Startsida / Inlägg

Exklusivt: Lill-Lövis betyg på F1-säsongen 2015

av Anna Andersson

Under hela säsongen har Stefan ”Lill-Lövis ”Johansson gjort inslag på bloggen och delat med sig av sina analyser och tankar. Självklart vill han dela med sig av en summering också. Den kommer här, något sent eftersom han befann sig i Abu Dhabi på det sista loppet och stannade kvar under GP2-testerna. Där var det strul med telefonen och med internetuppkopplingen och lägg där till att han var på banan för att följa testerna. Han samarbetar ju med Felix Rosenqvist, svensken som vunnit allt som en F3-förare kan vinna.

– Felix hade bra pace redan efter ett fåtal varv på första dagen, körmässigt är det inga problem att han hänger med. Faktum är han har kört mot och slagit de flesta av dagens GP2-förare under tidigare säsonger av F3.
– Andra dagen testade han med det team som han van F3 titeln med i år, Prema. Det stallet har precis tagit över ett annat team, i princip skedde övergången dagen innan testerna, och därför var det lite knepigt med förberedelserna av bilarna och den bilen Felix körde hade massor med små problem vilket betydde att han inte kunde köra något ordentligt varv på hela dagen. Det slutade med att gasen hängde sig vilket ledde till att han gjorde en lätt avåkning och inte kunde fortsätta mer.

•Vilka förutsättningar har Felix?
– Vi får se hur det går när alla teamen har samlat sin data, det är många variabler som spelar in, och alla teamen har en budget dom måste möta på ett eller annat sätt. Det gör det extra svårt för en förare som Felix som i princip bara litar på sin stora talang och inte något gigantiskt ekonomiskt stöd.
–  GP2 är lite konstig klass med tanke på att däcken är byggda för att bara hålla ett antal varv, tanken var väl att dom skall likna F1 däcken, men det betyder i princip att man bara kan köra ungefär 5 varv innan däcken är helt slut. I slutändan betyder det att all fokus måste läggas på att få ut det bästa ur däcken på ett fåtal varv, vilket i min uppfattning är helt ologiskt i en juniorklass där prioriteten borde vara att ge förarna så mycket tid i bilen och så mycket tid i racesituationer som är möjligt.

Men nu vänder vi till F1 och Stefans analys av F1 2015:
Året som gick tillhörde Mercedes och Lewis Hamilton. Det var väl ganska väntat egentligen, ofta är det ju så att det teamet som har funnit det där lilla extra när man gör om reglerna behåller det. Det tar enormt mycket tid och resurser att hämta in ett sådant övertag. Vi såg det på McLaren-Honda under 1988-1991, på Ferrari under början av 2000-talet, på Red Bull 2010 till 2013. Nu är det Mercedes som dominerar. Kanske var det lite överraskande att Ferrari skulle ta ett sådant stort steg framåt och att McLaren skulle falla så djupt åt andra hållet. Men i det stora hela tycker jag att säsongen var mer eller mindre som vi hade förväntat oss.

Här är mina vinnare 2015:

Lewis Hamilton

Han var mer dominant än tidigare och vann titeln rättvist. När Nico Rosberg väl kom tillbaka in i matchen var det för sent. Därför är det svårt att få något riktigt bra mått på hur bra Nico egentligen var och hur mycket som Lewis slappnade av på slutet. Var det så att Nico hittade den där magiska inställningen till slut? Var det förändringen i Singapore som gav honom den skjuts han behövde? Vi får vänta och se till nästa år. Ofta är det så att en liten ändring på bilen kan ha en otroligt stor påverkan hur en förare förbättras. Det handlar alltid om att vara komfortabel med bilen, att ha förtroende för att den skall göra det du vill. Då kan man gå lite djupare in i varje sväng, ge gas lite tidigare i utgångarna och allting flyter på ett helt annat vis. Det handlar kanske bara om inte en halv tiondel per sväng, men det räcker för att pendulam skall skifta så en förare har det där lilla övertaget jamfört med sin stallkompis.

Max Verstappen

Han överraskade alla och gjorde ett jättebra jobb. I början var många tveksamma till en 17-åring i F1 och på vilken racepace han egentligen hade. Han hade kört F3 tidigare, men bilen var snabb vilket ledde till att både han och teamkollegan Carlos Sainz körde bra. Verstappen stod ut under hela året och gjorde en säsong som var mer än bra. Nästa år har han betydligt mer att bevisa, trycket på honom ökar och alla kommer att vänta sig magiska resultat hela tiden. Alla hans omkörningar i år hade kunnat gå fel om inte den förare han åkte om hade gett upp kurvan. Det handlar om så små marginaler att det blir rätt eller fel och det går alltid i vågor. Titta på Grosjean för några år sen, han började första året med djärva omkörningar, året efter gjorde han i princip inget annorlunda men varenda gång så blev det fel och han kraschade med någon konkurrent och då skrev givetvis hela presskåren i depån av honom som en galning och han var slut och borde stängas av och så vidare. Vi kommer inte att veta exakt hur bra han är tills han sitter i ett toppstall där kravet är att han måste leverera varje gång han kör ut på banan, det är en helt annan dynamik och mycket mer press än vad han har haft i år.

Force India

Det var det stall som förbättrade sig mest från början av säsongen till slutet av den, trots att man hade väldigt begränsade resurser. Man hade ingen ny bil i början och väntade med den till sommaren eftersom man inte hade några pengar under början av året, men i slutet av säsongen var teamet uppe bland de fem bästa flera gånger, tog poäng i varje race efter sommaruppehållet och slutade femma i märkes-VM.

Här är mina förlorare 2015:

McLaren-Honda

Det klassiska teamet kom näst sist i märkes-VM och fajtades med Manor på banan. Det var den största missräkningen av alla. Att ett team med den organisation och struktur, två förare som vunnit VM och med sådana resurser kan falla så lågt är nästan ofattbart. Det mesta hade naturligtvis med den nya motorn från Honda att göra, men teamet vet nog själva också att resten inte heller var det som man hade förväntat sig.

Red Bull

Motorn var inte bäst i världen, man hade mycket strul med Renault och bröt också med motorleverantören (för att sedan skriva ett nytt avtal efter säsongen), men jag tror inte att varken chassit eller teamet fungerade perfekt heller. Det sättet de hanterade motorsituationen och skilsmässan med Renault på imponerade inte och det är inte svårt att förstå varför ingen annan fabrikant ville jobba med dem efter alla elaka kommentarer som teamets medlemmar hävde ur sig efter i princip varje race. Man kan inte vinna hela tiden, racing går alltid i vågor, precis som all annan sport. Dom kanske borde titta på spelarentrén i Wimbledon där det står några rader från Rudyard Kiplings berömda dikt IF, “If you can meet with triumph and disaster, and treat those two impostors just the same”

Pastor Maldonado

Han verkar inte ens kunna undvika sin egen skugga. Han hittar alltid någon att krocka med och det märkligaste är väl att det aldrig är hans eget fel. Det verkar inte som om han lär sig någonting av sina misstag.

Det bästa racet 2015:

USA:s GP i Austin var bra, men det berodde mycket på omständigheterna, väderförhållandena var svåra, kvalet och träningarna regnade bort och det hände hela tiden något oväntat. Det gjort att alla var tvungna att improvisera och köra mer på känsla än på data och det ger alltid ett bättre resultat för publiken. Så var det även i Ungern. Det racet var också väldigt bra, även om Ungern är en bara med väldigt konstiga förutsättningar, det är en märklig greppnivå där. Överlag kan vi säga att det var tydligt att när Mercedes inte fick ihop sin strategi så var Sebastian Vettel och Ferrari beredda, det var precis samma sak som Red Bull och Daniel Ricciardo gjorde förra året. Jag hoppas att vi kan få se ännu fler jämna fajter nästa år.

Marcus Ericssons 2015:

Han förbättrade sig mycket jämfört med sitt första år i F1, han gjorde inga större misstag och körde stabilt. Han hade en bra match mot sin stallkompis, även om poängen är lite missvisande. det var betydligt jämnare mellan dem än vad VM-tabellen visar. Nu får vi se hur det går nästa år när hans teamkollega Felipe Nasr kör sin andra säsong i F1, då kör de mer på samma villkor. Båda förarna gjorde det bra med tanke på materialet, det går inte att köra snabbare än bilen tillåter det ser vi också på McLaren där förare Som Jenson Button och Fernando Alonso lågt längst bak i många lopp.

Saubers 2015:

Ser vi till Ericssons team så gjorde man det bra, med tanke på vilka resurser man har. Jämfört man med förra året så tog de ett rejält kliv framåt och de gjorde ett mycket bättre jobb. Men generellt sett är det så att samtliga team som ligger i mitten och nedre delen av VM-tabellen lyckas få till en bil bra ett år, vilket kanske är mer tur än skicklighet, och nästa år är de ute och cyklar igen. De har betydligt mindre resurser att jobba med och måste satsa allt på ett kort. Att Sauber lyckades under inledningen av säsongen i år berodde också mycket på att många av de etablerade teamen inte var så bra som de borde vara, när de gjorde bort sig var Sauber på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Nu önskar jag er alla en god jul och ett gott nytt år så hörs vi förhoppningsvis framöver.

Stefan
•••
McLaren-Honda ser med tillförsikt fram mot säsongen 2016.
– Bortsett från filosofin kommer allt att förändras, nästa års bil gör redan bättre resultat än vad årets bil gjorde vid samma tidpunkt, säger teamchef Eric Boullier.
Honda bygger en ny motor till 2016:
– Nu vet vi vilka svagheter som motorn hade 2015 och det kan vi förändra till säsongsstarten, säger Yasuhisa Arai.
•••
För Nico Rosberg har 2016 redan startar:
– Ni kommer att se en Rosberg som utvecklats, en som har lärt sig av misstagen detta år och en person som kommer ha fördelar av det som hände i de avslutande loppen. För mig är säsongen igång, säger han till Sport Bild.
– Alt måste vara perfekt, varje träning, varje race. På alla banor. Nivån är väldigt hög och man kan inte göra minsta lilla misstag och det var tet problem för mig att jag startade efter Lewis i två tredjedelar av loppen. Inget snack om saken.
Han f¨ också frågan vilken förare han hade valt som teamkollega till sig själv – om han varit teamchef:
– Lewis. Han är riktigt vass och de framgångar som vi har nått de senaste åren visar att teamet har gjort rätt.

•••
För övrigt tror jag att det i dag är exakt 100 dagar till säsongspremiären 2016.
Nu räknar vi ner – och därför fick jag precis detta av Pirelli:

Milan, December 11, 2015 – Pirelli will bring the following three compounds to the opening round of the 2016 Formula One season in Australia:
P Zero White medium
P Zero Yellow soft
P Zero Red supersoft

These are the tyres that Pirelli has said must be used at some point in the race:
One set of P Zero White medium
One set of P Zero Yellow soft.

Each driver must have both these sets available for the race, and must use at least one of them.

There are the tyres assigned for Q3 in qualifying:
One set of P Zero Red supersoft

Following on from the 2016 regulations, each driver must save one set of the softest of the three nominated compounds for Q3. This set will be given back to Pirelli after Q3 for those who qualify in the top 10, but the remaining drivers will keep it for the race – as is the case currently.

The teams are free to choose the remaining sets; making up 13 sets in total for the weekend.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB