Arbetsförmedlingen medger: Det finns brister
avUnder dagen har mycket kritik framförts mot Arbetsförmedlingen, både från internt håll och från personer som på olika sätt varit i kontakt med myndigheten. Här svarar Arbetsförmedlingens organisationsdirektör Christina Storm Wiklander på kritiken.
Vad har du för kommentar till vår rapportering om poängjakt på Arbetsförmedlingen?
– Jag känner inte igen poängjakten, själva uttrycket. Däremot är det självklart att cheferna följer upp vad medarbetaren gör, det handlar ju om skattepengar. Och att det är lönegrundande stämmer inte. Vi har ett ganska gediget underlag och prestation är en del, men det är ju utifrån att folk får jobb och hur man är på sin arbetsplats.
Kritiken riktar sig ju just mot att arbetsförmedlare vill få ut folk i jobb och att det då inte spelar någon roll vilket jobb.
– Det känner jag inte igen, speciellt när det gäller bidragsdelen så har vi oerhört tydliga krav att vi ska kolla med facket och göra besök hos arbetsgivaren. Där är det väldigt viktigt att vi gör det på ett bra och kvalitativt sätt. Naturligtvis finns det brister, det visar våra egna granskningar också, men det försöker vi rätta till nu.
Vad beror de här bristerna på?
– Jag hoppas att det handlar om slarv.
Finns det några regler för hur många arbetssökande varje enskild förmedlare har hand om?
– Nej det gör det inte, det kan vara olika. Jobbar du med etableringsuppdrag har du flyktingar eller nyanlända och där har du runt 20 personer. Jobbar du med långtidsarbetslösa har du också ett färre antal men jobbar du med personer som behöver väldigt lite hjälp kan det vara fler.
Vad betyder fler då?
– Det kan vara 80 personer.
Men vi har pratat med en arbetsförmedlare som säger att det kan vara 300-600.
– Jag kan inte säga att det inte är någon förmedlare som har så många.
Men kan det fungera?
– Det skulle kunna fungera om man jobbar i ett arbetslag och hjälper varandra, det beror på hur man lägger upp jobbet.
– Det viktigaste är att de som känner sig jagade måste prata med sin chef. Vi vill inte att de ska uppleva det så. Det är jätteviktigt att vi jobbar med kvalitet.
Det finns de som säger att de uppdaterar handlingsplanen genom att bara ändra en bokstav..
– Det känns ju inte bra för handlingsplanen är den arbetssökandes instrument som finns för att den arbetssökande ska veta vilken planering den har med Arbetsförmedlingen. Det är ett jätteviktigt dokument och vi har sagt att den ska uppdateras var fjärde månad, som ett minimikrav men som arbetssökande skulle jag vilja att den uppdateras oftare. Det är rimligt.
– Det är viktigt att tillägga att jag tror att alla arbetsförmedlare vill göra ett bra jobb.
Har de tid till det?
– Om man inte känner att man hinner med allt måste man ta upp det med sin chef. Sen är det ju så att det alltid kommer att finnas arbetssökande och att man inte kan hjälpa alla.
Du säger att du har läst kommentarerna och där är det många son har varit i kontakt med Arbetsförmedlingen som är missnöjda. Vad säger du om det?
– Det är naturligtvis jättetråkigt och jag är medveten om att vi har en utmaning när det gäller att få allmänhetens förtroende. När vi gör egna undersökningar hos vår kunder har vi i allmänhet högre förtroende. Så det är jättetråkigt att läsa de kommentarerna, det är beklagligt.