Ericsson och Lill-Lövis

av Anna Andersson

Jag pratade med Marcus Ericsson efter han hade avslutat sina tester för Sauber i går. Han var glad, nöjd och förväntansfull inför de tester som kommer i Barcelona om två veckor.
Vill du läsa mer om hans tankar så gör du det här:

Jag har skrivit endel om testerna här och på annan plats. Ni har säkrtligen följt dem på andra ställen pckså. Vad är era intryck?
Vem har imponerat?
Vem har överraskat?
Vem har floppat?
Vad har varit positivt?

Själv tycker jag att Mercedes verkar starkt och kör med ett stort självförtroende. Stallet har inte ens försökt att köra snabba varv. De har bara gjort sin grej. Ferrari har överraskat, Kimi Räikkönen är positiv och det betyder mycket.
McLaren-Honda är en flopp, men hur stor den är beror lite på vad man förväntat sig. Första testet med en helt ny poweunit, tja vi minns vilka problem samtliga motortillverkare hade förra året så någon överraskning är det inte.
Positivt för svensk del är att Sauber inte ligger i botten. Även om det säkerligen är en bra bit kvar till toppen så är det inte samma läge som förra året när Caterham låg tvärsist redan från första testet. Det är alltid lite roligare när man i alla fall har häng på konkurrenterna.

Här är Pirelis sammanfattning – allt på en gång:

Nu ser jag fram emot testerna i Barcelona och de kan förhoppningsvis ge oss en bättre bild av läget.

Serien om de svenska F1-förarna fortsätter. Här är nästa del:

Han har kört för McLaren och för Ferrari.
Under elva år var han Sveriges stora F1-hopp, men Stefan Johansson lyckades aldrig vinna ett enda lopp.
– Det smärtar med jämna mellanrum, till och med 30 år efteråt, säger Lill-Lövis.

Under elva år var han Sveriges stora F1-hopp, men Stefan Johansson lyckades aldrig vinna ett enda lopp.
– Det smärtar med jämna mellanrum, till och med 30 år efteråt, säger Lill-Lövis.
Stefan Johanssons väg till F1 inleddes egentligen när han vann brittiska F3 1980. Då körde han för den nuvarande McLarenchefen Ron Dennis och hans Project Four Racing och samma år fick han chansen att köra F1-loppet i Argentina.
En chans som han senare har förstått att han egentligen inte skulle få:
– Jag vet att Bernie Ecclestone sa till en av mina vänner att ”han är snabb den där svensken, men F1 kommer han aldrig att köra. Sverige är för litet”, berättar Johansson.

LILL-LÖVIS JOHANSSON-ENGLANDS GPMen likväl fick han den där chansen när han fortfarande körde i F3:
– Shadow ringde och frågade om jag ville köra för dem, det var en vecka innan Argentinas GP 1980, minns Stefan Johansson.
– Jag aldrig suttit i en F1 bil innan det första träningspasset och den starkaste bil jag hade åkt innan dess var formel 3 så det var minst sagt en tuff och brant inlärningskurva!!
Trots att han inte kvalade in i det loppet minns han F1-debuten med glädje:
– Det var verkligen sista minuten, men jag tog chansen med öppna armar! Vi göt stolen i garaget typ en timme innan den första officiella träningen började och när träningen väl började så spenderade jag mer tid med att titta i speglarna än framåt på banan. Alla mina idoler var där och det var otroligt mycket att smälta på en gång!

LILL-LÖVIS JOHANSSONUnder hans elva år i F1 körde han i tio olika stall. Han hann med att köra för McLaren där han var teamkollega med Alain Prost, han var stallkompis med Ayrton Senna hos Toleman, han körde för Ferrari och han ledde San Marinos GP i en Ferrari. I sitt andra lopp för stallet passerade han Ayrton Sennas Lotus som hade slut på bränsle två varv från mål, men råkade ut för samma sak själv ett halvt varv senare.
– Jag var stallkompis till både Senna och Prost också, och utan tvekan var de bägge två inte bara de bästa i sin generation, utan kanske också de bästa genom tiderna. De var båda otroligt målmedvetna och hade mycket naturlig talang fast på helt olika vis. Prost hade jag ett fantastiskt bra förhållande till och jag lärde mig mer från honom på ett år än jag gjort i hela min karriär fram till dess. Det fanns helt klart en anledning till att han kallas för professorn. Vi delade också mycket med varandra på en helt mäsklig nivå bort från racerbanorna, berättar Lill-Lövis.
– Senna var kanske den förare genom tiderna som hade mest råtalang. Han var helt otrolig rent körmässigt, men saknade mycket på den känslomässiga sidan, vilket han också lärde sig mycket av när han väl blev stall kompis med Prost. Personligt sett var han inte mitt första val att käka middag med…Enough said..
Stefan Johansson är en av de förare som kört längst i F1, utan att vinna ett enda lopp.
• Fick du ut det du ville av din tid i F1?
– Nej, givetvis inte. Mitt mål och min dröm var att bli världsmästare, säger han.
– Det betyder inte att min tid i F1 inte var värt det, självklart var den det. Men alla idrottsmän och kvinnor som kommer så långt i sin karriär genom talang och hårt arbete att man i alla fall kan se sitt mål framför sig har också ett stort ego. Når man inte det mål man har satt ut för sig själv så smärtar det med jämna mellanrum…till och med 30 år efteråt!

Stefan ”Lill-Lövis” Johansson
Född: 1956
Antal F1-lopp: 79
Debut: Argentinas GP 1980, men han kvalade inte in.
Karriärens sista lopp: Storbritannien GP 1991, han kvalade inte in.
Segrar: –
Pallplatser: 12
Pole position: –

De andra delarna i serien läser du också på bloggen:

Jo Bonnier

Ronnie Peterson

Reine Wisell

Torsten Palm, Conny Andersson och Bertil Roos

Gunnar Nilsson

Ha en bra torsdag. Vi hörs igen.
Och glöm inte att kolla in Sportbladet Motor på Facebook

Finland etta, Sverige tvåa

av Anna Andersson

De första F1-testerna inför säsongen 2015 är över. Jerez har bjudit på sol, regn, värme och kyla. Testerna har också bjudit på överraskningar och på blå-gula glädjeämnen.

Mercedes har som väntat imponerat, fjolårets dominanter har kört 2285 km, vilket är 594 mer än Sauber som har kört näst flest kilometer under fyra dagarna. Toro Rosso (1563) ligger trea i den tabellen och Ferrari fyra (1545).
Minst har McLaren kört med sina 350.
Stallet fick avbryta testerna tidigare i dag också:

Jag vet att jag har skrivit det tidigare, men jag gör det igen. Eftersom Honda är ny motorleverantör för säsongen så kommer de att behöva gå igenom allt de som de andra motorleverantörerna gjorde under förra årets vintertester och ni minns väl hur det såg ut då?
Renault hade enorma problem, jag har för mig att Marcus Ericsson körde typ 12 varv på två testdagar i Jerez för ett år sedan.

Här är resultaten den fjärde testdagen:

1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.841 105
2 Marcus Ericsson Sauber 1:22.019 112
3 Lewis Hamilton Mercedes 1:22.172 117
4 Max Verstappen Toro Rosso 1:22.553 97
5 Felipe Massa Williams 1:23.116 73
6 Romain Grosjean Lotus 1:23.802 53
7 Daniil Kvyat Red Bull 1:23.975 64
8 Jenson Button McLaren 1:27.660 35

Ferrari fortsätter att se kvicka ut, Räikkönen satte sin snabba tid med mjuka däck och det var 0,143 sekunder snabbare än hans teamkollega Sebastian Vettel som hade den snabbaste tiden tidigare. Ferrari ser ut att ha gjort framsteg och förarna verkar också vara nöjda.
Samtidigt så verkar Mercedes ha kvar greppet om fältet än så länge och något annat är inte heller att vänta med tanke på hur stort försprång de hade 2014.

Hur har det då gått för Sauber?
– Det var ännu en bra och produktiv dag för oss. Vi körde mer än 100 varv, säger Marcus Ericsson.
– Det har varit en mycket bra första testvecka för hela stallet.
Jo Ericssons team har funnits med i toppen under samtliga dagar och de har kört många varv på banan. Men vi ska ändå ta det lite försiktigt med hyllningarna, man har kört på mjuka däck, ingen vet vilken bränslemängd man har haft i bilen och ingen vet vad konkurrenterna har haft för plan.
Ett test är inte ett kval, ett test är ett test och det viktigaste är att köra så mycket som möjligt för att samla så mycket information som möjligt.
Det har hänt förr att stall har velat visa upp sig för tänkbara sponsorer och vart extremt snabba på testerna. Nu säger jag inte att det är så i Saubers fall, men jubla inte för högt. Det är långt kvar till säsongsstarten.

•••
Bara en liten påminnelse – 2014 var det McLarens Kevin Magnussen som var snabbast efter fyra testdagar, han var runt sekunder före Mercedes Lewis Hamilton, men när vi summerade VM i november så var styrkeförhållandena helt klart omvända.

•••
Världsmästaren Lewis Hamilton tog den snabba vägen hem:

Det ryktas om att han och Nicole Scherzinger har separerat – igen. Journalisterna fick i alla fall inte ställa några frågor av privat natur efter dagens tester…
•••
Force India var inte på plats i Jerez. Stallet kommer till nästa test i Barcelona, men kör med fjolårets bil.
Enligt stallchefen Bob Fernley är inte bilen färdig eftersom man har haft problem med en leverantör.
– Vi jobbar hårt, men troligtvis så är den klar till det sista testet i Barcelona, säger han.
– Bilen håller på att färdigställas och den finns med på startlinjen i Australien.
•••
Nu sägs det att Marussia har en överenskommelse med en investerare och med största sannolikhet finns med när säsongen startar i Australien om lite mer än en månad. Enligt brittisk press kommer konkurshotet att försvinna den 19 februari, sedan är det upp till World Motor Sport Council om stallet får köra med fjolårets bil eller inte.
•••
Det blir mer F1 på sajten och även i tidningen morgon. Lita på det.
Nu är det dags att arbeta vidare.

Varning för Sauber

av Anna Andersson

Återigen en bra dag av Sauber och Felipe Nasr. Marcus Ericssons team körde 108 varv med sin gul-blåa bil vilket är riktigt bra och man satte den snabbaste tiden. Den kom på mjuka däck, men den var inte alls lika snabb som den Sebastian Vettel körde med sin Ferrari i går. Det saknas nästan en sekund till tyskens tid och frågan är väl om vi ska ta tiden med en nya salt. För stall som behöver stärka ekonomin är det viktigt att lysa under testerna och är det möjligen så att tiden kan kopplas i hop med det faktum att det finns gott om reklamplatser kvar på Saubern?
Jag vill inte måla fan på väggen, däremot vill jag varna er från att jubla allt för högt och inte dra några förhastade slutsatser.
Detta är det första testet, det är långt, långt kvar till säsongspremiären i Melbourne och det kommer att hända mycket fram till dess.
•••
Ändå lyckade Ferrari imponera när Kimi Räikkönen körde in på 1.21,750 med mediumdäcken, eller som Nico Rosberg sa:
– Ferraris tid, wow!
Även Räikkönen själv var nöjd och sa efteråt:
– Det viktigaste just nu är att köra så många kilometer som möjligt, det lägger grunden för en bra säsong.
– Teamet har gjort ett bra jobb under vintern och vi har förbättrat områden där vi hade problem förra året. Hela paketet är ett steg framåt jämfört med 2014 och det ska vi jobba vidare med.
•••
Några punkter att ta med sig från dagen:
• Det var blött under förmiddagen, men kring lunchtid torkade banan upp.
•McLaren och Fernando Alonso fick avsluta dagen i förtid. Problem med power uniten.
•Tre röda flaggor, Felipe Nasar i kurva 9, Nico Rosberg, Mercedes och Pastor Maldonado, Lotus.
•Mercedes hade problem med motorn, men Rosberg kunde snart köra vidare. Även Red Bull ( Renault) hade motorproblem och tvingades byta enheten. Red Bull hade också problem med en sensor.
•I morgon avslutas testet i Jerez.

Tider från den tredje dagen:
1 Felipe Nasr Sauber 1:21.545 108
2 Kimi Räikkönen Ferrari 1:21.750 92
3 Nico Rosberg Mercedes 1:21.982 151
4 Felipe Massa Williams 1:22.276 71
5 Pastor Maldonado Lotus 1:22.713 96
6 Carlos Sainz jr Toro Rosso 1:23.187 136
7 Daniel Ricciardo Red Bull 1:23.901 48
8 Fernando Alonso McLaren 1:35.553 32
Alla stall utom Sauber och Williams körde med medium.

•••
Efter tre testdagar är Mercedes det stall som har kört flest km, 1767 km, Sauber ligger tvåa med sina 1191 km, Toro Rosso trea med 1129 km och Ferrari fyra med 1067 km.
McLaren som har en ny motorleverantör i Honda har kört minst 195 km.

Men vi minns hur det såg ut för i stort sett alla team för ett år sedan då deras power units var nya – det stod bilar parkerade i garaget mest hela tiden och framförallt Renault hade problem.
Nu är Hondas motor ny och måste ta sig igenom de barnsjukdomar som de andra hittade vaccin till för ett år sedan….
•••
I morgon avslutas testerna. Då sitter Marcus Ericsson i bilen igen.

Ecclestone: – Inget F1-lopp i Tyskland

av Anna Andersson

Det blir bara 19 F1-lopp 2015.
Tysklands GP försvinner i kalendern.
Det har Bernie Ecclestone nu bekräftat.

Egentligen skulle Tysklands GP ha avgjorts på Nürburgring i juli, men den banan har ekonomiska problem. Istället har man diskuterat om det går att flytta loppet i Hockenheim, de två banorna har alternerat de senaste åren.
Men även där har åskådarantalet gått tillbaka och det blir svårt att arrangera ett lopp i år. I ett fax till Rhein-Zeitung skriver Bernie Ecclestone:
– Jag är precis lika ledsen som alla F1-fans över att det inte blir något lopp i Tyskland.
I januari sa han att man förhandlade med Hockenheim, som har ett kontrakt för loppen 2016 och 2018, men inget för 2015.
Som vanligt när Bernie Ecclestone är inblandad är inte sista ordet sagt, utan till Reuters säger han:
– Vem vet, det finns två banor. Det ser inte bra ut och det är inte troligt att det blir något lopp, men vi försöker att rädda det. Jag vill inte förlora det så vi gör vårt bästa.
•••
Red Bulls fräcka zebra-kupp – här kan du läsa om den.
•••
Även om McLaren-Honda har haft vissa problem under testerna så är Jenson Button fylld av tillförsikt.
– Det var säkerligen inte den bästa start som vi kunde få, men vet om att power unitsen är komplicerade. Vi slog våra kloka huvuden ihop och löste problemet.
– När jag sitter i bilen känner jag mig som ett barn på julafton. Det har att göra med bilen med samarbetet med Honda och med det fantastiska teamet, säger britten som kört för Honda tidigare och blev världsmästare med Brawn GP 2009 – ett stall som såldes av Honda till Ross Brawn strax före säsongsstarten 2009.

I dag sitter Fernando Alonso i bilen.
•••
Ferraris Sebastian Vettel var snabbast under de båda första testdagarna och han är nöjd, men sänker förväntningarna.
– Det var två bra dagar, men man får inte tolka det på fel sätt. Vi måste stanna med båda fötterna på jorden, detta var det första testet och det vore fel att försöka sig på någon prognos och se var vi ligger jämfört med de andra teamen. Vi är nöjda med att vi inte hade några större problem, säger Vettel.
– Vi körde mycket, lärde oss mycket och det är väldigt viktigt att köra mycket och lära känna bilen och förstå hur den fungerar.
Han har nu lämnat över bilen till Kimi Räikkönen.
•••
Ingen Marcus Ericsson i dag heller, han kör i morgon igen för Sauber.
•••
Vill du ha de snabbaste nyheter, kolla in Sportbladet Motor på Facebook.

Ferrari före Sauber – dag 2

av Anna Andersson

Gillade du Red Bulls zebralack?
Synd.
För den kommer inte att stanna.
Precis som många av er har påpekat är den provisorisk, för att förvilla blickarna under testerna så att ingen ska kunna upptäcka vilka nyheter som gömmer sig på RB 11. Hur den nya lacken ska se ut vill Christian Horner inte avslöja. Inte än i alla fall.
Men han är mycket nöjd med den uppmärksamhet som bilen har fått.

Nu vänder vi blicken mot den andra testdagen och det var ganska kallt i spanska Jerez. Det var kring 11 grader i luften och ytterligare en grad varmare i asfalten. Det var kallt på banan vilket Williams Pat Symonds kommenterade och påpekade att det inte är små många som jagar varvtider, utan de flesta ägnar sig mer åt olika systemkontroller. Dessutom kom regnet på besök under eftermiddagen vilket gjorde att det inte var så värst mycket fart på banan efter klockan 16.00.

Dagens resultat har du här:
Plats Förare Stall Tid Antal varv
1 Sebastian Vettel Ferrari 1:20.984 78
2 Felipe Nasr Sauber 1:21.867 74
3 Valtteri Bottas Williams 1:22.319 61
4 Lewis Hamilton Mercedes 1:22.490 91
5 Max Verstappen Toro Rosso 1:24.167 59
6 Pastor Maldonado Lotus 1:25.802 41
7 Jenson Button McLaren 1:54.655 5
8 Daniil Kvyat Red Bull – 18

Med andra ord andra dagen i rad som Sauber vart tvåa bakom Ferrari.
För världsmästaren Lewis Hamilton blev det ett något tidigare slut på dagen, en vattenläcka ställde till det:

Även Lotus hade lite problem och var rätt nöjda med regnet:

Detta var Sebastian Vettels andra testdag, i morgon lämnar han över bilen till Kimi Räikkönen som kör de avslutande två dagarna för Ferrari.

Här finns lite rörliga bilder från den första testdagen:

På denna finns det också lite ljud hos McLaren-Honda

Marcus Ericsson har vilat under den andra testdagen i Jerez. Han återkommer på onsdag och avslutar testet för Saubers del.
Det är många som har mejlat mig det senaste dygnet och tyckt att vi drar för stora växlar på Ericssons första dag. Jag vill minnas att jag skrev i bloggen att det inte går att göra någon prognos efter en enda testdag, men att det är en bra start.
Det är så vi får värdera det hela än så länge också.
En jämförelse med förra året visar att Marcus då körde 12 varv i sin Caterham under hela testet i Jerez.
I går körde han 73 med sin nya Sauber.
För ett år sedan var Sauber mellan sex och åtta sekunder efter täten på testerna, i går körde Ericsson med mjuka däck och var inte alls långt från Ferraris snabbaste tid.
Även om vi inte ska jämföra några tider så är det ett steg framåt jämfört med förra året och en bra start. Han fick köra hela dagen, hade inga större problem och hann med sitt program. Det är bra. Sedan är det långt, långt kvar till säsongsstarten i Melbourne – men vi får kalla det för en positiv start för det är exakt det som det var.
•••
Ryktet om att Force India inte kommer till start i Australien stämmer inte. Stallet dementerar.
•••
Hos Sportbladet Motor på Facebook hittar du de senaste nyheterna, snackisarna och annat kul.

Ericsson hotar Vettel

av Anna Andersson

Den första dagens tester i Jerez är över.
Sebastian Vettel och Ferrari satte en snygg bästatid, knappt före Marcus Ericsson.
d_reinhard_Jerez-Test_15_957För svensken som lämnat Caterham för den gul-blåa bilen från Sauber var det en mycket positiv start på säsongen, däremot har vi ingen aning om vilken bränslemängd som fanns ombord vilket gör att det är svårt att dra några större växlar på detta. Att komma med prognoser efter en testdag, det vore ruskigt oseriöst. Han lämnar över bilen till Felipe Nasr i morgon och på tisdag för att själv återkomma på onsdag.

Här är Marcus egen hälsning:

För Vettel, som nu debuterade för Ferrari var det en ganska sen bästatid, han hade problem med telemetrin. Men samtidigt så är han säkerligen mer nöjd i dag än vad han var efter de första testdagarna med Red Bull förra året. Då var han otroligt frustrerad över motorn om jag inte minns het fel…
För Red Bull som presenterade sin bil under förmiddagen så var det en tuff första dag.
P-20150201-00044_HiRes JPEG 24bit RGB(1)
Sebastian Vettel hade en liknande hjälm under F1-lopper på Monza i höstas.
P-20141222-18284_HiRes JPEG 24bit RGBNu har man dragit det ett steg tilll…sedan får vi väl se om det är samma lack på bilen när den startar säsongen i Australien.
Enligt Adrian Newey hade man problem med batteriet och motorn, det låter lite som en repris av 2014. Då hade Bullarna jobbiga tester inför säsongen.
Samtliga stall har kört, utom Lotus som landade något sent och inte hann till den första dagen.

När jag skriver samtliga räknar jag inte med Force India, som redan har meddelat att de inte kommer till det första testet. Det ryktas om ekonomiska problem.

Här är resultaten från dag 1:

1. Sebastian Vettel, 1:22.620 minuter – 60 varv
2. Marcus Ericsson, 1:22.777 minuter – 73 varv
3. Nico Rosberg, 1:23.106 minuter – 157 varv
4. Daniel Ricciardo, 1:23.338 minuter – 35 varv
5. Valtteri Bottas, 1:23.906 minuter – 73 varv
6. Carlos Sainz, 1:25.327 minuter – 46 varv
7. Fernando Alonso, 1:40.738 minuter – 6 varv

Sådant som imponerar under testerna är inte alltid de snabba tiderna, som ni vet, utan det är att köra utan problem. Kunna köra varv efter varv och bilen går som en klocka, mycket tid i garaget är det ingen som vill ha.
Precis som förväntat är det fjolårets dominanter som verkar starka. Mercedes 157 varv är imponerande, Marcus Ericssons 73 varv ser också riktigt bra ut.
Ericssons tankar läser du här:

För övrigt har Ron Dennis träffat media och förklarat att McLaren kommer att ändra sin design på bilen under säsongen, däremot vill han inte avslöja när den förändringen kommer att ske eller hur de då kommer att se ut. Det var många fans som var besvikna över att McLaren-Honda behöll så mycket silver i sin design, de påminner om deras tidigare samarbete med Mercedes. De var många som hellre hade sett den klassiska röd-vita bilen från slutet av 1980-talet.

•••
Klipper in lite kul siffror från Lotus:
The E23 in Numbers

0 – The time taken in seconds for the gearbox of the E23 to change gear (drive is never lost during the gearshift).
0.04 – How much faster in seconds the E23 goes each lap due to the reducing weight as the car burns fuel (not accounting for tyre degradation).
1.6 – The time in seconds for the E23 to decelerate from 100 km/h to standstill.
4 – The number of Power Units allocated to each driver in 2015.
4.9 – How many seconds it takes for the E23 to reach 200 km/h from standstill.
6 – The number of consecutive races each gearbox must survive before it can be changed without suffering a five-place grid penalty.
8 forward and 1 reverse – The number of gears in the E23’s gearbox.
15 – How many hours it takes for a complete rebuild of the car at the track with 12 mechanics.
87.75 – The impact energy in kilojoules that must be withstood by the nose of the car when it is crash tested by the FIA. This is the same amount of energy as would be required to stop a 4 tonne elephant moving towards you at 24km/h.
102 – The weight in Kg subjected to the end of the front wing by the FIA, it cannot move more than 10mm.
220 – The pressure in Bar the cars hydraulic system works at, a road car tyre is about 1.8 Bar.
702 – The minimum dry weight of the car in kilograms.
1,100 – The temperature in degrees Celsius of the exhaust gases when the car is on full throttle.
1,200 – In degrees Celsius, this is the temperature a brake disc can reach during the race.
2,500 – The number of gear changes the drivers have to make during an average Grand Prix.
12,500 – The number of technical drawings produced by the time of the E23 car build (more than any other car from Enstone).
30,000 – The number of individual parts that make up each E23.
125,000 – The max rotational speed in RPM of the MGU-H.
250,000 – The amount of man hours that have gone into the design of the E23.
•••
Sedan glömmer du väl inte bort att kolla in Sporbladet Motor på Facebook. Där kommer de snabba nyheterna, lite tips och snackisar.

Red Bulls nya zebra – Marcus i bilen

av Anna Andersson

Nu har testerna dragit igång i Jerez och mest överraskande är ändå Red Bulls design.
Kolla in bilen de presenterade i dag:
P-20150201-00046_HiRes JPEG 24bit RGB

P-20150201-00044_HiRes JPEG 24bit RGB(1)

Stallet är känt för att tänja på gränserna och även ta ett par kliv över dem. Vad tycker du?
Är zebran snygg eller ett övertramp?
– Vi har alltid tänjt på gränserna och precis som alltid var det väldigt tajt med tiden för att få allt klart till testerna, men det är helt normalt för oss, säger stallchefen Christian Horner om bilen som klarade krockteset i går, lördag.
– Om man inte står och puttar på gränsen så har man inte ansträngt sig tillräckligt mycket.
Teknikchefen Adrian Newey har haft ett stort inflytande över RB11 och säger:
– När det gäller designen så handlade det mycket om att omsätta det som vi lärde oss förra säsongen. Då fanns det stora regeländringar och nu handlade det om att optimera bilen.
I år kör teamet med Daniel Ricciard och Daniil Kyvat, värvad från juniorteamet Toro Rosso.
– Jag ser fram emot att köra RB11 och vill gärna sätta mig bakom ratten, sa Ricciardo som vann tre lopp förra året strax innan han testade bilen i Jerez
– Jag hoppas att det är en riktig tjur, det få vi snart se. Förra året handlade det om många nya intryck eftersom jag var tvungen att bevisa vad jag kunde för ett toppteam. Nu vet jag vad jag kan och jag är spänd. Jag vill bygga vidare på framgångarna från 2014 och ta upp kampen med Mercedes
Nu har snart den halva dagen gått i Jerez och än så länge är det fjolårets mästare Mercedes som dominerar och som har kört flest varv, Marcus Ericsson ligger än så länge också bra till, men resultat återkommer jag med ikväll.

Här är resultatet efter fem timmar:
1. Nico Rosberg, 1:23.106 minuter – 102 varv
2. Valtteri Bottas, 1:23.906 minuter – 19 varv
3. Sebastian Vettel, 1:24.000 minuter – 16 varv
4. Daniel Ricciardo, 1:24.641 minuter – 22 varv
5. Marcus Ericsson, 1:24.804 minuter – 30 varv
6. Carlos Sainz, 1:25.327 minuter – 34 varv
7. Fernando Alonso, 1:40.738 minuter – 6 varv
McLaren har lite problem:

Någon Lotus lär vi däremot inte få se i dag, bilen är på väg till Jerez och väntas anlända under eftermiddagen.

F1 blir gult och blått

av Anna Andersson

I år ska Sverige i alla fall att synas i F1.
Med Marcus Ericsson i en blå och gul bil. Av den gråa musen som Sauber har kört med de senaste åren finns ingenting kvar utan den lyser i våra vackraste, svenska färger. Låt vara att det är Banco de Brasils färger också och att de har betalat mycket för det, men det struntar jag i just nu. F1 blir gult och blått.
Kul. Men med de färgerna på bilen så skulle väl IKEA kunna kliva in som sponsor också… (även om det är en policyfråga om jag har förstått det hela rätt).
Du kan läsa mer om bilen i denna text och det kommer att vara F1 både här på nätet och i pappret de kommande dagarna.
Men jag lägger i alla fall upp en bild på Marcus här, även om det finns en artikel om den:
20150130_Sauber_C34-Ferrari_Front_Side

När det gäller Marcus och Sauber så pratar de om poäng och om en plats mitt i fältet. Ser man till förra årets prestation så låter det svårt, men förhoppningsvis har förbättringarna av bilen gett dem lite mer fart. Samtidigt så är konkurrensen hård, som det ser ut nu har Caterham och Marussia försvunnit och det gör att det är 16 bilar på gridden. Tio av dem tar poäng, det var Sauber inte i närheten av 2014 och de skulle behöva ha i alla fall Force India, Lotus och Toro Rosso bakom sig. Då ska vi komma ihåg att Force India kör med motorer från Mercedes och Lotus har bytt motorer från Renault till Mercedes i år och vi vet alla vad det betyder.
Det är ett tufft mål och det blir spännande att se om de lyckas.

20150130_Marcus_Ericsson_Front_w_Helmet

d_reinhard_Sauber_15_213

d_reinhard_Sauber_15_234

Där har du Marcus och hans hjälm.
Nu har du sett bilen och hjälmen.Vad tycker du?
Det är dags att öppna diskussionen.

Vill du ha koll på det senaste så ska du gilla Sportbladet Motor på Facebook. Där kommer de snabba nyheterna om du gillar motor.
•••
I går körde Mercedes sina första meter med den nya bilen. Du ser bilderna här:

•••
Här ser du Ferraris nya:

SF15-T är namnet på den röda gudinnan.

– Det har skett stora förändringar och det är fel att förvänta sig för mycket, 2014 var det ett team som dominerade och vårt mål är att jobba tillsammans som team och ta in mer och mer på våra konkurrenter under säsongen, säger Sebastian Vettel.
– Jag skulle vara nöjd med en seger, men blir det fler är det bättre. Samtidigt måste vi vara realistiska.

Han fortsätter:
– Bilen har en annan färg än vad jag är van vid och det är en upplevelse, det är en speciell känsla att se hur den växer fram och hur alla bitarna passar ihop. Jag längtar efter att sätta mig bakom ratten och känna hur bilen känns.
– Det känns magiskt att få starta säsongen för Ferrari. Det är något speciellt med Ferrari, med historian och den röda färgen.
•••
Force India kommer inte till de första testerna. Enligt uppgifter så har stallet ett gigantiskt hål i sin budget. Tungt för Nico Hülkenberg och Sergio Perez. Det sägs att det saknas ungefär 18 miljoner kronor och stallet jagar sponsorer. Frågan är om stallet kommer till de andra testerna i Barcelona.

Se mästarnas nya bil

av Anna Andersson

På söndag ska den nya Mercedesen visas för allmänheten, men redan i går testades den på Silverstone. I snö, regn och sol.
15.01.29.Filming.Day.Release.IMG.3(1)
Här är nästa bild:
15.01.29.Filming.Day.Release.IMG.6(1)
Mercedes F1 W06 Hybrid körde totalt 18 varv med både Nico Rosberg och Lewis Hamilton bakom ratten:
– Det var ett galet väder, snö, regn och sol här på Silverstone. I Jerez lär det bli bättre, twittrar Nico Rosberg.
– Det var en fantastisk känsla att få testa den nya silverpilen. Jag ser verkligen fram emot Jerez.
•••
På söndag startar testerna.
I dag presenterar Sauber och Ferrari sina bilar.
Jag återkommer!

McLaren-Honda – förarna om den nya bilen

av Anna Andersson

Hade du förväntat dig den klassiska McLaren-Honda i rött och vitt?
Då blir du nog besviken.
Det blev jag.
Den nya bilen MP4-30 är kromfärgad med svarta och röda detaljer, en del av det silverfärgade från tiden med Mercedes tycks leva kvar och färgerna påminner lite om bilen från förra året.
Men andan och entusiasmen finns där, efter två mindre lyckade säsonger vill Ron Dennis och hans gäng tillbaka till toppen. En enda pallplacering, om 2014, räcker inte.
Mer om bilen kan du läsa här:

– Säsongsstarten 2015 markerar en vändpunkt för oss, säger teamchef Eric Boullier.
– En förvandling till det bättre. Jag kom till Woking för ett år sedan, när Ron Dennis och Jonathan Neale började med sina omstruktureringar. Nu börjar den förändringen betala sig. Vi har ett starkt, effektivt team med mycket kunskap och framförallt är de väldigt engagerade i sitt arbete.
Enligt Jonathan Neale är målet att vinna udner den andra halvan av säsongen. Alonso vill göra det tidigare än så.
Här ser och hör du Fernando Alonso:

Här Jenson Button:

•••
Vad tycker du om den nya bilen?
Kan Fernando Alonso och Jenson Button driva fram teamet till lika stora framgångar som förra gången?

En verklig utmanare till Mercedes?
Ja, sätt igång diskussionen, här oss F1-fans emellan?

•••
Enligt ryktet hade Christian Horner 2014 ett erbjudande om att bli teamchef för McLaren, men han hade ett vattentätt kontrat med Red Bull och Eric Boullier fick jobbet istället.
•••
Mercedes är lite oroat för Ferrari inför säsongen:
– Jag utgår i från att Vettel kommer in med nya idéer hos Ferrari, säger Toto Wolff till Sport Bild.
– När du hämtar en tidigare världsmästare i teamet, som dessutom är taggad till tänderna, så kommer hans entusiasm att smitta av sig.
•••
Ni noterade att Force India inte kommer till testerna i Jerez? Man tycker att det är onödigt att testa bilen från 2014, men det snackas om att stallet lämnar återbud på grund av ekonomiska problem. Force India är ett av de stall som sägs vara konstant sena med sina betalningar.

Sida 223 av 390