Comeback i Mexico City

av Anna Andersson

Efter 23 års frånvaro är Mexikos GP tillbaka i F1-kalendern. Banan, Autodromo Hermanos Rodriguez, har fått sitt namn efter landets två mest berömda racerförarna i landet, bröderna Ricardo och Pedro Rodriguez. Den ligger i Mexico City och har byggts om de senaste åren, därför har den inte så mycket gemensamt med den bana som Nigel Mansell (Williams) vann VM-loppet på 1992.
Man har bland annat byggt upp ett stort stadionkomplex, ändrat en del kurvor och lagt ny asfalt på banan.

Den ska vara den snabbaste banan i kalendern, efter Monza. Hermann Tilke, som har ritat den hävdar att snittfarten ligger på ungefär 204 km/timmen, men att bilarna kommer upp på ungefär 385 km/timmen på start/målrakan.

Autodromo Hermanos Ridriguez
Banlängd: 4,313 km
Tävlingsdistans: 306,223 km (71 varv)
Däck: Soft/medium

•••
Tiderna som gäller i helgen:
Fredag:
Kl 17.00 Träning 1
Kl 21.00 Träning 2

Lördag:
Kl 17.00 Träning 3
Kl 20.00 Kval

Söndag:
Kl 20.00 Mexikos GP.

•••
Under eftermiddagens presskonferens fick Lewis Hamilton frågan om han tänkte hjälpa Nico Rosberg till andraplatsen i VM. Han svarade:
– Jag är här för att vinna.
Vidare sa han.
– Nu är det tillbaka till verkligheten, för mig är det alltid full fart framåt som gäller och vi har ett par lopp kvar att vinna i år.
Bara så ni vet. Hamilton satsar på tre segrar till.
Det gör hans teamkollega Nico Rosberg också. Han skrev i sin kolumn hos Bild att han mentalt startar om VM nu, det är ett VM på tre lopp och det tänker han vinna.
•••
McLaren har återigen dragit på sig rejäla straff, och återigen handlar det om PU-byten. Det ser ut som om Jenson Button flyttas tillbaka 50 platser i starten och Fernando Alonso tio.

•••
Vi hade en blöt helg i USA för lite mindre än en vecka sedan och et finns en stor risk att det blir en våt helg i Mexico City också. Enligt de första prognoserna är det är risk för regn under morgondagen, men det troliga är träningarna inleds när det är uppehåll.
Som det ser ut nu kan det mycket väl regna under lördagen också, men med lite tur är det uppehåll under kvalet. På söndagen är prognosen den samma – med andra ord är det risk för regn.

Rosberg om bråket med Hamilton

av Anna Andersson

Lewis Hamilton är världsmästare – men F1-cirkusen har redan rest vidare. I helgen gör Mexikos GP comeback i serien och mer om den banan kommer jag att skriva i morgon. I dag blir det ett nyhetsplock och har ni missat Stefan ”Lill-Lövis” Johanssons inlägg efter VM-titeln i söndags så klicka här och läs det.
•••
Nico Rosberg slängde tillbaka kepsen på Lewis Hamilton efter racet i Austin. Han var förbannad. På allt och alla. Så här skriver han själv om situationen:
”Jag var på väg mot segern, men av någon märklig anledning körde jag av eftersom bakdäcken bara snurrade. Det har aldrig hänt mig tidigare. Jag är helt enkelt förbannad, på mig, på Lewis och på hela situationen under USA:s GP. Ja, på allt.
Sådant är livet för en idrottsman och jag snackar inte om att jag förlorade VM-titeln, den har Lewis förtjänat i år, men i Austin vann inte Lewis loppet. Jag förlorade det. Jag har inga problem med misstag som man kan förklara, men att en annan förare är bättre eftersom han var snabbare. Det kan man acceptera, men just nu känns det som om det är någon som har någonting emot att jag ska nå framgångar i år. En osynlig motståndare som är enormt svår att besegra. Vissa kallar det för öde, andra för otur.
Den starten Lewis gjorde var inte okej. Han sköt över målet. Jag var först, mitt i kurvan och han måste lämna plats, men istället så tryckte han ut mig och körde in i mig. Det var bara tur att vi båda kunde köra vidare. Det var ett steg för långt över gränsen.

Vi har regler, internt inom teamet och jag höll mig till de reglerna, det gjorde tyvärr inte Lewis.”

Lewis Hamilton lägger inget värde i Rosbergs reaktion:
– Jag kan absolut förstå det. Det värsta är att ha mig som teamkollega. Han var besviken på sitt eget misstag, då kan man inte alltid hantera sina känslor. Det är ingenting som jag belastar honom för.

•••
Det är många team som har ekonomiska problem och nu ställer sig Force India i den kön. Teamet som inte hade någon bil färdig när det var försäsongstester har kommit ikapp på banan och tog en pallplats med Sergio Perez i Ryssland, men ekonomiskt är det tufft.
– När säsongen är slut kan vi inte heller betala, säger teamchef Robert Fernley till Autosport.
– Vi försöker därför att jämna ut det hela för att ha ett jämnare pengaflöde, vintern är vårt största problem.
Därför ber man nu Bernie Ecclestone om ett förskott, men för att få det så måste alla teamen vara överens.
•••
I dag är det onsdag och McLaren-Hondas förare Fernando Alonso och Jenson Button har ingen aning om de får köra med de nya eller de gamla motorerna i helgen.
•••
Danny Sullivan, som kört F1 och Indy Car, hjälper domarna i Mexiko. Han har haft uppdraget två gånger i år Spielberg och Monza. Han vann Indy 500 1985 och blev mästare i serien 1988, han körde F1 för Tyrell 1983 och lade ner sin egen aktiva karriär 2004 när han körde LeMans.
•••
Happy Birthday Mr E.
Bernie Ecclestone fyller 85 år i dag.
Han fick frågan av BAMS, Bils am Sonntag, om han skrivit sitt testamente?
– Varför? Jag har gott om tid, var svaret.
Dessutom påpekar han att han har ätit lite för mycket den sista tiden och måste banta….
•••
Kevin Magnussen, är fortfarande testförare hos McLaren-Honda, men söker annat till nästa säsong. Han hoppas på F1, kanske Manor Marussia, men ska också testa LMP1 för Porsche.

Lill-Lövis: Det kan knäcka Hamilton

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann VM i helgen och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson får här chansen att ge sin syn på Hamiltons tredje titel och Saubers krasch.

” Lewis Hamilton vann VM-titeln i Austin, Texas.
För en gång skull var det ett spännande lopp med mycket action, det blir ju ofta så när det är oförutsägbara omständigheter, där ingenjörerna inte kan planera allt från början. Det verkar som nästan alla bra F1 lopp numera är de som påverkas av helt oförutsedda omständigheter som inte har varit möjliga att planera i förhand.
Som förare måste man göra det bästa av situationen. Det är otroligt svårt eftersom man inte vet riktigt hur förhållandena är. Det kan regna massor, lite eller ingenting under en kort tid och det ligger vatten på banan. Dessutom så hinner man inte köra in sig själv och bilen på banan. Samtliga varv är olika de föregående, det beror på hur hårt det regnar och var på banan det regnar. Det är svårt, men som förare är det kul och mycket mer utmanande än under mer normala förhållanden. Av någon anledning tror man alltid att man ska kunna göra ännu bättre ifrån sig, speciellt om man inte sitter i den bästa bilen.
Som åskådare tycker jag att det är rätt intressant att det trots regn är de bilarna som är bäst under andra delar av säsongen som dominerar även under svåra väderförhållanden. Det är många som säger att det jämnar ut sig när det är dåligt väder och att de bästa förarna har chanser att vinna även om de sitter i en sämre bil, men det är tydligt att en förare måste ha en bra bil för att vara först i mål. Utan en riktigt bra motor och rätt downforce det har du fortfarande ingen chans.

Det var helt rätt att Lewis vann titeln. De är hans tredje och den var väldigt välförtjänt. Han har dominerat hela säsongen, han har vunnit mer än någon annan förare i år, han gör färre misstag än någon annan, han har kvalat bäst och det är skillnaden. Det är en unik situation i F1 i år eftersom Mercedes är så dominanta. Den enda förare Hamilton måste bry sig om är egentligen Nico Rosberg som är hans teamkollega. Kontrollerar han honom så kontrollerar han mästerskapet.
Hamilton har varit på topp hela säsongen, från det första racet och är en rättvis mästare. Det enda som var något överraskande var väl att han tog titeln så tidigt. Egentligen hade ju Rosberg situationen under kontroll i USA, men så gjorde han ett misstag och de där misstagen är ödesdigra. Hamilton var, vid sidan av Sebastian Vettel, den enda föraren i hela fältet som inte gjorde något misstag och det är skillnaden mellan att vara en riktigt bra förare och en mästare.
Om Mercedes dominans fortsätter tror jag att Lewis Hamilton kan vinna tre till fyra titlar till. Just nu är det egentligen bara ett team som gäller, så var det inte ens när Michael Schumacher dominerade. När han körde så var det ett par förare till som kunde vinna och han var ibland tvungen att ha hjälp av sina teamkollegor för att vinna, nu kan ingen vid sidan av Mercedes vinna – om inte Mercedes klantar till det förstås och det har ju hänt ett par gånger i år.
Det var lite debatt om hur starten gick till och Rosberg hävdade att Hamilton tryckte ut honom, men när det är så blött och båda går så djupt in i svängen kan inte båda ha samma grepp. Det är lätt att glida ut lite och det går inte att räkna med att man ska hålla innern tajt där. Det var tuff racing, men det är racing och då kan man inte skylla på någon.
Det har också snackats om att Rosberg är en dålig förlorare, men jag tycker snarare att han är en för god förlorare. Hade jag varit i samma situation hade jag varit jätteförbannad och jag tycker nog att Rosberg är lite för accepterande när han förlorar. I den situationen han och Hamilton är i så måste det finnas lite hat, framförallt från Rosbergs sida så att han blir ännu mer taggad.
Sport på högsta nivå är krig utan vapen och då måste man använda sig av alla medel man har. Jag minns när Nelson Piquet och Nigel Mansell var teamkompisar i Williams och slogs om mästerkapet. Där gick Piquet över alla gränser som fanns för att störa Mansell mentalt, han hävdade till och med att Mansells fru var den fulaste kvinnan som någonsin fötts. Det fanns tabun – men i slutändan var det Piquet som vann VM-titeln.

Jag tror att det sättet är det enda som Rosberg rå på Hamilton, det han gör nu räcker inte. Hamilton har vuxit för mycket i år, tidigare var han känslig och så fort något störde honom så påverkade det hans psyke och han vek ner sig. Nu har han självförtroende och kan ta sig förbi motgångar. För att Rosberg ska kunna slå Hamilton så krävs det att han är bättre på alla plan, han måste skaka om honom på något sätt så att han tappar sitt flyt på banan och i teamet. Rosberg måste få Hamilton att börja fundera, tveka och göra misstag. Det enda sättet att göra det är med mental krigsföring, på alla andra områden är Hamilton bäst just nu.

Ser vi till Marcus Ericsson så tycker jag att han har gjort det bra, efter omständigheterna. Han kvalar jämnt med sin teamkollega, men någon annan bedömning är svårt att göra av en förare som sitter mitt i fältet. Alla förarna är mycket duktiga och man har egentligen ingen aning om det är en förare som är kapabel att vinna innan de kommer till ett av toppstallen. Då ser man om de kan hantera pressen eller inte. Då måste de leverera i varje träningspass i princip,gör de ett dåligt race så är pressen ännu större. Ett exempel är Sergio Perez, han var mycket lovande när han körde för Sauber och tog några pallplatser, sedan fick han en styrning hos McLaren och det var en fullständig katastrof. Han gjorde många klantiga misstag som är helt oacceptabla i ett toppstall. Nu är han hos Force India och gör ett bra jobb igen, men det är också ett mindre stall med längre press. Det är en helt annan dynamik när man kör för stall som Ferrari och McLaren jämfört med ett mindre stall. Ett annat exempel är killarna i Red Bull, båda två är snabba, men de gjorde tillräckligt med misstag i Austin för att täcka en hel säsong. Det var ett skämt, det flög bildelar överallt och de bromsade på sig allt för många gånger. Sådana saker har man inte råd att göra om man ska vinna VM.

När det gäller kollisionen mellan Felipe Nasr och Marcus Ericsson så tycker jag att det beror på omständigheterna inom dagens racing. Racingen är lite märklig i dag, då menar jag det faktum att bilarna hela tiden kan köra ut över banbegränsningen om det blir för trångt och det leder till att ingen respekterar var gränsen går. Tidigare var man tvungen att ge upp en sväng i ett visst stadium om man inte ville krascha, men nu ger sig ingen eftersom man alltid köra ut utanför bangränsen och sedan köra in på banan lite längre fram. Det blir ingen naturlig bestraffning eftersom det är asfalt även på avåknings zonen, tidigare var det antingen ett räcke eller i bästa fall sand och det gjorde att ditt race var över om du åkte utanför banan. Nu straffade Sauberförarna sig själva, men det var definitivt inte Marcus fel. Han var minst en halv billängd före inne i apex och därför ägde han kurvan.

Visst är VM avgjort, men jag ska se alla lopp som är kvar. Jag hoppas att ni också gör det. Framförallt ska man kika på racingen, fajterna på banan och de avgörande situationerna. Det kan vara väldigt spännande på andra sätt och det behöver inte vara en VM-titel som står på spel för att det ska vara roligt. I helgen är det dags för Mexikos GP, en comeback på en rätt rolig bana med ett otroligt lokalintresse. Banan har en intressant design och jag tror att det kan bli rolig racing, även om jag misstänker att resultaten blir ungefär som tidigare under säsongen.”

Hamilton mästare – igen

av Anna Andersson

Lewis Hamilton är världsmästare 2015.
Oväntat?
Inte alls.
Välförtjänt?
Absolut.
Lewis Hamilton är den förare som har dominerat säsongen och han vann loppet sedan hans teamkollega Nico Rosberg gjort en miss på det 48:e varvet. Rosberg var utanför banan i den första kurvan, Hamilton gick förbi, tog sin tredje seger i USA och det gav honom hans tredje VM-titel.

Vill du läsa mer om loppet gör du det här.
Nico Rosberg var extremt besviken efter loppet. Han har haft en lika bra bil i år, men det är hans egna misstag som fäller honom. Han har inte haft samma fart, han har vikit ner sig i starten vid ett par tillfällen i år och hans misstag på det 48:e varvet kan han inte skylla på någon annan än sig själv.
Jag kan inte låta bli att fundera lite över Nico Rosberg och hans starter. I augusti förändrades reglerna för starten, föraren får inte längre styras från depån utan han ska sköra proceduren själv och under hösten har Nico Rosberg haft otroligt svårt att hitta rätt med sina starter. Han har haft pole position i tre lopp, men trots det är det hans teamkollega Lewis Hamilton som har tagit starten,
Är det regeländringen som ställt till det för Rosberg?
Eller är det helt enkelt så att han inte är lika het som Hamilton, att han i samband med att han bröt Italiens GP (motorn) insåg att säsongen var över?
Eller är han för mycket teamplayer och viker undan för teamets skull i en tuff situation när Hamilton satsar allt?
Själv är Rosberg förbannad på Hamilton. Hävdar att situationen i den första kurvan var för tuff och hård.
– Han går för långt, säger Rosberg.
– Jag är otorligt irrietrad över starten. Jag anser att jag också har rätt att vara på banan. Att min teamkollega låter mig svälta och går så långt att han kör in i mig, det är ett steg för långt.
•••
Fernando Alonso hade en uppdaterad motor i sin McLaren och han sa redan inför loppet att det nog skulle bli poäng. Det blev det också.
För hans teamkollega Jenson Button.
•••
Sebastian Vettel startade från ruta 13. Han var trea i mål. Jag är mycket spänd på att se vad Ferrari kan göra nästa år. En härlig titelfajt mellan Mercedes och Ferrari känns lockande, dessutom vore det kul om McLaren kunde blanda sig i den striden också.
•••
Max Verstappen imponerade i USA. 18-åringen slutade fyra. Även hans teamkollega Carlos Sainz körde upp sig från sista startplats till plats sju, med en bestraffning. Det visar att Toro Rossos bil just nu är bättre än Red Bulls.
•••
På det 15:e varvet, i kurva 17, gick Daniel Ricciardo om Lewis Hamilton. Hamiltons intermediates var helt slut. Det såg helt enkelt ut som helst och han körde till sig en snygg lucka på 2,4 sekunder. Det var länge sedan vi såg en Mercedes bli omkörd på det sättet. Plötsligt var han över sekunden snabbare än Hamilton, på ett enda varv.
Att Mercedes sedan kom tillbaka och Ricciardo rasade i fältet är en annan historia;-)
•••
Marcus Ericsson bröt USA:s GP. Han tappade all kräm på det 27e varvet, inget kul sätt att fira 400 GP på. Mer om det läser du här.
Incidenten var riktigt illa för Nico Rosberg, han hade 12 sekunders försprång och ledde loppet, men när säkerhetsbilen kom ut försvann hela hans försprång och i slutändan också segern.
Men ska vi vara ärliga så hade Hamilton troligen vunnit VM-titeln vid något av de tre återstående loppen.
•••
Tungt race för Williams, både Felipe Massa och Valtteri Bottas bröt loppet.
•••
Redan nästa vecka är det dags för F1 igen – Mexicos GP. Då är det återigen kvällsrace.
•••
Nu är det dags för tidningsjobb, men ni får mer än gärna fortsätta diskussionen.

Lördagens kval inställt

av Anna Andersson

Väntade du på F1-kvalet från Austin?
Då får du vänta lite till.
Strax före klockan 23 svensk tid kom beskedet att kvalet ställds in och att det istället avgörs på söndag. Det betyder att vill du följa kvalet startar det klockan 15.00 svensk tid (vintertid, klockan ställs tillbaka i natt).
Racet startar kl 20.00 svensk tid och väderprognosen inför morgondagen talar om uppehåll. Regnrisken är 30 procent – så håll tummarna.

Kvalet uppskjutet

av Anna Andersson

Det regnar och regnar i Austin, Texas. Därför är kvalet uppskjutet, det senaste beskedet är att det inte blir något kval före klockan 21.00.
– Situationen är svår. Kanske väntar vi hela eftermiddagen, säger Williams Felipe Massa till motorsporttotal.com.
Nico Hülkenberg är ungefär lika optimistisk:
– Det går inte ens att fundera över att köra bil, kanske jetski eller surfa.
•••••
UPPDATERING

Nya besked från tävlingsledningen. Det gick inte att starta kl 21.30. Så före 22.00 blir det inget kval. Då kommer nya besked.
– Det regnar vansinnigt mycket. Jag har aldrig varit med om det tidigare, det går absolut inte att köra, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
– Men det är klart, det kan ändra sig rätt snabbt.

•••
UPPDATERING

Före kl 22.30 blir det inget kval. Så vänta på nytt besked.

Regnet kan stoppa kvalet

av Anna Andersson

Trots att det regnade och var enormt svåra förhållanden genomfördes den tredje träningen i Austin, Texas. Lewis Hamilton var snabbast och den enda förare som var under 2 minuter. Marcus Ericsson var 15:e man med sin tid, 2:04.399.
Men tiderna säger ingenting, det var länge sedan jag såg så många F1-bilar köra vid ett sådant regn. Eftersom reglerna säger att det är resultatet från den tredje träningen som gäller som startuppställning om det inte går att köra kvalet så hände det mycket på banan i alla fall.
Det är ännu osäkert om det blir något kval kl 20.00 eller inte, det beror på väderförhållandena. Just nu drar ett rejält oväder över Austin och det senaste beskedet från FIA är att kvalet startar kl 20.30. Då ska det tydligen vara uppehåll i en timme, men det kan hända att kvalet startar i dag och avslutas i morgon.

Enligt prognosen ska dock vädret bli bättre under söndagen och vi kan hoppas på ett lopp, kl 20.00 svensk tid – glöm inte att ställa tillbaka klockan en timme i natt.

Så såg det ut under den tredje träningen.

Marcus Ericsson är den förarare som kört mest i Austin, 31 varv under två pass. Valtteri Bottas, Williams har kört 29. Ericsson körde inte USA:s GP förra året och har aldrig tidigare kört på banan så han behövde säkerligen de varv han kunde få.

Lotus nya satsning

av Anna Andersson

Lotus satsar på Jolyon Palmer intill Pastor Maldonado nästa säsong. Britten van GP2 2014 och har varit testförare i år, han har dessutom kört under flera fredagar.
När det gäller Haas ryktas det om att det är Esteban Gutierrez som får platsen intill Romain Grosjean. Haas vill gärna ha en förare från den amerikanska kontinenten, Gutierrez har F1-erfarenheter och är nu testförare hos Ferrari – som samarbetar med det nya amerikanska teamet.

Här är startfältet för 2016:

Mercedes Lewis Hamilton Nico Rosberg
Red Bull Daniel Ricciardo
Williams Valtteri Bottas Felipe Massa
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
McLaren Fernando Alonso Jenson Button
Force India Sergio Perez Nico Hülkenberg
Toro Rosso Max Verstappen
Lotus Pastor Maldonado Jolyon Palmer
Manor
Sauber Marcus Ericsson Felipe Nasr
Haas Romain Grosjean

Vettel straffas och regnet stoppade träningen

av Anna Andersson

Blir Lewis Hamilton världsmästare på söndag?
Tja förutsättningarna är goda för britten, vinner han före Nico Rosberg (eller någon annan förare) och Sebastian Vettel är trea så är titeln i hamn. Är han tvåa måste Vettel vara sexa eller sämre och Rosberg trea eller sämre för att han ska försvara sin titel. Enkelt förklarat är det så att Hamilton behöver ta nio poäng mer än Vettel och två mer än Rosberg för att säkra titeln.
När det gäller Vettel så kommer han dessutom att straffas, Ferrari behöver göra förändringar på motorn på båda bilarna och det är lite komplicerat med de olika enheterna i år och inte heller helt tydligt vad Ferrari behöver göra. Är det en helt ny motor så handlar det om tio platser tillbaka i starten, är det någon av komponenterna så är det fem platser tillbaka.

•••
Nico Rosberg var snabbast under det första träningspasset i Austin. Det var väldigt blött när Mercedesföraren körde ett varv på 1:53.989. Daniil Kvyat var tvåa, 1,2 sekunder efter Rosberg och Red Bullkollegan Daniel Ricciardo trea.
Marcus Ericsson var 17:e man, 1:59.743, och han fick stryk av teamets testförare Raffaele Marciello som ersatte Felipe Nasr under det första passet.

Lewis Hamilton körde bara fyra varv och var femma, men första träningen säger sällan någonting om hur teamen egentligen ligger till och med tanke på väderförutsättnignarna så sa denna träning ingenting alls.
Den stora snackisen var annars de rejäla gupp som finns på den långa rakan. Flera förare klagade och enligt Jenson Button är det riktigt illa:
– Ett gupp är riktigt illa, det är som ett hopp, säger McLarenföraren.

•••
Det andra passet ställdes in. Det skulle ha startat kl 21.00 svensk tid, men kl 22.00 öste regnet fotfarande ner och någon räddningshelikopter bedömdes inte kunna starta inom de närmsta två timmarna.
Under morgondagen är det också stor risk för regn och stormbyar, därför finns det en risk att kvalet avgörs först på söndag.

Nästa bild:

•••
Enligt Jos Verstappen, pappa till Max, så förhandlar nu Red Bull med Renault om ett nytt avtal. Deras samarbete avslutades för ett par veckor sedan, men eftersom Red Bull inte har någon motorleverantör till 2016 så försöker man med alla tillgängliga alternativ.
Med andra ord kan det vara Red Bull-Renault även 2016.
Samtidigt bekräftar Honda att Red Bull förhandlar med dem, men det är inte McLaren är inte helt förtjusta i. Enligt motorsportmagazin arbetar Ron Dennis stenhårt för att förhindra ett samarbete mellan japanerna och det tidigare mästarteamet.
•••
Det har regnat under fredagen och också under lördagen väntas kraftigt regn. Under söndagen så är det stor risk för regnskurar, och det kan hända att det regnar under loppet.
•••

Självklart delar jag med mig av Pirellis tankar inför loppet:

”Circuit of the Americas utanför Austin har sedan 2012 varit värd för USA:s Grand Prix som totalt körts på 10 olika banor under årens lopp. Banan har varit extremt populär sedan start och utmärks av sina stora nivåskillnader på upp till 40 meter, däribland uppförsbacken mot kurva ett som är en hårnål och anläggningens mest kända kurva. Banan har stor variation på kurvor där några innehåller element från andra kända F1-banor och detta gör att däcken utsätts för krafter som verkligen testar deras prestanda. Vädret är ofta växlande med kalla morgnar och varma eftermiddagar, vilket gör det svårt att läsa banförhållandena exakt. I år liksom 2014 har Pirelli med sig P Zerodäck i gummiblandningarna medium och mjuk.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”USA:s GP innebär alltid ett mycket varmt välkomnande och en fantastisk racehelg. Liksom alla andra aktörer i Formel 1 är USA en mycket viktig marknad för oss och det är av stor vikt att vi har ett race här. Banan innehåller lite av allt när det gäller påfrestningar på däcken och vi har därför med oss gummiblandningarna mjuk och medium som är allsidiga nog att klara av banan och väderförhållandena. Förar-VM går ju nu in i en avgörande fas och det är stor uppmärksamhet kring tävlingen, vi kan inte tänka oss en bättre plats att visa upp Formel 1 än här i Austin. Banans utformning och däckvalet ger stora möjligheter till omkörningar och skiftande strategier. Depågatan är dessutom relativt kort vilket innebär liten tidsförlust vid stoppen, vi kan alltså se fram mot ett oförutsägbart race, vilket är precis vad folk vill se. Med utgångspunkt från racet förra året där många olika strategier användes, kan vad som helst hända.”

Största utmaningarna för däcken
Totalt finns 20 rätt varierade kurvor inklusive uppförsbacken med den trixiga hårda inbromsningen in i kurva 1, som också är högsta punkten på banan. Valet körs motsols och ger en annorlunda känsla för förarna. Banbegränsningarna är medvetet långt ut i kurvorna för att ge möjligheter till olika racelinjer och ge öppningar för omkörningar.

Här finns tre långa rakor som kyler av däcken vilket gör inbromsningarna kritiska när däcktemperaturen gått ner. Detta påverkar också instyrningen i de snabba kurvorna där gummiblandningen snabbt måste upp i temperatur. Under åren har bantemperaturerna varierat från 18 till 37 °C under bara en dag, något som gör det väldigt viktigt att hantera sina däck väl ur temperatursynpunkt.

Bilarnas setup brukar vara medium downforce med tonvikt på mekaniskt grepp från däcken, speciellt fram för att underlätta instyrning i de snabba partierna med flera riktningsförändringar som karakteriserar första hälften av banan. Varvet innehåller runt 60% fullgas och 10 inbromsningar, alltså som genomsnittet av säsongens tävlingar.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Lewis Hamilton vann i sin Mercedes från andra startruta med en tvåstoppare, tidigare har enstoppsstrategi varit det vinnande konceptet i Austin. Han startade det 56 varv långa racet på mjuka däck och gjorde depåstopp för medium på varv 16 och 33, en period med säkerhetsbil i början av tävlingen påverkade dock hans strategi.

Förväntad varvtidsskillnad mellan gummiblandningarna: 0,8 sekunder/varv.”

•••
Tänk på att vi ställer om klockan natten till söndag. Tiden flyttas TILLBAKA en timme, det är dags för vintertid. Racet startar kl 20.00 – vintertid.

It´s time – USA:s GP 2015

av Anna Andersson

Det är dags att tänka stort. It is time for Texas.
Välkomna till Circuit of the Americas och det fjärde loppet på denna nybyggda bana, konstruerad av Hermann Tilke, men en bana som förarna faktiskt tycker om – trots att det är en Tilkebana.
Ni minns väl annars Hamiltons kritik för någon vecka sedan?
Annars tycker jag att Nico Rosbergs inlägg är intressant när vi snackar om banan:
– Det är allt annat än enkelt att hitta rätt inställningar till bilen för denna bergochdalbana. Den har långa rakor och där blir bilar som arbetar med mycket vinge långsamma. Farten sjunker, men samtidigt då behöver man mycket vinge i de snabba kurvorna för att få tillräkligt mycket downforce och inte halka omkring, säger Nico Rosberg till Sport Bild.
– Jag brukar ha mer vinge än Lewis (Hamilton, VM-ledaren och teamkollegan), eftersom jag anser att det är en bättre kompromiss och sedan finns det en fördel till, däcken håller längre. Nackdelen är att jag tappar farten på rakorna. Förra året var jag ungefär 4 km/tim långsammare än Lewis, men jag kommer att köpa det i år också. Det som är speciellt i Austin är också höjdskillnaden, det högsta punkten är 40 m över den lägsta och det är mycket jämfört med andra F1-banor. De enda två som är likvärdiga sett till just höjdskillnaden är Spa och Monaco

Här är tiderna som gäller i helgen – sett med svenska ögon:
Fredag:
kl 17.00 träning 1
21.00 träning 2
Lördag:
17.00 träning 3
20.00 Kval

Söndag:
20.00 Race

Lite fakta om banan:

Längd: 5516 m (56 varv)
Totaldistans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däck: Soft/Medium
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim
Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Vinnande strategi 2014: två depåstopp:
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.

Topp 8 kval 2014:
2014
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Felipe Massa, Williams
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Kevin Magnussen, McLaren
8. Kimi Räikkönen, Ferrari

Topp 8 race 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Felipe Massa, Williams
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Sebastian Vettel, Red Bull
8. Kevin Magnussen, McLaren

•Marcus Ericssons Caterham körde inte.

Snabbaste varv i racet:
2014: 1:41.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:39.856 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:39.347 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Segrare sedan 2012:
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren

Förare med flest pole positions:
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (1)

•••
Väderprognosen för helgen ser blöt ut:
Fredag: Regn och storm. Risk för regn: 80 %
Lördag: Regn och orkanbyar. Risk för regn: 81 %.
Söndag: Risk för regn är 64 %.

Sida 207 av 390