Maskinen ångar på. (Ursäkta den torftiga rubriken men klockan är 02.56 och kaffet är slut i pressrummet).

av Per Magnusson

Maskinen

:+++:
Maskinen
White Stage, Bråvalla Festival
Bäst: ”Buffalo blues”.
Sämst: De hårda hoodies som duon brukade klä sig i är nu ersatta av något som bara kan betraktas som en ganska skojfrisk väst på Ronnebys flitigaste rockstjärna Frej Larsson.

NORRKÖPING. Maskinen är för tiotalets festivalkids var Bob Hund var för nittiotalets. De prenumererar på platsen som avslutande akt när ingenting annat räcker till. En fix för de envisast tälttrotsande. Herbert ”Afasi” Munkhammar och Frej Larsson är alltid ett kvitto för bananasgående.
Och i kväll, i skarven mellan klockan två och tre, när gryningen avslöjar lera och nertrampade plastglas, är inget undantag. Alla dansar till ”Alla som inte dansar”.
Trots musikens hårda beats handlar det om visor av allra trallvänligaste slag. Om tjugo år kommer ”Undan för pundarn” vara en lika älskad allsång på Skansen som Lasse Berghagens ”En kväll i juli”.

Per Magnusson

Danko Jones svettas för rockens skull

av Mattias Kling
Tjuren från Toronto stångar sig igenom en timmes rawkigt riwig rifforama. Foto: Petter Hellman/Rockfoto

:++++:

Danko Jones

Red Stage, Bråvalla Festival.

Bäst: ”Sugar chocolate”.

Sämst: Ljudet är för tamt och lågt.

NORRKÖPING. Det bästa är att det är så enkelt att uppskatta. Att tre hjärtan klappar kollektivt för rockens skull. Att de blöder i riffen, svettas i ansatsen reser sig på tå så fort ett plektrum träffar en e-sträng.

Utan omskrivningar är det här musik som andas sen fredagkväll. Som är lika brunstig i presentationen som publiken i sig, som leker med genrens klicheér och placerar dem i ett mellanting mellan metal, punk, blues och rawk (en genre som tvångsmässigt måste stavas exakt så).

Som sådant är det förbluffande festivaleffektivt. Redan i öppnande ”Had enough” är publikens gensvar ljudligare än bandet i sig – händerna är i luften, benen ofta över knähöjd, höfterna i ständig rotation.

Sådant är gensvaret som ges, då leveransen är så stadig som den är. Det syns en tio på scen, det låter likt tio tätt sammandrillade personer som höjer reglagen strax ovanför max redan från start och som sedan bara ökar ända in i kaklet – i en final då fallna hjältar hyllas.

Vi jublar för Jeff HannemanRonnie Van ZantRonnie James DioTupac ShakurClive Burr och Johnny Cash.

Men lika mycket för förutsättningsperfektionen i presentationen, huvudpersonens snyggt James Hetfield-krökta rygg och JC Calabreses kämpainsats till höger om huvudpersonen.

Just därför att det är så enkelt att uppskatta och värdesätta.

Mattias Kling

Fotnot: Danko Jones spelar även på Metaltown i Göteborg den 5 juli.

Fackföreningshousen är den bästa housen.

av Per Magnusson

:++++:
Rebecca & Fiona
White Stage, Bråvalla Festival
Bäst: ”Union”.
Sämst: Mannen i jättesombreron som spårar och kastar sin drink på en oskyldig tjej i publiken.

NORRKÖPING. Efter att ha upplevt två helger av Summerbursts stundtals gravt mansdominerade vip-hylle-house är det befriande att ta del av Rebecca & Fionas fackförenings-dito. Senaste singeln ”Union” är Stefan Löfvens självklara alternativ till statsministerns välkända vurm för Da Buzz. (Jag vet inte om Stefan Löfven alls lyssnar på Rebecca & Fiona, men han borde).
För även om duons dansmusik har en del gemensamt med sina manliga kolleger och de redan som andra nummer fyrar av Sebastian Ingrossos ”Reload” är Rebecca & Fiona så mycket mer underhållande där de studsar, simultandansar och sjunger med i sina hits. Dessutom sportar de den stenhårda looken Adidas-träningsoverallsjackor, ryggsäckar och knästrumpor. Och där David Guetta bränner av dyra bomber har Rebecca & Fiona en scendekor med sparsam DIY-känsla.
Men – och det här är kanske det viktigaste av allt – musiken har en positiv, vänlig och inkluderande känsla som är alldeles unik i sammanhanget. En känsla att ta med sig till söndagen den 14 september, 2014.

Per Magnusson

Macklemore använder för mycket kondomer

av Frida Söderlund

Macklemore tog bokstavligen Bråvalla i besittning när han klev på näst största scenen klockan 00:40 i natt. Det kändes som hela festivalen var på plats och vevade med diverse händer och armar och ljusstavar och tröjor och härligheter. Och Macklemore, eller Ben Haggerty som han egentligen heter, passade på att dela med sig av lite information där uppe på scenen.

Först sa han att alla deras väskor hade försvunnit på vägen till Sverige. Det tillbakavisades sedan av hans skivbolag som berättade att några av crewets väskor kommit senare än alla andra.

Sedan sa Macklemore att det enda one night stand han haft i sitt liv var för 16 år sedan med en svensk tjej.

Ja.

Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte. Men när vi fick en intervju med Macklemore tidigare i dag berättade han att han vill ha barn. Helst två. Men att det inte verkar bli några än för att han… ja, använder för mycket kondomer.

Kategorier Bråvallafestivalen

Den outtalade förnöjelsen i att bara rocka ut tillsammans.

av Per Magnusson

:+++:
The Gaslight Anthem
Green Stage, Bråvalla Festival
Bäst: Den outtalade förnöjelsen i att bara rocka ut tillsammans.
Sämst: När bandet väljer att imitera Green Day, snarare än Bruce Springsteen.

NORRKÖPING. De bredbenta New Jersey-rockarna med det bredbenta New Jersey-bandnamnet Gaslight Anthem närmar sig sin bredbenta Springsteen-musik från ett punkigt håll. Den perfekta blandningen mellan bensin och halstatueringar, om ni så vill. Och mycket riktigt spränger bandet in tolkningar av Ramones och Misfits bland sina egna rockrökare.
Sångaren Brian Fallon sjunger med underbett och spruckna stämband och skojar vänskapligt om att sätta eld på sig själv varje tisdag – som Rammstein.
Han och hans kumpaner ser ut precis som sina fans, i storrutiga flanellskjortor och lätt oformliga jeans. De låter som tusen källarband med Gibson Les Paul-gitarrer, rockdrömmar och vinden-i-håret-refränger. Jag inbillar mig att det ger dem en speciell koppling till sin publik. ”Det kunde ha varit vi”, liksom. Det är en härlig rock-kamratskap.

Per Magnusson

 

 

 

Ta fram ditt sanna jag!

av Frida Söderlund

Skärmavbild 2013-06-27 kl. 20.24.51 Skärmavbild 2013-06-27 kl. 20.24.44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Festivaler handlar inte bara om musik – det handlar också om att våga vara sig själv! Det tycker i alla fall Findus Andersson, 24, Simba von Schnappenhaus, 24, (som enligt egen utsago ska ha råkat göra det namnbytet på fyllan för 10 000 kronor, vilket han i efterhand mest tycker är lustigt), Benny Petersson, 25, och Dunken, 24.
– Vi vill inspirera andra att komma ut ur sina svenska skal och inkludera alla. Vi vill få andra att våga visa vilka de egentligen är med allt vad det innebär, och precis här, precis nu, får man göra det, säger Findus Andersson.

Foto: Stefan Jerrevång

Kategorier Bråvallafestivalen

50% Eldkvarn

av Marcus Grahn

Betyg: Fyra halva plus.

Eldkvarn
Green Stage, Bråvalla.
Bäst: ”Mina stjärnor har slocknat”.
Sämst: De plushalvor som inte syns.

NORRKÖPING. Den här recensionen skulle ha börjat för en halvtimme sedan. Då satt recensenten i en bilkö. Recensenten kommer fram när hälften av Eldkvarns timme har gått, då Plura Jonsson hälsar till Mauro Scocco med ”Jag saknar oss”. Recensenten har hört ”Fulla för kärlekens skull” med blicken på en vit incheckningstrailer, som ett slags annorlunda sätt att lyssna på en liveskiva.
Är detta viktigt att berätta?
Kanske om man hade hoppats att Norrköpings Eldkvarn skulle få ett oförglömligt välkomnande hem.

Konsertupplevelsen liknar livet självt: det är lätt att tänka mer på hur det hade kunnat bli än hur det är. När ”Mina stjärnor har slocknat” får snöbollsrulla till ett stort och ljuvligt larm av Tony Thoréns bas, Claes von Heijnes klaviatur och Carla Jonssons gitarr hade jag velat se det på kvällen, i mörkret, i festivalens extas. När ”Pojkar pojkar pojkar” och ”En liten kyss av dig” avslutar hade det kunnat vara en skenande final.
Hade det inte varit vackert?
Förmodligen, och förmodligen vettigare, är tanken att de i stället får klippa invigningsbandet på sin hemstads stora fest.
Då hade festen gärna fått en chans att hinna fram.
Att inledningen av Bråvalla präglas av väntan och logistisk frustration är inte värst för den recensent som inte hinner fram, utan för det band som inte får den publik som det förtjänar. Samt för den publik som hindras från att se en konsert som de har betalat för.
På scenen pågår en trygg, tät uppvisning i den rumlande, förälskade rock som har fått Norrköping att göra ett minnesmärke till Eldkvarns ära. Tusentals besökare är fortfarande i kö när Plura berättar om metallplattan som markerar platsen för det rivna hus där Eldkvarn bildades på fjärde våningen 1971:
”Då är tanken att flanören ska se upp och för sitt inre se hur Eldkvarn bildades”, förklarar han. ”Jävligt smart.”
Marcus Grahn
marcus.grahn@aftonbladet.se

Hultsfred ur en rockjournalists synvinkel

av Markus Larsson
Dag ett. Gräset är blött framför Imagine Dragons.
Dag ett. Gräset är blött framför Imagine Dragons.
Dag ett. Kul!
Dag ett. Kul!
Dag ett. Det är trångt i danstälten.
Dag ett. Det är trångt i danstälten.
Dag ett. Där borta står Labyrint och spelar. Gräsmattan lyssnar noggrant.
Dag ett. Där borta står Labyrint och spelar. Gräsmattan lyssnar noggrant.
Dag ett. ASAP Rocky inleder konserten med att ropa: "Yo, what's up gräset"?
Dag ett. ASAP Rocky inleder konserten med att ropa: ”Yo, what’s up gräset?”
Dag två. My Bloody Valentine uppträder i solsken. Lidingö-spexet "De vet du" lockar ungefär en 750 procent större publik. Tidens anda.
Dag två. My Bloody Valentine uppträder i solsken. Lidingö-spexet De vet du lockar ungefär en 750 procent större publik. Tidens anda.

 

Dag två. Savages! Sångerskan Jehnny Beth muckar gräl med hela världen varje sekund och är briljant.
Dag två. Savages! Sångerskan Jehnny Beth muckar gräl med hela världen varje sekund och är briljant.

 

Dag två. Men som så ofta på årets "Hultsfredsfestival" är det bara den här publiken som står och lyssnar på Savages.
Dag två. Men som så ofta på årets ”Hultsfredsfestival” är det bara den här publiken som står och lyssnar på Savages.

 

Sida 19 av 183