Schumacher i tätetn – och NI fick ER vilja igenom

av Anna Andersson

Välkomna till Italien och årets sista F1-lopp på europeisk mark. Den första träningen är nu avslutad och den genomfördes i strålande sol och med en temperatur på 25 grader i luften och 30 på asfalten.
Mercedes motorer imponerade under det första passet, Michael Schumacher var snabbast, före McLarens Jenson Button och Mercedes Nico Rosberg.
Monza är en höghastighetsbana och den kräver mycket av bromsarna, vilket blev tydligt när en och annan förare fick ta till alternativa lösningar på vissa ställen av banan, men det handlade inte alls om några krascher.
Bland annat gjorde Kimi Räikkönen skäl för smeknamnet den flygande finländaren och Felipe Massa tog sig också en sväng utanför banan
Fernando Alonso fick parkera sin bil vid den första chikanen ungefär fem minuter innan träningen var över sedan det dykt upp ett tekniskt problem. Tydligare än så har Ferrari inte varit.
Annars kan vi konstatera att Ma Qing Hu gjorde ett okej jobb för HRT under sin första träning och Jerome d’Ambrosio körde för Lotus eftersom Romain Grosjean är avstängd.

Tiderna:
Placering, förare,, namn, tid och antal varv
1.  Michael Schumacher  Mercedes              1m25.422s            26
2.  Jenson Button       McLaren                    1m25.723s  + 0.301s  29
3.  Nico Rosberg        Mercedes                   1m25.762s  + 0.340s  26
4.  Fernando Alonso     Ferrari                   1m25.800s  + 0.378s  22
5.  Felipe Massa        Ferrari                       1m25.861s  + 0.439s  27
6.  Lewis Hamilton      McLaren               1m25.944s  + 0.522s  30
7.  Kimi Raikkonen      Lotus                   1m26.046s  + 0.624s  25
8.  Sergio Perez        Sauber                    1m26.323s  + 0.901s  26
9.  Mark Webber         Red Bull                 1m26.390s  + 0.968s  24
10.  Pastor Maldonado    Williams            1m26.504s  + 1.082s  19
11.  Sebastian Vettel    Red Bull               1m26.508s  + 1.086s  18
12.  Nico Hulkenberg     Force India   1m26.518s  + 1.096s  21
13.  Valtteri Bottas     Williams             1m26.641s  + 1.219s  26
14.  Kamui Kobayashi     Sauber         1m26.746s  + 1.324s  23
15.  Jerome d’Ambrosio   Lotus          1m27.180s  + 1.758s  29
16.  Jules Bianchi       Force India   1m27.192s  + 1.770s  22
17.  Daniel Ricciardo    Toro Rosso     1m27.373s  + 1.951s  25
18.  Jean-Eric Vergne    Toro Rosso    1m27.789s  + 2.367s  24
19.  Heikki Kovalainen   Caterham     1m27.855s  + 2.433s  27
20.  Vitaly Petrov       Caterham         1m28.578s  + 3.156s  20
21.  Charles Pic         Marussia         1m28.751s  + 3.329s  26
22.  Timo Glock          Marussia     1m29.207s  + 3.785s  21
23.  Pedro de la Rosa    HRT            1m29.331s  + 3.909s  21
24.  Ma Qing Hua         HRT             1m31.239s  + 5.817s  26
••••
Nästa träning startar kl 14.00 och eftersom så många av er har besvärat er över att F1-bevakaren försvann så är den nu tillbaka. Cheferna insåg att det var en miss att ta bort den och att den informationen som ni vill ha inte fanns på den nya lösningen.
Så nu är den tillbaka – så använd er av den;-) Där finns resultat, fakta om förare, banor och om säsongen.
•••
För Pirelli är årets snabbaste bana också hemmaplan och man har med sig däcken bed benämningen medium och hårda. Så här säger motorsportdirektören Paul Hembery inför helgen:
– Monza är förmodligen årets viktigaste race för oss eftersom vi får chansen att visa upp vår däcksteknologi på hemmaplan inför alla våra passionerade italienska fans och Pirellis personal. Det här racet har verkligen en speciell atmosfär som också är unik för Italien. Dessutom är banan en av de mest krävande vi besöker under året, med sina höga farter och stora påfrestningar på däcken. Näst efter Spa utsätts däcken här för de högsta krafterna under hela säsongen. Att komma direkt hit från Spa innebär för teamen att de har full koll på helgens gummiblandningar, det är också så tätt i mästerskapet att vi kan se fram mot den mest spännande finalen sen vi kom tillbaka till Formel 1. Vädret i Italien så här års kan bjuda på riktigt höga temperaturer, något som ger ytterligare påfrestningar på däcken. Vi förväntar oss i första hand normala strategier med två depåstopp under söndagens race. Däckstrategierna blev avgörande i förra årets tävling där pallplatserna avgjordes först på sista varvet, och vi kan nog förvänta oss samma sak i år. Eftersom en stor del av varvet körs på full gas är det svårt för någon att bygga upp en stor ledning utan att använda rätt strategi.

Han är min hjälte – hoppas han är din

av Anna Andersson

Lewis Hamilton till Mercedes?
Hur mycket sanning finns det i det ryktet?
Förmodligen en hel del.
Visst vill Ross Brawn behålla Michael Schumacher, det har han sagt flera gånger. Samtidigt är frågan om Schumacher fortfarande är motiverad. Bilen har inte riktigt hållit vad stallet har lovat och hur är det att bli omkörd när man är van vid att leda utvecklingen?
Samtidigt står Hamilton och McLaren långt ifrån varandra när det gäller ekonomin och Hamiltons twittergate förra helgen gjorde väl inte stämningen i stallet bättre direkt. Hamiltons managers måste se sig omkring och diskutera alla alternativen som finns. Mercedes Norbert Haug gillar Hamilton, de har arbetat ihop tidigare och dessutom så finns pengarna hos Mercedes som är ett världsomspännande märke.
Men min personliga åsikt är nog att Mercedes vill vänta ut Schumacher. Vill han fortsätta har han första tjing – lägger han av? Ja, då står nog Hamilton först i kön.
•••
Toro Rosso bekräftar att James Key, precis som bloggen skrev för några veckor sedan, är klar för stallet. Giorgio Ascanello lämnar stallet och britten blir ny teknisk direktör. Key har tidigare arbetat hos  Force India och Sauber.
•••
Emanuele Pirro hjälper domarna å Monza. Det är tredje gången i år som den före detta F1-föraren får den uppgiften. Han var med i Bahrain och Kina också.
•••
Det har gjorts vissa förändringar på Monza, bland annat i första kurvan och man har asfalterat om i våtgången av Ascari och vid utgången av Parabolica.
•••
Jenson Button vann på Spa, men på Monza ja där njuter han inte alls av att stå på prispallen:
– Där njuter jag inte av att stå på pallen. Tifos är där för att stötta Ferrari, inte för att stötta oss, säger han till The Telegraph.
– Jag gillar inte när folk buar. Jag är inte van vid någon fotbollspublik.
Bara att hoppas att italienarna int eläser det, annars lär det buas ännu mer om han skulle råka stå där på söndag…
•••
Alex Zanardi vann guld i paralympics i går och han har chansen att göra det i morgon igen. Jag är full av beundran.
Vilken idrottsman.
Att han ens klarar av att leva ett vanligt liv efter den kraschen är ett under och att han dessutom lyckas göra det till sitt liv, ett mycket meningsfullt sådant, är helt fantastiskt. Jag har haft förmånen att träffa honom och man slås direkt av hans värme, kämpaanda och hans svarta humor – eller vad sägs om detta citat hämtat från Sport Bild.
– Under en av mina första träningar så kraschade jag med min handcykel och jag flög ur. Då kom en gammal man fram till mig och sa, men herre gud, är du svårt skadad? Jag pekade på mina benstumpar, för proteserna hade ramlat av och svarade: ”Äh det är en gammal story”.
Hans bedrift är enorm och jag ser fram emot att följa honom i linjeloppet i morgon.
Han är en hjälte – för oss alla.

Grosjeans bad om ursäkt – via SMS

av Anna Andersson

Så är det dags att blicka framåt mot Monza. Det är en av mina personliga favoriter, en bana med fart och historia. En bana som egentligen är ett måste för alla som gillar F1 att besöka. Bara att se folkvandringen genom den kungliga parken flera timmar innan racet en söndag är en upplevelse. På något sätt ligger F1-historiens historia i luften, det är som om man kan ta på den känslan med bara handen.
Samtidigt är det en bana som är en stor utmaning för förarna. Även om de tror att de känner bilen efter en lång säsong så ställs allt på huvudet igen på Monza. Eftersom vingen är extremt låg och det handlar om en höghastighetsbana så känns bilen som om den vore utbytt. Många förare vittnar om att bilen känns som om den är ungefär 130 kg lättare än vanligt och att den är nervös. Den vill ta med dig på en sväng, inte tvärtom.
För att ladda riktigt kommer här Rubens Barrichellos rekordvarv från 2004:

•••
Enligt väderprognoserna kan vi förvänta oss sol i dagarna tre och mellan 25 och 30 grader varmt.

•••
En historisk tillbakablick, alla killarna som har haft pole på Monza:

2011 Sebastian Vettel – Red Bull-Renault
2010 Fernando Alonso – Ferrari
2009 Lewis Hamilton – McLaren-Mercedes
2008 Sebastian Vettel – Toro Rosso-Ferrari
2007 Fernando Alonso – McLaren-Mercedes
2006 Kimi Räikkönen – McLaren-Mercedes
2005 Juan Pablo Montoya – McLaren-Mercedes
2004 Rubens Barrichello – Ferrari
2003 Michael Schumacher – Ferrari
2002 Juan Pablo Montoya – Williams-BMW
2001 Juan Pablo Montoya – Williams-BMW
2000 Michael Schumacher – Ferrari
1999 Mika Häkkinen – McLaren-Mercedes
1998 Michael Schumacher – Ferrari
1997 Jean Alesi – Benetton-Renault
1996 Damon Hill – Williams-Renault
1995 David Coulthard – Williams-Renault
1994 Jean Alesi – Ferrari
1993 Alain Prost – Williams-Renault
1992 Nigel Mansell – Williams-Renault
1991 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1989 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1988 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1987 Nélson Piquet – Williams-Honda
1986 Teo Fabi – Benetton-BMW
1985 Ayrton Senna – Lotus-Renault
1984 Nélson Piquet – Brabham-BMW
1983 Ricardo Patrese – Brabham-BMW
1982 Mario Andretti – Ferrari
1981 René Arnoux – Renault
1979 Jean-Pierre Jabouille – Renault
1978 Mario Andretti – Lotus-Ford
1977 James Hunt – McLaren-Ford
1976 Jacques Lafitte – Ligier-Matra
1975 Niki Lauda – Ferrari
1974 Niki Lauda – Ferrari
1973 Ronnie Peterson – Lotus-Ford
1972 Jacky Ickx – Ferrari
1971 Chris Amon – Matra
1970 Jacky Ickx – Ferrari
1969 Jocken Rindt – Lotus-Ford
1968 John Surtees – Honda
1967 Jim Clark – Lotus-Ford
1966 Mike Parkes – Ferrari
1965 Jim Clark – Lotus-Climax
1964 John Surtees – Ferrari
1963 John Surtees – Ferrari
1962 Jim Clark – Lotus Climax
1961 Wolfgang von Trips – Ferrari
1960 Phil Hill – Ferrari
1959 Stirling Moss – Cooper-Climax
1958 Stirling Moss – Vanwall
1957 Stuart Lewis-Evans – Vanwall
1956 Juan Manuel Fangio – Ferrari
1955 Juan Manuel Fangio – Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio – Mercedes
1953 Alberto Ascari – Ferrari
1952 Alberto Ascari – Ferrari
1951 Juan Manuel Fangio – Alfa Romeo
1950 Juan Manuel Fangio – Alfa Romeo
•••
Jerome D’Ambrosio ersätter Romain Grosjean på Monza. Den 26-årige belgaren körde förra året för Marussia och hans management arbetar för Gravity Sport Management, som är ett dotterbolag till Genii Capital som äger Lotus. Han är i år tredjeförare hos Lotus.
Hängde ni med?
Grosjean är som bekant avstängd för att ha orsakat kraschen i samband med starten på Spa. Det är första gången sedan 1994 som någon stängs av för att han har kört på ett riskfyllt sätt.

För övrigt har Grosjean bett Fernando Alonso om ursäkt. Han skickade ett SMS.

•••

Qing-Hua Ma ska köra för HRT under fredagen, han ersätter Narin Karthikeyan.

•••

Har skrivit endel om Lotus dubbla DRS, det kommer inte att användas före Suzuka meddelar stallet.

Hamilton twittrar hemlig information

av Anna Andersson

En fråga har väckts igen efter helgerns startkrasch – säkerheten för förarna. Är det så att förarna i framtiden ska sitta i en cockpit som påminner om ett stridsflygplan?

Det var trots allt så att Lotusen bara var några centimeter från Fernando Alonsos huvud och jag tror att vi var rätt många som satt med hjärtat i halsgropen. Sedan den svarta helgen 1994 har vi inte haft något dödsfall, men säkerhetsarbetet måste fortgå. Vad tycker ni om den här saken?

Efter kraschen så finns det en annan stor snackis efter tävlingen på Spa. Hamiltons attack på twitter hade det antagligen hetat om jag hade skrivit om det till tidningen.
Men Lewis Hamilton valde att lägga ut telemetridata från sin bil och från Buttons bil till sina två miljoner följare på twitter. Hemligstämplad sådan. Efter kvalet, där han var åtta och Button hade pole var han besviken över att han själv körde med en gammal bakvinge och Button med en ny.
WTF . Damn, Jenson has the new rear wing on, I have the old. I lose 4 tenths just on the straight. Jenson should win easy with that speed.
Han la ut bilder, som han sedan tog bort direkt när teamet påpekade det.
Men då var nyheten redan släppt i paddock….
Martin Whitmarsh meddelar att McLaren inte kommer att vidta några åtgärder, men säger:
– Det blir intressant att se hur andra stallchefer hanterar det.
•••
McLaren tror fortfarande att Jenson Button har chanser att ta VM-titeln i år. Han har vunnit två lopp och är nu 63 poäng efter Fernando ALonso när åtta lopp återstår. Det drar ihop sig.
•••
Stefano Domenicali meddelar att det inte är någonting nytt på Massafronten – med andra ord kommer det inget besked om framtiden i samband med helgens hemmalopp på Monza.
•••
Bernie Ecclestone har ännu inte presenterat någon tävlingskalender för 2013. Jämfört med förra året är han tre månader sen.
•••
Lotus kommer att köra utan sin dubble DRS även på Monza.
Monza ja, det är snart dags att börja se fram mot tävlingen som absolut är en av mina personliga favoriter. Den vackra parken, banan, Ronnie Peterson, tifosen, ja på Monza finns verkligen den rätta känslan.
I dag är det tisdag och det känns som om vi ska börja ladda för den framtiden i morgon.

Button vinner – men Vettel den stora segraren

av Anna Andersson

Vilken start på Belgiens GP.  Kamui Kobayashi, Sauber, kom inte alls i väg från ruta två. Han tvekade och strax efter var det dags för en riktig masskrasch. Romain Grosjean trycker till Lewis Hamiltons McLaren som går ut lite på gräset till höger och håller tillbaka. Därefter lyfter Grosjean och det gör Hamilton också och de flyger snett över banan. Fernando Alonso blir offer för den flygande Lotusen och han har riktigt tur som inte blir illa skadad.
Där bröts Alonsos svit på antal lopp, men framförallt – vad fasen sysslar Grosjean med?
Det är inte första gången i år och han måste lära sig att hålla huvudet kallt och respektera sina motståndare. Det handlar inte bara om poäng, det handlar om hälsan också.
Jag hoppas att han får en rejäl bestraffning och att han får sig en näsbränna. Killen har talang, men det krävs också respekt om man ska bli en riktigt bra förare.
Hur ser ni på startkraschen?

Lewis Hamilton besviken och var ganska fåordig efter loppet:

– Titta på kraschen så ser ni själva vad som händer….
•••
Annars var det ett snyggt jobb av Jenson Button, McLaren, som klarade sig undan startkraschen. Han kunde kontrollera loppet från starten och loppet igenom och tog sin andra seger för säsongen. Den första tog han i premiären och det var ju ett tag sedan.
Bakom honom var det ett mycket spännande lopp med flera omkörningar (bland annat den underhållande fajten mellan Räikkönen och Schumacher). Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, Nico Hülkenberg och Mark Webber låg riktigt när varandra och fajtades om placeringarna tre till sex under flera varv.
•••
Räikkönens omkörning av Schumacher in i Eau Rouge – fem plus. Nej, sex även om fem är max…. Fasen vad snygg den var!

•••

Sebastian Vettel körde upp sig från plats tio till plats två och tog in rejält med poäng i kampen om VM. När han vann 2010 var han 31 poäng från ledningen när cirkusen kom till Monza. I år är han 24 poäng efter.

Jakten på titel tre går vidare.
•••
Pastor Maldonado kraschade igen och serien fortsätter – och inte en enda poäng sedan han vann ett lopp i maj…..
•••
Är det möjligen så att Sebastian Vettel gillar Bus-Stop. Där körde han om Mark Webber och något varv senare körde han om  Bruno Senna på samma ställe.
•••
Ferrari meddelar att man inte kommer att kunna presentera sitt förarpar för 2013 på Monza nästa vecka.
•••
Efter loppet ska domarna titta på situationen där Red Bull släppte iväg Mark Webber lite för tidigt vilket nästan orsakade en krasch med Felipe Massa i depån. Domarna kikar även på den situationen när Sebastian Vettel attackerade Michael Schumacher – som dök in i depån.
•••
Kimi Räikkönen knappade också in på Fernando Alonso, 33 poäng efter är han nu. Smyger han upp på samma sätt som 2007 ????
•••
Michael Schumacher var sjua i mål i sitt 300:e GP. Han hade häng på en tredjeplats, men bilen höll inte. Han förklarade efteråt att han försökte, men att det inte fanns något mer i bilen, men ett kul citat hade han på frågan om hur han lyckades undvika kraschen i starten:
– Jag har varit med i den här cirkusen i ett par år och satt upp vissa regler för mig själv. Jag häll mig till dem och kom undan.
Erfarenhet  kallas det.

Nu är det tidningsjobb och jakt på citat som gäller. Vi hörs!

Button imponerade på Spa – står i pole position

av Anna Andersson

Så är vi igång igen. Detta var ta mig sjutton den längsta månaden på länge.
Efter en mycket regnig och tung fredag, där man egentligen inte kunde göra någonting vettigt under någon av träningarna så var Fernando Alonso snabbast under den avslutande träningen. I kvalet, där det var uppehåll, var den största överraskningen att Nico Rosberg försvann redan i den första kvalomgången. Mercedes gjorde en missbedömning vilket gjorde att han inte hann köra det sista flygande varvet. Näst intill lika överraskande var det att Sebastian Vettel missade Q3.
Men först tar vi det positiva.
Jenson Button, McLaren, visar att han inte har gett upp. Trots en tung sommar där han tvekat funderat och undrat över varför det inte fungerar så har han inte gett upp. Han har funderat över om det är hans körstil som inte stämmer och han har försökt att ändra den för att han ska kunna arbeta bättre med däcken.
I Belgien visade han att han absolut är att räkna med och han startar först på Spa.
Intill honom står den störa överraskningen, Saubers Kamui Kobayashi. Han imponerade mycket, det gjorde även hans stallkompis Sergio Perez som står på ruta fem. Otroligt kul för Peter Sauber och hans team, om jag inte minns helt fel har Sauber aldrig stått i första startled som oberoende team.
Senast så hade de väl BMW med sig.
Sedan så visar Pastor Maldonado att han också är tillbaka. Efter den överraskande segern i Spanien har han inte tagit en enda poäng och rubrikerna har bara handlat om hans sätt att köra bil. Nu ska vi dock komma ihåg att han ska till domarna efter kvalet också. Han var inblandad i en situation med Nico Hülkenberg och det kan naturligtvis bli någon förändring där.
– Jag lyckades anpassa mig till bilen och till de olika förhållandena som rådde på banan under Q1, säger Pastor Maldonado.
– Under Q3 gav jag bara allt jag kunde.
•••
För första gången på sju race hade Sauber båda sina bilar i den tredje kvalomgången. Snyggt att köra in dem på plats två och fem.

•••

Fernando Alonso startar som sexa. Inte allt för illa med tanke på att han har Webber, Vettel och Lewis Hamilton (8:a) bakom sig.
•••
Q2 skördade flera offer, Sebastian Vettel, som har haft det problematiskt under träningarna var inte bättre än elva (vilket ger startplats tio) och Mercedes Michael Schumacher, som kör sitt 300:e GP i morgon står i ruta 14, en placering framför Felipe Massa, Ferrari.
Det blir spännande att se vilken strategi Red Bull ska försöka med för att få fram Sebastian Vettel högre upp i resultatlistan.
– Vi hade inga större problem med ilen, inte mer än att vi inte är tillräkligt snabba, säger tysken.
•••
Mark Webber, Red Bull, flyttas tillbaka fem platser på grund av att han bytt växellådan. Han startar som 12:a.
•••
Nico Rosberg försvann redan i Q1 och han flyttas dessutom tillbaka fem platser i startuppställningen. Han har bytt växellåda. Tungt för Mercedes.
Men i fjol körde Michael Schumacher upp sig sedan han tappat ett hjul under kvalet, jag tror att han körde upp sig 19 placeringar från sista startplats.
En annan sak när det gäller Mercedes. De är på väg mot en trippel DRS….. Konkurrenterna arbetar för att få den dubbla DRS att fungera, samtidigt som tyskarna tar detta ett steg till. Enligt Ross Brawn kombinerar de sin egen lösning med några idéer som de fått från Lotus. Det sägs att det nya systemet bara är några veckor från att unna användas i racet och man räknar med att testa det på Monza nästa vecka.
•••
Enligt Michael Schumachers taleskvinna Sabine Kehm ska han offentliggöra sina framtidsplaner i oktober.
•••
Lotus använder inte sin nya dubbla DRS, det regnade så mycket under fredagen att man inte han testa det ordentligt.
•••
Enligt Pirelli blir det inga större förändringar på däcken till nästa säsong.

Kobayashi snabbast i ösregnet

av Anna Andersson
Ösregn i Belgien och det är svårt att lägga någon större vikt vid Kamui Kobayashis bästa tid från den första träningen, 2.11,389 är att jämföra med Michael Schumachers 1.54,355 från fredagen förra året - då det också regnade....
Så den tiden känns det som vi struntar i och kan konstatera att det var inga värre incidenter. Det enda var Felipe Massa som stannade med ett rökmoln kring bakdelen av hans Ferrari, troligen ett motorproblem.
Här är i alla fall resultaten

1.  Kamui Kobayashi     Sauber-Ferrari        2m11.389s            20
 2.  Pastor Maldonado    Williams-Renault      2m11.941s  + 0.552s  14
 3.  Daniel Ricciardo    Toro Rosso-Ferrari    2m12.004s  + 0.615s  12
 4.  Jean-Eric Vergne    Toro Rosso-Ferrari    2m12.824s  + 1.435s  15
 5.  Mark Webber         Red Bull-Renault      2m13.191s  + 1.802s  13
 6.  Sergio Perez        Sauber-Ferrari        2m13.861s  + 2.472s  16
 7.  Nico Rosberg        Mercedes              2m14.210s  + 2.821s  14
 8.  Valtteri Bottas     Williams-Renault      2m14.660s  + 3.271s  16
 9.  Sebastian Vettel    Red Bull-Renault      2m14.860s  + 3.471s  12
10.  Michael Schumacher  Mercedes              2m15.402s  + 4.013s  13
11.  Paul di Resta       Force India-Mercedes  2m15.812s  + 4.423s  11
12.  Timo Glock          Marussia-Cosworth     2m16.409s  + 5.020s  16
13.  Nico Hülkenberg     Force India-Mercedes  2m16.786s  + 5.397s  10
14.  Vitaly Petrov       Caterham-Renault      2m16.788s  + 5.399s  16
15.  Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes      2m16.827s  + 5.438s  5
16.  Jenson Button       McLaren-Mercedes      2m16.861s  + 5.472s  8
17.  Charles Pic         Marussia-Cosworth     2m17.519s  + 6.130s  14
18.  Heikki Kovalainen   Caterham-Renault      2m18.199s  + 6.810s  10
19.  Pedro de la Rosa    HRT-Cosworth          2m19.546s  + 8.157s  12
20.  Dani Clos           HRT-Cosworth          2m19.689s  + 8.300s  12
21.  Romain Grosjean     Lotus-Renault         2m38.701s  + 27.312s 9
22.  Fernando Alonso     Ferrari               2m40.749s  + 29.360s 4
23.  Kimi Räikkonen      Lotus-Renault         2m46.580s  + 35.191s 9
24.  Felipe Massa        Ferrari                                    2
*Autosport.
•••
Annars kan ni kolla in texten med säsongens alla omkörnignar som bör ligga på motor.sportbladet.se snart. Det är rätt intressant läsning. Hamilton är effektiv, Alonso lika så, han har inte tappat en enda placering under det första varvet. Vettel blir inte omkörd efter det andra varvet och Saubers båda piloter kör friskt - och tappar mycket också.

•••
 Jag ska nu ägna mig åt att försöka förstå den här nya bloggportalen. Vi har bytt och jag ber om ursäkt frör att jag inte fått ut de inlägg som skulle ut, det har varit lite tekniska problem och jag vill gärna lösa dem så snart det bara går.
Återkommer efter den andra träningen.

Nu ska det avgöras – vem är starkast?

av Anna Andersson

Omstart. I dag är det dags för presskonferenser i Belgien och vi lär få höra hur laddade herrar Vettel, Hamilton och Webber är i jakten på att plocka in de 40 poäng som Fernando Alonso har tillgodo inför de nio avslutande loppen.
Alonso lär säga någonting i still med:
–  Vi måste ge allt, fortsätta utveckla bilen från lopp  till lopp och vi får inte ta någonting för givet. Våra konkurrenter är riktigt tuffa och vi är väl medvetna om vilken utmaning vi har framför oss. Jag tror att Vettel och Hamilton är mina tuffaste konkurrenter och vi måste nu ta ett lopp i taget och göra allt för att besegra dem, sedan hoppas jag naturligtvis att min teamkollega kan vara med och ta poäng från några av mina konkurrenter.
Ungefär.
Niki Lauda säger inför omstarten att säsongen nu går in i sitt avgörande skede ( åh sjutton).
– Jag förväntar mig en riktigt häftig helg och för Hamilton, Vettel och gänget så är de veckorna som kommer nu framöver avgörande. De måste ta poäng, säger den trefaldige mästaren.
– Spa är en bana som kräver mycket av aerodynamiken, därför anser jag att Ferrari, McLaren och Red Bull har det bästa utgångsläget. Skulle det däremot regna så kan Schumacher återigen visa vilken kapacitet han besitter.
Enligt väderprognosen ska det regna under morgondagen, däremot väntas det vara uppehåll under både kvalet och loppet. I alla fall enligt den prognos som är tillgänglig nu, under torsdag förmiddag.
•••
Christian Danner, före detta F1-förare och numera F1-expert på tyska RTL, är övertygad om att Michael Schumacher redan har skrivit ett nytt kontrakt med Mercedes. Mercedes motorsportchef Norbert Haug har tidigare sagt att han är tveksam till att det blir några besked om framtiden på Spa.
Schumacher kör sitt 300:e race på söndag och Spa är som bekant hans absoluta favoritbana.
•••
Det blir samma DRS-zon som 2011, Kemmelrakan mot Les Combes. Mätpunkten sitter i nedförsbacken mot Eau Rouge.
Däremot är DRS förbjudet i Eau Rouge under träning och kval.
•••
Vad ser ni fram emot den här helgen? Vilka är era favoriter och varför?
Kom igen nu, låt oss få en härlig diskussion och snacka upp helgens race lite redan i dag. Jag har verkligen längtat efter omstarten och känner att jag gärna skulle vilja dra igång racet redan nu.

Schumacher hyllar Häkkinen och dissar Vettel

av Anna Andersson

  Fernando Alonso, Damon Hill, Sebastian och Jac Villeneuve i all ära, men det är Mika Häkkinen som enligt Michael Schumacher är den konkurrent som han har absolut mest respekt för.
Schumacher kör ju sitt 300;e GP i helgen och det är riktigt imponerande. För ett år sedan firade han 20 år i F1 och så klart ska de firas på Spa. Där debuterade han, där vann han sin första seger, där firade han 20 år i F1 och där kör han sitt 300:e GP.
Nu har han gjort flera längre interjuver med Bild och där berättar han bland annat om den förare som han har mest respekt för – Mika Häkkinen.
– Jag har haft rätt många motståndare, men det finns en som är väldigt speciell. Det finns ingen som jag har en så otroligt stor respekt för, både på och utanför banan, som Mika. Vi har hela tiden haft en bra distans, det har även handlat om förnuft och rättvisa under alla år vi kämpat mot varandra.
I årets startfält är det inte Sebastian Vettel, landsman och polare till Schumacher, som tysken anser vara den bäste föraren. Nej, det är Fernando Alonso, som också leder VM.
– Han utvecklas och presterar bättre än vad man förväntat sig. Det finns sådana faser i livet när allt fungerar, men de har man förtjänat med hårt arbete tidigare under karriären. Han har bara det.
När det gäller Vettel är Schumacher övertygad om att han måste lära sig en sak – att förlora.
– Han är en härlig kille och en bra förare, men han måste lära sig att även arbeta bra i motvind. Det är en process man måste gå igenom och lära sig av. För att vara en bra vinnare måste man också kunna förlora. Jag vet att det är många racerförare som inte gillar att förlora, jag är ju inget undantag. Det hör till din inre utveckling. Men först när man har lärt sig förlora får du respekt och då kan du njuta mer av vinsten.

•••

Är du intresserad av tiderna som de olika stallen står stilla i depån? Håll utkik på motor.sportbladet.se. Där finns hela listan.

Ferrari är snabbast, HRT  käkar korv och McLaren har världsrekordet.

•••
Jamie Alguersuari arbetar hårt för en F1-comeback nästa år. Nu är han testförare hos Pirelli.
•••
Vitalij Petrovs manager antyder att ryssen kan vara på väg att lämna F1. Anledningen är att intresset för F1 hos ryssarna är för litet.
•••
Alex Zanardi, tidigare F1-förare hos Williams,  satsar nu på paralympics och han ger Ferrari rådet att sparka Felipe Massa. Han tycker att Lewis Hamilton eller DTM-föraren Edoardo Mortara.
– Men om Ferrari vill jobba vidare med en förare för bara en säsong så är Paul di Resta eller Nico Hülkenberg bra val.

Ferrari utklassar sina motståndare

av Anna Andersson

Nu är det äntligen dags att se fram mot Spa. En av årets höjdpunkter. Banan är underbar, den har fantastiska höjdskillnader, den har snabba kurvor och vädret kan väldigt kvickt se till att förutsättningarna förändras. Alla chikaner och kurvkombinationer flyter på efter varandra och det är den rytmen som gör att förarna älskar banan så mycket, Michael Schumacher kallar den fortfarande för sitt vardagsrum. Den mest kända kurvan är Eau Rouge, numera kör man den på sjuans växel och med fullgas. Det enda föraren ser när han är nere längst ner i dalen är himlen….
Det säger allt.

FIA behåller också förbudet mot DRS i Eau Rouge under träning och kval.
Där finna också underbara kombinationer som den dubbla vänsterkurvan Pouhon som de kör i 280 km/tim på sexans växel och  något senare kommer Blanchimont där tempot närmar sig 300 km/timmen. Ärigt talat så är det nog så att om F1-sportens husarkitekt Hermann Tilke skulle få för sig att bygga en liknande bana hade FIA nog stoppat honom.
Det hade ansetts för farligt.
Men som tur är finns Spa kvar och för dig som inte är på plats är det ett måste att slå på TV:n strax f före kl 14.00 både på lördag och söndag.
Vilka är era bästa Spa minnen?
Min favorit är från 2000, Mikka Häkkinens omkörning av Michael Schumacher där Riccardo Zonta är statist. Tipsade om ett klipp till den här i bloggen för några dagar sedan. Minns du inte klippet?

http://www.motorsport-magazin.com/formel1/news-150086-videos-video-haekkinen-vs-schumacher-spa-2000-jahrhundert-ueberholmanoever.html

Det är absolut värt att lägga två minuter på att se det igen.

•••

McLaren laddar för att testa ett dubbelt DRS i Belgien. Även Lotus kan testa sin version i helgen.

•••
Annars anser Michael Schumacher att Fernando Alonso är den bäste föraren i startfältet just nu. Schumacher kör förresten sitt 300:e lopp på Spa, han gillar att jubilera där. Första racet, första segern och i fjol firade han 20 år som F1-förare just i Belgien.
En bana som inte alls ligger långt från hens hemby, Kerpen och ha har nu även utsetts till hedersmedborgare i Spa.
•••
Ferrari leder VM med Fernando Alonso.
Och Ferrari har också de snabbaste killarna i depån.
Det skriver tyska Auto, motor und Sport. Italienarna är i snitt två tiondelar snabbare än Red Bull, vid varje depåstopp och det är en rejäl förbättring för Ferrari som bara tillhörde mittenlagen förra säsongen. Fjolårets etta, Mercedes, är bara fyra i år. McLaren har däremot satt rekordet, byta fyra däck på 2,31 sekunder….
•••
Robert Kubica har testat en rallybil i Frankrike och enligt de uppgifter som sipprat ut är både han och Ford nöjda med testet. Det vore otroligt roligt om han kunde orka arbeta sig tillbaka och rally ligger honom som bekant varmt om hjärtat.
Även Kimi Räikkönen tycker fortfarande om rally oh finländaren förklarar att han mycket väl kan tänka sig att köra rally igen när hans F1-karriär är över. Men bara för att det är roligt.
•••
Ferrari satsar på sina testförare Jules Bianchi och Davide Rigon till juniortestet på Magny-Cours. Även Mercedes och Force India ska testa där och det genomförs i september. Bianchi är också testförare hos Force India och har kört en del fredagsträningar medan Rigon mest arbetat i simulatorn.

Sida 285 av 390