F1 tar över OS

av Anna Andersson

F1 goes olympia.
Jo, F1-banan i Sotji befinner sig inne på det område där vinter-OS arrangerades i vintras. F1:s husarkitekt Hermann Tilke har ritat banan, men eftersom det går inne på OS-området så finns det inte så stora möjligheter för utsvävningar.
Här är tiderna som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1: kl 08.00
Träning 2 kl 12.00
Lördag:
Träning 3 kl 10.00
Kval kl 13.00
Söndag: Race kl 13.00.

Tävlingsdistans: 5,853 km/varv (53 varv) (bara banorna i Belgien och Storbritannien är längre)
Antal kurvor: 12 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Avstånd till första kurvan: 240 m.
Maxhastighet. Beräknad till 320 km/tim på rakan mellan kurva 1 och 2.
Längsta rakan: 650 m ( kurva 1-2)
Beräknad medelhastighet: 215 km/tim
Beräknad varvtid: 1.36,9.
DRS: DRS 1: Rakan mellan kurva 1 och 2 (mätpunkten ligger 138 m föra kurva 1), DRS 2: mellan kurva 10 och 12 (mätpunkten ligger 72 m före kurva 10).
Däck: Medium och mjuka.
Källa: Formula1.com

Sebastian Vettel körde det första varvet på banan, du såg det kanske på bloggen i går också? Om inte ligger den där om du vill åka med. Vill du ha en annan bils kollar du in Nico Rosbergs tankar inför loppet. Filmen ger en ganska bra blick över banan och området:

Vettel har kommenterat banan i Sport Bild:
Start/mål kurva 1:
– Det ser riktigt häftigt ut, direkt efter starten så är det en liten kick till höger och den bör man kunna ta med full gas, däremot kan det vara svårt att bromsa in till den första kurvan som är trång, framförallt i trängseln direkt efter start. Jag kan garantera att folk kör ut i avåkningszonen där, det är bara att hoppas att den är generös just där.

Kurva 2:
– Efter loppet i Bahrain 2013 fick jag möjlighet att testa banan med en personbil. Området var helt fantastiskt, det är otroligt häftigt att köra mitt inne i den olympiska parken, det är den enda banan av sitt slag i hela världen. Kurva två ser ut som en gigantisk hästsko, det blir spännande att försöka hitta det optimala spåret där. Kurvan påminner lite om den legendariska kurvan med nummer åtta i Istanbul. Där kunde man lätt se vilka olika spär förarna valde.

Kurva 14:
– Den lilla rakan in mot kurva fyra bara väntar på att du ska göra fel. Det är lätt att försöka gå upp och accelerera och sedan bromsa hårt i kurvan. Det känns som den kurvan påminner lite om simbassängen i Monaco.

Kurva 14-17:
– Den passagen kan bli klurig. Kurva 18 ser trång ut och där ska du bromsa när du kommer i maxfart, jag hoppas att banan är jämn där annars finns det risk för att man drar på sig bromsplattor på däcken där. Det verkar vara en bra omkörningsmöjlighet där.

Kurva 18:
– En sak vet jag redan nu, kurva 18 är nyckeln till ett snabbt varv. Där måste allt sitta perfekt för att du ska kunna få med dig så mycket fart att at kan komma upp i maxfart på rakan.

Marcus Ericsson har ju två riktigt bra lopp i ryggen och kommer fylld av tillförsikt till Ryssland.
– Den är helt ju ny och jag har inte kört den än, men det känns otroligt häftigt att få köra igenom OS-byn, säger svensken som är ett mycket stort ishockeyfan. Han spelade själv länge.
Nu har han tagit sin första runda på banan.

•••
Samtliga förare i F1, GP2 och GP3 kommer att bära dekaler med en hälsning till den skadade Jules Bianchi på sina hjälmar i helgen. Det är Toro Rossos fransman Jean-Eric Vergne som organiserar det.
•••
Nu har Ferrari skickat neurokirurgen Alessandro Frati till Japan. Han är på plats för att bistå läkarteamet i arbetet med Jules Bianchi. Ännu har det inte kommit någon information om vem som ska köra Jules Bianchis bil, dock har Marussia två bilar på plats i Ryssland. Stallchefen John Booth är dock inte på plats, han har lämnat återbud till presskonferensen och är kvar hos Jules Bianchi i Japan.

Världsmästarens attack på FIA

av Anna Andersson

Alain Prost, fyrfaldig världsmästare kan inte förstå varför säkerhetsbilen inte var ute på banan när Adrian Sutils bil skulle bärgas under Japans GP.
– Det var ett stort misstag, säger fransmannen.
– Att skicka ut den där hjullastaren, det är helt oacceptabelt, säger han till radiokanalen Europa 1.
– Det var ett stort misstag som inte får återupprepas.
Det var dubbel gulflagg i området, trots det tappade Jules Bianchi kontrollen över sin bil och kraschade in i hjullastaren. Han drabbade av svåra hjärnskador och hans tillstånd är kritiskt men stabilt.
Enligt Dr. Gerhard Wolf som är med i FIAs Medical Commission finns det en risk för bestående skador.
– Den medicinska termen diffus axonal skada (DAI) som man använder sig av betyder att det är en svår hjärnskada, säger han till motorsportmagazin.
– Det är inget positivt besked.
Han fortsätter:
– Man kan överleva den typen av skador, men även om det låter tråkigt så är det inte nödvändigt att hjärnan fungerar för att du ska kunna överleva. Det finns maskiner som kan hjälpa människan att leva utan hjärnfunktion. Som sagt, detta är ett mycket tråkigt meddelande. Vi får förmoda, även om jag inte känner till detaljerna i läkarutlåtandet, att det handlar om bestående hjärnskador.
– Bianchi är nedsövd, han är försatt i koma. Den medicinska behandlingen påminner just nu mycket om den som användes efter Michael Schumachers skada.
– Läkarna pratar alltid om ett kritiskt tillstånd när handlar om fara för livet. Stabilt betyder att tillståndet inte har försämrats under de senaste sex till tolv timmarna.
Du kan läsa mer om DAI här:

Här är uttalandes från Jules BIanchis familj. Dock på engelska:

This is a very difficult time for our family, but the messages of support and affection for Jules from all over the world have been a source of great comfort to us. We would like to express our sincere appreciation.
Jules remains in the Intensive Care Unit of the Mie General Medical Center in Yokkaichi. He has suffered a diffuse axonal injury and is in a critical but stable condition. The medical professionals at the hospital are providing the very best treatment and care and we are grateful for everything they have done for Jules since his accident.
We are also grateful for the presence of Professor Gerard Saillant, President of the FIA Medical Commission, and Professor Alessandro Frati, Neurosurgeon of the University of Rome La Sapienza, who has travelled to Japan at the request of Scuderia Ferrari. They arrived at the hospital today and met with the medical personnel responsible for Jules’ treatment, in order to be fully informed of his clinical status so that they are able to advise the family. Professors Saillant and Frati acknowledge the excellent care being provided by the Mie General Medical Center and would like to thank their Japanese colleagues.
The hospital will continue to monitor and treat Jules and further medical updates will be provided when appropriate.”

•••
Lewis Hamilton vill stanna hos Mercedes. Han planerar att köra för dem framöver.
Det säger han officiuellt.
– Det är som en familj för mig, säger han till motorsporttotal.
Samtidigt skriver F1Today.net att Hamilton var i Woking för tre veckor sedan och hade ett två timmar långt möte med stallets chefer och sidan citerar en anonym källa som säger:
– Jag kan lova er att han skrev på.
•••
Nu är det dags att titta mot Sotji, något besked om vem som ska köra Bianchis bil har jag inte sett.
Men här kan du tjuvkika på banan:

Sebastian Vettel fick chansen att köra ett varv i augusti. Dock inte i en F1:a…..Men banan är den samma.

Här bjuder McLaren på lite fakta:

•••
Nico Hülkenberg flyttas tillbaka fem platser i starten av Rysslands GP. Anledningen är att han bytte växellåda i Japan.
•••
Marussias GP3-stall kommer inte till start i Sotji, man ser över möjligheterna att köra säsongsfinalen i Abu Dhabi. Det betyder att Dean Stoneman, Ryan Cullen och Patrick Kujala står utan bilar. Annars kör ju serien där under F1-helgen och Jimmy Eriksson hoppas på att ta poäng. Han ligger trea i serien som leds av Red Bulljuionren Alex Lynn.

Lauda: – Vi visste aldrig om vi skulle leva nästa dag

av Anna Andersson

Läget för Jules Bianchi är fortfarande kritiskt. Det är de senaste rapporterna från Japan. Säkerheten har diskuterats, det pratas återigen om man ska stänga cockpit, som på flygplan ungefär och det depateras om det hade hjälpt Bianchi i detta fallet.
Nu är det mest att vänta och se vad utredningen visar. Här är i alla fall den krönika som jag skrev dagens tidning på ämnet säkerhet:

Fortfarande är chocken efter den hemska olyckan i Japan stor.
Hur kunde det hända?
Även om F1-cirkusen reser till nästa lopp finns tankarna kvar, både hos förare och publik.
Därför är det viktigt att snabbt hitta ett svar på den frågan och gå vidare.
F1 har varit förskonat från livshotande olyckor under en tävlingshelg sedan 1994 och även om det har skett olyckor så har det varit lätt att rycka på axlarna och säga att dagens F1 är säker. Med nya banor, enorma asfalterade avåkningszoner och säkra bilar är det inte samma sak som för 35-40 år sedan, då när förare som Gilles Villeneuve, Niki Lauda och Ronnie Peterson tävlade om att vara kungen av racing.
– Pressen på den tiden var att vi aldrig visste om vi skulle leva nästa dag, sa Niki Lauda till Daily Mail tidigare i år.
Visst har det hänt olyckor under loppen även på senare år, som när Robert Kubica mirakulöst nog överlevde kraschen in i muren under Kanadas GP 2007, när Felipe Massa träffades i huvudet av en metallfjäder under kvalet till Ungerns GP 2009 och när Romain Grosjeans bil flög knappt förbi Fernando Alonsos huvud under Belgiens GP 2012. Det är tillfällen när katastrofen bara varit någon centimeter bort.
Nu kommer diskussionen om säkerheten återigen att intensifieras. Den tidigare F1-mästaren Jac Villeneuve förelog i söndags att säkerhetsbilen ska ut på banan efter varje olycka och Williams erfarne medarbetare Rob Smedley påtalar att man diskuterar stängda cockpits, ungefär som i flygplan.
Formel 1 betyder höga hastigheter och förare som ligger på gränsen, varv efter varv, lopp efter lopp. Förarna är medvetna om vad de utsätter sig för och sporten kommer aldrig att vara hundra procent säker, men det är varken ishockey, handboll eller fotboll heller.
Däremot gäller det att minimera risken, utan att förlora sportens själ. Därför är det viktigt att svara på frågan – hur kunde det hända?
Och det är ännu viktigare att använda sig av det svaret i arbetet framöver.

Här är för övrigt Kimi Räikkönens ord om olyckan:
– Var det tillräckligt säkert för att köra? Är det någonsin helt säkert?, säger finländaren till MTV3
– Jag anser att det var en enorm otur som ledde till den här olyckan. Vi måste dra lärdom av det och se till att det aldrig händer igen.
•••
Luca di Montezemolo bekräftar i dag att det var tänkt att Jules Bianchi skulle köra en tredje Ferrari nästa år.
•••
Lämnar ämnet Jules Bianchi en stund och går vidare med att Jean Todt har besökt Michael Schumachr och han säger:
– Vi kan anta att Schumacher kommer att kunna leva ett relativt normalt liv inom en snar framtid. Det vi kan konstatera är att han förmodligen aldrig igen kommer att köra en F1-bil, säger
Todt till belgiska RTL enligt thisisf1.com.
•••
Toro Rosso behöver en förare till till 2015 och man tittar i de egna leden. Stallchefen Tost sa för någon dag sedan att Carlos Sainz jr (20 år) til 99 procent kör F1 nästa år, andra förare som är aktuella är Alex Lynn (21) som leder GP3 och Pierre Gasly (18 år) som kör Formel Renault 3.5.
– Det viktiga är att vi nästa år har fyra förare som kommer från Red Bulls egen förarutveckling, säger motorsportkonsulenten Helmut Marko enlgit motorsporttotal.

Kritiskt men stabilt

av Anna Andersson

Den senaste uppdateringen när det gäller Jules Bianchi är att läget är fortsatt kritiskt, men stabilt.
Det uppger en FIAs presstalesman.
Marussiaförarens familj har kommit fram till sjukhuset nu och de ska prata ordentligt med läkarteamet under morgondagen.
•••
Mika Salo som hjälpte domarna under loppet säger följande till ’Equipe::
– Det var en fruktansvärd otur.
FInländaren menar att olyckan hade kunnat undvikas om den hade skett ” 50 centimeter åt ett annat hål så…”
Han säger vidare:
– Vi måste fråga oss hur vi ska kunna undvika den tyupen av olyckor framöver. I Monaco har vi kranar.

Läget för Bianchi

av Anna Andersson

Det har gått ett dygn sedan Jules Bianchi kraschade så illa i Japan. Hans liv är fortfarande i fara.
Han har genomgått en operation, det har FIA bekräftat, och den ska ha tagit mellan tre och fyra timmar, därefter flyttades han till intensiven. Enligt den senaste informatonen väntar sjukhuset nu på att Jules Bianchis familj ska komma. De är på väg från Frankrike till Japan, men på grund av väderförhållandena ( tyfonen) så tar resan ett tag och det är osäkert när de kommer fram. Av respekt för familjen kommer ett uttalande först därefter. De upphgifterna som i morse talade om en andra operation har tagits tillbaka. Precis som i fallet Schumacher är det en mängd rykten som sprids.
Läget är fortfarande kritiskt och han får hjälp att andas.
Här är i alla fall ett uttalande från Marussia:

Här är del två:

F1-cirkusen rör sig i dag vidare mot Ryssland och nästa lopp som avgörs på söndag, men det är en tryckt stämning överallt.

https://twitter.com/SauberF1Team/status/518992960479039488/photo/1

Flera förare skickar också sina hälsningar via twitter, här är ett exempel:

Marussias chefer John Booth och Graeme Lowdon har varit på sjukhuset. Det har även Felipe Massa och Pastor Maldonado, de har samma manager som Jules Bianchi, Nicholas Todt, son till FIAs president Jean Todt. Agenten är nu också på väg till Japan. Dit har också Jules Bianchis pappa rest.
•••
Det var en svart söndag i går. Under kvällen kom meddelandet att den tidigare F1-föraren Andrea de Cesaris omkommit i en mc-olycka utanför Rom.
Italienaren körde 214 GP-lopp mellan 1980 och 1994. Han var bland annat stallkompis till Michael Schumacher när denne F1-debuterade för Jordan på Spa 1991. de Cesaris blev 55 år gammal.
•••
Förhoppningsvis kan vi rapportera om positiva nyheter hör på bloggen under dagen.

Vi väntar fortfarande på officiell information från stallet, FIA eller sjukhuset.
F1-cirkusen rör sig i dag vidare mot Ryssland och nästa lopp som avgörs på söndag, men det är en tryckt stämning överallt.

https://twitter.com/SauberF1Team/status/518992960479039488/photo/1

Flera förare skickar också sina hälsningar via twitter, här är ett exempel:

Marussias chefer John Booth och Graeme Lowdon har varit på sjukhuset. Det har även Felipe Massa och Pastor Maldonado, de har samma manager som Jules Bianchi, Nicholas Todt, son till FIAs president Jean Todt. Agenten är nu också på väg till Japan. Dit har också Jules Bianchis pappa rest.
•••
Det var en svart söndag i går. Under kvällen kom meddelandet att den tidigare F1-föraren Andrea de Cesaris omkommit i en mc-olycka utanför Rom.
Italienaren körde 214 GP-lopp mellan 1980 och 1994. Han var bland annat stallkompis till Michael Schumacher när denne F1-debuterade för Jordan på Spa 1991. de Cesaris blev 55 år gammal.
•••
Förhoppningsvis kan vi rapportera om positiva nyheter hör på bloggen under dagen.

Helt oacceptabelt – det handlar om människors liv

av Anna Andersson

En F1-förare har förts till sjukhus. Han är svårt skadad.
Han har drabbats av svåpra skallskador och läget för Marussias Jules Bianchi är kritiskt. Mycket kritiskt.
Bilderna från olycksplatsen är otäcka, men det som stör mig mest just nu är att det känns som ett arrangörsslarv.
De borde skämmas!
Det är för bedrövligt att förare ska behöva skadas eller något ännu värre på grund av slarv.
Det kan vara hårda ord, men F1 är en sport där döden kör med. Så är det, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.
Farterna är höga och när väderförhållandena är så dåliga som på Suzuka så måste man vidta extra säkerhetsåtgärder.
När Adrian Sutil tappar kontrollen över sin Sauber och kraschar i kurva sju regnar det kraftigt och det är dålig sikt. Han kan kliva ur sin bil oskadd, skyddad av däckbarriären.
Men bilen står kvar och ändå kommer ingen säkerhetsbil ut på banan för att dra ner hastigheten i fältet. Det flaggas gult med dubbla flaggor för att förarna ska dra ner hastigheten i den aktuella kurvan och samtidigt kommer en traktor in på området för att lyfta bort Sutils bil.
När Jules Bianchi förlorar kontrollen över sin Marussia, i de fruktansvärt svåra förhållandena så möts han inte av en däckbarriär som Adrian Sutil.
Han möts av en stående Sauber och av en traktor.
Hur i … kan det vara så?
Det får inte vara så. Det är helt oacceptabelt. Även om det är så att omständigheterna naturligtvis är extremt olyckliga. En bil kör av, en traktor kommer in bredvid banan för att röja upp och nästa bil kör av just där just då. Det är flera olyckliga omständigeheter – men faktum är
att människors liv står på spel.
Både förarnas och banarbetarnas. Då är det bättre att ta det säkra före det osäkra.
•••
Här är Adrian Sutils ord:
– Jag tycker nog också att man borde ha tagit ut säkerhetsbilen när jag kraschade.
– Men å andra sidan är det alltid lätt att vara efterklok.
•••
Niki Lauda vill inte kritisera tävlingsledningen, men han säger:
– Sutils olycka var långt från idelaspåret och under normala omständigheter hade man inte ens diskuterat det. Bilen transporterades bort på rätt sett och den stod nära det ställe där trasiga bilar kan plockas bort från banan. Ser vi till det så var det helt rätt beslut att ta, men frågar du mig nu så blev beslutet ändå fel till slut.
•••
Bilderna från olyckan väcker minnena från Måria de Villotas olycka under F1-testerna sommaren 2012. Hon krockade med en lastbil och dådrog sig svåra skador. Hon avled förra hösten av skador hon ådrog sig i samband med olyckan. Hon tetsade för Marussia.
Den senaste uppdateringen när det gäller Jules Bianchi är att han kördes till universitetssjukhuset Mie 14 km från banan och anlendingen till att man inte valde att köra honom i helikoptern var att läkarna bedömde att han fick bättre medicinsk hjälp i ambulansen.
•••
I skuggan av de svarta rubrikerna gjorde Marcus Ericsson ett riktigt bra lopp. Han följde upp 15:e platsen i Singapore med plats 17 på Suzuka, som också är hans favoritbana:
– De var helt galet. Vädret gjorde att det var ett svårt lopp, det var omöjligt att köra bakom säkerhetsbilen och därför flaggades loppet först av. Tyvärr snurrade jag och tappade den fördel som jag fixade under kvalet och det var en stor besvikelse, säger Ericsson.
– Men efter omstarten tycker jag att jag körde fantastiskt bra, pacen var bra och jag fick helt enkelt göra om det jobbet jag gjorde i går och köra om killarna igen och det gjorde jag. Jag körde om dem en efter en och vi kunde slåss med stallen som ligger före oss därför ska vi vara nöjda med farten och pacen vi hade i dag. Däremot ska vi inte vara nöjda med ressultatet för vi borde ha varit högre upp i listan. Det hade vi kunnat klara med dagens fart. Samtidigt är det ett steg framåt och något att bygga vidare på. Allt som allt kan vi vara glada. Jag hopaps att Jules inte är allt för illa skadad efter sin krasch och jag tänker på honom.

•••
Enligt Toro Rossos stallchef Franz Tost är det till 99 procent säkert att Carlos Sainz jr kör F1 nästa år. Han lär ersätta Daniil Kvyat hos Toro Rosso.

Alonso: – Jag följer min plan

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har inte längre sitt hjärta här. Då spelar det ingen roll vad som står på ett papper.
Ungefär så kommenterade Christian Horner faktumet att Sebastian Vettel och hans management har valt att bryta kontraktet med Red Bull efter sex säsonger.
Därmed så ligger vägen till Ferrari öppen, för att Fernando Alonso vill lämna det italienska stallet är numera en officiell hemlighet….
Det påtalar Christian Horner också:
– Ferrari har gett Sebastian ett mycket attraktivt erbjudande.
– Sebastian berättade i går kväll för oss att han gärna vill köra för Ferrari.
Själv vill Vettel inte säga någonting:
– Jag kommenterar inte det. Jag pratar om kvalet och om racet i dag. Resten tar vi när det är dags sa han till RTL och till motorsportmagazin säger han:
– Det kommer att vara ett enormt stort steg för mig. Red Bull är mitt hem och man flyttar bara hemifrån en gång i livet. De senaste 15 åren tillsammans med Red Bull har varit bra, men precis som i en bok så handlar varje kapitel inte om samma sak för är det så vill ingen läsa vidare.
Fernando Alonso däremot var inte riktigt lika fåordig, mer kryptisk bakom sina spegelglasögon:
– Jag har en plan, den hat jag haft i två-tre månader och den arbetar jag efter. När det är dags kommer jag att berätta det, säger Alonso till tyska RTL.
– Men det är klart att allt som händer på marknaden hänger naturligtvis ihop på något sätt.
Vettel har haft problem med det nya reglementet, han har inte alls lyckats anpassa sin körstil och fått stryk av sin teamkollega Daniel Ricciardo gång på gång. Han behöver en nytändning inget snack om saken, är Ferrari rätt?
Vad kan Kyvat göra hos Red Bull?
Nu blir det spännande att se vad som händer vidare på marknaden. Mer om Vettel kan du läsa här:
•••
Mercedes dominerade kvalet på Suzuka. Nico Rosberg var klart snabbast av de båda och Lewis Hamilton som haft pole position de två senaste loppen kunder inte hota sin teamkollega. Rosberg var otroligt precis i sin körning och visade inga som helst tecken på att han mentalt har påverkats av det som hände i Singapore när han bröt loppet.
Istället verkade han kolugn.
– Singapore är avslutat. Jaf hag full fokus på Suzuka, på här ock nu, sa Rosberg med en stenhård blick efter kvalet.
•••
Marcus Ericsson gjorde sitt bästa F1-kval. Han var 19:e man i kvalet till Japans GP. De andra förarna som lämnade i Q1 var: Pastor Maldonado (Lotus), Romain Grosjean (Lotus), Marcus Ericsson (Caterham), Jules Bianchi (Marussia), Kamui Kobayashi (Caterham) och Max Chilton (Marussia).
Maldonado ska flyttas tillbaka tio platser eftersom han har bytt powerunit, vilket flyttar upp Marcus Ericsson till plats 18. Sedan har även Jean-Eric Vergne bytt motor och flyttas även han tillbaka tio platser. Det ger Marcus Ericsson startplats 17.
Här är Marcus ord om kvalet:
– Morgonens träning var återigen positiv, vi byggde vidare på den starka prestationen vi gjorde i går och det kändes verkligen bra inför kvalet. Vi bestämde oss för att använda oss av en något annan strategi än de andra, vi använde bara två set däck medan de andra använde tre. Det var lite av en chansning, men jag trivdes med det beslutet och trodde att det skulle fungera, vilket det också gjorde.
– Jag tycker att jag gjorde två bra varv, bilen fungerade väldigt bra och jag är nöjd med resultatet. Det var bra för mig och teamet. Självklart vill vi alltid vara närmare killarna framför, men jag tycke r att vi tog in lite på dem vilket är positivt. Nu får vi vänta och se hur det blir med vädret, men jag ser verkligen fram emot loppet.

•••
Följande förare lämnade i Q2:
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Sergio Perez (Force India), Daniil Kwjat (Toro Rosso), Nico Hülkenberg (Force India), Adrian Sutil (Sauber) och Esteban Gutierrez (Sauber).
Alla resultat och en text hittar du här:

Vad händer med Alonso?

av Anna Andersson

Ferrari eller McLaren. Vad händer med Fernando Alonso?
Just nu pekar det mesta för att han lämnar Ferrari efter säsongen, trots att han har kontrakt till och med 2016 och det senaste ryktet är att stallchefen Marco Mattiacci ska offentliggöra det efter söndagens lopp.
Så säger Luca di Montezemolo, som snart avgår som president för Ferrari:
– Alonso diskuterar sin framtid med Ferrari i Japan just nu.
– Jag är övertygad om att man hittar den lösningen som är bäst för honom och för Ferrari, hur den än må se ut.
Alonso själv säger också att han vill göra det som är bäst för Ferrari och att han just nu är bättre än vad han har varit förr…
– Jag vill vinna, jag är redo att prestera bättre än någonsin. Jag år bra, jag är i form och jag är fylld av självförtroende.
– Jag har lyckats anpassa mig till de nya reglerna varje år och jag är just nu bättre än någonsin och jag kan förhoppningsvis dra nytta av det de kommande åren och lägga fler VM-titlar i fickan och sedan lägga av med mer än två VM-titlar.
Vem ska då ersätta Fernando Alonso?
Enligt Auto Bild Motorpsort som brukar ha riktigt bra koll på Sebastian Vettels förehavanden så har hans relation med Red Bull varit väldigt sval de senaste veckorna och han är intresserad av ett byte, även om Vettel dementerar det hela hos Auto Bild.
Det är en röra, mycket rykten, men vi kan konstatera att Fernando Alonso är nyckeln till transferdörren i alla fall.
•••
GPDA har en ny chef, Alex Wurz tar över som boss för förarföreningen, Pedro de la Rosa lämnar uppdraget. Wurz har tidigare kört F1, numera är han inte ens testförare.
•••
Honda räknar med att ha sin powerunit klar till testerna i Abu Dhabi. Det är McLaren mycket nöjt med, för övrigt anser Eric Boullier, McLaren, att hans stall är ett bättre alternativ än Red Bull 2015.
•••
Pirelli vill testa däcken för 2015 under testerna i Abu Dhabi efter säsongsfinalen.
•••
Ryktena om Caterham går vidare och stallchefen Manfredi Ravetti säger:
– Jag har ingen bankgaranti på att vi avslutar säsongen eller kör 2015. Men vem har det? Jag ser fram emot det med tillförsikt, men är också realistisk. Vi vet vad teamet kommer ifrån och därför är vi ändå rätt lugna.
•••
Det sägs att Bernie Ecclestone har förlängt kontraktet med Belgien till och med 2018.

Lopp på söndag – frågan är när?

av Anna Andersson

När avgörs egentligen Japans GP?
Just nu är det ingen som vet. Bernie Ecclestone vill att det ska starta kl 15.00 som beräknat, medan det finns ett förslag på att det ska avgöras tre timmar tidigare på söndag – dvs kl 04.00 för alla i Sverige. Detta för att undvika tyfonen som är på väg in.
Det tycker dock inte Ecclestone.
Behöver jag säga att han inte är på plats i Japan? Han är i England och skulle behöva gå upp kl 03.00 i så fall.

Den här texten skrev jag i går kväll:

F1-loppet i Japan hotas av ett extremt oväder.
Tyfonen Phanfone väntas dra in över Suzuka.
– Periodvis handlar det om mycket stark nederbörd, säger chefsmeterologen.

I Japan infinner sig tyfonsäsongen mellan juni och oktober, lagom till helgens F1-lopp på Suzuka väntas den tropiska stormen Phanfone dra in över området. En tyfon motsvarar orkan i styrka och enligt prognosen kan tyfonen utvecklas till en supertyfon under sin väg mot Japans kust och på söndag kväll och måndag morgon finns det en risk att medelvindhastigheten överstiger 67 m/s (241 km/tim). Lägg där till mycket kraftiga skyfall och risk för högt vatten.
Loppet ska köras klockan 15.00 lokal tid och det pågår i ungefär en och en halv timme. Därför skriver UBIMET, officiell vädertjänst för just F1 att : ”det finns ett potentiellt hot” mot Japans GP.
– Självklart är det så att det är väldigt osäkert exakt vilken bana som tyfonen tar, troligen kommer det att regna rejält under tävlingsdagen, säger F1:s chefsmeterolog Steffen Dietz till motorsportmagazin.
– Enligt våra beräkningar ligger orkanens öga något öster om Japan under söndagen, men områden med mycket regn kommer att dra över Suzuka. Under söndagen räknar vi med att det regnar från morgon till kväll och periodvis handlar det om mycket kraftig nederbörd.
Japans GP har genomförts trots att det drabbats av oväder tidigare, bland annat 2004 och 2010.
– Regnar det för mycket blir det naturligtvis svårt att köra, säger den regerande världsmästaren Sebastian Vettel till motorsporttotal.
– Generellt sätt finns det inget som talar mot regn, vi har ju regn däck. Samtidigt har du alltid en höger riskfaktor när det regnar mycket, men också en större chans att göra ett bra resultat.
Under fredagen ska FIA besluta om det blir några ändringar i tidsschemat, möjligen kan racet genomföras under lördagen eller ännu tidigare under söndagen. Däremot går det knappast att skjuta upp loppet eftersom sextonde VM-deltävlingen avgörs i Ryssland redan nästa söndag. Det gör också att det kan bli svårt för teamen att frakta sin utrustning vidare till Sotji om ovädret slår till med full kraft under måndagen och tisdagen.

FIA har bestämt att loppet ska köras på söndag. Däremot är man inte helt klara med exat när utan avvaktar prognosen.
•••

Här är Pirellis ord om däckvalet inför Japans GP:

Höstsäsongen i Formel 1 går vidare med Japans Grand Prix på klassiska Suzuka, med de två hårdaste däcken i sortimentet: P Zero hård med orange märkning och P Zero medium med vit dekor, en kombination som senast användes i Italiens GP på Monza. Även om banorna har olika karaktär liknar Suzuka delvis belgiska Spa, en annan förarfavorit med svepande kurvor och höga sidokrafter. Däckvalet för Suzuka är dock ett steg hårdare än för Belgiens GP: gummiblandningarna hård och medium är det som gäller snarare än medium och mjuk.

Däcken får det dock inte lättare eftersom banan ställer mycket höga krav, här finns bl a ett underlag med sträv asfalt som ger högt slitage och tidig greppförlust. De första väderleksrapporterna talar om svalare temperaturer vilket inte är ovanligt i Japan vid den här tiden på året. Tunga regnskurar har också drabbat banan förr om åren och att vi får se ett Japans GP i ösregn på söndag är ingen omöjlighet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Japan är en av årets höjdpunkter, inte bara för oss utan också för Formel 1 i stort. Publiken är absolut underbar, med stor entusiasm och en kunskap om sporten som knappast finns någon annanstans i världen. Suzuka är en riktig förarbana och en rejäl utmaning för däcken med bland de högsta sidopåfrestningarna under året. Därför är det realistiskt att se fram emot två eller tre stopp under racet, där också förmågan att ta hand om däcken kommer bli en nyckelfaktor i racet. Vi kommer förstås ha mer kunskap och data efter friträningarna. På den här banan där flera olika krafter påverkar däcken samtidigt och med årets bilar, som har högre vridmoment och samtidigt mindre downforce, kommer kraven på mekaniskt grepp bli ännu högre. Om ett däck fungerar bra på Suzuka fungerar det bra nästan överallt.”

Banan ur däcksynpunkt

Suzuka karaktäriseras av höga sidokrafter kombinerat med låga påfrestningar i längsled. Kurva 15, också känd som 130R, tas i hastigheter över 300 km/h. Detta ger hög belastning och massiva G-krafter både på däck och förare. Vänster fram får jobba hårdast på Suzuka.

Mediumdäcket fungerar som bäst och ger optimal prestanda under lägre temperaturer. Det hårda däremot har högre arbetstemperatur och passar bättre i värme. Svalt väder och eventuellt regn väntas inför årets japanska GP.

Asfalten på Suzuka är relativt sträv, men greppet i banan utvecklas betydligt under helgens gång. Att hitta rätt setup är avgörande för att kunna hålla en optimal racelinje. Risken finns för graining, speciellt under början av helgen då banan är som ”grönast”.

Vinnarstrategi förra året var en tvåstoppare, Red Bulls Sebastian Vettel gjorde sina depåstopp på varv 14 och 37. Tysken startade på medium och körde sina sista två stints på det hårda däcket.
•••

Hamilton. Rosberg. Ingen alls. Valtteri Bottas, Jenson Button, Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen.
Sportsligt var det så det såg ut på Suzuka under den andra träningen. Resultatet hittar du här
Samtidigt så var det många som kraschade.
Kami Kobayashi var förste förare att köra av, han körde in i en däckstapel och skadade bilen. Han klarade sig dock oskadd. Inget vidare för japanen som bara hade en träning eftersom han fick lämna över bilen till Roberto Merhi under den första träningen.
Även Daniel Ricciardo skadade bilen. Vid ingången av startkurvan satt Red Bullföraren i däckstapeln det spekuleras i om det var ett fel på bilen. Han klarade sig, precis som Kobayashi, utan skador.
Även Esteban Gutierrez, Sauber körde av.
Hamilton körde ett varv på 1:35.078 Minuten, Rosberg var två tiodelar långsammare på den andra träningen. På den första träningen var det Rosberg som var snabbare än Hamilton.
•••
Marcus Ericsson körde båda träningarna, 19:e man på den andra före Marussias båda bilar och han hade samma placering under det första passet då han slog två Marussias och Merhi som körde Kobayashis bil.
•••
Max Verstappen körde in på plats 12 under sitt första F1-pass, slagen av Toroo Rossokollegan Daniil Kvyat.
– Jag tycker att han gör ett bra jobb, säger pappa Jos Verstappen.
– Det viktigaste är att han kör sina varv och inte kör av. Tiden är inte alls viktig, Jag är mycket nöjd.
Själv säger Max:
– Det var skönt att köra. Det är första gången i nya bilen.
– Det tog verkligen tag i mig, det tog sex-sju varv innan jag kom in i det, men sedan var det okej. Det är alltid härligt att köra en F1:a: Jag tror att det var kraften som överraskade mig, den är helt otrolig.
När det gällde tiden säger han:
– Kag var inte i närheten av gränsen, jag ville bara köra säkert utan att göra något dumt.
•••
Pastor Maldonado har en ny motor – han flyttas tillbaka tio platser i starten.

Ryktet om Caterham

av Anna Andersson

Det har återigen ryktats om betalningssvårigheter hos Caterham, att kronofogden varit på plats för en utmätning. Detta pressmeddelande skickade stallet ut i går:

”There have been unfounded and unsubstantiated rumours concerning actions against 1MRT, the entrant and owner of CaterhamF1.

An action was threatened yesterday against a supplier company to 1MRT. This company is not owned by 1MRT and it has no influence over the entry of CaterhamF1 or the entrant.

Also contrary to uncontrolled rumours, all operations are currently in place at Leafield and the race team is doing its preparation in Japan.”

Caterham kör med tre förare i helgen, men det är Kamui KObayashi och MArcus Ericsson som ska kvala och köra loppet.
•••

Lite fakta inför helgens race:

Japans GP, Suzuka International Racing Circuit
Kval: Lördag kl 07.00
Lopp: Söndag kl 08.00
Första GP 1987 – Gerhard Berger, Ferrari vann.
Längd: 5,807 km /53 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Avstånd till första kurvan: 300 m
Längsta passage med full gas: 16,0 sek (1230 m)
DRS: DRS får användas under större delar av start/målrakan, mätpunkten sitter 50 meter före kurva 16/17 (Casio Triangle). Suzuka och Monaco är de enda två banor som har en DRS-zon.
Medelhastighet 2013: 212,484 km
Vinnande strategi 2013: 2 depåstopp.
Däck: Medium och hårda, de två hårdaste gummiblandningarna.
Segrare 2013: Sebastian Vettel, Red Bull, han har vunnit fyra av de fem senaste loppen på banan (2011 vann Jenson Button, McLaren).
Pole position 2013: Mark Webber, Red Bull 1.30,915.
Banrekord: Kimi Räikkönen, McLaren, 2005, 1.31,540
Källa: Formula 1.com, motorsporttotal.com, Sport Bild.

Här är Nico Rosbergs snack inför Japans GP där han tänker ta tillbaka VM-ledningen:

Väderprognosen för helgen är inte allt för positiv. Orkanen Phanfone är på väg mot Japan och det finns uppgifter om att den är på väg att utvecklas till en kraftig kategori fyra orkan på den femgradiga skalan och den beräknas då ha en medelvindhastighet som överstiger 67 m/s (241 km/tim).
Enligt de nuvarande prognoserna ska orkanen slå till i området på måndag, men det ska regna kraftigt under både kvalet och loppet.
Så håll utkik efter väderleksrapporter i nuläget talar F1:a officiella vädertjänst UBIMET om att det finns en risk för att Japans GP bryts om väderförhållandena är för usla. Loppet kommer inte ställas in, det finns inget datum att lägga in loppet på eftersom F1 kör i Ryssland nästa vecka.

Sida 233 av 390