Lill-Lövis och problemen inom F1

av Anna Andersson

Jag har haft möjligheten att låna ut tangentbordet till Stefan ” Lill-Lövis” Johansson vid ett par tillfällen under säsongen och här ger han sin syn på dagens racing.
Han gör det i tre delar och de är rätt långa, men mycket lärsvärda.
Här är den första:

Del 1 – Problemen

Efter det senaste mixtrande med reglerna i Formel 1, är det många som har påpekat allt som är fel med serien och vad som bör göras för att åtgärda det. Alla med ett intresse för racing verkar brinna för detta och det finns nästan lika många förslag till lösningar som det finns människor med åsikter.
F1 är och har alltid varit motorsportens kungaklass, men jag anser att det inte bara är F1 som måste ha en närmare titt på vilken riktning racing har tagit under de senaste åren.
Nästan varje form av motorsport i dag har blivit helt beroende av aerodynamik, mer specifikt av aerodynamiskt downforce, för att avgöra hastigheten på en viss bil. För varje år som går blir varvtiderna snabbare till dess att det kommer en regeländring för att bromsa ner farten till mer rimliga nivåer. Detta görs främst för att öka säkerheten.
Oftast väljer man att minska antalet hästkrafter. Det är en enkel lösning till dess att designers och ingenjörer hittar en ny väg runt problemet genom att öka greppnivåerna igen genom att man skapar en ännu bättre aerodynamik. Mellan två och tre år efter regeländringen är varvtiderna vanligtvis tillbaka till där de var innan reglerna ändrades.
Jämfört med mitten av 1980-talet är toppfarten på rakorna är betydligt lägre i dag, men varvtiderna har däremot krupit neråt på varje racerbana där det är möjligt att göra en rimlig jämförelse.
Varifrån kommer hastigheten som gör varvtiderna så mycket snabbare?

Naturligtvis kommer det från att hastigheterna i kurvorna är mycket snabbare i dag jämfört med för 30 år sedan. För dagens förare handlar det mest om momentum. Du försöker alltid att minska så lite som möjligt på farten genom kurvan eftersom det avgör varvtiden. Förr i tiden var bromsning och utgångshastighet mer avgörande faktorer.
Bortsett från något om det sker något mekaniskt fel på bilen eller att föraren av någon anledning tappar kontrollen över bilen, var sker de flesta
olyckorna?
Sist jag kollade, hände det i kurvorna!
Så varför måste varje professionell racingserie sänka motoreffekten för att öka säkerheten?
De minskningarna som görs nu ger en långsammare toppfart samtidigt som hastigheten i kurvorna fortsätter att öka varje år eftersom man tillåter utvecklingen av aerodynamiken. För mig är det är en helt meningslös utveckling.
Detta resulterar i att racingen blir mer och mer lidande, eftersom:
– Skillnaden mellan lägsta hastighet i mitten av kurvan och toppfart på följande raka
minskar avsevärt vilket i praktiken minskar möjligheten för en förare att få en bra
utgång och genom det ha bättre fart än bilen framför tills de kommer till nästa
inbromsnings område.
– Bromssträckor blir kortare och kortare eftersom toppfarten minskas och greppnivån höjs. Av naturliga skäl minimerar det möjligheten för en förare att bromsa sig förbi bilen framför.
– De flesta av de ”utmanande” kurvorna har försvunnit, både för en förare i en F1-bil och för en förare i någon
prototyp på toppnivå, eftersom aero greppet i snabba svängar är nu så högt. Legendariska svängar som Eau Rouge på Spa brukade vara en stor utmaning att ta med full gas även i en F1-bil, men i dag kan även de långsammaste F1 maskinerna gå på full gas på sitt tredje varv under tränignen. Det är knappt en kurva längre och det är likadant i en LMP1 eller LMP2 bil.
– Varje bil som är beroende av aero (framförallt ensitsiga och prototyper) förlitar sig främst på aerodynamik på framändan av chassit eftersom det påverkar vad som händer med hela bilen. Men när du följer en annan bil förstörs lufttrycket fram på bilen av den turbulens som skapas av den bilen du följer. Detta gör det ännu svårare att nå upp i den fart som krävs för att du ska kunna göra en omkörning på bilen framför, accelerationen är inte tillräckligt om bilarna är lika i toppfart.

Om vi ​​går tillbaka till hur det sett ut de senaste 30 åren och tittar på säkerheten så blir det tydligt att nästan alla allvarliga
(Elio De Angelis, Roland Ratzenberger, Ayrton Senna, Stefan Bellof) var så pass galna att de lika gärna skulle kunna ha lika lätt hänt idag. Den enda skillnaden är nu att både banorna och bilarna är mycket säkrare än de var då. Med största sannolikhet skulle Senna ha överlevt sin olycka om han hade suttit i en bil med dagens cockpitdesign. Bianchi’s olycka var därmot ännu galnare och jag anser att den aldrig borde ha fått hända.

Numera finns det inga banor eller kurvor kvar inom F1 som verkligen kräver sin förare. Bilarna har vuxit ifrån banorna. Idag handlar det mest om precision och träffa dina märkes punkter perfekt och naturligtvis om förmågan att förstå hur man får ut max av just den bilen med hjälp alla dom oändliga justeringar av knappar och reglage som nu finns tillgänglig på ratten. Förarna måste leka med dem hela tiden för att få ut det mesta av bilen, men de flesta av besluten när det gäller knapparna och reglagen bestäms ändå av ingenjörerna i depån.
Dessutom är banorna nu så tillrättalagda med rejäla avåkningszoner att förarna inte straffas om de går över gränsen. Alla förarna hittar gränsen för varje kurva inom fem till tio varv eftersom de helt enkelt kör utanför banbegränsningen och in på den blå asfalten till dess att man har hittat rätt. Det finns knappast en enda kurva kvar bär man verkligen måste sätta den för att inte köra ur.
Varvtiderna bestäms bokstavligen av tävlingsledningen och hur tuffa de är i sina bestraffningar mot förare som kör ut över banmarkeringen.
Därför saknas numera mod och djärvhet i de flesta av förarnas register.

För att bli en riktigt bra racerförare krävs en kombination av naturlig talang, en god förståelse för sin bil och förmågan att redovisa sina intryck av den förändrade dynamiken i bilen till sina ingenjörer. De bästa förarna har en högt utvecklad förmåga att kunna ”läsa” ett race – att konsekvent göra det mesta av de varje situation och ta det högsta antal poäng som tillåts av bilen som de har just den dagen.
Framför allt, kan en bra förare kombinera denna förmåga med viljan att sticka ut hakan när det behövs … Att ha förmågan att tänja på gränsen för vad både han och bilen normalt klarar av när det verkligen behövs och viktigast av allt, att det gör en skillnad.
Det är vad varje riktig racerförare längtar efter.
Ingenting i denna värld kan jämföras med känslan av att kliva in i det okända och hantera din bil på den absoluta gränsen, med gas och styrning samordnad i perfekt harmoni. Att komma ut ur svängen och veta att du har plockat ytterligare två eller tre tiondelar av en sekund.
Detta är vad vi lever för.
Att titta på Ayrton Senna under kvalet i Monaco var ren njutning, men nyligen fick men jag tag en gammal onboardfilm från när Juan Manuel Fangio körde på den gamla Nordschleife Nürburgring på 1950-talet och det är ännu mer fantastiskt. Jag fick tårar i ögonen, det är den mest fantastiska racingfilmen som jag någonsin har sett. Det är så enkelt, rent och vackert att varje racerförare borde se det och inspireras av det. Ratten var inte rak i mer än en sekund och han krossade sina motståndare .
Nu är det dags att gå tillbaka till skrivbordet och titta på racingens filosofi, göra om hela konceptet på hur man designar och bygger racerbilar. Den nya tekniken är fascinerande, men som jag ser det ska racingen framförallt handla om föraren.

•••

Stefan har skrivit ytterligare två delar, och de kommer framöver. Håll utkik!
•••

Den förre föraren Johnny Herbert har ett nytt förslag – låt förarna köra ett lopp på lördagen där man enbart samlar poäng till teamet och konstruktörsmästerskapet. Sedan körs ett lopp på söndagen som anbart handlar om det individuella VM.
– Hur vore det med 90 minuters träning och sedan kval på fredagen?, säger britten som kört 160 GP-lopp enligt motorsporttotal.
Sedan vill han ha en värmning och därefter en timmes racing som enbart räknas till märkes-VM. Sedan ett race på söndagen som enbart handlar om förarna, helt utan stallorder.
– Det är världens bästa förare, låt dem ta belsuten. Låt oss se vad som händer när de har en direkt duell med varandra, låt oss gå tillbaka till tiden med gladiatorspel.

Högre ljud – och tanka under racet?

av Anna Andersson

F1 behöver lösningar.
Inte ännu mer kritik.
Det anser Alain Prost och jag håller med honom. TV-sändningarna tappar tittare, skillnaden mellan teamen blir allt större och folk gnäller på att racingen är tråkig. Då måste man göra en förändring, men det hjälper inte att bara gnälla man måste hitta en lösning på problemet och det kommer att bli en enormt tuff uppgift.
Frågan är om det ens är möjligt.
De stora teamen vill naturligtvis anvädna F1 som grund till sin bilförsäljning. De bästa och coolaste grejerna ska testas i F1 och sedan kan man föra det vidare till var mans nivå. Red Bulls mål med hela sin satsning är att sälja mer sportdryck och när teamet väljer förare kikar man också på vilka marknader som man behöver profilera sig för att sälja mer dricka. Framgångar på racerbanan ger framgångar i affärerna.
De mindre privatteamen har inte alls samma budget och när pengarna och sponsorerna inte finns ja då blir det svårt att satsa. F1 är affärer och frågan är hur man ska kunna göra den lönsam för alla, för teamen, för sponsorerna, för TV-kanalerna och för fansen.
Alla som älskar sporten ska också lägga tid på att e den, men vem sitter och kikar på ett lopp i två timmar när det är avgjort efter den första kurvan?
Inte tillräckligt många och i en värld som snurrar allt snabbare gör framförallt inte den unga nya publiken det. DEn publik som ska betala för F1 framöver. De väljer andra saker.
Hur många under 30 lägger med glädje två timmar av sin dyrbara tid, dessutom mitt på en söndag, för att se på F1?
Inte tillräckligt många. Inte som F12 ser ut i dag.
Vill du läsa Alain Prosts tankar gör du det här
Vad tycker du?
•••
Max Verstappen har kört F1 i de österrikiska alperna Med snökedjor och allt.

Här kan du se hur det gick till.

•••
Många fans har gnällt på att ljudnivån varit för låg sedan man införde de nya motorerna 2014, men till i år blir det mer kräm i bilarna. Det så kallade ”wastegate”, som tidigare gått in i huvudavgasröret, nu ska ut via ett eget avgasrör.
– Egentligen uppfattar dina öron saker som skiljer sig något. Så i termer av vad du kommer att uppfatta: Med stängd wastegate, så kommer du att uppfatta att det är runt 14 procent högre ljud. Med öppen wastegate kommer det att vara omkring 20-25 procent högre. Så det är en ganska betydlig skillnad, säger Williams tekniske chef Pat Symonds till Sky Sports.
– Det här är ett naturligt steg. En hel del av ljudet är en funktion av cylindertrycket. Så ju högre cylindertrycket är desto högre ljud kommer ut. Och eftersom motorerna utvecklats på det sättet att man får kraft genom att få upp cylindertrycket – och vi har sett några betydande ökningar sedan början av 2014 i det cylindertryck som vi kör. Bilarna har blivit mer högljudda på ett naturligt sätt och de kommer att bli ännu mer högljudda i år tillsammans med de förändringar vi gjort i avgasrören.
•••
Man jobbar hårt för att göra F1 mer spännande. En av sakerna som diskuteras är att det återigen ska bli tillåtet att tanka under loppen.
Det bekräftar Jean Todt.
– Ja det stämmer, säger han till Autosport.
– Vet du varför man förbjöd tankningen? Det var för att minska kostnader, det var för dyrt att transportera själva tankanläggningen. Nu finns det modernare grejer och vi vet hur de fungerar. VI pratar om mindre än 500 0000 kronor om året och om det är bra för showen….Jag vill minska kostnaderna, men totalt sett spelar den summan ingen större roll inom dagens F1.
•••
Jost Capito har varit chef för VW Motorsport och vunnit tre VM-titlar i rally. Nu går 57-åringen vidare.
Till F1.
Han ansluter till McLaren och tar över Jonathan Neales jobb som McLaren Racing’s CEO
•••
Jean Todt träffade påven Franziskus och han bad påven att be för sin skadade vän Michael Schumacher.
– Jag frågade honom om han ville be för honom och han svarade att han gärna gjorde det, säger FIA:s president till motorsportmagazin.
– Franziskus vet vem Schumacher är och är också medveten om vilken olycka han råkat ut för. Michael Schumacher är en mycket viktig person för mig, som alla vet. Han är en del av vår familj.
•••
F1-teamet Haas är först ut med att presentera den nya bilen. Den 21 februari och presentationen sker online.
•••
Det blev ingen deal mellan Force India och Aston Martin. För ett tag sedan skrev jag här på bloggen att affären inte lär gå igenom och nu har Force India bekräftat det.
•••
Nikolas Tombazis är klar för Manor. Sedan 1992 har han arbetat för F1-team som Benetton, McLaren och Ferrari.

•••
Trevlig helg!

Magnussen in? Maldonado ut?

av Anna Andersson

Är Kevin Magnussen på väg tillbaka till F1?
Enligt The Telegraph förhandlar han med Renault, teamet som har köpt Lotus. Han har varit på plats i fabriken i Enstone och troligen handlar det om en plats som testförare, men det kan finnas en chans på en förarplats.
Pastor Maldonados sponsorer PDVSA har problem med ekonomin och oljepriset har sjunkit och då menar tidningen att det dansken kan komma in i teamet – om Maldonados oljepengar uteblir. Maldonado är troligen den förare som har allra mest sponsorpengar med sig, det snackas att den statliga oljekoncernen betalar mellan 30 och 35 miljober Euro varje säsong.
Magnussen körde en säsong i F1 för McLaren 2014, förra året var han testförare i teamet och körde premiären eftersom Fernando Alonso var skadad. Efter säsongen förlängde britterna inte hans kontrakt utan valde att satsa på GP2-mästaren Stoffel Vandoorne.

Här är listan över F1-förare 2016:
Mercedes:
Lewis Hamilton/Nico Rosberg
Ferrari:
Sebastian Vettel/Kimi Räikkönen
Williams:
Valtteri Bottas/Felipe Massa
Red Bull: Dannil Kvyat/Daniel Ricciardo
Force India:
Sergio Perez/Nico Hülkenberg
Lotus:
Pastor Maldonado/Jolyon Palner
Toro Rosso:
Max Verstappen/Carlos Sainz Jr
Sauber:
Felipe Nasr/Marcus Ericsson
McLaren:
Fernando Alonso/Jenson Button
Manor F1:
Haas:
Romain Grosjean/Esteban Gutierrez

Manor har inte presenterat några förare än, men Mercedes, som levererar motorer till teamet, vill gärna placera DTM-mästaren Pascal Wehrlein i teamet och det mesta tyder på att han får en plats där – även om det inte är bekräftat än.
•••
Red Bull bryr sig inte om några gränser. Nu har man släpat upp en F1:a i Alperna:

Bilen är på plats i Kitzbühel och det finns väl bara en väg ner?

•••
Mercedes boss Toto Wolff fyllde 44 år för någon dag sedan.
Här är hans presenter från teamet:

•••
På återhörande
/Anna

Extra test för stora team

av Anna Andersson

McLaren satsade stort, men var den stora besvikelsen 2015.
2016, efter ett års samarbete, är teamet betydligt mer ödmjukt.
– Ska vi vara ärliga så vill vi som stall vara bland de tio bästa under kvalet, säger Hondas sportchef Yasuhisa Arai till F1.com.
– Vi vill lösa de problem som vi har med ERS och vi vill se till att vi får ordning på tillförlitligheten före tävlingen i Melbourne.
Men samtidigt påpekar han att vinterpausen är för kort.
– Vi behöver mer tid än tre månader på oss för att se åt vilket håll det lutar.
•••
Mercedes högste chef Dieter Zetsche är otroligt nöjd med sina förare – en rockstjärna och en småbarnspappa.
– De lever två skilda världar och vi ska vara otroligt lyckliga över det. Det är den perfekta förarduon, säger han till AutoExpress.
– Så länge Lewis vinner lopp och följer de värden som vårt märke står för kan han leva det liv han vill vid sidan av.
•••
Marcus Ericsson är på plats i Schweiz. Han och Felipe Nasr testat ut sina sitsar för årets säsong. Förarstolen är som de flesta av er redan vet gjuten efter föraren.
En annan nyhet hos Sauber är att Giampaolo Dall’Ara lämnar teamet efter 15 år och han ersätts av Tomothy Malyon.
– Vi är väldigt nöjda med att meddela att Tomothy Malyon blir vår nye chefsingenjör. Tim har arbetet över tio år för en av de stora F1-teamen. Vi är säkra på att vi kan dra nytta av hans stora erfarenhet i målet att förbättra vår prestation, hälsar Sauber via F1.com.
Malyon kommer närmast från Red Bull där han var tävlingsingenjör.
Årets F1-säsong startar på allvar den 22 februari då de första försäsongstesterna inleds i Barcelona, Spanien, men de första testerna genomförs faktiskt redan i januari.
I slutet av månaden ska nämligen Ferrari, McLaren-Honda och Red Bull testa olika prototyper av regndäck på Paul Ricard Circuit i Franskrike.
Då får man bara använda fjolårets bilar och inte heller testa några inställningar eller andra nyheter på bilarna. FIA kommer att ha delegater på plats för att se efter att inget av teamen gör någonting som inte är tillåtet – alla ni som brukar följa F1 vet ju att F1 är en ständig jakt på gråzoner så FIA:s killar lär ha lite att göra….
Efter testet är det tänkt att alla team som inte är på plats ska få ta del av resultatet.

Stålmannen, comebacken och nykomlingen

av Anna Andersson

Haas F1-team är redo för säsongen.
Teamet har klarat krocktestet och får vara med under de första F1-testerna i Barcelona. Det amerikanska teamet som debuterar i F1 2016 har varit först med att klara det obligatoriska testet och det verkar som om teamet med förarna Romain Grosjean och Esteban Gutierrez är betydligt bättre rustat än vad de senaste nykomlingarna i F1 har varit.
Haas har mycket erfarenheter med sig från den amerikanska racingen och man samarbetar med Ferrari som levererar så väl motor som andra delar till bilen.
•••
Den mest spännande rookien 2015, Max Verstappen, hoppas på ännu större framsteg 2016. Detta beroende på att man lämnat Renault som motorleverantör och från och med 2016 kör med Ferraris motor från 2015.
– Det är förmodligen det största steget framåt för oss. Jag har stora förväntningar, säger Verstappen enligt motorsportmagazin.
– Jag förväntar mig att den ger oss en sekund per varv ungefär och det är mycket. Därför har jag stora förväntningar och jag tror att vi kan ta ett större steg framåt än våra direkta konkurrenter.
•••
Okej, Nico Rosberg och Lewis Hamilton är varnade – stallchefen Toto Wolff har fått sina födelsedagspresenter och är redo för säsongen:

•••
I helgen avled Maria Teresa de Filippis, hon var den första kvinnan som körde F1. Mellan 1958 och 1959 var hon anmäld till fem lopp. Debuten skedde i Monaco 1958, men då klarade hon inte av att kvala in till racet. I Belgiens GP kvalade hon in och tog sig också i mål, det var fatiskt enda gången hon lyckades med det. I Italien och Portugal bröt hon sedan hon med motorproblem och i Monacos GP 1959 klarade hon inte av att kvala in. de Filippis har varit en viktig del av motorsporten sedan dess, efter det att hon lade av som 32-åring har hon bland annat varit vicepresident i International Club of Former F1 Grand Prix Drivers.
Maria Teresa de Filippis blev 89 år gammal.

2016 – dags för det senaste snacket kring F1

av Anna Andersson

Julen är officiellt förbi, även om inte granen ska ut före 20 dag Knut. Men nu är det dags att dra igång bloggen igen. Det har varit lugnt under jul och nyårshelgerna – det mest spännande i nyhetsväg är väl ryktena kring Lindsey Vonn och Lewis Hamilton.

En text hittar du här.

Annars har Mario Illen, som förväntat, skrivit på för Renault.
– Jag gjorde det för två veckor sedan, säger han till Blick.
– Men det finns inte mycket tid.
Den åsikten delar Renaults VD Carlos Ghosn:
– Men ser vi till hur motiverat teamet är så tror jag att det tar tre år till dess att vi kan vara med och konkurrera i toppen, sa han till le Figaro.
Och managing direktor Cyril Abiteboul håller med:
– Jag måste erkänna att det har varit en del frustration på banan och vi hade gärna gjort ett bättre jobb åt Red Bull och Toro Rosso, men vi visste hela tiden att vårt primära mål var att lösa de problem som vi hade. Vi hoppas att vi nu har den strategi, den tid och de resurser som krävs för att vi ska lyckas med det de kommande åren.
•••
Om Nico Hülkenberg får ett erbjudande av Ferrari ( Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter säsongen) låter Force India honom gå. När vi är inne på Force India är det nu klart att Aston Martin inte tar över teamet.
Men det kan bli ett annat team i F1 framöver, Ferrari vill gärna se Alfa Romeo i mästerskapet.
– Det vore absolut möjligt, sa Ferraris chef Sergio Marchionne i samband med att Ferrari introducerades på börsen i Milano.
– Vi måste se över hur vi ska lösa det. Det vore svårt för Alfa Romeo och komma tillbaka utan stöd från ett annat team.
•••
En F1-ikon är död. Tyler Alexander, som var med och grundade McLaren har avlidit. Han blev 75 år.

•••
Efter 15 år hos Sauber lämnar ingenjören Giampaolo Dall´Ara teamet. Enligt motorsportmagazin ska han arbeta för BMWs DTM-team framöver.
•••
Det dyker upp ett nytt team på startlinjen i år. Hr kan du följa med bakom portarna hos Haas F1:

•••
Felix Rosenqvist får chansen i USA.
Mer om det läser du här:
•••
Det känns skönt att skriva lite F1 igen och jag hoppas att ni hittar tillbaka till bloggen, öppnar diskussionen och är med under uppladdningen inför F1 2016. Jag kommer att uppdatera bloggen regelbundet framöver.
Må gott

Anna

Vettel mer Ferrarista än vad Alonso någonsin var

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har bara tillbringat ett år hos Ferrari, men enligt chefen Sergio Marchionne är han redan mer omtyckt än Fernando Alonso.
– Fernando var här i fem år, men var mindre Ferrarista än Vettel som varit här i ett år. Det handlar om identitet och hur man identifierar sig med teamet, säger Sergio Marchionne till Autosport.
Bland annat hyllar han tysken som häll ett tal på italienska tidigare i december:
– Det var även 1200 människor där och Sebastian höll talet på perfekt italienska. Självklart hade han lärt sig det utantill, men det var perfekt. Otroligt. Han hade verkligen förberett sig.
– Han har blivit en del av Ferrari, som någon som alltid varit här.
•••
Christian Horner tror att det blir en tuff säsongsstart för Red Bull 2016, men han anser ändå att teamet har det bra förspänt.
– Starten kommer att vara svår för oss, men vi kommer att göra framsteg under den andra halvan, säger Christian Horner till motorsport.com.
•••

Så ser föraruppställningen ut för 2016:

Mercedes Lewis Hamilton Nico Rosberg
Red Bull Daniel Ricciardo Daniil Kvyat
Williams Valtteri Bottas Felipe Massa
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
McLaren Fernando Alonso Jenson Button
Force India Sergio Perez Nico Hülkenberg
Toro Rosso Max Verstappen Carlos Sainz
Renault Pastor Maldonado Jolyon Palmer
Manor
Sauber Marcus Ericsson Felipe Nasr
Haas Romain Grosjean Esteban Gutierrez

Kevin Magnussen arbetar fortfarande för en plats 2016 och det enda teamet som inte har sina förare klara är Manor, även Pascal Wehrlein, som vann DTM i år, är intresserad av en förarplats hos bottenteamet. Han stöttas av Mercedes som hoppas kunna säkra dealen inom fyra till fem veckor.

•••
För övrigt slutar BBC att sända F1 i Storbritannien, Channel 4 tar över rättigheterna – det betyder att de sänder tio lopp live och resten i sammandrag. Channel 4 har lovat att det inte blir någon reklam under loppen. Anledningen till att BBC hoppas av är att pföretaget ( public service) ska sänka sina kostnader.

Alfa Romeo till F1?

av Anna Andersson

Enligt Ferraris högsta chef Sergio Marchionne kan Alfa Romeo komma tillbaka till F1. Han är också VD för Fiat Chrysler Automobiles och Fiat Chrystler köpte Alfa Romeo 1986.
– Det är fantastiskt att Alfa Romeo fortfarande finns med i folks hjärtan, sa han till reportrar under jultalet i Maranello tidigare i veckan.
– Därför funderar vi på att ta det tillbaka till F1, som vår konkurrent. Det är viktigt för Alfa att komma tillbaka.
Alfa Romeo tävlade i F1 under två perioder, 1950-51 då Giuseppe Farina och Juan Manuel Fangio vann VM-titlarna, samt 1979-1985. 2015 körde Ferrari med Alfa Romeos logga.
När vi ändå är inne på den presskonferensen så hotade samme Marchionne med att Ferrari skulle lämna F1 om man gör en förändring på motorreglementet.
Mer om det kan du läsa här.
Ferrari har varit med i F1 sedan starten 1950 och har faktiskt en vetorätt.
•••
Stars and cars i Tyskland. Mercedes stora show.
Här fanns en svensk stjärna med och han lyser nästan lika starkt som Lewis Hamilton. Nu är Felix Rosenqvist i USA för att testa Indy Light.

•••
Vet ni vilken förare som kört flest tävlingskilometer 2015?
Sebastian Vettel, Ferrari.
Han körde 5681 km.
Mer statistik kommer framöver.
•••
Circuit of the Americas har ekonomiska problem, men om man inte klarar av att arrangera ett F1-lopp där är Gene Haas övertygad om att en annan bana tar över:
– Om COTA tyvärr inte lyckas tror jag att vi kör loppet någon annanstans i USA, säger ägaren till det nya F1-teamet Haas.
– Vi vill ha ett race i USA och jag tror att Bernie Ecclestone vet hur viktigt det är.
Som det ser ut nu är det 21 lopp nästa år, från 20 mars till 27 november.

Exklusivt: Lill-Lövis betyg på F1-säsongen 2015

av Anna Andersson

Under hela säsongen har Stefan ”Lill-Lövis ”Johansson gjort inslag på bloggen och delat med sig av sina analyser och tankar. Självklart vill han dela med sig av en summering också. Den kommer här, något sent eftersom han befann sig i Abu Dhabi på det sista loppet och stannade kvar under GP2-testerna. Där var det strul med telefonen och med internetuppkopplingen och lägg där till att han var på banan för att följa testerna. Han samarbetar ju med Felix Rosenqvist, svensken som vunnit allt som en F3-förare kan vinna.

– Felix hade bra pace redan efter ett fåtal varv på första dagen, körmässigt är det inga problem att han hänger med. Faktum är han har kört mot och slagit de flesta av dagens GP2-förare under tidigare säsonger av F3.
– Andra dagen testade han med det team som han van F3 titeln med i år, Prema. Det stallet har precis tagit över ett annat team, i princip skedde övergången dagen innan testerna, och därför var det lite knepigt med förberedelserna av bilarna och den bilen Felix körde hade massor med små problem vilket betydde att han inte kunde köra något ordentligt varv på hela dagen. Det slutade med att gasen hängde sig vilket ledde till att han gjorde en lätt avåkning och inte kunde fortsätta mer.

•Vilka förutsättningar har Felix?
– Vi får se hur det går när alla teamen har samlat sin data, det är många variabler som spelar in, och alla teamen har en budget dom måste möta på ett eller annat sätt. Det gör det extra svårt för en förare som Felix som i princip bara litar på sin stora talang och inte något gigantiskt ekonomiskt stöd.
–  GP2 är lite konstig klass med tanke på att däcken är byggda för att bara hålla ett antal varv, tanken var väl att dom skall likna F1 däcken, men det betyder i princip att man bara kan köra ungefär 5 varv innan däcken är helt slut. I slutändan betyder det att all fokus måste läggas på att få ut det bästa ur däcken på ett fåtal varv, vilket i min uppfattning är helt ologiskt i en juniorklass där prioriteten borde vara att ge förarna så mycket tid i bilen och så mycket tid i racesituationer som är möjligt.

Men nu vänder vi till F1 och Stefans analys av F1 2015:
Året som gick tillhörde Mercedes och Lewis Hamilton. Det var väl ganska väntat egentligen, ofta är det ju så att det teamet som har funnit det där lilla extra när man gör om reglerna behåller det. Det tar enormt mycket tid och resurser att hämta in ett sådant övertag. Vi såg det på McLaren-Honda under 1988-1991, på Ferrari under början av 2000-talet, på Red Bull 2010 till 2013. Nu är det Mercedes som dominerar. Kanske var det lite överraskande att Ferrari skulle ta ett sådant stort steg framåt och att McLaren skulle falla så djupt åt andra hållet. Men i det stora hela tycker jag att säsongen var mer eller mindre som vi hade förväntat oss.

Här är mina vinnare 2015:

Lewis Hamilton

Han var mer dominant än tidigare och vann titeln rättvist. När Nico Rosberg väl kom tillbaka in i matchen var det för sent. Därför är det svårt att få något riktigt bra mått på hur bra Nico egentligen var och hur mycket som Lewis slappnade av på slutet. Var det så att Nico hittade den där magiska inställningen till slut? Var det förändringen i Singapore som gav honom den skjuts han behövde? Vi får vänta och se till nästa år. Ofta är det så att en liten ändring på bilen kan ha en otroligt stor påverkan hur en förare förbättras. Det handlar alltid om att vara komfortabel med bilen, att ha förtroende för att den skall göra det du vill. Då kan man gå lite djupare in i varje sväng, ge gas lite tidigare i utgångarna och allting flyter på ett helt annat vis. Det handlar kanske bara om inte en halv tiondel per sväng, men det räcker för att pendulam skall skifta så en förare har det där lilla övertaget jamfört med sin stallkompis.

Max Verstappen

Han överraskade alla och gjorde ett jättebra jobb. I början var många tveksamma till en 17-åring i F1 och på vilken racepace han egentligen hade. Han hade kört F3 tidigare, men bilen var snabb vilket ledde till att både han och teamkollegan Carlos Sainz körde bra. Verstappen stod ut under hela året och gjorde en säsong som var mer än bra. Nästa år har han betydligt mer att bevisa, trycket på honom ökar och alla kommer att vänta sig magiska resultat hela tiden. Alla hans omkörningar i år hade kunnat gå fel om inte den förare han åkte om hade gett upp kurvan. Det handlar om så små marginaler att det blir rätt eller fel och det går alltid i vågor. Titta på Grosjean för några år sen, han började första året med djärva omkörningar, året efter gjorde han i princip inget annorlunda men varenda gång så blev det fel och han kraschade med någon konkurrent och då skrev givetvis hela presskåren i depån av honom som en galning och han var slut och borde stängas av och så vidare. Vi kommer inte att veta exakt hur bra han är tills han sitter i ett toppstall där kravet är att han måste leverera varje gång han kör ut på banan, det är en helt annan dynamik och mycket mer press än vad han har haft i år.

Force India

Det var det stall som förbättrade sig mest från början av säsongen till slutet av den, trots att man hade väldigt begränsade resurser. Man hade ingen ny bil i början och väntade med den till sommaren eftersom man inte hade några pengar under början av året, men i slutet av säsongen var teamet uppe bland de fem bästa flera gånger, tog poäng i varje race efter sommaruppehållet och slutade femma i märkes-VM.

Här är mina förlorare 2015:

McLaren-Honda

Det klassiska teamet kom näst sist i märkes-VM och fajtades med Manor på banan. Det var den största missräkningen av alla. Att ett team med den organisation och struktur, två förare som vunnit VM och med sådana resurser kan falla så lågt är nästan ofattbart. Det mesta hade naturligtvis med den nya motorn från Honda att göra, men teamet vet nog själva också att resten inte heller var det som man hade förväntat sig.

Red Bull

Motorn var inte bäst i världen, man hade mycket strul med Renault och bröt också med motorleverantören (för att sedan skriva ett nytt avtal efter säsongen), men jag tror inte att varken chassit eller teamet fungerade perfekt heller. Det sättet de hanterade motorsituationen och skilsmässan med Renault på imponerade inte och det är inte svårt att förstå varför ingen annan fabrikant ville jobba med dem efter alla elaka kommentarer som teamets medlemmar hävde ur sig efter i princip varje race. Man kan inte vinna hela tiden, racing går alltid i vågor, precis som all annan sport. Dom kanske borde titta på spelarentrén i Wimbledon där det står några rader från Rudyard Kiplings berömda dikt IF, “If you can meet with triumph and disaster, and treat those two impostors just the same”

Pastor Maldonado

Han verkar inte ens kunna undvika sin egen skugga. Han hittar alltid någon att krocka med och det märkligaste är väl att det aldrig är hans eget fel. Det verkar inte som om han lär sig någonting av sina misstag.

Det bästa racet 2015:

USA:s GP i Austin var bra, men det berodde mycket på omständigheterna, väderförhållandena var svåra, kvalet och träningarna regnade bort och det hände hela tiden något oväntat. Det gjort att alla var tvungna att improvisera och köra mer på känsla än på data och det ger alltid ett bättre resultat för publiken. Så var det även i Ungern. Det racet var också väldigt bra, även om Ungern är en bara med väldigt konstiga förutsättningar, det är en märklig greppnivå där. Överlag kan vi säga att det var tydligt att när Mercedes inte fick ihop sin strategi så var Sebastian Vettel och Ferrari beredda, det var precis samma sak som Red Bull och Daniel Ricciardo gjorde förra året. Jag hoppas att vi kan få se ännu fler jämna fajter nästa år.

Marcus Ericssons 2015:

Han förbättrade sig mycket jämfört med sitt första år i F1, han gjorde inga större misstag och körde stabilt. Han hade en bra match mot sin stallkompis, även om poängen är lite missvisande. det var betydligt jämnare mellan dem än vad VM-tabellen visar. Nu får vi se hur det går nästa år när hans teamkollega Felipe Nasr kör sin andra säsong i F1, då kör de mer på samma villkor. Båda förarna gjorde det bra med tanke på materialet, det går inte att köra snabbare än bilen tillåter det ser vi också på McLaren där förare Som Jenson Button och Fernando Alonso lågt längst bak i många lopp.

Saubers 2015:

Ser vi till Ericssons team så gjorde man det bra, med tanke på vilka resurser man har. Jämfört man med förra året så tog de ett rejält kliv framåt och de gjorde ett mycket bättre jobb. Men generellt sett är det så att samtliga team som ligger i mitten och nedre delen av VM-tabellen lyckas få till en bil bra ett år, vilket kanske är mer tur än skicklighet, och nästa år är de ute och cyklar igen. De har betydligt mindre resurser att jobba med och måste satsa allt på ett kort. Att Sauber lyckades under inledningen av säsongen i år berodde också mycket på att många av de etablerade teamen inte var så bra som de borde vara, när de gjorde bort sig var Sauber på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Nu önskar jag er alla en god jul och ett gott nytt år så hörs vi förhoppningsvis framöver.

Stefan
•••
McLaren-Honda ser med tillförsikt fram mot säsongen 2016.
– Bortsett från filosofin kommer allt att förändras, nästa års bil gör redan bättre resultat än vad årets bil gjorde vid samma tidpunkt, säger teamchef Eric Boullier.
Honda bygger en ny motor till 2016:
– Nu vet vi vilka svagheter som motorn hade 2015 och det kan vi förändra till säsongsstarten, säger Yasuhisa Arai.
•••
För Nico Rosberg har 2016 redan startar:
– Ni kommer att se en Rosberg som utvecklats, en som har lärt sig av misstagen detta år och en person som kommer ha fördelar av det som hände i de avslutande loppen. För mig är säsongen igång, säger han till Sport Bild.
– Alt måste vara perfekt, varje träning, varje race. På alla banor. Nivån är väldigt hög och man kan inte göra minsta lilla misstag och det var tet problem för mig att jag startade efter Lewis i två tredjedelar av loppen. Inget snack om saken.
Han f¨ också frågan vilken förare han hade valt som teamkollega till sig själv – om han varit teamchef:
– Lewis. Han är riktigt vass och de framgångar som vi har nått de senaste åren visar att teamet har gjort rätt.

•••
För övrigt tror jag att det i dag är exakt 100 dagar till säsongspremiären 2016.
Nu räknar vi ner – och därför fick jag precis detta av Pirelli:

Milan, December 11, 2015 – Pirelli will bring the following three compounds to the opening round of the 2016 Formula One season in Australia:
P Zero White medium
P Zero Yellow soft
P Zero Red supersoft

These are the tyres that Pirelli has said must be used at some point in the race:
One set of P Zero White medium
One set of P Zero Yellow soft.

Each driver must have both these sets available for the race, and must use at least one of them.

There are the tyres assigned for Q3 in qualifying:
One set of P Zero Red supersoft

Following on from the 2016 regulations, each driver must save one set of the softest of the three nominated compounds for Q3. This set will be given back to Pirelli after Q3 for those who qualify in the top 10, but the remaining drivers will keep it for the race – as is the case currently.

The teams are free to choose the remaining sets; making up 13 sets in total for the weekend.

Red Bulls nya deal

av Anna Andersson

Red Bull med motorer från TAG Heuer. Ja så låter det utåt. Bilen ska till och med heta Red Bull Racing-TAG Heuer RB12 och klockföretaget är också huvudsponsor – men motorerna kommer 2016 från Renault.
Renault har ett eget fabriksstall 2016, där ligger fokus och enligt det nya avtalet betalar Red Bull sina motorer själva och de två företagen har inget sponsorsamarbete framöver. Red Bull bryter därför med huvudsponsorn Infiniti, Nissans lyxmärke, som varit en del av teamet sedan 2011. För det tidigare mästarteamet är detta motoravtal en nödlösning eftersom varken Mercedes eller Ferrari ville sälja sina motorer till Dietrich Mateschitz, 2017 vill Red Bull däremot ha en annan motorleverantör.
TAG-Heurer har för övrigt samarbetet med McLaren tidigare, men lämnar det klassiska brittiska stallet efter 30 år tillsammans.
•••
Toro Rosso, som har samma ägare som Red Bull, kär nästa år med motorer från Ferrari.
När vi ändå är inne på ämnet Ferrari så ska Ferrari bryta med moderkoncernen FIAT-Chrysler i januari och lanserar på börsen i Milano, Italien.
•••
Njut nu lite av lugnet inför julen, för motorsäsongen drar igång snabbare än man förväntar sig. Jag kommer att hålla igång bloggen, inte skriva riktigt lika ofta som under säsong, men den ska uppdateras. Allt beror lite på vad som händer inom F1-världen.
På lördagarna är det dessutom alltid motor i Sportbladet, i alla fall i tidningsversionen.
Vi hörs!

Sida 204 av 390