Vettel i zonen – men Alonso attackerar

av Anna Andersson

Nu är Sebastian Vettel i zonen. Han imponerar i kvalet, tar pole position och när han får det utgångsläget så känns det som om han är näst intill omänsklig. Han tog sin fjärde seger i rad och det känns som om han har nått samma zon som han befann sig i under förra säsongen.
En bubbla där han själv regerar. Har självförtroende och har ett förtroende för bilen.
Den kombinationen känns i stort sett oslagbar.
Nu har han 13 poäng ner till Fernando Alonso och det återstår tre lopp.  För tyskens del ett mycket bra utgångsläge och han har avgörandet i egna händer.
Samtidigt så betyder det absolut inte att VM är avgjort.
Segraren får 25 poäng och mästerskapet kan få en ny ledare både en och två gånger innan säsongen är över. Kimi Räikkönen kan fortfarande bli mästare i sin Lotus. Ferrari och Fernando Alonso visade upp en bättre form än vad det gjort tidigare under hösten och han gjorde sitt bästa lopp efter omstarten. Det ser lovande ut för framtiden och en sak är säker.
Vi lär få en mycket spännande avslutning av säsongen. Det är bara en vecka till nästa lopp och fyra veckor till säsongen är över.
•••
Mark Webber ska vara riktigt nöjd med att han får en tredjeplats med sig från Indien. han hade stora problem med KERS redan efter 20 varv. Den överhettade och Red Bull försökte kyla den, men lyckades inte och han hade ingenting att sätta emot när Fernando Alonso attackerade.
•••
Sebastian Vettel och Red Bull hade dagens snabbaste depåstopp, 2,6 sekunder. Ferrari och Fernando Alonso gjorde det näst snabbaste med 2,8 sekunder.
•••
Red Bulls Chrstian Horner är lite orolig för Abu Dhabi, han anser att det är den banan som passar Red Bull allra sämst. Han berättar också att det kommer små nyheter till bilen till varje tävlingshelg.
•••
Fernando Alonso är övertygad om att han kommer att ta sin tredje titel.
– Även om det är lite tyngre just nu så är jag het övertygad om att vi kommer att vara med och slåss om VM-titeln och ta titeln, säger spanjoren.
•••
Michael Schumacher fick bryta i Indien efter ett lopp långt ner i resultatlistan. Han lägger av efter säsongen, men även om det inte blev någon VM-titel med Mercedes så får han sin bil i present. Han har redan de fem VM-segrande Ferraribilarna i garaget och någon bil från tiden i F3000, men nu får han alltså göra plats för en bil till.
För övrigt ska domarna efter loppet undersöka om han missade en blå flagga.
•••
Ingen Mercedes tog poäng i Indien.
•••
För övrigt så ligger det en exklusiv intervju med Kimi Räikkönen på Sportbladets web i dag, antingen så köper du tidningen eller så laddar du upp på puls för att läsa de tankar som finländaren delar med Sportbladets läsare inför avslutningen av säsongen.

Vem kan stoppa Vettel?

av Anna Andersson

Sebastian Vettel tog pole position i Indien, men det som under träningarna känts så självklart var inte alls lika säkert under kvalet. Tysken var riktigt snabb i Q1 och Q2, men i Q3 inledde han med en miss i kurva fyra, han försökte kompensera och gjorde fler misstag. Han fick hämta nya däck medan hans teamkollega Mark Webber satte en snabb tid. Tysken skulle sedan kontra och han körde ett riktigt bra varv, men han gjorde ett par mindre missar i och var bara fyra tiondelar före sin teamkollega. Han gjorde sedan ett försök till, men avbröt det.
Då kändes det som om Mark Webber skulle kunna hota honom, men eftersom han gjorde en miss i kurva tre avbröt även han sitt var och han startar som tvåa. Det är tredje gången i rad som red Bull lägger beslag på första startled.
Avslutningen kändes lite snöplig, även om det var ett betydligt jämnare kval än vad jag trodde att det skulle bli.
Även om flera av toppteamen var väldigt jämna under sina longruns under fredagen så känns det som om det blir svårt för någon att hota Vettel från att ta sin fjärde seger i rad och rycka i VM-tabellen. Om han får till en bra start och får köra från fältet så vinner han.
Så pass bra är Red Bull just nu.
•••
Ferrari hade hoppats på att ta in två tiondelar och vara betydligt närmare Red Bull. Nu var Fernando Alonso bara femma, klart slagen av både Red Bull och McLaren. Ännu en kritisk startposition mitt i fältet och det finns en risk att McLarens förare snor poäng för honom.
En mycket svår uppgift väntar i morgon.
•••
Avgörs mästerskapet i morgon? Vad tror ni?
•••
Nico Rosberg, Mercedes, gjorde inget varv i Q3.
•••
Michael Schumacher fick storstryk av sin teamkollega Nico Rosberg och försvann i Q2, där försvann även Saubers Kamui Kobayashi som var sist, Nico Hülkenberg och Paul di Resta, Froce India samt Lotus Romain Grosjean. Det var andra gången i år som Grosjean missade Q3.
•••
Felipe Massa snurrade under Q1, det var tredje gången som han snurrade på ungefär samma sätt. I Q1 snurrade även Heikki Kovalainen, Caterham, i kurva elva, han fastnade i gruset och var bara 20:e man. Det är tredje gången på fyra lopp som Vitalij Petrov kvalar ut sin teamkollega Kovalainen.
•••
Banan i Indien är känd för att vara riktigt tuff mot däcken, men trots det räknar Pirelli med att det finns förare som kommer att satsa på ett stopp. Den som ska klara det behöver köra 20-25 varv på de mjuka däcken och under fredagens träning så körde Lotus Kimi Räikkönen 25 varv med de mjuka däcken.
– Det handlar lite om hur mycket det krävs av framdäcken, kurva tio och elva är riktigt tuffa, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery till motorsporttotal.
Han räknar med att det skiljer mellan 0,8 och 1,0 sekunder per varv mellan däcktyperna under loppet.
•••
Mercedes Niki Lauda meddelade i veckan att stallet ska bygga om hela bilen till nästa säsong. Man har fortfarande problem med att bakdäcken överhettar och det gör att man måste vara väldigt konservativ med sina inställningar.
Inget bra utgångsläge för ett stall med målsättning att vinna lopp.
•••
Sergio Perez har ju som bekant gjort klart med McLaren, det gör att han blivit av med platsen i Ferraris juniorsatsning.

•••

Glöm inte att vi byter till vintertid i natt – ställ TILLBAKA klockan en timme.

Vettel i topp, 0,6 sekunder före Alonso

av Anna Andersson

Fredagen i Indien tillhörde Sebastian Vettel, Red Bull. Ni vet han som vunnit de tre senaste loppen, men faktiskt aldrig vunnit fyra lopp i rad. På den första träningen följdes han av Fernando Alonso, Ferrari och Jenson Button, McLaren. Resultat och annan fakta finns hos F1-bevakaren.
Hos Lotus hade nu båda förarna det nya avgassystemet och man testade ny aerodynamik på bakdelen av bilen och Räikkönen hade även en ny framvinge. Finländaren var tia och Romain Grosjean 15:e man under det första passet. Annat att notera är att Sergio Perez stod över det första passet. Han har en infektion i kroppen och hans Sauber rattades då av tredjeföraren Esteban Gutierrez. Han körde 29:e varv och hade 20:e bästa tid.
Under den andra träningen var det återigen Sebastian Vettel som var snabbast före sin kollega Mark Webber. Fernando Alonso var 0,6 sekunder efter Vettel. Problem hade Ferraris Felipe Massa som klagade över att han hade en konstig balans i bilen när han snurrade av i kurva ni och Vitalij Petrov, Caterham, som tvingades avsluta träningen i förtid med ett befarat motorproblem
•••
Vi kan förvänta oss en värmeslakt i helgen… Kring 30 grader och inget regn så långt ögat kan se.
•••
Robin Frinjs ska ju testa för Sauber under juniortesterna i och det verkar som om det finns möjligheter för holländaren att få ett längre kontrakt framöver.
– Vi vill ta oss en närmar titt på honom eftersom vi anser att han har en mycket stor talang, Därför vill vi ge honom den här chansen, säger Saubers stallchef Monisha Kaltenborn.
Men det lär inte handa om nästa år, Nico Hülkenberg är redan klar för teamet men av respekt för Force India och deras hemmalopp vill man inte offentliggöra den dealen i helgen.
Monisha Kaltenborn är för övrigt född i Indien, hon och hennes familjutvandrade till Österrike i slutet av 1970-talet när hon var åtta år gammal. Hon gifte sig senare med en tysk, därav efternamnet, och numera bor familjen (där barnen och maken ingår) i Schweiz.
•••
För Heikki Kovalainen är framtiden oviss. Inget nytt kontakt med Caterham än och frågan är om han ersätts av en betalförare?
•••
Blir det inget lopp i New Jersey 2013 kan det möjligen ersättas av ett lopp i Frankrike, Le Castellet.

Vettel till Ferrari?

av Anna Andersson

Har ni också hört ryktena om Sebastian Vettel och Ferrari?
Glöm dem.
Det är inte aktuellt förrän tidigast 2015.
Varför? För det första så har Sebastian Vettel ett kontrakt med Red Bull över 2014, ett kontrakt utan några klausuler som gör att han kan lämna stallet (i alla fall enligt Helmut Marko och han bör veta). För det andra har han n mycket stark status hos Red Bull, och för det tredje så finns Adrian Newey, som de senaste åren har varit den absolut viktigaste faktorn för att få en F1-bil att prestera, hos tjurarna. Newey anses vara den bästa designern i F1 och varför skulle Vettel lämna det upplägget?
Hos Ferrari har det varit problematiskt den senaste tiden, man har inte fått rätt på vindtunneln och konceptet har känts lite rörigt. Där finns också Fernando Alonso, Vettels största rival och troligen den mest kompetente föraren i fältet. Varför skulle han sätta sig intill honom?
Alonsos kontrakt går ut 2016 efter det kan det vara aktuellt. Vettel har sagt att han gärna vill köra för Ferrari och många förare vill avsluta sin karriär hos italienarna – men tysken är fortfarande ung.
Dessutom finns det ett annat alternativ som skulle kunna vara aktuellt.
Mercedes.
Niki Lauda jobbar stenhårt för att värva Adrian Newey till Mercedes, hans kontrakt med Red Bull går precis som Vettels ut 2014. Stannar designergeniet då kvar? Byter han stall eller lägger han av?
Silverpilen har ett mycket starkt rykte i Tyskland, redan 2009 ville de värva Vettel det lär Niki Lauda och Ros Brawn fortsätta att arbeta för. Kanske är det Rosberg som han ersätter 2014? Båda förarnas kontrakt går ut samtidigt.
Dessutom är det nya motorregler som gäller efter 2014, då kommer turbomotorerna tillbaka till F1 och korten kan kastas om rejält. Men så länge Red Bull bygger en vinnande bil, varför skulle Vettel flytta på sig?
Mitt tips – han stannar hos Red Bull över 2014, avvaktar till mitten av säsongen 2014 och ser vad som händer med de nya motoreglerna och tar sedan ett beslut.
2014 är han trots allt inte mer än 27 år.

•••

Mark Webber satt i kö på väg till banan i morse.

•••

Alan Jones hjälper domarna under helgens GP lopp i Indien. Det är tredje gången som mästaren från 1980 har den uppgiften, dock är det första gången i år.
Under sin karriär mellan 1977 och 1982 vann han 12 GP-lopp.
•••
Lotus har namngivit de killarna som ska testa åt stallet i Abu Dhabi. Det är 31-åriga Nicholas Prost, som till den fyrfaldige världsmästaren Alain, DTM-föraren Edoardo Mortara som är den ende förare som vunnit F3 i Macau vid två tillfällen och GP2-mästaren Davide Valsecchi som tidigare har testat F1 för två andra stall. De två sistnämnda är båda födda 1987.
•••
Max Chilton ska köra för Marussia under fredagen i Abu Dhabi. Han ersätter Charles Pic.
•••
McLarens Sam Michael förväntar sig att Sergio Perez kör hem segrar till stallet redan 2013.

Honda + McLaren = sant?

av Anna Andersson

Det skiljer sex poäng mellan Fernando Alonso och Sebastian Vettel i VM-sammanställningen.
Sebastian Vettel har vunnit de tre senaste loppen, medan Fernando Alonso och Ferrari inte har lyckats kvala in så i toppen och sedan stött på problem mitt i fältet.
Nu väntar Indiens GP och personligen har jag svårt att se att Ferrari ska kunna ta in det avstånd som Red Bull har skaffat sig de senaste loppen. I Sydkorea skiljde det uppskattningsvis närmare en halv sekund mellan bilarna, Red Bull kommer med uppdateringar och om de ger en eller två tiondelar till så blir det otroligt tufft för Ferrari.
Italienarna har haft problem med sin vindtunnel som har gett dem fel data och testet i veckan gav dem naturligtvis viktig information, men om det räcker?
Jag är tveksam.
Sedan ska vi inte glömma McLaren. Stallet har haft problem de senaste helgerna, men det är livsfarligt att räkna bort britterna som är starka i sin utveckling och som fortfarande är med och slåss om viktiga miljoner i märkesmästerskapet. Stallet har varit väldigt ojämnt under året och slår de tillbaka, ja då finns det en risk att även deras förare snor poäng av Alonso.
Sedan lurar så klart Kimi Räikkönen och Lotus bakom de stora stallen. Han är trea i VM, Lotus kör nu med det nya avgassystemet för andra tävlingshelgen och det är varmt i Indien, det har tidigare i år varit en fördel för Lotus.

Glöm aldrig 2007….
Så innan vi ens har sett den första träningen i Indien så håller jag Red Bull som favoriter och Lotus känns som en outsider. Men det kan naturligtvis ändras när bilarna rullar ut på fredag.
Vad är er känsla?
Det vore härligt med en liten diskussion inför helgen. Det är trots allt bara 100 poäng kvar att slåss om.
•••
I november är det sedan dags för premiär i USA och detta är en film från när Lotus och Jerome d´Ambrosio kör på banan.

•••
McLaren letar efter en ny motorpartner till 2014, 2013 går deras avtal med Mercedes ut. Nu ryktas det om att Honda kan vara på väg tillbaka till F1 som motorleverantör.
Honda och McLaren hade ett framgångsrikt samarbete mellan 1988 och 1992, totalt vann man 44 av 80 lopp. 1988, den enda säsongen som McLaren körde med en turbomotor från Honda var det överlägset. Då vann McLaren 15 av 16 lopp.
McLaren vill inte kommentera ryktena utan Jonathan Neale påpekar att man har ett avtal med Mercedes-Benz, att det gett många segrar och VM-titlar och att man vill behålla en bra relation.
Hondas utvecklingschef Yoshiharu Yamamoto visade nyligen ett intresse för att återvända till F1:
– Jag följer naturligtvis regeländringarna och om det finns en möjlighet så vore det självklart roligt att komma tillbaka.

Läs bloggen – och du är förberedd för helgen

av Anna Andersson

Indien ja, i går gick vi igenom banan här på bloggen. I dag är det dags att ha lite extra koll på däcken som ska användas i helgen.

Allt för att ni, kära läsare, ska vara så bra förberedda som möjligt inför avslutningen av årets superspnande F1-säsong.

Precis som förra året använder Pirelli sig av P Zero Silver hard och P Zero Yellow soft tyres, men båda versionerna är mjukare än de som användes under förra året.
Banan i Indien är enormt krävande för däcken, det beror bland annat på att det är väldigt varmt (runt 30 grader i luften) och på banans layout med många snabba kurvor.
Precis som jag skrev i går är kurva tio något av en mardröm för däcken, den påminner mycket om kurva 8 i Turkiet (och har ju samma arkitekt i Hermann Tilke). Enligt Pirelli kommer det vänstra framhjulet att utsättas för krafter kring 4g när bilen lämnar den kurvan och däcken har maxbelastning under sex sekunder i den kurvan.
Det sliter.
Eller som Paul Hembery, Pirellis motorsportchef, säger i ett pressmeddelande:
– För däcken är denhär banans layout är en av de tuffaste under hela säsongen, den absolut tuffaste under hösten. Därför kommer vi att använda oss av samma hårda och mjuka däck som vi använde oss av i Barcelona, Storbritannien och Japan. Det ger dig en viss känsla för hur krävande den här banan är. Banan har designats för att underlätta för omkörningar och det är också den filosofin som vi har haft när vi har designat däcken. Det gör att vi bör kunna se fram emot ett spännande lopp så här vid detta kritiska tillfälle av mästerskapet.
Enligt Pirelli skilde det ungefär två sekunder per varv på däcken förra året, så stor ska skillnaden inte vara i år och man räknar med att de flesta av toppförarna ska klara sig igenom Q1 med de hårda däcken.
Vi ska inte heller glömma bort att depårakan är 600 m lång, vilket är en av de längsta inom F1. Det gör naturligtvis att det tar gaska lång stund att byta däck och det måste stallet också ha i åtanke när det väljer strategi.
•••
Häng med när Mark Webber tar dig med runt Buddh Internationel Circuit. Det tar 54 sekunder av din tid.

•••
Det börjar närma sig slutet av säsongen och även om fokus ligger på titel striden ska vi absolut diskutera framtiden.
Det närmar sig juniortester i Abu Dhabi och Red Bull väljer att testa Antonio Felix da Costa från sitt eget ungdomsprogram och Robin Frinjs, som vann World Series. Frinjs kommer även att köra för Sauber under testerna, där får han sällskap av Esteban Gutierrez (som för övrigt fått pris som den förare i F1 och GP2 som tagit bäst hand om däcken).

McLaren har redan tidigare presenterat sina förare, Paffett och Turvey får sällskap av dansken Kevin Magnussen.
Ferrari ska att testa Daniel Juncadella, som vann F3 Euro Series där han bland annat slog Felix Rosenqvist, i Vallelunga den 9 november.
Juncadella ska även testa för DTM, F2, Formel Renault och Gp2 (Rapax). Ett namn vi lär höra fler gånger med andra ord.
•••
Pedro de la Rosa säger att han kör för HRT även nästa säsong.
Williams testförare Valtteri Bottas erkänner att han än så länge bara pratat med Williams om en plats för 2013, men att han hoppas att han inte behöver prata med några andra heller.

Därför kom Schumacher tillbaka

av Anna Andersson

Välkomna tillbaka efter helgen, nu är det bara fyra F1-race kvar och det är redan nu dags att ladda upp. Tänkte vi skulle ta en titt på den kommande banan i dag.
Indiens GP debuterade 2011 och Sebastian Vettel tog ett hattrick, pole position, snabbaste varvet och segern på banan.
Det handlar om en mycket snabb bana, näst snabbast efter Monza och den påminner lite om en berg- och dalbana. Sett till de tre första kurvorna är stigningen 14 meter.
Lite kort fakta:
Längd:; 5,125 km
Varv: 60
Kurvor under 100 km: 3
Kurvor över 250 km: 1
Längd till första kurvan: Ca 200
Längsta del med maxfart: 14,5 sek.
Vinnande strategi: Två depåstopp 2011.

Kurvor att ha lite extra koll på är naturligtvis kurva ett som ger en bra omkörningsmöjlighet. Kurva fyra där förarna måste bromsa ner från 320 km/h till ungefär 100 km/timoch det är uppförsbacke. Där är det lätt att framhjulen blockeras och man sliter hårt på däcken.
Kurva tio: Denhär kurvan är näst intill blind, här gäller det att låta bilen styra och följa med utan att bromsa. Kurva 14: Här är banan över 20 meter bred och det är lätt att luras till att det är enkelt att köra om, men det är det inte. Den som lämnar ideallinjen förlorar betydligt mer plats än vad man tror.
Innan vi har sett fredagensträningar så känns det som en bana som borde passa Red Bull med tanke på vilken form österrikarna visat upp på sistone, samtidigt gäller det att ha koll på Ferrari vars form också är stigande. Italienarna har dessutom passat på att testa en del nyheter under ett test i Spanien (straightline). Davide Rigon körde för att se om de uppgifter man fått i vindtunneln stämmer.
– Vi fick ett par mycket intressanta svar och det var en tydlig tendens där vi såg vad som inte alls fungerade. VI har tagit ett steg framåt och kan nu jobba vidare, säger Ferraris chefsdesigner Nikolas Tombazis.
Ferrari håller på och renoverar sin vindtunnel och har under hösten bland annat hyrt in sig hos Toyota i Köln för att kunna fortsätta med utvecklingen av bilen.

•••

Nästa del av McLaren Tooned, den här gången utan Lewis Hamilton:

 

•••
Michael Schumacher har förklarat hur han tänkte när han kom tillbaka till F1 och hans mål var att vinna en VM-titel den andra säsongen.
– Jag kom inte tillbaka 2009 för att köra runt i cirklar. Jag ville följa mitt hjärta och jag ville nå framgång, säger han till Welt am Sonntag.
– Det fanns en bra grund. Teamet hade precis vunnit VM, det stora namnet Mercedes och så jag. Det såg riktigt bra ut. Vi tänkte att om vi lägger i hop ett och två så är vi med i toppen. Men nu vet vi att det inte alls lyckade.
Han förklarar vidare att han helst hade velat köra i två säsonger, men stallet skriva ett kontrakt över tre år.
– Egentligen var jag intresserad av två år. jag trodde att det skulle räcka för att ta hem titeln, säger han.
– Samtidigt hade jag hela tiden möjligheten att kunna lämna, men jag ville genomföra allt enligt kontraktet.

Därför väljer Ferrari Massa

av Anna Andersson

Fredag och ingen F1-helg….
Så jag lägger upp lite korta nyheter inför helgen, ett par intressanta förare är klara för junortesterna, hos McLaren får Gary Paffett som vanligt ratta bilen under testerna, men även Oliver Turvey får chansen precis som dansken Kevin Magnussen.
Mina danska kollegor är mycket spända på vad unge Magnussen kan prestera, hans pappa Jan Magnussen har tidigare kört F1 och har satsat mycket för att stötta honom. Hos Sauber är det Esteban Gutierrez och Robin Frijns som får chansen. Gutierrez stöttas precis som Sergio Perez av Telemex och anses vara en mycket stark kandidat till en förarplats hos det schweiziska stallet 2013.
•••
Ferrari har sickat ut ett pressmeddelande där stallet förklarar valet av Felipe Massa som förre för 2013:
Till slut bestämde vi oss för den mest logiska lösningen, det finns ingen bättre än Felipe, han kan direkt leverera fart, den talang och det jobb som krävs för att hjälpa stallet. Det är hans karriär ett bevis på, dessutom så har vi ett mycket harmoniskt team. Vi håller ihop även när tiderna är svåra och våra fans vet att vissa beslut fattas enbart för att det är det bästa för Ferrari. Allt annat är bara tomma ord.
•••
Det blir 19 lopp 2013, GP-loppet i utkanten av New York blir inte av. Där blir det tidigast ett race 2014 och Bernie Ecclestone dödar också alla rykten om att Valencia eller Turkiet skulle komma tillbaka.
– Nej, nästa år blir det bara 19 lopp, säger F1-gurun.
I år har vi 20 – fyra kvar. Indien, Abu Dhabi, Austin och Brasilien.
•••
Ha en riktigt trevlig helg. Nästa vecka laddar vi för Indiens GP, en bana där Red Bull anser sig själva ha en fördel…

Massa stannar – Hülkenberg går

av Anna Andersson

Förlåt för att jag varit offline när det gäller bloggen i ett par dagar. I måndags var jag ledig efter att ha arbetat 14 dagar i sträck och i går var det en fotbollsmatch mellan Sverige och Tyskland och då fick jag rycka in där. Jag vet att det har hänt en del på transfermarknaden, Felipe Massa har skrivit under ett kontrakt på ytterligare ett år med Ferrari.
Ett säkert val, han kan teamet, vet sin plats och när han kör som han har gjort  de senaste veckorna är det inget snack. Han är den förare efter Sebastian Vettel som tagit flest poäng, han även har slagit sin teamkollega Fernando Alonso de senaste veckorna.
Men kontraktet är över ett år och vad är det som säger att han presterar bra till våren när han är under samma press igen?
Ferrari har säkerligen gjort valet för de vet vad de får, de vet vilken kapacitet han har och med ett kontrakt över ett år så kan de vara flexibla och se vad förarmarknaden erbjuder under nästa säsong.
När det gäller den senaste tidens rykten om Sebastian Vettel är jag tveksam, Luca di Montezemolo har flera gånger sagt att han inte vill ha två tuppar i sin hönsgård och varför skulle Sebastian Vettel vilja vara tvåa intill Fernando Alonso?
Tysken har sagt att han gärna vill köra för Ferrari en dag, att det är ett stall han drömmer om – men jag har svårt att se att han skulle lämna Red Bull där han är klar etta och gå till Ferrari där han är tvåa.
Däremot kan jag tänka mig att  han tar det steget när Alonso har lagt av – det är inte ovanligt att förare avslutar sin karriär med just Ferrari.
•••
Nico Hülkenberg är klar för Sauber. Det är tydligen en officiell hemlighet. Även om det inte är bekräftat än.
•••
Vilka är era åsikter om transfermarknaden?

Vettel i VM-ledning – vem kan besegra honom?

av Anna Andersson

Inför loppet diskuterades det om Red Bull skulle låta Mark Webber vinna eller inte.  Christian Horner, stallchef hos Red Bull, sa att han hade haft personliga samtal med båda förarna. Han påpekade att han vid flera tillfällen sagt att båda förarna fick vinna loppet, att målsättningen var att hålla Fernando Alonso bakom sig och att ta så många poäng som möjligt i stallmästerskapet.
Han var dessutom tydlig med att han inte accepterade någon form av kollision mellan förarna, inte heller att någon av dem snurrade av och tappade placeringar.
I starten körde sedan Sebastian Vettel om Mark Webber, polemannen Webber höll snyggt undan. På rakan försökte Webber sedan attackera, men han var på fel sida och Vettel kunde ta ett första kliv mot sitt hattrick – tredje segern i rad.
Tysken hade ledningen från start till mål. Han kunde enkelt köra ifrån fältet, även om han var tvungen att ta hand om sitt högra framdäck. Han körde med ett stort självförtroende och känns nu riktigt stark.
Nu har är han i ledningen av VM, det är visserligen bara sex poäng, men släpper han den?
Vad tror ni?
Fyra lopp återstår.
•••
Dubbelseger för Red Bull. Det var årets första dubbelseger, rätt otroligt att inget stall vinner dubbelt innan den 14 oktober.
•••
Felipe Massa körde ett riktigt bra race och var fyra i mål. Han körde ett snabbt varv, sedan ett långsammare för att inte komma för nära sin teamkollega på placeringen framför. Det kändes som om han verkligen skulle kunna ta sig upp på pallen, men han fick inte. Alonso behöver poängen.
Massa har gjort en bra avslutning av säsongen. Är det möjligen så att kontraktet är påskrivet och han kan slappna av?
•••
Under de första nio varven var det gulflagg på grund av olika kollisioner och Red Bulls båda blir kunde dra ifrån i täten. Deras bil är inte alls lika snabb på rakan och gulflaggen gjorde att det inte var någon DRS. Tur för Red Bull?
•••
Jenson Button fick sin dag förstörd redan under det första varvet. Han bröt sedan han blivit påkörd av Kamui Kobayashi. Japanen straffades sedan och tvingades köra igenom depån en gång till.
Även Nico Rosberg bröt i inledningen av loppet.
•••
Lewis Hamilton har det tungt. Han fick köra omkring med konstgräs under bilen i slutet av loppet och då låg han på plats tio.
På något sätt så känns det som om sedan han bytt team så fungerar ingenting.  Är det motivationen som tryter?
Eller är det något annat? Vad tror ni?
•••
Dags att ta tag jobbet, bloggen får vila en stund. Vi hörs snart igen.

Sida 281 av 390