Ersätter han Max Verstappen?

av Anna Andersson

Förbereder sig Red Bull för en tid i F1 utan Max Verstappen? Eller för en framtid utan Sergio Perez?

Stallchef Christian Horner uttalar sig nu om en förare han gärna ser i Red Bull framöver.

Max Verstappen
Förbereder sig stallchef Christian Horner för en tid utan Max Verstappen ? (AP-TT)

Sergio Perez kontrakt går ut efter F1 2024 och hans framtid i Red Bull beror helt enkelt på hans prestationer och det vore ingen överraskning om han lämnar teamet. När Max Verstappen bröt deltävlingen i Australien hade han svårt att försvara teamets färger och Horner ville inte prata om hans framtid i stallet.

Istället valde han att hylla Ferraris Carlos Sainz. En förare som varit i Red Bulls akademi, kört för Toro Rosso, Renault, McLaren och Ferrari.

Men som inte har något kontrakt i Formel 1 för nästa år eftersom Ferrari har valt Lewis Hamilton och Charles Leclerc.

– Tittar man på hans prestation så kan man inte utesluta några möjligheter, säger Christian Horner efter Australien GP, när han får frågan om Sainz skulle vara aktuell för Red Bull.

Carlos Sainz istället för Max Verstappen?

Samtidigt vill Horner inte stressa fram något förarbeslut.

– Vi vill ta tid på oss. Checo hade otur nu, men har haft en fantastisk start på säsongen, säger Horner.

Han syftar på de två andraplatserna bakom Max Verstappen i Bahrain och Jeddah. Horner påtalar att stallet inte letar “med ljus och lykta” efter en ny förare. Samtidigt är Sainz den enda föraren som har lyckats besegra Red Bull det senaste året.

– Det verkar som om det är han som är vår fiende.

Kort om F1

En tidning  (Herald) på Nya Zeeland skriver att Racing Bulls har gett Daniel Ricciardo ett ultimatum. Han får två lopp till och om han inte har presterar måste han lämna plats för Liam Lawson lagom till deltävlingen i Miami. Detta tillbakavisas av Helmut Marko som fått frågan av motorsporttotal.com.

– Han gör det väldigt svårt för sig själv, säger Marko som påtalar att “ vi får se” framöver.

– Daniel har tidigare bevisat att han är snabb. Detta är alltså något mentalt. Ett mentalt problem.

Det ryktas också om att Fernando Alonso kan stå beredd som ersättare för Max Verstappen om denne väljer att lämna Red Bull. Två spanjorer hos Red Bull?

Mer om Silly Season och läget i F1 kan du läsa i den gigantiska genomgång jag gjorde förra veckan.

 

Miljonregn över Felix Rosenqvist

av Anna Andersson

Miljonregn över Felix Rosenqvist. Han körde in 2,5 miljoner kronor – och en pallplats i IndyCar.

Felix Rosenqvist IndyCar
MiIljonregn över Felix Rosenqvist (MSR/IndyCar)

Svensken bytte team till Meyer Shank Racing inför säsongen och var snabb med ett första startled i premiären. I säsongens andra lopp i IndyCar tog han pole position, teamets första någonting.

Han följde upp med en tredjeplats i racet som avgjordes i formatet tio plus tio varv.

Det gav honom inga mästerskapet poäng, men en kvarts miljon dollar, runt 2,5 miljoner svenska kronor.

– Det har varit en grym helg, säger Felix Rosenqvist.

– Vi har varit snabba från första varvet här, fokuserat på vår grej, och maximerat det vi hade. Vi tog pole i kvalet, vann vårt heat, och i finalen räckte det till en tredjeplats. Jag kunde inte hänga på Palou och McLaughlin, men jag är superglad för teamets skull och väldigt nöjd med vår första pallplats tillsammans.

Alex Palou Chip Ganassi Racing vann före Scott McLaughlin, Penske. Linus Lundqvist slutade sexa, Marcus Ericsson kvalade inte in till finalen med 12 bilar. Inga mästerskaps poäng delades ut. Resultat.

Grand Prix of Long Beach den 19-21 april, då  är det åter dags för  den ordinarie, poänggivande mästerskapssäsongen.

Inför F1 i Japan 2024

Carlos Sainz vann Australien GP. Max Verstappen, Red Bull, såg F1 i Melbourne från sidlinjen sedan hans tvingats bryta loppet. Sergio Perez hade ingenting med kampen om segern att göra.

– Vi hade problem hela helgen, säger Helmut Marko, motorsportchef hos Red Bull, till Sky.

– Jag hoppas att det hängde i hop med den här banan, vi hade samma problem i Singapore förra året.

Nu väntar Japans GP i Formel 1, som flyttat från höst till vår.

– Det är en helt annan bantyp, väldigt krävande för föraren med många väldigt snabba kurvor och jag hoppas att de problem vi hade var specifika för Melbourne.

Även efter missen under deltävlingen i Singapore förra året var det deltävlingen i Japan som följde där efter. Då tog Verstappen pole position med mer än en halv sekund och i slutet var han 20 minuter före alla andra… (ni fattar överdriften va?)

Kan vi räkna med en liknande reaktion i år?

– Max kommer att vara väldigt motierad när han kommer till Suzuka och det är verkligen en bana som kräver sin förare och där kommer han att visa vem som bestämmer, säger Marko till Sky.

Han du inte läsa snacket om Silly Season förra veckan hittar du det knäcket här. Det är PLUS.

 

F1 i Melbourne – seger för Carlos Sainz och Ferrari

av Anna Andersson

Dramatik när Max Verstappen bröt F1 i Melbourne. Istället gick segern till nyopererade Carlos Sainz.

– Livet är en bergochdalbana, jublar han.

Red Bulls Max Verstappen tog ledningen av F1 i Melbourne, men förlorade den till Ferraris Carlos Sainz på det andra varvet. Strax där efter rapporterade Verstappen att han hade problem med bilen, rök syntes från den bakre delen av bilen och efter fyra varv tvingades han slå av.

Han gick in i depå, det brann bak i bilen – och bröt med ett bromshaveri.

– Efter starten så kyldes inte systemet och efter första och andra varvet så kom det och gick. Det var svårt att köra bilen och den saknade balans. Det var som att bilen bromsade själv, säger Verstappen till Viaplay.

Carlos Sainz, Ferarri, vann F1 i Melbourne
Carlos Sainz, Ferarri, vann F1 i Melbourne (AP Photo/Scott Barbour)

Carlos Sainz vann F1 i Melbourne

Det öppnade upp för Carlos Sainz. Ferraris förare missade det förra racet i Formel 1 på grund av en blindtarmsoperation, men det tycktes inte påverka honom.

–Det var ett riktigt bra race och det kändes bra, även om jag var lite stel i kroppen. Det var inte helt enkelt utan krävande för kroppen. Tur att jag var ensam i täten så jag kunde styra racet som jag ville, säger spanjoren.

Han påpekar att han, redan när han körde om Verstappen, insåg att han kunde vinna racet. Detta var hans första seger sedan Singapore 2023 och han är också den enda förare som inte kör en Red Bull som har vunnit lopp under 2023 och 2024.

– Det visar att livet kan vara helt galet, pallplats i Bahrain, sedan blindtarmsoperationen och sedan detta. Det är en galen bergochdalbana. Jag skulle rekommendera alla förare att ta ut blindtarmen under vintern!

Han körde ett taktiskt säkert race och vann före sin kollega Charles Leclerc. Det är Ferraris första dubbelseger sedan tävlingen i Bahrain 2022. McLarens Lando Norris slutade trea före sin kollega Oscar Piastri som slutade fyra.

Resultat F1 i Melbourne

F1 i Melbourne – Max Verstappen bröt

Max Verstappen var inte den enda världsmästaren som bröt, det gjorde även Mercedes Lewis Hamilton som drabbades av motorproblem. Detta var första gången sedan tävlingen på Monza 2021 som de bröt båda två. Även George Russell bröt efter en otäck krasch på det näst sista varvet.  Han tappade bilen i ingången till kurva 6, gick  in i muren och slog nästan runt.

George Russell rapporterade efteråt att han är okej.

Haas visade återigen på en samarbetsvilja och Nico Hülkenberg körde upp sig från plats sexton till två VM-poäng, även Kevin Magnussen tog poäng. I fjol föll bilen som en sten, i år har de tagit flera poäng.

Williams satsade däremot allt på Alexander Albon som fick ta över Logan Sargeants bil, men den chansingen gick inte hem. Temaet blev utan poäng och står kval på noll, samtidigt som Racing Bull tog sina första poäng med Yuki Tsunodas åttondeplats. Daniel Ricciardo? Han nollade igen. Hur länge blir han kvar?

IndyCar

Felix Roseqvist var snabbast i sitt kval till kvällens race i IndyCar. Ett race som är värt MÅNGA miljoner. Även Linus Lundqvist och Tom Blomqvist gick vidare till final. I kvällens final där tolv förare tävlar.

Start klockan 18.50 (Viaplay). Mer om förutsättnignarna i racet som inte ger några VM-poäng men har tio miljoner i prispotten läser du här.

Dino Beganovic tog en historisk seger i Formel 3. Du ser bilder från det och läser mer här.

Dino Beganovic med historisk seger i Formel 3

av Anna Andersson

Dino Beganovic tog sin och Sveriges första seger i Formel 3.

Han vann i Melbourne.

– Det var ett fantastiskt race idag – den här segern betyder otroligt mycket, säger Dino Beganovic.

 

Svensken hade en tung premiärhelg i Bahrain där han hade pole position, men inte tog poäng i något av racen. I Australien slog Sveriges Ferrarijunior tillbaka. Han startade i andra led, men tack vare bestämda omkörnignar tog han ledningen och kontrollerade sedan loppet in i mål.

Det gav honom och Sverige den första segern i den moderna Formel 3-eran.

– Jag kände mig stark i körningen, bekväm med bilen, och teamet gjorde ett grymt jobb med set-upen från igår till idag, säger Dino Beganovic som också tog tävlingens snabbaste varv.

– Vi visste att det här var möjligt efter en så pass stark premiär i Bahrain, och snabbaste varv idag visar bara ytterligare vilken fart vi har just nu.

Dino Beganovic Formel 3
Dino Beganovic (PREMA)

I sprintracet gick det inte riktigt lika bra, där var han sexa i mål men bestraffades för en kollision ute på banan och flyttades ner till 13:e plats.

Segern i Melbourne gör att Beganovic nu är fyra i FIA Formel 3-tabellen, nio poäng från ledning.

Nästa deltävling i mästerskapet körs på Imola i Italien den 17-19 maj.

Mer om dagens F1-lopp läser du i F1-bloggen.

F1 i Melbourne: Sainz i första led – två veckor efter operationen

av Anna Andersson

Han missade deltävlingen i Jeddah eftersom han opererade blindtarmen. Under F1 i Melbourne körde Carlos Sainz in bilen i första startled.

Två veckor senare.

– Jag kan knappt tro det, säger han.

Max Verstappen tog pole position inför Australien GP i Formel 1, hans tredje raka i år. Men bakom honom körde Ferraris Carlos Sainz in på plats två, Sainz som opererade blindtarmen för två veckor sedan och då missade racet i Saudiarabien.

Nu är han tillbaka – i första startled.

Detta trots att han varit sängliggande i tio dagar och inte suttit någonting i simulatorn.

– Tack, det har varit tuffa veckor, jag har tillbringat många dagar i sängen för att se om jag ens skulle kunna resa hit. Att sedan ta en plats i första startled är väldigt bra, säger han efter kvalet.

– Jag är glad över att utmana RB, jag var lite ringrostig i går men hittade farten till i dag.

F1 i Melbourne: Max Verstappen med pole position

F1 i Melbourne
Carlos Sainz, Ferrari, i första startled till F1 i Melbourne. (AP-TT)

I torsdags var det osäkert om Carlos Sainz skulle kunna köra årets tredje deltävling i Formel 1, men efter att ha tagit det försiktigt under fredagens första träningspass kände han sig redo.

– Jag ska inte ljuga, jag är inte helt bekväm och men jag klarar det och så länge jag kan göra det utan smärta så kan jag trycka plattan i mattan, säger han efter kvalet.

För Sainz, som tog en pallplats i premiären och missade årets andra lopp, är säsongen viktig. Han har inget kontrakt för nästa år, sedan Ferrari förlängt med Charles Leclerc och värvat Lewis Hamilton från Mercedes.

Det gör att han behöver prestera för att ta en så bra styrning som möjligt till nästa år och det finns öppna möjligheter i alla stall utom Ferrari och McLaren.  Mer om Silly Season i F1 läser du här. 

Red Bulls Max Verstappen tog årets tredje pole position i Australien. Han har vunnit de två inledande loppen

– Det var lite oväntat, säger Verstappen efter kvalet.

–Men Ferrari såg snabba ut i sina racesimuleringar, så detta är inte avgjort.

Verstappens kollega Sergio Perez var trea i kvalet, men fick en bestraffning för att han hindrat Nico Hülkenberg i Q1. Därför flyttades han ner till ruta sex. Det gör att  McLarens Lando Norris startar som trea och Charles Leclerc som fyra. Efter en svit på sju race i första startled (2023 och 2024) är nu Leclerc nere i andra led.

Hela resultatet från kvalet till Australien GP finns här. 

Korta nyheter från F1 i Melbourne

Nico Hülkenberg kunde inte upprepa sin prestation från i fjol och får svårt att ta poäng i år. Han hade problem med sin Haas, blev hindrad av Perez och åkte ut i Q1.

Inte heller Mercedes tycks inte hitta rätt, trots det hårda arbetet inför helgen. Lewis Hamilton trivs inte i bilen och han åkte ut i Q2, det är första gången sedan 2010 som han inte har en plats bland de tio främsta i Australien.

Notera att Williams Logan Sargent missar Australiens GP –  under F1 i Melbourne måste han låna ut sin bil till Alexander Albon. Som kraschat sin.

Albon tog plats tolv i kvalet och har häng på en plats bland de tio främsta, vilket skulle ge en poäng.  Läs mer här. 

Daniel Ricciardo försvann redan under Q1, sedan han gjort en miss och blivit av med sin tid. Hur länge har Red Bull tålamod med honom? Överlever han en säsong hos Racing Bulls? En halv? Redan för ett par dagar sedan var kritiken mot honom hård.

Tack till alla som var med under F1-live. Vi ses i morgon 05.00.

Viaplay startar sin sändning klockan från Australien GP kl 04.30.

 

F1 i Melborune: Williams ger Alex Albon Logans Sargeants bil

av Anna Andersson

Logan Sargent missar Australiens GP –  under F1 i Melbourne måste han lämna sin bil till Alexander Albon.

Som har kraschat sin Williams.

Alexander Albon kraschade sin bil under den första träningen till F1 i Melbourne. Han klarade sig utan skador, men bilen var illa tilltygad efter med skador på växellåda, motor och chassi.

Eftersom Williams inte har något extra chassi, inte tillräckligt många reservdelar på plats och det inte finns några möjligheter att transportera det till Australien heller, tar teamet ett tufft beslut inför årets tredje deltävling i Formel 1.

– Vi är enormt besvikna över att skadorna på chassit har inneburit att vi behöver dra tillbaka det från helgen. Att inte ha ett reservchassi är oacceptabelt i dagens Formel  1, men det visar hur långt efter vi låg under vintern och varför vi behöver genomföra betydande förändringar för att placera oss själva i en bättre position för framtiden, säger stallchef James Vowles.

Williams Alexander Albon F1 i Melbourne
Logan Sargeant måste lämna sin Williams till Alexander Albon under helgens F1 i Melbourne. (AP-TT)

Varför kör inte Logan Sargeant F1 i Melbourne?

Logan Sargeant måste stå över F1 i Melbourne – trots att han inte gjort någon miss. Han måste lämna sin bil till Alex Albon som kraschade sin udner den första träningen.

–  Även om Logan inte borde behöva lida för en miss han inte har gjort, räknas varje deltävling i VM. När nu när mittfältet är tightare än någonsin har vi tagit detta beslut och det baserar sig på hur vi tror att vi har bäst möjligheter att ta poäng, fortsätter Vowles.

– Det var inget enkelt beslut att ta och vi uppskattar verkligen att Logan har tagit detta på rätt sätt. Det visar att han är en riktig lagspelare. Det här kommer att bli en tuff helg för Williams, och den här situationen kommer vi inte att hamna i vid fler tillfällen.

Alexander Albon tog 27 av Williams 28 poäng i fjol, stallet har inte tagit någon poäng på de två inledande loppen den här säsongen.

– Det här är det svåraste ögonblicket jag kan minnas i min karriär och det är absolut inte lätt. Jag är dock helt här för teamet och kommer att fortsätta bidra på alla sätt jag kan den här helgen för att maximera vad vi kan göra, säger amerikanen.

Det betyder att F1 i Melbourne genomför den återstående träningen, kval och race med 19 bilar, inte 20 som brukligt.

Kort inför F1 i Melbourne

Ferrari imponerade under den andra träningen, med Charles Leclerc som etta 0,4 sekunder före Max Verstappen, och Carlos Sainz som trea. Men Max Verstappen hade problem, vilket gjorde att han började träning två först efter 20 minuter.

Anledningen till avbrottet var att Verstappen gjorde en miss under det första passet och körde utanför banan, vilket skadade hans golv.

– Jag tror att Ferrari körde sina kvalvarv med maxade inställningar, det gjorde inte vi, säger Red Bulls Helmut Marko till Sky.

– Därför är tre-fyra tiondelar inte så farligt. Däremot imponerade Leclerc i sina racesimleringar, där har vi inte fått ordningen på inställningarna än.

Han påpekar att startfältet blir allt jämnare.

För övrigt har Zak Brown förlängt sitt kontrakt med McLaren. Han stannar som Chief Executive Officer (CEO) till och med 2030.

Mercedes Lewis Hamilton gick bort sig rejält i inställningarna och var 18:e man, mer om det läser du här. Resultat från träningarna ser du här.

I helgen är det också dags för IndyCar och där finns tio miljoner i potten. LÄs mer om spektaklet, vad svenskarna tycker och alla tider.

Även Dino Beganovic kör säsongens andra deltävling i Formel 3. Alla tider finns här. 

Vem kör var i F1 2025 – senaste snacket hittar du in denna artikel. Team för deam. Det är Aftonbladet PLUS.

Rosenqvist och Ericsson jagar miljoner i IndyCar

av Anna Andersson

F1 i Melbourne är inte all racing denna helg. Det blir ett miljonrace i IndyCar.

De fajtas om tio miljoner kronor – men inga mästerskapspoäng. Det är förutsättningarna inför säsongens andra lopp i IndyCar.

– Det är galet, men kul!, säger Felix Rosenqvist.

Felix Rosenqvist och Jon Bon Jovi i samarbete i IndyCar
Felix Rosenqvist och Jon Bon Jovi (Penske Entertainment)

Han och Meyer Shank Racing var snabba under säsongens första deltävling, där han tog en plats i första startled, men nu väntar en helt annan upplevelse. För att undvika ett längre uppehåll på sex veckor mellan det första och det andra racet avgörs $1 Million Challenge på The Thermal Club utanför Palm Springs i Kalifornien. Det är IndyCars första fristående race sedan 2008 och inga poäng delas ut.

Däremot står ungefär 10 miljoner kronor på spel.

– Det är inte optimalt med ett så långt uppehåll mellan det första och det andra racet så den här grejen är väl ett sätt att se till att vi får köra, men jag hade hellre önskat ett race med poäng, säger Marcus Ericsson, som kör för Andretti Global.

– Det är ju en cool grej, men personligen tycker jag att det är viktigare att fajtas om mästerskapet än om pengar. Det faktum att man inte får några poäng tar bort en del.

Felix Rosenqvist samarbetar med Jon Bon Jovi i IndyCar

Nu väntar ett race mot den största prispotten i IndyCar historia, bortsett från Indy 500. Under natten till söndag genomförs ett kval för att formera gridden till två heat. Båda heaten körs över tio varv, direkt efter varandra. De sex främsta i varje heat går vidare till final, där 12 förare gör upp om miljonerna under en sprint på 20 varv. Efter tio varv väntar en paus för att fylla på bränsle och göra mindre förändringar på setupen.

– Det här blir lite av ett experiment. Tävlingen är utanför mästerskapet, men med en miljon dollar i potten, säger Felix Rosenqvist som sponsras av Bon Jovi Radio.

– Själva tävlingsformatet är helt nytt, vilket betyder att den som anpassar sig snabbast antagligen kommer åka hem med pengarna. Det blir en väldigt annorlunda men intressant helg!

Vinnaren får en halv miljon dollar ut den totala prissumman, tvåan 350 000 dollar och trean 250 000 dollar.

– Det ska bli intressant att tävla på Thermal för första gången, säger Felix Rosenqvist.

– Vi testade där inför förra säsongen, men det är alltid en annan sak i race med omkörningar och allt annat man aldrig prövar i test. Jag är riktigt förväntansfull!

TIDSSCHEMA
The Thermal Club $1 Million Challenge
Fredag 22 mars
Test 1: 17.00-19.00
Test 2: 22.00-01.00

Lördag 23 mars
Test 3: 17.00-19.00
Test 4: 21.00-23.00

Söndag 24 mars
Kval: 01.00-01.40
Heat 1 (10 varv): 17.15-17.35
Heat 2 (10 varv): 17.45-18.05
Final (10+10 varv): 18.50
Alla tider gäller svensk tid.

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

F1 i Melbourne – tar Albon Sargeants bil?

Alexander Albon kraschade sin Williams under träning 1 och missade den andra träningen, han är dock oskadad.Ett av problemen är dock att Williams inte har något extra chassi och inte hinner få något nytt till Australien heller, så om bilen inte kan repareras kan Albon köra Logan Sargeants bil.

Charles Leclerc var 0,4 sekunder före Max Verstappen under träning 2, Carlos Sainz var trea. Två Ferrari i topp tre alltså.

– De första varven var svåra för Carlos, men han tiog sig in i det steg för steg, säger stallchef Fred Vasseur till media.

– Jag är ingen läkare, men jag är optimistisk och tror att han kan köra.

Notera att Aston Martins Lance Stroll och Fernando Alonso var fyra och femma. Lewis Hamilton var bara 18:e man.

– Det kändes inte så bra där ute idag. Vi började dagen starkt och i FP1 kändes bilen generellt sett bra. Första träningen var faktiskt den bästa känslan i bilen hittills i år. För att fortsätta vår inlärningskurva gjorde vi stora förändringar inför FP2 och tyvärr gjorde det bilen sämre, säger Hamilton.

–Det var tufft men det finns positiva saker vi kan ta med oss från den första sessionen. Vi kommer att arbeta hårt under natten för att göra förbättringar inför imorgon.

Resultat från träning 2:

Korta nyheter från F1 i Melbourne

Alpine ligger sist i VM och inför helgens deltävling i Australien ser det lika mörkt ut som under de två tidigare GP-loppen. Det är tufft för en förare som Pierre Gasly. Han lämnade Red Bulls familj för en nystart, men det har inte alls blivit som han hade hoppats.

– Det är inte enkelt, säger han under presskonferensen inför F1 i Melbourne.

– När jag skrev på för Alpine var de fyra i VM.

Det är långt från förutsättnignarna i år och hans kontrakt går ut efter året. I veckan skrev jag också ett längre knäck om sillyseason i F1, vilka förare som har kontrakt, hur snacket går och vem som är på väg till vilket team. Allt team för team. Du hittar det här.

Lando Norris har fortfarande ingen aning om varför han gjorde en sådan tjuvstart i Jeddah.

– Det har aldrig någonsin hänt mig tidigare, inte ens när jag körde gokart, därför har jag ingen aning om vad som hände, säger han.

– Det var mörkt, men så många ljus. Kanske reagerade jag på ett annat ljus än startsekvensen.

Alla tider för F1 i Melbourne hittar du här.

 

F1 i Melbourne: Så många miljarder får stallen i Formel 1

av Anna Andersson

F1 är en miljardaffär och inför F1 i Melbourne kommer nya rekordsiffror. 2023 drog Formel 1 in 3,222 miljarder dollar.

F1 Melbourne 2024
Lewis Hamilton och Charles Leclerc tävlar för Ferrari nästa år – det team som får tillbaka mest pengar av alla (AP-TT)

Att Formel 1 är en miljardaffär är ingen nyhet, men efter 2023 när sporten arrangerade ett F1-lopp i Las Vegas, vilket var en inkomstbringande succé, ökade inkomsterna.

Igen.

Denna gång till 3,222 miljarder dollar. Omräknat till 33,6 miljarder svenska kronor. Men pengarna stannar inte hos Formel 1 utan 63 procent betalas tillbaka till de tio teamen – men alla får inte lika mycket.

Istället är det en komplicerad uppdelning där  VM-titeln för konstruktörer ger extra pengar, precis som Ferrari får extra betalt för att teamet har varit med sedan starten av mästerskapet år 1950. Tyska Auto Motor Sport har räknat ut vad de olika teamen får. Det publiceras hos sport.de

Så mycket pengar får F1-stallen

10. Haas 70 miljoner dollar (732 miljoner sek)

9. Sauber 74 miljoner dollar (773 miljoner sek)

8. Racing Bulls 80 miljoner dollar (835 miljoner sek)

7. Williams 97 miljoner dollar (1,01 miljarder sek)

6. Aston Martin 101 miljoner dollar (1,05 miljarder sek)

5. Alpine 105 miljoner dollar (1,1 miljarder sek)

4. McLaren 117 miljoner dollar (1,2 miljarder sek)

3. Mercedes 179 miljoner dollar (1,8 miljarder sek)

2. Red Bull 184 miljoner dollar (1,9 miljarder sek)

1. Ferrari 208 miljoner dollar ( 2,2 miljarder sek)

Fotnot: Summan i sek är ungefärligt, beroende på växelkurs.

Korta nyheter inför F1 i Melbourne

Mercedes värvar två medarbetare från Ferrari, Simone Resta som ska arbeta nära James Allison och ha huvudansvar för den strategiska utvecklingen, och Enrico Sampo som  jobbat med simulatorn och hos Mercedes får titeln Head of Performance Software Applications. Resta har tidigare varit utlånad till Alfa Romeo och Haas, han har en 25 år lång erfarenhet av Formel 1. Båda två kommer att börja jobba hos Mercedes 2025.

Det är fyra DRS-zoner på Albert Park i Melbourne 2024. Det gäller start-målrakan, direkt efter kurva 2, mellan kurva 8 och 9, samt mellan kurva 10 och 11. Mätpunkterna sitter efter kurva 6 och kurva 13.

En guide till helgens race hittar du här.

I går publicerades också en längre artikel om silly season, team för team med kontraktslängder, snack och rykten. Det är en artikel för dig som har PLUS. 

Däckvalen till F1 i Melbourne

Pirellis C5, det mjukaste av samtliga däck, debuterar i helgen. Däcktillverkaren har nominerat C3, C4 och C5 till årets tredje deltävling, Australien GP i F1 som körs på Albert Park i Melbourne.

I fjol användes däcken C2, C3 och C4, men detta är inte första gången som Pirelli väljer att köra den mjukaste gummiblandningen C5 i Melbourne, det gjordes även 2022 ( då var det C2, C3 och C5).

Anledningen till att Pirelli  nu väljer ett mjukare alternativ än förra året beror på att tio förare  förra året körde C2 i 47 av de 58 varven och tre körde dem i mer än 50 varv. Fjolårets deltävling innehöll tre säkerhetsbilar och tre röda flaggor, två omstarter och en rullande omstart. Ni minns kaoset.

Notera att det bara är Ferrari och Sauber som testade C5 i under de tre testdagarna i Bahrain och de två teamen körde bara 140 km på gummiblandningen under testdagarna. Det gör att det finns en ovisshet kring det däcket, från teamens sida.

Plattan i Mattan

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi om klassiska lopp i Melbourne och plockar också ut topparna och flopparna från årets två inledande race. Ett av teamen känner jag en extra oro för, kan det  vara till salu innan säsongen är över?

Dino Beganovic kör Formel 3 i Melbourne

Dino Beganovic och resterande förare i Formel 3 finns på plats för säsongens andra deltävling i FIA F3. Svensken var otroligt snabb i premiären och tog pole position, men efter en kollision i sprinten och tekniska problem i feature-racet fick han inte de poäng som han hade hoppats på.

– Jag ser verkligen fram emot den här helgen, och att få komma tillbaka till Albert Park som är en väldigt speciell bana, säger Dino Beganovic.

– Jag gillar den skarpt. Den har lite av varje; en hel del snabba svängar samtidigt som den i grunden är en stadsbana till sin natur. Vi hade väldigt bra fart i Bahrain, målet är att bygga vidare på det, jaga ikapp lite poäng och ta oss uppåt i mästerskapet där vi hör hemma.

TIDSSCHEMA FIA Formula 3 Championship

Rd. 2 – Melbourne (AUS) (Alla angivelser avser svensk tid)

Torsdag 21 mars

Träning: 22.50-23.35

Fredag 22 mars

Kval: 04.00-04.30

Lördag 23 mars

Race 1: 01.15-01.55

Race 2: 23.05-23.50

Hela FIA Formel 3-säsongen sänds live på Viaplay och streamas också via F1 TV.

 

DET HÄR ÄR EN PLUS-ARTIKEL

F1 i Melbourne: Pierre Gaslys nya uppdrag – delägare i fotbollsklubb

av Anna Andersson

Pierre Gasly gör en nysatsning – som delägare till en fotbollsklubb. Inför F1 i Melbourne står det klart att han går in i den franska klubben FC Versailles.

F1 i Melbourne 2024 PIerre Gasly
Pierre Gasly blir delägar i en fotbollsklubb i Frankrike (Alpine)

Gasly från Normandie i norra Frankrike går in som delägare i den franska klubben från Versailles nära Paris. Området Versailles är kanske mer känt för 1600-talsslottet som med ett kortare avbrott var maktens centrum i Frankrike från 1682 till från franska revolutionen 1789 än för sin fotboll.

Men klubben återfinns i den tredje ligan, Championnat National, och Gasly blir delägare tillsammans med klubbens president, Alexandre Mulliez, barnbarn till grundaren av detaljhandelsgruppen Archan som har över 350 000 anställda och dennes partner Fabien Lazare.

– Jag är glad över att engagera mig i FC Versailles eftersom jag alltid har velat engagera mig i professionell fotboll, citeras Gasly i ett pressmeddelande från klubben.

– Tillsammans med Alexandre och Fabien delar jag värderingar, ambition och en stark tävlingsanda som kommer att hjälpa oss att utveckla klubben i rätt riktning. Detta är början på en mycket positiv historia.

Klubben har en arena för 7500 åskådare och målsättningen är att utveckla talanger och att klubben ska bli professionell. Det är den inte i dag.

Forsatta problem för Alpine i F1?

Detta är en av få positiva nyheter som kommer från Alpine som annars varit årets stora besvikelse i Formel 1, med noll poäng. Det pratar vi om i veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan.

Bilen har en motor som inte håller jämfört med konkurrenterna och en bil som tenderar att vara överviktig och långsam. Alpine gjorde om sitt koncept inför säsongen och målsättningen var att ta ett steg tillbaka för att kunna ta flera steg framåt. Hittills har stallet enbart gått bakåt. Pierre Gasly ligger till och med på 21 och sista plats i ett VM som innehåller 20 förare. Detta är naturligtvis eftersom Olli Bearman fick chansen att ersätta Carlos Sainz hos Ferrari  i Jeddah.

Vem ska köra för Ferrari under F1 i Melbourne? Troligen Carlos Sainz, han ska genomgå en läkarundersökning i morgon torsdag efter det lär vi få ett svar.

Väderprognosen inför F1 i Melbourne talar om upp till 22 grader varmt och växlande molnighet från fredag till söndag. Det är en ytterst liten risk för regn under lördag morgon och eventuellt under söndag. Regnet kan minska greppet på banan, men det beror givetvis på hur  mycket regn som faller. Det är oftast en väldigt stark banevolution i Melbourne eftersom det är delar av banan som inte används så ofta. Regn på banan kan naturligtvis spola bort den gummi som lagt sig i asfalten under fredagens pass.

Australiens GP – F1 i Melbourne

Albert Park Circuit
Helgens tider hittar du här.
Längd: 5,303 km
Tävlingsdistans: 58 varv.
Distans till första kurvan: 260,5 m
Kurvor: 16 (sex vänster och tio höger)

Toppfart: 320 km/tim.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.

Däck: C3, C4 och C5
Slitaget på bromsar och däck räknas som medel.
Vinnande strategi 2023: Tre depåstopp, mest valda strategi två depåstopp.
Säkerhetsbil: I 6 av loppen sedan 2003, totalt 13 gånger.

Flest segrar i Australien GP: Michael Schumacher 4. Av årets förare har Lewis Hamilton har två. Max Verstappen vann sin första seger i fjol.
Första segern: Damon Hill, 1996, Williams. Jac Villeneuve hade pole position, även han Williams.
Segrar från pole position: 11
Seger från högsta startposition: David Coulthard från position 11 år 2003.

Antalet omköringar:

2023: 30
2022: 27
2019: 10
2018: 5
2017: 2

Statistik F1 i Melbourne

Topp 8 i kvalet till Australien GP 2023:

​​1. Max Verstappen, Red Bull

2. George Russell, Mercedes

3. Lewis Hamilton, Mercedes

4. Fernando Alonso, Aston Martin

5. Carlos Sainz, Ferrari

6. Lance Stroll, Aston Martin

7. Charles Leclerc, Ferrari

8. Alexander Albon, Williams

 

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:16.732 (Max Verstappen, Red Bull, 2023)

2023: 1:16.732 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:17.868 (Charles Leclerc, Ferrari)

2019: 1:20.486 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2018: 1:21.164 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2017: 1:22.188 (Lewis Hamilton, Mercedes)

 

Förare med flest pole positions:

Lewis Hamilton (8)

Sebastian Vettel (3)

Mika Häkkinen (3)

Michael Schumacher (3)

Jacques Villeneuve (2)

Jenson Button (2)

Giancarlo Fisichella (1)

Charles Leclerc (1)

Australiens Grand Prix 2023 – topp 8:

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Lewis Hamilton, Mercedes
  3. Fernando Alonso, Aston Martin
  4. Lance Stroll, Aston Martin
  5. Sergio Perez, Red Bull
  6. Lando Norris, McLaren
  7. Nico Hülkenberg, Haas F1
  8. Oscar Piastri, McLaren

Snabbaste varvet: Absolut: 1:20.235 (Sergio Perez, Red Bull, 2023)

2023: 1:20.235 (Sergio Perez, Red Bull)

2022: 1:20.260 (Charles Leclerc, Ferrari)

2019: 1:25.580 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2018: 1:25.945 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

2017: 1:26.538 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Fem senaste vinnarna:

2023 Max Verstappen Red Bull

2022  Charles Leclerc Ferrari

2019 Valtteri Bottas Mercedes

2018 Sebastian Vettel Ferrari

2017 Sebastian Vettel Ferrari

(2020 och 2021 genomfördes inget race pga pandemin)

Detta var onsdagens blogginlägg. I morgon torsdag  får du all information om Pirellis däckval – bland annat.  På fredag är det träningar – och lite IndyCar planerat.

Dagens andra inlägg är en artikel för dig som har valt att läsa Aftonbladet PLUS. Normalt brukar den typen av extra material gå på annan plats, men har i år flyttats till F1-bloggen vilket gör att det finns PLUS-material här vid något tillfälle i månaden.

 

 

Sida 6 av 375
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB