Hamilton och Vettel i bråk – om fiskmåsar

av Anna Andersson

Jag kan inte undanhålla er gårdagens absolut roligaste  bild och även TV-klipp. Sebastian Vettel tvingades bromsa och låste upp hjulen, för att inte köra över de två fiskmåsarna som stod mitt i kurvan. Vem sa att den moderna F1-sporten inte är en utmaning?

Och för övrigt kan vi konstatera att öven fiskmåsarna anser att dagens F1-motorer är för tysta.
Vettel fiskmåsCk0PSgwXIAIVH8M.jpg_large

Här kan du själv se när Lewis Hamilton och Sebastian Vettel tjafsar om de självmordbenägna fiskmåsarna som förstörde för Vettel.

Här ser du Vettels reaktion när han får se fiskmåsarna på TV efteråt.

Nico Rosberg lämnade banan i Montreal direkt efter loppet. Han var enormt besviken på att han, som han ser det, blev påkörd av Lewis Hamilton i starten och att han sedan återigen tappade så många poäng till sin teamkollega. Han strök sin presskonferens och lämnade detta istället:

•••

För övrigt var Romain Grosjean förbannad  över at framvingen på hans Haasbil gick sönder. Han hävdade att det var fjärde racet i rad.

 

Redan under loppet började paddock packas ihop för F1 är redan nu på väg till Baku och Europas GP. Det är enormt ont om tid, men mer om den banan skriver jag en annan dag. Självklart kommer jag att hålla er uppdaterade med det senaste snacket under veckan – precis som vanligt.

Party och premiärer – ändå är Hamilton bäst

av Anna Andersson

Räkna aldrig bort Lewis Hamilton. Det verkar inte spela någon roll vilket liv han lever, vilka röda mattor han kliver på, vilka fester han går på och hur ofta han flyger över Atlanten. Han gör sitt jobb i alla fall.
Inför Kanadas GP kritiserade Felipe Massa Hamiltons val av livsstil, men vad spelar det för roll?
Lewis Hamilton vann i Montreal trots att han gjorde en dålig start och tappade ledningen till Sebastian Vettel redan på det första varvet, men han tog tillbaka initiativet med en smart strategi. Hamilton gjorde bara ett depåstopp och körde 46 varv på sina mjuka däck medan Vettel gjorde två stopp  – det var skillnaden mellan de två främsta förarna i Kanada.
Hamilton tog nu sin femte seger i Montreal, på banan där han vann sitt allra första F1-lopp under det magiska debutåret 2007, och i kampen om VM-titeln är han Nico Rosberg hack i häl.
Rosberg tappade 15 poäng på Hamilton i dag och det skiljer nu bara nio pinnar inför Europas GP.

Är det Hamilton som leder VM om en vecka?

Jag ser fram emot det racet, för samtidigt som Hamilton har vunnit de två senaste loppen så har han vunnit på andras misstag. I Monaco var det Red Bull som gjorde bort sig i depån, i Kanada var det Ferrari.

Großer Preis von Kanada 2016, Samstag
Großer Preis von Kanada 2016, Samstag

Det blev ett ganska kort inlägg  så här direkt efter loppet eftersom jag måste koncentrera mig på att jobba för tidningen, men jag har samlat lite småsaker nedanför. Vill du läsa mer om loppet gör du det här:
•••
Vi kan också konstatera att….
Sebastian Vettel gjorde en kanonstart i Kanada. Från ruta tre gjorde han allt rätt, körde om de båda Mercedesbilarna som stod i första starled och Mercedes båda förare snuddade vid varandra. Rosberg körde av banan och tappade många viktiga placeringar – vilket också betyder många viktiga poäng i mästerskapet. Efter loppet lämnade han banan utan att träffa media, Mercedes ställde in hans presskonferens så gissa vilket humör han är på…
….Carlos Sainz körde upp sig från plats 20 i starten till plats nio i mål. En imponerande insats.
…Force India återigen tog poäng med två bilar.
…att Valtteri Bottas gjorde ett riktigt bra race och tog sin första pallplats i år.
….Red Bull hade enormt stora förhoppningar inför Kanadas GP, men Max Verstappen var 53 sekunder från segern och Daniel Ricciardo var över minuten efter Hamilton.  Inför helgen sa Ricciardo att loppet i Kanada skulle vara en fingervisning av hur resten av säsongen skulle gå, men med tanke på VM så hoppas jag inte det. Det återstår 14 lopp av årets säsong och det vore kul om det finns flera utmanare till Mercedes även i höst.

•••

Marcus Ericsson körde upp sig sex placeringar. Det räckte till plats 15. Bättre än så är inte Sauber just nu. Teamet väntar fortfarande på uppdateringar och en källa i Schweiz säger att det kan ta minst två lopp till innan det bir några nyheter på bilen – allt beror på ekonomin och den ligger inte på plus just nu.

Ericsson gjorde vad han kunde i Kanada, han slog sin teamkollega, han slog båda bilarna från Manor, han slog båda bilarna från Renault och var närmare Haas än vad han har varit udner heöa säsongen.
•••
Här är lite andra rykten från F1-världen:
Det ryktas om att det kan vara flera förare som är på väg att byta team till nästa år. Det sägs att McLaren vill köra med Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne 2017 samtidigt som Jenson Button är på väg till Williams, teamet som han arbetade med när han inledde F1-karriären år 2000. Felipe Massa sägs vara på väg till Renault.
Ni som funderat över om Daniel Ricciardo är aktuell för Ferrari kan sluta undra. Enligt Helmut Marko har Ricciardo kontrakt med Red Bull i två säsonger till.
– 2018 kör han definitivt för oss, han har ett kontrakt, säger Marko till Auto, motor und sport.

•••

Det sägs att Renault är ute efter James Allison. Han lämnade Renault (som då hette Lotus) för tre år sedan och sägs vara en av nyckelpersonerna bakom Ferraris återkomst i VM-toppen, men nu satsar Renault och vill knyta till sig 48-åringen.

Allisons familj har bott kvar i Storbritannien samtidigt som han pendlat till Italien, men hanshustru gick bort efter en tidssjukdom tidigare i år och det är möjligt att en flytt tillbaka till Enstone skulle underlätta för Allison och hans tre barn.

•••
Lewis Hamilton planerar för en karriär i Hollywood.
Är det någon som är förvånad?
– Jag är inte så sugen på att spela mig själv utan vill gärna ta på mig en mask och spela någon annan. Jag ser fram emot att göra någonting annat i framtiden, säger han enligt motorsportmagazin.
– På något sätt har jag alltid velat sätta på mig en mask och spela någon annan.
•••
Nästa race avgörs redan om en vecka, i Azerbajdzjan.

Hammertime – och Rosbergs problem

av Anna Andersson

Just nu känns Lewis Hamilton lika säker som för ett år sedan. Han trivs i Kanada. Han tog pole position och han satsar på att vinna sitt femte lopp i Montreal och en seger kan faktiskt räcka till VM-ledning ( även om det krävs att Rosberg blir utan poäng i morgon).
Hamilton, som vann sitt första lopp i Kanada under den makalösa debutsäsongen 2007, har vunnit tävlingen fyra gånger. Han har nu haft pole position fem gånger och även om det inte var mer än sex hundradelar till Nico Rosberg så räckte det.

Großer Preis von Kanada 2016, Samstag
Hamilton efter kvalet. Foto: Mercedes

– Det spelar ingen roll hur mycket tid som skiljer, huvudsaken är att man är först, sa Hamilton på presskonferensen efter kvalet.
– Det var lite mer under träningen, men det lär bli ett spännande lopp.
Rosberg tappade möjligheten att nå pole position när han gjorde en miss i den första kurvan och faktum är att det är just i den första sektorn som han har tappat tid jämfört Hamilton under hela helgen. Vill du läsa mer om kvalet gör du det här.

•••
Fernando Alonso tog sig till Q3. Det är tredje loppet i rad som han är med bland de tio bästa i kvalet och inför säsongen sa han att han hoppades på att kunna vara med och slåss om poäng efter det femte, kanske sjätte loppet av säsongen.
Kanadas GP är säsongens sjunde lopp….
•••
Kevin Magnussen kraschade rätt rejält under den tredje träningen och Renault hann inte reparera bilen till kvalet. Därför startar han Kanadas GP från depån.
– Det var en rätt stor skada på sidan av bilen, det påverkade vingarna, hjulupphängningen och underredet. Dessutom skadades växellådan och chassit, säger Renaults Alan Permane.
– Det var skadorna på chassit som gjorde att Kevin inte kunde kvala och han kör med reservchassit i morgon, men det är mycket jobb kvar att göra på hans sida i garaget för att vi ska få till det.

•••

Varje lördag är det motor i Sportbladet. Det vet du va?

I dag läser du om Red Bulls satsning och vad Kanadas GP betyder för resten av säsongen.

•••
Marcus Ericsson slog sin teamkollega Felipe Nasr med en hel sekund, men så stor skillnad är det egentligen inte mellan de båda Sauberbilarna.
Trots kvalresultatet startar Ericsson sist i morgon, han har en bestraffning med sig från Monaco och flyttas tillbaka tre platser i starten av Kanadas GP.
Låt oss hoppas att det blir ett race som 2011 då Jenson Button var sist jag vet inte hur många gånger, gick i depå sex gånger och ändå lyckades vinna loppet.
Den gången startades racet bakom säkerhetsbilen eftersom det regnade. Helt galet var det.
Kan Marcus Ericsson göra ett galet race i morgon? Enligt väderprognosen är det stor risk för regn.
•••
Även Daniil Kvjat har ett straff med sin från Monaco och flyttas tillbaka tre platser i starten. Han startar från plats 16.
•••
Kl 20.00 drar racet igång i morgon söndag. Missa inte det.
•••
En annan sak som det snackas enormt mycket om i Tyskland är kontraktsförhandlingarna mellan Mercedes och Nico Rosberg.
Niki Lauda har sagt att Mercedes vill avsluta det före den sista juni, men just nu har förhandlingarna strandat.
– Det handlar inte om pengar, det handlar om andra saker, säger Gerhard Berger, som förhandlar åt Rosberg, till Bild.
– Vi måste först enas om vilken strategi vi ska ha in i framtiden och när vi har gjort det kan vi förhandla.

Großer Preis von Kanada 2016, Freitag
Foto: Mercedes

Det sägs att Mercedes vill skriva ett avtal över ett år med Rosberg, men tysken vill skriva tre år. Det anser Mercedes är för långt och man vill inte skriva två år, för då går kontrakten med båda förarna ut samma år, 2018.
Rosberg vill dessutom ha en löneökning, det ryktas om att han tjänar 100 miljoner mindre än vad Hamilton gör varje år.
Mercedes vill däremot arbeta in sin talang Pascal Wehrlein i den andra bilen. Han är en billigare lösning än Rosberg och vann DTM förra året.
– I DTM bevisade han att han vet hur man vinner mästerskap, säger stallchef Toto Wolff.
Wehrlein har varit snabb när han testat för Mercedes, men F1-utbildas hos Manor och där har han haft lite svårt att acceptera det faktum att du inom F1 aldrig är bättre än det material du har. Tidigare har han alltid kört om segrar – i år kör han för att försöka ta sig vidare från Q1.
En annan intressant teori som det snackas om i Tyskland är ett platsbyte mellan Sebastian Vettel och Nico Rosberg…..Rosberg har flirtat lite med Ferrari och Vettel säger följande till Auto Bild motorsport:
– Jag vet precis vad som händer bakom kulisserna och det räcker för mig. Jag vet att det inte stoppar något rykte, men jag vet också att framtiden kommer att bevisa att många människor låg helt fel med sina uttalanden.
Silly season är alltid spännande eller hur?

Räikkönen hyllar Ferrari

av Anna Andersson

Efter Monacos GP och inför Kanadas GP finns det en hel del att diskutera. Dels hur hanterar Saubers båda förre situationen denna gång?
I Monaco vägrade den ene följa order och den andra förlorade tålamodet vilket ledde till en kollision – i kampen om plats 15.
d_reinhard_mc_16_1192Naturligtvis något som teamchef Monisha Kaltenborn var vansinnig över.
– Naturligtvis är det omöjligt att acceptera en sådan kollision. Det har vi diskuterat och klargjort både internt och externt. Vi har haft enskilda samtal med förarna och även diskuterat tillsammans.
– Det ger ingenting att ge någon skulden. Att inte följa teamorder, ja det går inte. Men det går inte heller att ta sådana risker och försöka köra om på ett sådant ställe.
Teamet har stora ekonomiska problem, återigen betalas lönerna ut sent och det finns inga nyheter till bilarna och så länge bilarna inte uppdateras så tappar de mer och mer jämfört med sina konkurrenter. Felipe Nasr låter inte allt för positiv när han säger:
– Vi kan inte slåss om poäng innan vi utvecklar bilen och kan prestera på en helt annan nivå. Just nu har vi inte den möjligheten.
Just nu har man en hård kamp mot Manor och det handlar om enormt mycket pengar. Team tio får betydligt mer prispengar än team elva.
Det kan vara skillnaden mellan att överleva och dö.
Manor väljer att fortsätta satsa på bilen för 2016, komma med nya delar och försöka ta poäng för att ta den där viktiga tiondeplatsen och besegra Sauber.
– Vi är skyldiga att ge våra förare den bästa bilen vi kan ge dem, ingen vill bara sitta kvar och vänta in nästa år. Om man bara väntar så händer det ingenting, säger tävlingsdirektören Dave Ryan till Autosport.
– Vi arbetar redan med bilen för 2017, men vi jobbar också hårt med årets bil för att plocka ut max ur den.
Till Kanada kommer teamet med ett par nyheter och DTM-mästaren Pascal Wehrlein hoppas på att kunna slå Sauber.
– Vi är bland de snabbaste när det gäller toppfarten, men vi har kanske inte tillräckigt mycket downfoce. Vi skulle gärna ha mer, men det är som det är och därför kan vi inte konkurrera på banor som kräver downforce, som Monaco och Barcelona, säger Wehrlein till motorsportmagazin.
– Vi har återigen ett par uppdateringar med oss till bilen och med tanke på att vi är ett sådant litet team är det helt klart imponerande.

•••

•••
Många experter tror på Red Bull i Kanada, teamet har en ny motor på denna bana som kräver mycket av motorn, det vann i Spanien och Daniel Ricciardo hade vunnit i Monaco också om inte killarna i depån tagit fram fel däck när han skulle byta dem.
Men Sebastian Vettel förstår ingenting.
– Jag tror inte att läget är så dramatiskt som det framställs. Jag förstår inte alltid vad som skrivs i media, säger tysken som kör för Ferrari till motorsporttotal.
Han anser att det är tekniska problem som gjort att Ferrari inte riktigt hängt med Mercedes.
– Ser vi till resultatet är det så, men till prestandan? Jag måste inte upprepa allt, men vi är tillräckligt bra för att vara det första teamet som jagar Mercedes.

Här ser du Vettel berätta om banan som de ska tävla på i helgen.

Vill du ha mer fakta om banan läser du det här.

•••

Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter säsongen, men han  skulle gärna förlänga kontraktet med Ferrari:

– Jag haralltid sagt att jag trivs här och jag hoppas att jag kan hjälpa Ferrari även i framtiden så att vi gemensamt kan nå våra mål.

Även Sebastian Vettel har sagt att han gärna vill att Räikkönen ska vara kvar hos Ferrari.

•••

Red Bull har med sig en ny mjukvara för att undvika att man gör ännu en sådan blunder som man gjorde i Monaco. Då var däcken inte redo när man kallat in Daniel Ricciardo till depåstoppet. Han fick vänta i 14 sekunder på sina nya däck och förlorade loppet.

Nu har man en ny mjukvara för att undvika att man kastar bort ännu en seger.

•••
McLaren kommer med en ny turbo  och ett nytt bränsle till Kanada.
– Vi kunde inte riktigt konkurrera i Monaco, men strategin var bra, framförallt var strategin för den andra bilen bra, säger Jenson Button som hoppas på poäng även i helgen.
– Det är många som tror att vi får problem med de långa rakorna, men vår bil är väldigt effektiv. Vi bör inte vara dåliga här, jag ser fram emot helgen.
Han fortsätter:
– Turbon gör att vi kan återvinna energin på ett bättre sätt och den nya bensinen ger oss säkerligen en tiondel per varv och det är väldigt mycket när det handlar om bränsle.
•••
Romain Grosjean drömmer om att testa NASCAR med sitt team Haas, men det kan inte bli verklighet före 2017.
•••
Fernando Alonso drömmer om Le Mans och om att vinna det klassiska 24-timmarsloppet.
– Just nu njuter jag fortfarande av att köra F1, det är mitt liv och det enda som jag verkligen kan. Men om bilarna inte är roliga att köra efter nästa säsong då det sker en regeländig så kommer jag att byta tävlingsform. Mitt mål är att en gång i mitt liv vinna Le Mans 24-timmarslopp, säger han till Sport Bild.
– 2017 blir ett enormt viktigt år. Inte bara för McLaren och för mig ytan för hela sporten. F1 har tagit emot enormt mycket kritik de senaste åren, vi ändare motorerna, det blev tystare. VI ändrade TV-avtalen och gick till betal-tv vilket har gjort att vi har färre som ser våra race. Därför är det viktigt att de nya aerodynamikreglerna tas emot på ett positivt sätt. Men även för mig är 2017 ett viktigt år. Jag har kontrakt med McLaren och vill se hur bilarna är att köra, hur attraktivt det är för oss förare. Först när jag har testat kommer jag att se vilka möjligheter som finns och bestämma mig för om jag ska stanna i F1 eller testa en ny utmaning.
•••
Missa inte tiderna i helgen:
Kvalet är kl 19.00 i morgon lördag och racet kl 20.00 på söndag.

Kanadas GP – det du behöver veta

av Anna Andersson

Kanadas GP – där väntar F1-feber i hela staden. Det är en av få banor där man fortfarande kan känna F1-atmosfären i hela staden. Italiens GP är en, Monacos GP, Singapores GP och Australiens GP som avgörs mitt inne i stan tillhör också den typen av banor. När det gäller Tysklands GP märker du av F1-febern först när du kommer närmare dimman från grillarna som levererar bratwurst dygnet runt…..
Banan i Kanada är en av de snabbaste under året, man kör med lite vinge och den kräver att föraren bromsar sent. Det finns parter där förarna kör i runt 300 km/timmen och de flesta kurvorna och chikanerna är trånga, krävande och omges av betongmur eller staket. Banan går hårt åt bromsarna, men däremot är inte däckslitaget lika hårt. Ofta är det många som kör av under fredagen eftersom banan bara används en gång och året och därför kan vara rätt hal under inledningen av helgen.
Ett av de mest kända ställena är muren vid utgången av den sista chikanen, ”Wall of Champions”. Den fick sitt namn 1999 när förare som Damon Hill, Michael Schumacher och Jacques Villeneuve körde av just där.
Ett personligt minne som är starkt från just Kanada är hur Robert Kubica kraschade illa 2007 för att sedan vinna BMW-Saubers första lopp på samma bana ett år senare.

Här tar Nico Hülkenberg med dig på ett varv

Circuit Gilles Villeneuve

Varvlängd : 4361 m/70 varv
Antal kurvor: 6 vänster, 8 höger
Avstånd till första kurvan: 260 m
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Bromszoner: 6 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Vinnande strategi 2015: 1 depåstopp
Första segrare: 1978: Gilles Villeneuve, Ferrari
Seger från högsta startposition: 10, 1981,  Jacques Laffite, Ligier.
Antal segrar från pole position: 16.
Resultat 2015:
Kval:
2015
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Romain Grosjean, Lotus
6. Pastor Maldonado, Lotus
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Daniil Kvjat, Red Bull

Race:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Felipe Massa, Williams
7. Pastor Maldonado, Lotus
8. Nico Hülkenberg, Force India
14. Marcus Ericsson, Sauber.
Hamilton startade på supersoft och bytte sedan till soft på varv 32. Alla tre förare som stod på pallen gjorde ett depåstopp  var. Räikkönen var däremot fyra med två stopp. Han startade och avslutade med supersoft.

Klicka på bilden ser du Pirellis grafik inför racet.
unnamed-2
Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (4)
Nelson Piquet (3)
Ayrton Senna (2)
Alan Jones (2)
Jean Alesi (1)
Michele Alboreto (1)
Kimi Räikkönen (1)
Gerhard Berger (1)
Jacques Laffite (1)

De senaste fem segrarna:
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Daniel Ricciardo, Red Bull
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren
2011: Jenson Button, McLaren

•••
Sedan kan jag också meddela att
…det bara är en mätpunkt för båda DRS-rakorna i Kanada, den ligger 110 m efter kurva nio. Den första DRS-rakan börjar 55 m före kurva 12 , på den första delen av start/målrakan och den andra ligger 70 m efter kurva 14, efter knicken, och DRS gäller med andra ord på målrakan.
… den förre föraren ( 146 GP) Derek Warwick återigen hjälper tävlingsledningen i Kanada.
….att det är den förre F1-föraren Gerhard Berger som hjälper Nico Rosberg att förhandla med Mercedes. Han är gammal vän till pappa Keke Rosberg och har tagit över det uppdraget. Niki Lauda, som arbetar för Mercedes, har förhandlat med Berger tidigare. Då var Berger förare och Lauda Ferraris rådgivare…

– När två parter vill samma sak så måste man väl kunna enas, tycker Berger och det sägs att det stora problemet just nu är pengar eftersom Rosberg leder VM och vill ha en lön i paritet med den Hamilton har. Enligt flera olika källor tjänar Hamilton kring 270 miljoner kronor om året, Rosberg  har däremot ”bara” 170.

•••

Tack för att du läser!

Förarkarusell och snack inför Kanada

av Anna Andersson

F1 har lämnat Europa för årets första lopp i Amerika, det är dags för Kanadas GP på Circuit Gilles Villeneuve. Banan är en av höjdpunkterna under året, här krävs det power i motorn och här får vi för första gången se vad Renaults nya motor kan göra i konkurrens med Mercedes.
Daniel Ricciardo hade den i Monaco, men på grund bansträckningen där är så kunde den nya motorn inte visa sin fulla potential. I Kanada ska Renaults B-Spec Power Unit ge Red Bull och Renault en halv sekund per varv – det hävdar i alla fall Renault.

Även Stefan Johansson var positiv till Red Bull i den krönika han skrev här på bloggen efter förra loppet i Monaco.
Han skriver såhär:
” Förutom Ferrari, som förhoppningsvis får ordning på sina saker igen efter två rätt svaga race, så tror jag också att Red Bull kan blanda sig in i VM-striden. Daniel Ricciardos lopp i Monaco var brutalt, jag blev enormt imponerad över hur han hanterade bilen både under båda kval och race. Dessutom verkar teamet ha blivit starkare nu när de fått den nya motorn från Renault som ska ge dem en halv sekund per varv.  Nästa race är Kanadas GP och där spelar motorerna en större roll och det blir spännande att se hur förhållandet mellan Red Bull och Mercedes är där.”
Vill du läsa hela hans analys gör du det här:

unnamed-1Här är för övrigt Daniel Ricciardos tankar inför helgens race i Kanada. Klicka på bilden blir den större.

•••

Tiderna som gäller inför Kanadas GP:
Fredag:
Träning 1 kl 16.00
träning 2 kl 20.00
Lördag:
Träning 3 kl 16.00
Kval kl 19.00
Söndag 12 juni:

Race kl 20.00
•••
Det finns en risk att det blir regn i Kanada den kommande helgen. Väderprognosen inför Kanadas GP säger att det är risk för regn under både fredag och lördag, även om det mestadels kommer att vara soligt. Temperaturen väntas ligga på mellan nio och 14 grader. Även under söndagen är det risk för regn och det ska inte bli mer än 14 grader varmt.
Nu är det ändå ett par dagar kvar till dess att bilarna ska ut på banan, men räkna med att det kan bli blött, precis som i Monaco för två veckor sedan.
•••

Großer Preis von Monaco 2016, Sonntag
Lewis Hamilton efter Monacos GP. Foto: Mercedes

Lewis Hamilton vann i Monaco och han har tagit 23 segrar för Mercedes. Därmed är han den mest framgångsrika föraren som kört för silverpilarna. Rosberg har 18 segrar, Juan Manuel Fangio 8 och Stirling Moss 1. Hamilton (2014 och 2015) och Fangio (1954 och 1955) har också blivit världsmästare två gånger med en Mercedes, men Fangio inledde säsongen med att vinna i Buenos Aires och Spa med en Maserati….Mercedes hade nämligen ingen bil före Frankrikes GP. Så kunde det gå till 1954…
•••
I Brasilien ryktas det om att Banco do Brasil, sponsorn bakom Felipe Nasr, har fått nog av Saubers dåliga resultat i år, enligt uppgifter till olika medier avslutar banken sitt samarbete med det teamet efter säsongen.
– Jag kan tänka mig att vi börjar prata om det när vi närmar oss mitten av säsongen, då ska vi se vilka möjligheter som finns, men jag kan säga så mycket som att jag har fler möjligheter än en i alla fall, säger Nasr enligt motorpsortmagazin.
När vi ändå snackar om förare från Brasilien så ryktas det om att Felipe Massa kan byta från Williams till Renault.
– Jag har möjligheten att stanna hos Williams, men kommer att förhandla med andra team också, säger den förre Ferarriföraren.

Lill-Lövis kritiserar Sauber och hyllar Ricciardo

av Anna Andersson

Stefan Johansson är tillbaka som gästkrönikör här på bloggen, lite senare än vanligt, men han behövde resa hem från tävlingshelgen i Indianapolis först. Den här gången är han kritisk mot Saubers stallchef och mot Red Bull, även om han hyllar Daniel Ricciardo. Han anser också att Marcus Ericsson borde ha väntat med att försöka köra om sin teamkollega.  Nedan läser du hans tankar.

 

lovissss

I helgen var det en riktigt storhelg för alla racing fans med F1 i Monaco och Nürburgring 24 timmars för er i Europa. För mig var det Indy 500 som gällde och det slutade med ett typiskt Indy resultat där loppet avgjordes under sista fem varven. Alexander Rossi vann och hela resultatlistan ändrades totalt på de avslutande fem varven. Han hade egentligen ingenting med toppstriden att göra, han var inte ens topp tio under större delen av loppet, men ändå lyckades han vinna. Eftersom han låg så långt bak bestämde sig han och hans team för att börja spara bensin direkt efter det som blev hans sista depåstopp, hans konkurrenter hade däremot kört hårt under de första tio varven av loppet och hoppats på att det skulle bli en gulflagg – men den kom aldrig.
Det gjorde att alla som låg framför honom fick göra ett sista depåstopp när det var sju eller åtta varv kvar och där förlorade de loppet. Strategin spelar en oerhört stor roll i Indy 500 och Rossi gjorde allt rätt. Det handlar i slutändan om att göra rätt val och det var precis samma sak som F1 handlar om.

Monacos GP blev ett intressant race, väderförhållanden gjorde att det var förarna valde olika strategier under loppets gång och vid något tillfälle tror jag alla fem sorters däck som är tillåtna var på banan samtidigt. Det är ju ofta något sådant som krävs, där omständigheterna går utanför ramen för att F1 och framför allt Monaco ska bli spännande och det blev det verkligen.
Jag är otrolig imponerad över Daniel Ricciardos körning, han skulle ha vunnit i Monaco, precis som han skulle ha vunnit i Spanien för två veckor sedan. Han körde ett magiskt kval och han gjorde allt rätt hela helgen. Depåstoppet där teamet gav bort segern var däremot en katastrof, någonting som helt enkelt inte får hända. Teamet hade inte däcken redo och de 14 sekunderna som det depåstoppet tog förstörde alla hans möjligheter till att vinna loppet. Det som teamet gjorde är helt oförlåtligt – de kallar in föraren, men har lagt fram fel däck.
Jag förstår att han är besviken. Jag hade blivit vansinnig.

Großer Preis von Monaco 2016, Sonntag
Foto: Mercedes

På något sätt är det F1 i ett nötskal, det är så många ingenjörer som inte ser skogen för alla träden. De tittar på sina siffror, men glömmer bort att titta på vad som egentligen händer på banan.  Ibland måste man bara bortse från det som verkar vara rätt i teorin och bara köra på magkänslan. Lewis Hamilton råkade ut för något liknande när han ledde Monacos GP förra året. Han blev inkallad till ett extra depåstopp för teamet var oroliga för hans däck, men det gjorde att han tappade segern. Oavsett hur risiga däcken var i det läge så hade ingen kunnat köra om honom på banan i alla fall, teamet tittade på siffrorna och glömde vilken bana man befann sig på. Placeringen på banan betyder allt i Monaco, men alla de “experter” som sitter bakom dataskärmarna verkar bara kunna tänka teoretiskt, och det var så de gav bort Lewis seger förra året.
Det som hände Hamilton  i fjol och Ricciardo i år får helt enkelt inte hända på den här nivån – ändå blir det så när teamet bara har sekunder på sig att ta ett beslut. Två år i rad har teamen som skulle ha vunnit get bort segern genom att glömma bort att det är racing som racingen först och främst handlar om. Det är i de här situationerna Ross Brawn och Schumacher var helt suveräna, de var riktiga “racers” och den känsla som krävs för att alltid kunna ta rätt beslut vid rätt tillfälle.

Det faktum att Hamilton vann i Monaco, för första gången sedan 2008 och det var hans första seger sedan loppet i Austin 2015, gör att han nu har blivit av med en stor tyngd från sina axlar. Det är ju inte så att han varit borta ur bilden tidigare i år, utan bara att han har haft mycket otur. Utan det hade han säkert vunnit tre lopp till i år. Hamiltons seger gör också att VM-serien nu är helt jämn. Det skiljer 24 poäng mellan Nico Rosberg och Hamilton, det är inte mer än en seger. Det räcker att Rosberg bryter ett lopp och Hamilton vinner så är Hamilton först igen. Det är många som redan har förklarat Rosberg som världsmästare, men det är mycket racing kvar innan säsongen är slut och vem som vinner VM-titeln kommer säkert att ändras många gånger innan säsongen är över i november. Jag känner på mig att det kan bli en oförglömlig säsong i år.

Förutom Ferrari, som förhoppningsvis får ordning på sina saker igen efter två rätt svaga race, så tror jag också att Red Bull kan blanda sig in i VM-striden. Daniel Ricciardos lopp i Monaco var brutalt, jag blev enormt imponerad över hur han hanterade bilen både under båda kval och race. Dessutom verkar teamet ha blivit starkare nu när de fått den nya motorn från Renault som ska ge dem en halv sekund per varv.  Nästa race är Kanadas GP och där spelar motorerna en större roll och det blir spännande att se hur förhållandet mellan Red Bull och Mercedes är där.
Däremot gjorde ju förra racets vinnare ett par riktiga rookiemisstag och var aldrig riktigt med i matchen under helgen i Monaco. Max Verstappen kommer att få uppleva att det blir en helt annan press på honom nu när han dels har vunnit ett lopp, och dessutom sitter i ett toppstall. Nu finns det ingenstans att gömma sig längre utan han måste leverera varje gång han sätter sig i bilen och det blir spännande att se hur han hanterar den situationen – för det är inte enkelt. Jag tror också att Ricciardo kommer att lyfta sig, vilket han redan kanske visade i Monaco, där han var superb hela helgen.

När det gäller Sauber och kollisionen mellan Marcus Ericsson och Felipe Nasr så vet vi ju sedan tidigare att det finns en historia mellan dem och att de definitivt inte älskar varandra. Men med tanke på att de kämpade om plats femton och sexton så handlade det nog mest bara om ego i det här fallet, det hade ingenting med racet att göra. Visst vill man alltid komma förbi bilen framför och visst vägrade Nasr att följa en teamorder, men ordern var tydligen att han skulle släppa Marcus i den första kurvan.
Istället satsade Marcus på att pressa sig förbi i den näst sista kurvan, där det i princip är omöjligt att köra om.
d_reinhard_mc_16_0381Det är otroligt låg procent att lyckas med en omkörning i Rascasse, det går helt enkelt inte utan det är en chansning som är näst intill dömd att misslyckas. Om man tittar på den lite större bilden här tror jag att Marcus hade mått bättre av att strunta i den omkörningen. Hade han gjort det hade han haft lite mer “Brownie Points” med teamet till nästa gång också eftersom Nasr vägrade släppa förbi honom trots teamorder. Man behöver inte vinna varje batalj för att vinna krig – jämför Ricciardo’s situation med Hamilton som låg framför, han hade lätt kunnat försöka sig påsamma manöver men visste att det skulle aldrig gå vägen och gjorde istället allt för att tvinga Lewis till att göra ett misstag någonstans. Det var hans enda chans och det visste han också.

Den här kollisionen ger kanske också en bild av hur illa ställt det är inom Sauber. De har en inkompetent styrning, säga vad man vill om Monisha Kaltenborn men hon är inte någon F1-manager. Hon hade ingen erfarenhet av racing innan hon tog över Sauber och det är väldigt tydligt. Teamet har ekonomiska problem, har svårt att betala ut lönerna, kan inte utveckla bilen för det inte finns några pengar och man vet aldrig om de ens kan åka till nästa race . Därför är  bråket mellan Ericsson och Nasr bara en fotnot i marginalen, stallet har betydligt större problem att hantera än att förarna krockar vid en tävling.
Jag känner för Marcus för det är ingen rolig miljö att jobba i, men det bygger ens karaktär samtidigt och det kommer säkert bättre chanser framöver.

Vi hörs igen

Stefan

Sauberchefens tuffa kritik mot förarna

av Anna Andersson

En dag efter Saubers kollision i Monaco är det fortfarande det som är den stora snackisen.
Teamchefen Monisha Kaltenborn är vansinnigt irriterad och har haft samtal med båda förarna, både mellan fyra ögon och med båda förarna på en gång.
– Ett oacceptabelt beteende från dem båda, säger hon i ett pressmeddelande.
– Marcus och Felipe vet båda hur mycket jobb vi lägger ner varje racehelg. De har ansvar att vara kvar på banan till slutet av racet. Vi analyserade all data och det var viktigt att låta den snabbaste bilen komma framåt så snabbt som möjligt för att vi skulle kunna ta de chanser som dök upp under loppet. Vi tog vårt beslut sedan vi tittat på data från båda bilarna. Efter det hände har vi pratat ut internt, och båda förarna är medvetna om deras ansvar i det här. En sådan här olycka kommer inte hända igen.

Nasr och Ericsson har inte dragit jämnt på flera år och enligt rykten så pratar de inte längre med varandra.
– Däremot finns det ingen relation mellan förarna som kan påverkas, deras relation har varit urusel sedan de var 15 år gamla och där är ingen av dem bättre än den andra. Nu är det upp till teamet att lösa detta, säger Eje Elgh.
Mer om rådgivarens tankar läser du här.
Det sägs också att Nasr är irriterad över att de få nyheter som tas fram, lämnas till Ericssons bil. En källa från Schweiz hävdar att detta beror på att Ericssons sponsorer ser till att teamet kan betala sina medarbetare och eftersom det är viktigt att hålla de sponsorerna glada så att medarbetarna får betalt så får Ericsson en fördel.
Men märk väl, det är rykten och inga bekräftade uppgifter.
Mer om bråket läser du här.

Notera att Ericsson flyttas tillbaka tre platser i starten till Kanadas GP och att han dessutom fick två extra straffpoäng.
•••
Daniel Ricciardo förlorade segern i Monaco på grund av ett kommunikationsfel:
– Vi såg att Hamilton valde ultrasoft, men vi tyckte att det var en lite väl riskabel chansning i slutet av loppet, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till speedcafe.com.
– Därför valde vi att ge Daniel den hårdare gummiblandningen och det beslutet togs efter en diskussion mellan teamledningen och de som är ansvariga för däcken, men vi hade inte klart för oss vilka däck som fanns i garaget just då och det blev ett missförstånd.
•••
Lewis Hamilton tackade Nico Rosberg för att han var en gentleman under racet och släppte förbi honom efter teamordern. Hamilton var snabbare medan Rosberg hade problem att få däcken i rätt temperatur.
– Teamet gav mig en varning, försök att håll tempot, men jag klarade inte a det. Nästa steg var att släppa förbi Lewis och det slutresultatet för teamet gjorde att det var värt det för annars hade Lewis inte vunnit, säger Rosberg.
– Det gjorde naturligtvis ont att göra det, men det var ett lätt beslut att ta. Jag tänker inte på mästerskapet nu, idag är jag besviken över att jag inte vann i Monaco. Jag ville vinna på hemmaplan, det är årets mest spännande lopp och jag var där för att vinna, men lyckades inte.
•••
För övrigt är Felipe Massa den enda förare som tagit poäng i varje lopp 2016.

Kaoset i Monaco

av Anna Andersson

Regn + kaos = Monacos GP 2016.
En kvart innan racet skulle inledas öppnade sig himlen och därför blev det start bakom säkerhetsbilen. Det har inte hänt sedan Japans GP 2014, det lopp när Jules Bianchi kraschade så olyckligt att han sedan avled.
I Monaco körde alla bilarna som på ett pärlband de först varven, men sedan var det många förare som hade stora problem. Faktum är att det bara var 15 av 22 bilar som tog sig i mål. Här nedan är en kort sammanfattning av de olika krascherna under loppet:
•Jolyon Palmer tappade kontrollen över sin Renault på det åttonde varvet.
•Kimi Räikkönen körde sedan in sin Ferrari i muren vid Loews på det tolfte varvet. Finländaren fick in framvingen under bilen och stod plötsligt som en propp framför Romain Grosjean.
•Kevin Magnussen och Daniil Kvjat som var ihop i Rascasse på det 21:a varvet, Kvjat låg ett varv efter och hade blåflagg.
•På det 34:e varvet körde Magnussen sedan av sig framvingen i Mirabeau.
•Max Verstappen körde av vid casinot på det 35:e varvet, på samma ställe som han körde av under träningen också.
•På det 50:e varvet körde sedan Saubers båda förare varandra ur racet. Felipe Nasr fick en order om att släppa förbi Marcus Ericsson, men han gjorde det inte och svensken tog saken i egna händer. Han försökte köra om Nasr i Rascasse, men det lyckades inte. Istället kolliderade de och båda bilarna bröt loppet. Vill du läsa mer om det gör du det här.

Großer Preis von Monaco 2016, Sonntag
Prispallen efter Monacos GP 2016. Foto: Mercedes.

Racet vann Mercedes Lewis Hamilton efter en mycket bra första stint och när sedan Red Bull lade fram intermediates istället för slicks inför Daniel Ricciardos depåstopp på det 32:a varvet så var fick britten en otrolig möjlighet. Han gick upp i ledningen, gjorde sedan allt rätt, han fick sin revansch efter en tung inledning på säsongen, efter den segern som han förlorade i Monaco för ett år sedan och för det tunga kval som han hade i går.
I och med att Nico Rosberg dessutom gjorde ett sämre lopp och till slut förlorade sjätteplatsen till Nico Hülkenberg på målrakan så skiljer det bara 24 poäng mellan Mercedes båda förare. Det är mindre än en seger.
Det är 15 lopp kvar att köra.
Räkna med att vi har en spännande säsong framför oss. Nästa deltävling avgörs i Kanada om två veckor. Mer om racet läser du här.

Nedan samlar jag lite andra kortisar från helgen:

Det är säkert många som undrar varför Nico Rosberg släppte förbi Lewis Hamilton på det 16:e varvet. Mercedes pressteam meddelar: ”Nico blev beordrad att släppa förbi Lewis”
Däremot gav det ingen närmare förklaring på varför, mer än att han hade problem med temperaturen på bromsarna.
Nico Rosberg tappade sedan mycket tid i samband med depåstoppet och då försvann alla möjligheter till en pallplats.

•••
Jolyon Palmer kan räkna i hop till tre krascher under helgen.  Det kan Max Verstappen också. Killen som vann i Barcelona hade en betydligt tyngre helg i Monaco.
•••
Det är intressant att se att alla tre däcktyper var ungefär lika snabba.
•••
Sergio Perez körde in som trea. Det var enormt imponerande, han är väldigt duktig på att ta hand om däcken och plötsligt klev han upp till plats nio i VM-sammandraget. Perez har tagit poäng i tre lopp i rad och ligger nu klart före sin teamkollega Nico Hülkenberg.
•••
McLaren tog poäng med båda sina bilar i Monaco. Fernando Alonso tog tio pinnar, vilket är väldigt starkt och det är också dubbelt så många som Jenson Button tagit på hela året. Hos McLaren ligger nu Alonso på 18 poäng, Button som kopplas ihop med Williams, har tagit fem.
•••
Red Bull har för övrigt förlängt sitt motorkontrakt med Renault till 2018 och från och med nästa år kommer även Toro Rosso att köra med motorer från den franska tillverkaren. I år kör Toro Rosso med Ferraris fjolårsmotor.

•••

För övrigt är det inte bara F1 som ligger dessa gossar varmt om hjärtat:

 

 

 

Sanningen bakom Hamiltons problem

av Anna Andersson

Stadsbanan i Monaco är allt annat än enkel.  Kör du perfekt tar du pole position – som Daniel Ricciardo.
Gör du ett misstag och sitter du i muren.
– Det finns inga marginaler någonstans och det gäller att ha tungan rätt i munnen hela tiden. Det är en sådan bana där man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal. Det kanske man också har under den andra. Det handlar om tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Då finns det inga marginaler, säger Marcus Ericsson.
Just det hände fick Max Verstappen som vann Spaniens GP. Han kraschade bilen i utgången av chikanen vid swimmingpoolen. Han gjorde ett litet misstag, snuddade muren, hjulupphängningen brast och han var bara passagerare när bilen slog i muren. Därför står den unge holländaren nu i sista startled.

– Jag svängde in för tidigt och plötsligt var allt över, säger Red Bulls Verstappen  enligt motorsportmagazin.

Hans teamkollega Daniel Ricciardo  körde däremot perfekt, ett varv på 1.13,662.

Red Bull har en uppdatering av motorn till den här helgen och dessutom ett chassi som fungerar riktigt bra i Monaco.

Ricciardo kommer att starta loppet på supersoft, till skillnad från sina konkurrenter. Det betyder att han bör kunna gå i depå senare än förarna från Mercedes och Ferrari.
Mer om det läser du här.

Vill du läsa om svårigheterna för en förare att köra GP-loppet i Monaco gör du det här. Där berättar den förre F1-föraren  Stefan Johansson om vad som krävs för att lyckas.

d_reinhard_mc_16_0381
Foto: Sauber

För Saubers del började kvalet tungt när Felipe Nasrs drabbades av motorhaveri redan efter ett par minuter av Q1. Marcus Ericsson kämpade länge med Renaults Kevin Magnussen, men var fyra hundradelar långsammare än dansken. Det gjorde att svensken inte gick vidare från Q1.
– Jag tycker att det var ett bra kval. Det var lite stökigt med rödflagg och så vidare, men jag är väldigt nöjd med mitt varv. Jag tycker att jag satsade allt och var så nära muren som man kan vara i de flesta kurvorna, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
Och mer om kvalet och hans tankar läser du i texten.
Här samlar jag lite kortare nyheter från Monaco.

Det var bränsletrycket som ställde till det för Lewis Hamilton i Q3, Nico Rosberg hade samma problem i Q3 meddelar Mercedes.
– Lewis valde sedan att hoppa över det första försöket för att komma i fas med de andra förarna, slippa trafik på banan och sedan satsa allt på det sista försöket, hälsar Mercedes presstalesman Bradley Lord.
•••
– Daniel var snabb i dag, vi får se om vi kan hitta någonting lösning när det gäller strategin i morgon, säger Nico Rosberg.
Han startar från ruta två och han har tre saka segrar i Monaco. Han kan den banan utantill, F1-banan är nämligen hans gamla skolväg….
•••
Kimi Räikkönen har tvingats byta växellåda på sin Ferrari vilket gör att han flyttas tillbaka fem platser i starten. När vi ändå är inne på Räikkönen kan vi konstatera att Sebastian Vettel anser att Ferrari bör förlänga kontraktet med finländaren:
– Vi passar bra i hop. Det finns ingen teamkollega som är så okomplicerad och bryr sig så lite om politik som vad han gör. Vi respekterar varandra, han är lugn och jag skulle väldigt gärna fortsätta att arbeta med honom.
•••
Esteban Gutierrez, Haas, var tre tiondelar före sin teamkollega Romain Grosjean. Det lär fransmannen inte vara nöjd med.
•••
Kevin Magnussen körde mot rött ut ur depån och väntar på en bestraffning.

•••
För övrigt snackas det allt mer om att Jenson Button är på väg att lämna McLaren. Han har kopplats ihop med Williams. Det sägs att Ron Dennis vill testa Stoffel Vandoorne, som gjorde en fin debut och tog poäng när han ersatte Fernando Alonso i säsongens andra lopp.
•••
Halo.

Det är det nya cockpitskyddet som teamcheferna har bestämt sig för att använda med från och med 2017. Jag skrev en artikel om det när det testades tidigare i år. Du kan läsa artikeln här.

Sida 196 av 390