Kimi Antonelli nära F1-debut

av Anna Andersson

Vem ersätter Lewis Hamilton hos Mercedes? Inför Formel 1 på Zandvoort kommer spännande uppgifter. Redan om en vecka kan ersättaren köra F1.

Debuten för Kimi Antonelli är planerad till Italiens GP.

Kimi Antonelli ska snart testa F1
Kimi Antonelli under sitt första F1-test tidigare i år (Mercedes)

Mercedes supertalang Kimi Antonelli anses vara den som tar över efter Lewis Hamilton, men han är bara 17 år. Han fyller 18 på söndag.

Han har redan genomfört ett antal privata tester i en Mercedes W 13 och en Mercedes W15, men nu anses han alltså redo för årets bil.

Det skriver italienska motorsport.com. Om en vecka väntas han ta över Lewis Hamiltons bil under den första fredagsträningen och få stöd av Hamiltons raceingenjör Pete Bonnington. Bonnington som för övrigt kommer att stanna hos Mercedes och inte flytta med Hamilton till Ferrari.

Debuterar Kimi Antonelli i Italien?

Andrea Kimi Antonelli kommer från Italien och har fått sitt namn efter en av Ferraris världsmästare, Kimi Räikkönen. Han anses vara en av de stora talangerna inom formelbilsracing och tävlar i år i Formel 2, efter att ha hoppat över Formel 3.

Under året har han förberetts för att kunna köra F1, kort simulator, testat äldre F1-bilar och genomgått en däcktest för Ferrari. Nu väntar nästa steg.

Men är han redo för F1?

– Jag är inte rädd för att bli bedömd. Jag vet att Mercedes har en tydlig uppfattning om min potential. Redan den här säsongen i Formel 2 började mästerskapet inte på bästa sätt, men det fanns inga negativa tankar, säger han till motorsporttotal.com.

– Jag är ganska lugn. Om jag får möjligheten skulle jag ta den med glädje och försöka göra det bästa av den. Alla rykten om nästa år har gjort att pressen på sistone har ökat, men jag har alltid försökt att njuta av det. Jag njuter av de möjligheter jag får.

Korta nyheter inför F1 på Zandvoort

Enligt väderprognosen kan det bli en blöt helg i Nederländerna. Prognosen visar 2,3 mm regn under fredagen och max 21 grader, under lördagen väntas 12 mm regn och samma temperaturer.

Detta kan givetvis påverka kvalet.

Under söndagen väntas uppehåll, men betydligt kyligare temperaturer ( runt 18 grader) vilket givetvis kan påverka däckslitaget. Mer om däcken läser du här. 

Robert Schwartzman, rysk förare med israelisk licens, kommer att ta över Valtteri Bottas Saubers bilar under den första träningen i morgon.

Max Verstappen kör sitt 200:e GP hemma i Nederländerna, mer statistik och en guide inför helgen hittar du här.

Veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan så snackar vi ner de första 14 loppen och går igenom läget i alla team och förutspår vad som kommer ske i de kommande tio racen. Du lyssnar här.

 

F1 på Zandvoort: Här är stallet som tjänat tre sekunder!

av Anna Andersson

Uppdateringar slår fel och favoriter gör misstag. Inför F1 på Zandvoort kan vi konstatera att F1 blir allt jämnare. Christian Horner pratar om att det kan bli en 18 månader lång fajt och sedan den senaste regeländringen har förändringarna accelererat.

Nu vet vi vilket stall somn har utvecklats mest – och minst.

F1 på Zandvoort
Max Verstappen Red Bull har vunnit VM, men hur mycket snabbare har hans bil blivit unde de två senaste åren? (AP-TT)

Tyska sport.de har tillsamamns med sin teknikpartner ”PACETEQ” jämfört kvaltiderna mellan 2024 och 2023, på de banor som funnits i kalendern båda säsongerna och även där kvalen har körts i torrt väglag.

I genomsnitt är tiden för pole position 0,68 sekunder snabbare än förra året. Jämfört med 2022, som var det första året i ett nytt regelverk, handlar det om en skillnad nästan mer än 1,3 sekunder.

I jämförelse med det tidigare regelverket, som gällde år 2020, är bilarna nu 1,54 sekunder långsammare i snitt. Under 2022 låg samma skillnad, från tidigare regelverk till de nuvarande bilarna med ground effect på ungefär tre sekunder per varv.

Snitthastigheten i race ser liknande ut, i jämförelse med exempelvis 2021, är bilarna i år i snitt 1,29 sekunder långsammare per varv. Jämfört med i fjol är bilarna i snitt 0,61 sek snabbare per varv i racetrim och jämfört med 2022 är samma siffra 1,23 sekunder.

Vilket F1-stall har förbättrat sig mest?

Vilket team har då förbättrat sig mest? Jämfört med 2022 är det inte överraskande McLaren, i snitt ligger skillnaden på 2,89 sekunder per varv, Aston Martin är tvåa med 2,12 sekunder.  Red Bull och Ferrari ligger däremot kring sekunden.

Ett snitt över samtliga tio team visar på en förbättring i racepace på 1,7 sekunder per varv från 2022 till 2024.

Sett till kvalet har Aston Martin gjort störst förbättring sedan 2022, 2,39 sekunder, medan Williams är tvåa. Alpine har däremot bara tjänat 0,73 sekunder och Sauber ligger på 0,94 sekunder. De två ligger i botten av listan. Alla siffror hittar du hos sport.de.

Överlag har fältet blivit jämnare och när Christian Horner, stallchef hos Red Bull, nyligen ställdes inför det temat i ett samtal med f1.com svarade han.

– Jag vet att Ron Dennis påpekade detta för mig när jag kom till Formel 1 2005. Stallen närmar sig alltid varandra under ett regelverk och givetvis kommer regeländringen 2026 att skapa skillnader mellan stallen, men fram till dess, alltså de kommande 18 månaderna, tror jag att det kommer att vara fyra stall som slåss på samma nivå.

Det blir spännande att se var Red Bull ligger i förhållande till sina konkurrenter när det nu är dags för F1 på Zandvoort. En bana där Max Verstappen varit en given vinnare de senaste åren, men i år känns det inte lika säkert.

Eller?

Ovan ser du höjdpunkterna från F1 på Zandvoort 2023. I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi också upp helgens race och ner alla de nyheter från Formel 1 som har strömmat över oss den senaste tiden. Du lyssnar här.

Formel 1 på Zandvoort  2024 – en guide

​​​​Bana: Circuit Park Zandvoort

Längd: 4259 m

Varv: 72 (306,524 km)

Varvet körs medsols.

Däckslitage: Väldigt högt.

Bromsslitage: Lågt.

Kurvor: Vänster: 4. Höger: 10.

Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5 och T6)

Kurvor under 100 km/tim: 1 (T 12)

Däckval

Tider:

Debut: 1952. Alberto Ascari, Ferrari vann från pole position.

Vinnare från pole position: 15.

Vinnare från högsta startplats: Startplats 10:

1985:  Niki Lauda, McLaren

1983: René Arnoux, Ferrari

Vinnande strategi 2023: 6 depåstopp ( det regnade stundtals)

Statistik inför F1 på Zandvoort

Kvalet 2023 – topp 8

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Lando Norris, McLaren
  3. George Russell, Mercedes
  4. Alexander Albon, Williams
  5. Fernando Alonso, Aston Martin
  6. Carlos Sainz, Ferrari
  7. Sergio Perez, Red Bull
  8. Oscar Piastri, McLaren

Tid för pole position

Absolut: 1:8.885 (Max Verstappen, Red Bull, 2021)

2023: 1:10.567 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:10.342 (Max Verstappen, Red Bull)

2021: 1:8.885 (Max Verstappen, Red Bull)

1985: 1:11.074 (Nelson Piquet, Brabham)

1984: 1:13.567 (Alain Prost, McLaren)

Förare med flest pole positions: 

Max Verstappen (3)

René Arnoux (3)

Graham Hill (2)

Ronnie Peterson (2)

Alberto Ascari (2)

Alain Prost (2)

Niki Lauda (2)

Nelson Piquet (2)

Nederländernas GP 2023 – topp 8:

1. Max Verstappen, Red Bull

2. Fernando Alonso, Aston Martin

3. Pierre Gasly, Alpine

4. Sergio Perez, Red Bull

5. Carlos Sainz, Ferrari

6. Lewis Hamilton, Mercedes

7. Lando Norris, McLaren

8. Alexander Albon, Williams

Snabbaste varvet på Zandvoort:  

Absolut: 1:11.097 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)

2023: 1:13.837 (Fernando Alonso, Aston Martin)

2022: 1:13.652 (Max Verstappen, Red Bull)

2021: 1:11.097 (Lewis Hamilton, Mercedes)

1985: 1:16.538 (Alain Prost, McLaren)

1984: 1:19.465 (René Arnoux, Ferrari)

Senaste fem vinnarna: 

2023 Max Verstappen Red Bull

2022 Max Verstappen Red Bull

2021 Max Verstappen Red Bull

1985 Niki Lauda McLaren

1984 Alain Prost McLaren

Förarna med flest vinster: 

Jim Clark (4)

Niki Lauda (3)

Jackie Stewart (3)

Max Verstappen (3)

Joakim Bonnier tog Sveriges första GP-seger här 1959.

Antal depåstopp: 

2023: 112

2022: 18

2021: 23

1985: 46

1984: 43

 

 

F1 på Zandvoort: Hård kritik mot Valtteri Bottas

av Anna Andersson

Inför F1 på Zandvoort är kritiken stenhård mot Valtteri Bottas.

– Försvinn bara, dånar racerföraren Tom Coronel.

F1 på Zandvoort
Valtteri Bottas tävlar för Sauber, men har inte tagit någon poäng. Han är långt från de placeringar han nådde med Mercedes och även med Williams. (AP Photo/Darko Bandic)

Valtteri Bottas och hans Zauber har inte tagit en enda poäng i år och han jagar en styrning till kommande säsong, men racerföraren Tom Coronel vill inte se Valtteri Bottas i F1 framöver.

Han tycker att han kan lämna Formel 1 och åka hem till Finland istället.

– Vi kan förvänta oss så mycket mer av en förare som Valtteri Bottas, säger Coronel, 52, som kör touringbilar till Formule 1.

– Det är alltid svårt att gå från det bästa till det sämsta stallet, men då hade jag hellre sett att en ung talang chansen där.

Hans tuffa dom:

– Bottas måste helt enkelt lägga av. Det är över. Noll poäng i mästerskapet. Försvinn bara!

Hård kritik mot Bottas inför F1 på Zandvoort

Bottas, 34, lämnade Mercedes för Alfa Romeo, stallet har fallit som en sten i mästerskapet och den nederländske föraren är ingen fan av att Bottas låter sin karriär klinga av, längre ner i fältet.

– Gör något annat. Åk hem till Finland! Gör något roligt eller spela in några lustiga videos, men lämna platsen till någon annan som behöver den för att samla erfarenheter och växa in i rollen.

Där nosar Coronel på ett problem. Fernando Alonso, 43, Lewis Hamilton, snart 40, Bottas 34, Daniel Ricciardo 34, Nico Hülkenberg, 37 är ett par exempel för äldre förare som fortfarande tävlar i Formel 1, medan förare som Theo Pourchaire och Felipe Drugovich har vunnit Formel 2, men inte fått chansen i Formel 1.

Försvinn bara!

Bortsett från Oliver Bearman, som fick chansen i Saudiarabien, har ingen debutant kört F1 i år. Alla förare har kört minst en säsong i mästerskapet och enligt Coronel är förare som Bottas, som hänger kvar i mästerskapet, ett problem.

– De förstör karriären för unga förare. Varför kör inte Drugovich F1? Bottas har inte visat någonting alls, säger han och fortsätter.

– Det kallas att åldras. Det är som fisk och frukt, någon gång börjar det ruttna.

Tom Coronel har själv aldrig tävlat i F1, även om han kört formelbil i Japan. Han gjorde ett test för Arrows, men hans insats räckte inte. Han har framförallt tävlat inom touringcar och tävlat i WTCC under 13 år.

•••

Vad tycker du om Tom Coronels tankar? Bör fler äldre förare lämna plats för yngre kollegor?

 

Däckval F1 på Zandvoort

Max Verstappens hemmabana och något så ovanligt som bankade kurvor. Det är dags för F1 på Zandvoort och just bankade kurva 3 och 14 genererar i ökade krafter vilket givetvis påverkar däcken. Pirelli har valt de tre hårdaste gummiblandningarna till helgens race.

Enligt däcktillverkaren bör däckslitaget spela en viktig roll, men mycket kommer att bero på väderförhållandena. Zandvoort ligger granne med stranden – och Nordsjön. Temperaturerna ligger mellan 14 och 20 grader under slutet av augusti, även under en  varm sommardag och här kan väderförhållandena ändras snabbt, vind och regn är ingen ovanlighet.

De svala temperaturerna kan bidra till spännande strategier, i fjol körde Yuki Tsunoda 50 varv på det mjukaste däcket. Det mjukaste däcket var också det vanligaste. 19 av 20 förare startade på soft, Hamilton på medium men eftersom regnet föll strax efter starten vilket gjorde att även intermediates användes. Under mitten av loppet körde man sedan återigen på torrdäck för att sedan byta till intermediates, tre förare (Red Bull och Esteban Ocon) körde faktiskt även på regndäck.

Det var många omkörningar och hela 82 depåstopp.

Så även om man räknar med ett depåstopp och få omkörningar på den tajta banan i torrt väder kan förutsättningarna snabbt förändras. Lika kvickt som det blåser upp över Nordsjön och vid sidan av F1-förare är väl Storbritanniens bästa exportvara nederbörd så….varför inte?

Om temperaturerna stiger lär flera förare föredra det hårdare däcket, men är det svalare lär flera att välja de mjuka däcken.

Med andra ord är det upplagt för spänning.

Helgens tider för F1 på Zandvoort hittar du här.

 

F1 på Zandvoort: Briatore skapar rubriker

av Anna Andersson

Han har vunnit VM tillsammans med Michael Schumacher och Fernando Alonso. Men nu anser Flavio Briatore att Formel 1 har förändrats. Inför F1 på Zandvoort kommer han med ett anmärkningsvärt uttalande. 

Flavio Briatore med ett omdiskuterat uttalande inför F1 på Zandvoort
Flavio Briatore med ett omdiskuterat uttalande inför F1 på Zandvoort (AP-TT)

Briatore är en av F1:s mest omdiskuterade profiler. Han vann VM med Benetton 1994 och 1995, samt med Renauult 2005 och 2006 – och var även inblandad i en av tidernas största skandaler. Crashgate. Den kostade honom hans jobb.

Numer är han är numera rådgivare till Alpine, ett stall som har ett mycket turbulent år bakom sig och som sparkade teamledningen i samband med Belgiens GP 2023 – och återigen  i samband med Belgiens GP 2024. Numera är Oliver Oakes, som har ett förflutet som teamchef i Formel 2, stallchef i teamet där Esteban Ocon och Pierre Gasly ansvarar för körningen.

Stallet ligger långt efter sina egna förväntningar och väntas komma med en stor uppdatering under hösten. Den ska lägga grunden för bilen 2025.

Men till dess saknas många pusselbitar.

Som exempelvis två förare.

Flavio Briatore saknar en F1-förare

Pierre Gasly är klar för ännu en säsong, Ocon lämnar för Haas och det har pratats om att Jack Doohan, son till MC legendaren Mick Doohan ska få chansen att köra nästa år. Men det är inte klart.

Och Briatore kommer med ett tufft uttalande och påstår att det knappt spelar någon roll vem som kör bilen.

– Just nu sätter vi samman stallet, sett från den kommersiella sidan, teamledning. Föraren gör ingen skillnad just nu, säger Briatore citeras han av sport.de.

– När man har en bra bil behöver man en bra förare, men när bilen inte fungerar…..

Hans Alpine har tagit elva poäng på 14 lopp och ligger på plats åtta av tio stall. Trots det tror Briatore på ett uppsving.

– Jag tror att vi ser ett nytt Alpine 2026. Om två år når vi prispallen, säger han.

Nu ska det tilläggas att det har hetat så sedan Alpine kom tillbaka till F1 som Renault 2016 och sedan stallet fick ett nytt namn till 2021.

Men än så länge har framgången varit begränsad, även om det har funnits ljuspunkter.

Just nu ser det även ut som om Alpine byter motortillverkare, från Renault som har påbörjat utvecklingen av en ny motor till 2026 men vill lämna F1, till Mercedes. Frågan är dock när. Sker bytet redan till 2025 eller till 2026?

Och spelar det någon roll vem som sitter i bilen? Vore det bra med en förare som idag är tredje förare hos motortillverkaren Mercedes?

Eller en förare från de egna leden?

Mick Schumacher eller Jack Doohan?

Vad tycker du om Briatores uttalande? Lägg en kommentar!

F1 på Zandvoort – veckans tider

Fredag 23 augusti: 

Träning 1 kl 12.30

Träning 2 kl 15.00

Lördag 24 augusti:

Träning 3 kl 11.30

Kval: 15.00-16.00

Söndag 25 augusti:

Nederländernas GP i Formel 1 kl 15.00

Som vanligt sänder Viaplay och F1.tv.

Du kan också följa kval och lopp i vår liverapportering!

•••

För övrigt vill jag tipsa om vårt racingbrev, ett nyhetsbrev kring racing så att du inte riskerar att  missa någonting av det vi publicerar, eller andra spännande tips.  Det kommer en gång i veckan och är helt gratis.

Anmäl dig här.

IndyCar

Felix Rosenqvist körde, trots ett motorbyte, till sig en fin sjätteplats i Bommarito Automotive Group 500. Han hade chans på mer, men  tvingades till ett extra depåstopp.

– Vi måste kolla upp vad som hände i det sista (planerade) depåstoppet, men utan det är jag övertygad om att vi hade kunnat slåss om pallen. På det stora hela är jag ändå glad att få med mig en såhär pass bra hög med poäng igen efter en tuff sommar. Förhoppningsvis kan vi fortsätta så här under resten av säsongen.

Linus Lundqvist var den bästa svensken, han slutade trea och tog sin andra pallplats för säsongen. Marcius Ericsson bröt.

IndyCar fortsätter redan kommande helg med Grand Prix of Portland.

Där tog Rosenqvist en andraplats i fjol.

 

Omstart i IndyCar – sväng vänster

av Anna Andersson

Det är dags att svänga vänster! Vi laddar för racevecka, IndyCar och ett stort antal ovaler.

Felix Rosenqvist IndyCar
Felix Rosenqvist (Penske Enterteinment)

Kanske något vi har missat att uppmärksamma när Formel 1 nu har sommarlov, men faktum är att IndyCar är tillbaka efter sitt OS-uppehåll och nu ska avgöra sin säsong.

Säsongens fem avslutande race ska avgöras under de kommande fem veckorna. Fyra av dem är olika typer av ovaler.

Första anhalt är Bommarito Automotive Group 500 på World Wide Technology Raceway (WWTR) i Madison, Illinois.

– Det har varit skönt för oss alla att få det här uppehållet, och nu känner jag att vi är fullt laddade att ge oss tillbaka in i fighten, säger Felix Rosenqvist.

– Vi går in i den absolut mest ovaltäta delen av säsongen och jag känner mig redo att svänga vänster!

Omstart för IndyCar

Precis som vanligt återfinns Felix Rosenqvist, Marcus Ericsson och Linus Lundqvist i mästerskapet, men ingen av dem finns med i topp tio eller i kampen om titeln. Ericsson är bäst med plats 12, Rosenqvist som inledde bäst ligger en placering bakom.

Bommarito Automotive Group 500  inleds med träningar och kval i  kväll och natten mot lördag. Racet, som körs över 260 varv runt den två kilometer långa WWTR-ovalen, drar igång kl. 00.15 natten mot söndag svensk tid.

Jag känner mig optimistisk, fortsätter Felix Rosenqvist.

– Vi har varit snabba mer eller mindre överallt i år. En av våra styrkor just nu är kvalet, och det tror jag kan bli en nyckel den här helgen på WWTR. Några av teamen var där och testade för ett tag sedan och känslan är att det blir svårt att köra om. Om man kan starta långt fram är mycket av jobbet troligtvis gjort, så förhoppningsvis kan vi lyckas med det och vara med hela vägen in mot mål.

Mästerskapet leds av Alex Palou, före Will Power och Scott Dixon.

Bommarito Automotive Group 500 – TIDSSCHEMA

Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 13

World Wide Technology Raceway (USA)

Fredag 16 augusti

Fri träning 1: 18.45-19.45

Kval: 22.20-23.20

Lördag 17 augusti

Fri träning – high line: 01.45-02.15

Fri träning 2: 02.30-03.30

Söndag 18 augusti

Race (260 varv): 00.15

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

•••

Är du  mer intresserad av Formel 1? Läs veckans tidigare inlägg om läget  i alla stall inför nästa veckas omstart, eller lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan där vi bland annat snackar om de senaste ryktena och blickar fram mot omstarten.

Sainz situation i F1 ”tragisk”

av Anna Andersson

Carlos Sainz lämnar toppteamet Ferrari.

För Williams.

Hans tidigare mentor kallar situationen för tragisk.

Carlos Sainz, Ferrari
Carlos Sainz tävlar för Ferrari i F1, (AP-TT)

När Lewis Hamilton skrev på för Ferrari behövde en av det italienska stallets förare flytta på sig. Det blev inte Charles Leclerc, utan istället Carlos Sainz. Den 29-årige spanjoren väntade länge, länge innan han presenterade sitt alternativ för 2025.

Williams.

Något som knappast var hans första val – men det bästa av de sämsta.

Mercedes har valt att fortsätta vänta på Kimi Antonelli för att inte missa chansen att kontraktera en framtida stjärna, eller kanske Max Verstappen. McLaren har kontrakt med Lando Norris och Oscar Piastri och Red Bull har kontakt med Verstappen och Sergio Perez.

Trots Perez tunga säsong har Red Bull inte heller varit intresserat av att ta tillbaka Sainz. Han plockades till F1 av Helmut Marko och tillsammans med Verstappen i Toro Rosso 2015 innan deras vägar skiljdes.

Båda två har sedan gjrot fina resultat, men troligen skulle ett sådant förarpar öka riskerna för interna stridigheter hos Red Bull.

Sainz situation i F1 – tragisk

Samtidigt anser Red Bulls motorsportchef Helmut Marko att Sainz situation är “tragisk”.

– Jag kan förstå att Sainz har valt att gå till Williams, för vilka alternativ hade han, säger Marko till Speedweek.

– Audi kommer knappast att kunna konkurrera nästa år om man ser till resultaten och man vet inte om Alpine får motorer från Mercedes 2025 eller 2026. Jag skulle säga att Williams är den bästa lösningen för honom.

Efter 14 VM-lopp i Formel 1 är Sainz fyra i VM, han har tagit 162 poäng och hans kollega Charles Leclerc har tagit ytterligare 15.

Sainz har tagit fem pallplatser och en seger, i Australien.

– Givetvis är det tragiskt att han kör sin bästa säsong hos Ferrari, men inte får någon plats i ett toppstall, säger Marko.

– Men han borde kunna göra något hos Williams. De har en bra motor och tydligen har han en klausul i sitt kontrakt som ger honom möjligheten att bryta kontraktet om en plats hos ett stall som ligger betydligt högre upp i tabellen har en plats ledig.

•••

Det ryktet har snurrat ett tag, vad skulle hända om Mercedes känner att Kimi Antonelli, 17,  inte är mogen för att köra F1 intill George Russell?

Gör man då en deal med Williams och stallchef James Vowles som har ett förflutet i Mercedes, så att Antonelli kör för Williams och Sainz får chansen i Mercedes.

Då lär Mako knappast kalla situationen för tragisk.

Nyheter inför  F1 på Zandvoort

Alpine och Esteban Ocon har haft en tung säsong i F1
Alpine och Esteban Ocon har haft en tung säsong i F1 (AP-TT)

Alpine planerar för en stor uppdatering under hösten. Den ska lägga grunden för stallets bil till 2025 och se till att stallet rör sig framåt i mästerskapstabellen.

Alpine, som var den långsammaste bilen när årets säsong startade, har fått kämpa sig framåt. Utan större resultat. Sedan dess har teknikchef Matt Harman och stallchef Bruno Famin lämnat projektet, medan Flavio Briatore tillkommit precis som den tekniske chefen David Sanchez ( tidigare Ferrari och McLare) och stallchef Oliver Oakes som tar över rollen till deltävlingen i Nederländerna.

När uppdateringen väntas är inte helt klart.

– Vi jobbar på den sedan säsongsstarten och det är en vidareutveckling där vi vill ge oss själva mer tid att ta oss framåt, säger David Sanchez  till Motorsporttotal.

– Det kommer ett par race efter uppehållet.

För första gången sedan 1990 är det minst fyra stall som vunnit fler lopp än ett under en säsong. Red Bull har 7 i år, Mercedes 3, Ferrari och McLaren 2 var. Vilka var det 1990?

Lägg svaret i kommentarerna.

Tidigare i veckan gjorde jag en genomgång av alla stallen, team för team. Här hittar du den.

I går kom också veckans F1-podd och Filip är tillbaka efter sin utflykt till OS. I Plattan i Mattan snackar vi om Adrian Newey, Sergio Perez – och ja lite OS.

F1 2024 – Läget stall för stall – hela listan

av Anna Andersson

F1 är på fortsatt sommarlov – men det är inte alla vi som har ett intresse av Formel 1. 

Nu är det bara en vecka kvar tills det är dags att snacka race igen och det snackas ofta om att inom Formel 1 är den sanna motståndaren din egen stallkamrat därför tänkte jag ge er den interna ställningen i teamen.

Stall för stall redan nu.

Då har vi ett härligt ämne att diskutera i veckan.

Max Vderstappen
Max Verstappen, Red Bull Racing, startade säsongen bra i Bahrain och har haft greppet om sin kollega Sergio Perez sedan dess. Han leder VM, men inte lika överlägset som ifjol. (AP Photo/Darko Bandic)

Läget i F1 – team för team

Red Bull

Här är det extremt ojämnt. Max Verstappen har tagit 277 poäng i VM i Formel 1 2024. Sergio Perez 131 – och även om han inte ens har tagit hälften så många poäng som Verstappen och stallets chefer har kritiserat honom så behåller han sin styrning i Red Bull.

Kvalduellen: Verstappen- Perez 14-0.

Ifjol hade Verstappen ledningen med 10-2 vid sommarpaus. Då var det bara 12 lopp till sommaruppehållet. I år har det varit 14.

I år har han också vunnit samtliga sprinter och sprint kval

GP-duellen: Verstappen -Perez 13-1.

Perez vann i Australien när Verstappen bröt med bromsproblemen.

McLaren F1
Lando Norris och Oscar Piastri tävlar för McLaren i F1 2024. (AP -TT)

McLaren

Lando Norris är tvåa i VM med 199 poäng, Oscar Piastri har kört in 167. Norris har kvalat bäst, men vid flera tillfällen haft problem i starten och tappat placeringar under inledningen av loppet.

Kvalduellen: Norris-Piastri 11-3

Pinastri var snabbare i Jeddah, Imola och Monaco.

GP-duellen: Norris-Piasti 9-5

Men ser vi till de fyra senaste loppen så ligger Norris efter med 1-3. Han har gjort ett par misstag de senaste loppen. Ser vi till springen leder Norris sprintkvalet med 2-1, medan Piastri leder sprintduellen med 2-1.

 Charles Leclerc , Ferrari F1
Charles Leclerc, Ferrari. Här är det jämnt. Bilden kommer från Österrikes GP. (AP-TT)

Ferrari

Mellan Charles Leclerc och Carlos Sainz har säsongen varit jämn och den har gått i vågor. Sainz inledde bra, men efter deltävlingen i Kina hade Leclerc övertaget vid sex tävlingar i rad. Därefter förlorade monegasken tre i rad, för att sedan slå tillbaka i Belgien.

Kvalduellen: Leclerc-Sainz 8-5

Sainz startade säsongen bäst och hade 3-0 under inledningen, men halkade sedan efter med 3-5 innan han  kvitterade och nu ligger han under igen. Notera att båda bröt i Kanada.

GP-duellen: Leclerc-Sainz 7-5.

Även sprinterna har varit jämna, där Leclerc leder med 2-1. Poängen? Leclerc 177 – Sainz 162.

Lewis Hamilton Mercedes F1
Lewis Hamilton har tagit fler poäng än George Russell, men Russell leder den interna fajten hos Mercedes (AP-TT)

Mercedes

Lewis Hamilton meddelade inför säsongen att han lämnar Mercedes efter 2024, George Russell stannar däremot kvar och i den interna duellen har Russell varit starkare. Frågan är väl om Hamilton kan utveckla sitt kvalade den här säsongen? Där har Russell varit starkare.

Kvalduellen: Hamilton- Russell 4-10

Däremot har Hamilton varit starkare i racen, men inte lika stark som Russell. Kanske för att han startade säsongen väldigt dåligt. Russell ledde med 5-0, men efter tävlingen  i Miami har den yngre av de två förarna bara tagit tre segrar till.

GP-duellen: Hamilton Russell 6-8

Russell var före Hamilton i vid målgång i Belgien, men diskades och därför fick Hamilton den poängen. I sprinten står det 2-1 till Russell.  Ser vi däremot till poängen är det Hamilton, sjufaldig världsmästare, som har övertaget. 150 mot 116.

Hos Aston Martin F1 har Lance Stroll närmat sig Fernando Alonso
Hos Aston Martin har Lance Stroll närmat sig Fernando Alonso (AP -TT)

Aston Martin

I fjol krossade Fernando Alonso  Lance Stroll med 19-3 i kvalduellen, men i år? Har han blivit sämre eller Stroll bättre för det är jämnare även om Alonso har övertaget.

Kvalduellen: Alonso- Stroll 9-5

Mellan Miami och Monaco vann Stroll tre kval i rad, fyra om vi skulle räkna in sprintkvalet  i Miami. Däremot har Alonso oftast varit starkare under söndagen.

GP-duellen: Alonso-Stroll 9-5

Sprint: Fernando Alonso 1-2 Lance Stroll

Notera att Stroll vann GP-duellen i Spielberg, på Silverstone och i Budapest, även om det var teamorder vid ett tillfälle. Men sett till poängen har Alonso tagit 49, Stroll 24.

Så det är återigen en utklassning även om det är på en annan nivå än i fjol då Aston Martin under den första halvan av säsongen var en bil för pallplatser.

 

 Yuki Tsunoda tävlar för Racing Bulls i F1
Yuki Tsunoda tävlar för Racing Bulls (The Canadian Press via AP-TT)

Racing Bulls

Daniel Ricciardo får stanna i teamet även efter sommaruppehållet. Det är det senaste beskedet från Red Bull, men han har haft ett tufft år. Yuki Tsunoda inledde säsongen betydligt bättre. Han var snabbast i sju av de åtta första kvalen.

Kvalduellen: Ricciardo-Tsunoda: 5-9

I racen var det också inledningsvis som Tsunoda dominerade. Han hade 6-1, innan Ricciardo vaknade och under de senaste sex loppen har Ricciardo vunnit fyra.

GP-duellen: Ricciardo-Tsunoda 5-8

Ingen av förarna gick i mål i Kina. I sprinten leder Ricciardo med 2-1, han kvalade in som fyra i Miami och körde också i mål på den positionen. Det är hans höjdare under 2024.

Nico Hülkenberg har lyckats bäst i Haas F1 Team 2024
Nico Hülkenberg har lyckats bäst i Haas F1 Team 2024 (LAT Images)

Haas

Nico Hülkenberg har kört till sig en plats hos Audi. Kevin Magnussen lämnar troligen F1. Ser vi till den interna kampen är resultatet rätt tydligt.

Kvalduellen: Hülkenberg-Magnussen 11-3

Även under söndagarna är det en övervikt för Hulken. Magnussen har bara lyckats slå sin kollega två gånger. I det första och sista loppet under säsongens inledning. Det är också den enda två tillfällena som Hulken inte har varit topp 11.

GP-duellen: Hülkenberg-Magnussen 12-2.

Magnussen har däremot varit bättre i sprinten och leder med 2-1, men han har ännu inte tagit någon sprintpoäng. Det gjorde Hulken i Miami.

Pierre Gasly, har haft det tufft hos Alpine i F1 2024
Pierre Gasly, har haft det tufft hos Alpine i F1 2024. (AP -TT)

Alpine

Pierre Gasly tycks inte alls trivas i sin Alpine i år. Han ligger under i kvalduellen mot Esteban Ocon, men är ändå den förare som får stanna. Notera att Gasly också har startat sist vid tre tillfällen.

Kvalduellen:  Gasly-Ocon 4-10

I racen är det jämnare, även om Ocon lyckades bäst under de fem inledande tävlingshelgerna och de fyra senaste.  Dock har Gasly brutit med tekniska problem vid tre tillfällen och i Monaco efter en incident.

GP-duellen: Gasly-Ocon 5-9

Williams Logan Sargeant och Alexander Albon
Williams Logan Sargeant och Alexander Albon (AP-TT)

Williams

Behöver vi ens dra denna? I fjol krossade Alex Albon Logan Sargeant och i år är det samma sak. Den enda plumpen i protokollet är i Melbourne där Albon kraschade och varken kunde delta i kval eller race.

Kvalduellen: Albon-Sargeant 13-0

Under söndagarna ser det ungefär lika illa ut.

GP-duellen: Albon-Sargeant 10-2.

(Albon startade inte i Australien och ingen av dem gick i mål i Kanada)

Valtteri Bottas, Sauber F1
Valtteri Bottas, Sauber, har haft en tung säsong. Ändå är han bäst i teamet (AP-TT)

Sauber

Årets bottennapp. Stallet har inte tagit en enda poäng i år och bilen håller inte måttet. En intern maktkamp har lett till att teamledningen bytts ut och fokus ligger på Audi som går in som fabriksteam 2026. Men trots det är tendensen tydlig. Guanyu Zhou har startat sist sex gånger och erfarna Valtteri Bottas  har ett tydligt övertag.

Kvalduellen: Bottas- Zhou 13-1

I racen har Bottas det något svårare, men vi får inte glömma att teamet ofta väljer lite ovanligare strategier. Något som kan ge lite märkliga resultat, men å andra sidan kämpar de för att ta de poäng bilen egentligen inte är kapabel till.

GP-duellen: Bottas-Zhou 9-5

 

Sett till sprinten har Bottas 2-1 i kval och Zhou 2-1 i resultat.

•••

När du ser sammanställningen ovan, vad tänker du? Vilka är dina floppar och toppar?

Diskutera gärna i kommentarerna!

Nu är det lite mer än en vecka innan säsongen startar om, i Nederländerna. Här hittar du F1-kalendern för årets kvarvarande tio lopp.

 

Hetaste snacket i F1: Newey till Aston Martin?

av Anna Andersson

Adrian Newey till Aston Martin, nya planer för Liam Lawson och Andrettis väg till F1. F1 har sommaruppehåll – men någon stiltje råder inte i ryktesskarusellen.

F1 Max Verstappen
Det snackas fortfarande mycket om Red Bull Racing. Max Verstappen har konrtakt till och med 2028, kommer han att stanna? (AP-TT)

Sommaruppehållet inleddes med ett stort antal nyheter, som Jonathan Wheatley till Audi, att Sergio Perez får stanna hos Red Bull och Alpines troliga förarduo. Men även om fabrikerna har stängt fortsätter ryktena att florera och i brist på annat tänkte jag ge er sommarens hetaste rykten. Någonting att diskutera under inledningen av denna, den sista sommarlovsveckan för Formel 1.

Adrian Newey till Aston Martin

Sedan Newey bestämde sig för att lämna Red Bull Racing har ryktena kring hans framtid varit täta, det  snackades först om Ferrari som länge velat inleda ett samarbete. Men Newey trivs väldigt bra i England och ryktet svalnade av allt mer. Nu sägs det att han tackat nej till Ferraris stallchef Fred Vasseur, för att istället stanna i England.

Hos Aston Martin.

Ryktet om Newey och Aston Martin dör upp redan i början av året och han ska nu ha erbjudits ett kontrakt av Lawrence Stroll som äger Aston Martin och under de två senaste åren har byggt upp fina faciliteter och en toppmodern fabrik. Från och med 2026 har Aston också ett partnerskap med Honda, en motortillverkare Newey arbetat nära under många år hos Red Bull. Han har dessutom varit på fabriken för en rundvisning och Aston Martin skulle erbjuda honom något som han värdesätter: En nyckel roll i teamet, en kontroll över stora delar av både design och produktion av bilen och ett fabriksteam som har den plattform som krävs för att utmana om titeln.

Fortsätter Red Bull att samarbeta med Max Verstappen och Sergio Perez i F1?
Fortsätter Red Bull att samarbeta med Max Verstappen och Sergio Perez? (AP-TT)

Vem kör för Red Bull Racing, Verstappen och?

Efter Belgiens GP hade Red Bull ett möte för att diskutera framtiden för sina förare till 2025, det mötet handlade om besättningen av samtliga förare och efter mötet meddelade stallchef Christian Horner att:

– Checo stannar som förare för Red Bull Racing, trots alla spekulationer. Vi ser fram emot att, efter sommaruppehållet, se honom prestera på banor där han har kört bra tidigare.

Det är ett ganska öppet uttalande som egentligen inte säger någonting, mer än att Perez sitter i bilen till Nederländernas GP. Samma sak gäller Daniel Ricciardo och i september väntas Red Bull presentera en lösning för Liam Lawson. Lawson ersatte Ricciardo under sin skadefrånvaro förra året och fick sedan ett löfte om en förarplats 2025. Samtidigt fortsätter det att ryktas om att Max Verstappen just nu varken är nöjd med stallet eller bilen. Kan han också vara på väg? Till Mercedes som fortfarande väntar med en förare till 2025, eller kanske till Aston Martin?

Ett elfte stall i F1?

Det amerikanska Andretti Global vill vara med i Formel 1 och har godkänts av FIA (internationella bilsportförbundet), men i januari fick de ett tydligt nej av F1 trots att de har stall i andra serier och ett storavtal med General Motors (Cadillac) . F1 anser inte att ett elfte stall, från och med 2025,  skulle ge något mervärde och de nuvarande stallen är kritiska eftersom de skulle behöva  dela med sig av sina miljardintäkter.

Detta har fått ett efterspel. Det amerikanska justitiedepartementet utreder nu om Liberty Media, som äger Formel 1, gjorde rätt när man avslog Andrettis ansökan till F1. I maj uppmanade sex amerikanska senatorer justitiedepartimentet att undersöka detta. De misstänkte att hanteringen av Andretti kunde vara ett brott mot konkurrenslagen. Liberty Media svarade att de skulle samarbeta fullt ut.

Efter att det amerikanska justitiedepartementet nu genomför sin undersökning låter  Greg Maffei, president för Liberty Media, lite annorlunda. I ett uttalande påpekar han att Liberty Media är öppna för att nya deltagare ansöker om en plats i F1:

– De kan möjligen godkännas om vissa villkor uppfylls.

Ett av dem är troligen att stallet har en egen motorleverantör och GM vill börja leverera motorer först om fyra år. Fram till dess måste stallet köpa motor från ett annat stall.

Vi får avvakta och se vad som händer framöver när resultatet av undersökningen publiceras.

Jack Doohan, vars pappa Mick är en MC-legendar.
Jack Doohan, vars pappa Mick är en MC-legendar. (Alpine)

Alpine

Ett av de hetaste ryktena är att  Renault lägger ner sin motortillverkning till F1. Man har redan inlett arbetet inför 2026, men struntar i det och väljer att kliva bort från Formel 1.

Istället närmar sig Alpine en lösning med Mercedes som också ska omfatta hjulupphängning och växellåda. Aston Martin lämnar Mercedes för Honda till 2026 vilket öppnar möjligheter för Renault.

När det gäller Alpine så har de bara bekräftat en förare till 2025, Pierre Gasly. Den andra förarplatsen väntas Jack Doohan ta.

Christian Horner

Red Bulls stallchef kan andas ut. En anställd anklagade tidigare i år Christian Horner för “olämpligt beteende”, nu har den anställdes överklagan avslagits.

– Alla faser i processen är nu avslutade. Det slutliga resultatet att överklagandet inte beviljas. Den interna processen är avslutad, meddelade en talesperson för Red Bull GMBH förra veckan.

Ingen av de juristerna som har granskat fallet har hittat något felaktigt beteende hos Horner. Den skandalen överskuggade allt under inledningen av säsongen.

Det var även inledningen till en turbulent tid hos Red Bull där Adrian Newey kort därefter sade upp sig och stallet tappade ytterligare medarbetare.

Frågan är dock om ärendet är helt avslutat? Enligt flera medier har den anställde vända sig till FIA:s etikkommission, men de kommenterar inte pågående ärenden.

•••

Fortfarande semester. I vår F1-podd Plattan i Mattan har vi snackat om svenska F1-förare genom tiderna. Du hittar det här.

Svensk talang klar för Red Bull – med målet F1

av Anna Andersson

Talangen Scott Kin Lindblom, 14, är klar för Red Bull Junior Team. Med målsättning att ta sig till F1. 

–  Jag siktar på att köra Formel 1 när jag är 19 år, säger han.

Scott Lindblom är en del av Red Bull Racings akademi
Scott Lindblom under de testdagar som Red Bull Junior Team anordnade i Jerez, Spanien. (Joerg Mitter / Red Bull Content Pool )

Red Bull Racing med motorsportchefen Dr Helmut Marko har varit ledande på att hitta talanger till Formel 1. Sebastian Vettel gick från stallets juniorteam till världsmästare, Max Verstappen likaså. Av de 20 förarna i VM i F1 2024 har sex en bakgrund hos Red Bull Racing och i deras utbildningsprogram Red Bull Junior Team.

Nu kan Sportbladet berätta att en svensk talang är nästa förare in i mästarteamets akademi. Efter ett test i spanska Jerez har Dr. Marko och Red Bull i dagarna valt ut Scott Lindblom.

– Han tävlar egentligen inom karting där han har nått flera framgångar, men han har aldrig kört bil. Red Bull har tydligen följt honom och ringde upp oss. De ville att han skulle testa en bil från Formel 4, berättar hans pappa Jan Lindblom.

– Jag sa att det är för tidigt och att han inte ens har hunnit fylla 14 år.  Jag berättade att han har aldrig kört bil och knappt vet vad en koppling är. Men de gav honom en vecka, så jag gav honom en snabbkurs i att växla och koppla.

Scott Kin Lindblom, 14, klar för Red Bull Junior Team

Talanger från hela världen var inbjudna till testet och Scott Lindblom tog chansen.

– Han startade med två motorstopp och kom inte ens ut ur depån, men på den andra stinten var han näst snabbast. Scott såg ut som om han hade kört hela livet. Han kom ut ur en full fart sväng med bakdelen glidandes i 200 knyck och lyckades räta upp bilen, samtidigt som han höll gaspedalen i botten.

Det imponerade på Dr Helmut Marko och Guillaume ”Rocky” Rocquelin, som tidigare var världsmästaren Sebastian Vettels raceingenjör, men numera ansvarar för Red Bulls förarakademi.

–  Dr Helmut Marko kom och sa “That little man have balls and a carcontroll”, berättar Jan Lindblom.

– Sedan fick han kontraktet. Nu har de en plan för honom hela vägen till Formel 1, men det är en tuff plan. 80 procent av de som är med åker ur direkt. De andra tar sig till F1.

Lindblom Red Bull Junior Team drömmer om att en dag tävla i F1.
Dr. Helmut Marko pratar med Scott Kin Lindblom. Lindblom har varit framgångsrik inom go-kart, där han vunnit VM-medaljer, och drömmer om att en dag tävla i F1. ( Joerg Mitter / Red Bull Content Pool)

Vad innebär det för Scott?

– Red Bull väljer talangerna, de står för att utbilda honom, de kommer att granska honom, se resultaten och stötta honom. De väljer förare för att vinna och står ekonomiskt för satsningen. Vi är en helt vanlig familj och Scott har tagit sig dit han är via sin fart och sina resultat , för vi har inte det kapitalet som krävs för att ta sig till F1. Hela hans karriär har han själv skapat genom sin naturliga fart, omkörningsförmåga och kunna leverera när han är under hård press. Detta har gjort han attraktiv internationellt hos fabriksteamen och tillverkarna inom karting, samt nu hos Red Bull.

Scott Kin Lindblom, född i augusti 2010, har motorsporten i generna. Farfar nådde stora framgångar i motocross och pappa Jan tävlade i brittiska Formel Ford och i STCC. Scott testade go-kart när han var fem år gammal och började tävla när han var sex. När han var åtta år fick han frågan om att åka ner och träna i Spanien. Han var för ung för att tävla, men sedan reglerna har tillåtit honom att tävla har han skördat framgångar internationellt – allt med målet att en dag nå toppen.

– Jag har alltid velat vinna VM i Formel 1, säger Scott Kin Lindblom.

– Pappa och farfar har tävlat i motorsport, de satte mig i en go-kart samma dag som jag fyllde fem år och jag älskade det, farten och spänningen.

Kin Lindblom – alltid drömt om F1

Nu har han precis fyllt 14 år, tävlar i karting och förbereder sig för VM. I den klassen ska han stanna en säsong till för att sedan, med Red Bulls stöd, slussas mot Formel 1.

Enligt motorsportchef Helmut Marko är detta en perfekt utbildning för F1.

– Det betyder extremt mycket för mig och för min karriär, säger Scott Kin Lindblom.

– De ska hjälpa mig och supporta min satsning, men också ge mig den utbildning jag behöver. Jag kommer snart åka till Saltzburg till Red Bulls sportcenter där man skall utbilda mig i kost, träning och mycket mer, det finns en hel stab av Red Bull anställda som finns där för oss juniorer och även för F1-förarna. Sedan är det upp till mig att jobba hårt för att nå mitt mål.

Scott Kin Lindblom Red Bull Racing mot F1
Scott Kin Lindblom (Joerg Mitter / Red Bull Content Pool)

•••

I Red Bull Junior Team finns redan Arvid Lindblad som är 17 år gammal. Han har imponerat under sin första säsong i Formel 3. Arvid tävlar för Storbritannien, men hans pappa är från Nässjö.

•••

I veckans avsnitt av vår F1-podd, Plattan i Mattan har vi kommit fram till den andra delen av genomgången av de svenska Förarna i F1-historien. Du hittar avsnittet i länken ovan. Den senaste svenska föraren som tävlade i Formel 1 var Marcus Ericsson som körde 97 F1-lopp fram till och med 2018. I Formel 3 återfinns i dag Dino Beganovic, som är en del av Ferraris akademi.

Red Bull hyllar Lindblad – på väg mot F1

av Anna Andersson

Han var debutant, men inledde säsongen med en seger och följde upp med ytterligare tre vinster. Nu har Arvid Lindblad chansen på titeln i F3 – och på ett avancemang inom Red Bull.

– Vi är väldigt nöjda med att en 17-åring nu får köra F1 igen, säger Red Bulls Helmut Marko.

Arvid Lindblad efter dubbelsegern i Formel 3
Arvid Lindblad efter dubbelsegern i Formel 3 på Silverstone tidigare i år ( Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool )

Talangen med svenska rötter är ett av de stora utropstecknen i årets juniorserier, Lindblad har precis fyllt 17 år och gör sin första säsong inom F1:s stege mot toppen. Han är en del av Red Bulls akademi och efter de två segrarna på Silverstone tidigare i sommar, samtidigt som formen för F1-stallet Red Bull vacklade, har gett eko.

Motorsportchefen Helmut Marko har hyllat hans insatser – något som är väldigt viktigt för den framtida karriären.

– Han var rookie, från Formel 4, men vann båda loppen här i Formel 3, som 16-åring. Vi är väldigt nöjda med att en 17-åring får köra F1 igen, skrev han i sin kolumn i Speedweek.

Han skrev också  att juniorförarna ska prioriteras mer och få tid att testa Formel 1 framöver. Numera är det möjligt, det regelverk som infördes efter att Max Verstappen debuterat i F1 som 17-åring har nyligen ändrats.

– Jag har en bra relation med Red Bull och vi har snackat en hel del under helgerna, diskuterat hur vi ska gå vidare under nästa år. Vi har pratat om hur de vill att utvecklingen ska fortsätta, vad jag vill och ja, jag är väldigt nöjd, säger Arvid Lindblad till Sportbladet.

– De är också nöjda med säsongen och jag noterade det han sa efter Silverstone. Det var väldigt coolt. Nu måste jag jobba vidare. Det har varit en bra första del av säsongen.

Hur ser du på din debut i Formel 3?

– Det har varit rätt otroligt faktiskt. Bättre än jag hade förväntat mig. Jag har lyckats hålla en högre nivå, jag har utvecklats och kunnat vara med i fajten om pallplatser vid flera tillfällen.Sedan finns det självklart saker som hade kunnat gå bättre. Så är det för alla.

Vad ser du som nyckeln till de framsteg du har gjort?

– Segern i Barcelona var väldigt viktig. Det är en bana som alla kan väldigt bra och den seger byggde upp mitt självförtroende. Man måste ha självförtroende för att lyckas resultatmässigt, men också för att kunna visa hur mycket man har förbättrats. Sedan kom Silverstone, med två vinster på hemmaplan och det är en sådan helg man måste njuta av, samtidigt som man är medveten om att det kommer andra helger framöver.

Arvid Lindblad
Arvid Lindblad tävlar för Prema, precis som Dino Beganovic (Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool)

I Formel 3 återstår nu en tävlingshelg, i Italien i september. Inför finalen är Lindblad trea, 13 poäng före teamkollegan och Ferrarijunioren Dino Beganovic, 16 poäng efter ledande Leonardo Fornaroli från Italien.

– Nu ligger allt fokus på Monza och det ska bli en njutning att köra där, säger Arvid Lindblad.

– Det är en bana som jag gillar och som jag har kört bra på, så den är väldigt häftig. Jag fokuserar på att leverera det bästa jag kan och sedan får vi se vad det ger. Jag har ingenting att förlora.

•••
Ni är månaga som har reagerat på det svenskklingande namnet och en av sommarens vanligaste frågor i min mejlbox är:

Är Arvid Lindblad svensk?

Nej, han tävlar för England där han också är född och uppvuxen. Hans pappa Stefan kommer från Nässjö, där bor hans farmor och farfar fortfarande kvar. Arvid besöker dem gärna och har ett band till Sverige, men när han skulle välja vilken nation han skulle tävla för valde han den där han då bodde.

Sida 3 av 388
  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB