Kollision mellan Sauber och Williams

av Anna Andersson

Den största snackisen under den första dagen är vad som egentligen hände i kurva fem.
Kl 14.36 stod Felipe Nasr, Sauber, med en skadad C34 i gruset intill kurvan. Bakdelen på bilen var skadad, växellådan, underredet och hjulupphängningen på höger bak hade fått sig en rejäl smäll och höger bakdäck saknades.
En bit därifrån stod Williams Susie Wolff och hennes bil hade skador på fronten.
– Jag tror att hon inte såg mig och tyvärr kolliderade vi i kurva fem. Vi fick rätt mycket skador på bilen som vi var tvungna att reparera och det gjorde att vi inte hann med allt som vi hade velat, säger Felipe Nasr.
Susie Wolff anser att däremot att det var Nasr som orsakade olyckan:
– Jag var på mitt uppvärmningsvarv, han var på sitt flygande varv tror jag. Jag bromsade i kurva fem, höll min linje och då kom han och träffade min front med sin bakdel. Det var väldigt onödigt, säger hon till motorsporttotal.

•••
Mercedes Lewis Hamilton fick avbryta sitt första pass. Han har drabbats av influensa, har hög feber och mår inte bra.
Det gjorde att Pascal Wehrlein som körde för Force India på förmiddagen fick byta bil och köra för Mercedes på eftermiddagen.
Men problemen tar inte slut där. Inte heller Nico Rosberg är helt frisk. Han har en inflammation på en nerv i nacken och kan inte köra innan den är läkt. Därför finns det en möjlighet att Pascal Wehrlein kör för Mercedes i morgon också.
Enligt planen ska dock Rosberg köra.
•••
McLaren hade återigen en tung testdag. Problem med en kompont till MGU-K ställde till det för motorn och nu finns risken att Fernando Alonso inte kan få ut allt av sin testdag i morgon. Honda kan nämligen inte leverera en ny komponent förrän på lördag.
I dag tvingades man byta motorn och det finns en risk att det inträffar ett liknande problem i morgon.
•••
Lotus Pastor Maldonado hade mjuka däck när han satte den snabbaste tiden, en tid som var snabbare än den tid som Hamilton satte när han tog pole position i Spaniens GP i maj 2014.
– Det känns bra att köra E23 i Barcelona, bilen svarade bra på de förändringar som vi gjorde och vi kunde köra ett bra antal varv, säger Maldonado.
Räikkönen satte sin tid på den hårdare däckblandningen.

Här är tiderna från torsdagen:

1 Pastor Maldonado Lotus 1:25.011 69
2 Kimi Räikkönen Ferrari 1:25.167 66
3 Daniel Ricciardo Red Bull 1:25.547 52
4 Sergio Perez Force India 1:26.636 34
5 Felipe Nasr Sauber 1:27.307 69
6 Max Verstappen Toro Rosso 1:27.900 57
7 Jenson Button McLaren 1:28.182 21
8 Pascal Wehrlein Force India 1:28.329 32
9 Pascal Wehrlein Mercedes 1:28.489 47
10 Susie Wolff Williams 1:28.906 83
11 Lewis Hamilton Mercedes 1:30.429 10

•••
I morgon fredag är det dags för Marcus Ericsson, han kör även på lördag.

Barcelona dag 1 – spännande rykten

av Anna Andersson

Har du gillat att kolla in vilken hjälmdesign din favoritförare har valt under tävlingshelgen?
Sebastian Vettel har exempelvis gjort en grej av att byta så ofta som möjligt, han har väl haft ett 60-tal hjälmar med olika design under sin tid hos Red Bull.
Men nu är det över.
FIA:s kommmision har bestämt att en förare måste behålla sin hjälmdesign under en säsong. Det beslutet behöver dock bekräftas en gång vid nästa möte för att det ska vara het säkert.

Anledningen är att fansen på banan och framför TV:n (och mina kollegor som väljer bilder till tidningen och webben också för den delen) ska ha lättare att identifiera de olika förarna dessutom ska det bli lättare att marknadsföra förarna och deras hjälmar.
Ayrton SennaVem minns inte Ayrton Sennas gula hjälm, spd118efRonnie Petersons version i blått och gult eller spceb09fMika Häkkinen som hade en förkärlek för blåa toner.

Förra året tog FIA beslutet att en förare väljer ett nummer för sin F1-karriär, den enda som kan byta är världsmästaren – om han vill.
Sebastian Vettel körde med nummer 1 förra året, Lewis Hamilton däremot väljer att behålla nummer 44 under årets säsong
Även detta beslut togs bland annat för att fansen lättare ska ha koll på förarna.

•••
Nu har säsongens andra F1-test startat. Det är fint väder i Barcelonahär är läget kl 11.45:

1. Felipe Nasr (Sauber), 1:27.522
2. Max Verstappen (Toro Rosso), +0,429
3. Kimi Räikkönen (Ferrari), +0,542
4. Jenson Button (McLaren), +0,660
5. Pastor Maldonado (Lotus), +0,696
6. Pascal Wehrlein (Force India), +0,807
7. Lewis Hamilton (Mercedes), +2,907
8. Susie Wolff (Williams), +3,685

Lewis Hamilton inledde passet, men har redan tvingades avbryta det. Han mådde inte bra, har feber och därför får Pascal Wehrlein köra för Mercedes under eftermiddagen.

Sergio Perez tog över Force Indias bil under eftermiddagen, men Mercedes har fortsatta problem. Nico Rosberg har en inflammation i en nerv i nacken och kan inte heller köra innan det är helt läkt. Därför är det möjligt att Wehrlein kör även i morgon.
Jag såg att ni diskuterade vilka dagar Marcus Ericsson ska köra eftersom en internet sida hade andra datum än jag, men Marcus kör fredag och lördag:

Touchdown Barcelona. Driving Friday and Saturday this week. Important days, looking forward to it @sauberf1team #F12015 #ME9

A photo posted by Marcus Ericsson (@ericsson_marcus) on

•••
Ett spännande rykte från Tyskland. Audi funderar över ett samarbete med Red Bull och om man sedan ska driva teamet i egen regi efter 2017…Det sägs att Audi är beredda att betala 300 miljoner euro för att ta över stallet. Den tidigare stallchefen Stefano Domenicali finns numera hos Audi och där arbetar även Jörg Sander, tidigare BMW-Sauber.
•••
Manor är på väg till F1, möjligen redan till 2015. Man är på väg att ta över Marussia och det sägs att britten Jordan King, 20, är aktuell som förare.
Det är inte säkert att Manor hinner till start i Australien, men enlig reglerna kan man hoppa över de tre första loppen.

Jättetalang får F1-chans

av Anna Andersson

Pascal Wehrlein är Mercedes framtidshopp. Nu får han chansen att köra F1 redan i Barcelona när säsongens andra försäsongstexter inleds i morgon. Under två dagar så kör han för Force India som testar med fjolårets bil.
Stallet köper motorer av Mercedes och det ryktas om att det inte har betalat alla räkningarna och att tyskarna därför har lyckats få till denna deal.
-– Jag har kört världsmästarbilen från Mercedes och det blir spännande att jämföra den med Force India, säger Wehrlein i ett pressmeddelande.
– Det blir spännande att se hur man arbetar med teamet, förbättra bilen och hanterar problem. Det kommer att hjälpa mig att skaffa mig nya erfarenheter och utveckla mig som förare.
20-åringen kör för Mercedes i DTM och testade för Mercedes efter förra säsongen. Han anses vara ett stort framtidslöfte.
– Jag är otroligt glad för den här chansen och för det stöd jag får av Mercedes, säger han vidare.

För Lotus får GP2-mästaren Jolyon Palmer chansen under fredagen.

Här är schemat över vilka som kör under testerna i Barcelona som inleds under morgondagen.
Mercedes – Hamilton Rosberg Hamilton Rosberg

Red Bull – Ricciardo Ricciardo Kvyat Kvyat

Williams – Wolff Bottas Massa Massa/Bottas

Ferrari – Räikkönen Räikkönen Vettel Vettel

McLaren – Button Button Alonso Alonso

Force India – Wehrlein Perez Wehrlein Hülkenberg

Toro Rosso – Verstappen Sainz Verstappen Sainz

Lotus – Maldonado Palmer Maldonado Grosjean

Sauber – Nasr Ericsson Ericsson Nasr

Enligt väderprognosen ska det bli bra väder alla dagar utom lördag. Då är det 60 procents risk för regn. Samtliga dagar ligger temperaturen mellan 14 oh 17 grader.

•••
Ferrari presenterar sin version av en framtida F1-bil.

Vill du kolla in alla bilder gör du det här:
Vad tycker du? Är den fräck, överjävlig eller ful?
Enligt Ferrari så behöver man bara göra ett par mindre regeländringar för att kunna bygg en sådan bil i framtiden, Red Bull och McLaren har också presenterat sina idéer till ett möte med F1:s strategigrupp, men de håller sina förslag hemliga. Det sägs att deras förslag inte är riktigt lika radikala.

•••
I dag är det en dag att minnas:

•••

F1-komminsionen har träffats i Geneve i veckan och när det gäller nya regler så var det Red Bull mot Mercedes. Red Bull ville att chassit skulle bli lite bredare, bakdäcken likaså. Dessutom ville manmotorerna skulle öka från 850 hästkrafter till 1000 hk, men de tidigare mästarena drog det kortaste strået. Det blir inga nya regler före 2017.

Inför Barcelona

av Anna Andersson

Den här veckan drar årets andra F1-tester, denna gång i Barcelona Spanien mellan den 19 och 22 februari.
Under de första testerna i Jerez var det tydligt att McLaren-Honda hade problem och stallet är redan på plats i Barcelona. Man har genomfört en så kallad filmdag och är mitt uppe i den andra:

Här är schemat över vilka som kör när:
Mercedes Hamilton Rosberg Hamilton Rosberg
Red Bull Ricciardo Ricciardo Kvyat Kvyat
Williams
Ferrari Räikkönen Räikkönen Vettel Vettel
McLaren Button Button Alonso Alonso
Force India
Toro Rosso Verstappen Sainz Verstappen Sainz
Lotus
Sauber Nasr Ericsson Ericsson Nasr
•••
Sebastian Vettel ska föra Ferrari tillbaka till toppen och man drömmer om Michael Schumachers framgångar. Stallchefen Maurizio Arrivabene jämfört redan Vettel, fyrfaldig världsmästare med Schumacher, sjufaldig mästare.
– Vettel är en kopia av Schumacher, säger bossen till F1-reportern Leo Turrini.
– Jag var där under Michaels tid, levde mitt i Ferraris hjärta. Jag måste erkänna att Vettel gör mig mållös. När det gäller vissa saker, vissa sätt han förhåller sig på, ja då verkar han vara Schumacher.
Vad anser ni? Blir Vettel lika framgångsrik hos Ferrari som Schumacher var?
•••
Sedab följer ni väl Sportbladet Motor på Facebook?

En hyllning till den store mästaren

av Anna Andersson

Det här är en F1-blogg, jag vet.
Men i dag gör jag ett undantag för en av mina personliga favoriter, en av sportvärldens största stjärnor genom tiderna.
I dag fyller nämligen Valentino Rossi 36 år.
Den niofaldige världsmästaren är fortfarande en del av motoGP och har siktet inställt på sin tionde VM-titel.

Han VM-debuterade när dagens världsmästare knappt kunde prata rent.
Nu kör de om samma titel.
– Jag tycker inte att åldern för med sig några nackdelar, säger Valentino Rossi, 36 år i dag.

Italienaren har varit en del av roadracing VM sedan 1996, han har kört i motoGP sedan 2000 och är numera den förare som har flest starter i motoGP (252), han har bland annat flest segrar i kungaklassen (82), flest pallplatser i hela VM (196), flest VM-poäng (5.096) och det längsta tidsspannet mellan första och senaste VM-segern (18 år och 62 dagar).
Han är också klart äldst i motoGP.
Nicky Hayden är 33, Marco Melandri, 32, Alex de Angelis, 31, och Alvaro Bautista, 30, övriga 19 förare har inte fyllt 30 år än.
– Jag tycker inte att åldern för med sig några nackdelar. Det är klart att saker och ting var annorlunda för tio år sedan, när jag var 25, säger han enligt motorsportmagazin.
– Men de senaste åren är det inte så himla mycket som har förändrat sig.
Han slutade tvåa i VM bakom Marc Marquez 2014 och han har kontrakt med Yamaha till och med 2016.
– Jag får inte tänka så mycket på det som har varit. Jag kan verkligen vara glad och stolt över den fantastiska karriär och de stora framgångar som jag har varit med om, men man måste titta framåt, sa han förra året.
– Vill man fortsätta att vara framgångsrik måste man se framåt. Man måste ha viljan att förbättra sig. Den har jag, därför vill jag köra vidare och jag vill ge 200 procent även under denhär delen av min karriär.
Skulle han vinna en VM-titel till hamnar han också högt på listan av de äldsta världsmästarna genom tiderna:
– Men för att ha en chans att vinna VM-titeln så måste jag ta ännu ett steg framåt i min utveckling. Jag måste vinna fler lopp och hela tiden hålla samma nivå som Marc Marquez och Jorge Lorenzo. Vi måste kunna konkurrera på alla plan, säger Rossi.
– Förra året kunde vi det på många banor, men det var en eller två där vi inte höll måttet.

Här kan du se listan över de äldsta GP-vinnarna genom tiderna:

Fergus Anderson 44 år, 237 dagar Montjuic 1953
Jack Findlay 42 år, 85 dagar Salzburgring 1977
Leslie Graham 41 år, 21 dagar Montjuic 1952
Jack Ahearn 39 år, 327 dagar Imatra 1964
Harold Daniell 39 år, 240 dagar Isle of Man 1949
Frantisek Stastny 38 år, 247 dagar Sachsenring 1966
Nello Pagani 37 år, 328 dagar Monza 1949
Troy Bayliss 37 år, 213 dagar Valencia 2006
Phil Read 36 år, 235 dagar Brno 1975
Valentino Rossi 35 år, 245 dagar Phillip Island 2014

Tidernas äldsta världsmästare:

Leslie Graham 37 år, 340 dagar 1949
Phil Read 35 år, 208 dagar 1974
Mick Doohan 33 år, 122 dagar 1998
Giacomo Agostini 33 år, 70 dagar 1975
Geoff Duke 32 år, 137 dagar 1955
Wayne Rainey 31 år, 319 dagar 1992
Eddie Lawson 31 år, 190 dagar 1989
Libero Liberati 30 år, 324 dagar 1957
Valentino Rossi 30 år, 251 dagar 2009
Alex Criville 29 år, 220 dagar 1999

•••
Det är också en F1-mästare som fyller år i veckan. Den 22 februari blir Niki Lauda 66 år gammal. Han vann tre VM-titlar under sim karriär, men är också känd för att han överlevde den hemska olyckan på Nürburgring 1976 och kom tillbaka till bilen bara veckor efteråt och slogs om VM-titeln. I dag är han styrelseordförande hos mästarstallet Mercedes och expert i tysk TV.
Sedan fyller den amerikanske stallägaren Roger Penske, 78 år den 20 februari. Han körde faktiskt F1 på 60-talet, två gånger deltog han i USA:s GP, men han tog aldrig några poäng. Han har även drivit F1-stall.
•••
För snabba nyheter, snackisar och lite annat – följ Sportbladet Motor på Facebook.

Vettel i Ferraris nya sportbil

av Anna Andersson

Det här är Ferrari FXX K.
Den har inte så mycket med F1 att göra, bortsett från att Sebastian Vettel har testat den och jag kan inte låta bli att lägga upp bilderna här:

Toppfarten är 350 km/timme, 1050 hästkrafter inklusive KERS-boost. Totalt tillverkas 40 bilar och de kostar så där 2,5 miljoner Euro.

•••

•••
Nu har även Mercedes meddelat hur de testar i Barcelona:

Mercedes Hamilton Rosberg Hamilton Rosberg
Red Bull
Williams
Ferrari Räikkönen Räikkönen Vettel Vettel
McLaren Button Button Alonso Alonso
Force India
Toro Rosso Verstappen Sainz Verstappen Sainz
Lotus
Sauber Nasr Ericsson Ericsson Nasr

•••
Force India är på väg – mot Barcelona.

•••
Trevlig helg.
I helgen är det Anna Lindbäck som har koll på Svenska rallyt.

Så testar stallen i Barcelona

av Anna Andersson

Fler namn ramlar in för testerna i Barcelona nästa vecka. Hos Ferrari är det Kimi Räikkönen som inleder och han följs av Sebastian Vettel. Det är tvärtom jämfört med i Jerez senast.

Så ser läget ut nu:

Mercedes
Red Bull
Williams
Ferrari Räikkönen Räikkönen Vettel Vettel
McLaren Button Button Alonso Alonso
Force India
Toro Rosso Verstappen Sainz Verstappen Sainz
Lotus
Sauber Nasr Ericsson Ericsson Nasr

De stall som står utan förare har inte offentliggjort sina planer än.
•••
Red Bull gjorde inget större avtryck i Jerez, men till nästa veckas tester i Barcelona vill stallet visa vad det går för:
– Vid de förta testerna handlade det bara om att få bilen att rulla, säger Helmut Marko enligt motorsporttotal.
– Vi var väldigt konservativa, på alla områden. Vi jobbade inte heller med inställningarna.
Nästa vecka, i Barcelona ska man vara något mer offensiva och i det sista testet lägga på ännu mer fokus på att prestera.
– Vi ligger bra till, nu kan vi börja att dra ner brallorna.

Enligt Renaults motorchef Remi Taffin var den en liten del i ERS:en som ställde till problem i Jerez:
– Jag tror att vi var en och en halv sekund långsammare än vår egen potential, säger fransmannen.
– I Barcelona ska vi koncentrera oss på motorns prestanda och testa gränserna.

Red Bulls juniorprogram producerar flera förare till F1, de senaste åren har de levererat Sebastian Vettel som nu kör Ferrari, de båda förarna hos Red Bull och två hos Toro Rosso.
Nästa år är det Pierre Gasly, Dean Stoneman och Callum Ilott so får chansen i RB:s talangprogram.

Extra pengar till Ericssons stall

av Anna Andersson

McLaren-Honda inledde testsäsongen med problem. Fernando Alonso och Jenson Button körde bara 79 varv – tillsammans.
Ändå håller Honda modet uppe:
– McLaren-Honda är en enhet. Vi har börjat på ett nytt kapitel i vår historia och vi har höga förväntningar, säger Hondas president Takanobu Ito.
– Vi har hittat problemet och håller på att lösa det. Vi befinner oss just nu i den avslutande fasen. Vi vill vara i en bra position i Australien, säger han.
Hondas motorsportchef Yasuhisa Arai är övertygad om att det blir en förbättring till testerna i Barcelona kommande vecka:
– Motorn i Barcelona är bättre, vi tar det steg för steg och vissa delar kommer vara de vi ska använda oss av under säsongen, men inte alla.
Därmed antyder han att det var många testdelar som fanns med i Jerez och någonstans är det väl som Flavio Briatore säger:
– Det kommer nog att dröja ett tag, men Honda har inta kommit tillbaka till F1 för att förlora sitt rykte.
Mellan den 19 och 22 februari är det dags för de andra testerna för säsongen.

Vad tror du om McLaren-Hondas framtid?

•••
Det sägs att den nya motorn från Ferrari har mellan 40 och 60 hästkrafter mer än förra året, något som både Ferrari och Sauber drog nytta av under testerna. Sauber körde med samma material som Ferrari under testerna och Marcus Ericsson var otroligt nöjd.
Det sägs även att motorn väger mindre än tidigare, förra året var det ett av de stora problemen för just Sauber. Under den första delen av säsongen plockade Adrian till och med bort vattenflaskan ur bilen för att spara vikt och under lördagarna fastade han till dess att kvalet var över.
För övrigt fick Sauber lite mer än fem friska miljoner dollar extra eftersom Caterham och Marussia inte kör året säsong. De prispengarna som Marussia körde in förra året (tack vare två poäng i Monaco) delades upp bland de andra stallen vilket ger Ericssons team ungefär fem och en halv miljon extra. Sauber fick runt 41 miljoner för plats tio i märkes-VM 2014.

I Barcelona kör Sauber med samma taktik som senast, Ericsson inleder och avslutar testerna, Nasr kör de två dagarna i mitten.
Jag måste revidera den uppgiften, tog informationen från motorsportmagazin i förmiddags, men nu har de också ändrat sin information. Rätt ska vara rätt, Nasr inleder och avslutar testet, Ericsson kör de två dagarna mitt i.
••••
John Surtees fyller 81 år i dag. Grattis.
Här är en skön video från 2014:

Här ser du dem prata om det:

•••
Vill du läsa om Sveriges F1-förare?
Här har du de delarna som har varit publicerade på bloggen:

Jo Bonnier

Ronnie Peterson

Reine Wisell

Torsten Palm, Conny Andersson och Bertil Roos

Gunnar Nilsson

Stefan Lill-Lövis Johansson

•••
Sedan kan du också följa Sportbaldet motor på Facebook, Gilla och du får även uppdateringar om andra motornyheter, länktips, videor och annat.

Nytt rekord – två mästare fick stryk

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo var riktigt snabb när han besökte Top Gears testbana. I en Suzuki Liana slog till med ett nytt rekord, Han var snabbare än Lewis Hamilton, Sebastian Vettel och de andra stjärnorna.
Programmet har en rubrik som heter ”Stars in a reasonable priced car”, där får alla racingstjärnor samma chans att köra på samma bana med en vanlig bil och i detta fall en Suzuki Liana. Han körde på 1.42,2, vilket var 0,7 sekunder snabbare än vad Lewis Hamilton var när han körde andra gången på Dunsfold Aerodrome.

Här är listan över topp tio i ”Stars in a reasonable priced car”

Placering, förare, tid och kommentar
1 Daniel Ricciardo 1:42.2
2 Lewis Hamilton 1:42.9 Andra försöket
3 Mark Webber 1:43.1 Andra försöket
4 Sebastian Vettel 1:44.0
5 Rubens Barrichello 1:44.3
6 Ben Collins 1:44.4 The Stig II
7 Nigel Mansell 1:44.6
8 Lewis Hamilton 1:44.7 Banan var blöt och det var olja på den
9 Jenson Button 1:44.7 Det var väldigt varmt
10 Jenson Button 1:44.9 Andra försöket, banan var blöt
•••
Valtteri Bottas är rätt övertygad om att Ferrari inte alls är så snabba som de visade i Jerez. Hans tankar läser du här
Vad tror du?
Har Bottas rätt eller fel?
•••
Mercedes kommer att toppa F1 även 2015, det säger Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz och han får medhåll av Flavio Briatore, mannen som vunnit VM med två olika stall och länge jobbat för Fernando Alonso.
Den texten läser du här
•••
Ayrton Sennas sista gokart har klubbats ut på auktion. 58 500 euro gick den för.
•••
Qatar har arrangerat VM i handboll och det var ett himla liv eftersom landslaget har köpt in spelare från flera nationer, flugit in publik från flera andra nationer och sedan tog sig till final. Om ett par år ska fotbolls-VM avgöras i landet och man arbetar för att få arrangera OS.
MotoGP kör där sedan 2004 och nästa år, eller senast 2017, kan det vara F1 i landet också.
– Vi är mycket nära undertecknandet av ett F1-kontrakt, säger Nasser bin Khalifa al-Attiyah, president i det nationella motorsportförbundet och vicepresident i FIA till AFP.
– Vi har avslutat varje steg och det återstår bara ett par detaljer innan det är undertecknat.
Det skulle i så fall betyda ett det blir ett tredje F1-lopp i samma region, Baharain arrangerar ett lopp under våren och Abu Dhabi ansvarar för säsongsavslutningen.

Vad tycker ni om att F1 flyttar öster ut?
•••
Gilla Sportbladet Motor på Facebook, snabba nyheter och annat.

•••
Ny vecka, nya möjligheter – vi hörs och i veckan blir det rejält med rally också, dags för klassiskern Svenska rallyt till helgen.

Hör Kimis svar till fansen

av Anna Andersson

Marussia hade stora förhoppningar på att få köra årets F1 säsong med nya investerare, nytt namn (Manor GP) och fjolårets bil.
Men det får de inte.
– De ville köra med fjolårets bil, men det röstades inte igenom. Alla teamen hade varit tvungna att rösta för, men det var tre eller fyra som röstade nej, säger Bernie Ecclestone till Independent.
I flera olika medier står det att Force India, Red Bull och Toro Rosso röstade nej, medan det bara var Ferrari och Mercedes som röstade för.
– Pengarna som de hade fått delas nu upp bland de stallen som kör årets mästerskap.
Inte heller Caterham kommer att finnas på plats när säsongen startar. I går meddelade konkursförvaltaren att man kommer att auktionera ut allt material, bilar, datorer, skrivbord, telefoner, ja allt.
Det gör att det lär bli ett litet startfält i år, bara 9 team och 18 bilar.

•••
Ferrari överraskade under testerna. Här kan du se deras förare svar på frågor från fansen:

Och så är det dags för Sebastian Vettel:

Vi kan konstatera att han gillar ordet obviously – uppenbarligen.
•••

Hittade just den här gamla länken, ett jobb vi gjorde för ett tag sedan men det är fortfarande roligt att kika igenom bilderna och titta på de tio bilarna vi tycker är fulast genom tiderna.
Håller du med eller är det någon annan bil som du saknar?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article12408617.ab

•••
Gillar du F1 ska du se på Skavlans Talkshow i SVT kl 21.00 ikväll:

Straight from the ✈️ to @fredrikskavlan and #SkavlanTVshow . Watch it tomorrow at SVT 21.00. Was great fun! #ME9

A photo posted by Marcus Ericsson (@ericsson_marcus) on

•••
Trevlig helg!
Och sedan glömmer du inte att gilla Sportbladet Motor på facebook, där finns det snabba nyheter, bilder, länktips och ännu en möjlighet att diskutera.

Sida 222 av 390