 (Michael Schumacher, Mercedes)
2010: 1:15.824 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2008: 1:15.987 (Nick Heidfeld, BMW Sauber)

Senaste fem segrarna:

2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes
2012  Fernando Alonso  Ferrari
2010  Fernando Alonso  Ferrari
2008  Lewis Hamilton  McLaren

Vettel inför Tyskland GP:  Här kör jag om

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sits in his car cockpit in the pit lane during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Tuesday, Feb. 27, 2018. (AP Photo/Francisco Seco)
Hemmaplan för VM-ledare Vettel. Han ger sina tre tips inför Tyskland GP i Formel 1 2018 (AP)

I Sport Bild plockade Sebastian Vettel ut tre nycklar till Hockenheim Ring – han om någon bör veta.

Nordkurve:

– Efter start kan det bli rätt trångt här. Man måste alltid vara beredd på att dra ut utanför banan, till vänster, för att undvika en kollision. Redan här börjar jag förarbetet för att kunna köra om i Spitskehre, men ligger man för nära killen framför här får man problem med luften i kurvan, så kallad ”dirty air” och då tappar man lätt fästet.
Parabolica:
– Vid infarten till Parabolica finns den första omkörningsmöjligheten, men då måste man bromsa ordentligt. Samtidigt får man inte bromsa för mycket, då blir det svårt att styra in i kurvan och har du en motståndare intill dig blir det ännu trängre och jag försöker att undvika att köra om här. Jag väntar till Spitzkehre.

Spitzkehre:
– Jag stannar helst bakom min motståndare både i infarten till parabolica och i parabolica, anledningen är rätt enkel. Om jag kör om för tidigt är det som i fotboll, då åker jag på en kontring eftersom jag inte får tillräckligt mycket avstånd till min konkurrent och han kan komma tillbaka och attackera. Därför försöker jag att köra om under inbromsningen och se till att jag också avslutar omkörningen där, efteråt finns det nästan ingen chans att köra om.

Guide inför Tyskland GP i Formel 1 2018 – Ericsson om banan

Efter ett par tyngre tävlingar vill Marcus Ericsson ha revansch i Tyskland. Han kraschade på Silverstone senast, sedan han gjälv gjort ett misstag och det vill han inte upprepa.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson vill ha revansch på Hockenheim – dock missar han den första träningen. (Sauber).

– Hockenheim är en bana som jag kört väldigt mycket på , i F1, GP2 och när jag var yngre  även i F3. DEt är en bra bana. Den sista sektorn är också den största utmaningen, den avgör hela ditt varv. Det är också viktigt att du har en bra fart över rakorna och att du inte tappar för mycket i hårnålarna under den första halvan av varvet, säger Marcus Ericsson inför Tyskland GP i Formel 1 2018.

– Som team har vi en bra trens och varje tävlingshelg har vi blivit allt bättre. Jag ser fram emot att få lite revansch, komma tillbaka och slåss om en bra placering på Hockenheim.

Marcus står över ett pass – inget att hetsa upp sig för

Haas reserve driver Antonio Giovinazzi of Italy stands at his team's garage during the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Antonio Giovinazzi körde två lopp för Sauber och var testförare för Haas 2017. Här i Malaysia den 29 september 2017. (AP)

Marcus Ericsson kör inte PF1 inför Tyskland GP i Formel 1 2018.

Det är trist naturligtvis och som förare behöver du varje tillfälle du får för att köra bilen, men att svensken står över ett pass är ingenting att hetsa upp sig över. Det betyder noll och ingenting.

I stort sett alla team låter sina testförare köra den första fredagsträningen vid ett par tillfällen varje år, Sauber lät Charles Leclerc göra det 2017 och  i år har Antonio Giovanazzo den rollen. Italienaren stöttas av Ferrari, körde testet för Sauber i maj och körde sju PF1 när han var testförare för Haas förra året. Han har sex fredagsträningar inskrivna i sitt kontrakt och kommer att få chansen igen. Det är normalt att de ordinarie förarna turas om att låna ut sin bil.

Detta är en möjlighet för teamen att tjäna extra pengar, en testförare har naturligtvis med sig en sponsor och för att låta vederbörande vara nöjd och betala lite mer får han chansen att köra några PF1.

I Saubers fall kan jag tänka mig att Giovanazzi är endel av det motoravtal som teamet har med Ferrari, Charles Leclerc är också endel av det avtalet. Ferrari vill att deras förare ska köra, en är ordinarie och en är testförare. De samlar erfarenheter för att sedan se om de kan ta över i det stora röda teamet en dag.

Det är trist för Marcus, som kraschade på grund av ett eget misstag senast, att han nu måste stå över ett pass – men det finns ingen anledning att dra för stora växlar på det.

Force India gör för övrigt samma sak, Nicholas Latifi kör istället för Esteban Ocon under PF1.

För övrigt….

…skriver tyska Bild att Lewis Hamilton har förlängt kotnraktet med Mercedes – och det ger honom 400 miljoner kronor.

Enligt tidningen blir dealen offentlig i morgon torsdag.
Sida 156 av 390