Ikea och Sonos lanserar spelande tavelram

av Peter Pettersson

I dag visade Ikea upp den senaste produkten i företagets Symfonisk-serie som utvecklats i samarbete med Sonos. En bildram med inbyggda högtalare från Sonos. Den kan hängas på väggen separat och spela streamad musik och den kan också ingå tillsammans med andra Symfonisk-högtalare i ett system eller som del i ett Sonos-system och styra med Sonos app.

Ikea har samarbetat med Sonos sedan 2017 och i augusti är det två år sedan man lanserade en lampa med högtalare och en bokhyllehögtalare i Symfonisk-serien. Båda med högtalarkomponenter från Sonos.

Symfonisk Tavelram kommer att gå att köpa på nätet från 15 juli för 1 795 kronor. De utbytbara fronterna med konstmotiv kommer att kosta mellan 200 och 400 kronor.

 

 

Apple distansanpassar IOS

av Peter Pettersson

När Apples utvecklarkonferens, WWDC, startade i dag visades en del funktioner i den kommande versionen av IOS som väntas släppas i slutet på september.

Den nya funktionen Shareplay kombinerar FaceTime med till exempel Apple Music, Disney+,, HBO Max, Paramount+, TikTok, och flera andra. Med den nya funktionen kan man se på video eller lyssna på musik tillsammans med sina vänner även på distans. Men det förutsätter att de använder en Iphone, Ipad eller Mac.

 

 

Google och Samsung går samman mot Apple

av Peter Pettersson

I ett försök att hämta in Apples försprång på marknaden för smarta klockor meddelades på Google utvecklarkonferens Google I/O i dag att Samsung och Google ska slå samman Tizen och Wear OS.

Ett operativsystem som utmanar Apple istället för två.

Låter ju vettigt. Men avståndet till Apple, som helt dominerar marknaden för smarta klockor, är stort.

Telekomjättar gör sig av med mediadelarna – men inte i Sverige

av Peter Pettersson

Om USA ligger före Sverige i utvecklingen kan både Telia och Tele 2 gå en dyster framtid till mötes.

De två stora USA-jättarna på telekomsidan, AT&T och Verizon, tänkte båda för ett antal år sedan att det fanns en uppsida i att slå samman telekom och media. Starkare utbud skulle locka fler kunder, eller åtminstone minska kundtappet, eller den så kallade churnen som branschfolket plägar säga. Men så blev det inte.

Nu gör sig båda av med mediaverksamheten för att fokusera på sin kärnverksamhet. telekom.

I Sverige har Telia köpt TV4 och Cmore, med mera, från Bonniers. Vilket paradoxalt nog gör staten till stor delägare i TV4. Och Tele2 och Comhem har nyligen slagit sina ihop sina påsar. Kommer det som inte funkade i USA att funka här? Respektive företagsledningar tycks i alla fall tro det.

Men nyckeln till framgång på mediasidan är innehållet. Att göra bra tv-satsningar är dyrt och i långa loppet har knappast några svenska aktörer råd att stå emot konkurrensen från multinationella jättar som Amazon, Netflix, Warner/Discovery och Apple. Bolag med djupa fickor som har råd att köpa de bästa manusförfattarna, regissörerna och skådisarna, Både internationellt och lokalt.

Ett inte omöjligt framtidsscenario är att de svenska tv-bolag som är tillräckligt intressanta köps upp av någon jätte och de övriga tynar bort. Då hjälper det inte om man också är telekombolag.

Sennheiser blir schweiziskt

av Peter Pettersson

Tyska Sennheiser, som är mest känt för högkvalitativa mikrofoner och hörlurar, säljer sin konsumentdel till schweiziska Sonova. Sonova är en av världens största tillverkare av hörselhjälpmedel, bland annat under varumärket Phonak.

Familjekontrollerade Sennheiser gick i februari ut och meddelade att man var öppna för att sälja av eller hitta nya partners till sin konsumentdel. Företaget grundades 1945 och familjen Sennheiser får motsvarande drygt två miljarder kronor för konsumentdelen.

 

Sonos satsar på billjud med Audi

av Peter Pettersson

Audis nya lyx el-suv:ar Q4 E-Tron EV 2022 års modell kommer att ha ett tillval för toppmodellerna där bilen förses med en ljudanläggning från Sonos.

Det är första gångne Sonos givit sig in i bilbranschen. Även om företaget är mest känt för sina streaminganläggningar för hemmabruk har man sedan flera år även ljudsystem för restauranger och andra offentliga lokaler, utomhushögtalare och inbyggnadsljud för mera kräsna husägare som vill ha ljud utan att behöva se högtalarna.

Apple släpper nytt 20 april

av Peter Pettersson

I dag kom inbjudan till Apples nästa event som hålls digitalt från Apple Park i Cupertino i Kalifornien.

Nya Ipads känns som ett säkert tips. Möjligen en nya Iphone SE och även AirPods Pro i ny version är några av de andra heta tipsen. Dessutom har det talas om Apples Airtags rätt länge nu. Små sändare/mottagare som kan fästas på olika prylar och sedan lokaliseras på samma sätt som en Apple Watch hittar en Iphone. À la till exempel Tile.

Förra veckan meddelade Apple att flera tredjepartsprodukter kommer att kunna hittas av Iphone. Det pekar också mot en nära förestående release av Airtags.

 

LG lägger ned mobiltillverkningen

av Peter Pettersson

Det har varit på gång en tid. Men nu i helgen meddelade LG officiellt att man lägger ned sin mobiltelefontillverkning i slutet på juli.

LG var tidigt med som mobiltillverkare och hade några storhetsår i början av 2000-talet innan Apple lanserade smartphones på allvar. År 2007 var LG världens femte största mobiltillverkare. Men på senare år har företagets mobil inte lyckats tilldra sig mycket intresse vare sig från kunder eller teknikjournalister.

Sedan flera år har LG:s försäljningssiffror räknats in bland ”övriga”, där numera även sådana tillverkare som Htc och Sony befinner sig.

Istället ska LG nu hårdsatsa på robotlösningar.

Apple utvecklarkonferens digital för andra året

av Peter Pettersson

Apples årliga utvecglakonferens, World Wide Developer Conference, WWDC, som brukar hållas i början av juni varje år blir digital även i år.

Konferensen i fjol var på grund av pandemin den första som hölls helt digital. I dag meddelade Apple att även Årets konferens kommer att bli helt digital.

WWDC 21 genomförs 7-11 juni.

Foodoras 5G-robot kör ut mat i Stockholm

av Peter Pettersson

 

Foodora och Tele2 har dragit igång ett försök där en 5G-uppkopplad robot används för matleveranser i Stockholms innerstad.

Dora har den lilla leveransroboten döpts till och utrustad med kamera och 5G-ska den kunna ta sig runt i innerstaden och genomföra leveranser.

Det mest intressanta med försöket är att det visar på vilka möjligheter 5G ger. För vanliga konsumenter är det i det kortare perspektivet rätt ointressant med 5G. Utom för dem som vill använda mobilnätet för att koppla upp hemmaroutern. Då är den ökade hastigheten viktig.

Men för en vanlig mobilanvändare på språng finns det få stora uppsidor med 5G i nuläget. Ljudkvaliteten på musiken man streamar blir inte bättre, inte eller bildkvaliteten från videoströmningstjänster. Den mest påtagliga positiva grejen blir att risken för låg kommunikationshastighet på ställen med många uppkopplade mobiler minskar.

Däremot är just det som Dora ska göra ett exempel på 5G:s styrkor. För med 5G kan ett otal Doror åka runt i staden samtidigt och på samma gång kan rödljusen styras så att bussarna alltid får grönt, samtliga taxibilar i området få optimerade körningar beroende på var de befinner sig, luftkvaliteten övervakas och säkerhetskameror kan upptäcka eventuella hot i närmiljön. För att ta upp några exempel.

Om Dora också fixar portkoderna är dock oklart.

Fakta om betatestet
Q-handelsroboten Doora kommer att testköras runt Stureplan idag och imorgon, och kan transportera både mat och andra produkter som väger upp till 20 kg. Planen är att piloten tillsammans med de två aktörerna kommer fortsätta under våren.

Fakta om Doora
Storlek: längd 60 cm / bredd 70 cm / höjd 80 cm
Vikt: 30 kg
Hastighet: 6 km/h
Uppkoppling: 5G
Batteritid: 8h
Laddtid: 4h
Tillverkare: Yape, ett bolag inom e-Noviagruppen.
Leveranskostnad för kund: fri leverans

Sida 1 av 328
  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning, Elin Wieslander och Love Isakson Svensén
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB