Nyheter inför 2016

av Anna Andersson

För någon vecka sedan publicerades den provisoriska tävlingskalendern för 2016. Den innehåller 21 lopp vilket är två mer än i fjol.
Men enligt det sportsliga reglementet för 2016 så ska VM-kalendern innehålla 20 lopp, det får inte vara mindre än åtta. Frågan är hur man löser den situationen?
Teoretiskt borde ett lopp strykas och det är bara att hoppas att inte Bernie Ecclestone och hans gäng får för sig att stryka någon av de klassiska banorna. De senaste veckorna har det ryktats om att Silverstone och Monza inte klarar av de höga avgifterna och därför kan få lämna mästerskapet, med andra ord samma sak som hände med Nürburgring i år.
I reglerna står också att den fastställda kalendern ska publiceras före den 1 januari det aktuella året.
Samtidigt så pratar vi om F1 och alla ni som älskar den sporten vet att när det gäller är ingenting skrivet i sten- och skulle det vara det så går det bra att välta stenen och skriva på andra sidan.
•••
Nej det blir inga motorer från 2015 på startlinjen 2016. Det har FIA bestämt. En motortillverkare måste förse sina kunder med samma motor som fabriksteamet har, just nu är det inte så.
Manor-Marussia kör exempelvis med Ferraris motor från 2014.
Samtidigt så träffas motortillverkarna i morgon och om alla teamen är eniga så kan det komma att bli förändringar i det som FIA bestämt. Med andra ord finns det utrymme för kompromisser.
Vad var det jag skrev om den där stenen?
•••
Marcus Ericssons team Sauber har, jämfört med fjolåret, haft en väldigt framgångsrik säsong.
Men ändå är stallet inte nöjt:
– VI har gjort misstag i år, mängder av misstag och det gör att jag inte kan vara nöjd, säger stallchefen Monisha Kaltenborn.
– Hade vi inte gjort dem hade vi kunnat ligga längre fram i mästerskapet.
27 av teamets 34 poäng kom under tre lopp början av säsongen och precis så jag och Stefan Johansson har påpekat här i bloggen så är det de första tre-fyra loppen som är enklast att ta poäng. Då har de stora teamen inte riktigt hittat rätt än, men när de sedan dra igång sin utvecklingskurva är det svårt för de mindre privatstallen att hänga med.
Marcus Ericsson och Sauber tog ett en poäng innan sommarlovet och sedan ytterligare två, men någon rejäl framgång var det inte förrän i Ryssland senast när Felipe Nasr var sexa och plockade åtta poäng, han är nu 13:e man i VM. Marcus Ericsson har som bäst tagit fyra poäng och det var i premiären. Svensken är 17:e man i VM.
– Jag förväntar mig inga under, men det hade kunnat vara bättre. Vi måste vara kritiska mot oss själva så att vi kommer tillbaka dit där vi en gång var, säger hon till motorsporttotal och påpekar att uppdateringarna som teamet gjorde ii Singapore var ett steg framåt.
– Vi har ett nytt koncept, det nya paketet var ett litet steg framåt, men nu ser vi vad som är möjligt när vi fortsätter år samma hål. Grunden måste finnas där.
•••
När det gäller däckvalen de sista loppen satsar Pirelli på soft och medium i USA, Mexiko och Brasilien. I finalen i Abu Dhabi är det supersoft och soft som gäller.
•••
Romain Grosjean lämnar Lotus för Haas, men vem som tar hans plats är inte klart. Jenson Button påtalar att Kevin Magnussen är redo för en ny chans 2016.
– Kevin förtjänar en plats i F1, säger Button.
– Han är den bäste föraren som finns på marknaden och jag rekommenderar varje team som har en ledig plats att välja honom. Han pressade mig till gränsen och ibland över den. Han lärde sig otrolgit mycket under det året vi jobbade tillsammans och det var en helt annan Kevin i slutet av året jämfört med början.

Fantastiske Perez

av Anna Andersson

Ifjol var Rysslands GP ett sömnpiller, i år var det racing från start till mål. Jag skulle vilja säga att det var årets mest underhållande lopp.
I alla fall känns det så nu, en kvart efter målgång. Vad tycker du?
Tyvärr försvann Marcus Ericsson i en kollision redan i den andra kurvan, men även om det inte var någon svensk förare på banan så bjöd tävlingen på flera intressanta fajter och spänningen höll sig ända in på de sista varven, trots att Lewis Hamilton drog ifrån så snart han fick chansen. Han vann racet och nu tog han ännu ett enormt kliv mot sin tredje VM-titel eftersom han tog 25 poäng samtidigt som Nico Rosberg blev helt utan.

Jag kan inte låta bli att bli imponerad av Sergio Perez som hanterade sina däck otroligt bra. Han gick i depå på det 12:e varvet och behärskade sedan situationen suveränt. Han hade tredjeplatsen till dess att bara ett varv återstod, då kunde han inte svara när Valtteri Bottas, Williams och Kimi Räikkönen, Ferrari körde om honom.
Där trodde han att hans pallplats blåste bort.
Men eftersom fajten mellan Räikkönen och Bottas utvecklades till en kollision så fick Perez tillbaka sin pallplats. Bottas bröt, Räikkönen tappade placeringar och Perez tog sin första pallplacering sedan racet i Bahrain 2014. Gissa om det gör intresset för F1 ännu större i Mexico inför VM-comebacken om ett par veckor.
Kikar vi på Force India så är det ett stall som inte ens hade en bil till de första testerna i vintras, ekonomin var urusel och man har fått jobba i uppförsbacke hela säsongen. Med smart strategi och väl utfört arbete blev det en pallplats i Ryssland. Snyggt.
Vill du läsa mer om racet och se vad Perez sa efteråt gör du det här.
•••
Domarna gav Kimi Räikkönen ett tidstillägg för kollisionen med Valtteri Bottas. Det gav honom plats åtta istället för fem och det gjorde att Mercedes vann konstruktörsmästerskapet.
Även Fernando Alonso straffades, fem sekudners tidstillägg för att han kört över banbegränsningen. Därmed förlorade han plats tio, Max Verstappen, Toro Rosso slutade tia.
•••
Carlos Sainz missade kvalet efter den läskiga kollisionen under det tredje passet, men han fick klartecken för start och han körde otroligt bra – fram till dess att hans bromsar slutade fungera och han tvingades bryta sex varv från mål.
•••
För Marcus Ericsson tog racet slut innan det ens hade börjat. Han bröt redan på det första varvet sedan han kolliderat med Force Indias Nico Hülkenberg. Tysken snurrade och kom tillbaka ut på banan, då hade svensken ingen chans att hinna undan. En svart helg för Ericsson.
– Detta var årets sämsta helg och nu åker vi till USA för att ladda om och göra en betydligt bättre helg där, säger Ericsson som alltid ser det positiva i situationen.
Vill du läsa mer om kollisionen och se vad Nico Hülkenberg säger så gör du det här.
Samtidigt som Ericsson hade det tungt så körde Felipe Nasr in på poängplats. Han tog sex pinnar, ett positiv tecken även för Marcus Ericsson eftersom det visar att Saubers uppdateringar fungerar. ELler i alla fall fungerade de i Ryssland, på en bana med väldigt speciell asfalt och layout.
•••
Romain Grosjean krasch var otroligt otäck, han tappade kontrollen över bilen när han körde i runt 250 km/timmen. Det var ett par långa minuter innan fransmannen sedan kunde gå ut bilen själv.
– Jag är nog öm i morgon, men annars så är det okej, säger Romain Grosjean.
– Visste en rejäl smäll. Jag stängde ögonen och väntade och det var skönt att känna att jag var i ett stycke.

•••
Nico Rosberg har allt annat än tur. Han fick problem med gaspedalen och gasen ville inte släppa av och på det sjunde varvet tappade han Lewis Hamilton, strax därefter Valtteri Bottas och sedan fick han backa av på det sjunde varvet. På det åttonde fick han parkera. Det vill sig inte för tysken.
– Det är inte alls roligt när gaspedalen hakar upp sig, det är farligt. Den bara hängde och jag var tvungen att stänga av motorn, säger Rosberg.
– Det är dessutom farligt när det händer och det är helt otroligt att något sådant kan hända.
Rosberg tappade andraplatsen i VM till Sebastian Vettel som var tvåa bakom Hamilton i Rysslands GP.
•••
Pirelli har förlängt kontraktet med F1 och levererar däck fram till i alla fall 2019.
Det snackas om att det kommer ett extra supermjukt däck nästa år som ska användas under stadsloppen. Det blir spännande att se vad det ger.
•••
Jimmy Eriksson var framgångsrik i Ryssland. Han körde upp sig nio platser i det första loppet och vann det andra.
Mer om hans seger läser du här:
•••
VM-kampen i motoGP går vidare och Valentino Rossi ökade ledningen med fyra poäng sedan han som vanligt kört vansinnigt smart och kört om Jorge Lorenzo i slutet av tävlingen. Mer om det och om läget för svårt skadade Alex De Angelis läser du här:

Hamilton retar Rosberg

av Anna Andersson

Nico Rosberg tog pole position i Rysslands GP. Det gjorde han faktiskt förra året också, men då bromsade han på sig redan under inledningen av loppet fick en bromsplatta och tappade ledningen till sin teamkollega Lewis Hamilton på det andra varvet. Sedan vann Hamilton racet och han tog ett grepp om VM.
Finns det en risk att samma sak händer i morgon?
– Jag är rätt nöjd med plats två, det är en bra startposition här. Det såg vi förra året, sa Hamilton på presskonferensen.
Rosberg har haft problem med sina starter, framförallt sedan man gjort om reglerna kring startproceduren i Belgiens GP. Han hade faktiskt pole position i Japan för två veckor sedan också, men där tog Hamilton över ledningen i den andra kurvan och han vann även det loppet. Hur tror du att det slutar i morgon?
För Mercedes är målsättningen rätt enkel, ta plats ett och två, stallet kan nämligen säkra konstruktörstiteln redan i morgon.
Valtteri Bottas gjorde en stark insats som kvalade in på plats tre, före båda bilarna från Ferrari och klart före sin teamkollega Felipe Massa.
– Hela helgen har varit svår, det har den varit för oss alla. Samtidigt ar vi effektiva under det tredje passet och jag tycker att vi gjorde ett bra kval, säger Bottas.
– Plats tre är en bra position att starta på här.
•••
Imponerande av Max Verstappen, Toro Rosso att kvala ut båda bilarna från Red Bull.
•••
Lewis Hamilton funderar över sin framtid och F1-sportens framtid. Den dubble mästaren anser att de nya banorna är för tråkiga och inte hittar kärnan i F1. Därför funderar han på att själv börja rita banor efter karriären. Mer om det läser du här:
•••
Den stora förloraren av de som körde kvalet var Felipe Massa, han var sist i Q2 sedan han gjort en miss i kurva åtta och fick avbryta varvet. Hans teamkollega Valtteri Bottas var däremot trea i Q2 och hade samma placering i Q3.
•••
Romain Grosjean gick vidare till Q3, hans teamkollega Pastor Maldonado gick inte vidare från Q2 och det skiljde ungefär en sekund mellan Lotus båda förare. Grosjean har 14-1 på Maldonado i kvalen. Det säger rätt mycket.
•••
Marcus Ericsson hoppades att de nya uppdateringarna skulle ge honom en skjuts framåt i Ryssland, men han gick inte vidare från Q1 och fick dessutom stryk av sin teamkollega Felipe Nasr som tog sig vidare till Q2. Vill du läsa mer om kvalet och vad Marcus sa efteråt så gör du det här.
Felipe Nasr har en ny tävlingsingenjör, nu jobbar han med Paul Russell som han även jobbade med under testerna i vintras.
– Jag tror att det är ett bra beslut, säger han till motorsporttotal.
– Det var ett gemensamt beslut, från teamet och mig. Det viktigaste är att vi alla arbetar mot samma mål.
•••
Fernando Alonso, McLaren och Roberto Mehri, Marussia, har båda bestraffningar och flyttas längst ner i startuppställningen. Alonso som var 16:e man hade egentligen ingenting att köra för, motorväxeln gav honom ett straff på minus 35 platser redan innan kvalet.
•••
Carlos Sainz kraschade otäckt under den tredje träningen. Han klarade sig utan skador, men körde inte kvalet utan såg det från sjuksängen.

Inför morgondagen har han andra planer.

Vi får se om han lyckas.
•••
När det gäller Red Bull och deras motorer för nästa år säger Niki Lauda att Red Bull aldrig riktigt har frågat om de får köpa deras motorer.

Värdelös fredag

av Anna Andersson

Det var en tung fredag i Sotji, i alla fall för alla förarna. Båda träningspassen var fyllda av problem för samtliga team och ingen kan ha lärt sig speciellt mycket.
Det första passet i Ryssland sköts fram i en halvtimme på grund av att det var diesel på banan, ett par kurvor efter utfarten från depån, och det var fruktansvärt halt. Passet kortades ner till en timme, men det var fortsatt svårt för förarna.
– What a mess, var Sebastian Vettels första kommentar.

När passet summerades var Nico Hülkenberg (Force India) (1:44.4) snabbast, före Rosberg (+ 0,1) och Vettel (+0,6). Tre tyskar i topp, men så lär det inte fortsätta. Force Indian hade Sergio Perez på plats fyra, men räkna ändå inte med att de står i första eller andra startled på söndag, ju mer grepp som banan får ju längre bak brukar Force India falla.
Marcus Ericsson hade den 19:e av 20 tider och han avslutade passet med problem. Han stannade vid utfarten från depån när han övade starter och hämtades av sina mekaniker.
– Motorn dör när jag kör iväg, sa han.
Här kan du läsa om Ericssons tankar inför helgen:

När det andra passet inleddes regnade det rejält, sedan var det vått på vissa delar av banan och torrt på andra vilket gjorde att det inte var allt för mycket som hände på banan.
– Det är en risk att köra och i morgon och övermorgon är dessutom väderprognosen helt annorlunda, säger Nico Hülkenberg till motorsporttotal.com och hans 1.44,355 från förmiddagen var dagens snabbaste tid och han fick medhåll av Mercedes ordförande Niki Lauda:
– Varför ska vi köra? Det ska vara sol både i morgon och i övermorgon, det betyder att vi inte kan träna någonting vi har nytta av då och har sönder motorn.
Det dröjde hela 20 minuter innan någon förare (Sebastian Vettel) vågade sig ut på banan under det andra passet, men snabbast var Felipe Massa (Williams) 2.00,458 två tiodelar före Vettel, men det var 12 förare som inte satte någon tid alls. Marcus Ericsson var en av dem, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo och Kimi Räikkönen tillhör också den skaran.
– Denhär dagen handlade bara om att sitta och vänta. Sitta där och hoppas att det skulle sluta regna, visst lärde vi oss någonting när vi kom ut på banan och testade en vinge, men som jag ser det så fanns det inte mcyket som vi kan ta med oss, säger Lewis Hamilton.

•••
Marcus Ericsson var inte als nöjd med dagen. Här är hans kommentar:
– Denhär dagen har varit allt annat än perfekt. I morse kunde jag köra ett par varv, även om det var under växlande förhållanden på banan. Det var blött på vissa ställen och torrt på andra. Eftersom det hade läckt ut diesel på banan var vi tvungna att köra väldigt långsamt i vissa. I slutet av det första passet hade jag sedan stora problem med kopplingen vilket gjorde att jag nästan inte kunde köra någonting när det var bra förhållanden. Vi löste problemet till den andra träningen, men då regnade det rejält istället. Eftersom det ska vara uppehåll under resten av helgen bestämde vi oss för att spara kilometer till morgondagen och inte köra mer.

•••
Nico Rosbergs starter har varit usla under hösten och den han hade i Ryssland förra året var också under all kritik, då hade han pole, men missbedömde en inbromsning och den bromsplattan förstörde sedan hans race. I dag ville han träna starter i slutet av det första passet, men det fick han inte. Kopplingen var för varm.
Det är för övrigt en information som han inte längre tillåts få av garaget efter formationsvarvet inför racet.

•••
Som vanligt återger jag Pirellis tankar kring deras däckval:

Pirellis val för Rysslands GP i helgen är de mjukaste gummiblandningarna i sortimentet: P Zero gul/mjuk och P Zero röd/supermjuk. Ett steg mjukare än förra årets premiärtävling på den nybyggda banan i Sotji, då man inte hade några data från banan att gå på och därför gjorde ett konservativt val. Inför årets race har man dock god information om förhållandena och ett mer precist val anpassat till banan. Den nya asfalten är slät vilket tillsammans med milt väder och medelsnabba kurvor leder till litet slitage och låg effektförlust i däcken.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi är väldigt glada över att komma tillbaka till Rysslands GP för andra gången. Landet är en viktig marknad inte bara för oss utan också för alla biltillverkare. När vi kom hit till banan i Sotji för första gången förra året fanns många frågetecken – som det oundvikligen är med alla nya banor – men vi har kunnat samla data och nu har vi mer information jämfört med 2014. Som ett resultat av detta har vi nu gått ner ett steg till mjukare däck för att komma tillbaka till två eller tre beräknade depåstopp, vilket är vårt mål för alla race. Både vi och teamen får lära oss mer om banan hela tiden även om den nya simulatortekniken har utvecklats. Anläggningen har en rätt stor variation av olika kurvor och den är ett bra allround-test för däcken, i år har också förarna möjlighet att utnyttja den extra farten från den supermjuka gummiblandningen.”

Största utmaningarna för däcken
Nylagd asfalt förändras rätt radikalt under första året, speciellt när den gått igenom en tuff vinter. Prover från banan visar dock att det inte är några större skillnader på underlaget i Sotji jämfört med 2014. Ytan är fortfarande slät och jämn men eftersom banan sällan används för annat än Formel 1 kommer greppet förbättras rejält under helgen, med en ”grön” och hal bana framför allt under fredagen.

Den mest kritiska kurvan i Sotji är nr 3, en lång vänster med flera apex som inspirerats av den berömda kurva 8 på Istanbul Park (som också designats av Hermann Tilke), här får höger framdäck mycket stryk. Totalt finns här 12 höger- och 6 vänsterkurvor med en 650 meter lång raksträcka mellan första och andra kurvan.

Varvet på 5,848 km är säsongens tredje längsta efter Spa och Silverstone. Cirka 1,7 av dessa kilometer går på sträckor som i vanliga fall är allmän väg och tävlingen körs över 53 varv. En lufttemperatur på mellan 15 och 20 grader väntas vilket minskar risken för att däcken överhettar och tappar grepp.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Lewis Hamilton vann för Mercedes, han startade på det mjuka däcket och bytte till medium på varv 30. Den mest uppmärksammade strategin stod hans teamkamrat Nico Rosberg för, som bytte från mjuka däck till medium redan på första varvet efter att ha fått en rejäl bromsplatta. Han kom ut igen på 20:e plats men slutade tvåa efter att ha kört över 30 mil på ett set däck och dessutom satt sitt snabbaste varv på näst sista varvet.

Väntad varvtidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna: 0,8 – 1,0 sekunder/varv.
•••
Fernando Alonso flyttas tillbaka 35 platser i starten och Roberto Mehri flyttas tillbaka 20 platser, för båda förarna handlar det om motorbyten.
•••
Vill du läsa mer om banan och följa med Lewis Hamilton på ett varv? Läs det i gårdagens inlägg.

•••
Sebastian Vettel är tvingad att ta poäng i Ryssland om han ska hålla liv i VM-kampen. Däcken är supersoft och soft vilket hittills under året har varit en fördel för Ferrari jämfört med Mercedes. Just nu skiljer det 59 poäng mellan Vettel och ledande Hamilton.
– Men jämför du med Singapore är det ingenting förutom däcken som är det samma, säger Vettel som vann det stadsloppet.
– Självklart är vi inte favoriter här, men det vore kul om vi kunde ställa till problem för Mercedes.
Han gjorde inget bra jobb i Ryssland förra året, då körde han för Red Bull och han var åtta i mål.
– Det var ingenting att minnas, säger han.
– Mitt mål är att prestera bättre i år och ta en pallplats. Men det är en mycket lång väg dit.

•••
En text om träningarna hittar du efter dagens andra pass, antingen här eller på motor.sportbladet.se

Läget inför Rysslands GP

av Anna Andersson

Det är dags att ladda upp inför Rysslands GP i Sotji, staden som också arrangerade vinter-OS senast. Väderleksrapporten ser bra ut, vilket betyder ungefär 20 grader och sol. Den enda dagen där det, i nuläget, är risk för regn är fredag eftermiddag.
Precis som vanligt samlar jag ihop lite fakta åt er inför tävlingshelgen:

Du kan följa med Lewis Hamilton på ett varv innan du läser fakta om banan som debuterade för ett år sedan:

Notera att starten är redan kl 13.00 på söndag.
Sotji International Street Circuit
Längd: 5,853 km
Antal varv: 53 (310,209 km)
Kurvor: 12 höger, 6 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Avstånd till första kurvan: 240 m
Debut: 2014
Däck: Soft, supersoft.
Snabbaste varvet: Valttetri Bottas, Williams, 1.40,896.
Topp 8 i kvalet:
1. Lewis Hamilton, Mercedes tid: 1:38.513
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Jenson Button, McLaren
5. Daniil Kvyat, Toro Rosso
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Kimi Räikkönen, Ferrari
Topp 8 i racet:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Jenson Button, McLaren
5. Kevin Magnussen, McLaren
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Daniel Ricciardo, Red Bull
8. Sebastian Vettel, Red Bull
19. Marcus Ericsson, Caterham.
De var för övrigt Ericssons sista race för Caterham.
•••
Mercedes kommer med en ny motor till Sotji, men det är bara Lewis Hamilton som har den nya versionen, skriver Autosport. Han har den tredje versionen av samtliga sex komponenter.
Är du intresserad av hur situationen ser ut när det gäller just motorerna så kolla här:

De teamen som köper motorer av Mercedes kommer inte heller att få den nyaste versionen i år.
När vi ändå är inne på ämnet motorer, Fernando Alonso planerar att byta motor i Sotji vilket betyder tio platser tillbaka i startuppställningen och Renault planerar en uppdatering till USA:s GP i Austin.

•••
Fernando Alonso bekräftar att han har ett kontrakt med McLaren till 2017.

•••
För övrigt är det 15 år sedn Michael Shcuamcher vann sin första VM-titel med Ferrari. DEn var hans tredje VM-titel och han vann ytterligare fyra tillsammans med Ferrari.

F1 till salu!

av Anna Andersson

Jag höll på att sätta kaffet i halsen i morse, eller om jag ska vara helt ärlig så satte jag kaffet i halsen och hostade till ett par gånger och läste en gång till. Och ännu en gång.
Det lär du också göra när du nu hör att F1 är till salu.
Bernie Ecclestone vill sälja hela serien och räknar med att affären är klar redan innan årsskiftet.
– Det kommer att vara en ny ägare redan i år, citeras han av motorsportmagazin.
– Ägaren är i en situation där den måste sälja en del eller alla andelarna inom en snar framtid. Det är många som är intresserade, just nu är det tre som är intresserade och jag skulle bli överraskad om inte en av dem köper andelarna snart. Redan i år.
Det sägs att en av dem är den amerikanske miljardären Stephen Ross som också äger Miami Dolphins och han samarbetar med Qatar Sports Investment-Gesellschaft (QSI) som också äger Paris SG. Dessutom ryktas det om att Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz ( vars namn jag aldrig lär mig att stava) är intresserad.
Men en ny ägare behöver inte betyda att Bernie Ecclestone lämnar F1, om en ny ägare vill behålla honom så är det mycket möjligt att han är kvar. Han är trots allt bara 84 år gammal.
•••
Ni noterade väl att Ferrari satte ett nytt rekord i depån under Japans GP?
1,85 sekunder.
Så lång tid tog det att byta alla däcken på Kimi Räikkönens bil. Tyvärr visades det stoppet inte i TV.
•••
F1 har börjat anlända till Sotji.

Här är tiderna som gäller i helgen:
Fredag:
Kl 09.00 Träning 1
Kl 13.00 träning 2
Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag:
Kl 13.00 Race
Notera att det är race en timme tidigare än vanligt denna vecka.
•••
Har du noterat samma sak som jag?
Le Ma ns klassiska 24-timmarrslopp krockar med Europas GP som ska köras i Bakau och därför kommer Nico Hülkenberg inte att köra det klassiska loppet nästa år.

Vilken framtid möter F1?

av Anna Andersson

Vad händer egentligen med Red Bull och vad händer egentligen med F1?
När vi borde diskutera mästerskapet 2015 så får vi diskutera någonting helt annat, dels för att VM inte är speciellt spännande och vi ska till Ryssland där racet var ett sömnpiller förra året och dels för att F1-sportens framtid är hotad.
Red Bull och Toro Rosso har inga motoravtal än, även om Red BUlls stallchef Christian Horner påpekar att man har återupptagit samtalen med Mercedes.
– Det finns två motorer som kan konkurrera inom F1, Mercedes och Ferrari. Vi för diskussioner med båda tillverkarna, säger Horner till Servus TV.
– Situationen är kritisk.
Samtidigt har Mercedes stallchef Toto Wolff vid flera tillfällen påpekat att tyskarna inte tänker sälja några power units till Red Bull.
– Men det är inte Toto Wolffs beslut, det tas på en betydligt högre nivå, hävdar Horner.
– Även Bernie (Ecclestone) är oroad över att Red Bull kanske står utan motorer nästa och kanske inte ens finns med på startuppställningen.
Red Bull behöver ta ett beslut snart, samtliga team har arbetat med näst kommande års bil i flera månader och om man ska ta sig tillbaka till de främsta placeringarna i VM så måste arbetet för 2016 komma i gång på allvar, både när det gäller motor och chassin.
– Visst ligger de andra teamen före oss nu, men vi har en så bra kvalitet inom vårt stall att vi ska klara av att beslutet tas något senare, säger Horner.
– Men jag hade gärna tagit det för två veckor sedan.
Det är fler team som har problem med ekonomin, Lotus, går på knäna inför Renaults övertagande, Sauber och Force India har klagat på den ojämna utdelningen av vinsterna hos EU:s konkurrensmyndighet och Bernie Ecclestone vill rädda situationen genom att låta de stora teamen köra med tre bilar. Mer om det läser du här:
Vad tycker du om den idén?
Vad tror du om F1 2016? Är samtliga team kvar, försvinner något och vilket eller vilka i sådant fall?
•••
I helgen kör F1 i ryska Sotji, från och med i morgon kommer jag att gå in mer på vad det innebär, ni får statistik, förutsättningar för däcken, väderleksrapporter och vilka tider som gäller.
Men en liten inblick när det gäller vädret kan ni få redan nu.

Får vi ett regnrace på söndag?

Nyheter inför 2016

av Anna Andersson

Jenson Button stannar hos McLaren-Honda ännu en säsong.

– Jag har funderat mycket de senaste månaderna och det är ingen hemlighet att jag vid ett tillfälle var väldigt tudelad om min framtid, säger Jenson Button.
– Men jag har kört för McLaren i sex åt och jag har haft tid att lära känna Ron väldigt bra. Vi har haft ett par bra samtal de senaste veckorna och då har det blivit tydligt för mig att Ron är kapabel till att leda vårt team igenom de svårigheter vi har just nu och att han är säker på hur han ska göra det får att vi ska nå framgång framöver.

Så är läget inför 2016:

Mercedes Lewis Hamilton Nico Rosberg
Red Bull Daniel Ricciardo
Williams Valtteri Bottas Felipe Massa
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
McLaren Fernando Alonso Jenson Button
Force India Sergio Perez Nico Hülkenberg
Toro Rosso Max Verstappen
Lotus Pastor Maldonado
Manor
Sauber Marcus Ericsson Felipe Nasr
Haas Romain Grosjean

•••
Manor Marussia byter motorleverantör från Ferrari som man jobbat med sedan 2013 till Mercedes. För Mercedes är det en bra möjlighet att hitta en F1-styrning åt den stora talangen Pascal Wehrlein.
Detta betyder också att Lotus byter motorleverantör från Mercees till Renault som också ska ta över teamet. Mxgränsen för en motorleverantör är fyra team och Mercedes har nu fabriksteamet, Force India, Williams och Manor.
•••
FIA:s världsråd har bestämt att F1-bilarna ska låta mer nästa år.
•••
F1-säsongen 2016 består av 21 lopp – även om Bernie Ecclestone hotar med att kasta ut Silverstone.
Säsongen startar som vanligt i Australien i mars och avslutas i Abu Dhabi i november, men kalendern är fortfarande provisorisk och jämfört med den kalender som presenterades i juli har man gjort åtta förändringar.

Kalendern för 2016:

20 mars Australien Melbourne
3. april Bahrain Sakhir
17. april Kina Shanghai
01. maj Ryssland Sochi
15.maj Spanien Barcelona
29. maj Monaco Monte Carlo
12. juni Kanada Montreal
19. juni Europa Baku
03. juli Österrike Spielberg
10. juli Storbritannien Silverstone
24. juli Ungern Budapest
31. juli Tyskland Hockenheim
28. augusti Belgien Spa-Francorchamps
04. september Italien Monza
18. september Singapore Marina Bay
02. oktober Malaysia Sepang
09. oktober Japan Suzuka
23. oktober USA Austin
06. november Mexiko Mexico City
13. november Brasilien Sao Paulo
27. november Abu Dhabi Yas Marina

•••
För övrigt har Max Verstappen tagit körkort. Han gjorde det en dag efter sin 18:e födelsedag.

Här en söt grattishälsning från hans snabba kärlek.

•••
Missade du förra inlägget där Stefan Lill-Lövis Johansson ger sin syn på racet i Japan så läs det här. Det är alltid intressant att läsa vad han har att säga.

Lill-Lövis: F1 måste ta hotet på allvar

av Anna Andersson

Romain Grosjean är klar för Haas F1 Team, ni som har gillat vår FB-sida fick det i ert flöde i går. Ni andra fick vänta eftersom jag var upptagen med föräldramöten igår kväll, är du intresserad av snabba nyheter och då inte bara F1 så är Sportbladet Motor på FB en bra gre. Snabba nyheter direkt i flödet.
Tillbaka till Haas och Grosjean, de har haft diskussioner sedan racet i Barcelona i maj och Gene Haas har en gedigen racingbakgrund med ett team i NASCAR.
De kommer också att ha ett samarbete med Ferrari och för Grosjean är det möjligen ett försök att ta bakdörren till Ferrari, den andra förarplatsen lär gå till någon av Ferraris testförare, Esteban Gusterrez eller Jean-Eric Vergne?
– Det var ett stor press på oss att vi skulle ha en amerikansk förare, men en nykomling i vårt team vore inte rätt,säger Gene Haas i sambans med presentationen.
– Vi ville ha någon med erfarenhet, men någon som också är hungrig och sugen på att gå denna långa väg tillsammans med oss.
Grosjeans mål är att vara med och slåss om platser bland de tio i inlesningen av säsongen.
– Att kunna köra in ett par poäng till nykomlingarna fårn USA i början vore häftigt, säger han.
•••
Sauber och Force India har anmält F1 till EU:s konkurrensmyndighet. Teamen anser att vinsterna fördelas ojämnt, det finns ett reglemente som ger de största stallen (Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren och Williams) extra pengar, vid sidan av de som man tjänar på sin placering i mästerskapet. De mindre stallen anser sig orättvist behandlade och att klyftan mellan de olika teamen blir större.
”Systemet för hur man fördelar den ekonomiska vinsten i formel 1 är både orättvist och olagligt”, hävdar Force India enligt Autosport.com.

•••
Återigen har Stefan Johansson fått chansen och skriva ner sina tankar. Han ber F1 att ta Red Bulls hot på allvar, varför läser du i hans krönika.

Precis som jag hade förutspått inför Japans GP så var allt tillbaka till det normala med Mercedes, Singapore var bara en märklig miss i arbetet och nu är allt som vanligt igen. Jag har otroligt svårt att se att någon ska kunna hota Lewis Hamilton från att ha sin tredje VM-titel i år. Han har ett otroligt flyt just nu och kör på ett sätt som är näst intill oslagbart om allt funkar som det ska för honom.
Nico Rosberg påpekade för de tyska journalisterna att han var tvungen att hålla tillbaka in i den andra kurvan, och sa att om han inte hade gjort det hade han och Hamilton kolliderat. När jag ser den situationen så ser jag faktiskt ingenting konstigt alls, det var tuff racing och om det är två förare som slåss om samma bit mark så måste en ge med sig till slut. Lewis hade innern eftersom Nico inte kom iväg lika snabbt in till första svängen, vilket betyder att han hade fördelen och det är klart att han kanske kunde ha ge efter lite mer – men ärligt talat hade jag varit i hans situation så hade jag inte gett efter en centimeter heller.
Jag tycker att Lewis Hamilton gjorde helt rätt. Det är racing på högsta nivå och då får man räkna med att ingen ger dig något gratis.

För Marcus Ericsson och Sauber var det en svår helg i Japan. Av någon anledning verkar deras uppdateringar inte fungera på det sätt som de hade väntat sig och samtidigt har alla andra förbättrat sig också. Jag vet att jag sa i en intervju i Sportbladet inför säsongen att de enklaste poängen tar de under de tre första loppen och precis så var det i år också. Har man då en bil som fungerar ganska hyfsat så kan man plocka en del viktiga pinnar ganska enkelt, men under säsongen så förbättrar sig alla och då är det betydligt svårare. Det krävs betydligt mer av varje uppdatering eftersom alla filar på sina grejer hela tiden och går framåt. Vi får se hur de får ordning på avslutningen men det finns inga enkla poäng kvar att ta. Däremot tycker jag Marcus körning var bra med tanke på omständigheterna, han slog sin stallkompis igen vilket är den enda egentliga mätstickan du har i F1 tyvärr. Jag tycker han tar för sig på ett helt annat sätt än tidigare också, han kör med mycket mer självförtroende och är inte rädd för att slåss om sina positioner, även om han lämnade dörren vidöppen när Daniil Kvyat kom förbi, men det såg ut som det var något missförstånd med Räikkönen under varvningen.

Hos McLaren skällde Fernando Alonso på motorn över radion och kallade den för GP2-motor, inget vidare för Honda på hemmaplan dessutom, men jag tror inte att det var någon som hade räknat med något annat heller. Hos Honda finns det dock resurser och där finns också rätt folk. Det gäller bara att ge det tid så blir det bra till slut. Jag är övertygad om att McLaren-Honda tar ett jättekliv till nästa säsong, men frågan är om det räcker för att vinna lopp. Däremot är jag övertygad om att teamet kommer att vara bland de tio bästa teamen kontinuerligt nästa år.

Annars nåddes vi i går av beskedet att Renault tar över Lotus och är tillbaka som fabriksteam i F1 från och med nästa säsong. Jag tror att det kan bli bra om man får ordning på ekonomin och det lär Renault lyckas med. Hos Lotus finns det en bra infrastruktur, bra faciliteter och duktig personal. Dessutom vet Renault hur det fungerar, dagens Lotus är det teamet som vann VM som Renaults fabriksteam 2005 och 2006 så kunnandet finns, men precis som valigt när det handlar om att ta en plats i toppen av F1 så går det inte att göra stora ändringar från en dag till en annan. Det tar tid och det är en process, men jag tror att det kan bli bra på sikt.

Värre är det att både Red Bull och Toro Rosso hotar med att lämna F1 om de inte hittar en motor som kan konkurrera och jag tror att det är viktigt att ta deras hot på allvar. I dagens F1 finns det bara trea team som är genuina F1-stall, McLaren, Ferrari och Williams, kanske till viss mån också Sauber, resten är antingen bilfabrikanter eller “Vanity” projekt. Med andra ord är det team som ägs av en privatinvesterare som tycker att det är kul med lite racing. För att fabriksteamen skall försvinna från F1 krävs det bara ett styrelsebeslut, det såg ni på Toyota, Honda, BMW och Renault för ett antal år sedan, samma sak kan mycket väl hända med Mercedes framöver om och när de slutar vinna, för privatteamen krävs det bara att investeraren vaknar på fel sida av sängen och ändrar sig. Red Bull är först och främst inget F1 team, de tillverkar och säljer energidrycker och F1 är ett av många andra projekt som ingår i deras marknadsföring, de lever inte för racingen. När deras resultat inte längre passar in i marknadsföringen och chefen har tröttnat så är deras tid ute. Därför ska man ta Red Bulls hot på allvar.
Jag tror den tiden har kommit, Mercedes vill inte leverera motorer till dem, de har brutit med Renault och Honda har redan en deal med McLaren. Det som återstår är Ferrari. Jag tror att de hade något på gång med Volkswagen och Audi, men efter den senaste veckans stora skandaler finns det ingen chans att något av de teamen satsar så mycket som en Euro på F1.

Tack för att ni tog er tid
Stefan

•••
Vad tycker ni om Stefans inlägg? Har han rätt? Har han fel? Välkomna att diskutera.
•••
Bernie Ecclestone med att ta bort F1-loppet på Silverstone redan 2016.
– Det finns en klausul som säger att vi kan ta bort det redan 2016. Det är inte säkert att det blir F1 på Silvertsone nästa år, säger han till Sky Sport.
Återignen handlar konflikten om pengar.
•••

Klart: Renault tar över Lotus

av Anna Andersson

Renault kommer tillbaka till F1 som fabriksteam 2016. Jag fick precis ett pressmeddelande om att Renault och Lotus har skrivit på ett avtal som säger att Renault ska ta över teamet och detaljerna ska nu diskuteras. Affären ska vara avslutad inom ett par veckor.
Lotus har haft enorma ekonomiska problem den senaste tiden, man har stora skatteskulder till den brittiska staten och i Japan hade man inget motorhome vid banan och det ryktas om att teamets medlemmar fick fixa boende själva.
Men nu ska alltså de ekonomiska problemen lösa sig och Renault, som vann VM 2005 och 2006, kommer tillbaka till Enstone.
•••
Annars har du väl inte missat Felix Rosenqvists bragd? Han tog pole i samtliga EM-lopp i helgen och vann också alla tre. Det gjorde att han säkrade EM-titeln. Nu har han vunnit alla prestigefyllda lopp en F3-förare kan vinna och det har ingen annan gjort före honom. Här läser du vad han säger om framtiden och vad hans manager Stefan Johansson ser för framtid för Felix.
Här är några ord om Felix:

Lill-Lövis:

Roberto Mehri:

Här kan du se det sista racet också:

•••
Lewis Hamilton tog sin 41:a seger i söndags. Det gör att han har lika många segrar som Ayrton Senna.
Här ser du statistiken – så nära är Hamilton sin idol:

Race: 162 (Senna) mot 162 (Hamilton)
Rennteilnahmen: 161 mot 162
Vinster: 41 mot 41
Titel: 3 mot 2
Pole-Positionen: 65 mot 49
Snabbaste varvet: 19 mot 26

Ha en skön måndag. Jag återkommer under veckan, men bloggen uppdateras inte riktigt lika ofta när det inte är F1-helg. Efter som det är en nyhetsblogg, där det finns plats för de nyheter, de rykten och det snack som aldrig får plats i tidningen eller på webben, har det lite med flödet att göra.

Sida 208 av 390