Samsung hoppar på OLED-tåget

av Peter Pettersson

Förhandsryktena visade sig stämma. Samsung kliver ombord på det OLED-tåg som svept över tv-branschen de senaste åren. Men Samsung gör inte som den stora majoriteten tv-tillverkarna som köper OLED av LG, utan lägger till Quantum Dot-teknik till det man kallas QD Displays.

Tekniken kommer i en del av Samsungs dyrare tv-apparater för året men även i bildskärmar.

Krympt prylmässa i Las Vegas

av Peter Pettersson

I morgon startar den årliga teknik- och prylmässan CES i Las Vegas. Live den här gången, till skillnad mot i fjol då den var rent digital.

Men det blir en betydligt mindre mässa än vanligt. Cirka 1 300 utställare har anmält sig mot 2020, pre-covid, då 4 400 företag ställde ut och 170 000 besökare kom till en elva olika hallarna i Las Vegas.

I september var min plan att åka i år i alla fall. Men den senaste månadens utveckling med omikronvarianten av Covid-19 fick mig att ställa in.

Jag tycks inte vara ensam. Hotellen i Las Vegas rapporterar om avbokning. Flera utställare har mejlat och meddelat att de ställer in sig deltagande och CES ledning har beslutat att korta mässan med en dag.

Återstår att se hur det går de närmaste dagarna.

Vad gör ljudboken med vår stavning?

av Peter Pettersson

Antalet hushåll i Sverige med en prenumeration på en ljudbokstjänst ökade under året med 14 procent, enligt Mediavision.

På ett sätt kan man tänka sig att det är bra. Fler konsumerar litteratur, om än genom att någon annan tolkar och läser det som en författare har skrivit.

Men, de läser inte längre.

Vi som varit verksamma i mediabranschen en längre tid ser dagligen exempel på hur mycket sämre folk i genomsnitt skriver. Även yngre kollegor. Bortsett från rena felstavningar och särskrivningar. ökar antalet felaktiga ordval där betydelsen är någon annan. Offentliga personer: politiker, poliser och andra myndighetspersoner och faktiskt även akademiker, gör sig allt oftare skyldiga till så kallade malpropismer, där ett ord eller fras byts ut mot ett liknande ord med en helt annan betydelse. Som till exempel att man istället för att säga att ”det spelar ingen roll”, säger att ”det är helt legalt”. Istället för ”det är helt egalt”.

Om man inte läser och ser hur orden stavas och i vilka sammanhang de används blir det betydlig svårare att själv skriva och faktiskt även tala korrekt.

Så ljudboken kanske inte alltid ska vara förstahandsvalet.

Samsung slår samman mobil, TV och konsumentelektronik

av Peter Pettersson

I vad företaget säger ska öka synergierna slår koreanska Samsung samman divisionerna för mobiler, tv.apparater och konsumentelektronik till den nya enheter SET. Komponenter och halvledare, försäljning av sådant till andra tillverkare, är en viktig del av Samsungs intäkter, förs in i Device Solutions.

Det betecknas som den största förändringen inom Samsung sedan 2017.

Mobil kommunikation tar över

av Peter Pettersson

Ericsson släppte i dag sin årliga Mobility Report. Den visar bland annat att den mobila datatrafiken ökat nästan 300 gånger under de senaste tio åren.

Sedan 4G började användas år 2011 har det tillkommit 5,5 miljarder nya smartphone-uppkopplingar.

Eftersom det ligger i Ericssons intresse (som säljer 5G-utrustning), lyfter man fram att det i dag finns fler 5G-kompatibla enheter på marknaden än det fanns vid motsvarande tidpunkt då 4G har introducerats.

Det är kanske inte en riktigt bra slutsats.

Apple är en av de största enskilda spelarna på mobilmarknaden och redan med Iphone 12 förra året blev nya Iphones 5G-kompatibla.

Men, och det är ett viktigt men, det finns i princip inte tillgång till 5G-nät där telefonerna kan användas. Täckningen är minst sagt dåligt fortfarande.

Ericsson tror att över två miljarder människor kommer att finnas i områden som täcks av 5G vid slutet av det här året.

Då kan man inte ha tagit med Sverige i de siffrorna. Här räknar vi de som kan använda en 5G-enhet i hundratusental. Som bäst.

Så förstör Google Nests kameror

av Peter Pettersson

Nest har gjort bra bevakningskameror för hem och småföretag sedan 2014. Nest har en app som är enkel och överskådlig och med ett abonnemang kan man även få händelser sparade på video samtidigt som man får alarm på mobilen och till och med i en Apple Watch.

Google köpte Nest 2015 och fram till 2018 fungerade Nest som ett eget bolag. Men sen hamnade Nest i Googles enhet för Home Devices under Rishi Chandra och bytte namn till Google Nest.

Det är ju inte särskilt viktigt för användarna så länge de är nöjda med produkten.

Men i år kom dråpslaget. Rishi Chandra har beslutat att alla produkter inom Home Devices ska använda Google Home som app. Det innebär att nya Google Nest-kameror inte längre kan kopplas till Nestappen.

Det betyder att om man har gamla Nest-kameror får man använda Nest-appen till dem och sedan får man använda Google Home till de nya. Det går inte att få överblick på ett ställe.

Om man till det lägger att Nestappen är milsvitt bättre än Google Home för att hålla koll på kameror blir inte saken bättre.

Det går eller inte att kombinera ett Nestabonnemang med ett abonnemang för Google Nest-kameror

Användarna rasar. Den milslånga tråden på Google Nest community glöder:

– Vansinne,

– Jag byter till andra kameror,

– Jag ville komplettera mina tio kameror med två nya och så passar de inte ihop,

– Varför förstör ni medvetet Nest?

Och så vidare och så vidare.

Rishi Chandra tiger. En text som mest präglas av businessfloskler försöker förklara vad man har gjort och varför. Men den går inte att begripa.

Så det enda råd man kan ge är: Köp inte Google Nest-kameror.

Arlo och Ring har betydligt bättre funktionalitet och med försämringarna i Google Nest med tvånget att använda Google Home-appen kan man också istället välja D-link, TP-link, Xiaomi eller Somfy. Alla är bättre än Google Nest.

Jag har två nya Google Nest på test på landstället, men de åker snart ner. Inte nog med att appen är skräp, kamerornas upplösning är inte bra den heller. Zoomar man för att se detaljer blir det bara en suddig bild.

Men skulle kunna tro att någon på Google skulle ha koll. Rishi Chandra har det uppenbarligen inte. Fast när tillräckligt många användare röstat med fötterna lär det nog märkas.

Grön laser hittar damm och smuts

av Peter Pettersson

En del kanske minns tandkrämsreklamen för en 15 år sedan när man skulle lösa upp ett medel i munnen som visade vilka delar av tänderna som inte var tillräckligt borstade? Rätt läskig upplevelse.

Nu kan man få en liknande känsla med Dysons nya skaftdammsugare som har ett munstycke med grön laser som lyser upp golvet och visar allt: damm, hårstrån, partiklar, katthår, hundhår, med mera.

Men faktiskt, när man gått över ett område som vid första påseende ser hemskt ut är det rent.

Nästa år kan du reparera din Iphone själv

av Peter Pettersson

Förutsatt att du känner att du har de tekniska kunskaperna kommer du nästa år att kunna köpa in reservdelar till din Iphone från Apple på samma sätt som auktoriserade reparationsverkstäder kan göra i dag.

Apple kommer även att publicera reparationsmanualer och erbjuda nödvändiga verktyg till försäljning.

Efter att hårdnackat vägrat detta och även jagat icke-auktoriserade verkstäder på olika sätt väljer nu Apple att byta spår. En anledning till detta kan vara att konsumentadvokater protesterat mot den rådande policyn och att amerikanska kontrollmyndigheten FCC flaggat mot hårdare tag mot teknikjättar som gör det svårt för konsumenter att få sina produkter reparerade.

En elbil även för familjen

av Peter Pettersson

Hyundai Ioniq 5, en eldriven familjebil.

Nu kommer familjebilar som elbilar.
Med större utrymmen och snabbare laddning.
Hyundais Ioniq 5 laddar snabbast bland familjebilarna.

En veckas testkörning av Hyundais nya Ioniq 5 visar att tiden är mogen även för helt eldrivna familjebilar med plats för fem personer med packning. Och med möjlighet till både taklast och en dragkrok med vilken man får dra upp till 1600 kilo. Och ändå får man ut 35-40 mil innan bilen behöver laddas.

Laddningen kan bli supersnabb om man hittar rätt laddstolpe. Ioniq 5 kan ta emot upp till 350 kW. Något som annars bara de riktigt dyra elbilarna klarar.

När man sätter sig i nya Ioniqen inser man hur stor den är inuti. För mig som är 175 centimeter lång är det nästan så att vissa delar av kupén är svåra att nå från förarplatsen. Hjulbasen är tre meter och utan kardan ger det rejält med utrymme i kupén.

Förarmiljön i sig är mycket bra. Bra översikt och heads up-displayen visar alla viktiga data i rutan framför föraren.

Framstolarna kan justeras åt alla möjliga håll, inklusive svank- och benstöd. Och passagerarstolen kan fällas bakåt ungefär som business-stolarna på flyget innan de blev möjliga att fälla helt platta.

Kameror I backspeglarna aktiveras så fort man ska byta körfält och de visar vad som eventuellt finns i döda vinkeln. De kompletterar ljudvarningarna som kommer så fort någon ligger för nära i någon riktigt runt bilen.

Testbilen hade också en 360-kamera som gör parkeringen betydligt enklare.

Baksätet går att skjuta framåt och bakåt för att ge mera benutrymme (och lite mindre lastutrymme) om man vill. När vi åkte fyra personer i bilen med maximalt benutrymme i baksätet kommenterade äldsta dottern att det var som att åka i en Limmo. Testbilen var dessutom utrustad med värme även i baksätet.

I Ioniqs lillasyskon Kona är det fullt av knappar både på instrumentpanelen och på mittkonsolen. I nya Ioniq 5 minimalistiska design finns nästan inga knappar alls. Men det leder å andra sidan till att man måste använda displayen på instrumentpanelen för att slå på och justera stol- och rattvärme, eller elrutan bak. Inte så smidigt och en ovan passagerare kan leta en längre stund efter knappen som inte finns för att få igång stolvärmen.

Ljudnivån i kupén är bra. Inga problem att tala med varandra även i 120 km/timman på motorväg. Och vill man lyssna på musik ger Bose-systemet bra ljud. Nästan bättre än hemma.

Som alla elbilar accelererar Ioniq 5 snabbt. Men det märks att den är tyngre än till exempel Hyundai Kona. Även om Ioniq 5 mätt enligt WLTP ska ha en räckvidd på 48,1 mil är det svårt att komma upp över 35 mil på motorväg. Ioniq 5 ligger på 2,3-2,5 kW per mil när man kör 120. Det kan ju jämföras med Hyundai Kona som då hamnar mellan 1,7-18 kW. Blandad körning i stadstrafik är bättre för Ioniq 5. Då når bilen 42-43 mil på en laddning. Men den kortare räckvidden i verkligheten delar Ioniq 5 även med bilar som Polestar, Volkswagens ID 4 och Skodas Enyaq. Man får helt enkelt göra en tradeoff mellan utrymme och räckvidd.

Med en laddbox hemma som levererar 7 kW laddar man från tomt till fullt på nio timmar. Och på publika laddstationer kan det gå riktigt snabbt. 80 procents laddning på under 20 minuter.

Redan nu finns ett 50-tal laddplatser för elbilar längs våra huvudvägen som klarar 150 kW eller mer. Så när vi körde bilen Stockholm-Malmö tur och retur krävdes två laddstopp på totalt 70 minuter. Inklusive väntetid vid laddarna. Ett problem är att snabbladdare som de från Ionity även locka många som har elbilar som inte klarar med än 50 kW snabbladdning. Vilket kan leda till köer. Men om de med sådana bilar vill betala även åtta kronor per kW fast de inte får något extra för det så får de väl göra det…

På landsväg och motorväg när det regnar blir en designmiss tydlig. Ioniq 5 saknar bakrutetorkare. Det gör att mycket av det den drar upp virvlar upp på bakrutan och man får stanna och torka av den eller förlita sig på de yttre backspeglarna.

Men sammantaget är Ioniq 5 en mycket bra bil. Den rymmer en familj om man vill. Man kan dra släp om det behövs och har bra acceleration.

Prismässigt hamnar testbilen på cirka 580 000 kronor. Med den enklare utrustningsnivån, Essential, ligger den runt 530 000 kronor. 

Nu kommer nya AirPods

av Peter Pettersson

Det har varit på gång en tid och det är ett tag sedan AirPods 2:a generationen kom ut så nu släpper Apple AirPods 3:e generationen. Det är hörlurar som lånat mycket från AirPods Pro, men som kommer att hamna på ett pris runt 2 095 kronor när de kommer i butik på tisdag.

3:e generationens AirPods har inte bara fått många designdrag från AirPods Pro. De kommer också med uti som kan laddas trådlöst med MagSafe, adaptiv EQ och rumsligt ljud. De får också bättre batteritid med en timma jämfört med 2:a generationens AirPods.

Totalt 30 timmar om man räknar med fulladdade lurar och fulladdat etui.

Andra generation kommer fortsättningsvis finnas kvar i Apples sortiment med ett pris runt 1 595 kronor. AirPods Pro ligger kvar runt 3 195 kronor.

 

Sida 1 av 330
  • Tjänstgörande redaktörer: Matilda Andersson, Nils Höglander och Aleksandra Wojcik
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB