Google annonsregler är anpassade för Googles plånboken
avGoogle är en stor aktör på annonsmarknaden. Och det finns många ganska skrupelfria personer som utnyttjar Googles minst sagt lösa regler för vad som är OK eller inte. Och för att Google inte ska behöva bry sig så mycket är reglerna skrivna så att det ska bli så få klagomål som möjligt att hantera. Och de måste hanteras går att skriva av och allt är frid och fröjd. Pengarna rullar in.
Ett exempel: Sollentuna är en kommun som ligger norr om Stockholm. Den gränsar visserligen till Stockholm i väster och ligger i Stockholms län. Men Sollentuna är inte Stockholm.
I Sollentuna bygger Ikano bostad ett nytt bostadsområde. Det marknadsförs på Google genom annonser där man lockar med nybyggt i Stockholm. Vilket är fel. I Stockholms län, eller i Sollentuna, ja, men inte i Stockholm.
Men det tycker inte Google är något fel. Bolaget svarar: […]”Vi har beslutat att inte ta bort annonsen. Vi har funnit att annonsen inte strider mot Googles policyer. Dessa policyer förbjuder innehåll och förfaranden som vi anser vara skadliga för användare och för ekosystemet online i stort.”.
Och dit räknas alltså inte desinformation eller om man så vill slarv eller kanske till och med medvetna lögner.
Sedan en tid tillbaka florerar annonser på Google med olika domänadresser som avsändare. Bakom dem står en man med ett ryskklingande namn och vad man kan förstå bas i Saudiarabien. Annonserna gör reklam för olika andra företags produkter som ska gå att köpa på den svenska marknaden. Men det förefaller som om de aktuella företagen inte har en aning om detta.
Tänkte att det kunde vara bra att påpeka detta hos Google. Men, nej, det går inte. Bara den som äger rätten till ett varumärke kan framföra sådana klagomål.
Passande om pengar är det enda Google tänker på, men knappast annars.