Då kommer Caterhams uppdatering

av Anna Andersson

Caterham kommer med uppdateringar. Det bekräftar stallchef Christijan Albers:
– Ja, jag vill ha uppdateringar och så snabbt som möjligt, säger Albers till Autosport.
– Det blir inte enkelt, det kostar väldigt mycket pengar, men vi jobbar på det.
Caterham behöver prestera för att kunna avancera i mästerskapet och på så sätt få in mer pengar från Ecclestone.
– Vi måste trycka på, prioriteten är att få så många uppdateringar som möjligt till ett så bra pris som möjligt.
Ett stort paket med nyheter är planerat till Belgiens GP, det första loppet efter sommaruppehållet. Det avgörs i slutet av augusti.
•••
Carlos Sainz Jr bekräftar att han har pratat med Caterham. Ryktet säger att han ska ersätta Kamui Kobayashi. Han leder nu Formel Renault 3.5 och stöttat av Red Bull.
•••
Nico Rosberg har gift sig med sin Vivian.
•••
Luca Marmorini lämnar jobbet som motorchef för Ferrari.
•••
Ha en trevlig helg

Sainz till Caterham?

av Anna Andersson

Det ryktas om att Carlos Sainz jr, son till rallyräven Carlos Sainz, ska ta över Kamui Kobayashis plats hos Caterham redan nästa vecka. Det sägs att Helmut Marko och Sainz Sr och Jr var hos Caterham under racet i Storbritannien.
Däremot är min känsla att Marcus Ericsson sitter säkert.
– Vi har inte fått några andra signaler, var det senaste jag hörde från Eje Elgh.
•••
Det finns också uppgifter som säger att Sainz ska köra för Toro Rosso nästa säsong.

Paus för Räikkönen

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen har blåmärken på knäna och fotleden och därför kör han inte veckans test på Silverstone. Han skulle ha kört i morgon, men ersätts nu av Jules Bianchi. Fransmannen kör annars för Marussia, men tillhör Ferraris juniorprogram och har även tidigare testat för stallet.
Ferrari räknar med att Räikkönen kan köra Tysklands GP om lite mindre än två veckor.
•••
Lewis Hamilton har redan börjat nästa fajt mot Nico Rosberg.
Den mentala.
Inför tysklands GP säger han bland annat:
– Ärligt talat har Nico aldrig varit tysk så det är inte hans hemmalopp. När vi körde go-kart stod han aldrig bredvid en tysk flagga. Aldrig. När vi gick in till starten så står tjejerna där med flaggor eller ett tecken, Ungern, för en förare från Ungern och så vidare. Nico stod alltid vid Monaco, aldrig Tyskland.
’– Jag s¨ honom växa upp där så Monaco är hans hemland.
•••
Lite Tooned för en tisdag:

•••
Återigen, morsan måste komma fram med pekpinnen…
Tänk er för innan ni postar era kommentarer, behandla andra som ni vill bli behandlade själva om ni vill ha kommentarerna postade. Inga personangrepp, ingen rasism, inga inlägg fyllda av svordomar. De kommer inte ut.
Håll en bra ton, det går at kritisera utan att attackera personen i fråga. Alla har rätt till åsikter och respektera dem och era medläsare på bloggen.
Tack.

Hamiltons seger på hemmaplan

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har nu sin stora chans.
Han vann Storbritanniens GP från startruta sex.
Det var Nico Rosberg som hade ledningen, men utmanades av Hamilton och tysken tvingades bryta Storbritanniens GP efter 28 varv sedan han fått problem med bilen. När Hamilton tog över ledningen så fick han plötsligt också chansen att slå tillbaka i VM. Detta var det första loppet som Rosberg bröt i år och nu när vi nästan nått halvtid leder tysken med fyra ynka poäng.
165 mot 161.
Den här segern kommer att vara otroligt viktig för Hamilton, att vinna hemma i England, att känna att han är i hasorna på Rosberg och känna att han är mycket nära VM-titel – ja det är tre saker som kommer att betyda mycket för honom framöver. När Hamilton får saker att fungera kör han som en kung.
Men när det är något som strular kan det gå knackigare, även mentalt. Detta var Hamiltons femte seger i år, tror att det är en tangering av hans personliga rekord – fem segrar på en säsong.
Hockenheim – om två veckor – låt tiden gå fort.
•••
Hamilton startade från plats sex, inte sedan 1975 har någon vunnit Storbritanniens GP från en sämre startplats än fem.
•••
Bakom Hamilton körde Valtteri Bottas in på andra plats i sin Williams. Hans andra pallplacering i rad, han var tre i Österrike. Snyggt och imponerande.
Kan dock bli svårt att vinna på Mercedes hemmabana nästa race.
•••
Daniel Ricciardo, Red Bull slutade trea efter en intressant strategi. Han bytte däck efter 15 varv. Därefter stannade han på banan i 37 varv med mjuka däck. Det säger endel om hur han och bilen trivs ihop.
Återigen slog han teamkollegan Sebastian Vettel och är klart före de senaste årens mästare i VM.
’•••
Jenson Button var fyra. Han har inte tagit en pallplats på Silverstone på 14 lopp. Han var otroligt nära Ricciardo, men han inte riktigt ikapp.
•••
Fajten mellan Sebastian Vettel och Fernando Alonso var klart sevärd. Vettel körde om Alonso fem varv från mål.
Samtidigt vart det nästan komiskt att lyssna på radiotrafiken mellan förarna och teamen. Vettel var vansinnig på Alonso, Alonso var vansinnig på Vettel. Hela tiden hittade de nya grejer att gnälla på – samtidigt som de levererade racing i världsklass.
TV-underhållning!
En jävligt kul fajt mellan två förare som kontrollerar läget i enorma hastigheter.

•••
Kraschen i början var riktigt läskig. Kimi Räikkönen hade inte en chans när han kom tillbaka ut på banan, en ojämnhet i marken tog kommandot och Kimi var passagerare när han slog hårt i räcket och sedan for ut på banan igen och slog i Felipe Massa.
De rapporter jag har fått från Ferrari är att han har i vristen, men att han inte har några frakturer.
Ferrari meddelade också följande på twitter:

•••
Marcus Ericsson bröt på det elfte varvet:

Här är Marcus egna ord, via Caterham:
“I was ahead of the crash that Kamui managed to avoid so my car was fine and after we restarted under the safety car I was ahead of him but then, going into turn six I hit something in the kerbs that smashed my suspension and that was the end of the race. It’s a shame that we had a DNF today as, even though quali didn’t go to plan, the weekend for me has been ok and I wanted a good race today, but now it’s on to Hockenheim, a track I’ve always liked racing at.”
•••
Om två veckor vänder vi oss till Tyskland och Hockenheim. Därifrån är det inte långt till Wiesbaden där Rosberg är född.
Ett hemmarace igen och fajten mellan Mercedes båda förare fortsätter.
Som alltid är det snabba tankar direkt efter målgång, därefter är det tidningsjobb vilket brukar ta ett antal timmar i anspråk. Så jag återkommer på bloggen i morgon eller övermorgon, lite beroende på vad som finns att diskutera.
Ingen mer semester för min del förrän F1 har sommarlov.

Eriksson tog svensk seger

av Anna Andersson

Ett par förändringar i startuppställningen morgon, här kommer den:

1 6 N. Rosberg Mercedes
2 1 S. Vettel Red Bull
3 22 J. Button McLaren
4 27 N. Hülkenberg Force India
5 20 K. Magnussen McLaren
6 44 L. Hamilton Mercedes
7 11 S. Perez Force India
8 3 D. Ricciardo Red Bull
9 26 D. Kwjat Toro Rosso
10 25 J. Vergne Toro Rosso
11 8 R. Grosjean Lotus
12 17 J. Bianchi Marussia
13 99 A. Sutil Sauber
14 77 V. Bottas Williams
15 19 F. Massa Williams
16 14 F. Alonso Ferrari
17 4 M. Chilton Marussia +5 bytt växellåda
18 7 K. Räikkönen Ferrari
19 21 E. Gutierrez Sauber +10 straff från Österrike
20 13 P. Maldonado Lotus +10 för lite bränsle
21 9 M. Ericsson Caterham
22 10 K. Kobayashi Caterham
•••
Lotus dementerar ryktet om att de ska ha Mercedes motorer.
•••
En svensk Eriksson är snabb.
Jimmy tog Sveriges första seger i GP3. Grattis!
Han är nu tvåa i mästerskapet.

En man med självförtroende

av Anna Andersson

I går vann Tyskland mot Frankrike. Nico Rosberg jublade.
I dag visade han att det mesta går Tysklands väg även i detta VM.
När de flesta trodde att Sebastian Vettel hade tagit pole position med sitt sista varv, där han gjorde en makalös sista sektor kom Nico Rosberg bakifrån. Han hade gjort ett sämre första försök, då det regnade i de tre första kurvorna och satsade allt.
– Jag visste att jag hade tappat fyra sekunder i den sista sektorn och satsade, säger han.
Så talar en kille med självförtroende.
Lewis Hamilton däremot backade av sitt sista varv och startar från plats sex, men Rosberg är säker:

Annars gladdes jag åt att se Jenson Button på presskonferensen igen. McLaren har kämpat de senaste 18 månaderna och Button likaså. Han är oavsett resultat alltid tillmötesgående och sympatisk, oavsett hur dumma frågorna är.
Han kör för övrigt med en rosa hjälm för att hylla sin pappa som nyligen gick bort.
Även McLarens Magnussen körde på bra och startar från plats fem.
•••
Båda bilarna från Force India i Q3. Snyggt.
•••
Tung dag för Sauber, båda bilarna kraschade. Sutil i Q1, Gutierrez i Q2.
Pastor Maldonado fick problem med oljetrycket, tror jag att det var, och parkerade bilen under Q2.
Här är bilarna som lämnade i Q2:
Romain Grosjean (Lotus), Jules Bianchi (Marussia), Max Chilton (Marussia), Esteban Gutierrez (Sauber), Pastor Maldonado (Lotus) och Adrian Sutil (Sauber) som iten fick någon tid eftersom han gjorde ett misstag i Q1.
•••
Vilket Q1, svåra förhållanden och regn. Då försvann båda Ferrariförarna i Q1. Båda. Tungt även för Williams som hade stora förhoppningar inför hemmaracet på Silverstone, men båda bilarna försvann i Q1.
Här är Fernando Alonsos analys:
– Vi chansade inte, vi arbetade efter de förhållandena som det var på banan, säger Fernando Alonso till motorsporttotal.
– Vi såg vad de andra gjorde och vi såg att Sauber var lika snabba med mediumdäcken i den mittersta sektorn så valde vi också det. Uppenbarligen var vi inte tillräckligt snabba och det började regna igen och vi kunde inte avsluta våra snabba varv. Det är en otroligt tunn linje mellan vinst och förlust och i dag gjorde vi ett misstag.
Williams Pat Symmonds säger:
– Det handlade om sekunder, varken vi eller Ferrari fick till det. Det är en stor besvikelse och vi har massor med jobb kvar att göra. I efterhand är det lätt att säga att man borde ha kört ut tidigare eftersom regnet kom. Vi såg inte att det var på väg, det syntes inte på radarn och det finns alltid en risk med gula flaggor, men vi tyckte att vi hade koll på läget. Hade vi sett regnet och inte brytt oss så hade vi behövt diskutera det, men nu var det ren otur.

Här är alla förare som lämnade i den första kvalomgången:
Valtteri Bottas (Williams), Felipe Massa (Williams), Fernando Alonso (Ferrari), Kimi Räikkönen (Ferrari), Marcus Ericsson (Caterham) och Kamui Kobayashi (Caterham).
Däremot lyckades Marussia med sin taktik och hade båda bilarna bland de sex bästa i Q1.
•••
Adrian Sutil satte sin Sauber i gruset under Q1. Han kvalade in till Q2, men kunde ändå inte köra på grund av sitt misstag i Q1
•••
Positivt för Marcus Ericsson, trots att han var av banan två gånger under den första delen av kvalet startar han för andra gången i år före sin teamkollega Kamui Kobayashi i racet.
•••
Lotus har bytt motorleverantör, från Renault till Mercedes. Nästa år ska stallet, som tidigare var Renaults fabriksteam, köra med motorer från Mercedes. Det skriver motorsporttotal.
•••
Jimmy Eriksson har pole i GP3 på Silverstone förresten.

Resultaten från Silverstone – som ni också har hos F1-bevakaren:

1. Nico Rosberg Mercedes, 1m35.766s
2. Sebastian Vettel Red Bull, 1m37.386s +1.620s
3. Jenson Button McLaren, 1m38.200s +2.434s
4. Nico Hülkenberg Force India, 1m38.329s +2.563s
5. Kevin Magnussen McLaren, 1m38.417s +2.651s
6. Lewis Hamilton Mercedes, 1m39.232s +3.466s
7. Sergio Perez Force India, 1m40.457s +4.691s
8. Daniel Ricciardo Red Bull, 1m40.606s +4.840s
9. Daniil Kvyat Toro Rosso, 1m40.707s +4.941s
10. Jean-Eric Vergne Toro Rosso, 1m40.855s +5.089s
Q2 cut: 1m38.166s
11. Romain Grosjean Lotus, 1m38.496s +3.626s
12. Jules Bianchi Marussia, 1m38.709s +3.839s
13. Max Chilton Marussia, 1m39.800s +4.930s
14. Esteban Gutierrez Sauber, 1m40.912s +6.042s
15. Pastor Maldonado Lotus, 1m44.018s +9.148s
16. Adrian Sutil Sauber, ingen tid
Q1 cut 1m45.086s
17. Valtteri Bottas Williams, 1m45.318s +4.938s
18. Felipe Massa Williams, 1m45.695s +5.315s
19. Fernando Alonso Ferrari, 1m45.935s +5.555s
20. Kimi Räikkönen Ferrari , 1m46.684s +6.304s
21. Marcus Ericsson Caterham, 1m49.421s +9.041s
22. Kamui Kobayashi Caterham, 1m49.625s +9.245s

107% : 1m47.406s

Problem för Mercedes – och Ericsson

av Anna Andersson

Mercedes har sin fabrik i Brackley, så vi kan kalla detta ett hemmarace också.
Och stallet fortsätter dominansen. Lewis Hamilton – som verkligen har hemmarace på Silverstone, var snabbast (1.34,508) – men notera att han fick avsluta passet med sedan en varningslampa börjat blinka. Enligt Mercedes var det ingen större fara och det handlade om ett problem med oljetillförseln.
Nico Rosberg var näst snabbast med sin 1.34,736, Alonso, 1.35,244 och därefter Ricciardo 1.35,511 och Vettel, 1.35,627. När det gäller longrunsen såg Mercedes snabba ut, men det gjorde Red Bull och Ferrari också. Här är tiderna för longrunsen: Rosberg 1:38.7, Räikkönen 1:39.0, Vettel 1:39.6, Alonso 1:39.9, Vergne 1:40.0, Massa 1:40.4, Button 1:40.4.
Vi har med andra ord ett spännande kval framför oss i morgon.
•••
Vilken usel start för Williams på hemmaplan…..Susie Wolff fick bara köra ett enda varv sedan fick hon problem med bilen:
– Det var någonting med oljetrycket. Jag är otroligt besviken, vi har lagt ner så mycket hårt jobb på detta och sedan fick jag bara köra ett snabbt varv, men så är F1 ibland, säger hon i en kommentar.
– Jag kommer inte att hänga med huvudet utan hoppas att vi får ordning på bilen till den andra träningen då Valtteri ska köra. Jag ser fram emot Hockenheim där jag ska köra nästa gång.
Under det andra passet hade Bottas problem med ena sidepoden där det såg ut som om någonting lossnade på Hangarrakan och han tvingades återvända till depån.
•••
Alla tider och en massa annan fakta hittar ni hos F1-bevakaren.

Där kan ni också följa kvalet live.
Här kommer de också:

1. Lewis Hamilton Mercedes 1m34.508s 14
2. Nico Rosberg Mercedes 1m34.736s +0.228s 35
3. Fernando Alonso Ferrari 1m35.244s +0.736s 32
4. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m35.511s +1.003s 11
5. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m35.627s +1.119s 27
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m36.016s +1.508s 33
7. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m36.228s +1.720s 34
8. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m36.299s +1.791s 35
9. Kimi Räikkönen Ferrari 1m36.554s +2.046s 29
10. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m36.583s +2.075s 26
11. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m36.671s +2.163s 29
12. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m36.778s +2.270s 31
13. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m36.951s +2.443s 35
14. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m37.064s +2.556s 35
15. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m37.097s +2.589s 33
16. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m37.236s +2.728s 37
17. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m37.449s +2.941s 27
18. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m37.520s +3.012s 25
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m38.658s +4.150s 11
20. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m39.068s +4.560s 31
21. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m39.224s +4.716s 28
22. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m39.762s +5.254s 21

•••
Caterham hade också problem under förmiddagen, Robin Frinjs körde Kamui Kobayashis bil – eller körde , han stod stilla. Även Marcus tappade tid eftersom bilen hade problem.

Under eftermiddagen var tiderna inte heller imponerande:

För Ericsson slutade passet i förtid:

Det är dock inget annat än väntat för ett stall som precis bytt ägare. Vi får vänta ett tag till och se om de nya ägarna har pengar till uppdateringar. Troligen blir det tre tunga lopp fram till sommaruppehållet för Ericsson och Caterham.

•••
Enligt prognosen lär det regna i helgen.

Det gäller att ha stake

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone vill hellre se att de stora stallen har tre bilar än att elva stall. Han har inga problam med om Caterham försvinner, då blir det plats för en Ferrari till.
Lite lätt populistiskt att säga det till en italiensk tidning, framförallt som Ferrari tidigare har påpekat att de gärna kör med tre bilar.
Mer om det läser ni här

Vad tycker ni om det förslaget förresten?
•••
I dag kör Susie Wolff för Williams. Det är första gången sedan 1992 som en kvinna kör under en F1-tävlingshelg. Hon är själv övertygad om sina kapaciteter och berättar att hon har arbetat sig fram till den position hon har in dag, men att hon aldrig kommer att säga att hon ska köra F1 nästa år. Hennes målsättning är att göra ett så bra jobb som möjligt för stallet och sedan gå vidare ärifrån.
– När jag gjorde det första testet var det aldrig meningen att det skulle bli mer, men jag har arbetat mig framåt, säger hon.
Vi får se hur det går.
•••
Kimi Räikkönen flaggar för att hans dagar inom F1 är över. Han vill uppfylla sitt kontrakt med Ferrari och sedan gå vidare, kanske till Le Mans eller rallycrossen där det är ett hett möte i Höljes i helgen. Jac Villeneuve, Petter Solberg, Mattias Ekström, Pontus Tidemand och Richard Göransson är några av namnen på startlistan i årets svenska VM-deltävling.
– Jag ska avsluta mitt kontrakt hos Ferrari, sedan tror jag att jag lägger av, säger Räikkönen.
Han är väl 60 poäng efter Alonso just nu.
•••
Fakta inför racet:
Namn och starttid:
Storbritanniens GP, Silverstone Grand prix Circuit
Längd: 5,891 km/52 varv
Medeltempo 2013: 197,566
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Längd till första kurvan: 250 m
Längsta passagen med full gas: 12 sek/890 m.
Toppfart: 310 km/tim utan DRS.
Lägsta fart 85 km/tim.
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2013: 3 depåstopp
Nyckeln till seger:
Pole position 2013: Lewis Hamilton, Mercedes.
Segrare 2013: Nico Rosberg, Mercedes.

Däck: Medium/hard. Minns ni förra året där det var flera däck som exploderade under loppet vilket tvingade Pirelli göra om däcken under sommaren? Det troliga är att förarna inleder med två stinter på medium och avslutar med den hårdare gummiblandningen.
DRS: Wellington rakan för DRS 1 och på Hangarrakan är DRS 2. Mätpunkterna sitter mellan kurva två och tre, samt mellan kurva 10 och 11.
Sebastian Vettels tre varningar, hämtat från Sport Bild:
Maggotts och Beckets: Den mest galna kombinationen inom F1, det är otroligt kul att ta den kombinationen med gasen i botten. I Maggots kör du med den sjunde växeln och det finns en risk att du dras utåt på banan, för Beckets växlar du ner, vrider ratten kort mot vänster och du är igenom. Det är en vansinnig känsla.

Copse: Här behöver du verkligen visa stake och ha rätt inställningar på bilen för att kunna köra med gasen i botten. Det går egentligen bara under kvalet, under racet är bilen fulltankad och för tung och då måste du släppa gasen ett ögonblick
Brooklands: En bra omkörningsmöjlighet. Om det inte regnar är det bra fäste i asfalten just här, du kan bromsa långt ut och stanna där, då kan du köra om på insidan i nästa högerkurva.
•••
Enligt prognosen är det risk för regn både lördag och söndag.
•••

Här är Pirellis tankar inför helgen, saxat ur deras pressutskick:
Formel 1-VM går i helgen vidare med Englands GP på klassiska Silverstone, ”the home of British motorsport”. England, och framförallt omgivningarna runt banan, är hemmabas för åtta av F1-teamen och även ett andra hem för Pirelli. I Didcot, runt en timmes resa från anläggningen ligger det italienska däckföretagets logistikcenter.

Banan är en av de snabbaste under året och utsätter däcken för höga påfrestningar. Dessutom brukar vädret vara ostadigt med hög risk för regn under helgen och stora variationer när det gäller temperaturer och vindstyrkor. Detta kan göra det svårt för teamen att använda data från friträningarna till själva racet. Pirelli har med sig de två hårdaste gummiblandningarna i sortimentet för att matcha den tuffa asfaltslingan, P Zero hård med orange dekor samt det vitmarkerade P Zero medium.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Silverstone är en av de stora tävlingarna under året, en riktig klassiker och alltid spännande för förare och publik tack vare de höga hastigheterna. De brittiska fansen är bland de kunnigaste och mest entusiastiska och det är absolut fantastiskt att se dem i full styrka runt banan, oavsett väder. Och vädret är förstås alltid ett samtalsämne på Silverstone, här kan vi få allt ifrån strålande sol till skyfall. Därför är förmågan att göra snabba strategiska beslut baserade på skiftande omständigheter mycket viktigt här, du kan inte alltid lita på insamlad data. Vi har tagit med oss de två hårdaste däcken och de bör passa helgens förhållanden. Efter racet ser vi också fram mot den sista däcktesten under pågående säsong, då vi kan fortsätta med vårt utvecklingsarbete. Ferrari och Marussia kör för oss på tisdag som är första testdag, medan Red Bull och Lotus kör onsdag.”

Banan ur däcksynpunkt

Teamen brukar köra med med hög till medium downforce för att nå högsta möjliga fart i de snabba, svepande kurvorna under första halvan av varvet. Dessa inställningar är inte ett handikapp på rakorna eftersom dessa är rätt korta. Under varvet är bromszonerna också korta, något som gör omkörningar till en utmaning.

Silverstone ger höga påfrestningar på däcken, med snabba, svepande kurvor som utsätter dem för krafter i olika riktningar, ibland samtidigt. De längsgående krafterna toppar på 5 G och däckens yta kan nå temperaturer på över 110 °C.

Mediumdäcket har en gummiblandning som arbetar som bäst i ett lägre temperaturområde och ger optimal prestanda även i kallt väder. Det hårda däcket behöver högre arbetstemperatur och passar bra i hög värme och under tuffare banförhållanden. Silverstone brukar bjuda på rejält skiftande väder och bantemperaturen kan variera upp till 15 °C mellan sessionerna, något som gör det svårt att välja strategi.

Grepputvecklingen är ingen stor faktor under Englands GP, banan används relativt mycket under hela säsongen och F1-racets alla supportklasser gör dessutom att greppet i asfalten är bra redan från starten av helgen.

Vinnande strategi förra året var två depåstopp, Sebastian Vettel körde två stints på mediumblandningen och ett på den hårda. Han vann med sin Red Bull efter att ha startat trea på griden.

Nyheter från England

av Anna Andersson

Nu är jag tillbaka – även på bloggen.
Med en jävla förkylning, men det är väl okej efter två veckors familjetid, första gången på jag vet inte hur många år som vi var på en plats alla fyra i så lång tid. Lyx.
Det första som hände när jag slog på datorn igen var att Caterham fick nya ägare, något som det snackats om länge och enligt Eje Elgh, som är Marcus Ericssons rådgivare är det riktigt bra för svensken:
– Jag är övertygad om att det finns utvecklingspotential i bilen och nu borde det finnas resurser till uppdateringar. Målet är ju att bli tia och då måste de slå Marussias niondeplats och det är tufft, sa Elgh när vi pratades vid i går.
– Vi får se hur långt det räcker och vi kan inte förvänta oss några underverk den här helgen, kanske om en månad.
•Du har tre lopp nu på en månad, sedan är det två veckors fabriksspärr och därefter Spa i slutet av augusti. Är det ett realistiskt mål för alla som vill se förbättringar i Marcus team eller är säsongen körd?
– Ja, spärren kommer rätt bra. Även om de inte får arbeta i fabriken kan de ju fundera lite. Jag tror att det är realistiskt. Sedan får man se vart de räcker.
Vad tror ni?
Hos Renault har man också gjort förändringar, enligt Jean-Michel Jalinier som basat över Renaults F1-satsning sedan 2012 lämnar sin post skriver motorsporttotal. Han ersätts av Cyril Abiteboul som i går lämnade sin post som teamchef för Caterham. Abiteboul arbetade fram till i september 2012 för Renault.

Det ryktas om att Red Bull kommer att få en större roll i utvecklingen av motorerna framöver.
•••
Sebastian Vettel har födelsedag i dag, han fyller 27.
•••
McLarens Eric Boullier bekräftar att stallet letar efter förare för 2015.
– Jag pratar med ett par förare, det är mitt jobb, säger han till Daily Telegraph och förklarar:
– Vi ser vilka som är aktuella, vi vill ha det bästa paketet. vi diskuterar för att se när de är lediga. När det gäller Alonso säger han:
– Du vill inte ha Alsonso om din bil är två sekudner långsammare än de andra per varv. Det är lite för dyrt och lite för komplicerat.
Enligt ryktessvängen är Jenson Button fortfarande akruell för nästa år medan Kevin Magnussen anses vara tveksam. Men rykten är ju som sagt…
•••
Här är tiderna som gäller i helgen:
11:00 – 12:30 : Träning 1
15:00 – 16:30 Träning 2
Lördag:
11:00 – 12:00 Träning 3
14:00 – 15:00 Kval
Söndag:
14:00 Lopp
•••
Enligt väderprognosen kommer det att vara torrt under fredagen, men regna en del under både lördagen och söndagen. Växlande molnighet med inslag av regn, som det så fint heter…Luften lär inte heller vara varmare än 20 grader. Rätt kallt med adnra ord.
•••
Lewis Hamilton är övertygad. Han säger till motorsportmagazin att han har större talang än Nico Rosberg.
•••
Bernie Ecclestone har hotat Monza med att de kan försvinna ur F1-kalendern. Nu vill banan investera 10 miljoner Euro för att renovera banan och stanna i kalendern.
•••
Inte F1, men väl motoGP, Valentino Rossi har förlängt sitt kontrakt med Yamaha över 2016.
•••
Lite tidningsjobb nu, men jag återkommer. Nu jobbar jag fram till och med Ungerns GP och då är det regelbundna uppdateringar som gäller. Tack för att ni har stannat kvar.

”Marcus gör ett bra jobb”

av Anna Andersson

Mercedes förare får köra fritt – om d håller sig innanför de regelramar som finns.
Har vi hört den förr?
Då var det Red Bull med sina Multi 21.
Nu är det Mercedes Toto Wolff som snackar i klarspråk och förklarar att Lewis Hamilton och Nico Rosberg får köra mot varandra så länge de håller sig till reglerna och så länge det inte blir någon smutsig kamp mellan dem.
– Det blir ingen konflikt som den mellan Hamilton och Alonso, säger österrikaren till motorsportmagazin och fortsätter:
– Skulle någonting liknande hända blir det mycket allvarliga konsekvenser.
•••
Hade ett långt samtal med Stefan Johansson i går han sa bland annat att han gillade det nya ljudet på F1-motorerna (han tyckte det var för högt tidigare) och at han tycker att Marcus Ericsson gör ett bra jobb med tanke på de förutsättningar han har.
– Marcus sitter i en bil som all avet vad den går för. Det enda han kan försöka göra är att köra snabbare än sin teamkollega. Han är med i smeten och jag tycker att han gör ett bra jobb, säger Johansson.
•••
Snackade med en annan källa och denne har rätt bra koll på amerikansk racing, men var tveksam till Haas F1-satsning. Menade att det inte finns några amerikanska förare som är redo för F1 och att amerikanerna gärna vill tro att de redan kan allt, men när det kommer till F1 har de lite att lära. Tanken är att teamet ska ha en bas i Europa och en i USA.
– Jag tror att det blir ett nytt Caterham eller Marussia. Det är lång väg kvar. Om de nu klarar det till 2016, säger källan.
•••
Bloggen kommer inte att uppdateras speciellt flitigt den närmsta tiden. Jag ska ha semester och missar Österrikes GP. Inte optimalt mitt under en F1-säsong, men tyvärr har familjen inga andra alternativ eftersom min man inte han styra sin ledighet alls. Noll. Nada.
Så både jag och skolan får göra det bästa vi kan för att det ska bli två veckors familjetid på ett år i alla fall.
Däremot är jag tillbaka efter den tävlingen och kommer att göra resten av loppen under sommaren. Så då är det full fart igen.
Ni får gärna fortsätta att kommentera och låta diskussionen leva vidare.
Vi hörs igen

Sida 240 av 390