Ferrari räddade Vettels karriär

av Anna Andersson

För Sebastian Vettel gick allting alltid framåt. Karriären rusade på i 350 knyck, från framgång till framgång. Han körde som man gör när Autobahn är tom, en tidig morgonen innan alla andra har vaknat och när det går att blåsa på utan att tänka.
Allt gick hans väg, inte vid något tillfälle blåste det i motvind utan han gick från att ta poäng i sin debut, via en seger med Toro Rosso, till en andra plats i VM med Red Bull till fyra VM-titlar och rekordslakt.
Sedan körde han in i stormen och då blåste det rejält – i konstant motvind.
Inför förra säsongen gjordes en regelrevolution och för Sebastian Vettel, som aldrig tidigare hade behövs ta en enda omväg, tog det stopp. Han kom inte underfund med bilen, han fick stryk av sin teamkollega Daniel Ricciardo och för första gången körde han en hel säsong utan att vinna ett enda lopp.
Killen som körde så snabbt rakt fram på Autobahn visste inte riktigt vad han skulle ta vägen när det var vägarbete och han tvingades svänga av och välja en helt vanlig landsväg. Han visste inte hur han skulle hantera situationen och han tappade tron. Då funderade Sebastian Vettel på att lägga av.
Nu gjorde han inte det han valde en annan väg och kör för Ferrari i år och jag tror att han bli betydligt starkare av den här motgången. Det som inte knäcker en stärker än.
Den som aldrig möter motgång eller förlust lär sig inte att hantera den och blir aldrig så bra som han eller hon skulle kunna bli.
Jag har delat i stort sett hela mitt vuxna liv med en idrottsman, sett motgångar och medgångar. Sett hur han har utvecklats som både människa och idrottsman efter varje motgång och kommit tillbaka ännu starkare. Ovanför hans skrivbord sitter orden” Den som slutar att bli bättre slutar att vara bra”.
Ibland betyder det att man måste stöta på ett par stenar på vägen, kanske ett helt berg, byta fokus och köra in på en annan väg. Så gör en vinnare och jag är övertygad om att Sebastian Vettel tog rätt beslut. Han kommer att komma tillbaka starkare både som förare och människa vilket i sin tur gör oss och sporten till vinnare.
Vi vill se fajtande förare, inte tjuriga pojkspolingar som gnäller när det går emot dem.
•••
Vad anser du om Vettels byte till Ferrari? Kan han och Kimi Räikkönen ta teamet tillbaka till toppen?

•••
Red Bull är inte färdigt med sin RB11. Enligt Christian Horner är det mycket arbete kvar. Dock påpekar han att Adrian Newey inte lämnat sin plats riktigt än. Hans ande vilar även över årets bil:
– Adrian har inte riktigt lika stort inflytande längre, men det är fortfarande han som mer eller mindre är arkitekten bakom bilen, säger Horner till Autosport.
•••
Nej det blir ingtet test i Jerez för Force India, stallet om var först ut med att presentera sin bil. Är även det teamet på väg mot konkurs?
Först hette det att man skulle köra bilen från 2014 på det första testet. Nu heter det:

Samtidigt ryktas det om att teamet inte kan betala sina skulder, att ägaren Vijay Mallya letar efter en köpare och att säsongsstarten inte är säkrad. Ägaren har skulder i hemlandet Indien och har just nu reseförbud, det har underflera år pratats om att teamet inte betalar ut sina löner i tid och Mallyas flygbolag har försatts i konkurs.
Bernie Ecclestone ska vara informerad om situationen. Ett tufft slag för förarna Nico Hülkenberg och Sergio Perez.

•••
På fredag presenterar Sauber sin bil C34. Då visar även Ferrari upp sin. Rollout blir det i Jerez på söndag.
•••
Alex Lynn blir utvecklingsförare hos Williams.
•••
Kimi Räikkönen har blivit pappa. Han har fått en son.
Grattis!
•••
Michael Schumachers son Mick blev tvåa i det tyska kartingmästerskapet 2014 och även i VM. Han har uppmärksammats för det.

Ferraris nya

av Anna Andersson

SF15-T.
Det är namnet på den röda gudinna som Sebastian Vettel och Kimi Räikkkönen förhoppningsvis ska föra tillbaka till toppen. Ferrari har nu meddelat namnet på årets bil. Namnet står för ”Scuderia Ferrari” år 2015 – Turbo.
På fredag är det tänkt att bilen ska presenteras online och på söndag ska Sebastian Vettel rulla ut och köra det första varvet med årets bil under testerna i Jerez.

Om du har missat vem som kör var, här är testschemat igen:

Mercedes Rosberg Hamilton Rosberg Hamilton
Red Bull
Williams Bottas Bottas Massa Massa
Ferrari Vettel Vettel Räikkönen Räikkönen
McLaren Alonso Button Alonso Button
Force India
Toro Rosso Sainz Jr. Verstappen Sainz Jr. Verstappen
Lotus
Sauber Ericsson Nasr Nasr Ericsson
Caterham

Vad tycker ni om testschemat? Vilka svar vill ni ha i Jerez och vilka frågor ser ni nu innan?
Det är dags att dra igång diskussionen.
•••
Så är han tillbaka igen:

•••
Enligt uppgifter från Auto, motor und sport är det bara Mercedes och Williams som kör med motorer från 2015 i Jerez, de andra teamen som köper motorer från tyskarna (Lotus och Force India) får hålla till godo med motorn från 2014.
•••
I går presenterade Lotus sin bil.
GmiGuhRnD-yXq1VSTDKsBmv8JgmaEvQdkkVxtyF3fH5L9nwRhP5qF2UfAm3AfSpcZvH8M-pwVKutpRXqmUYcpcnHNdElx0vNGIKdmt36ta_cFVXVaWtNOF3Ta4HC0r6hxFlKt2pL6Cq6ZAEssBOhdmEOItng1JAFTu0YOdw=s0-d-e1-ft-1Du läser om den här:

För övrigt hade Lotus inte varit Lotus om man inte hade hånat sig själva också på twitter:

Här om dagen hånade man Williams:

•••
Sedan följer du väl Sportbladet Motor på Facebook? Snabba nyheter, kul bilder, snackisar där får du det mesta av det bästa.

Hjälten som dog för tidigt

av Anna Andersson

Ronnie Peterson lämnade Lotus. Det öppnade vägen för en annan svensk.
Gunnar Nilsson blev oväntat F1-förare.
– Det var tur, rätt plats, rätt tidpunkt, förklarade han.
– Men jag har jobbat hårt för det, mycket hårt.

Gunnar Nilsson från Helsingborg skulle egentligen köra Formel 2 1976, han hade vunnit brittiska F3 och tagit fem raka segrar i Formel Atlantic.
Men så lämnade Ronnie Peterson överraskande Lotus och plötsligt hade Sverige fått ännu en F1-förare. En orutinerad skåning som stod på prispallen i sitt tredje lopp.
– Det är tillfälligheterna som gjort det. Det var tur, det var rätt plats, rätt tidpunkt. Men jag har jobbat hårt för det. Mycket hårt, sa han då till den erkände motorsportjournalisten Sven Berggren.
Han var snabb i bilen, han tog rejäla risker och han kraschade ett antal gånger. Värst under F1-loppet på Long Beach, USA, där han körde in i barriären i 250 km/timmen
– När jag efteråt såg smällen i tv kunde jag inte fatta att jag levde. Men man måste ha tur, sa Gunnar till Berggren.
– Visst fan är man rädd. Det händer väl i varje Grand Prix-lopp att hjärtat hoppar upp i halsgropen.
Under sin debutsäsong 1976 tog han elva poäng och var trea i två lopp. 1977 tog han sin enda seger.
GUNNAR NILSSON-BELGIENS GPHan startade som trea i ett regnigt Zolder och han föll först ner till plats åtta. Under loppet bröt ett par förare och Nilsson körde om både Ronnie Peterson och Niki Lauda. Han tog sin första och enda seger i Belgiens GP. Han tog även en tredje- en fjärde- och två femteplats det året vilket gav honom åttondeplatsen i mästerskapet.
Men redan i slutet av säsongen 1977 tyckte han att det var obekvämt när mekanikerna drog åt säkerhetsbältet för hårt. Han hade ont i ryggen, han hade huvudvärk och han tappade håret. Han led och bet ihop, skyllde på hjälmen och körde vidare.
Till slut anförtrodde han sig åt teamkollegan Mario Andretti och övertalade honom att söka läkarhjälp. Själv skrev Nilsson på för Arrows inför 1978, men trots att han var en väldigt stor optimist så han insåg säkerligen att han inte skulle klara av att köra för dem.
Stallet häll en plats ledig för honom, men Gunnar Nilsson kom aldrig tillbaka till F1.
Testikelcancern hade tagit över hans kropp och trots strålbehandlingen blev han alt sämre. Sommaren 1978 var han åskådare på F1-banorna, han kämpade vidare och han gav inte upp. Han startade Gunnar Nilsson Cancer Threatment Campaign, han fick racerkollegor att köra hans minneslopp och tennisstjärnor som Björn Borg och Vitas Gerulaitis att samla in pengar i kampen mot cancer även om han förstod att hans egen väg bara hade ett enda slut.
– Jag måste erkänna att jag är på väg att förlora fighten mot cancern, skrev han i ett brev till Berggren.
Trots hans fysiska status, trots alla smärtor så var han med och bar kistan under Ronnie Petersons begravning i september 1978. En månad senare förlorade han själv kampen mot cancern.
– 1978 var ett fruktansvärt svart år, först begravde vi Ronnie som var en vän, säger Torsten Palm till Sportbladet.
– Då var Gunnar med. Ett par veckor senare begravde vi honom också.
Gunnar Nilsson blev 29 år gammal.

Ett fint klipp från SVT:

Gunnar Nilsson
Född: 1948
Död: 20 oktober 1978.
Antal F1-lopp: 32
Debut: Sydafrikas GP 1976, han bröt. Problem med kopplingen.
Karriärens sista lopp: Japans GP 1977, han bröt sedan växellådan gått sönder.
Segrar: 1 Belgiens GP 1977
Pallplatser: 4
Pole position: –

De andra delarna i serien läser du också på bloggen:

Jo Bonnier

Ronnie Peterson

Reine Wisell

Torsten Palm, Conny Andersson och Bertil Roos

•••

På söndag är det dags för Marcus Ericsson, men hur den nya Sauber C34 ser ut är ännu en välbevarad hemlighet, men teamet är övertygade om att bilen blir klar i tid:
– VI arbetar för högtryck för att få bilen klar till testerna i Jerez och vi följer planen, säger en talesman till motorsportmagazin.
– Men färgerna får ni se när vi visar den på webben, men något datum finns inte än.
•••
Lewis Hamilton och hans baby:

Snacka om en mästares vrålåk.

••••
Glöm inte att följa oss på Facebook, Sportbladet motor. Där hittar du snabba nyheter, tips om artiklar och bilder.

Marcus byter sport

av Anna Andersson

Det är en vecka kvar till testerna i Jerez. Den 1 februari drar F1-säsongen igång på allvar:
Här har ni testschemat, så som det ser ut i dag:

Mercedes Rosberg Hamilton Rosberg Hamilton
Red Bull
Williams
Ferrari Vettel Vettel Räikkönen Räikkönen
McLaren Alonso Button Alonso Button
Force India
Toro Rosso Sainz Jr. Verstappen Sainz Jr. Verstappen
Lotus
Sauber Ericsson Nasr Nasr Ericsson
Caterham

Marcus Ericsson laddar inför F1-testet nästa vecka med ishockey hemma i Örebro:

Han var en lovande hockeyspelare, men valde racingkarriären.
•••

Här ser du Nico Rosbergs tortyrkammare, den som ska hjälpa honom att besegra Lewis Hamilton 2015.

•••
Ha en trevlig helg!

– Hellre en fattig bilhandlare än en död racerförare

av Anna Andersson

Bertil Roos, Torsten Palm och Conny Andersson.
Vad har de gemensamt?
Samtliga är svenska F1-förare.
– Jag insåg snabbt att jag hellre ville vara en fattig bilhandlare än en död racerförare, säger Torsten Palm.

Det är igen självklarhet att känna till deras namn, tillsammans har de kört tre lopp mellan 1974 och 1976. Bertil Roos har dessutom inte kört mer än två varv. Svensken emigrerade till USA redan 1973 och vann den amerikanska Super-Vau-Titel, han körde även EM i F2 och kanadensiska Formel Atlantic.
BERTIL ROOS-SWE-GP-741974 F1-debuterade han på Anderstorp, men han körde bara två varv innan växellådan på hans Shadow DN3-Ford-Cosworth gick sönder och han bröt loppet.
Stallet valde att samarbeta med Tom Pryce istället och blev aldrig något mer försök i F1 för Bertil Roos. Han återvände till USA där han startade en egen förarutbildning och än i dag finns Bertil Roos Racings School i Pennsylvania, USA.
Torsten Palm debuterade i det klassiska stadsloppet i Monaco 1975, men han kvalade aldrig in och fick därför inte köra tävlingen på söndagen.
– Det var ju ett annat reglemente på den tiden, jag hade kört tillsammans med Ronnie Peterson under 1969 och 1970, när han flyttade till England tog jag över på hemmaplan och vann SM, sedan körde jag Formel 2 och slog banrekord på Gelleråsen. Därefter kom oljekrisen och 1974 var ett riktigt dåligt motorår, berättar Torsten Palm.
– Jag hittade i alla fall några sponsorer, bland annat Polarvagnen som sponsrade loppet på Anderstorp och de ville ha en svensk förare. Då kostade det 80 000 kronor för en racesöndag och vi fick ihop pengar till två lopp.
BERTIL ROOS-SWE-GP-74
Efter missen i Monaco lyckades han och hans Hesketh-Ford kvala in till Sveriges GP på Anderstorp och den gången klarade han kvalet och slutade tia i loppet.
Därefter tog karriären slut plötsligt slut.
– Jag kände att det var lite farligare än vad jag hade tänkt mig. Det smällde ordentligt, det brann i bilarna och det gick åt ett par förare om året. Både bilar och banor var betydligt farligare på den tiden. Jag insåg att det var bättre att vara en fattig bilhandlare än en död racerförare.
•Var det den känslan du fick i bilen?
– Ja, bilen slog iväg mig, jag var inte chef och jag vill gärna vara det.
Därefter arbetade han som bilhandlare och tog över som manager åt Eje Elgh, som i sin tur numera är rådgivare åt dagens svenske F1-förare Marcus Ericsson.
•Nu i efterhand, har du någonsin ångrat att du lade av så snabbt?
– Nej, jag ångrar ingenting. Det enda är väl att jag inte drack öl innan jag fyllde 27 år, men på den tiden startade det med en flagga och jag tänkte alltid att de som söp i går hänger inte med när det viftas med flaggan, säger han.
– Men det är många jag körde med då som inte finns i dag, Gunnar Nilsson dog ju i cancer bara några veckor efter det att vi hade begravt Ronnie. Men när Ronnie dog fick jag lite bekräftelse på att jag hade gjort rätt. Jag var aldrig i närheten av honom som racerförare, ingen svensk kommer någonsin att vara det, men han var en personlig vän. Den sista sommaren han levde var jag med på invigningsfesten av hans sommarstuga och vi var goda vänner. Det är en stor sorg.

CONNY ANDERSSON

Conny Andersson hade bytt motocrossen mot F3 och satt varvrekord på svåra banor som Nürburgring och Monaco. 37 år gammal fick han plötsligt sedan chansen att köra F1. Utan en massa sponsormiljoner i fickan tog han sig upp från motorcross, till att bli dubbel svensk mästare i F3 och ända till racingens kungaklass.

– Jag hade väl gjort intryck på hela F1-cirkusen, Surtees, Brabham och grabbarna var och snackade med mig. Jag hade slagit varvrekord och så fick jag chansen att köra på Zandvoort, men jag skulle ha sagt nej, säger han till Sportbladet.
– Jag skulle ha sagt att jag vill inte köra på den banan utan jag vill köra hemma på Nürburgring eller i Monaco. Jag var lite för otaktisk där. Jag skulle väl ha gjort som Niki Lauda, lånat ett antal miljoner och satsat själv, men istället så gjorde jag allt jobbet själv, mekade och betalade faktiskt inte ett öre för att köra.
Han F1-debuterade i Surtees-Ford i Hollands GP 1976 och han bröt loppet sedan han fått punktering.
– Det var ju bara raksträcka, kurva, raksträcka kurva, nej Zandvoort är ingen bana. Den var värdelös. Jag borde varit lite mer taktisk.
Trots att han försökte kvala in till ytterligare fyra lopp för BRM 1977 så lyckades han inte med det, hans bästa kvalplacering var plats 26.
– Det var ingen klass på den bilen, den hade varit bra men var på nedgång, det gick inte, säger Andersson i dag.
– Samtidigt så fick jag den chansen när jag var 37 år och då är det roligt att bara få vara där. Jag har haft en ofattbar tur i livet, lyckats i affärer, med racingen och vunnit många lopp i andra klasser. Det var många förare som gick åt där på 70-talet. Jag lever fortfarande och har haft ett fantastiskt liv så det var väl kanske bra att det blev som det blev.

Lite fakta om de tre F1-förarna:

Bertil Roos
Född: 1943
Antal F1-lopp: 1
Debut: Sveriges GP 1974
Karriärens sista lopp: Sveriges GP 1974. Bilen blev stående på andra varvet sedan han fått problem med växellådan.
Segrar:
Pole position: –

Torsten Palm
Född: 1947
Antal F1-lopp: 2, deltog i ett.
Debut: Monacos GP 1975, men han kvalade inte in.
Karriärens sista lopp: Sveriges GP 1975.
Segrar:
Pole position: –

Conny Andersson
Född: 1947
Antal F1-lopp: Anmäld till fem, körde ett
Debut: Hollands GP 1976
Karriärens sista lopp: Hollands GP 1976
Segrar:
Pole position: –

•••
Vill du läsa de andra delarna? Om Jo Bonnier, klicka här:
Om Ronnie Peterson, klicka här
Om Reine Wisell, klicka här
•••
Nu till lite nyheter och några snackisar:

Kollade ni noga på Force Indias nya bil? Jag räknade till tre tidigare Saubersponsorer, Calro och Telmex från Mexiko vilket inte är så märkligt eftersom Sauber inte har någon förare från Mexiko längre, men även NEC från Japan. Elektronikföretaget har varit en av Saubers största sponsorer de senaste åren, men nu syns man hos Force India…
Ännu är det inte officiellt när Sauber ska presentera sin bil, inte heller Red Bull och Lotus har meddelat något datum än.
•••
Här kan du se och höra världsmästaren Lewis Hamilton dela med sig av sina tankar inför 2015:

•••
Det är inte riktigt klart än var Tysklands GP ska köras eller om det körs i Tyskland till sommaren.
– Det finns ju ett Tysklands GP i Österrike, säger Bernie Ecclestone till Sky Sport.
Gissa om tyskarna är förbannade….Men det finns ett problem, förra året kom bara 52 000 människor till Hockenheim för att se loppet och året innan var det 44 000 på Nürburgring. I år skulle Nürburgring arrangera tävlingen, men de har problem med ekonomin och Hockenheim skulle egentligen arrangera 2016, men får kanske hoppa in i år – om tävlingen inte försvinner. Det är 20 lopp i år och det kan fortfarande hända saker.
Förhandlingar pågår. Jag lär återkomma i ämnet….
•••
Trevlig helg!
Men kom ihåg att hänga med även på Facebook, Sportbladet Motor

F1-förare dog som flugor

av Anna Andersson

Som ni vet har jag bestämt mig för att gå igenom alla svenska F1-förare genom tiderna. Nu är vi framme vid den tredje – mannen som gjorde en fantastisk debut 1970.

Det var en tillfällighet som gav honom chansen.
Den tog han.
Reine Wisell körde in som trea i sitt första F1-lopp.

1970 var ett svart år för F1-sporten. Lotus Jochen Rindt hade vunnit fyra av de nio inledande loppen av F1-säsongen, men när fyra lopp återstod av säsongen tog hans saga slut. Österrikaren kraschade under ett träningspass på Monza, Italien, och avled i ambulansen på väg till sjukhuset. Han var den tredje F1-föraren, efter Bruce McLaren och Piers Courage, som omkom inom lite mer än tre månader.
Rindts teamkollega John Mills startade aldrig i Italiens GP utan avslutade tvärt sin karriär bland annat på grund av alla dödsolyckorna och stallet valde att inte köra Kanadas GP.
Men till USA:s GP var man tillbaka, med svensken Reine Wisell och Emerson Fittipaldi.
Skärmavbild 2015-01-22 kl. 12.08.50Fittipaldi hade varit tredjeförare för stallet och han vann överraskande loppet som avgjordes i Watkins Glen, trea slutade ännu mer överraskande Reine Wisell. Därmed hjälpte de båda Lotusförarna Rindt att vinna VM-titeln postumt.
– Snacket om mig gick väl runt från mun till mun, och sedan fick jag erbjudanden av olika slag. Under en säsong körde jag i Formel 1, Formel 2 och i sportvagnsserien på en gång. säger Wisell till realtid.se

Faktum är att det var tre svenska förare med i det loppet Ronnie Peterson som körde för March och Joakim Bonnier i en McLaren. Peterson slutade på plats elva och Bonnier bröt.
Båda två var framgångsrika svenska F1-förare som fick sätta livet till när de utövade den sporten de älskade.
–  Det farliga förskjuter man ju och tänker att det inte händer en själv. Men andra Formel 1-förare dog som flugor runt omkring mig.
Wisell körde ett lopp till för Lotus 1970, men bröt. Därefter fortsatte han i ytterligare tre säsonger, fram till 1974 då han avslutade F1-karriären efter Sveriges GP på Anderstorp.
– Jag gillar ju stadslopp såsom i franska staden Pau varifrån den svenska kungasläkten Bernadotte kommer eller stadsloppet i Monaco. Det var smala banor där man inte kan ta några genvägar över trottoarkanterna, med stenbroar eller gator med träd på sidorna. Det går inte att gena då, säger Wisell som anser att dagens moderna F1-banor är allt för breda.
Reine Wisell är nu 73 år, han tog totalt 13 poäng i formel 1, men karriärens höjdpunkt var premiären för Lotus 1970.

Skärmavbild 2015-01-22 kl. 12.08.45Reine Wisell
Född: 1941
Antal F1-lopp: 23
Debuterade USA:s GP 1970 då var han 29 år.
Karriärens sista lopp var Sveriges GP 1974, då var han 32 år.
Segrar: -. Han var trea som bäst, i premiären.
Pole position: –

•••
Det ryktas om att Sebastian Vettel ville ha Sebastien Buemi som testförare hos Ferrari, att han som är otroligt duktig på att köra i simulatorn skulle hjälpa honom att utveckla bilen. Buemi tackade dock nej.
Istället fick den tidigare Toro Rossoföraren Jean-Eric Vergne jobbet hos Ferrari – och nu skrattar man hos Red Bull.
– Han var sämst av alla hos oss att köra i simulatorn, sägs det hos Red Bull.
0644440
Annars har Kimi Räikkönen också vart i Maranello, han gjorde väl samma sak som Sebastian Vettel för några dagar sedan. Snackade med folk, kollade in framstegen för den nya bilen och tog ett par pressbilder.

•••
Det kanske är läge för Mercedes stallchef Toto Wolff att inse att han är 43 år och inte 23. Under sommaren 2014 kraschade han med cykeln och gick med armen i bandage. Nu har han hoppat ner från en plint på en medicinboll och skadat knät. Korsbandet är av, liksom det inre ledbandet och knäskålen och också skadad.
– Knät ser ut som en fotboll, säger han till Kronen Zeitung.
– Och vissa saker ska man inte göra efter en viss ålder…
Antar att han försökte hänga med på hustruns träningspass:

•••
Enligt Bernie Ecclestone har Marussia en chans att finnas på griden i Melbourne. Det har däremot inte Caterham.
•••
Vill du läsa mer om de gamla svenska F1-förarna?
Här är texten om Jo Bonnier.
Här är den om Ronnie Peterson.
Och ja, jag kommer att hinna med alla, lovar.

Och Sportbladet Motor finns på Facebook. Där kommer det snabba nyheter, tips och endel bilder och videor. Häng med där också.

Första F1:an för 2015 är här

av Anna Andersson

I dag är dets dags för de första presentationerna inför säsongen.
Williams var först ut med sin nya FW37:

Så säger den tekniske direktören Pat Symonds:
– Vi ville att FW37 skulle likna FW36 och även kunna prestera på samma sätt. Vi tittade på vad som hade fungerat bra förra året och vad vi måste förbättra och även om aerodynamiken på bilen var väldigt bra så finns det alltid utrymme för förbättringar.
– Framförallt när det nu är nya regler för nosen.
Williams hade en mycket bra säsong 2014 med sin FW36, det var något överraskande med tanke på vilken flopp FW35 var, och inför 2015 är målet högt ställt. Williams vill vinna igen och förarna som ska klara av det är Valtteri Bottas, Finland, och Felipe Massa, Brasilien.
0644365
– Stallet hade en fantastisk säsong förra året och vi arbetar för att fortsätta den utvecklingen så att vi kan starta från en stark position 2015. Vi har många talanger som jobbar hos oss och de vill inget annat än prestera riktigt bra, säger stallchefen Frank Williams.
Grunden för det är motorn från Mercedes och den har goda förutsättningar att vara bäst i fältet även 2015.

Vilka är era intrycka av de första bilderna från Williams?
Kan Bottas och Massa vara med och slåss i toppen? Vad tror ni?
Vore kul om vi kunde få igång diskussionen här på bloggen även om säsongen inte har startat än så närmar det sig.

Force India kommer också med sin presentation i dag. Självklart får ni besked om den här.

Häng med Sportbladet Motor även på Facebook

”Skriv att Ronnie är fantastisk – men säg det inte åt honom”

av Anna Andersson

Vi inledde med Jo Bonnier.
I dag är det dags för Ronnie Peterson.
Sveriges mest framgångsrika F1-förare genom tiderna.

Debuten i Monaco var storslagen.
Därefter lyckades Ronnie Peterson med det mesta – utom att vinna en VM-titel.
Men snart 40 år efter sin död är han fortfarande en mycket respekterad F1-förare.

-1

F1-historien om den svenske ikonen Ronnie Peterson inleds i Monaco 1970. Han imponerade på alla när han slutade sjua i privatanmäld March 701, en bil som inte alls kunde konkurrera med de bästa.
– Skriv att Ronnie är fantastisk – men säg det inte åt honom, sa dåvarande stallchefen Max Mosley, som sedan blev president i det internationella bilsportförbundet FIA.
Svensken gjorde totalt nio starter i F1 det året, men han avsöutade säsongen utan poäng. Han kombinerade F1 med att sluta fyra i F2 och han körde även sportvagn (bland annat Le Mans). Nästa år blev däremot betydligt mer framgångsrikt, han fortsatte att kombinera flera olika klasser och slutade VM-tvåa i F1, i en March efter Jackie Stewart i Tyrell.
– Han har talang för det här jobbet. Ronnie är en av de stora som alla räknar med kan bli hur stor som helst, sa Stewart till SVT.

1973 bytte Ronnie Peterson till Lotus och han vann fyra av 15 lopp. Han hade skapat F1-feber i Sverige, F1 kördes på Anderstorp, han var djupt respekterad av sina kollegor, han var otroligt snabb, rutinerad och han åkte snabbare än alla andra eftersom han körde om med sladd i kurvorna, något som många motståndare undvek.
– Faster than a bullet from a gun, he is faster than everyone, hyllade George Harrison honom i en av sina sångtexter och många höll med om varje ord i den meningen.
Ronnie Peterson körde om i kurvorna, på utsidan eller på insidan, han använde sig av rejäla rattutslag och sladd som om det vore en halkkörning hemma i Närke.
– Jag åker nog väldigt hårt, väldigt nära gränsen och det finns inte så mycket mer att chansa på. Det går inte, säger Ronnie Peterson själv till SvT.
Under mitten av 1970-talet hade Ronnie Peterson ett par tuffa säsonger, han fortsatte att köra i flera olika serier. Det var F1 som prioriterades, men Lotus bilar höll inte måttet. 1976 återvände han till March och vann Italiens GP på Monza (vilket var hans enda seger för March) inför säsongen 1977 lämnade han Lotus för Tyrrell som använde sig av den mycket spektakulära sexhjulingen P34, men även om bilen såg häftig ut så kunde den inte konkurrera. Den vidareutvecklades inte heller under säsongen och man hade problem med däcken eftersom leverantören Goodyear inte kunde leverera speciella däck till P34.
-3
Därför återvände Ronnie Peterson till Lotus 1978, där ersatte han Gunnar Nilsson som hade insjuknat i cancer och han blev andreförare bakom Mario Andretti.
Andretti och Peterson var säsongens dominanter, Peterson hade skrivit på ett nytt kontrakt med McLaren där han skulle bli förstaförare 1979 och äntligen kunna attackera för att vinna VM-titeln.
– Att vinna VM är det enda som räknas egentligen det är det man har strävat efter i sex, sju år nu, så det är det som är det viktiga, sa Peterson till SvT.
Hos Lotus var det Andretti som hade förtur, han ledde också VM den där tunga söndagen på Monza 1970. Andretti hade sex segrar, Peterson två och inför Italiens GP skiljde det 12 poäng mellan förarna.
Söndagen började illa för svensken. Redan på uppvärmningen lossnade locket till bromsvätskebehållaren vilket gjorde att Peterson kraschade sin Lotus redan i den andra chikanen. Han hade en hastighet av 150 km/timmen och bilen totalförstördes.
– Bromspedalen gick i botten oförklarligt och jag åkte rätt ut i geografin genom fyra, fem skyddsnät och slog i ett träd, förklarade Ronnie efteråt enligt sin hemsida.
Han hade ont i benen, men man gjorde ingen läkarundersökning utan istället förberedde han sig för loppet. Frågan var bara vilken bil han skulle köra. hans manager Staffan Svenby frågade Lotus starke man Colin Chapman om Ronnie Peterson kunde använda sig av Andrettis reservbil som var den enda nykonstruerade bilen (Lotus 79:a) som fanns, men svaret var ett ultimatum:
– Skriv på för Lotus för nästa år och du får ta bilen!
Då valde Peterson att istället föregångaren, Lotus 78:a.
– Jag tror TV-tittarna därhemma får se ett spännande lopp! Egentligen spelar det inte så stor roll vilken bil jag kör. Om bara 78:an fungerar så tänker jag nog vara på segerpallen efter loppet…

Mario Andretti står i första statled med sin Lotus, intill honom startar kanadensaren Gilles Villeneuve som också kommer iväg bäst. Ronnie Peterson har tredje led , men han gör vidare start. Över lag är den en väldigt ojämn start på den 22 meter breda rakan som smalnar av efter ungefär 200 meter.
Hemmaföraren Riccardo Patrese är väldigt ivrig och vill visa vad han går för under sin första F1-säosng. Han satsar allt, han kör fort utanför banmarkeringen, men tränger sig sedan in på banan igen när han närmar sig den smala kurvan.
Just där är det väldigt trångt och åsikterna går i sär om han snuddar bilen som körs av engelsmannen James Hunt eller inte. Hunt kör in i Peterson vars bil svänger 90 grader till höger, träffar ett skyddsräcke, studsar tillbaka ut på banan igen och krockar med en annan förare.
Det resulterar i en masskollision, tio bilar är inblandade och det brinner.
Det brinner våldsamt ur Ronnies bil när Hunt kommer fram till vraket.
– Ronnie var ute med halva kroppen, men hans ena ben satt fast inne i bilen. Jag såg hur lågorna slickade Ronnies ben. Jag försökte dra ut honom, men det gick inte. Ratten hade klämt fast benen och jag ropade på hjälp från banvakten. Vi sparkade på ratten tills den gav med sig. Sedan drog vi bort Ronnie från elden, berättar Hunt efter kraschen.
Det tar 15 minuter innan Ronnie Peterson får hjälp, han bärs på bår till det medicinska centret. Han är vi medvetande och vinkar innan han förs vidare med helikopter till sjukhuset. Där konstaterar läkarna att han har 27 frakturer och brännskador, men operationen får bra och efter två och en halv timme flyttas Ronnie Peterson till intensivvårdsavdelningen.
Under natten försämras dock tillståndet för den svenske racerföraren. Han förlorar medvetandet, kopplas till en respirator och enligt röntgen har han blodklumpar och fettvävnader i lungorna. Han visar dessutom tecken på svåra hjärnskador.
Han blir allt sämre under natten konstaterar läkarna att han är hjärndöd och elva minuter över nio måndagens den 11 september 1978 dödförklaras Ronnie Peterson.
– Jag minns väldigt väl när han kraschade här. För mig var det det värsta någonsin, säger loppets vinnare Niki Lauda som nu är styrelseordförande för världsmästarteamet Mercedes till NA.
– Efter loppet flög jag hem. Morgonen därpå såg jag på tv en bild på Ronnie med två ljus bredvid sig. Han låg där död. För mig var det en hemsk upplevelse. Sen fick jag höra att italienarna var galna nog att filma operationen. Det var en skam att det fick inträffa. Vad jag har fått veta dog han av emboli och att det kanske kunde ha avvärjts. Jag vet inte.
Enligt obduktionen avled Ronnie Peterson av en blodpropp förorsakad av benmärg och fettvävnader i blodet vilket kan hända vid svåra benbrott.
Mario Andretti säkrade VM-titeln på Monza den där svarta söndagen.
– Det var meningen att det skulle bli en av de lyckligaste stunderna i mitt liv, säger Mario Andretti.
– Men jag kunde inte fira. Det gick inte. Jag kunde inte ignorera det som hade hänt.
Ronnie Peterson var tvåa i VM vid två tillfällen, han vann 10 av 123 lopp mellan 1970 och 1978.

-2

Ronnie Peterson
Född: 1944.
Död: 1978.
Antal F1-lopp: 122
Debuterade i Monacos GP 1970.
Karriärens sista lopp var Italiens GP på Monza 1978.
Segrar 10, den första var Frankrikes GP 1973, den sista Österrikes GP 1978.
Pole position: 14.
Ronnie Peterson var VM-tvåa som bäst, 1971 och 1978.

Vill du läsa ännu mer om olyckan som kostade Ronnie Peterson livet gör du det här:

•••
Här är två dokumentärer om Ronnie Peterson:

Här är del 2:

•••
Nu till dagens nyhetsbit, den första av årets F1-bilar, Force Indias, presenteras i dag. Självklart kommer det information här under dagen, men ännu snabbare går det på Sportbaldet Motor på Facebook.

Rykten och förändringar

av Anna Andersson

I Japan skadades F1-föraren Jules Bianchi svårt. Olyckan inträffade när det regnade rejält, det var skymning och sikten dålig. Därför ändras fem starttider under årets F1-säsong och den som vill se premiären får gå upp riktigt tidigt, trots att det är söndag…
En fördel är att risken för monsunregn i bland annat Malaysia minskar kraftigt när loppet flyttas fram. Ni minns väl hur det såg ut där för sex år sedan när man fick bryta loppet och delade ut halva poäng.
Nedan anges det med svenska tider:
Australiens GP kl 06.00
Malaysias GP kl 09.00
Kinas GP kl 08.00
Japans GP kl 07.00
Rysslands GP kl 12.00

•••
Lite rykten:
Manor F1 hoppas på att finnas med till säsongsstarten och Marussias stallchef säger att det finns en chans att stallet är på plats.
De första testerna startar i Jerez, Spanien, i månadsskiftet.
•••
I morgon presenterar Force India sin F1:bil. Stallet är först ut av samtliga, men den nya bilen inte ska köra det första testet.

Då ska årets bilar presenteras:
Force India 21 januari
McLaren 29 januari
Ferrari 30 januari
Toro Rosso 31 januari
Mercedes 1 februari

•••
Romain Grosjean antyder att det blir en förändring i färgen för Lotus 2015 och då inte bara det faktum att man kör med motorer från Mercedes nästa år.
– Det är allt, säger fransmannen.
Annars har Lotus presenterat sin reserv och testförare, Jolyon Palmer.
– Jag är väldigt glad över att få köra F1 som tredjeförare med Lotus F1 och jag är väldigt glad över den möjlighet som de har givit mig. Mitt mål har hela tiden varit att köra F1 2016 och Lotus ger mig en bra möjlighet, framförallt när de kör med Mercedes motorer, säger Palmer i ett pressmeddelande.

https://twitter.com/Lotus_F1Team/status/557538180355088384/photo/1

Han ska köra ett ”antal fredagsträningar”.
•••
Genomgången av svenska F1-förare fortsätter, kom bara lite annat i vägen i dag och att skriva den typen av texter kräver att du har en rejäl stund för bara det och inte blir avbruten av annat hela tiden.
•••
Glöm inte att följa Sportbladet Motor på Facebook, snabba nyheter, snackisar och lite annat skoj.

– Vi är medvetna om vilka risker vi förare tar – frivilligt

av Anna Andersson

Välkomna tillbaka till en ny vecka och välkomna tillbaka till bloggen. De kommande dagarna tänkte jag, förutom den vanliga nyhetsrapporteringen, skriva lite om våra svenska F1-förare. Först ut är Joakim Bonnier, Sveriges första F1-förare som faktiskt körde 15 säsonger i den högsta serien.

bonnier

Egentligen skulle han bara titta på F1-loppet.
Det slutade med att han själv fick debutera.
Italiens GP 1956 blev starten på den svenska F1-historien.

Jo Bonnier, som han kallade sig på engelska, hade kört med Maseratti i Sveriges Grand prix för sportvagnar i Kristianstad. Stallchefen var imponerad och frågade om svensken inte ville komma ner till fabriken i Modena och testa en ”riktigt” bil.
Men det hann Jo Bonnier inte. F1-premiären skedde snabbare än så.
Svensken som körde GT-bilar körde ett av förloppen på Monza i Italien och i sin bok ”Fort, fortare, fortast” skriver Jo Bonnier att han var glad över att regnet hade upphört och molnen spruckit upp eftersom han då kunde stanna kvar och se F1-loppet, men ungefär en timme före start kommer Maserattis stallchef springande och letar efter honom:
– Luigi Villoresi mår inte bra och Ni får ta över hans bil.
26-årige Joakim Bonnier hade aldrig tidigare kört en F1:a, han hade aldrig ens kört en formelbil, men han blev smickrad över erbjudandet och det var ett erbjudande en racerförare med stora framtidsdrömmar inte kunde tacka nej till.
– Inget snack om saken. Nu kör ni bara! beordrade stallchefen.
Då, 1956, kunde en bil ha flera förare under ett lopp och Villoresi startade loppet. Han körde tre varv innan han bytte plats med Bonnier. Debuten slutade dock med att han bröt loppet, men det var starten på en mycket framgångsrik F1-karriär och starten på den svenska F1-historien.
1957 kom Bonnier tillbaka till F1 som privatförare, han körde så två säsonger innan han 1959 fick ett fabrikskontrakt med BRM och det var med dem och en BRM P25 som han tog sin och Sveriges första seger i F1, Hollands GP på Zandvoort 1959. Han vann aldrig något mer lopp, men han körde totalt 15 och 108 F1-lopp under sin karriär som avslutades 1971.
Därefter fortsatte han att köra sportvagn, totalt tog han mer än 100 segrar i några av världens mest klassiska tävlingar, han vann bland annat Sebring 12-timmars, i Can-AM, 100 km Nürburgring och Le Mans.
Det var på den sista nämnda banan som han också förlorade sitt liv 1972. Själv var han medveten om riskerna och i förordet till sin bok skriver han:
”Vi är medvetna om vilka risker vi förare tar och vi utsätter oss för dem frivilligt”
Han körde en Lola T 280 modifierad Ford Cosworth DFV formel 1-motor tillsammans med Gerard Larrousse och Gijs van Lennep.
Teamet hade haft ledningen under natten, man hade slagit ett varvrekord, men en punktering satte stopp för framfarten och teamet ramlade ner till plats åtta. Jo Bonnier hade tagit över ratten och jagade framåt i fältet. Klockan var ungefär 8.30 på morgonen den 11 juni och Bonnier befann sig på en av de snabbare delarna av banan, mellan Mulsannekurvan och Indianapoliskurvan. Han höll en hastighet på ungefär 290 km i timmen när han skulle varva den långsammare bilen med amatörföraren Florian Vetsch, i en Ferrari Daytona 365.
– Han drog åt höger, men det verkade som om han plötsligt insåg att han höll på att göra ett misstag, säger racerföraren Vic Elford, som precis hade blivit omkörd av Bonnier.
Svensken försökte göra en omkörning på höger sida av Vetsch, men han körde mot skyddsräcket, bilen tappade kontakten med marken, den flög över skyddsräcket och in i skogen. Där träffade den flera träd och Joakim Bonnier hade inte en chans.
– Det sista jag såg av Jo:s bil var att den spann som en helikopter i luften, sedan såg jag vraket i skogen och jag fick ont i magen, säger Elford i dokumentären The Speed Merchants.
– Det gör ont att förlora en vän och den söndagsmorgonen förlorade vi Jo.
Joakim Bonnier förolyckades på Le Mans den 11 juni 1972.

Joakim Bonnier.
Född 1930.
Död 1972.
Antal F1-lopp: 108.
Debuterade 1956 i Italiens GP (26 år gammal)
Karriärens sista lopp var USA:s GP 1971 ( Då var han 41 år)
Segrar: 1 – Hollands GP 1959.
Pole position: 1 Hollands GP 1959.
•••
Grattis på födelsedagen Jenson Button. Den nygifte McLarenföraren fyller 35 år i dag.
Han har kört F1 sedan 2000 då han fick ett kontrakt med Williams och han vann VM med Brawn GP 2009.

Det är McLarens hälsning.
•••
Vi hörs igen här i morgon, men följ och gilla oss på Facebook – Sportbladet Motor.

Sida 224 av 390