Äntligen – nu är Räikkönen tillbaka

av Anna Andersson

Vilket otroligt lopp. Jag hoppas att du som inte var på plats i Abu Dhabi satt framför TV:n och såg loppet.
Kimi Räikkönen tog sin första seger sedan comebacken. Fernando Alonso jagade upp genom fältet och attackerade finländaren ända in i mål och bakom dem jagade Sebastian Vettel som startade från depån sig genom fältet. Han fick dessutom jaga två gånger för när han var uppe på poängplats tvingades han byta nos hamnade sist igen. Han började om sin jakt, bytte däck en gång till och på det 52:a varvet lyckades han köra om McLarens Jenson Button och ta över tredjeplatsen.
Detta var ett sådant lopp där det är svårt att ta fram den bästa föraren. Det finns så många prestationer som är värda att nämna:
Kimi Räikkönen
Han gjorde en mycket bra och imponerande insats. Äntligen fick han sin seger och han visar att han blir en förare att räkna med även nästa år. Jag är imponerad av Kimi som varit borta i två säsonger och nu kommer tillbaka till ett nytt stall och nya däck – och är en vinnare igen.
Han har dessutom vunnit race för tre olika stall, McLaren, Ferrari och Lotus.

Dessutom är han en personlighet som är härlig att ha med i F1.
Fernando Alonso
Körde upp sig från plats sex till plats två och han hotade Kimi Räikkönen. Ett starkt besked från Ferrari och Fernando Alonso är absolut med i kampen om VM-titeln. Den killen ger aldrig upp.
Sebastian Vettel
Han startade sist. I depån. Ändå är han trea i mål och tappar bara tre poäng till Fernando Alonso efter en helg där i stort sett allt gått mot honom. Han kan inte vara annat än nöjd.

Nu behåller Vettel ledningen av VM. Han har  tio poäng ner till Alonso när VM-serien vänder mot Austin, USA. Det är en bana som ingen varit på tidigare och som Pirelli  inte har någon riktig erfarenhet av.
Snacka om spännande.
Det går inte att önska sig en mer spännande avslutning av säsongen än vad vi kommer att få i år.
Vilka känslor har ni? Vad tycker ni om loppet?
Frågan är om det inte är ett av de bästa lopp jag någonsin sett.
•••
Otroligt kul att höra Kimi Räikkönens radiotrafik. Han är så irriterad över de självklarheter som han får hör från depån och biter ifrån direkt. Underbart.
•••
Fyra världsmästare gjorde upp om segern i Abu Dhabi. Det är ingen tillfällighet.
•••
Sergio Perez, Romain Grosjean, Paul di Resta och Mark Webber krokade ihop allihop på det 39:e varvet. Perez satsade på en omkörning av Grosjean, det gick inte alls. Han skadade bilen medan Grosjean och Webber tvingades bryta. Säkerhetsbilen kom ut igen och Sebastian Vettel som precis varit i depå fick en möjlighet att attackera igen från sin fjärde plats. Perez fick sedan stanna i depån i tio sekunder som straff.
Ett straff som plötsligt tycks ha blivit populärt igen.
•••
När Fernando Alonso körde om Williamsbilen med Pastor Maldonado på det 21:a varvet gick han också upp i ledningen av VM.
Men sedan försvann den under den återstående delen av loppet.
•••
McLaren, McLaren. Aj, aj, aj Lewis Hamilton fick bryta loppet på det 20:e varvet sedan hans bil plötsligt lagt av när han var i ledningen av loppet. En tung säsong för McLaren som vid flera tillfällen har haft stora problem med tillförlitligheten. Britterna har ställt till det för sig själva allt för många gånger den här säsongen för att de ska kunna vinna en VM-titel.
•••
HRTs Narain Karthikeyan tappade fart på det nionde varvet och Nico Rosberg, Mercedes, körde rakt in i honom. En rejäl smäll, men båda förarna var okej.

Mästaren straffas – startar sist

av Anna Andersson

Det tog nästan fem timmar. Sedan kom beslutet som är som en skänk från ovan för Ferrari – och otroligt tungt för Red Bull.
Sebastian Vettel hade inte tillräckligt mycket bränsle ombord och enligt reglerna så måste han ta sig tillbaka till Parc Ferme för egen maskin och ha en liter bränsle kvar för ett test.

Det hade han inte. Han hade 0,85 liter.
Han bröt mot reglerna och straffas helt riktigt.
Precis som McLarens Lewis Hamilton gjorde efter kvalet till Spaniens GP tidigare i år.
Rätt ska vara rätt.
Regler är till för att följas och plötsligt är VM en mycket öppen historia – igen.
Fernando Alonso som startar från ruta sex har nu fått en fantastisk möjlighet att minska de 13 poängen som Vettel har i försprång inför morgondagens lopp och om allt går väldigt bra så kan han gå förbi tysken och återta ledningen.

Detta är även en riktigt bra chans för Lotus Kimi Räikkönen som nu startar från andra startled, plats fyra. Han är en dark horse.

Snacka om spänning när det är tre lopp – 75 poäng – kvar av säsongen.
•••
Nog fasen är bränslet dyrt i dag, men ändå… Efter Hamiltons miss i Barcelona så bör man veta vad som gäller och vilka konsekvenserna blir om man inte har tillräkligt med soppa i tanken.
Detta kan bli riktigt kostsamt för Red Bull. Nu har Vettel 14 placeringar upp till poängen. En tuff resa på en bana som inte är enkel att köra om på och där det inte lär vara mer än  ett depåstopp.

•••

Om Vettel avslutar loppet utan poäng och Alonso behåller sin sjätteplats in i mål behåller Vettel ledningen av VM. Då har spanjoren hämtat in åtta av 13poäng. Så lär det knappast vara, det lär bli förändringar i resultatlistan, men om man ser nyktert på det så kan vi konstatera att förutsättnignarna har förändrats och de två stora vinnarna just nu är Fernando Alonso – och vi fans.

Detta gör bara VM ännu mer spännande.

Så strunt i allsvenskan – all fokus på F1 14.00 i morgon söndag.

Hamilton har pole – men vad hände med Vettel?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton och Abu Dhabi verkar vara en mycket bra kombination. Han  var överlägsen i kvalet, gjorde ett perfekt varv och behövde inte ens köra sitt sista varv. Han känns som en stor favorit inför morgondagen.
Hittills har ju alla förare som vunnit i Abu Dhabi stått i första startled.
Men vad hände med Sebastian Vettel?
Han hade den tredje snabbaste tiden, men blev stående strax före mål och kunde själv inte svara på vad det var som hade hänt. Är det så att han inte hade något bränsle kvar?
Ja då ska han straffas och kan tvingas starta sist.
Var det något annat?
Christian Horner sa till tyska medier att det inte var något att oroa sig för, att dte var ett mindre problem med motorn, men något riktigt besked har det inte kommit än. Med tanke på att Vettel vid två tillfällen har haft problem med en generator och att det kommer en helt ny uppdtaerad version till nästa lopp i Austin så känns det som om det kan vara ett problem för tjurarna.
Jag återkommer i frågan så snart jag har fått något vettigt besked.
Annars var det spännande att se hur Pastor Maldonado tog sig upp till plats fyra och Kimi Räikkönen blev femma. Fernando Alonso var inte bättre än sjunde man i kvalet och vad betyder det?
Han står återigen mitt i fältet och detta ger ju naturligtvis Vettel en fördel – om det inte är så att han flyttas tillbaka.
Analysen känns just nu något haltande….
•••
I Q2 försvann: Nico Hülkenberg( Force India), Sergio Perez (Sauber), Paul di Resta (Foce India), Michael Schumacher (Mercedes), Bruno Senna (Williams), Kamui Kobayashi (Sauber),och Daniel Ricciardo (Toro Rosso).
Nico Rosberg fick till ett riktigt bra sista varv och tog sig vidare till Q3, Schumacher däremot försvann och han tog själv på sig det och erkände att han hade gjort ett misstag.
•••
I Q1 försvann: Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Heikki Kovalainen (Caterham), Charles Pic (Marussia), Vitalij Petrov (Caterham), Timo Glock (Marussia), Pedro de la Rosa (HRT) och Narain Karthikeyan (HRT). Alla klarade 107 %.
Inga överraskningar med andra ord.
•••
Red Bulls Sebastian Vettel hade problem med bromsarna under den tredje träningen. Enligt Christian Horner är problemet löst och Red Bull är inte oroade inför loppet i morgon.
•••
När vi kikar på däcken inför morgondagen så handlar det om soft och medium. Enligt Pirelli så skiljer det mellan 0,4 och 0,8 sekunder mellan de båda versionerna. Sett till träningarna så verkar det som om McLaren är det stall som får ut mest av de hårdare däcken medan de mjukare däcken passar Red Bull riktigt bra.
Dessutom lär det bli få depåstopp, vi kan räkna med att flera förare bara byter däck en enda gång.
•••
Ferrari har inte gett upp, tvärtom. Vid två tillfällen den här helgen har man brutit mot reglerna och arbetat för länge i garaget. Det får man göra vid fyra tillfällen per säsong och Ferrari nyttjade två av dem i Abu Dhabi.
Allt för att få till bilen och kunna konkurrera om segern – men med tanke på att Alonso var sjua i kvalet så blir det svårt.
Mycket svårt.
•••
Sergio Perez körde för fort på depårakan, 72,8 km/tim och man får köra 60 km/tim. Det kostade 2600 euro.
•••
Pappa Hamilton är övertygad:
– Lewis gör Mercedes till världsmästare.
Har han rätt?

Red Bull imponerar i Abu Dhabi

av Anna Andersson

Red Bull och McLaren. Efter den första dagen i Abu Dhabi så känns det som om det är just de två stallens om har mest att säga till om. Under det andra passet lyckades även Lotus klämma sig in före Ferrari som testade en del nyheter. Det väcker ganska många frågor inför kvalet i morgon.
Ska Ferrari kunna avancera i startuppställningen? Tar Red Bull hem teammästerskapet redan på söndag?
•••
De 12 bästa tiderna sattes alla med mjuka däck.
•••
Mercedes däremot verkar vara långt både från pallen och poängen, 12:e och 14:e plats på den andra träningen. Det blir en tung väg mot avskedet för Michael Schumacher.
•••
Hos Ferrari testade man olika bargeboards under passet, men det verkar som om det finns en del att hämta med tanke på att Felipe Massa kör med ett gammalt underrede och utan DRS, men ändå kör ungefär lika snabbt som Fernando Alonso.
•••
Det verkade som om Lewis Hamilton hade problem att växla, ungefär på samma sätt som i  Indien där han bytte ratt under loppet.
•••
Mark Webber tillbringade en del av passet i depån och mekanikerna arbetade på hans bil. Han hade problem med KERS (igen) klev också ur bilen när det var fem minuter kvar att köra.
– Vi har inte hittat problemet, men arbetar för att lösa det, säger Red Bullföraren som var fyra.
– Inställningarna och balansen är ändå rätt okej.

Uppdatering: Nu tycks Red Bull ha hittat felet och Webber säger:

– Det är ständigt denna KERS, men nu är det ett annat problem än förra vecka. Det hjälper aldrig till att tvingas avsluta ett träningspass, man vill ha så mycket tid på banan som möjligt.

•••

Inte heller Kimi Räikkönen var nöjd:

– Mest tid la jag på det nya avgassystemet. vi gjorde inga större förändrignar på bilen utan testade bara nyheterna. Bilen kändes inget vidare, men tiderna var okej. Jag är lite överraskad över att tiderna var så pass bra, för jag tyckte inte alls att bilen kändes speciellt bra. Förhoppningsvis kan vi ta ytterligare ett steg så att vi är ännu närmare toppen i morgon eftermiddag.

•••

Paul di Resta har ett nytt chassi den här helgen. Han har haft stora problem med bilen och anser att det är den enda möjligheten att få ordning på den.
•••
Fredagen avklarad. Det var ett antal förare som snurrade under träningen, de två som var värst var väl Vitalij Petrov i kurva åtta på sitt in-lap och Narin Karthikeyan i kurva 17.
Vilka känslor har ni efter den första dagen?
•••
Resultaten efter den andra träningen:
1.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault       1m41.751            33
2.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes       1m41.919s  + 0.168  33
3.  Jenson Button         McLaren-Mercedes       1m42.412s  + 0.661  35
4.  Mark Webber           Red Bull-Renault       1m42.466s  + 0.715  21
5.  Romain Grosjean       Lotus-Renault          1m42.500s  + 0.749  33
6.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault          1m42.532s  + 0.781  27
7.  Fernando Alonso       Ferrari                1m42.587s  + 0.836  30
8.  Felipe Massa          Ferrari                1m42.823s  + 1.072  32
9.  Pastor Maldonado      Williams-Renault       1m42.998s  + 1.247  36
10.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari         1m43.106s  + 1.355  35
11.  Bruno Senna           Williams-Renault       1m43.191s  + 1.440  33
12.  Nico Rosberg          Mercedes               1m43.200s  + 1.449  35
13.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes   1m43.255s  + 1.504  33
14.  Michael Schumacher    Mercedes               1m43.267s  + 1.516  31
15.  Paul di Resta         Force India-Mercedes   1m43.578s  + 1.827  33
16.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari         1m43.689s  + 1.938  31
17.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari     1m44.260s  + 2.509  26
18.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari     1m45.073s  + 3.322  18
19.  Vitalij Petrov         Caterham-Renault       1m45.245s  + 3.494  35
20.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault       1m45.782s  + 4.031  32
21.  Timo Glock            Marussia-Cosworth      1m46.589s  + 4.838  34
22.  Charles Pic           Marussia-Cosworth      1m46.671s  + 4.920  30
23.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth           1m46.707s  + 4.956  25
24.  Narain Karthikeyan    HRT-Cosworth           1m47.406s  + 5.655  34

McLaren inleder starkt i Abu Dhabi

av Anna Andersson

Då är tävlingshelgen i Abu Dhabi öppnad, säsongens 18:e lopp ska avgöras på söndag och vi har hunnit med den första träningen.
För övrigt kändes det verkligen som ”Äntligen fredag” med tanke på hur måga testförare som var igång, Jules Bianchi (Force India) istället för Paul di Resta, Valtteri Bottas (Williams) istället för Bruno Senna, Giedo van der Garde (Caterham) istället för Vitalij Petrov, Max Chilton (Marussia) istället för Charles Pic och Qing-Hua Ma istället för Narain Karthikeyan.
Både Red Bull och Ferrari kommer med nyheter till helgens lopp. Red Bulls bilar hade nya framvingar under träningen, självklart monterades de under uppsikt av Adrian Newey. För Ferrari handlar det framförallt om att få upp farten under kvalet och för att göra det måste man lösa de problem som man har i den bakre delen av bilen. DRS genererar inte i tillräckligt hög toppfart.
Inför kvalet jobbade italienarna längre än tillåtet i garaget och tog därmed tillfället i akt att överträda reglerna, något man får göra fyra gånger under säsongen.
•••
Under den första träningen var det som väntat McLaren och Red Bull som dominerade. Fernando Alonso var fyra i sin Ferrari, före Mark Webber.
Red Bull och McLaren är ju två team som historiskt sett varit riktigt bra i både kvalet till Abu Dhabis GP och i racet. Både Lewis Hamilton och Sebastian Vettel trivs på banan, Vettel har stått i första startled vid samtliga tillfällen och Hamilton vann förra året, sedan han startat tvåa och Vettel fått punktering på höger bakdäck i den första kurvan.
Men som vanligt, den första träningen säger inte mycket, vi får avvakta.
•••
Kimi Räikkönen hade problem med ett däck som gick sönder på hans Lotus under det första passet
Giedo van der Garde fick inte köra mer än tre varv. Han hade motorproblem och Caterham klarade inte av att lösa det. Tungt.
•••
Valtteri Bottas var snabbast av alla testförarna. Det räckte till en niondeplats och han visade återigen vilken talang han besitter.

Resultaten:
1.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes        1m43.285             20
2.  Jenson Button         McLaren-Mercedes        1m43.618s  + 0.333   18
3.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault        1m44.050s  + 0.765   21
4.  Fernando Alonso       Ferrari                 1m44.366s  + 1.081   20
5.  Mark Webber           Red Bull-Renault        1m44.542s  + 1.257   21
6.  Michael Schumacher    Mercedes                1m44.694s  + 1.409   21
7.  Nico Rosberg          Mercedes                1m45.194s  + 1.909   19
8.  Pastor Maldonado      Williams-Renault        1m45.347s  + 2.062   24
9.  Valtteri Bottas        Williams-Renault        1m45.347s  + 2.062   23
10.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault           1m45.422s  + 2.137   15
11.  Felipe Massa          Ferrari                 1m45.567s  + 2.282   23
12.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes    1m45.587s  + 2.302   18
13.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari          1m45.722s  + 2.437   19
14.  Romain Grosjean       Lotus-Renault           1m45.743s  + 2.458   19
15.  Jules Bianchi         Force India-Mercedes    1m45.769s  + 2.484   21
16.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari          1m45.811s  + 2.526   21
17.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari      1m46.649s  + 3.364   22
18.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari      1m46.708s  + 3.423   24
19.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault        1m47.418s  + 4.133   22
20.  Timo Glock            Marussia-Cosworth       1m47.891s  + 4.606   19
21.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth            1m48.354s  + 5.069   21
22.  Max Chilton           Marussia-Cosworth       1m48.887s  + 5.602   21
23.  Ma Qing Hua           HRT-Cosworth            1m50.487s  + 7.202   20
24.  Giedo van der Garde   Caterham-Renault        ingen tid           3

Därför har storleken betydelse

av Anna Andersson

I dag är det torsdag och jag väntar precis som ni på presskonferenserna inför helgen, men för att göra den väntan något kortare så finns det en kul snackis som vi kan ta upp.
En anledning till att Ferrari valde att behålla Felipe Massa kan vara att flera av de intressanta förarna är för stora. Mark Webber, Nico Hülkenberg och Paul di Resta är alla kring 184 cm långa och Webber bekräftade för Auto, Motor und Sport i att han inte passar i en Ferrari. Även Hülkenberg erkände att Ferrari behöver göra förändringar på chassit för att anpassas till långa förare.
Fernando Alonso är 13 cm kortare än Webber och Felipe Massa är en av cirkusens minsta förare, bara 166 cm lång. Eftersom det inte är några större regeländringar på gång så vill de flesta stallen inte göra några större förändringar när det gäller sina chassin till nästa säsong utan de vill behålla vänta till 2014 då det ändå blir större förändringar på reglerna.
•••
Det blir två DRS-zoner i Abu Dhabi den kommande helgen. Den första mätpunkten är 40 meter före kurva sju och DRS får användas på den långa rakan därefter. Den andra DRS-zonen är rakan ner mot kurva elva.
Derek Warwick hjälper domarna och det är sjunde gången han har det uppdraget. Senast var det på Suzuka i Japan. I Abu Dhabi är också Lars Österlind en av domarna, den andra är Radovan Novak från Tjeckien.
•••
Marussia har stora ekonomiska problem. Stallet söker efter investerare, sponsorer och betalförare för att kunna betala tillbaka de skulder på 61 miljoner euro som ska vara betalade vid årsskiftet.
Marussia kom till F1 2010, då under namnet Virgin, man var sist i konstruktörsmästerskapet. Satsningen har fortsatt, man har förlorat pengar, men ligger nu tia i märkes-VM och det skulle också ge en rejäl skjuts ekonomiskt, prispengarna skulle fyrdubblas och i fjol låg summan på 7,7 miljoner Euro.
Målet är att stå på prispallen när man kör GP i Ryssland 2014.
•••
Precis som väntat har Toro Rosso förlängt med sina förare en säsong till.
Jamie Alguersuari, som tidigare körde för Toro Rosso, och som nu varit testförare för Pirelli hoppas att den erfarenhet som han har med sig som däcktestare ska ge honom en ny chans i F1.
Även Rubens Barrichello är intresserad av en F1-comeback.

Nico Hülkenberg klar för Sauber

av Anna Andersson

Precis som vi snackat om är det nu klart att Nico Hülkenberg kör för Sauber 2013. Han tar en av de två platserna där.

Den 25-årige tysken vann GP2 2009 och har kört F1 i två säsonger, en för Williams och en för Force India.

Schumachers bittra slut

av Anna Andersson

En tanke på någonting helt annat än VM-kampen när det nu bara är ett par dagar kvar till F1-loppet i Abu Dhabi.
Michael Schumachers avslut.
Var det så här han hade tänkt avsluta karriären? Det är möjligt at det blir sju lopp i rad utan poäng…
Själv säger han:
– Sämre kan det knappast bli.
Och Nico Rosberg konstaterar i en intervju med motorsporttotal att Mercedes inte lär vinna några fler lopp i år.
Vi kan ju konstatera att Mercedes inte har tagit ett enda poäng de senaste tre loppen och att Schumacher är ganska säker på att det inte blir fler heller.
– Det hade varit skönt, men jag räknar inte med det, säger han.
Men det finns konkurrenter som faktiskt tror på honom och som är övertygad om att han hade vunnit lopp, om han hade kört för ett annat stall. Merceders bil är helt enkelt inte tillräckligt bra.
– Jag är övertygad om att han hade vunnit tre lopp i år om han hade kört för Sauber, säger den dubbla mästaren Fernando Alonso till T-Onlines websida.
•••
Adrian Sutil hoppas på att köra F1 2013, men även om det ryktas om att han är på väg tillbaka till Force India så har det dementerats.
Hos Toro Rosso verkar det som om Jean-Eric Vergne och Daniel Ricciardo får förlängt förtroende.
Sedan säger Kimi Räikkönen i en intervju att han inte utesluter en comeback hos McLaren eller Ferrari.
Vad är era tankar kring superteamet Alonso/Räikkönen? En möjlighet eller dömt att misslyckas?

Krossar de interna problemen VM-drömmen?

av Anna Andersson

Pirelli kommer med P Zero White medium och P Zero Yellow soft till Abu Dhabi och för den mjuka blandningen är det den sista insatsen den här säsongen. Det är annars en gummiblandning som varit aktuell i 15 av 20 lopp.
Abu Dhabi, som funnits med i kalendern sedan 2009 är annars en bana som är lika utmanade för ingenjörerna som för förarna. Det handlar väldigt mycket om att hitta rätt balans i bilen och föraren kan inte göra samma stora skillnad som på Suzuka eller Spa.
Här spelar däcken inte riktigt en lika betydande roll som i Indien förra veckan, men träningarna blir viktiga för stallen eftersom de måste hitta en balans i bilen som funkar bra med båda gummiblandningarna.
– Det bör inte heller vara något problem att värma de hårdare däcken, säger Pirellis testförare Lucas di Grassi.
– Jag tror nog att de flesta stallen väljer att göra två depåstopp, men det finns säkerligen de som försöker att göra ett enda stopp.
•••
Annars har Sebastian Vettel vunnit på banan vid två tillfällen. Förra året hade han pole position, men han tvingades bryta med en punktering redan på det andra varvet.
•••
Lite kort info om banan – loppet startar i ljus, körs under skymningen och avslutas i märker.
De handlar om 55 varv, 305,355 km och loppet tar ungefär en timme och 40 minuter.  Förra året körde Sebastian Vettel på 1.38,481 när han tog pole.
Avståndet till första kurvan är 190 m
Antal kurvor: 9 höger, 12 vänster
Längsta passage med maxhastighet: 14,1 sekunder
Bara förare som stått i första startled har vunnit loppet.
Premiären avgjordes 2010, när Sebastian Vettel blev mästare på banan.

Här förklarar McLarens förare hur man ska köra i Abu Dhabi.

http://www.youtube.com/watch?v=DTJfF_pn6eY

Filmen gjordes inför förra säsongens race.
•••
För övrigt verkar det vara ganska irriterat hos Ferrari. Enligt italiensk media ska Fernando Alonso ha varit vansinnig på Pat Fry efter kvalet i Indien och hotat med att attackera stallet på twitter. Alonso var arg eftersom han ansåg att Fry skyllt de dåliga startpositionerna på förarna och han ville upplysa världen om att hans bil inte håller måttet.
En tuff konflikt nu när VM ska avgöras.
Kommer den att fälla Ferrari?

Alonsos attack inför Abu Dhabi

av Anna Andersson

Det är dags att börja ladda för Abu Dhabi. Titelfajten.
75 poäng kvar att slåss om och det börjar bli lite spänt även bland förarna. Här är Fernando Alonsos besked inför helgen:

Sebastian Vettel däremot har antagligen inte sett det. Han gillar inte internet och har varken facebook, instagram eller twitter….
Annars är Red Bull lite oroliga inför Abu Dhabi, även om Vettel har vunnit där vid två tillfällen de senaste tre åren så är sa Christian Horner i går att den banan passar Ferrari betydligt bättre, medan Red Bull däremot räknar med att USA och Brasilien är banor som passar dem.
•••
Kimi Räikkönen stannar hos Lotus även 2013. Det har stallet nu bekräftat.

Finländaren, som gav en lång intervju med Aftonbladet i veckan (och den finns på nätet) har haft en lyckad comeback. Han har ännu inte vunnit något lopp, men han är trea i VM och har stått på prispallen sex gånger i år. Han leder också stallduellen klart, 173-90 i fajten mot Romain Grosjean.
Annars verkar det som om även Grosjean stannar hos Lotus.
•••
Max Mosley erkänner nu för Sky Sports att han avrådde Dietrich Mateschitz  från att döpa sitt stall till Red Bull när han övertog Jaguar.
– Mateschitz ville att det skulle heta Red Bull, men jag sa: Du kan inte döpa det till Red Bull. Det är omöjligt för en dryck att slå Ferrari.
•••
Det blev inget straff för Michael Schumacher efter  Indiens GP.

Sida 280 av 390