Ferrari och deras missnöje

av Anna Andersson

Ferrari är besvikna när nu deras protest avslagits, men samtidigt har jag svårt att förstå deras missnöje. De kunde profitera från Ross Brawns fantastiska förmåga att alltid ligga rätt i reglementets gråzoner i tio års tid, så sent som 2007 drog de nytta av hans idéer, trots att han redan var på väg till Honda. Nu klarade inte italienarna av att behålla honom i stallet och då är det självklart att det gör extra ont. Det ryktas om att Ross Brawn tog fram detta system ganska tidigt under fjolårssäsongen och att en medarbetare som bytte tjänst sedan förde det vidare till Toyota och därifrån gick det sedan vidare till Williams, som köper motorer av Toyota.
Oavsett vad är det vinterns grej, den är legal och det kommer att kosta enormt mycket tid och pengar att hämta in Brawns och Toyotas försprång.
Och för Ferrari är det självklart extra tufft, men de har sig själva att skylla. Ross Brawn som hjälpte dem till toppen har sett till att de nu är långt, långt efter i utvecklingen. Frågan är om de kan ta in försprånget, det är trots allt testförbud.

Jag har bestämt mig åka Dakarrallyt igen

av Eje Elgh

Diffusrerna är lagliga, det betyder att det är full aktivitet bland de andra teamet just nu.
Utslaget har precis kommit här i Shanghai och Jenson Button, Brawn GP med flera kan andas ut.

Redan i helgen tror jag vi får se några team med modifierade diffusorer, men jag tror inte att Ferrari och McLaren plötsligt har en klar lösning. Stallen har väldigt avancerade dataprogram att tillgå som kan ta dem en bra bit på väg, men eftersom det råder teststopp så tar det lite tid. Men alla stall kommer att gå den väg som Brawn, Toyota och Williams tagit.

Utslaget betyder att Brawn, Toyota och Williams blir favoriter här Kina i helgen.

29 grader och sol mötte mig när jag landade här i Shanghai för några timmar sedan. Sen bjöds jag på en taxiresa från flygplatsen till hotellet som fick mig att bestämma mig för att jag ska åka Dakarrallyt igen.

För det känns faktiskt säkrare att åka Dakar än att åka bil här i Kina. För det är förenat med livsfara. Trafiken här är total oreda, bilister stannar och byter däck i ytterfilen på motorvägen, de backar tillbaka om de åkt av vid fel avfart och vi mötte en som var på väg i fel riktning. Plus att alla kör fort som fan. Det finns ingen kultur alls i trafiken och det måste vara en fruktansvärd olycksstatistik. I Dakar kör i alla fall alla åt samma håll…

F1 är lite i uppror efter de två inledande racen somvänt upp och ner på startfältet. Jag tror inte Ferrari varit poänglösa efter två tävlingar sedan 1992, vilket är en total katastrof och som gjort att teamet omorganiserat.

Ännu värre är det för McLaren som hamnat i en riktig soppa med lögnen i Melbourne. Jag tror att Lewis Hamilton är märkt för livet i och med sin lögn. Han hade mycket väl kunnat ändra sig, men gjorde det inte. Varför? Antagligen för att man vill ha en poäng mer, en fjärdeplats istället för en tredje.

Här i Shanghai har man tävlat sen 2004 – med olika segrare varje gång. Hamilton vann i fjol och Fernando Alonso har varit topp 4 alla gånger man tävlat här. Men i helgen blir det andra som bli favoriter i och med dagens utslag. Tar Jenson Button pole position så blir det den bästa start ett team gjort sen 1954 då Mercedes tog pole position i de tre inledande racen.

 

Kritiken mot Schumi

av Anna Andersson

Efter de två inledande loppen handlar F1 i Tyskland just nu framförallt om en man, Michael Schumacher och hans vara eller inte vara i Ferrari. Han har kritiserats enormt efter Ferraris misslyckande och kommer inte att finnas med under de kommande två tävlingshelgerna. Han var inte heller med på krismötet i Maranello. Anledningen sägs vara att han har ett deltidskontrakt och inte var med på alla lopp förra året heller. Det är Ferrari själva som bestämmer när han ska vara med och kontraktet mellan den sjufaldige världsmästaren och stallet går ut efter säsongen. I sommar ska en eventuell förlängning diskuteras och i nuläget kostar Schumachers tips stallet ungefär 50 miljoner kronor om året.
Anna

Vilken soppa!

av Frida Nordstrand

Total kaos utbröt förstås igår när beslutet kom om Lewis Hamiltons diskning. När TV-team och skrivande journalister skulle försöka enas om ett bra upplägg för att intervjua Martin Whitmarsh höll det nästan på att sluta i ett stort gängslagsmål. Mitt i galenskapet inledde McLaren ett strategiskt smitningsförsök- då Whitmarsh kom ut ur garaget passade Hamilton på att smita ut ur en annan dörr med kepsen långt nerdragen över ögonen. Någon såg honom och skrek rakt ut och för en stund trodde jag att jag kanske skulle bli ihjältrampad. Jag blundade, duckade och stod kvar medan kameramännen satte fart efter Lewis. Han försvann förstås utan kommentarer och jag fick en bättre plats i väntan på Whitmarsh.

Det sas förstås inget oväntat; McLaren-stallet gjorde vad de trodde var regelriktigt och korrekt. Informationen de gav till stewards var inte tillräckligt tydlig och de menar att de har lärt sig av det inträffade.  Var det en avsiktlig lögn? Nej, självklart inte, menar Whitmarsh utan en missuppfattning. Nå väl, Trulli har fått tillbaka sin tredjeplats och Hamilton gör bäst i att glömma denna soppa och total-fokusera på den tuffa helg han har framför sig. Det kommer att bli svettigt! Temperaturen ligger på runt 34 grader allt som oftast. Att bära hela utrustningen med brandsäkert underställ, strumpor, stövlar, handskar, overall och hjälm i den värmen måste vara allt annat än behagligt. Mark Webber beskrev det så här ” Det är som när man fått nog av att sitta i en bastu, och då är man bara inne på andra varvet…”

Ingen tårta för Alonso

av Frida Nordstrand

Så var vi framme i Kuala Lumpur och vilken skön start vi fick på denna vistelse- I väntan på att Eje skulle anlända och på att ackrediteringar skulle bli klara kunde fotograf-Magnus och jag inget göra. Inget att göra på ett lyxhotell i ett varmt land, tråkigt! Efter en stooor frukost vid bordet mitt emellan Jarno Trullis och Fernando Alonsos bord tvingade jag ner Magnus till gymmet. En stund på löpbandet blev det, följt av biceps, triceps och ben. Nelson Piquet körde också triceps men mest hade han besvär med att hitta ett ställe att hoppa hopprep på. Först testade han att hoppa inne i gymmet men då fastande han i de lösa vikterna. Sen testade han utanför, men då trasslade repet in sig i palmen…Han gav upp och ställde sig skamset crosstrainern.

Efter träningen blev det bubbelpool, vanlig pool och sen bubbelpool igen. ´Ännu en dag på jobbet liksom! Men det tycker jag att vi förtjänade efter en galen vecka och den 9 timmar långa flygresan från Melbourne. När vi sedan kom ut på banan var det lika lugnt där. Värmen gör att alla rör sig i slowmotion. De annars så stressade presscheferna vill plötsligt fika med mig bara för att få sitta ner i ett rum med AC och dricka vatten. En av dem är Fernanda på Toyota. Hon inleder vår fikastund med att dra ett Aprilskämt om att Hamilton gått till Brawn. Det är lite för varmt för att jag ska orka skratta ordentligt, men jag lyckas fejka något slags fnitter. Fikat ledde till ett antal inbokade intervjuer och en återställd vätskebalans. Mycket bra.

Efter att ha installerat oss i Media Center och i komentatorsbåset går Eje, Magnus och jag banan runt och det är inte utan att man tänker på hur vasinnigt varmt det kommer att vara för förarna. Vilken förberedelse det kräver att prestera på topp i sådan värme och luftfuktighet. Jag längtar tillbaka till Toyotas AC-rum redan vid första kurvan…

Vid klockan sex är vi klara på banan och kan åka hem till hotellet. Ett dopp i poolen och sen middag. Fernando Alonso sitter vid sitt vanliga bord. Spanjoren har gått ner 3 kg sen i fjol och förra veckan berättade han att han gjort det genom att träna mer och genom att var hungrig hela tiden. Ikväll frestades han av ett gigantiskt bord av godsaker- pajer, tårtor, glass, bakelser, till och med en chokladfontän! Men Fernando satt med tre små miniatyr-kakor framförsig som han åt långsamt, långsamt… Det är hårt att ligga på topp. Men det är klart, för de miljonerna skulle jag också kunna skippa tårtan!

Blötare än badet hemma i Karlskoga

av Eje Elgh

Jag, vår reporter Frida och fotografen Magnus har varit och gått runt banan här i Malaysia. Tre kilometer och inte ett moln på himlen. Jag tog fram mobilen under promenaden och fick fram att det är 34 grader varmt och 85-90 procents luftfuktighet.

Man kan väl säga att jag är blötare på kroppen nu än efter en simtur hemma i badhuset i Karlskoga. När vi kom till Australien sa Frida och Magnus att de inte hade något emot värme, det låter inte riktigt likadant just nu.

Precis innan vi tog en promenad så kom ett pressmeddelande från Toyota där de på ett mycket komplicerat sätt förklarade att de dragit tillbaka protesten mot att Trulli blev av med tredjeplatsen i Australien. Jag läste den två gånger, men förstod inte vad de skrev så jag fick fråga deras pressteleskvinna.

Dom hade egentligen bara behövt skriva en rad: ”We fucked up”.

Annars handlar det mesta för vår del just nu om att få till vårt ISDN och våra ledningar så att vi kan sända hem till Sverige i helgen. Man kan väl säga att saker och ting löses i ett litet långsammare tempo i varmare länder, men det ska nog lösa sig.

Ser man tillbaka på helgen som var så känns det lite tråkigt att det blir protester och domslut mot förare och team, men generellt så var det ett bra race med drömresultat för nya team och med nya förare i topp. Det bådar gott för fortsättningen.

De regeländringar som gjorts med däck, Kers och vingar verkar också bli bra. I 15 år har vi gnällt om för få omkörningar, nu fick vi se många. Med omkörningar kommer också att ske en del incidenter, den mellan Kubica och Vettel ser jag inte som någons fel utan en sak som kan hända.

Lewis Hamilton gjorde en strong insats när han körde upp sig från sista plats till en podiumplats. Fernando Alonso gjorde också ett bra lopp i en hopplöst dålig bil. Det vittnar om kvalité. Helgen var ett bakslag för Ferrari. För Toyota var det tufft att bli av med Trullis tredjeplats. Men jag tror de kan få revansch i helgen, banan här passar dem.

//Eje

Ferrari vill ha revansch

av Anna Andersson

Ett nollnummer i premiären, för Ferrari har det inte hänt sedan 1992 och den gången var det Jean Alesi och Ivan Capelli som båda två bröt i Sydafrika. Den säsongen är annars en av Ferraris minst smickrande och i år ska det bli bättre.
President Luca di Montezemolo bedyrar att vändningen kommer i Malaysia på söndag:
– Jag förväntar mig att vi kommer att få se vår riktiga styrka på en bana som inte är lika speciell som den i Melbourne, och  en sådan bana är det i Malaysia, säger han till Gazzetta dello Sport.
– Det första loppet gick betydligt sämre än föväntat och vi gjorde för många fel. Jag förväntar mig ett helt annat resultat på söndag, även om vi inte hiner förändra bilarna tills dess.
Han menar också att anledningen till att stallet inte är en klar segerfavorit i nuläget beror på den jämna fjolårsssongen.
– Vi får betala priset fr att vi kämpade om VM-titeln fram tilld en sista kurvan av finalen. Precis som McLaren var vi tvugna att vidarutveckla bilen och jobba med den, medan de andra teamen kunde lämna fjolårssäsongen och kunde jobba med årets bil flera månader tidigare än vad vi kunde.
Vi får se  om han har rätt, Malaysia är en bana som brukar passa Ferrari rätt bra. Michael Schumacher har tre segrar där och KImi Räikkönen vann i fjol, han har även en seger för McLaren-Mercedes på den banan.
Anna

Virgin en deal på två lopp!

av Anna Andersson

Den nya sponsorn Virgin med chefen Richard Branson gjorde en bra deal med Brawn, han betalade 500 000 dollar för de inledande två loppen skriver ’Sports Pro Daily Deal’. Men efter succén vill han nu förlänga kontraktet och ett längre avtal, troligen för hela säsongen ska skrivas under i veckan och troligen handlar det om ungefär 75 miljoner kronor om året.
– Vi skrev på papprena precis när jag skulle flyga ner och om vi hade haft tid hade det blivit ett längre kontrakt. Nu tar vi det steg för steg, det första steget är de första två loppen, säger Richard Branson till ’Sports Pro Daily Deal’.
Ross Brawn har redan sagt att det är möjligt att teamet byter namn igen till Virgin, men det får framtiden – och samarbetet avgöra.

Anna

Premiärens baksmälla

av Frida Nordstrand

Så var den över, den efterlängtade F1-premiären… kvar i Albert Park finns bara lastbilar, upptrampade gräsmattor och skräp. Ännu doftar det fest i luften. Tänk vad mycket adrenalin, vad mycket lycka, vad mycket besvikelse som kan existera i en och samma park.

Allt gick så snabbt, jag sprang runt runt och jagade och snackade och vips så var det över. Den lyckligaste natten på länge för vissa, en stor besvikelse för andra.

Själv fick jag inget champagne dricka, ingen god mat smaka och blott se 1 minut av The Who då jag gick förbi bakom scenen. Det var jobb för hela slanten för Viasat Motor.

Bitterljuv var premiären; jättekul att det rörts om i grytan och att det bjöds på skrällar i både kval o race. Kul med ett händelserikt och underhållande race. Synd att reglerna är sådana att man kan protestera och diskvalifisera åt både höger och vänster. Vi han bara stänga av kamerorna så ramlade info-lappar in om förare och team som skulle infinna sig hos ”Steward of the meeting” omgående.

Otroligt stark insats av Brawn GP, men också väldigt starkt av Lewis Hamilton att ta sig upp till vad som såg ut som en fjärde, men som blev en tredjeplats. Synd att det gick som det gick för Sebastian Vettel…jag är övertygad om att han blir världsmästare förr eller senare, men när jag kröp ner i sängen igår natt ekade hans uppriktigt förtvivlade ord  i mitt huvud ”Im so sorry, Im so sorry” Vi med Sebastian, vi med…

Funderingar

av Anna Andersson

Det har gått ett antal timmar sedan F1-bilarna gick i mål i Melbourne och mina ögon börjar bli rätt trötta efter ett långt dygn. Flög till Stockholm för motorstudion och tillbaka hem till Tyskland igen på eftermiddagen.
Under flygresan satt jag och funderade extra på loppet och det som kändes så härligt när jag såg det i morse fick plötsligt en fadd bismak.
Jag kan inte hjälpa det, men  helgen har kantats av protester, diskningar, straff och tveksamheter.
och det känns så förbannat trist.
Varför ska inte loppen  få avgöras på banan, man mot man – hjul mot hjul? Varför ska det hela tiden vara så många protester och straff?, Jarno Trulli försvann från prispallen innan jag hunnit checka in och protesterna mot Brawn, Toyota och Williams gör att vi inte vet om det här slutresultatet som kommer att stå sig. Det kan hända att samtliga tre förare fsom sprutade champange p prispallen plockas bort i efterhand.
Är det så vi vill ha det?
Nej.
Inte jag i alla fall.

Sida 388 av 390