De 5 lyckoelementen

av Tina Löfström

Positiva känslor är inte detsamma som att vara lycklig. Alla människor upplever regelbundet positiva känslor, men för att uppnå långvarig lycka behöver du vara uppmärksam på fler aspekter än bara din känslor. Inom den positiva psykologin har man forskat massor på hur vi kan bli långvarigt lyckliga. Forskningen har resulterat i fem lycko-komponenter, som alla är viktiga för att uppnå långsiktig lycka.

De fem elementen för långvarig lycka:
1. Att uppleva positiva känslor oftare än negativa känslor
2. Att känna engagemang och ha lätt att komma in i flow
3. Att ha goda, djupa relationer
4. Att känna en meningsfullhet i livet
5. Att åstadkomma saker

Lycka till!
Tina Löfström

Kategorier Positiv psykologi

Öka omsättningen med detta enkla knep

av Tina Löfström

shoes-428629_1280Nu när man kan köpa vad som helst vart som helst, har service och säljbranschen tvingats in i ett paradigmskifte. Priset är inte längre den starkaste konkurrensmetoden och det är riktigt spännande. Som konsument har vi ett oändligt urval av butiker och kan välja och välja bort att handla på ett ställe på ett helt annat sätt än bara för 50 år sedan. Då fanns det en eller ett par butiker på varje ort och konkurrensen var låg. Oavsett om man som kunde gillade att handla där eller inte så var det dit man gick. Nu är läget helt annorlunda och för att stå ut i konkurrensen behöver man fundera på andra värden än priset.

I och med detta så har mjuka värden blivit mer och mer viktiga. Ett varmt mottagande, god service, ett leende extra. Ett gott bemötande är den starkaste valutan för mig som kund och kan få mig att ha överseende med en hel del. Varan kan vara trasig, fel storlek, behövas bytas ut eller ändras – allt detta spelar ingen roll om bemötandet är bra hos personalen. Jag kan ha överseende med misstag och felsägningar, men är bemötandet otrevligt går jag inte dit mer.

I Hedemora finns det ett McDonalds. Där har jag handlat några gånger och varje gång blir jag lika glatt överraskad. Personalen jag stött på möter mig alltid med ett strålande leende, värme och innerligt intresse för att göra ett gott jobb. Detta gör att jag som kund smittas och går där ifrån med ett glatt humör. Därför handlar jag alltid när jag åker förbi där. Jag använder dessutom alltid detta exempel i mina föreläsningar, när vi utbildar i bemötande. Några positiva upplevelser ger alltså enorma ringar på vattnet.

Service är det som skiljer en god kundupplevelse från en medelmåttig (eller rent av dålig). God service och engagemang är dessutom gratis, men ger mervärde till kunden som i sin tur skapar lojalitet. Lojala kunder är de bästa kunderna och vips! så går businessen som på räls!

Lycka till!
Tina Löfström

Kategorier Bemötande, Relationer

Vad skulle hända om du kunde öka din lycka med 40% redan idag?

av Tina Löfström

goal-729567_1280Tänk dig att du har en riktigt bra dag. Allt har flutit på precis som du önskat och du känner dig lycklig, tillfreds och nöjd. Tänk nu att du lägger på 40% mer lycka, utöver din tidigare lyckonivå. Helt plötsligt går dagen från bra till fantastisk.

Tänk nu tvärtom. Tänk att din dag inte alls var lika trevlig. Chefen var sur, kaffet smakade sump och du övervägde på fullaste allvar att skänka bort din 5-åring efter den kaotiska morgonen. Tänk dig nu att du lägger på 40% mer olycka på det. Plötsligt går dagen från dålig till katastrofal.

Precis såhär gör du kanske redan idag. Tack vare forskningen vet vi nämligen att vi kan påverka vår egen lycka i en väldigt stor utsträckning. Så mycket som 40% av vårt mående ligger helt i våra egna händer och lyckonivån styrs av våra tankar och vårt agerande i vardagen. Det innebär att nästan hälften av vårt eget mående är vårt eget ansvar.

Lek med tanken en liten stund, att du idag väljer att öka din egen lycka med 40%. Lek med tanken att göra varje dag 40% mer lycklig från och med nu. Lek med tanken att alla dina dåliga dagar för alltid kommer att vara 40% mindre dåliga och att alla dina bra dagar 40% mer lyckliga. Hur skulle ditt liv se ut då?

Lycka till!
Tina Löfström

Kategorier Positiv psykologi

Lyssna istället för att ge råd!

av Tina Löfström

elephant-947592_1280När de dåliga dagarna kommer – dagarna vi helst vill dra täcket över huvudet och tycka synd om oss själva i några timmar (ja, vi alla har dem) – då vänder sig de flesta till sina nära och kära för stöd. Jag brukar ringa någon nära och berätta hur jag känner mig. När jag babblat upp alla mina tankar om varför dagen är risig så händer alltid följande sak: Personen jag pratar med börjar försöka lösa mina problem.

Exempel:
Dåliga-dag-personen:Jag hatar att ta hand om disken VARJE dag! Jag är så trött på det!
Vännen-som-stöd-personen:Du kanske kan diska varannan dag istället?

Det är oerhört fint gjort av vännen att komma med råd. Bakom rådet ligger all välvilja i världen. Men det landar ofta fel när vi ombett kommer med råd.

Anledningen: När vi möter ett problem, så har vi oftast har vi redan tänk ut alla möjliga lösningar redan innan vi talar med någon. Därför blir välviljan felriktad – i de flesta fall är det inte lösningar vi söker, utan stöd. Vi vill ha någon som lyssnar och som känner med oss en liten stund.

Jag märker detta beteende hos mig själv, trots bättre vetande. Jag får därför hejda mig titt som tätt. Men jag märker också vilken skillnad det gör när jag stänger av mitt lösningsfokus och sätter på hörapparaten. Det bästa tipset jag kan ge är därför detta: Om någon inte uttryckligen ber om råd – lyssna bara!

Lycka till!
Tina Löfström

Hur man skapar starka relationer

av Tina Löfström

milky-way-1023340_1920Att våga visa sårbarhet är riktigt svårt. Sårbarhet betraktas ofta som något fult och hemskt och skamfyllt. Detta gör att det är lätt att bygga upp en mur runt omkring sig för att verka stark och osårbar. Låtsas som att man har koll på läget, trots att så inte är fallet. Låta bli att fråga en fråga för att inte verka dum. Undvik att dela sina rädslor och svagheter för att inte verka svag. Men när vi väljer bort sårbarheten väljer vi bort annat också. Vi väljer bort empati, kärlek, igenkänning och glädje. Känslor, som alla föds ur just sårbarheten. Vi väljer bort relationer som kunnat blomstra och djupna. Vi slutar att ta risker. Vi hämmar oss igenom livet. Vi glömmer att sårbarhet skapar gemenskap och kontakt med andra människor. Att sårbarhet öppnar upp för djupare engagemang, tillit och närhet.

Forskaren Brene Brown om sårbarhet.

De vackraste relationerna jag har i mitt liv är de där jag kan hänge mig åt sårbarheten fullt ut. Mina närmsta vänner, inför vilka jag kan dela både det mest glädjande, det mest skamfyllda och det mest sorgliga med. Min familj, som skapar en tillåtande miljö för alla typer av känslor och tankar att finnas i. Och så har jag relationen till min älskade Daniel. Han som låter mig leva fullt ut. Han som får mig att våga öppna mig helt och fullt och djupt. Han som alltid finns där. Han jag kan dela allt med.

I vilka relationer är du som mest sårbar?

Lycka till!
Tina Löfström

Ledarskapsutveckling!

av Tina Löfström

Idag har jag och Ami spenderat dagen ihop med ett gäng härliga chefer. Temat är ledarskapsutveckling utifrån utvecklande tankesätt och beteendemönster. Idag har vi pratat beteendestilar och imorgon kommer dagen att ägnas helt åt att prata om hur utvecklande tankesätt leder till hållbara, välmående och stimulerande arbetsplatser och därmed goda resultat.

Visste du exempelvis att medarbetaren på en utvecklande arbetsplats i snitt har 34% högre engagemang jämfört med medarbetaren på låst arbetsplats? 

20151201_113645I morse i väntan på att deltagarna skulle anlända!

Lycka till!
Tina Löfström

Kategorier Min vardag

Lista: 3 enkla knep för att lära känna dig själv bättre!

av Tina Löfström

road-815297_1920

1. Leta styrkor
Dina erfarenheter, gener och lärdomar bildar en unik uppsättning av styrkor. Styrkor är precis som det låter – saker du gör riktigt bra och som du gillar att göra. Fundera därför 1) vad du tycker om att göra och 2) saker du gör bra. Skriv ner dessa och hitta ett samband!

2. Prata med dig själv
Ställ utmanande frågor till dig själv för att forma och förstärka dina egna värderingar. Utforska dina egna tankar. Vad tycker du egentligen om musik? Vilken är din favoritblomma? Vad kan du göra mer eller mindre av i livet för att må ännu bättre? Ställ vilka frågor du vill och glöm inte att lyssna på svaret!

3. Omfamna ditt eget sällskap
Den viktigaste personen i ditt liv är du. Utifrån dig själv hittar du energi och glädje i livet, kärlek att kunna ge till andra och därför är relationen väl värd att lägga tid på. Ta därför ett par minuter att lyssna in dig själv. Låt tankarna vandra en stund och lyssna nyfiket. Vad pågår i ditt huvud egentligen? Låt tankarna vandra och bara flyt med!

Lycka till!
Tina Löfström

Less is more

av Tina Löfström

the-best-things-in-life-arent-things-quote-1
En dag som denna (Black Friday) behöver vi påminna oss om lite extra att saker inte gör oss särskilt mycket lyckligare. Det är så lätt att falla för alla erbjudanden om fynd, rea och klipp att det är lätt att glömma vad som verkligen gör oss lyckliga.

Är det saken som du har ståendes bredvid dig som ger dig mest lycka? Eller skänker din man och dina barn dig mer glädje?

Om vi nu ska ”fynda” denna dag. Fynda genom att investera tid på det du älskar mest och som kommer att ge dig mest lycka för pengarna. Tid är också pengar. Pengar du kommer få tillbaka tusenfalt genom uppmärksamhet, kärlek och värme. Investera i minnen du kan plocka fram när som helst och återuppleva. Investera i att hjälpa någon annan. Helt enkelt: Investera i din egen lycka!

12289735_10153654136855170_8093424303884814982_n

Lycka till!
Tina Löfström

Sida 2 av 7
  • Tjänstgörande redaktörer: Kristina Jeppsson, Elliot Morseth Edvinsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB