Lando Norris med pole under F1 på Monza

av Anna Andersson

McLaren har första startled inför F1 på Monza.

Det gör att teamet kan ta över ledningen i kostruktörsmästerskapet redan i morgon!

Den stora frågan inför F1 på Monza var om Red Bulls Max Verstappen skulle kunna slå tillbaka efter Lando Norris seger i Nederländerna förra veckan.

Det kunde han inte.

Trots att hans kollega Sergio Perez försökte dra fram honom under hans andra försök. Det räckte bara till startplats sju för Max Verstappen i Italies GP på Monza – vilket kan få stora konsekvenser.

För framför honom startar Lando Norris från pole position och om ställningen står sig i mål tar Noris in 21 poäng på Verstappen i morgon.

Tar sig Piastri i mål bakom honom är det troligt att McLaren tar över ledningen i märkes-VM för inför Italiens GP skiljer bara 30 poäng.

–   Ännu pole position och det är fantastiskt, säger Lando Norris efter sin femte pole psoition.

Lando Norris snabb inför F1 på Monza

Han hade pole position även förra veckan, men då missade han starten fullständigt även om han lyckades att köra om Max Verstappen senare under racet. Nu vet han precis vad som väntar och hur viktigt helgens lopp  kan bli för både förar-VM och konstruktörsmästerskapet.

– Det är så jämnt och det är många snabba förare och bilar bakom mig, säger Norris när han intervjuvas av Formel 1 efter kvalet.

– Det kommer inte att vara enkelt i morgon. Det är många okända faktorer, med däckslitaget och med den nya asfalten.

F1 på Monza 2024, Norris i pole psoition
Lando Norris, McLaren, med pole position i Italiens GP (AP Photo/Luca Bruno)

Även Oscar Piastri var nöjd med att, precis som i Ungern, köra in första startled till McLaren.

– Det första försöket var bra, det andra inte lika bra. Det känns som om det har varit så lite för ofta i år, säger Oscar Piastri.

Bakom honom körde George Russell, Mercedes i andra startled intill Charles Leclerc, Ferrari. Russell, som missade det första träningspasset i fredags då Kimi Antonelli körde hans bil, var väldigt nöjd efteråt.

– Plats tre är lite bättre än vad jag hade trott för det var ett tufft kval, säger George Russell.

– Jag tror att det kommer att bli otroligt jämnt, det är så spänande för Formel 1. Vi har alla väntat på att det ska bli ett sådant jämnt race och vi är många som har chansen att vinna.

Resultatet efter kvalet till Italiens GP på Monza

 

F1 på Monza

Italiens GP är en klassiker, det första GP-loppet kördes på Monza 1950. Det är en bana som jag verkligen gillar, för atmosfären, banan och historien.

Vill du ha en guide inför helgen. Den hittar du här.

Givetvis kan du följa mig i F1-live i morgon också start klockan 14.45.

Dagens stora snackis är annars att Kimi Antonelli är klar för Mercedes 2025. Den 18-åriga italienaren kraschade i går under tränigne. Han drog till med det snabbaste varvet och tryckte sedan på ännu lite mer – och slutade i muren.

Notera också att vi har en debutant i morgon, Logan Sargeant har fått sparken. Han har ersatts av Franco Colapinto.

Kimi Antonelli klar för Mercedes i F1 2025

av Anna Andersson

Inför F1 på Monza presenterar Mercedes sin duo till F1 2025. Kimi Antonelli ersätter Lewis Hamilton.

Han tar platsen intill George Russell.

Kimi Antonelli kör F1 för Mercedes 2025 (/Mercedes)
Kimi Antonelli kör F1 för Mercedes 2025 (/Mercedes)

I går fick Andrea Kimi Antonelli chansen att köra den första träningen för Mercedes. Han kraschade efte tio minuter. I dag presenterar Mercedes honom som förare intill George Russell i F1 2025.

– Det är fantastiskt att få förtroendet intill George som Mercedes fabriksförare till 2025, säger Antonelli i en kommentar.

– Jag har drömt om F1 sedan jag var barn.

Kimi Antonelli klar för Mercedes och F1 2025

Kimi Antonelli, 18, kommer från Italien och anses vara en enormt stor talang. Han hoppade över Formel 3 och placerades direkt i Formel 2. I år har han dessutom testats som simulatorförare hos Mercedes och stallet har lagt fram en plan för att utbilda honom till F1-förare. Han har testat en Mercedes från F1 2022 vid flera tillfällen och i går fick han chansen att köra  den första träningen i samband med F1 på Monza.

– Vår föraruppställning till 2025 kombinerar talang och erfarenhet, ungdom och rå fart. Vi ser fram emot det som George och Kimi kan bidra med både individuellt och till gruppen, säger stallchef Toto Wolff.

Därmed finns bara en förarplats kvar till 2025. Det handlar om Audi/Sauber där Nico Hülkenberg har den ena platsen. Den andra sägs stå mellan Valtteri Bottas och Mick Schumacher.

I eftermiddag avgörs kvalet till F1 på Monza. Vi kör det i vår F1-live, så häng med mig från klockan 15.45.

 

 

 

F1 på Monza: Krasch för Kimi Antonelli

av Anna Andersson

Mercedes rådiamant Kimi Antonelli fick chansen under den första träningen inför F1 på Monza.

Han kraschade efter tio minuter. En mardrömsdebut för 18-åringen.

Vem ska ersätta Lewis Hamilton när han lämnar Mercedes för Ferrari till Formel 1 2025?

Mercedes har inte bestämt sig än, men det är tydligt att stallet hoppas på den 18-årige megatalangen Kimi Antonelli som hoppat över Formel 3 för att köra i Formel 2. Han genomgår nu en utbildning där han testar en äldre Mercedes samtidigt som han tävlar i Formel 2 och inför F1 på Monza fick han chansen under den första träningen.

Intresset för den unge italienaren var enormt.

Men passet var över efter ungefär tio minuter. Då kraschade han i Parabolica.

Han klev ur bilen och meddelade stallet att han är okej.

– Kimi, allt är bra. Allt är bra Kimi svarade teamchef Toto Wolff.

Andrea Kimi Antonelli F1 på Monza
Andrea Kimi Antonelli får debutera under träningen till F1 på Monza (Mercedes)

Antonelli kraschade under F1 på Monza

Men det där var inte alls bra. Antonelli anses vara en jättetalang och han fick chansen hemma på Monza. Att då sätta bilen, med det uppdaterade, i muren kommer att öka pressen på honom rejält.

– Vilken dag, min första fredagstreäninge och tyvärr tog det slut rätt fort eftersom jag kraschade. Det var e rätt rejäl smäll, runt 52 G  och jag är väldigt ledsen för teaets skull och för Georges skull, säger Kimi Antonelli.

– Det var mitt misstag, jag tryckte på för hårt under de rådande omständigheterna. Jag borde ha byggt upp varvet bättre, men nu har jag lärt mig den läxan till nästa gång.

Det kommer också att öka pressen på Mercedes, dessutom hade Antonelli det nya golvet. Lewis Hamilton det gamla och stallet planerade en jämförelse av de två golven efter det första passet för att sedan låta Hamilton köra den nya versionen och George Russell den gamla under nästa pass.

– Vi kommer att utvärdera skadorna och förhoppningsvis få bilen redo för träning 2, säger Mercedes presschef Bradley Lord.

– Det är olyckligt att det slutade som det gjorde, men han låg på gränsen och pressade den i förhållande till sitt första varv. Detta är nyttigt och en del av inlärningsprocessen.”

En guide inför F1 på Monza hittar du här.

Alla tider inför Italien GP 2024  finns här och det senaste om däcken och vädret finns här.

I morgon är det dags för kval och givetvis kan du följa med mig på F1-live från och med 15.45. I F1-live hittar du också resultatet från träningarna.

Nytt race för F1-rookies?

av Anna Andersson

Inför F1 på Monza  funderar Formel 1 ​​över ett nytt sätt att locka unga förare.

Ett sprintrace för rookies.

Nyheter inför F1 på Monza
Får vi se ett race med rookies i F1 snart? (Mercedes)

I år fanns ingen rookie med när F1 startade sin säsong, i helgen debuterar Franco Colapinto för Williams, han ersätter Logan Sargeant som tvingats lämna sin plats.Nu funderar F1 över hur man ska kunna öppna mästerskapet för debutanter.

Ett förslag är ett sprintrace – enbart för rookies.

Det skulle genomföras i samband med testet i Abu Dhabi – efter säsongen har avslutas.

– Vi funderar över att ge unga förarna möjligheten att tävla och även samla erfarenheter inte bara under ett test utan också i samband med ett race, säger F1:s VD Stefano Domenicali till motorsporttotal.

– Det skulle säkert underlätta för deras fortsatta träning inför Formel 1.

Formel 1 ska diskutera  förslaget och vid nästa möte i slutet av september, därefter ser man om det är genomförbart eller inte. Det skulle krävas för medarbetare från statens sida, även funktionärer och säkerhetspersonal. Frågan är också om TV hade velat sända?

Hade du sett det?

Idén lär inte vara genomförbar i år. Kanske till nästa år.

Däcken inför F1 på Monza

På Monza är hastigheterna höga och bilarna kör nästan utan downforce för att kunna maximera farten. Det är viktigt att bilen är stabil under inbromsning när bilen ska ut ur de två chikanerna och det är också den största utmaningen för däcken, i kombination med de snabba kurvorna Michele Alboreto (Parabolica) och Curva Grande.

Pirelli har valt samma gummiblandningar som 2023, C3 för hårda däck, C4 för medium och C5 för soft.

På Monza tar depåstoppet tid, det är en av de längsta depåerna, vilket leder till att en strategi med ett stopp är den mest effektiva.

Notera att det har lagts på en ny asfalt vilket gör att stallen behöver ägna tid och energi åt att analysera hur den påverkar däcken över tid, både sett till prestanda och däckslitage.

Ifjol valde stallen de två hårdaste däckalternativen, 17 av 20 förare startade på medium, Hamilton, Bottas och Magnussen på de hårda däcken. 14 förare valde ett depåstopp och sex gjorde två (även om Piastri gjorde det sedan han varit ihop med Hamilton och behövde en ny framvinge) övriga slet för mycket däck under den första stinten.

Guiden till F1 på Monza  finna här.

F1 på Monza – väder

Vädret bjuder inte på några överraskningar under helgen Italiens GP i Formel 1 på Monza. Sol, växlande molnighet och mellan 21 och 34 grader. Så ser prognosen ut mellan fredag och söndag. Det betyder att det är betydligt varmare än i Nederländerna senast, vilket påverkar däckslitaget.

Dino Beganovic
Dino Beganovic (Prema)

Final för Formel 3 och Dino  Beganovic

Dino Beganovic och hans kollegor är tillbaka för finalen av Formel 3. Den avgörs på Monza och han är 29 poäng från ledningen när det är 39 poäng kvar att slåss om.

–  Jag ser väldigt mycket fram emot att få tävla igen efter sommaruppehållet, säger Dino Beganovic som är femma i mästerskapet.

– Det var ett välbehövligt break för alla, men nu är vi fulla av energi igen och fokuserade på den här finalen. Jag vet att titeln är ett långskott, men allt kan hända på Monza. Jag har inget att förlora och kommer att ge allt, hela vägen.

Arvid Lindblad, som tävlar för Storbritannien men har en svensk pappa, som är fyra. Arvid tillhör Red Bulls juniorprogram, Dino Ferraris.

TIDSSCHEMA

FIA Formula 3 Championship

Rd. 10 – Monza (ITA)

Fredag 30 augusti

Träning: 09.35-10.20

Kval – Grupp A: 15.00-15.13

Kval – Grupp B: 15.21-15.34

Lördag 31 augusti

Race 1 (Sprint): 09.30-10.10

Söndag 1 september

Race 2 (Feature): 08.35-09.20

TV / STREAM: Viaplay/F1TV

IndyCar

IndyCar fortsätter sitt tajta tidsschema med två deltävlingar i Milwaukee och efter helgens race återstår bara finalen på Nashville Superspeedway den 15 september.

Även detta är en oval, uppkallad efter sin längd på precis en mile. Den första tävlingen arrangerades år 1903 och Milwaukee Mile är den äldsta motorsportanläggningen i världen som fortfarande används.

– Det är en plats med väldigt mycket historia. Jag har haft en testdag där, och det är en speciell bana där jag tror att racingen kan bli ganska annorlunda. Det är mycket mindre dosering i kurvorna (9 grader) än på de andra kortovalerna vi kör, vilket är en stor faktor, och dessutom kan greppet förändras ganska mycket mellan racen, förklarar Felix Rosenqvist.

 

TIDSSCHEMA

Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 15-16

Hy-Vee Milwaukee Mile 250s

Milwaukee Mile (USA)

Fredag 30 augusti

Fri träning – high line: 21.35-22.15

Fri träning: 22.30-00.00

Lördag 31 augusti

Kval: 20.15-21.15

Race 1 (250 varv): 00.00 (natten mot söndag)

Söndag 1 september

Race 2 (250 varv): 21.00

TV: V Sport Motor / Viaplay/IndyCarlive

Verstappen med kritik mot Red Bull inför F1 på Monza

av Anna Andersson

Efter Lando Norris seger på Zandvoort och inför F1 på Monza är Max Verstappens pappa tydlig. 

Och kritiken mot Red Bull är hård.

– Jag är väldigt missnöjd med det som sker, säger Jos Verstappen.

F1 på Monza Max Verstappen
Max Verstappen , Red Bull har inte vunnit sedan i juni.Inför F1 på Monza 2024 är pappa Jos irriterad (AP -TT)

Lando Norris vann Nederländernas GP  i Formel 1 förra veckan, han krossade allt motstånd trots att han återigen missade starten.

Men det är inte allt. Max Verstappen har inte vunnit på de senaste fem loppen. Inte sedan Spaniens GP i mitten av juni och pappa Verstappen är mycket oroad inför säsongens nio avslutande lopp.

– 20 sekunders marginal är en mycket stor skillnad. Max hade aldrig en chans på segern, säger Jos Verstappen till tyska Bild.

– Men det är inget under med tanke på att man utvecklar bilen bakåt, inte framåt.

Red Bull har under sommaren tillfört nyheter på bilen, men sedan tagit bort dem eftersom de inte har fungerat.

– Det säger allt. Stallet har valt fel väg. Internt borde man se sig själva i spegeln och inte  bara skönmåla allt. Det är dags, om det inte redan är för sent, att rannsaka sig själva.

Verstappen missnöjd inför Italiens GP i Formel 1

Han påpekar också att stallet har förlorat nyckelpersoner som designern Adrian Newey och sportdirektören Jonathan Wheatley, vilket Verstappen anser har påverkat stallet.

– Situationen är allvarlig, man kan inte snacka bort den längre. Max är inte nöjd med bilen och nu är det Horners ansvar att få in stallet på rätt spår.

Verstappen påpekar att han anser att det måste hända mycket under hösten och att hela attityden i Red Bull måste förändras.

Även om detta är fjärde gången i år som Verstappens försprång krymper verkar Horner inte vara alltför oroad.

– Det är bara Landos andra vinst, säger Horner.

Faktum är att det är Oscar Piastri som har tagit flest poäng sedan Verstappen vann senast. Han har tagit 92, Lewis Hamilton 86, Verstappen har tagit 76, Lando Norris 75.

Fortfarande är avståndet stort och Max Verstappen var tvåa i mål senast. Det var ändå det bästa han kunde göra. Nu väntar F1 på Monza, en höghastighetsbana och McLaren är snabb på raksträckorna.

– Vi vet att vi har ett problem. Vi hörde att Max hade känslan av att bilen inte reagerade som han ville. Nu måste vi ändra inställningarna och få däcken att jobba i alla väderförhållanden, säger Horner.

Filip och jag snackar om Verstappen i veckans avsnitt av Plattan i Mattan. I vår F1-podd konstaterar vi att Lando Norris segermarginal är den största under årets säsong.

Här ser vi hur Norris omkörning av Verstappen gick till:

Logan Sargeant har fått sparken från Williams och ersätts till helgen av Franco Colapinto. Mer om det läser du här.

Guide till F1 på Monza 2024

Autodromo Nazionale di Monza

Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 meter.
Loppet totalt: 306,720 km.
Däckslitage: Högt.
Bromsslitage: Medium.

Tider

Antal kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T1 och T2)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T3)
Maxfart utan DRS: 344 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 40
Vinnande strategi 2023: 1 depåstopp ( majoriteten av förarna valde ett stopp)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 73 GP-lopp har avgjorts på Monza.
Antal segrar från pole position: 25
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett klassiskt lopp där Ronnie Peterson slutade tvåa, en hundradel efter Gethin. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.

Statistik Italiens GP på Monza 2024

Kvalet till Italiens GP på Monza – topp 8

  1. Carlos Sainz, Ferrari
  2. Max Verstappen, Red Bull
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. George Russell, Mercedes
  5. Sergio Perez, Red Bull
  6. Alexander Albon, Williams
  7. Oscar Piastri, McLaren
  8. Lewis Hamilton, Mercedes

 

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)

2023: 1:20.294 (Carlos Sainz, Ferrari)

2022: 1:20.161 (Charles Leclerc, Ferrari)

2021: 1:19.555 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:19.307 (Charles Leclerc, Ferrari)

Flest pole positions under F1 på Monza:

Lewis Hamilton (7)

Ayrton Senna (5)

Juan Manuel Fangio (5)

Juan Pablo Montoya (3)

Sebastian Vettel (3)

Jim Clark  (3)

Michael Schumacher  3)

John Surtees (3)

 

Stall med flest pole positions:

Ferrari (23)

McLaren (11)

Williams (7)

Mercedes (7)

Lotus (7)

 

Italiens GP 2023:

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Sergio Perez, Red Bull
  3. Carlos Sainz, Ferrari
  4. Charles Leclerc, Ferrari
  5. George Russell, Mercedes
  6. Lewis Hamilton, Mercedes
  7. Alexander Albon, Williams
  8. Lando Norris, McLaren

 

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)

2023: 1:25.072 (Oscar Piastri, McLaren)

2022: 1:24.030 (Sergio Perez, Red Bull)

2021: 1:24.812 (Daniel Ricciardo, McLaren)

2020: 1:22.746 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:21.779 (Lewis Hamilton, Mercedes)

 

Fem senaste vinnarna av Italiens GP:

2023 Max Verstappen Red Bull

2022 Max Verstappen Red Bull

2021 Daniel Ricciardo McLaren

2020 Pierre Gasly AlphaTauri

2019 Charles Leclerc Ferrari

Ronnie Peterson har tre segrar på Monza, den bana där han också förlorade sitt liv efter en startkrasch i september 1978. Han avled på sjukhus dagen efter loppet.
Foto Olle Lindeborg  TT

Förarna med flest vinster:

Lewis Hamilton (5)

Michael Schumacher (5)

Juan Manuel Fangio  (3)

Rubens Barrichello (3)

Stirling Moss (3)

Nelson Piquet (3)

Ronnie Peterson (3)

Sebastian Vettel (3)

Alain Prost (3)

Omkörningar:

2023: 24

2022: 52

2021: 19

2020: 33

2019: 39

F1 på Monza: Williams sparkar Logan Sargeant

av Anna Andersson

Logan Sargeant får sparken från Williams inför F1 på Monza. Men han ersätts inte av Mick Schumacher.

Utan av en debutant.

Franco Colapinto kör för Williams från och med F1 på Monza i helgen (Williams)
Franco Colapinto kör för Williams från och med F1 på Monza i helgen (Williams)

Logan Sargeant kraschade sig ut från träningen till F1 på Zandvoort. Han missade kvalet och avslutade därmed sin egen karriär i Formel 1. Nu är det klart att han måste lämna Williams.

Inför F1 på Monza får Alexander Albon en ny kollega, Franco Colapinto.

21-åringen från Argentina kommer att tävla med nummer #43 för resten av säsongen.

– Det är en ära att få göra sin F1-debut tillsammans med Williams. Det är sådant man drömmer om. Stallet har en sådan fantastisk historia och jag kan knappt vänta på att få vara en del av deras resa tillbaka till toppen, säger Franco Colapinto.

Han är medlem av Williams förarakademi, debuterade när han körde FP1 för Williams under Storbritanniens GP tidigare i år. Han har i år vunnit ett lopp i Formel 2, samt tagit ytterligare två pallplatser.

Sargeant får sparken inför F1 på Monza

Franco Colapinto blir den första F1-föraren från Argentina på 23 år och den andra argentinske föraren i historien som tävlar för Williams. Den första var Carlos Reutemann.

– Det är inget enkelt beslut att byta ut en förare under säsongen. Men vi anser att detta ger Williams en bättre möjlighet att kämpa om poäng under avslutningen av säsongen, säger stallchef James Vowles i en kommentar.

– Vi har precis utrustat bilen med en stor uppdatering och måste maximera varje racehelg för att ta poäng. Mittfältet är väldigt jämnt. Vi tror också på att ge en förare från vår akademi möjligheten. Franco får en bra möjlighet att visa vad han kan göra under de nio lopp som återstår av säsongen.

Till nästa säsong tävlar Williams med Alexander Albon och Carlos Sainz som lämnar Ferrari för Williams.

Det är ingen överraskning att Logan Sargeant får sparken från Williams. Han har inte alls utmanat sin kollega och tagit en poäng på 36 lopp. Trots det fortsätter han samarbetet med Williams, Vowles påtalar att stallet kommer att fortsätta stötta amerikanen under hans fortsatta karriär. Även om det inte blir i Formel 1.

Detta är ett tufft beslut för Mercedes testförare Mick Schumacher. Han hade hoppats på att få möjligheten att köra för Williams från och med Italiens GP. Nu verkar det bara finnas en chans för Michael Schumachers son att få köra F1 igen. Det är Audi, det vill säga Sauber, som är klart sämst av årets team och har en plats intill Nico Hülkenberg ledig till 2025.

Nya regler i F1 – vad gäller?

Ni har snackat om bromsarna och det nya förtydligandet som FIA har gjort. Här får ni som undrar lite mer chansen att förstå det lite bättre:

Det är racevecka igen. Redo för Italiens GP på söndag?  Redan i morgon kommer vår F1-podd Plattan i Mattan och där snackar vi ner F1 på Zandvoort in i minsta detalj. Vi är inte överens heller….

F1 på Monza: Comeback för Mick Schumacher?

av Anna Andersson

Logan Sargeant satte bilen i muren. Inför F1 på Monza snackas det om att det misstaget kan ge Mick Schumacher chansen till en comeback. 

– Jag hoppas att Mick får chansen, vi har inte sett den riktiga Mick i F1 än, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

Logan Sargeant har ingen styrning till F1 2025. han ersattes av Carlos Sainz, men efter helgens deltävling i Nederländerna pratas det om att han kan behöva lämna F1 innan säsongen är över.

Williams stallchef James Vowles verkar ha tappat tålamodet med amerikanen som ofta har varit slagpåse under sina två säsonger i F1. Efter det att Sargeant kraschat illa under den tredje träningen missade han kvalet och reparationerna kostade väldigt stora summor.

– Det är alltid ett illa valt tillfälle att sätta bilen i muren när du precis har ett stort antal uppdateringar på din bil, sa Vowles till Sky.

Enligt motorsporttotal ska han därefter ha haft ett möte med Mercedes stallchef Toto Wolff och Skys expert Martin Brundle är tydlig i sin analys:

– Logan tar inga poäng, men han kostar Williams en förmögenhet när de måste  reparera bilen. När du dessutom måste bygga in så många reservdelar stoppar det även produktionen av nya delar. Nu måste de ändå tänka att “Vi har inte råd att låta Logan Sargeant köra klart säsongen”.

Vem kör för F1 på Monza för Williams?

Men vem ersätter honom? Ett alternativ är Liam Lawson, Red Bulls reservförare. Helmut Marko har lovat honom en styrning till 2025, men Williams har ingen plats nästa år. Ett annat alternativ är att Mercedes skickar dit Andrea Kimi Antonelli, som ska köra den första träningen för Mercedes inför F1 på Monza och anses vara en möjlig ersättare till Lewis Hamilton 2025.

Men det förnekar Toto Wolff.

– Kimi kör den första träningen för oss på Monza, men det bästa är att han fortsätter sitt program och testar den två år gamla bilen samtidigt som  han kör Formel 2, inte att bryta den planen och låta honom köra för Williams, säger Wolff till motorsporttotal.com.

– Det beslutet har vi tagit.

Wolff påtalar att han har en bra relation med James Vowles och att de har haft ärliga samtal. Han påpekar också att han hellre ser en annan Mercedesförare hos Williams – nämligen Mick Schumacher.

Nya rykten inför F1 på Monza
Toto Wolff tillsammans med Mick Schumacher (AP-TT)

F1-comeback för Mick Schumacher

Schuamcher är son till Michael Schumacher och har kört F1 för Haas under två säsonger. De senaste två åren har han varit testförare för Merceds och han drömmer om en comeback i Formel 1.

– Vi har inte sett den riktiga Mick än, säger Wolff.

– Han vann Formel 3 och Formel 2. Han förtjänar en chans och vi blir glada om han får den hos Williams, men beslutet äger James Vowles.

Givetvis ser Mercedes, som levererar motorer till Williams, hellre Schumacher än Lawson hos Williams.

Men beslutet ligger, som sagt hos Vowles och han har hela tiden stöttat Sargeant.

Frågan är om det stödet fortfarande är intakt – eller inte? Det är ett par dagar kvar till den första träningen på Monza

 

F1 på Monza  2024 – alla tider

Fredag, 30.08.2024

Träning 1 kl: 13:30

Träning 2 kl: 17:00

Lördag, 31.08.2024

Träning 3 kl: 12:30

Kval till F1 på Monza kl: 16:00

Söndag, 01.09.2024

Italiens GP startar kl 15:00

 

Italiens GP är säsongens 16:e GP av 24 och det sista loppet i Formel 1 i Europa för i år. Efter veckans lopp är det en veckas paus innan det r dags för deltävlignarna i Baku och Singapore den 15 och 22 september innan det är ett något längre uppehåll innan de avslutande sex loppen.

Inför F1 på Monza: Stor oro hos Red Bull

av Anna Andersson

För första gången förlorade Max Verstappen hemma på Zandvoort. Nu växer Red Bulls oro inför F1 på Monza.

Stallet riskerar att förlora båda VM-titlarna.

– Resultatet är alarmerande, påtalar motorsportchef Helmut Marko.

Max Verstappen, Red Bull, fick stryk på hemmaplan. Kan han slå tillbaka under F1 på Monza?
Max Verstappen, Red Bull, fick stryk på hemmaplan. Kan han slå tillbaka under F1 på Monza? (AP Photo/Patrick Post)

Max Verstappen tog starten av Nederländernas GP i Formel 1, men Lando Norris, McLaren,  vann Nederländernas GP. Och han vann med mer än 20 sekunder. Han dominerade Verstappen och det gap som var på 78 poäng i  förarmästerskapet i samband med sommaruppehållet är nu 70.

I konstruktörsmästerskapet har Red Bull under en helg tappar ytterligare 12 poäng på McLaren vilket gör att skillnaden har krympt till 30 poäng när nio lopp återstå¨r av säsongen

– Vi har en hel del saker att ta tag i, en ledningen med 70 poäng räcker inte när det återstår nio lopp av säsongen, varnar Marko till tyska Sky.

–  Idag blev vi helt klart slagna,  rättvist besegrade, och det i en omfattning som också är alarmerande.

Han fortsätter:

– Vi kunde inte hänga med i deras tempo, inte på något sätt. Det gick inledningsvis, men när däckslitaget kom med i bilden så såg vi hur enkelt Lando körde om oss.

Förlusten i F1 på Zandvoort oroar Red Bull

Även Max Verstappen var tydlig med att stallet saknade verktyg för att jobba sig ikapp Lando Norris.

– Vi försökte allt vi kunde, men under loppet blev det klart och tydligt att vi inte var tillräckligt snabba. Därför försökte vi bli tvåa istället.

På presskonferensen efter loppet påtalade Verstappen att han hade svårt med balansen i bilen, att framaxeln och bakaxeln inte harmoniserar med varandra. Han sade också att bilen inte bara är långsam utan att den sliter däck.

– Det är märkligt, säger han.

– De senaste åren har vi varit säkra på den punkten. Någonstans har det gått snett i utvecklingen av bilen, men vi förstår det och måste naturligtvis förbättra det.

Nu har det gått fem lopp sedan Verstappen vann ett lopp, det är en tendens som vi inte har sett sedan 2020.

– Just nu har vi inte den snabbaste bilen. Vi har ett par problem som vi måste lösa. Mer kan jag inte säga. Vi har flera race kvar, på olika banor. Den här helgen var helt enkelt inte vår bästa helg.

Helmut Marko kommenterade resultatet även i Servus TV och sa där att problemen kan bero på banan i Nederländerna.

– Jag tror att det till viss del handlade om banan och till viss del handlar det om temperaturerna. Det var relativt kallt.

Resultatet från F1 på Zandvoort.

Redan till helgen är det dags för F1 att tävla igen. Då på Monza.

Korta nyheter inför F1 på Monza

Toto Wolff bekräftar att Kimi Antonelli ska köra den första träningen inför F1 på Monza.  Precis som vi skrev här på F1-bloggen förra veckan.

Annars var Mercedes stallchef Toto Wolff otroligt besviken.

– Bilen var absolut inte på rätt plats. Man kan inte vara etta och tvåa på Spa för tre veckor sedan och nu plötsligt sjua och åtta.

– Vi gick åt fel håll, både med aerodynamiken och mekaniken.

Han är otroligt besviken över att stallet var en minut från segern.

– Det är något som vi inte har löst, men vad kan jag inte svara på nu.

Han påtalar att det antagligen inte handlar om inställningar utan att det är något mer fundamentalt

– Jag vill inte att vi drar slutsatserna för snabbt utan förhoppningsvis får vi hjälp av datan. Var det inställningsring? Vad gjorde vi fel? Var det golvet? Var det båda delarna? Vi hoppas att vi kan lösa det innan Monza och konkurrera om pallplatser där.

Kan Haas köra F1 på Monza?

Bråket mellan Haas och den tidigare sponsorn Uralkali går in i nästa rond och Haas material stannar kvar i Zandvoort.  Enligt ett uttalande från ägaren Gene Haas är allt klart, men betalningen är inte bekräftad. Under helgen i Nederländerna fick Haas besök av kronofogden.

Flavio Briatore kritiserar den tidigare teamledningen hos Alpine. Italienaren menar att stallet har saknat styrning.

Från Zandvoort till Monza – vilka tankar har ni med er efter helgens deltävling?

F1 på Zandvoort: Lando Norris dominerade Max Verstappen

av Anna Andersson

Lando Norris missade starten av F1 på Zandvoort.

Igen – men han vann ändå Nederländernas GP.

– Det känns fantastiskt, säger britten efter sin andra GP-seger.

Lando Norris imponerade under kvalet och hade första startposition intill Max Verstappen, men för sjätte gången så missade han starten och tappade ledningen.

Den här gången lyckades han komma tillbaka och på det 18:e varvet tog han hjälp av DRS i kurva 1 och körde om Verstappen.

– Jag vill inte säga att det var ett fantatiskt race, efter det som hände på första varvet, men det kändes verkligen bra, säger Lando Norris i intervjun som F1 gör efter målgång.

Norris dominerade loppet och var mer än 20 sekudner före Max Verstappen in i mål. Han lyckades också avsluta med att sätta det snabbaste varvet – på hårda däck.

– Tidigt i loppet, på varv fem och sex, så hade jag förväntat mig att Max skulle puscha men han gjorde inte det. Jag upplevde att han tappade fart när jag kunde trycka på och öka farten. Jag kände mig väldigt bekväm i dag och sedan var det bara att hålla undan.

Lando Norris dominerar på Zandvoort

Lando Norris , McLaren, vann sin andra GP-seger för säsongen. Han vann F1 på Zandvoort.
Lando Norris , McLaren, vann sin andra GP-seger för säsongen. Han vann F1 på Zandvoort. (AP-TT)

Därmed tog han in ytterligare poäng på Max Verstappen i kampen om VM-titeln  (295-225) och McLaren fortsätter att närma sig Red Bull i kampen om konstruktörs-VM (-12 poäng).

Faktum är att Max Verstappen nu inte har tagit en enda seger sedan i Spanien under midsommarhelgen.

– Jag vet att vi har bra starter och det hade vi också, sedan försökte jag göra ett bra race och i dag så var det så här, säger Max Verstappen efter sin andraplats på hemmaplan.

Charles Leclerc slutade trea och han var överraskad över sin tredjeplats.

– Det är inte ofta jag är nöjd med en tredjeplats, men i dag är jag det, säger Leclerc i intervjun efter loppet.

– Det har varit en tuff helg, vi har haft problem men jag hittade lite mer fart i racet och hade en bra strategi.

Resultat Nederländernas GP 2024

Korta tankar efter F1 på Zandvoort

Vid sex tillfällen under sin karriär har Lando Norris startat från position 1. Vid sex tillfällen har någon annan lett efter det första varvet. Risken är stor att det blir en mental  grej. Han fick frågan redan efter kvalet och han kommer att få frågan igen och igen. Hur kommer det att påverka honom framöver?

•••

McLaren lät Oscar Piastri stanna lite för länge på banan, vilket gjorde att de som jag ser det tappar en tredjeplats. Ferrari vann den. Det är något som McLaren måste lösa, den typen av misstag har stallet inte råd att göra om de ska slåss om VM-titlar.

•••

Ferrari lämnar Nederländerna med plats tre och sex, en andra pallplats i rad för Leclerc.  Nästa vecka är det dags för hemmaplan. Vad har man med sig då? Vi fick Fred Vasseurs svammel inför racet och kanske är det som vanligt att det är viktigare och lyssna på vad han inte säger än det han säger?

•••

Oliver Oakes inledde sin karriär som teamchef för Alpine med poäng för Pierre Gasly.

•••

Mattia Binotto har tagit över rodret hos Audi, men har två bilar som kör i en annan division än resten. Bottas 19:e man och Zhou sist. Hur och när ska han kunna vända den trenden?

F1 reser nu vidare till Italien och Monza. Om en vecka är det dags för Italiens GP. Vad kan Ferrari göra där?

 

F1 på Zandvoort: McLaren imponerar i Nederländerna

av Anna Andersson

Lando Norris startar F1 på Zandvoort från pole position.

Kan han sätta starten – och bli den första föraren som slår Max Verstappen på dennes hemmabana.

McLaren har varit sommarens poängsäkraste stall och kom till F1 på Zandvoort med flera uppdateringar. Återigen visade teamet att det är mycket säkra med sina uppdateringar och stallet såg bra ut under de tre träningarna, oavsett väderförhållanden.

Även i kvalet var de snabba, snabbast var VM-tvåan Lando Norris. Han var tre och en halv tiondelar före hemmaföraren Max Verstappen.

– Det var en fantastisk dag, det var ett bra varv och kvalet gick väldigt bra, säger Lando Norris efter kvalet.

– Det är första gången på ett tag som vi har uppdateringar och de fungerar väldigt bra. Det känns väldigt bra.

Lando Norris med pole i F1 på Zandvoort

Han har imponerat oavsett väderförhållanden, varit snabb i vind, regn och sol. I morgon väntar sol och uppehåll, men väderförhållandena kan förändras snabbt i Zandvoort som ligger vid Nordsjökusten.

Lando Norris, McLaren, har pole position i F1 på Zandvoort 2024
Lando Norris, McLaren, har pole position i F1 på Zandvoort 2024(AP-TT)

För Norris del handlar det om att sätta starten, någonting som han har haft svårt med tidigare i år då han har tappat placeringar under inledningen av loppet. Framförallt när han har haft pole position som i Barcelona och Budapest.

Norris skrattar lite generat när Jolyon Palmer, som ställer frågorna för Formel 1:s räkning, påpekar det.

– Jag vet inte varför du säger så, svarar Norris med ett leende.

– Jag ser fram emot morgondagen. Säkerligen blir det tufft och jag vet att Max kommer att ge allt på sin hemmabana.

De senaste årens världsmästare har vunnit samtliga tre lopp som körts på Zandvoort sedan Formel 1 kom tillbaka till banan, men den här gången är han försiktig i sina uttalanden inför Nederländernas GP i Formel 1.

– Jag hoppas att bilen är bra i morgon, säger Max Verstappen som var tvåa i kvalet.

– Jag ska ge det chansen men när du är tre tiondelar efter i kvalet så måste man vara realistisk. Vi ska göra det bästa vi kan.

Oscar Piastri, McLaren startar från tredje rutan och i andra led. Intill honom står George Russell, Mercedes.

Resultat kvalet till Nederländernas GP.

Kort inför F1 på Zandvoort

Lewis Hamilton var snabb i Q1, men tappade farten och klarade inte av att ta sig vidare till Q3. Han bestraffades dessutim med tre platsers nedflyttning för att han hindrade Sergio Perez i Q1. Det kan bli en tung söndag för Hamilton som vann senast.

Även Alexander Albon bestraffades, golvet på hans Williams höll sig inte inom regelverket. Han förlorar sin åttondeplats och diskas från kvalet.

Notera att Max Verstappen kör sitt 200:e GP i morgon och att han och Charles Leclerc är de enda två förarna som inte åkt ut i Q1 under de senaste tolv månaderna.

Daniel Ricciardo åkte ut i Q1. Igen. Han kör för sin framtid, jag tror inte att varken Dr Helmut Marko eller Christian Horner är speciellt imponerad. Vi kan snart börja räkna med att Liam Lawson har en plats i RB nästa år.

Logan Sargeant var inte med i kvalet. Han kraschade illa under träning 3 och stallet han inte bygga ihop hans reservchassi.

Enligt väderprognosen väntas uppehåll och sol under Nederländernas GP i morgon.

Häng med i vårt virtuella vardagsrum. F1-live är så klart med er i morgon, jag också. Start klockan 14.45.

Inför Nederländernas GP på Zandvoort kan du också läsa experternas tankar inför omstarten och även era intressanta kommentarer. Här gör du det.

Sida 3 av 389
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB