Tider och klockslag till Spaniens GP

av Anna Andersson

Nu är det dags att vakna. F1 har verkligen tagit sig till Europa.
Det är dags för Spaniens GP och det är, av tradition, den stora starten för säsongen i Europa. Dessutom ska tider och klockslag till Spaniens GP i Formel 1 2018 ge oss ett nytt schema för F1-helgerna.

Men innan vi tar tag i det – vad betyder Spaniens GP?

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso waves in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Alonso är tillbaka på hemmaplan. / AFP

 

Jo, nu kommer de första rejäla uppdateringspaketen, paddock växer från en tältplats till ett tjusigt kvarter med spegelglas alla de lux och i och med att banan i Montmerlo har en väldigt komplex layout, där två delar hänger i hop fint och en är någonting helt annat så ger den en fingervisning om hur resten av säsongen ska nbli.
En bil som fungerar bra i Barcelona – funkar bra även på övriga banor.
Men glöm det där med gamla invanda tider – det har skett förändringar i år.

Tider och klockslag till Spaniens GP i Formel 1 2018

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Race kl 15.10

Vilka däck förarna har valt hittar du här.

En smäll till – och det blir stallorder

 

Red Bull Racing's Belgian-Dutch driver Max Verstappen prepares to exit the pit lane during the third practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 3, 2016 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Red Bull Racing Max Verstappen vann sitt första lopp i Barcelona. Hur går det i år? AFP PHOTO

För övrigt har inte Red Bulls interna kollision i Baku hamnat i glömska. Istället fortsätter diskussionerna om Max verstappen och hans körstil.
– Vi har ju hämtat Max för att han är snabb och aggressiv, då måste man leva med att det flyger lite delar någon gång, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till Sport Bild.
Men han är tydlig med att det inte får vara några kollisioner inom teamet. Man hade det med Sebastian Vettel och Mark Webber vid två tillfällen 2010 och efter smällen i Baku som kostade många viktiga poäng får det vara nog.
– Nästa gång det blir en kollision kommer vi att vidta åtgärder, då tvingas vi till stallorder även om vi är emot det, säger Marko.
Det blir spännande att lyssna på herrar Verstappen och Ricciardo på torsdag.

Snabba nyheter

Vi kan notera att…
…Fernando Alonso är en vinnare igen. Han vann premiären i WEC tillsammans med Toyota.
…Miami har presenterat ett förslag till hur F1-banan ska gå mitt genom staden. Texten hittar du här och jag tycker attbanan har potential. Vad tycker du?
….Carlos Sainz kör för Renault, men eär utlånad av Red Bull. Därför har tjurarna möjlighet att hämta tillbaka honom han behövs i teamet 2019 –  läs om Daniel Ricciardo väljer ett annat team eller teamet tröttnar på Max Verstappens tuffa körstil.
…Robert Kubica ska köra F1 igen, han ska köra för Williams under testdagarna i Barcelona. De körs tisdag och onsdag efter racet den 13 maj.
…Ross Brawn är övertygad om att Ferrari har byggt den bästa bilen 2018.
…teknikchef Jörg Zander har lämnat Sauber Alfa Romeo. Han kom till teamet inför förra säsongen och årets bil är den första han tagit fram till teamet. Sauber har inte presenterat någon ersättare.

Förarnas däckval till Spaniens GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Vad händer med F1 2019?
Det är många frågor kvar att lösa, men en punkt har blivit något mer konkret. I måndags röstade F1-kommisionen för en ändring i det tekniska reglementet. De godkände förslaget, som enligt motorsporttotal kommer från Mercedes, Force India Williams och Sauber, om att förändra både fram och bakvingen för att gör det enklare att köra om nästa säsong.
Ferrari, Red Bull, Renault, Toro Rosso, McLaren och Haas gillar inte idén och även om världsrådet röstar för den har Ferrari en möjlighet att stoppa förslaget. Teamet har vetorätt när det gäller nya regler.

Förarnas däckval till Spaniens GP i Formel 1 2018

 

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates with his trophy after winning the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, Sunday, April 15, 2018. (AP Photo/Andy Wong)
Lika framgångsrik med en motor från Honda? (AP Photo/Andy Wong)

Nu kikar vi mot Barcelona, där ska Red Bull och Honda träffas för att återigen diskutera en gemensam framtid.  Parterna förde inledande diskussioner i Baku, Red Bulls systerteam Toro Rosso kör med motorer från Honda och nu blir det möte till.
– Vi är nöjda med det samarbete som Toro Rosso har, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
– Tillförlitligheten har blivit klart bättre och när de gäller prestandan avvaktar vi nästa uppdatering.
Red Bulls avtal med Renault går ut efter säsongen – blir den en rejäl satsning med Honda?

Hur går tankarna inför F1-loppet i Barcelona?
Här är förarnas däckval till Spaniens GP i Formel 1 2018

Vi kan notera att Williams har valt  att ta lite risker, 10 av 13 set är supermjuka det vill säga den mjukaste varianten som finns i Barcelona. Mest konservativa är toppteamen, Mercedes, Ferrari och Red Bull, som valt mellan fem och sju set av den röda, supermjuka blandningen. Även Ericsson satsar mjukt, precis som Kevin Magnussen.

 

Snabba nyheter

Annars kan vi notera att….
…Force India har med sig tre förare till testerna i Barcelona den 15 till 16 maj, Nicholas Latifi, Nikita Mazepin och Georg Russel.
…Max Verstappen lämnade Baku för att köra ett showevent i Budapest. Straffträning?
…Renault startade sin Tour de France i går. Fram till den 10 maj ska teamet köra sin E20 i åtta olika städer. Vid premiären var det, enligt Renault, 10 000 fans på plats. De är en uppladdning inför frankrike GP den 24 juni.

I går var det 24 år sedan Ayrton Senna omkom. Hans forma kollega, men även tuffaste konkurrent lade ut följande post i går:

Han kommer alltid att finnas i varje F1-fans minne och hjärta. Vila i frid.

Ha en fin onsdag!

Laudas råd: Låt förarna betala

av Anna Andersson

Dramat i Baku var svårt att smälta.
Nu har det gått ett dygn och kvar stannar så många intryck.
Men framförallt så några tankar kring Red Bull, Charles Leclerc och Niki Laudas råd:

Låt förarna betala för reparationen av bilen.

Jag sammanfattar mina funderingar här.

• Saubers Charles Leclerc

 

Sauber test driver Charles Leclerc of Monaco adjusts his earplug before the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Saubers Charles Leclerc. (AP Photo/Vincent Thian)

Han fick ett fantastiskt genombrott. Han körde in åtta poäng, så många poäng har teamet inte tagit sedan Felipe Nasr gjorde det i ryska Sotji 2015.
Den unge monegasken är rätt tillbakadragen utanför banan, men i går visade han helt andra takter på den. Tvekade inte, behöll kylan och gjorde precis det han skulle i rätt ögonblick. Jag fick möjligheten att träffa honom inför säsongen och texten från det mötet läser du här.
Hans genombrott får honom att flytta fram positionerna i teamet, Marcus Ericsson som tog årets första poäng ligger nu långt bakom i sammandraget och behöver fajtas för att ta tillbaka initiativet. Det är Leclerc som varit bäst i de två senaste kvalen och det är också han som nu har det starkaste resultatet.
Ericsson vet vad som väntar och kommer att göra allt för att slå tillbaka i Barcelona om två veckor.

• Sebastian Vettel

Ferrariföraren satsade allt för att ta tillbaka ledningen i Baku, men misslyckades. Han hade inte greppet i däcken han bromsade bort sig och tappade ledningen i VM.

– Jag hade egentligen inga alternativ. Lewis låg till höger och Valtteri framför. Jag kunde inte ta utsidan utan gick inåt, sa han efter loppet.
– Jag var förvånad över att det var så svårt att hitta bromspunkten och jag såg inte referenspunkterna på utsidan eftersom där låg det två andra bilar. Jag har inga referenspunkter till vänster.
Nu tror jag inte att det var hela världen den här gången utan jag är rätt övertygad om att fajten mellan Ferrari, Mercedes och Red Bull går vidare.
För övrigt läste jag en kul intervju med Vettel i Bild am Sonntag. Tysken är en få förare som inte har något konto på sociala medier.
– Jag tycker det är väldigt märkligt att ta foton på sig själv. När jag växte upp undrade folk vad du höll på med om du tittade för länge i spegeln eller tog ett foto på dig själv. Man påpekade att du var så självupptagen och att du missade livet som pågick, den typen uttalanden. I dag är det helt normalt att plåta sig själv, men jag tycker faktiskt inte att det är normalt.

•Nico Hülkenberg

Han körde så bra och hade chansen att nå den där efterlängtade prispallen. Han är den förare som kört flest lopp utan at nå den, men så slarvade han och tappade allt.

•Red Bull.

Christian Horner var vansinnig. Hotade med konsekvenser. Helmut Marko var vansinnig och hotade med konsekvenser. Domarna gav förarna var sin varning och får de ytterligare en flyttas de tillbaka till platser i starten av efterföljande lopp. Kollisionen låg i luften och det var egentligen bara en fråga om när det skulle hända. Mer om det läser du här.
Mercedes Toto Wolff som haft samma problem under tiden med Nico Rosberg och Lewis Hamilton sa följande  till motorsporttotal:
– Man kan inte förvänta sig att två kamphundar ska bete sig som valpar när de sitter i bilen.
– 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan arbetar de för att få till den bästa bilen, men man får inte heller ta bort det lejonhjärta som driver dem framåt.

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Laudas råd: Låt förarna betala (AP Photo/Nelson Antoine)

Niki Lauda, som även han arbetar för Mercedes ansåg att Verstappen bar skulden till olyckan:
– Till 70 procent är det Verstappen och 30 Ricciardo, säger han.
– Vad ska stackars Ricciardo göra när den andre hela tiden stänger dörren?
Dessutom anser han att Verstappen och Ricciardo själva ska betala skadorna på bilarna:
– Hade det varit mina förare hade jag beordrat dem att komma till kontoret och tillsammans med Toto (Wolff) och förklarat att jag ger dem avdrag på lönen eftersom vi måste reparera skadorna.
Hur hade du hanterat situationen?

 

Ses i Barcelona

Nu är det en veckas paus, för alla utom Fernando Alonso som kör premiären i WEC på Spa den kommande helgen. Nästa deltävling avgörs i Barcelona och då kommer teamen som vanligt med uppdateringar.
Jag försöker hålla er uppdaterade här så länge – och vill du läsa om Alonso och varför han kör i två världsmästerskap  gör du det här.

F1 i Azerbajdzjan 2018 – ett race som hade allt

av Anna Andersson

Går det att börja andas nu?
F1-i loppet i Baku tog musten ur mig och säkerligen ur många av er andra också. F1 i Azerbajdzjan 2018 hade allt. Trånga passager, bra omkörningar, misstag, kollisioner, en spännande taktik, en oväntad segrare och en förare som fick sitt stora genombrott.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton takes a corner during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 13, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
F1 i Azerbajdzjan hade allt – och Hamilton i topp / AFP PHOTO

Dessutom hade det Lewis Hamilton som segrare – för första gången 2018. Den segern gav honom också ledningen i VM.
Mer om racet läser du här.
Här tar vi hand om den stora snackisen.

 

F1 i Azerbajdzjan 2018 hade allt

Den om Red Bull och deras interna kollision. Max Verstappen hade ett övertag på Daniel Ricciardo. Den sistnämnde försökte att köra om vid flera tillfällen, men fick hårt motstånd. Det var en tuff kamp som Verstappen efteråt kallade för fair racing, men alla som såg på bara väntade på den stora kollisionen.
Ricciardo körde sedan om Verstappen och fick en förtur inför depåstoppet. Han gick in först – men Verstappen lyckades med ett ännu bättre stopp och kom ut före Ricciardo.
Då var fajten igång igen och den här gången bestämde sig Ricciardo för att inte ge sig. Han satsade allt – och verstappen vinglade lite, hade svårt att välja spår och då var olyckan ett faktum.
Det small på det 39.e varvet och båda förarna bröt loppet.
Ni var många som skrev till mig och frågade vem Verstappen skulle köra av banan den här gången.
Ni hade det på känn – och det hände igen.

”Måste ha så mycket hjärna”

Han har det tufft nu den unge mannen från Nederländerna, med tanke på det som inträffat den senaste tiden lär det inte vara några mjuka ord i Red Bulls garage efter dagens lopp. Vi ska nog vara glada att 75-årige Helmut Marko inte fick en hjärtattack under racet – så illa är det.
– Det spelar ingen roll ur vems synvinkel man ser det. Båda förarna måste ha så mycket hjärna att de inte sätter sig i den situationen. Det får inte hända. Man behöver inte lägga skulden på någon, båda var inblandade och båda gjorde fel. Ingen av dem agerade med det förstånd och den respekt som krävs, röt i RTL:s mikrofon Helmut Marko efter incidenten.
– Det är tydligt att vi måste vidta vissa åtgärder.
Nu får vi se vad de orden betyder. Den storyn kommer vi inte att släppa.

Var så säkra.

Domarna har varnat båda Red Bulls förare, det är deras första varing i år, men någon av dem ytterligare en varning var för hur de förhåller sig på banan flyttas vederbörande tio platser tillbaka i starten av efterkommande race.

Leclerc genombrott

Charles Leclerc. Vad ska vi säga om honom? Han körde magiskt i Formula 2 förra året och tävlingen i Baku var en höjdare. Nu har han presenterat sig på allvar. Han körde in på plats sex.

Sauber test driver Charles Leclerc of Monaco adjusts his earplug before the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Första VM-poängen för Leclerc (AP Photo/Vincent Thian)

Han tog sina åtta första VM-poäng och tog greppet om teamkampen i Sauber. Ericsson var glad för monegaskens skull efter loppet, men konstaterade följande när han pratade med Viasat:
– För mig är det en helg att glömma, det är bara att ta nya tag i Barcelona och där ska jag visa vad jag kan.
Ericsson hade det tungt. Han låste upp däcken redan i inledningen av loppet och körde ihop med Kevin Magnussen. För den incidenten fick han en bestraffning och han fick dessutom skador på sin bil. Han kämpade sedan i botten av fältet och även om han var elva i mål, 0,4 sekunder från tiondeplatsen var det en helg att glömma.

Ericsson fick också med sin två straffpunkter efter kollisionen med Magnussen.

 

Snabba nyheter

Annars kan vi notera att….
…Sergio Perez tog sin första pallplats sedan tävlingen i Baku för två år sedan.
….Williams körde in sina första poäng för säsongen.

…Sergej Sirotkin straffas för en incident med Sergio Perez i starten. Han flyttas ned tre startplatser i nästa race.
…Lewis Hamilton vann loppet och gick upp i ledningen av VM.
…Valtteri Bottas fick en punktering när han hade lendingen och var på väg mot segern. Killen som förtjänade segern blev utan VM-poäng.

Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen arrives to the paddock ahead of the Formula One Bahrain Grand Prix at the Sakhir circuit in the desert south of the Bahraini capital, Manama, on April 14, 2017. The Formula One season continues with April 16, 2017, Bahrain Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Kimi kolliderade på första varvet – men slutade tvåa. AFP PHOTO /

….Kimi Räikkönen var en av de sista förarna efter det första tvaervet då han tvingades in i depå, men slutade tvåa. Ungefär likadant såg det ut för Valtteri Bottas förra året. Räikkönen är nu trea i VM.

 …Pierre Gasly är vansinnig på Kevin Magnussen.

– Han är farligast av alla där ute. Man borde ta bort hälften av de poäng han har till sin licens. Han skickade in mig i muren, med 300 knyck!
…Romain Grosjean. Han körde upp sig från sista startposition till poäng och tappar bilen när han värmer däck bakom säkerhetsbilen. Jag förstår att han var galet förbannad efter det. Men det var hans eget fel.
…McLaren tog poäng med båda sina bilar. Alonso som hade en dubbel punktering på det första varvet slutade sjua.

….Sebastian Vettel satsade på en omkörning för att ta tillbaka ledningen i loppet, men hade inte greppet i däcken och tappade två placeringar. Han tappade inte bara plats två utan också ledningen i VM.

– Jag tror att jag gjorde allt jag kunde. Man får inte glömma att det fanns många bra saker med det racete också. Ibland är det lite av ett lotteri, ibland går det ibland inte, sa han till RTL.

Barcelona nästa

Det känns kul att åka till Barcelona för nästa race. Dit kommer alla team med uppdateringar och det är en bana som inte alls påminner om den i Baku, men ger oss en fingervisning om hur resten av säsongen ser ut En bil som är bra i Barcelona är oftast bra under resten av säsongen också.

Nu behöver jag andas. Det är svårt att sammanfatta någonting när man inte hinner tänka, efter en så intensiv livekommentering, sedan racerapportering på målgång och blogg är det rätt tomt i skallen. Jag måste helt enkelt samla tankarna lite.

Sedan återkommer jag med en krönika.

 

Sebastian Vettel har pole position i F1-loppet i Baku 2018

av Anna Andersson

Ferrari i topp.
Sebastian Vettel har pole position i F1-loppet i Baku 2018.
Det är hans tredje pole position i rad, vilket han inte har lyckats med sedan 2013 och då körde han för Red Bull.
– Bilen kände bra i både Q1 och Q2 och jag visste att jag hade en bil som gjorde som jag ville, säger Sebastian Vettel efter kvalet.
– Det första varvet i Q3 var riktigt bra, det andra var ännu bättre men jag låste plötsligt hjulen. Det var lite överraskande. Jag hade tur som gjorde ett första bra varv och det var tur att det räckte.

Sebastian Vettel har pole position i F1-loppet i Baku 2018

 

Pole position winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (C) celebrates with second placed Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) and third placed Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas after the qualifying session for the Formula One Azerbaijan Grand Prix at the Baku City Circuit in Baku on April 28, 2018. / AFP PHOTO / Kirill KUDRYAVTSEV
Sebastian Vettel har pole position i F1-loppet i Baku 2018/ AFP PHOTO

Nu väntas ett lopp som Valtteri Bottas kallar för galet, ett lopp där Daniel Ricciardo vann från ruta tio förra året och ett lopp där vindarna kan ställa till stora problem.
– Det är svårt att ens hålla bilen rak på den långa rakan, det kommer vindar från båda hållen, de växlar och slår olika mellan husen, säger Lewis Hamilton som var tvåa i kvalet.
De fem första förarna startar morgondagens lopp på supersoft, Kimi Räikkönen som startar från ruta sex sedan han gjort en miss under sitt sista försök startar däremot på ultrasoft. Enligt Pirellis prognos behöver det inte vara någon nackdel. Chefen Mario Isola sa när han mötte media att det kan det räcka med ett depåstopp om för den förare som kör ultrasoft, han påpekade att däcken slits långsammare i racet eftersom förarna spar på bränsle. När det gäller varvtiden så skiljer det nästan ingenting mellan soft och supersoft, medan ultrasoft enligt prognosen är ungefär 0,8 till 0,9 sekunder per varv.

Mercedes som har haft problem med att få in däcken i rätt temperatur under de senaste loppen har tagit ett steg framåt. Bilarna tycktes fungera bra i kvalet och styrelseordföranden Niki Lauda var positiv när han intervjuades av ORF:

– Mercedes har kommit in i rätt däckfönster. Det fungar bättre, inget snack om saken.

 

Galet race?

Jag är väldigt spänd på vad morgondagens race bär med sig, i fjol låg Valtteri Bottas ett varv efter i inledningen av loppet och han slutade på plats två, han körde om Lance Stroll ett par meter före mållinjen.
Redan under kvalet gjorde flera förare misstag och räkna med att de kommer att göra det i morgon också. Säkerhetsbilen lär komma ut på banan – och då handlar det om att ha en bra taktik.
Missa inte starten klockan 14.10 – vill du hänga med mig och diskutera racet kör jag live från klockan 13.55.

 

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Wednesday 21 March 2018.
Ericsson är besviken , startplats 18 (Sauber).

Marcus Ericsson då?
Han var grymt besviken efteråt. Hans taktik fungerade inte alls. Han slutade på plats 18 och fick stryk av sin teamkollega för andra kvalet i rad. Charles Leclerc körde in i Q2 och till plats 14.
– Det var en katastrof, sa han själv till Viasat.
Mer om kvalet läser du här.

• Guiden inför racet med statistik och fakta hittar du här.

Snabba nyheter

Notera att….

…Williams är i fin form. Två bilar i Q2. Kan de ta poäng i morgon – och peta ner Sauber till sista plats i konstruktörsmästerskapet? Eller kan Saubers Charles Leclerc kontra och ta sina första poäng i karriären?

…Force India kör precis som Williams med motorer från Mercedes. De fungerar fint på de långa rakorna i Baku.

…Fernando Alonso startar från ruta 14, men är inte oroad.

– Vi har haft lite problem i kvalen, men har ändå tagit med oss poäng på söndagen. säger spanjoren som plockat in 22 poäng på tre lopp.
….Nico Hülkenberg har bytt växellådan och flyttas ner fem platser i starten.
…Romain Grosjean har en fruktansvärt tung säsong. I Baku gick växellådan sönder – innan han ens satt en tid i Q1. Därmed startar han sist. Inte heller Kevin Magnussen lyckdes i kvalet. Dansken som varit stark i år kvalade in på plats 15.
…Toro Rosso har problem. Stora problem. Brendan Hartley hade punktering och körd elångsamt samtidigt som hans teamkollega Pierre Gasly kom i full fart bakom honom och fick göra en rekordsnabb manöver för att inte köra rätt in i sin kollega strax före kurva 15. Ruggigt.
– Vad händer, jag kommer i 320 km/timmen, ropar Gasly över radion.
Teamet svarar att Hartley hade en punktering och inte kunde göra någonting. Det var ett ruskigt ögonblick och Gasly som hade fart för Q2 fick sitt kval förstört. Toro Rosso har startplats 17 och 19 i morgon.
…78 gånger växlar förarna under ett varv i Baku. Det ger 3978 växlingar på ett race…..
…Jenson Button kör LeMans 24-timmarslopp i juni. Där möter han bland annat Fernando Alonso.

 

Resultat kvalet till GP i Azerbajdzjan

1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m41.498s, –
2) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m41.677s, 0.179s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m41.837s, 0.339s
4) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1m41.911s, 0.413s
5) Max Verstappen, Red Bull, 1m41.994s, 0.496s
6) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m42.490s, 0.992s
7) Esteban Ocon, Force India, 1m42.523s, 1.025s
8) Sergio Perez, Force India, 1m42.547s, 1.049s
9) Carlos Sainz, Renault, 1m43.351s, 1.853s
10) Lance Stroll, Williams, 1m43.585s, –
11) Sergej Sirotkin, Williams, 1m43.886s, –
12) Fernando Alonso, McLaren, 1m44.019s, –
13) Charles Leclerc, Sauber, 1m44.074s, –
14) Nico Hülkenberg, Renault, 1m43.066s, – ( fem platser tillbaka, bytt växellåda)
15) Kevin Magnussen, Haas, 1m44.759s, –
16) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1m44.489s, –
17) Pierre Gasly, Toro Rosso, 1m44.496s, –
18) Marcus Ericsson, Sauber, 1m45.541s, –
19) Brendon Hartley, Toro Rosso, 1m57.354s, –
20) Romain Grosjean, Haas, –

Mercedes problem inför F1 Azerbajdzjan 2018

av Anna Andersson

F1 är i Baku och nu är det full fart på den snabba stadsbanan.
Men vem ligger bäst till?
Konkurrenterna svarar mästarteamet och Valtteri Bottas var snabbast under den första träningen, men Mercedes har problem inför F1 Azerbajdzjan 2018.
– Precis som tidigare är Mercedes favorit, säger VM-ledaren Sebastian Vettel.
– Samtidigt är alla de tre toppteamen  på ungefär samma nivå och den som  gör det bästa jobbet under helgen vinner.

Mercedes har problem inför F1 Azerbajdzjan 2018

Mercedes' British driver Lewis Hamilton takes a corner during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 13, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Ingen seger på tre lopp – Mercedes har problem inför F1 i Azerbajdzjan 2018 / AFP PHOTO /

Lewis Hamilton påpekar att det är däcken som är Mercedes stora problem:
– Däcksituationen har varit ett problem under de senaste loppen, framförallt i Bahrain säger Hamilton enligt motorsporttotal.

Mercedes har problem att få in däcken i den temperaturen där de jobbar allra bäst, hos Mercedes är det fönstret förhållandevis litet.
– Det är svårt att lösa det problemet under en helg, vi har rätt lite tid på träningarna, men det är klart att vi måste jobba på det, säger Hamilton som hoppas kunna slåss om segern på söndag.
– Vi vet att det är otroligt jämnt mellan Mercedes och Ferrari, men vi vet inte alls var vi står. Bilen funkar bra, men vi måste lära oss att förstå däcken. En helg fungerar de, men nästa fungerar de inte alls.

Red Bull's Australian driver Daniel Ricciardo waits in his car during the first practise session ahead of the Formula One Azerbaijan Grand Prix in Baku on April 27, 2018. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
 Daniel Ricciardo tror på sin bil. / AFP PHOTO /

Red Bull och framförallt Daniel Ricciardo imponerade mest under fredagen i Baku. Han var med i toppdn under det första passet och var snabbast under det andra. Han har självförtroende och han har förtroende för bilen.

– Det blir en rejäl kamp under kvalet och racet sa han efter träningarna.

– RB 14 känns stark och jag har förtroende för den. Det är väldigt viktigt på en stadsbana

Han var extremt stark i den andra sektorn, genom den gamla staden där det är kurvor som dominerar och han tror att det är just den sektorn som kommer att avgöra kvalet.

– Sektor två är nyckeln, jag vet inte vad våra konkurrenter kan förbättra och hur mycket tid de kan hämta, men även om vi inte tar första startled så är vi bra rustade inför racet. Vi tillhör favoriterna.

En guide inför helgens lopp hittar du här.

Uppdateringar för Sauber – och Williams

Många team har med sig nya uppdateringar till Baku, Williams, Renault, Haas och McLaren.  Det har även Marcus Ericsson och Sauber:
– Det är inga större grejer, men vi har lite uppdateringar och det handlar om aerodynamik. Det blir spännande att se vad det ger, säger han till motorsportmagazin.
– På pappret ska den här banan passa oss rätt bra, vår styrka är toppfarten och de lite långsammare kurvorna. Vi har ltie större problem med de medelsnabba och snabba kurvorna, men det finns inga sådana på denhär banan.
Ericsson var 17e man på det första passet, Leclerc slutade på placeringen framför.  Hans tankar inför sitt 80:e F1-lopp och den snabba stadsbanan läser du här.

Under den första träningen imponerade två team som återfunnits längre ner under årets inlending, Fore India och Williams (som är det enda teamet utan någon poäng 2018). För Force India var Sergio Perez trea och Esteban Ocon femma.

Williams Lance Stroll slutade elva på det första passet och Sergej Sirotkin på plats åtta. Ryssen erkänner att man är snabbare nu än under de tre inledande racen.
– Det finns en lösning, sa han när han mötte media inför helgens GP.
– Vi hittade en sak som gjorde att vi inte fick de siffror och den prestanda som vi hade förväntat oss, en sak som påverkade hur bilen fungerar. Nu gör vi allt för att lösa detta och vi tror att det är en sak som vi kan göra, att bilen kan vakna till liv och fungera så som det är tänkt.

En text och resultat från den andra träningen hittar du här.

Vettels hemliga spak

Snacket i depån fortsätter.  Vad är det egentligen med Sebastian Vettels ratt? Själv skrattar han.
– Vad? Finns det en spak? Den måste jag titta på för den har jag inte sett. Den måste de ha satt dit utan att säga till mig, säger Vettel.
– Den måste ge en enorm effekt, annars så hade den inte varit där. Det måste jag ta reda på.
Sedan ler han och säger:
– Det är ingen större hemlighet.
Vad teknikexperten Craig Scarborough tror om det hela kan du se i Motorsport show med Peter Windstor:

Banan ur däcktillverkarens perspektiv

Inför deltävlingen i Baku, säsongens första stadslopp, ger däcktillverkaren Pirelli sina tankar:
” Till helgens Grand Prix i Baku har Pirelli valt ut däcken soft, supersoft och ultrasoft. Det är ett ”steg” mjukare än förra årets däckval (medium, soft och supersoft), men i kombination med att samtliga däck blivit något mjukare inför säsongen 2018 innebär det praktiskt att förarna kommer att köra på däck som är hela två steg mjukare jämfört med i fjol.

I år äger Azerbajdzjans GP rum två månader tidigare än vanligt och temperaturerna kommer att vara svalare.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

    Loppet börjar strax efter klockan 16 lokal tid och banans temperatur sjunker snabbt i takt med att solen går ner.
    Eftersom Baku är en stadsbana omgiven av byggnader kastas en hel del skuggor på banan. Kombinationen av ljus och skuggor gör det än svårare att på förhand skapa sig en bild av hur temperaturerna varierar på olika delar av banan.
    Näst efter Spa (i Belgien) är Baku den längsta banan i hela Formel 1. En två kilometer lång raksträcka låter däcken svalna av.
    Förra årets lopp påverkades av säkerhetsbilar och röd flagg. På en så smal bana som Baku påverkar det mycket.
    Förra årets vinnarrecept var tre depåstopp, där det andra stoppet ägde rum i samband med att säkerhetsbilen befann sig på banan och det tredje i samband med röd flagg. Daniel Ricciardo vann loppet efter att ha börjat på startplats tio. Ricciardo körde på supersoft-soft-supersoft-supersoft.
    En av de största utmaningarna för förarna förra året handlade om att lyckas värma upp både fram- och bakhjul, något som lär bli minst lika svårt i år när temperaturerna kommer att vara svalare.

VAD ÄR NYTT?

    Mercedes, Ferrari och Red Bull har alla gjort olika däckval. Även inom förarteamen skiljer sig valen något.”

Snabba nyheter

Vi kan notera att….
…. teamen nu får fästa sina backspeglar på halo. Placeringen ändras inte, men de får fästas på antingen översidan eller undersidan av halon – men inte på båda.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany waits in his team garage during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Renaults Hulk (AP )

….Nico Hülkenberg kvalföraren med stort K. Han vann samtliga kval dueller mot sin teamkamrat 2017, bortsett från ett tillfälle när han inte kunde köra in någon tid i Q2 och i år har han varit snabbare än Carlos Sainz i varje kval.  Han är dessutom en av två förare som inte förlorat någon teamduell under årets tre inledande GP. Den andra är McLarens Fernando Alonso.
…Max Verstappen har fortsatt svårt att hålla huvudet kallt. Under den första träningen kraschade han efter elva varv och fick parkera med en trasig framvinge.
– Jag vill vara den jag är, man lär sig av sina misstag, men det betyder inte att jag måste köra långsammare. Tvärtom, det betyder att man måste köra fortare, men med lite mer kontroll. Det har jag lärt mig, säger han.
…McLaren är långsammast i fältet sett till ren fart – även utan motorn från Honda. Till Baku kommer teamet med nyheter:
– Vi har flera lösningar med oss, de testas under fredagen. Jag hoppas att vi hittar farten, säger Fernando Alonso – som trots att farten inte har varit något vidare har kört ihop 22 poäng på tre lopp.
…Sergio Perez körde upp sig till plats tre på den första träningen, med tolv varv gamla däck. Det känns som en bana som passar Force India bra.
…Lewis Hamilton har skjutit upp sina förhandlingar med Mercedes.
…Daniel Ricciardo till Ferrari? Snacket går, men  Sebastian Vettel bryr sig inte.
– Det spelar mig ingen roll, säger han.

Vem kan bryta dominansen?

Sedan 100 lopp tillbaka kör segraren antingen en bil från Mercedes, Ferrari eller Red Bull. Det är med andra ord bara tre av tio team som kan vinna  ett lopp i F1. Den senaste föraren som vann utan att köra för något av de tre toppteamen var Lotus och Kimi Räikkönen, i Australien den 17 mars 2013. Nu kör han för Ferrari.

Vilket team kan bryta den dominansen?

 

För vilket stall kör Daniel Ricciardo 2019?

av Anna Andersson

För vilket stall kör Daniel Ricciardo 2019?
Även om vi ni väntar på F1-loppet i Baku är det en fråga som diskuteras i depån.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia drinks champagne from his shoe as he celebrates on the podium after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
För vilket stall kör Daniel Ricciardo 2019? (AP)

Hans kontrakt med Red Bull går ut och efter segern i Kina är han riktigt het igen.
Det sägs, men jag påpekar att det är ett rykte, att han har ett ”förkontrakt” med Ferrari som tillåter honom att enbart förhandla med Ferrari till och med den 30 juni.
Vad säger Sebastian Vettel om det? Daniel Ricciardo slog honom senast de körde för samma team, i Red Bull 2014. Tysken vill gärna jobba med Kimi Räikkönen, deras relation är god och deras positioner i teamet cementerade.

Daniel Ricciardo har under dagen  dementerat uppgifterna om ett förkontrakt.

 

För vilket stall kör Daniel Ricciardo 2019?

Toto Wolff, Mercedes, har visat intresse. Valtteri Bottas kontrakt går ut efter säsongen, ska han stanna eller kan de få tag på en annan snabb förare?
Red Bull vill naturligtvis behålla sin leende stjärna.

Christian Horner säger att han vill ha ett besked innan sommaruppehållet i augusti och enligt snacket i depån så har Red Bull gett Ricciardo ett förslag och han kan skriva på det fram till den 31 juli.
Ricciardo själv säger ingenting, eller han säger bara att han inte vill skriva något långt kontrakt eftersom F1 kan förändra sig mycket efter 2021 och han vill ha ro att själv kunna se vilket håll som utvecklingen tar vägen och var han får bäst möjligheter (ungefär samma tanke som alla toppförare har, ingen av dem har något kontrakt över 2021).
– Hos Red Bull är jag i ett toppteam, säger Ricciardo.

– Det finns bara två andra team som kör i toppen och det är Mercedes och Ferrari, och jag tror inte att det finns något annat som är aktuellt för mig.

Ericsson positiv inför helgen

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd3, Chinese Grand Prix, Practice, Shanghai, China, Friday 13 April 2018.
Marcus Ericsson, tar han nya poäng i Baku? Ifjol var han elva (Sauber).

Marcus Ericsson ser fram emot helgens deltävling i Baku, även om hans Sauber har haft problem att vara snabb när det är lite kyligare i luften. Allra bäst fungerade bilen i hettan i Bahrain, men när temperaturerna var lägre som i Australien och Kina var det svårare. I Baku väntas det inte heller bli allt för varmt.
– Under träningarna har vi ibland kunnat konkurrera med Force India och Toro Rosso, säger Ericsson till auto, motor und Sport.
– Jag har missat Q2 med en tiondel och det är ett stort steg framåt jämfört med tidigare.
Framförallt tackar han den nya motorn för att Sauber är närmare mittfältet.
– Det har varit ett mycket stort steg, säger han.
– Det handlar inte bara om prestanda utan även om andra saker, hur den körs, energi och så vidare.

Väderprognosen inför helgen talar om mellan 18 och 22 grader och växlande molnighet. Solen ska, enligt prognosen, titta fram under lördagen. På söndagen ska det vara mest mulet – och kanske något regn under förmiddagen. Det som kan vara mest problematiskt är om temperaturen sjunker mycket jämfört med fredagens träningar, det kan påverka däcken.
Vill du ha guiden inför helgen? Statistik, fakta och Daniel Ricicardos tankar inför racet som han vann förra året?
Kolla in onsdagens inlägg här.

Här ser du för övrigt hur trångt det faktiskt är i Baku:

 

Nu laddar vi för racehelg.

Tiderna? Du hittar alla helgens tider här.

Men racet börjar på den ovanliga tiden 14.10. Och ja – jag kommenterar det live.

 

Guide till F1 i Baku, Azerbajdzjan GP 2018

av Anna Andersson

Baku. I fjol var det ett mycket minnesvärt race.
I år känns det som om det kan bli minst lika spännande.
För att ladda upp inför helgen ger jag dig en guide till F1 i Baku, Azerbajdzjan GP 2018.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia steers his car during the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit in Baku, Azerbaijan, on Sunday, June 25, 2017. (AP Photo/Efrem Lukatsky)
Ricciardo 2017 – här är guiden F1 i Baku, Azerbajdzjan GP 2018. (AP Photo)

– Baku skiljer sig från andra stadsbanor eftersom det finns så många omkörningsmöjligheter, säger Daniel Ricciardo.
– Det går att köra om, till skillnad från banor som Monaco eller Singapore. Det svåraste av allt är att bromsa rätt. Det är så många bromspunkter där du måste vara modig, bromsa så sent du bara kan, men det finns inte något utrymme för att göra misstag. Om du låser hjulen sitter du i muren. Det svåraste i Baku är att hitta rätt punkt att bromsa på och att ha självförtroendet att göra det också.
Han vann i Kina för två veckor sedan och förra året styre han sin Red Bull till seger i Baku.
– Fjolårets tävling var helt galen, för så många människor. Precis som i Shanghai hade vi en bra strategi och tog helt rätt beslut. Jag trodde att jag skulle få kämpa mig genom fältet, men alla som låg i topp körde av, som flugor ungefär, och jag gjorde ett par snygga omkörningar och höll i. Det var lite förvirrande när jag körde över mållinjen, jag visste inte riktigt hur vi hade lyckats. Det var så intensivt. Det var galet, roligt och något att minnas.

För övrigt var det i Baku 2017 som Sebastian Vettel tappade fattningen och körde in i Lewis Hamilton….

Du kan höra deras kommentarer efteråt i klippet.

Vettel straffades av FIA för incidenten och har i efterhand sagt att det är en av de få sakerna i sitt liv han ångar:

– I stridens hetta så överreagerade jag, därför vill jag be Lewis och alla människor som såg loppet om ursäkt.

 

Guide till F1 i Baku, Azerbajdzjan GP 2018

Baku City Circuit

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, looks on as he walks along the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, June 16, 2016. The Formula One Grand Prix of Europe will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Så tajt. Sebastian Vettel kollade in banan inför debutracet 2016 (AP Photo/Luca Bruno)

Tiderna som gäller i helgen hittar du här:

Längd: 6,003 km – motsols
Varv: 51
Avstånd till kurva ett: 330 m
Kurvor: 8 höger/12 vänster

Kurvor under 100 km/tim: 9 (T2, T3, T4, T6, T7, T8, T11, T12, T15)

Kurvor över 250 km/tim: 4 (T17, T18, T19, T20)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 9 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 340 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan  – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2017: 4 depåstopp ( de flesta förarna gjorde 3 stopp)
Säkerhetsbilen: Den har aldrig varit på banan.
Banans debut: 2016. Detta är den tredje tävlingen i Baku.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 1
Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo vann från startposition 10 år 2017.
Antal omkörningar 2017: 137 (25 med DRS)

Häng med Lewis Hamilton – så tog han pole 2017:

Kval 2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Sergio Perez, Force India
7. Esteban Ocon, Force India
8. Lance Stroll, Williams

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:42.758 (Nico Rosberg, Mercedes)

Race 2017:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Lance Stroll, Williams
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Kevin Magnussen, Haas F1
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
——–
11. Marcus Ericsson, Sauber.

Snabbaste varvet – i racet:
Absolut: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2017: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:46.485 (Nico Rosberg, Mercedes)

Veckans snackis

 

Vad är det för extra spak på Sebastian Vettels ratt?
Varför har han den, men inte Kimi Räikkönen?

Det är en skruvknapp på den också som du kan styra och det betyder att spaken inte är någonting du använder för att stänga av eller sätta på någonting, som DRS.
Vad tror du?

 

Andra snabba nyheter:

Detta är bilen som Ayrton Senna körde under sitt första F1-tes, den 19  juli 1983. DEt är samma bil som Keke Rosberg vann Monacos GP med 1983. Nu har den varit ute på banan igen – rattad av en före detta F1-förare:

 

Varken Spa eller Suzuka har något kontrakt för att arrangera F1 2019. Det skriver racefans.net.

Samtidigt har F1:s PR-chef  Sean Bratches  klargjort var han ser F1 i framtiden:

– Vi vill gärna ha två lopp i USA och i Kina, säegr han till AP.

– Vi jobbar också på att Hanoi, Vietnam, ska arrangera ett lopp de kommande åren.

TIdigare har Liberty media pratat om stadslopp i Las Vegas eller Miami, om Köpenhamn och om en comeback i Nederländerna.

 

Marcus Ericsson tror på en jämn helg:

– Det verkar som om vi och Williams ligger på ungefär samma nivå. I nedre delen av mittfältet.

Snacket och tiderna inför F1 i Azerbajdzjan 2018

av Anna Andersson

Nu är det dags igen. Det är racevecka – och bloggen ger dig tiderna inför F1 i Azerbajdzjan 2018.
Men du får också de senaste snackisarna. Vad sägs om att Red Bull redan nu sneglar på att byta motorleverantör till Honda?

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates with his trophy after winning the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, Sunday, April 15, 2018. (AP Photo/Andy Wong)
Kör han för Red Bull 2019?. (AP Photo)

Förhållandet med Renault har varit ansträngt de senaste åren, men när nu systerteamet Toro Rosso haft framgångar med Honda så visar även storasyster intresse.
– Som tur är har vi flera möjligheter till 2019, säger Christian Horner som är stallchef hos Red Bull till Auto, motor und Sport.
– Renault vill fortsätta att jobba med oss och vi sitter på första parkett när det gäller Honda. Vi kan se hur deras motor utvecklas.
Han påtalar att han vill ha ett beslut lagom till sommaruppehållet – och det är i början av augusti. Då vill han också veta vad Daniel Ricciardo tänker göra i framtiden. Kommer föraren som vann i Kina att stanna hos Red Bull – eller letar han efter ett annat uppdrag till 2019?

Men nu kikar vi mot helgen – F1 har rest till Baku och då är det dags att vänja sig vid de nya tiderna.

Tiderna inför F1 i Azerbajdzjan 2018:

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 29 april:
Race kl 14.10

Vilka däck som förarna har valt hittar du här.

Snabba nyheter

Notera att…
…Nico Rosberg gör som Fernando Alonso, han satsar på framtidens förare. Rosberg har grundat ett eget team, ett utvecklingsprogram för unga förare ”Young Drivers Academy”. Det handlar om go-kart och 13-årige Taylor Barnard från Storbritannien och 18-årige Lorenzo Travisanutto från Italien. Rosberg arbetar tillsammans med Dino Chiesa, Chiesa var ansvarig för McLaren-Mercedes talangprogram för ungefär 20 år sedan. Mellan 2000 och 2001 körde Nico Rosberg och Lewis Hamilton som teamkollegor under Chiesas vingar.
…John Booth lämnar Toro Rosso.
…Renault inleder nästa fas i sin utveckling nu till helgen. Det säger teamets F1-boss Cyril Abiteboul.

Red Bull's Dutch driver Max Verstappen chats with team members during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 14, 2018.  / AFP PHOTO / GREG BAKER
Kör han lugnare i Baku?. / AFP PHOTO

…även Jos Verstappen var irriterad  på sin son Max efter Kinas GP och kollisionen med Sebastian Vettel. Verstappen den äldre anser att sonen måste lugna ner sig, vänta på rätt okörningstillfälle istället för att köra på folk.
…Mercedes bytte fyra däck på 1,8 sekunder i Kina.

Enligt de officiella siffrorna tog stoppet 2,15 sekunder, men Mercedes hävdar att det gick betydligt fortare.
– Enligt vårt ljussystem startade vi en ny era, vi bytte alla däcken på 1,83 sekunder och det är väldigt snabbt. Vi har inte haft några tider i närheten av det sedan Austin 2016 och då var däcken betydligt mindre, säger Mercedes chefsstrateg James Volwes om Valtteri Bottas stopp i Kina.
Det var tempot under det stoppet och ett fantastiskt utvarv från Bottas som gjorde att Mercedes klarade av undercuten mot Vettel.
Det officiella rekordet är dock fortfarande 1,92 sekunder, det klarade Red Bull 2013 och Williams 2016.
…Romain Grosjean hävdar att Haas har löst sina bromsproblem.
…Kevin Magnussen anser att det är självförtroendet som gjort honom bättre på banan.

 

I morgon är det onsag – då får du den stora guiden inför helgens F1-lopp i Baku.

Förarnas däckval inför F1 i Baku

av Anna Andersson

Vi har precis hunnit hämta oss efter helgens race. Nu är det dags att ladda inför för nästa.
I F1-bloggen  får du förarnas däckval inför F1 i Baku.
Vid en närmare titt ser vi att det spretar åt olika håll. Både mellan teamen och inom teamen.
Pirelli tar med sig, ultrasoft, supersoft och soft, precis som till säsongsstarten. Det är inte så som i Kina att man hoppas över en gummiblandning.
Ferrari väljer exempelvis tio set av de ultramjuka seten hos båda sina förare, det gör Alfa Romeo Sauber också.
Mercedes däremot väljer nio ultramjuka set – medan Red Bull tar åtta.
Red Bulls förare väljer sedan samma antal av de olika blandningarna, men hos både Mercedes och Ferrari skiljer det sig lite. Det ser du om du kollar in bilen ordentligt.

Förarnas däckval inför F1 i Baku

 

 

Då ska du attackera Lewis

 

Formula One legend Niki Lauda, left, and last years' champion Nico Rosberg speak on TV ahead of the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 26, 2017. (AP Photo/Luca Bruno)
Nico Rosberg – nu som expert hos RTL och Sky. (AP Photo/Luca Bruno)

Annars kan vi konstatera att Nico Rosberg ger sin landsman Sebastian Vettel ett råd.
Attackera Lewis Hamilton och gör det nu.
Den regerande världsmästaren har inte alls samma fart som tidigare, är inne i en sämre fart och det var så Rosberg gjorde för att besegra Hamilton 2016.
– Lewis är inte i form. Han har alltid haft den typen av faser och så är det nu och det är det som Sebastian måste utnyttja, säger Rosberg till RTL.
– När man kämpar mot Mercedes och Lewis måste man ta max ur de situationer som han bjuder på. Så är det bara, för Lewis kommer tillbaka och då är han alltid tuff att tas med.
Bottas har slagit Hamilton i två race efter varandra Hamilton har valt att resa till fabriken för att förbereda sig inför nösta helg, och det är ingen självklarhet. Han har mycket att jobba med.
– Han verkar vara helt ur fas och förlorar lite motivation nör han  märker attd et inte fungerer, det såg inte alls bra ut, sa Rosberg efter Kinas GP.
Själv håller Hamilton inte med.
– Jag hade känslan av att jag presterade max, jag förberedde mig på samma sätt som alltid, men fick kämpa med bilen, sa han efter Kinas GP.
– Vi vet att vi inte nått dit vi vill, men jag hänger inte med huvudet för det. Jag vet att det är en tuff kamp som ligger framför oss och jag måste tillbaka till min normala nivå och ta många poäng.

För övrigt kan du kolla in Mercedes strategi under Kinas GP:

Det är intressant,  tar en kaffepaus;-)

Nästa race avgörs i Baku den sista helgen i april.

I dag testar för övrigt Ferrari däck åt Pirelli:

Sida 161 av 390