VM-final – nyheter, fakta och statistik

av Anna Andersson

En av veckans stora nyheter är att Marcus Ericsson är klar för ännu en säsong hos Sauber.
Det är inte någon större överraskning, men nu krävs det en förbättring om han ska lyckas klättra vidare – vilket han säger att han vill.  Förhoppningsvis är bilen bättre nästa år, Ericsson säger att han satsar på poäng varje lopp.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, steers his car during the final practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 22, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Darron Cummings)
Foto: AP

Men oavsett vad måste han synas. Han måste besegra förare som har bättre material och bättre förutsättningar för att lyckas klättra vidare själv. Annars är risken stor att han inte gör det.
Mer om det och mina tankar kring det läser du här och här.

Sedan kom Bernie Ecclestone med förslaget att man ska ha två kortare race på en helg istället för ett långt. Han vill gärna se ett kval, ett lopp på 40 minuter som ger poäng och samtidigt fungerar som kval till nästa lopp som är på 40 minuter. Hela hans förslag läser du här och vill du diskutera ämnet så kika in på gårdagens blogg.

•••

För övrigt är det nu klart att det blir ett GP-lopp i Kanada 2017. Därmed är det bara Tysklands GP och Brasiliens GP som fortfarande inte är bekräftade.

Nästa vecka möts World Motor Sport Councils i Wien och då ska hela kalendern spikas.

•••
Väderprognosen inför helgens race? Tja sol….men det kommer att blåsa en del och det finns en risk att damm från öknen blåser in och försämrar sikten, men enligt prognosen ska det inte vara någon föra för tävlingshelgen.

 

•••

Här har du en mängd fakta inför helgens VM-final:

Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,554 km ( 55 varv)
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däck: Mjuka och supermjuka
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Banans debut: 2009
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 2
Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4.
Här ger han sin syn på Abu Dhabis GP:

Kval 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sergio Perez, Force India
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Felipe Massa, Williams

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany, center, first place, is flanked by his teammate second place Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain and Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland, third place, on the podium after the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 29, 2015. (AP Photo/Frank Augstein)
Rosberg. Hamilton och Räikkönen – Abu Dhabi 2015. Foto: AP

Race 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Sergio Perez, Force India
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Felipe Massa, Williams
14. Marcus Ericsson, Sauber

Varvrekord race:
Absolut: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)
2015: 1:44.517 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:44.496 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2013: 1:43.434 (Fernando Alonso, Ferrari)
2012: 1:43.964 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2011: 1:42.612 (Mark Webber, Red Bull)

Varvrekord kval:
Absolut: 1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2015: 1:40.237 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:40.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:39.957 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:40.630 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem segrarna:
2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Kimi Räikkönen, Lotus
2011: Lewis Hamilton, McLaren

•••

Tiderna som gäller i helgen är precis de samma som när det är race i Europa. Det viktigaste klockslaget att hålla koll på är kl 14.00. Kval lördag och race söndag.

 

 

Nya förslaget – två race per helg

av Anna Andersson

Två F1-lopp på en helg.
Det är Bernie Ecclestones nya idé. Han vill gå den nya tiden till mötes, ta bort de långa loppen och istället köra två kortare tävlingar på en helg. Han hoppas att det ska locka fler yngre fans att följa loppen.
Jag är inte lika säker.
Jag tror att det handlar om andra saker. Det måste vara spänning på banan. Så länge de två bilarna från Mercedes kör i från allt och alla spelar det ingen roll om racen är tio, 40 eller 90 minuter långa. Vill man inte se två överlägsna Mercedes under ett race vill man inte heller se dem köra två. Risken är då att man inte lockar några nya fans utan att man

Red Bull driver Sebastian Vettel, of Germany is sprayed with champagne at the end of the Formula One Brazilian Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil,  Sunday, Nov. 25, 2012. Vettel overcame a first-lap crash to clinch his third straight Formula One championship title on Sunday, finishing sixth in an incident-filled Brazilian Grand Prix won by Jenson Button under pouring rain. (AP Photo/Victor R. Caivano)
Sebastian Vettel när han vann sin tredje VM-titel 2012. Han vann totalt fyra mästerskap tillsammans med Red Bull mellan 2010 och 2013.

istället tappar de äldre fansen som följt sporten länge. Som jag ser det är har vi samma problem nu som vi har haft under en olika perioder av F1-historien, men framförallt under 2000-talet. Ett team tar greppet om en ny regeländring och dominerar fram till dess att reglerna ändras igen. Så var det med Ferrari, så var det med Red Bull och så har det varit med Mercedes. När skillnaden mellan teamen är så stor att åskådarna kan peka ut segraren redan i den första kurvan är det svårt att locka folk att sitta kvar i flera timmar.

Vad tycker du? 

Har Bernie rätt i sin idé? Är det två 40-minuterrace som ska rädda F1 från att tappa fler åskådare.

•••
Efter 2018 är det förbi. Då blir det inga fler F1-lopp i Malaysia. Landets minister som har ansvar för turistfrågor har bekräftat ryktet.
– Det är för dyrt och det är inte speciellt attraktivt heller, säger han.
Det betyder att tävlingen avgörs där i två år till. Därefter kommer inte kontraktet att förlängas.
•••

Motor racing champion, Graham Hill, is pictured in the cockpit of the new 16-cylinder, 3-litre BRM Formula 1 car just before he had a special practice run at the Brands Hatch circuit in Kent, England on June 22, 1966, in preparation for the British Grand Prix race to be held on July 16 at this track. (AP Photo)
Graham Hill vann VM 1968, hans son Damon vann 1996.

Nico Rosberg kan vinna VM-titeln på söndag och bli den första sonen att fira titeln tillsammans med sin världsmästare till far.

När Damon Hill blev förste son att upprepa pappas bedrift hade Graham redan avlidit i en flygolycka. Hill omkom 1975.

Rosberg kan också tappa VM-titeln i det sista racet, han har förlorat de tre senaste loppen mot sin teamkollega Lewis Hamilton – men kör nu för vinst.
– Jag gör allt för att köra in som segrare i finalen, säger Rosberg.

Han vinner titeln om han tar en plats på prispallen, oavsett vilken plats Hamilton har i mål.

 

Tiderna som gäller i helgen, Abu Dhabis GP, är följande:

Fredag 25/11:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00

Lördag 26/11
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 27/11:
Final kl 14.00

I morgon är det onsdag då får du som vanligt en mängd fakta och statistik inför helgens deltävling.
Hoppas vi hörs då.

Tung F1-chef får sparken

av Anna Andersson
jfx0104
Årets två första poäng. Foto: Sauber

Efter regenkaoset i Brasilien pratar F1-världen nu om de fyra förarplatser som återstår 2017.Två hos Sauber och två hos Manor.
Sauber lyckades ta två poäng genom Felipe Nasr i Brasilien och ligger nu tia och det ryktas om att det kan vara slutet för Manor som ni ligger elva och sist. Det sägs att det brittiska teamet inte klarar ekonomin utan de 300 miljonerna som en tiondeplats i VM ger.
Det står 2-1 till Sauber inför den sista deltävlingen och en plats bland de tio bästa i finalen ger poäng, men den här gången lär inget regnväder hjälpa till. Det är sällan det regnar i Abu Dhabi.
När det gäller förarfrågan sägs det att Marcus Ericsson sitter säkert eftersom han har en bra relation med Saubers nya ägare. Felipe Nasr har också en tjock plånbok med sig, men han har fått stryk av Ericsson många gånger i år och har dessutom beskyllt teamet för sabotage och hävdat att Ericsson fått flera fördelar. Teamet förhandlar också med Pascal Wehrlein, som inte har lika mycket pengar med sig men som stöttas av Mercedes, det pratar även med Esteban Gutierrez, som tidigare kört för teamet och som har kontakter hos Ferrari – som levererar motorer till Sauber.
Den här gången är Monisha Kaltenborn också tydlig med att hon inte tänker välja förare efter pengarna.
– Det är viktigt för oss att man är en lagspelare, hela teamet måste fungera och det går inte om alla gör ett perfekt jobb och sedan raseras det på en position, säger hon till motorsportmagazin.
– Det spelar det ingen roll hur fantastisk strategin är om inte tillförlitligheten fungerar. Därför är det viktigt att vara en lagspelare och föraren spelar en mycket viktig roll.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Autodromo Jose Carlos Pace.
Ericsson – ett år till hos Sauber? Foto: Sauber

Det har varit problem mellan Ericsson och Nasr. De har aldrig varit bästa vänner och i Monaco krockade det sedan Nasr inte följt en stallorder och Ericsson tappat tålamodet och försökt köra om i alla fall.
– Det värsta är när det är problem mellan förarna. Det är viktigt att vi är en homogen grupp. Det behöver inte vara harmoni jämt, det är klart att det finns konflikter men vi måste ha ett gemensamt mål.
Sauber säger att man ska meddela vilka förare som kör för teamet nästa år innan det sista loppet är kört. Det betyder att stallet har mindre än två veckor på sig.

 

 

 

•••
Bernie Ecclestone är en man som gillar politik, eller snarare vissa politiker. Tidigare har han ju varit väldigt positiv till Vladmir Putin och sagt att han velat se Rysslands president på en större position i Europa:
– Han är den mannen som skulle styra Europa. Grejen är att han gör det som han anser är riktigt och han står också för det.
Nu hyllar F1-gurun USA:s nye president Donald Trump:
– Valet av Trump var det bästa som kunde hända världen, säger Ecclestone till den brasilianska  TV-kanalen Globo.
– Jag har träffat honom ett par gånger och tro mig, det är det bästa för hela världen.
•••

F1-läkaren Aki Hintsa  är död. Under 20 år tränade finländaren många F1-stjärnor, bland andra Mika Häkkinen, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel. 2015 berättade han att han hade drabbats av  cancer i magen, men för bara ett par veckor sedan förklarade Mercedes att han tagit fram ett speciellt sovprogram för deras förare för att de skulle klara den tuffa säsongsavslutningen med flera lopp på olika tidszoner.

Nu meddelar flera omlika finländska tidningar att han har avlidit.

– Han inspirerade mig till hundra procent, säger Lewis Hamilton.

Aki Hintsa blev 58 år gammal och sörjs nu av många medlemmar inom motorsportfamiljen.
Annars kan vi konstatera att…

FILE - The May 25, 2008 file photo shows McLaren Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, left, celebrating with McLaren team director Ron Dennis on the podium after winning of the Formula One Monaco Grand Prix, at the Monaco circuit, in Monaco. McLaren chief executive Ron Dennis is stepping aside from all Formula One roles with the team. The 61-year-old Dennis announced the decision Thursday, April 16, 2009 as part of a restructuring of the McLaren group. (AP Photo/Luca Bruno)
Ron Dennis och Lewis Hamilton 2008 när de vann VM-titeln tillsammans. Foto: TT-AP

 

…Ron Dennis, 69, lämnar sin post hos McLaren. De andra delägarna har petat honom. Hans kontrakt går ut i januari och det blir inte förlängt.
– Jag är besviken över att de ansvariga från TAG och Mumtalakat har tagit beslutet att jag ska lämna, trots att vår styrelse har förklarar vilka konsekvenser det beslutet kan få, säger Dennis i en kommentar.
Han har jobbat för McLaren F1 i 30 år.
…Ross Brawn inte alls är nöjd med att det på flera ställen har skrivits att han har antytt att den tidigare världsmästaren Michael Schumacher mår bättre. Han sa att det finns positiva tecken.
– Jag blev citerad så att man fick känslan av att hans hälsotillstånd har förbättrats, men det var inte det som jag menade, säger Brawn till The Guardian.
– Familjen sköter hans rehabilitering privat. Det vill jag respektera och jag vill inte säga någonting om hans hälsotillstånd, ingenting mer än att vi är förhoppningsfulla och hoppas att vi någon gång i framtiden kan se Michael så som vi känner honom.
…det finns rykten som säger att Bernie Ecclestone är på väg att köpa Interlagos för att renovera banan och rädda F1-loppet i Brasilien. Hans frus familj bor i Sao Paolo.
…att det är F3 i Macau i helgen och numera är det VM. Två svenskar kör, Felix Rosenqvist och Joel Eriksson.

”Nästa gång kör jag in i Vettel”

av Anna Andersson

Det är som om Bernie Ecclestone själv hade regisserat det.
Så sa Toto Wolff, stallchef hos Mercedes, efter gårdagens race.
Och han har rätt.
Det är två förare som kan vinna titeln inför säsongens sista lopp. Båda kör för samma stall, de kör likvärdiga bilar och det finns inga stallorder.
Det är man mot man – bara att hoppas att det inte är något tekniskt fel som avgör årets säsong.

När vi mindre än ett dygn efter regnkaoset i Brasilien ser tillbaka på loppet så är det många förare som är irriterade.

Spectators are reflected on sunglasses of McLaren driver Fernando Alonso of Spain upon his arrival for a fan meeting at the Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Thursday, Oct. 6, 2016, ahead of Sunday's Japanese Formula One Grand Prix. (AP Photo/Toru Takahashi)
Foto: AP Photo

En av dem är Fernando Alonso som är vansinnig på Sebastian Vettel och hotar med att köra honom av banan nästa gång.

– Visst nu var det en avåkningszon där, men om det hade varit en mur hade antingen han eller jag kraschat und det kommer jag att göra nästa gång. Jag kommer att köra in i honom och se till att han förlorar fler poäng än vad jag gör, säger Alonso.
En annan irriterad förare är Sebastian Vettel som är vansinnig på Max Verstappen efter deras duell om plats sex. Han var också irriterad på Pirelli eftersom han ansåg att däcken var för dåliga.
– Det är rätt enkelt. Vi behöver bättre regndäck, säger han.
En tredje var Esteban Gutierrez som fick bryta sedan han fått problem med elektroniken och blev vansinnig här hans teamchef tilltalade honom vid fel tillfälle.
•••

Großer Preis von Brasilien 2016, Donnerstag
Foto: Mercedes

Nico Rosberg berättade efter loppet att han efter de första varven aldrig ens funderade på att attackera Hamilton.
– Det är klart att jag försökte pressa Lewis i början, jag körde för seger, säger han.
– Men någonstans så insåg jag att han var lite starkare och då kommer man också till den punkt då man accepterar en andraplats.
Plats två var egentligen ett bra resultat för honom och han ville inte riskera att satsa och tappa allt om han fick vattenplaning. Dessutom fanns det ytterligare en baktanke:
– Jag drog ner motoreffekten mot slutet av loppet eftersom det hjälper mig i Abu Dhabi. Det gör att den blir ännu snabbare i det racet.

•••

Här har du Marcus Ericssons tankar om racet:

– Det var en besvikelse. Det var enormt svåra förhållanden och jag tappade bilen när vi körde upp för backen, på väg mot start/målrakan. Det var så mycket vatten som stod på banan och till slut var jag bara passagerare, säger Ericsson.

– Jag är väldigt besviken. Samtidigt gjorde Felipe ett mycket bra jobb och tog två viktiga poäng till vårt team. Det är viktigt för alla i teamet. Jag kommer att kämpa tillbaka och ta revansch i finalen i Abu Dhabi.

Den avgörs om två veckor, första helgen i advent.
•••
Så till dagens rykten. Det sägs att…
…Esteban Gutierrez förhandlar med både Sauber och  Manor.
…Pascal Wehrlein ( eller Mercedes i det här fallet) förhandlar med samma team.
…men Marcus Ericsson sägs vara säker hos Sauber tack vare sina sponsorer som också har kontakter med Saubers nya ägare.
•••
I helgen är det ingen F1- men det är bra racing i alla fall. Det är dags för F3-loppet i Macau och i år har det fått VM-status.

felix-marocko
Foto: Marta Rovatti/Spacesuit Media

Felix Rosenqvist är på plats för att försöka ta den tredje raka segern – Joel Eriksson debuterar.

Rosenqvist tog för övrigt pole position i Formula E i helgen och han körde in som trea och tog sin och Sveriges första pallplats i FIA:s mästerskap för el-bilar.
Här är tiderna som gäller i under F3-helgen i Macau:
Torsdag 17/11
Fri träning 1: 02.35-03.15
Kval 1: 07.20-08.00

Fredag 18/11
Fri träning 2: 02.35-03.15
Kval 2: 08.55-09.35

Lördag 19/11
Kvalificeringsrace: 06.50 (10 varv)

Söndag 20/11
Macau Grand Prix: 08.30 (15 varv)

Hamilton vann i regnkaoset – poäng till Sauber

av Anna Andersson

Under hela helgen har vi väntat på regnet. Det kom lagom till starten av Brasiliens GP och det var enormt svåra förhållanden Romain Grosjean, som hade kört in på plats 7 i kvalet, fick vattenplaning och satte bilen i muren redan på installationsvarvet.
Han kom inte ens till start.
– På 24 timmar går man från topp till flopp, säger Grosjean, som skulle ha startat på plats sju, till motorsporttotal.
– Jag mår riktigt dåligt efter detta. Jag är så ledsen för teamet och för killarna. Vi hade en så bra startposition.
Därefter drabbades Marcus Ericsson av samma öde, precis som Kimi Räikkönen. När det gäller finländaren hade han en enorm tur som inte blev påkörd av någon av sina konkurrenter. De kom i hög fart bakom finländaren och fick styra undan för att inte träffa Ferrarin när den snurrade ut över start/målrakan igen.
– Det är otroligt svåra förhållanden, sa Marcus Ericsson till Viasat Motor.
– Det står väldigt mycket vatten på området kring start och målrakan. Det är okej att köra i kurvorna, men på rakan är det väldigt mycket vatten och stående vatten och en F1-bil är ingen bra kombination. Man brukar kunna köra rakt fram, men här går det inte.
Efter den incidenten var det rödflagg och förarna fick vänta i depå. Loppet startades sedan om bakom säkerhetsbilen och därefter flaggades loppet rött igen. Två timmer efter det att loppet startade hade man inte ens kört 30 varv….Mer om vattenkaoset läser du här.
Därefter startades loppet om igen, även om det fortfarande var mycket vatten på banan och efter nästan 50 varv var det Felipe Massa som råkade ut efter samma sak. Han tappade också kontrollen över bilen, på ungefär samma ställe som Marcus Ericsson, och han också fick bryta loppet.
Totalt var säkerhetsbilen ute på banan vid fem tillfällen – och loppet flaggades rött vid två.

Formula One - F1 - Brazilian Grand Prix - Circuit of Interlagos, Sao Paulo, Brazil - 13/11/2016 - Race winning Mercedes' driver Lewis Hamilton of Britain (L) and teammate and second placed finisher Nico Rosberg of Germany spray champagne during the victory ceremony after the race. REUTERS/Paulo Whitaker TPX IMAGES OF THE DAY
Foto: REUTERS

När det gäller VM-kampen vann tog Lewis Hamilton in ytterligare på Nico Rosberg. Han vann Brasiliens VM-deltävling för första gången och Nico Rosberg var tvåa. Det betyder att Rosberg leder VM med 12 poäng inför säsongsfinalen i Abu Dhabi och om Hamilton vinner det loppet behöver han bara ta sig upp på prispallen för att vinna sin första titel.

– Det är showdown i Abu Dhabi som vi har sagt, det handlara om 12 poäng och det får killarna lösa på banan, säger Mecedes teamchef Toto Wolff.
Mer om Hamiltons känslor efter loppet och inför finalen läser du här.
•••
Max Verstappen körde om Nico Rosberg på det 32:a varvet, han hade andraplatsen men valde att gå in i depå för att ta intermediates. Då tappade han ner till plats sex och när säkerhetsbilen sedan var ute på banan efter Felipe Massas krasch försämrades vädret och han fick gå in depå igen – och kom ut som 16:e man. Verstappen gjorde fem depåstopp den här kvällen och det spelade Nico Rosberg i händerna. VM-ledaren fick andraplatsen till slut och som jag skrev tidigare räcker för honom att vara två eller trea i mål i Abu Dhabi för att säkra titeln.
•••
Det finns ett par förare att verkligen lyfta fram efter Brasiliens GP, Max Verstappen som kom ut på plats 16 efter sitt sista depåstopp och sedan körde upp sig till plats tre. Lewis Hamilton som är i en grym form och vunnit tre lopp i rad, Sergio Perez som körde in som fyra i sin Force India, Sebastian Vettel som var femma i Ferrari, trots att han snurrade i inlendingen av loppet och Carlos Sainz, Toro Rosso som var sexa.

Sauber driver Felipe Nasr, of Brazil, steers his carat the start of the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. (AP Photo/Moises Castillo)
Foto: AP Photo

Även Felipe Nasr gjorde en mycket bra prestation i Brasilien. Han körde in på plats nio i sitt hemmalopp och Sauber har flera hundra miljoner anledningar att jubla.  Teamet har tgit de två första poängen för säsongen och är nu tia i märkes-VM. Håller de den placeringen när säsongen är över betyder det ett plus på 300 miljoner kronor – för Manor som har en poäng kan det betyda att F1-äventyret är över.
Det ryktas om att teamet inte har råd att köra F1 2017 om man inte får de prispangarna.

•••

Kimi Räikkönen kraschade i sitt 250:e GP-lopp. Han fick vattenplaning på start/målrakan och var bara passagerare när bilen slog i muren och sedan for tillbaka ut på banan.
•••
För övrigt sägs det att …
…Ron Dennis dagar hos McLaren nu är över.
– Uppenbarligen är det så, säger Bernie Ecclestone.
Det var en domstolsförhandling i fredags och den förlorade Dennis som därmed också ska ha förlorat makten hos McLaren.

Så avgörs VM-kampen

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde allt han kunde.
Det räckte till pole position i Brasiliens GP och det är lätt att förstå att han var var väldigt nöjd efteråt. Vinner han i morgon så skjuts avgörandet upp ännu två veckor – och för övrigt så vann han årets kvaltävling mot Rosberg. Läget inför årets sista race är 11-9 till Hamilton.

Formula One - F1 - Brazilian Grand Prix - Circuit of Interlagos, Sao Paulo, Brazil - 12/11/2016 - Mercedes' driver Lewis Hamilton of Britain celebrates pole position after the qualifying session. REUTERS/Paulo Whitaker
Foto: REUTERS/Paulo Whitaker

Hamilton har kört imponerande bra de två senaste loppen och vunnit dem, i Brasilien fortsatte han att visa god form och vann det väldigt jämna kvalet. Nu har han fortfarande goda möjligheter att ta sin fjärde VM-titel – men då behöver han vinna loppet i morgon. Vinner Rosberg är säsongen nämligen avgjord.
Här nedan har du en sammanställning av förutsättningarna:

Rosberg blir världsmästare i Brasilien om han…
… vinner loppet.
… blir tvåa och Hamilton missar prispallen.
… blir trea och Hamilton inte är bättre än sexa.
… blir fyra och Hamilton inte är bättre än åtta.
… blir femma och Hamilton inte blir bättre än nia.
… blir sexa och Hamilton inte blir bättre än tia.
… tar sig in på någon av de sex första platserna och Hamilton blir utan poäng.

Hamilton kan hålla liv i VM-kampen om han….
… vinner loppet.
… slutar tvåa eller trea och Rosberg inte vinner.
…  slutar fyra eller femma och Rosberg inte är bättre än trea.
… slutar sexa eller sjua och Risberg inte står på prispallen.
… slutar åtta och Rosberg inte är bättre än femma.
… slutar nia och Rosberg inte är bättre än sexa.
… slutar på plats tio och Rosberg inte är bättre än sjua.
… blir utan poäng och Rosberg inte är bättre än sjua.

På något sätt känns det som om Hamilton har ett grepp just nu. Som om han är starkare mentalt och någonstans så känns det som om Rosberg – även om han låter sammanbiten – kommer med allt fler klyschor, säger samma sak på varje presskonferens och börjar tvivla på sig själv.
Det kan vara väldigt farligt. grejen är ju den att han vinner titeln om han är tvåa bakom Hamilton i de två lopp som återstår – men börjar han tvivla och är trea i ett av dem – ja då är det kört.
Det står mycket på spel nu.

Här har du killarna som var etta, tvåa och trea i kvalet.

Kul för Kimi Räikkönen som återigen visade att han hör hemma i F1.

Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton (C) waves after grabbing pole position ahead of title rival and Mercedes teammate Nico Rosberg (L) and Scuderia Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen during the qualifying session of the Formula One Brazilian Grand Prix, in Sao Paulo, Brazil, on November 12, 2016. / AFP PHOTO / Miguel SCHINCARIOL
Foto: AFP PHOTO / Miguel SCHINCARIOL

•••
Marcus Ericsson och Sauber hade ett tufft kval. Ericsson bytte motor under det tredje passet, och den gamla motorn gav honom ingen extra fart. Han och teamkollegan Felipe Nasr var 20:e och 21 i kvalet vilket ger dem näst sista och sista startled..
Det gör att det kommer bli extremt svårt att nå den där tiondeplatsen som skulle ge den där poängen som är så viktig ekonomiskt. Jag har skrivit det flera gånger, men  gör det igen – det skiljer runt 300 miljoner kronor mellan plats tio och elva i märkes-VM.
Manor har en poäng, från Österrikes GP, Sauber har noll inför de avslutande 611 kilometerna av säsongen.
– Det har varit en väldigt tuff helg, det började redan med att jag snurrade på den andra träningen vilket gjorde att mina mediumdäck förstördes och jag körde ungefär hälften så mycket som alla andra, säger han till Viasat Motor.
– Under det tredje passet gick motorn sönder och jag körde inte något varv. Det var tufft eftersom det är 25 grader kallare i asfalten i dag jämfört med i går. Samtidigt är jag nöjd med att jag slog Felipe. Hade det varit en normal helg hade jag kunnat slåss med killarna framför.
Enligt väderprognosen kan det regna i morgon och Marcus Ericsson hoppas på ett blött race.
– Jag tror att det skulle gynna oss, säger han.

•••

Annars kan vi berätta att…
….Mercedes i morgon kan ta sin 50:e seger sedan hybridmotorerna infördes 2014.
… Mercedes stallchef Toto Wolff har ringt till Max Verstappens pappa Jos för att försäkra sig om att  Max inte ställer till med någonting som kan påverka utgången av VM.
…Red Bull hoppas att väderprognosen slår in och att det regnar i morgon.
– För vår del vore det bästa som kunde hända att det är blandade väderförhållanden, säger stallchef Christian Horner till Sky Sport.
…Bernie Ecclestone har träffat Brasiliens president för att diskutera framtiden för Brasiliens GP. Det finns ett kontrakt inför de kommande åren, men Ecclestone kräver en renovering av anläggningen. Om det inte sker så kan han bryta kontraktet. Enligt rapporter från Brasilien finns det inga statliga pengar för den typen av renovering som Ecclestone kräver, men nu diskuterar man om banan ska privatiseras.
– Om banan kan dra fördel av att privatiseras är jag absolut för det, säger Williams brasilianske förare Felipe Massa.
– Men om det finns andra anledningar till att privatisera banan, så som det var i Rio de Janeiro är jag emot det.
…det sportsliga reglementet ska diskuteras när F1:s strategigrupp träffas den 16 november och Bernie Ecclestone vill förenkla reglementet.
– Våra regler är för komplicerade, säger han.
– Vi kommer att be FIA att de vid nästa möte för alla regler enklare. Alla människor ska förstå dem, jag förstår dem inte längre.
Han var enormt irriterad över hur det såg ut i Mexiko. Där stod Sebastian Vettel som trea på prispallen, trots att han gick i mål som fyra, men en stund senare blev han bestraffad och Daniel Ricciardo som gick i mål som femma slutade på plats tre.
•••

Jenson Button, the new Formula One motor racing World Champion, indicates that he is number one, while attending his first public appearance since winning the championship in Brazil, at Bluewater shopping centre in Kent, England Tuesday, Oct. 20, 2009. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
Så glad var han när han vann sin VM-titel i Brasilien 2009. Foto: TT

Det blir ingen F1 för Jenson Button nästa år, däremot tänker han köra GT-bil och rallycross, men då handlar det inte om VM i rallycross utan om den amerikanska serien.
– Det blir ingen hel serie nästa år, men i framtiden ska jag absolut köra hela mästerskapet. Rallycrossen växer enormt när nu Audi lämnat WEC och Volkwagen hoppas av WRC, även om ingen av de tillverkarna satsar enbart på rallcrossen kommer den grenen att dra fördel av att man lämnat andra satsningar, säger Button.
•••
Racestart kl 17.00 i morgon.
Vi hörs då.

Så ska Renault ta tillbaka titeln

av Anna Andersson

2017. Det är inte långt dit, bara ett par veckor.
Där, bakom hörnet, väntar ett år som ännu inte fört någonting tungt med sig, ett år som ännu inte kastat skräp på dig och ett år ger oss alla en nystart.
Det är också ett år som ger F1 en helt annat utseende och nya regler. Därför är det många team som ser sin chans att ta sig upp i toppen och som ser sin möjlighet att putta ner Mercedes från den tron de har suttit på sedan den förra regeländringen 2014.
Renault är ett av dem.
De satsar på en helt ny motor – vilket också kan ge Red Bull och Toro Rosso nya vingar.
– Den kommer att vara helt ny, till 100 procent. Vi har kommit till slutet av utvecklingen med den motor vi använt i åt. Vi måste ta ett stort steg framåt i vår utveckling om vi ska ta oss uppåt i resultatlistan och det kommer vi också att göra, säger stallchef Frederic Vasseur till us.motorsport.com.
– Detta är Renaults koncept.

Red Bull driver Sebastian Vettel of Germany. left, pours champagne on teammate Red Bull driver Mark Webber of Australia, during the podium ceremony of the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Sunday, Nov. 24, 2013. Vettel, who had already wrapped up a fourth straight F1 title, won Formula One's season-ending Brazilian Grand Prix on Sunday. Webber, who had won two of the last four races in Brazil, will be joining Porsche in a sports car series in 2014. The 37-year-old Australian spent 12 seasons in F1, winning nine times and reaching the podium 33 times in 216 races.(AP Photo/Silvia Izquierdo)
Vettel vann Brasiliens GP 2013, samma år som han vann sin senaste VM-titel. Här firar han med Mark Webber – efter Webbers sista F1-race. Foto: TT

Renault levererar nästa år motorer till sitt eget team, till Red Bull och Toro Rosso. Red Bull och Renault hade ett mycket framgångsrikt samarbete mellan 2009 och 2013, innan den senaste regeländringen, det resulterade i fyra VM-titlar.

 

 

•••
I dag startar de båda träningarna klockan 13.00 och kl 17.00
Enligt väderprognosen kommer det att vara stökigt under helgen. Det är risk för regn under alla tre dagarna – kanske är det en chans för Sauber som måste ta minst en poäng för att gå förbi Manor i konstruktörs-VM. I år är det elva team och det skiljer närmare 300 miljoner kronor (beroende på dollarkursen) mellan plats tio och elva, tidigare var det inte lika stor skillnad på om ditt team var sist eller näst sist – då var det nämligen bara tio team.

Mer om det läser du här

•••

Här är en video  där Nico Rosberg pratar just om vädrets påverkan på Brasiliens GP. För honom kan det  betyda enormt mycket – han kan köra hem sin första VM-titel på söndag. Det krävs att han vinner loppet – eller har mer än 25 poäng fler än Lewis Hamilton efteråt.

••••

Här ger Pirelli sina synpunkter inför helgens race.

Autódromo José Carlos Pace ur ett däckperspektiv:

  • Banan är årets kortaste, men också en av de intensivaste med både utmanande kurvor och smala passager.
  • Den relativt nylagda asfalten har gjort banan väsentligt mer lättkörd än vad den var tidigare.
  • Vädret kan variera, med varmt klimat men risk för kraftigt regn.

De tre nominerade däcktyperna:

  • Orange hard: ett obligatoriskt däckval som hittills bara använts fyra gånger under året.
  • White medium: ännu ett obligatoriskt däck som har stor strategisk betydelse.
  • Yellow soft: ett däck som trots banans tuffa påfrestningar på däcken använts i Brasilien vid tidigare lopp.

Så såg det ut för ett år sedan:

  • Nico Rosberg vann det 71 varv långa loppet med tre depåstopp. Rosberg startade på soft och bytte till medium på varv 13, 33 och 48.
  • Kimi Raikkonen hamnade på en fjärdeplats med två stopp efter att ha startat på soft och bytt till medium på varv 12 och 46.
  • Klicka på bilden om du har den större.

unnamed48

Sedan snackas det om att…
… Kevin Magnussen hade möjligheten att stanna hos Renault ett år till, men valde att lämna – troligen kör han Haas nästa år.
– Jag fick ett erbjudande, men det var inte så bra att jag kunde ta det, säger Magnussen enligt motorsporttotal.
– Det väldigt lång tid och dessutom pratade med så många förare. Till och med påven fick ett erbjudande.
…Esteban Gutierres meddelar att han lämnar Haas. Vad han gör 2017 är inte klart.
..Ferrari protesterar mot det straff som Sebastian Vettel fick i Mexiko. Han var oförskämd mot tävlingsledare Charlie Whiting över radion. Ferrari räknar inte med någon förändring av det straffet, men vill göra en markering inför framtiden. Mänga förare vill n u att radiotrafiken inte ska sändas i TV.
•••

Har du missat något inlägg i veckan? Klicka tillbaka och läs dem i efterhand, många nyheter hittar du här och inte på hemsidan. F1-bloggen uppdateras varje dag inför racehelger med kortare nyheter, snackisar och fakta kring racehelgen.

 

 

Ytterligare tre förare klara för 2017

av Anna Andersson

Kevin Magnussen är klar för Haas.
Esteban Ocon för Force India och Jolyon Palmer för Renault.
Därför lär Marcus Ericsson stanna hos Sauber – så många andra alternativ finns det nämligen inte kvar.  Med andra ord blir det som Ericsson sa för ett tag sedan:
– Det troligaste alternativet är att jag stannar.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, steers his car during the final practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 22, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Darron Cummings)
Ericsson lär vara blå och gul även 2017. Foto: AP

Ericsson ska för övrigt testa det nya cockpitskyddet, halo, under fredagens första träning. Flera förare har testat det och reaktionerna har varit väldigt olika, allt i från att det är fult, till att det är viktigt för säkerheten och till att det känns som att ha en keps som sitter för lågt ner över ögonen.
– Jag är nyfiken på hur det känns att köra med det, säger Ericsson.

Vill du läsa mer om banan gör du det i gårdagens inlägg. Du hittar det här.

Den viktigaste tiden att hålla koll på i helgen är 17.00. Båda kval och race startar då.
•••

Mercedes team chief Toto Wolff smiles as he arrives at the Monaco racetrack, in Monaco, Wednesday, May 20, 2015. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Är Mercedes dagar i F1 räknade? Foto: AP

Ett annat intressant ämne just nu är Formel E, serien som kör i Marocko i helgen. Audis framfångsrika team drog sig överraskande ur LeMans-serien eftersom tillverkaren anser att det i framtiden kommer att handla om elbilar. BMW är inne på samma linje och Mercedes måste också hänga på eftersom Tyskland under hösten tagit beslutet att bara elbilar får registreras från och med 2030. De tyska tillverkarna måste byta för att kunna behålla sina kunder när nationen ställer om till elbilar och det bästa skyltfönstret – Formula E.
Därför kan det mycket väl hända att Mercedes inom lämnar F1 efter 2020. Inte ens teamchefen Toto Wolff ved vad som händer då.
Mer om det läser du här.

Vad tycker du om Formula E egentligen?

Har du sett något lopp och vilka intryck fick du?
••••
För övrigt kan vi notera att…
….Donald Trumps valseger har fått konsekvenser även för F1. Sergio Perez, Force India, har brutit med en av sina sponsorer. Sponsorn som är från Spanien tillverkar solglasögon och efter presidentvalet twittrade företaget att mexikanerna kan använda deras produkter för att ”gömma sina rödgråtna ögon när muren byggs”.
– Det är en dålig kommentar, svarade Perez på twitter.
– I dag avslutar jag mitt samarbete med Hawkers. Jag kommer aldrig tillåta att någon gör sig lustig på mitt lands bekostnad.

Företaget har bett om ursäkt, men skadan är redan skedd

…det ryktas om att Manor inte överlever som team om de missar tiondeplatsen i VM. Just  nu är teamet en poäng före Sauber och två lopp återstår.
…det snackas om att Lewis Hamilton kan tänka sig att lämna F1 för en musikkarriär. Men först vill han gärna ha en titel till.
…Charlie Whiting kommer till förarnas presskonferens inför Brasliens GP. Blir det en het diskussion mellan honom, Sebastian Vettel och Max Verstappen kanske? Eller väljer de att tiga när media finns med i rummet och dessutom får ställa frågor?

…Kimi Räikkönen blir pappa igen. Han och hans hustru väntar ett syskon till sonen Robin.

•••

Det är racehelg och F1-bloggen uppdateras varje dag med nyheter, statistik, fakta och annat som inte räcker till att bygga en  artikel. Du hittar veckans tidigare inlägg här intill.

Du kan också följa oss på Facebook. Gilla sidan och du får alla tips om artiklar, samt andra nyheter direkt i ditt flöde.

 

Regn ger Ericsson hopp

av Anna Andersson

Det finns risk för regn i Sao Paolo – och det är Saubers stora hopp.
Teamet hoppas på att ett oväder ska ge dem den där poängen de saknar.  Saubers problem är att teamet inte tagit något poäng på 22 lopp, Manor lyckades att ta en poäng när Pascal Wehrlein var tia i Österrike och den poängen betyder i runda slängar 340 miljoner kronor.
Så mycket skiljer det mellan plats tio och elva i VM.
För att Sauber ska ta sig förbi Manor räcker det alltså inte med att slå dem, de måste ta sig upp på plats tio och därmed besegra flera andra konkurrenter.
– Vi måste ta oss an detta på ett annorlunda sätt, säger teamchefen Monisha Kaltenborn till motorsporttototal.
– Vi måste försöka med andra strategier för om vi bara följer strömmen blir det svårt att ta en poängplats. Vi måste tänka annorlunda, annars kommer vi aldrig att klara det av egen kraft.
Felipe Nasr hoppas på regn när teamet nu kör på hans hemmabana.
– När vi pratar om att nå den där poängen, så i Brasilien är det alltid ett frågetecken bakom vädret. På en dag kan det regna rejält och en stund senare skiner solen. Svåra förhållanden kan passa oss bra, precis som ett race där det är blött under vissa delar av loppet och torrt under andra, säger han till Reuters.
– Under normala förhållanden, om vi ser till vår performance, har vi inte en bil som ger oss en plats bland de tio bästa.
jfg6049

Även Marcus Ericsson hoppas på poäng. Han var elva i Mexiko efter en riktigt bra helg och förhoppningsvis håller formen i sig.

Redan efter det loppet pratade han om att teamet tankat självförtroende:
– Vi är tillbaka ännu starkare i Brasilien, sa han då.
Han gillar banan i Brasilien.
– Detta är en klassisk bana, men vädret gör det hela intressant. Förutsättningarna kan förändras på bara någon minut. Banan är en mix av snabba kurvor och långa passager, den är utmanande.
Fakta Brasiliens GP

Autodromo José Carlos Pace
Varvlängd: 4,309 km (71 varv). Tävlingen  körs motsols.
Kurvor: 5 höger, 10 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T14, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T8, T10)
Däck: soft, medium, hard.
Bromszoner: 6 ( 3 hårda).
Avstånd till första kurvan: 190 m.
Maxfart utan DRS; 315 km/tim.
Första segrare: Emerson Fittipaldi, Brasilien, 1973.
Första pole position: Ronnie Peterson, Sverige, 1973.
Segrare från lägsta startposition: GIancarlo Fisichella 2003, från startposition 8.

Vinnande strategi 2015: 3 depåstopp.
Mest valda strategi: 2 depåstopp.

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany, celebrates after finishing first in the Formula One Brazilian Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Sunday, Nov. 15, 2015. (AP Photo/Silvia Izquierdo)
Tar han sin tredje seger i Brsilien – och första VM-titel? Foto: AP

Resultat 2015:
Kval – topp 8:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Daniil Kwjat, Red Bull
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Felipe Massa, Williams

Race – topp 8:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Daniil Kwjat, Red Bull
8. Romain Grosjean, Lotus
—-
16. Marcus Ericsson, Sauber
Här ger Kimi Räikkönen sin bild av Brasiliens GP:

Rekordvarv i kvalet:
Absolut: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes, 2014)
2015: 1:11.282 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:26.479 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:12.458 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:11.918 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Rekordvarv i racet:
Absolut: 1:11.473 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2004)
2015: 1:14.832 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:13.555 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:15.436 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:18.069 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:15.324 (Mark Webber, Red Bull)

Segrar de senaste fem åren:
2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Nico Rosberg, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Jenson Button, McLaren
2011: Mark Webber, Red Bull

Flest segrar:
Michael Schumacher (4)
Nico Rosberg (2)
Ayrton Senna (2)
Emerson Fittipaldi (2)
Mark Webber (2)
Juan-Pablo Montoya (2)
Sebastian Vettel (2)
Mika Häkkinen (2)
Felipe Massa (2)
Jenson Button (1)
David Coulthard (1)

•••

Renault har gjort klart med sin andra förare till 2017.

PALMER Jolyon (gbr) Renault F1 RS.16 driver Renault Sport F1 team ambiance portrait during 2016 Formula 1 FIA world championship, Malaysia Grand Prix, at Sepang from September 30 to October 2 - Photo Francois Flamand / DPPI
Foto: Francois Flamand / DPPI

Jolyon Palmer, Storbritannien, får chanen i ännu en säsong.

– Jag äröverlycklig över att jag får chansen att köra för Renault en säsong till och jag kan knappt vänta till dess att jag får betala tillbaka på banan, säger han.

Nico Hülkenberg har den andra förarplatsen. Han lämnar Force India efter säsongen.

••••

 

För övrigt snackas det om…..

…att Lewis Hamilton aldrig har vunnit i Brasilien.
– Det finns egentligen ingen orsak till varför det är så. Jag skulle ha gjort det med McLaren ett år, men Nico Hülkenberg körde in i mig, säger Hamilton.
– De två senaste åren har teamkollegan varit väldigt snabb här. Jag var väldigt nära förra året, det saknades sju hundradelar och de tappade jag när jag växlade upp för backen under kvalet.
…att Charles Leclerc kör fredagens första träning. Han tar över Haasbilen från  Esteban Gutierrez.
…att Kevin Magnussen är klar för Haas. Han ska tydligen presenteras under helgens deltävling i Brasilien.

…Sauber kör med Nasr/Ericsson även nästa år. Ericsson har vid flera tillfällen sagt att det är det troligaste alternativet för honom.
…Esteban Ocon blir Sergio Perez teamkollega hos Force India.
…kampen mellan Force India och Williams. Det skiljer nio poäng i kampen om plats fyra i konstruktörs-VM.
– När det nu är två lopp och vi har nio poängs försprång så kan varje enskild poäng vara avgörande, säger Force Indias stallchef Vijay Mallya.

 

•••

Bloggen uppdateras varje dag inför GP-helgerna och vill du ha fler snabba nyheter – gilla Sportbladet Motor på Facebook. Då får du även andra motornyheter samt tips om artiklar och blogg diret i ditt flöde.

 

Mästarna på Interlagos

av Anna Andersson

Ösregn, ösregn, mulet och mulet.
Så ser väderprognosen ut inför helgens VM-deltävling i Brasilien.
Men är det så att solen till slut skiner på Nico Rosberg i alla fall?
Han säkrar titeln om han vinner loppet.
Han säkrar den om han efter loppet har minst 25 poäng mer än Lewis Hamilton. Just nu skiljer det 19.
Sedan 2005 har sex världsmästare korats på Interlagos i Brasilien. Här är en tur i minnenas galleri:

 

S** REMOVE MENTION TO FORMULA ONE CONSTRUCTORS CHAMPIONSHIP ABOUT THE TROPHY ** Spanish Formula One World Champion Fernando Alonso, center, and Renault team director Flavio Briatore, right, drink champagne from the winner's trophy on the podium, as McLaren's Kimi Raikkonen of Finland looks on after Alonso won the Chinese Formula One Grand Prix in Shanghai, China, Sunday, Oct. 16, 2005. Alonso won the season-ending Chinese Grand Prix on Sunday to clinch his Renault team's first-ever Formula One constructors' title.  (AP Photo/Greg Baker).
Renault och Fernando Alonso vann både förar- och konstruktörs-VM. Foto: TT

2005 – Fernando Alonso, Renault. Han var trea efter McLarens Juan-Pablo Montoya och Kimi Räikkönen, det räckte för att säkra hans första VM-titel.

Spain's Fernando Alonso, right, of Renault walks followed by Germany's Michael Schumacher, left, of the Ferrari team after qualifying for the Brazilian Grand Prix at the Interlagos racetrack in Sao Paulo, Brazil, on Saturday, Oct. 21, 2006. Brazil's Grand Prix will take place on Sunday, Oct. 22. (AP Photos/Victor R. Caivano) COPYRIGHT SCANPIX Code: 436
Schumacher och Alonso – den stora duellen 2006. Foto: SCANPIX

2006 – Fernando Alonso, Renault. Michael Schumacher var under sin sista säsong med Ferrari tio poäng efter Alonso inför loppet, men eftersom Alonso var tvåa i mål, bakom Felipe Massa, säkrade han också titeln.

Ferrari Formula One Champion Kimi Raikkonen of Finland with the General Manager of Scuderia Ferrari Marlboro Jean Todt and McLaren Formula One driver Fernando Alonso of Spain on the Podium after the Brazilian F1 Grand Prix at the Interlagos racetrack in Sao Paulo Sunday Oct. 21, 2007. Raikkonen kept his cool better than Lewis Hamilton and Fernando Alonso, winning the Brazilian Grand Prix and clinching the Formula One title in the tightest race for the championship in 21 years. (AP Photo / ANNA KALAGANI) ** GREECE OUT **
Räikkönen delar glädjen med Jean Todt. Fernando Alonso är däremot mest besviken.Foto: AP

 
2007 – Kimi Räikkönen, Ferrari. McLaren hade greppet, men Fernando Alonso och Lewis Hamilton hade så fullt upp med den interna kampen att Kimi Räikkönen, Ferrari vann titeln. Han och Felipe Massa gjorde ett positionsbyte, Räikkönen slutade säsongen på 110 poäng, Hamilton och Alonso hade 109 var.

** ALTERNATIVE CROP OF XRM130 ** McLaren-Mercedes' Formula One driver Lewis Hamilton, of Britain, celebrates after he secured the 2008 Formula One world drivers' championship title by finishing fifth in the Brazilian Grand Prix at the Interlagos racetrack in Sao Paulo, Sunday, Nov. 2, 2008. (AP Photo/Ricardo Mazalan)
Lewis Hamilton efter sin första titel. Foto: AP.

2008 – Lewis Hamilton, McLaren. Snacka om drama. Regnet tilltog i slutet av loppet och Felipe Massa, Ferrari var världsmästare när han gick i mål, men 300 meter från mål körde Hamilton om Timo Glock som slirade omkring på dåliga däck i sin Toyota. Det gav Hamilton femteplatsen – och hans första VM-titel.

Jenson Button, the new Formula One motor racing World Champion, indicates that he is number one, while attending his first public appearance since winning the championship in Brazil, at Bluewater shopping centre in Kent, England Tuesday, Oct. 20, 2009. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
Jenson Button världsmästare 2009. Foto AP

2009 – Jenson Button, Brawn. Ross Brawn köpte Hondas fabriksteam för en dollar och körde med den dubbla diffusorn. Bilen var sensationellt snabb, framförallt under inledningen av säsongen och Jenson Button vann VM.

Red Bull driver Sebastian Vettel, of Germany is sprayed with champagne at the end of the Formula One Brazilian Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil,  Sunday, Nov. 25, 2012. Vettel overcame a first-lap crash to clinch his third straight Formula One championship title on Sunday, finishing sixth in an incident-filled Brazilian Grand Prix won by Jenson Button under pouring rain. (AP Photo/Victor R. Caivano)
Trots en kollision på det första varvet av säsongsfinalen kom Sebastian Vettel tillbaka. Han vann sin tredje raka VM-titeln 2012.

2012 – Sebastian Vettel, Red Bull. Vettel ledde VM men han var med om en kollision under starten och stod med nosen åt fel håll. När han inledde jakten på övriga bilar var han sist. Han kämpade sig upp till plats sex vilket gav honom titeln Fernando Alonso var två sekunder efter segraren Jenson Button, McLaren – det kostade Ferrari VM-titeln.

 

Vill du följa Rosbergs kamp i helgen så är det följande tider som gäller:

Fredag:

Träning 1 kl 13.00

Träning 2 kl 17.00

Lördag:

Träning 3 kl 14.00

Kval kl 17.00

Söndag

Brasiliens GP – lopp 20 av 21. Kl 17.00

•••

Annars kan vi notera att…
…Haas testar bromsar från en ny tillverkare redan i Brasilien. Teamet har haft stora problem med just bromsarna under säsongen.
….Felipe Massa kört F1 sedan 2002, men i helgen kör han sitt sista GP på hemmaplan. Han kör i Sao Paolo, banan där han gick i mål som världsmästare 2008, men förlorade titeln när Lewis Hamilton körde om Timo Glock i den sista kurvan.
– Interlagos är hemma. De var där jag växte upp och det kommer att vara väldigt känslosamt att köra där för sista gången. Det är en fantastisk bana och jag ser fram emot vart och ett av de 71 varven. Jag hoppas på ett bra resultat, säger han.
…det  verkar som om kontraktet som säkrar Italiens GP på Monza snart ska skrivas under. Det har varit bråk mellan Imola och Monza om var tävlingen ska genomföras och ärendet har varit i domstol, men nu dragits tillbaka.

….det finns ett rykte i Brasilien som säger att Esteban Ocon har skrivit på för Force India. I sådant fall blir han teamkollega med Sergio Perez.

•••

I morgon är det onsdag – då väntar som vanligt en genomgång av banan. Fakta statistik och annat som är intressant inför helgen.

Vi hörs då.

 

 

Sida 187 av 390