Marcus Ericsson ville köra ordentligt.
Få en känsla för bilen.
Men aj, aj aj. Glöm dag 3 under F1-testet i Barcelona.
Under nio timmar lyckades han – och alla andra förare – samla ihop typ femton varv.
Totalt. Detta måste ha varit den mest bortkastade dagen i F1-historien. Så känns det i alla fall. Dagen inleddes med rött ljus.
Glöm dag 3 under F1-testet i Barcelona REUTERS/Albert GeaRött ljus – snö på banan REUTERS/Albert Gea
Räddningshelikoptern kunde inte lyfta och då är det inte tillåtet att köra Formel 1. Först klockan 12.10 var det tillåtet att köra, men eftersom temperaturen höll sig kring noll grader och snön övergick i regn hände det inte mycket på banan.
Snabbast var Fernando Alonso som klämde till med 2:18.545 strax före klockan 18.00. Ericsson körde bara ett installationsvarv.
Marcus Ericsson körde ett enda varv. Foto: Glenn Dunbar/LAT Images
I morgon avslutas den första testveckan. På grund av väderförhållandena kommer Marcus Ericsson att köra under torsdag förmiddag för att sedan lämna över bilen till Charles Leclerc under eftermiddagen. Vi får hoppas att det är bättre förutsättningr i morgon bitti – inte minusgrader och snö – en dag till.
Nej. Glöm dag 3 under F1-testet i Barcelona
Korta nyheter:
• Sergio Perez ersätter Nicholas Latfi i Force India under fredagen. Det är Perez första test för i år.
• Mercedes teamchef Toto Wolff är övertygad om att Renault kommer att ta det största klivet framåt i år.
• Kevin Magnussen fortsätter att kritisera halo…
– Det är enormt störande. Helt enkelt pinsamt och irriterande, säger han
– Det irriterar ögat när man ska titta i en annan riktning och den ligger mitt i fältet, i exempelvis en chikan.
•Esteban Ocon säger att han har lagt på sig tio kilo muskler under vintern.
Det gäller att inte glömma mössan när jag packar väskan till nästa testvecka…..
Sebastian Vettel snabbast under andra dagens F1-test i Barcelona
Han jagar en femte VM-titel, fick köra sin första testdag och börjar säsongen med en mycket bra tid.
– Bilen fungerar, konstaterar Sebastian Vettel
Sebastian Vettel snabbast under andra dagens F1-test i Barcelona (REUTERS)
1:19.673 var tyskens snabbaste tid och också veckans snabbaste tid – eller den tid som varit bäst under de två inledande testdagarna (notera att Ricciardo körde med mediumdäcken i går och Vettel med soft i dag).
Men det har varit tuffa tester.
Tisdagen i Barcelona inleddes med snö, is och isregn. Det var svårt att köra under förmiddagen eftersom temperaturerna var väldigt låga (mellan + 3 och + 7) och det ledde till att arrangörerna strök lunchvilan så att bilarna fick chansen att köra så mycket som möjligt. Det pratades även om att förlänga testet med en dag, men för att göra det krävs det att alla teamen är överens och Williams som har bokat banan för en filmdag är inte alls intresserade av att förlänga testet.
Vettel snabbast under andra dagens F1-test i Barcelona
Vettel med sin halo. (AP Photo/Francisco Seco)
Vettel körde sin Ferrari 98 varv runt Circuit de Catalunya, det betyder mer än 450 kilometer vilket är ungefär en och en halv tävlingsdistans.
– Under det här testet handlar det framförallt om att lära sig att förstå hur bilen reagerar. Det är prioritet nummer ett. I nästa steg handlar det om prestation, säger tysken som var tre tiondelar före Valtteri Bottas, Mercedes.
– Bilen fungerar, vi har inga problem med tillförlitligheten. Allt håller ihop ordentligt trots att vi har gjort förändringar flera komponenter. Det är normalt att allt är många nyheter, men än så läng har allt fungerat perfekt. Det verkar som om vi har gjort ett framsteg. Däremot kan jag inte säga någonting om prestandan. Det verkar okej, allt har gått som det ska och det är naturligtvis bra när du kan komma till testerna och köra ordentligt.
Problem för McLaren och Red Bull
Lika enkelt har det exempelvis inte gått för McLaren som hade problem med att det rök i avgasröret och Red Bull stördes av en bränsleläcka enligt vissa medier och med motormappingen enligt andra.
Red Bull hänvisar bara till ett tekniskt problem.
– Min första känsla är ändå positiv, säger Verstappen som körde 67 varv utan några ytterligare problem.
– Der är tidigt på säsongen, men min första känsla är bra. Jag tror ändå inte att vi tappade så mycket i dag eftersom det var så dåliga förhållanden i morse. Det var inte helt perfekt att stå i garaget, men vi var tvungna att titta igenom allt och det tog en stund. Under eftermiddagen kunde vi däremot göra det vi ville.
Annars kan vi konstatera att…
…både Mercedes och Renault ändrade i sina planer. Båda teamen skulle ha använt båda sina förare, men hos Mercedes körde Valtteri Bottas hela dagen och hos Renault genomförde Carlos Sainz jobbet. Därmed bör det vara Lewis Hamilton och Nico Hülkenberg som kör för respektive team i morgon onsdag. …Charles Leclerc körde för Sauber och han snurrade och var orsaken till att den första röda flaggan plockades fram. Trots det var teamet nöjt.
– Det var ännu en positiv dag, trots de låga temperaturerna och de svåra väderförhållandena. Vi byggde vidare på den data vi samlade i går och vi kunde fortsätta vårt program med att jobba vidare med inställningarna och göra olika mätningar, säger den tekniske direktören Jörg Zander.
– Vi fokuserade på longruns under eftermiddagen och då testade vi olika däck.
Robert Kubica gör comeback som tredjeförare hos Williams (AP Photo)
…Robert Kubica testade för Williams.
– Jag tror att vi fick ut max av den här dagen, med tanke på vädret och temperaturerna på banan. Jag fick en känsla för bilen och vad den klarar av när det är tuffa förhållanden. Det är inte enkelt att hoppa in i en ny bil när det är så svåra väderförhållanden och sedan ha självförtroendet att man vågar trycka på, men jag tycker att vi fick många viktiga saker gjorda, även om tiden var knapp. …tänkt på en sak – det är inte tiderna som är viktiga under den här delen av säsongen. Det handlar om att köra många varv, lära känna bilen och veta hur den reagerar på olika saker. Inte jaga snabbaste varvtiderna.
Resultat testdag 2 Barcelona
1) S.Vettel, Ferrari 1:19.673 98 Soft
2) V.Bottas, Mercedes 1:19.976 +0.303 94 Medium
3) S.Vandoorne, McLaren 1:20.325 +0.652 37 Hypersoft
4) M.Verstappen, Red Bull 1:20.326 +0.653 67 Medium
5) C.Sainz, Renault 1:21.212 +1.539 65 Soft
6) P.Gasly, Toro Rosso 1:21.318 +1.645 82 Soft
7) R.Kubica, Williams 1:21.495 +1.822 48 Soft
8) S.Sirotkin, Williams 1:21.822 +2.149 52 Soft
9) E.Ocon, Force India 1:21.841 +2.168 79 Soft
10) C.Leclerc, Sauber 1:22.721 +3.048 81 Soft
11) K.Magnussen, Haas 1:22.727 +3.054 36 Soft
Förarna och teamen under den tredje testdagen (onsdag 28.2)
Mercedes: Hamilton (obekräftat)
Ferrari: Räikkönen
Red Bull: Ricciardo
Force India: Perez
Williams: Kubica och Stroll
Renault: Hülkenberg ((obekräftat)
Toro Rosso: Hartley
Haas: Grosjean
McLaren: Alonso Sauber: Ericsson
Vad Marcus Ericsson tyckte efter sin första dag i bilen läser du här:
F1-säsongen är igång.
Nu har testerna i spanska Barcelona startat och det handlar först om fyra testdagar denna vecka. F1-bloggen håller dig självklart uppdaterad och dagens rubrik är helt enkelt: Så testar F1 i Barcelona – alla förare och team
Här har du schemat för alla åtta testdagarna. Vi kommer självklart att fylla på under veckan och leverera rapporter efter varje testdag och blogginlägg även under dagarna när det händer något värt att notera elelr det finns något ämne som det snackas mycket om.
Så testar F1 i Barcelona – alla förare och team
Måndag Tisdag Onsdag Torsdag
Mercedes : Bottas / Hamilton (ingen ytterligare uppgift)
Ferrari: Kimi Räikkönen Sebastian Vettel Kimi Räikkönen Sebastian Vettel
Red Bull: Daniel Ricciardo Max Verstappen Daniel Ricciardo Max Verstappen
Force India: Nikita Mazepin Esteban Ocon Sergio Perez
Williams: Stroll / Sirotkin Sirotkin / Kubica Stroll / Kubica Sirotkin / Stroll
Renault: Hülkenberg/Sainz Sainz/Hülkenberg Hülkenberg/Sainz Sainz/Hülkenberg
Toro Rosso: Brendon Hartley Pierre Gasly Brendon Hartley Pierre Gasly
Haas: Romain Grosjean Kevin Magnussen Romain Grosjean Kevin Magnussen
McLaren: Fernando Alonso Stoffel Vandoorne Alonso Vandoorne
Sauber: Marcus Ericsson Charles Leclerc Marcus Ericsson Charles Leclerc
Mrcus Ericsson inleder första testdagen för Alfa Romeo Sauber (AP Photo/Wong Maye-E)
Vecka 2 6-9 mars:
Mercedes
Ferrari
Red Bull: Daniel Ricciardo Max Verstappen Daniel Ricciardo Max Verstappen
Force India: Sergio Perez Esteban Ocon Sergio Perez Esteban Ocon
Williams
Renault
Toro Rosso
Haas Kevin Magnussen Romain Grosjean Kevin Magnussen Romain Grosjean
McLaren
Sauber
Vi kan rapportera att följande från den första förmiddagen:
….Red Bulls bil har fått sina normala färger:
….Hondas motor tycks fungera. Brendon Hartley har kört 33 varv och flest av alla med sin Toro Rosso. McLaren som bytt till Renault har haft det tuffare.
…Fernando Alonsos otur fortsätter. Så här såg det ut tidigare idag:
The wheels quite literally came off for Fernando Alonso earlier ?
…. Även Nikita Mazepin har kört av och blivit stående med sin Firce India i gruset i kurva fyra.
… Nicholas Latifi kommer inte att testa alls. Han har legat på sjukhus med en infektion och behöver återhämta sig.
…Sportbladet rapporterar som vanligt när testdagen är över. Då hoppas vi att Marcus Ericsson kan ge en bild av sina intryck efter den första dagen i bilen.
Mercedes tänker fortsätta sviten. F1-bloggen ger dig bilder på Mercedes F1:a 2018, F1 W09 EQ Power.
Det finns en del likheter med föregångaren, som Toto Wolff också kallade för diva eftersom den var så oförutsebar och förarna vid flera tillfällen hade svårt att veta hur den skulle reagera. Till i år har man utvecklat de delarna som var positiva med fjolårets bil och arbetat för att ta bort de svagheter som bilen visade upp. Förhoppningen är att årets bil ska vara betydligt enklare att arbeta med.
– W08 var den snabbaste bilen förra året och tog flest pole position och flest segrar. Vi vill inte tappa den styrkan när vi filar på de svagheter vi upptäckte under förra säsongen, säger stallchef Toto Wolff.
Under vintern har man ritat 7000 delar och testat 40 000 olika komponenter. Nu har de som höll måttet fogats samman till en bil, F1 W09 EQ.
– Vi har haft en bra vinter, med mycket jobb men utan några större kriser, säger Wolff.
Här de – bilder på Mercedes F1:a 2018, F1 W09 EQ
F1 W09 EQ PowerMercedes F1:a 2018 F1 W09 EQ Power+
I teamet fortsätter de båda förarna Valtteri Bottas och Lewis Hamilton.
– Jag vill använda det jag lärde mig förra året och i år handlar det om att leverera resultat, säger Bottas som gör sin andra säsong i teamet.
– Nyckeln är att vara jämn. Jag hade ett par bra race ifjol, men sedan var det ett par där jag inte levererade på den nivå som jag vill och målet är att det ska bli jämnare i år. Jag vill absolut vara med och slåss om VM-titeln.
Bilder på Mercedes F1:a 2018, F1 W09 EQ
Lewis Hamilton gör sin sjätte säsong i Mercedes och han jagar VM-titel nummer fem. Han har, precis som Sebastian Vettel, fyra titlar och båda två kämpar för att bli den förste föraren efter Michael Schumacher och JM Fangio som vunnit fem VM-titlar.
– Jag ser verkligen fram emot att köra bilen på banan och testa gränserna, säger Lewis Hamilton.
Här är Ferraris utmanare
I dag presenterade även Ferrari sin bil. Den röda gudinnan och enligt Sebastian Vettel finns det stora möjligheter till att utmana Mercedes i år:
– Den sanna magin finns under motorhuven, säger tysken som också jagar sin fjärde VM-titel
– Jag tror att denna bil tar ett stort steg framåt jämfört med föregångaren.
Ferrari har försökt att utveckla fjolårets bil vidare och bygga på de styrkor som den bilen hade.
Man har även jobbat hårt för att bilen ska kunna konkurrera med Mercedes på de riktigt snabba banorna.
– Vi har förändrat aerodynamiken för att bilen ska bli ännu snabbare på den typen av banor och dessutom göra den ännu mer tillförlitlig.
Det var just tillförlitligheten som spelade Ferrari ett spratt under hösten 2017. Det vill teamet inte vara med om en gång till.
– Den ser snygg ut och då brukar också farten finnas där, säger Kimi Räikkönen.
– Vi har blivit mycket starkare som team de senaste åren och vi har väntat på en sådan möjlighet som vi har fått i år. Vi är verkligen laddade, säger Marcus Ericsson.
Även Renault har presenterat sin nya F1:a. Här är Renaults utmanare till VM i F1 2018
Så ser den ut:
Renaults förare är Nico Hülkenberg och Carlos Sainz, tredjeförare är Jack Aitken och utvecklingsförare är Artem Markelov.
Renaults utmanare till VM i F1 2018
Årets bil är en vidareutveckling av bilen från 2017 och den har förbättrad hjulupphängning, bättre aerodynamik och down force.
– Efter att ha besökt fabriken i Enstone och sett allt som händer med utvecklingen av R.S.18 känner jag mig väldigt entusiastisk inför säsongen, säger Hülkenberg.
– Lägg till nyheterna från Viry-fabriken om utvecklingen av motorn, där allt ser bra ut och låter bra. Det är positivt och känns spännande för framtiden. Jag känner mig positiv och optimistisk i mig själv. Renault har en bra position. I år vill vi bygga på plattformen från förra säsongen.Jag har en bra känsla, vi har jobbat hårt under vintern och det lönar sig ofta. Jag är ivrig att komma ut på banan och sätta mig i bilen.
Här är bilen som ska göra Max Verstappen eller Daniel Ricciardo till världsmästare – Red Bull och RB 14 i Formel 1 2018.
Red Bull brukar alltid vara väldigt sena med sina presentationer. I år väljer man dock en annan taktik. Efter att ha fått kämpa sig ikapp sina konkurrenter under 2017 så har man valt en annan strategi i år. Bilen ska vara färdig i god tid.
– Målet är att kunna köra 100 varv redan under den första testdagen, säger stallchef Christian Horner.
Red Bull och RB 14 i Formel 1 2018
Nu, för en liten stund sedan, dansade de första bilderna ner i min mail. Jag fick avbryta OS-jobbet och ta tag i detta. Daniel Ricciardo kör nu ut bilen för en filmdag på Silverstone.
De första bilderna kan du se här:
Red Bull och RB 14 i Formel 1 2018
Männen bakom bilen är Rob Marshall, Dan Fallows, Paul Monaghan och Pierre Wache. Men även stjärndesugnern Adrian Newey har haft ett bettydligt större inflytande på årets bil jämfört med vad han hade för ett år sedan.
– Bilen är väldigt snygg och jag hoppas att den är snabb också, kommenterar Max Verstappen.
– Tyvärr har vi haloskyddet på den och det är verkligen fult. Vi hoppas att bilen har tagit ett steg framåt och att vi kan vara snabba redan när säsongen startar. Att det inte blir som förra året då våra konkurrenter fick ett försprång som vi behövde jobba ikapp. Det är det absolut viktigaste för oss.
RB14 en segerkandidat i Australien?
Daniel Ricciardo vill fira med RB14 2018 (AP)
Ifjol slutade Red Bull trea i märkes-VM och vann tre lopp.
– Jag tror att vi kan vara med och slåss med Ferrari och Mercedes oftare i år än vad vi har gjode ifjol, säger Daniel Ricciardo.
– Om bilen är lika snabb på banan som den varit i simulatorn bör vi se riktigt bra ut redan till mitt hemmalopp i Australien. Då kan vi vara med och slåss om en pallplats.
Det amerikanska teamet med förarna Romain Grosjean och Kevin Magnussen överraskade alla och presenterade sin nya bil helt utan förvarning. VF-18 är en vidareutveckling av sin föregångare och den störa förändringen är Halo.
Haas med den första bilen till Formel 1 2018
Teamet som var åtta i konstruktörs-VM förra säsongen har målsättningen att var en sekund snabbare per varv i år.
– Vi frågade oss, beror det på förarna? På bilen? På däcken? säger ägaren Gene Haas till motorsporttotal.
– Sedan klarade vi av att lösa problemet och det var ett problem med hur bilen påverkade däcken och därför kunde inte förarna prestera på det sätt som de kan. Däcken fungerar ju bara när chassit och aerodynamiken arbetar bra tillsammans.
Här presenterar Haas den första bilen till Formel 1 2018 (AP Photo/Tony Gutierrez)
Han påpekar också att förarna under 2017 var bättre än den bilen de körde.
Enligt teamchefen Günter Steiner är Halo, det nya cockpitskyddet, det största problemet inför årets säsong.
– Vi var tvungna att studera aerodynamiken noga och våra designer var tvungna att förändra chassit så att Halon håller för den belastning som krävs. Minstavikten har gjort att bilen blivit tyngre, säger stallets chef.
– Det har inte skett några större regeländringar och därför är VF-18 en evolution av fjolårets bil. Det handlar inte om att uppfinna något nytt utan att maximera alla detaljer. Därför känner man igen bilen från förra året. Den bilen var egentligen rätt bra, men vi lyckades inte plocka ur max ur den. Det ska vi ändra på i år. Vi har gjort bilen så lätt som möjligt så att vi kan placera ballasten där vi vill och då kan vi balansera upp bilen bättre.
Här är Williams nya F1:a
Även Williams visade upp sin nya bil i dag. FW41 med en halo i vitt och Paddy Lowe påpekade att man inte kommer att ens notera halon efter det första loppet.
– Den här bilen har många nya detaljer, de flesta av dem är inte allt för uppenbara. Teamet har dock jobbat i en helt annan riktning när det vårt aerodynamiska koncept och vi har sett stora framsteg just när det gäller aerodynamiken, säger teknikchefen Lowe som har ett förflutet hos Mercedes mästarteam.
– Vi hoppas att den här bilen kommer att göra stora framsteg, jämfört med fjolårets bil.
Vice presidenten Clarie Williams är nu tillbaka efter sin mammaledighet och ska styra teamet. Hon förväntar sig ett bättre resultat än 2017.
– Vi har inte råd till en sådan säsong till, kommenterade Frank Williams dotter.
Bilarna ska köras av Lance Stroll och debutanten Sergej Sirotkin. Utvecklingsförare blir Robert Kubica och polacken kommer även att köra ett par fredagsträningar under säsongen.
Det hörs positiva tongångar från Schweiz.
Marcus Ericsson vill slåss om VM-poäng i F1 2018 .
I flera år har svensken hoppats på att han och Sauber ska kunna slåss om platser mitt i fältet, men de två senaste säsongerna har varit tuffa för Ericsson. Han har inte lyckats ta någon VM-poäng och hans team har haft svårt att kunna konkurrera med de andra teamen.
Men inför årets säsong gör Sauber en satsning tillsammans med Alfa Romeo som gör F1-comeback och Ericsson är positiv.
Marcus Ericsson vill slåss om VM-poäng i F1 2018
Han tror att den nya motorn från Ferrari gör att bilen tar ett stort steg framåt.
– Jag har sett bilen i datorn, säger svensken till motorsporttotal och han säger sig vara ”fylld av tillförsikt”.
Marcus Ericsson vill slåss om VM-piäng i F1 2018. (AP Photo/Wong Maye-E)
Han säger också arr han hoppas på att man får ”fullt stöd” av Alfa Romeo (läs Ferrari) och han vet också vilka team han vill slåss med:
– Vi ska kämpa mot Haas och Toro Rosso, säger Ericsson
Han ser dock det som något slutmål utan han har större förhoppningar än så.
– Vi hoppas kunna utmana Renault och Force India, säger Ericsson.
– Målet är att vara med i den gruppen som kämpar mitt i fältet.
Force India med Sergio Perez och Esteban Ocon var fyra i VM 2017 och det är en väldigt utmanande målsättning.
– Jag tror att vissa lopp den här säsongen kommer att kunna bjuda på en del överraskningar, säger Ericsson till motorsporttotal.
– Men det kommer också att finnas lopp när vi har problem och ligger längre bak i fältet.
I fjol tog Sauber fem VM-poäng, samtliga tog Pascal Wehrlein och han är inte kvar i teamet. Force India tog 187. Så det är en rejäl utmaning för Ericsson och hans nya teamkollega Charles Leclerc.
Snabba nyheter
Vi kan konstatera att…. …F1:s chef Chase Carey har uttalat sig i debatten om ”grid gils”.
– Jag tyckte om dem, säger han.
– Men det handlar inte om min personliga åsikt, utan om sportens framtid.
Och tjejerna har bytts mot barn som själva är engagerade inom motorsporten. …Mark Webber varnar Fernando Alonso. Han tror att det kan bli ett för tufft program för spanjoren som ska köra både F1 och WEC under årets säsong. …Näste Montoya är på G. Juan Pablo Montoya körde F1 för bland annat Williams, han har också varit framgångsrik i Indycar och bland annat vunnit Indy 500 vid två tillfällen. Nu är hans son på väg att gå samma väg. Sebastian Montoya finns i Ferrari Drivers Academy och 12-åringen är den yngsta föraren i Ferraris program. Hos det italienska teamet återfinns också Giuliano Alesi, son till Jean Alesi och Enzo Fittipaldi, barnbarn till Emerson Fittipaldi.
•••
Nu kommer bloggen inte att uppdateras så väldigt mycket de kommande två veckorna. Jag jobbar, som alla andra på Sportbladet, med OS och vi gör allt vi kan för att ge er den allra bästa bevakningen. Dessutom är det Rally Sweden om en vecka – och det är prioriterat i februari.
Mercedes har presenterat sin nya sin nya motor.
Eller i alla fall ljudet av den.
Här och nu kan vi höra ljudet av F1 2018 – och då är det verkligen dags att börja längta.
Så vad tycker du om ljudet av F1 2018 ?
En intressant sak när det gäller motorerna, Marcus Ericssons teamkollega Charles Leclerc är övertygad om att den nya motorn från Ferrari ger Sauber nytt liv – eller i alla fall betydligt bättre fart.
Även McLaren har ett stort förtroende för sin nya motor.
Snabbare 2018? AFP PHOTO /
Stallchefen Eric Boullier pratar om att Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne kommer att vara ungefär en sekund snabbare per varv, när de nu kör med en motor från Renault jämfört med förra året när de arbetade tillsammans med Honda.
•••
”Grid girlsen” försvinner – till förmån för ”grid kidsen” I samband med alla lopp ska unga talanger få chansen att träffa förarna och hålla i startnumren, antingen så kvalificerar sig barnen och ungdomarna via meriter eller så lottas de fram. Deras familjer bjuds också in till helgens race.
För övrigt kan vi notera att…. …talangen Lando Norris är beroende av vad som händer med Fernando Alonso. Så länge spanjoren stannar hos McLaren blir det svårt för den unge föraren. …Lance Stroll inte tyckte att han fick någon hjälp alls av Felipe Massa under 2018. …Den förre F1 -föraren Scott Speed har kvar sitt temperament, nu får han inte ens tävla online. Nu har han blivit avstängd från en virtuell racingserie eftersom han rammade konkurrenterna och körde dem av banan. …Mercedes behåller sin divan, bilen från 2017, men de har pressat utvecklingen till max.
– Det är ingenting som går helt enligt planen, du försöker alltid att pressa gränserna och göra bilen så lätt som möjligt, säger Toto Wolff.
– Jag skulle säga att vi har haft en bra vinter, inga större missar, även om det alltid är stressigt.
Annars har Mercedes ett nyt samarbetsavtal, Hugo Boss som lämnat för Formula E ersätts av Tommy Hilfiger.
….Mark Webber anser att Daniel Ricciardo ska fokusera på att besegra kollegan Max Verstappen, inte på vad som händer när hans kontrakt går ut efter 2018.
Nyheterna slår i backen med samma fart som regnet utanför fönstret. I fredagens F1-blogg får du alla förare och stall i Formel 1 2018 , starttider – och det sista om grid girlsen.
Numera tycks ingenting vara skrivet i sten när det gäller F1 – tidigare har i alla fall starttiden varit det.
Men nu är det nya tider.
Klockan 14.00 tillhör forntiden. Klockan 15.10 tillhör framtiden. Det är den tid som de nya ägarna vill att F1 ska starta i Europa. Du har alla datum, alla starttider, banor – samt förare och stall i vår stora F1-guide. Du hittar den här.
Nya tider (AP Photo)
Dessutom finns det inga grid girls kvar. De har funnits med sedan starten 1950, men nu är det nya – och andra tider.
– Vi tycker inte att det är relevant och passar F1, säger Liberty Media. Mer om det läser du här.
Men inom F1 möter beslutet kritik.
– Det är ett beslut mot kvinnor, undrar Niki Lauda som vunnit tre VM-titlar och jobbar för Mercedes F1-team.
– Man gör varken tjejerna eller F1 någon tjänst, hur dum kan man vara? Var de en skruv lös?
Kritik från Lauda och Ecclestone
Han fortsätter och påpekar att de amerikanska ägarna kanske inte tittat så mycket på hur det ser ut inom den amerikanska idrotten.
– Fortsätter man konsekvent på det spåret så finns det snart ingen cheerleading i USA; säger Lauda till Der Standard och får medhåll av Bernie Ecclestone, 87.. – Jag förstår inte hur en vacker kvinna, som står med en nummerskylt, kan vara en förolämpning för någon, säger den förre F1-bossen. – Man borde behålla grid girls eftersom förare och fans gillar dem.
Formula E skämtar om F1
Även Formula E, som också är ett av FIAs mästerskap, hånar F1:s beslut.
– Välkomna till det 21:a århundradet. Sedan förra året har Formula E inga grid girls, men vi gör ingen stor grej av det, säger en talesman för Formula E till motorsport total ( även om det faktiskt var tjejer vid startuppställningen i samband med säsongspremiären i Hongkong 2017/2018).
– Vi har ett nytt koncept och väljer, när det är möjligt, alltid barn som annars kör go-kart. Det är en mycket speciell känsla för barnen och viktig motivation för dem att få stå intill förarna.
Nog om det temat.
Nu till något helt annat – här är FIAs officiella lista.
Alla förare och stall i Formel 1 2018
44) Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas – Mercedes
77) Valtteri Bottas, Mercedes AMG Petronas Mercedes
5) Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari Ferrari
7) Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari Ferrari
3) Daniel Ricciardo, Aston Martin Red Bull Racing TAG Heuer
33) Max Verstappen ,Aston Martin Red Bull Racing TAG Heuer
11) Sergio Perez Sahara, Force India F1 Team Mercedes
31) Esteban Ocon, Sahara Force India F1 Team Mercedes
18) Lance Stroll, Williams Martini Racing Mercedes
35) Sergej Sirotkin, Williams Martini Racing Mercedes
27) Nico Hülkenberg, Renault Sport Formula One Team – Renault
55) Carlos Sainz, Renault Sport Formula One Team Renault
10) Pierre Gasly, Red Bull Toro Rosso Honda Honda
28) Brendon Hartley, Red Bull Toro Rosso Honda Honda
8) Romain Grosjean, Haas F1 Team Ferrari
20) Kevin Magnussen, Haas F1 Team Ferrari
14) Fernando Alonso, McLaren F1 Team Renault
2) Stoffel Vandoorne, McLaren F1 Team Renault
9) Marcus Ericsson, Alfa Romeo Sauber F1 Team Ferrari
16) Charles Leclerc, Alfa Romeo Sauber F1 Team Ferrari
Hans tid i F1 är över (AP Photo/Luca Bruno)
Fyra förare har försvunnit jämfört med premiären förra året, Felipe Massa, Pascal Wehrlein, Jolyon Palmer och Daniil Kvyatt.
Nykomlingen Leclerc har valt nummer 16 och Sirotkin nummer 35.
Force India står med namnet Sahara Force India F1 Team, men har redan flaggat för att namnet kan ändras innan premiären.
Annars kan vi notera att….. …..Mercedes Toto Wolff är övertygad om att Lewis Hamilton förlänger kontraktet med teamet. …FIA skärper reglerna för framvingen för att minska risken för att teamen ska hitta gråzoner och komma med egna tekniktrix. …Assen, i Nederländerna, vill arrangera ett F1-lopp. hemmaföraren Max Verstappen drar mängder med fans och FIA har gett arrangörerna grönt ljus för att fortsätta sina förberedelser. Enligt arrangören är chanserna till ett GP i Nederländerna nu 50-50.
– Vi hoppas på en F1-comeback inom tre år, säger Arjan Bos som är chef för banan i Assen till De Telegraaf.
…Felix Rosenqvist kör för änu en seger i helgen. På lördag klockan 20 och det handlar om Formula E.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.