Vart går Spotifys prishöjning?

av Peter Pettersson

Spotify höjer priset för premiumabonnemang från 99 till 109 kronor. Skälet uppger bolaget vara så ”vi kan fortsätta att förnya och investera för att ge dig den bästa upplevelsen och mer värde i form av nytt innehåll och fler funktioner att använda”.

Det innebär i klartext att de som vill ha ett premiumabonnemang för att lyssna på musik måste vara med att betala de jättebelopp Spotify betalar för att köpa på sig poddstjärnor som Joe Rogan, Kim Kardashian West, prins Harry och Meghan Markle samt Obamas produktionsbolag Higher Ground för att utvidga sin verksamhet. Ett måste då den ursprungliga affärsidén inte ger tillräckliga vinster för att Spotify ska klara sig i långa loppet.

Iphone 12 succé för Apple

av Peter Pettersson

Trots en försening på runt en månad mot normalt har försäljningen av Apples nya Iphone 12-serie gått bättre än väntat.

Det är också första gången som Apple lanserat fyra Iphonemodeller på en gång: Iphone 12 Mini, Iphone 12, Iphone 12 Pro och Iphone 12 Pro Max.

Bolaget rapporterade i går kväll svensk tid resultatet för kalenderårets sista kvartal, Apples verksamhetsårs första. Vinsten steg med cirka 30 procent jämfört med samma period för ett år sedan.  Även intäkterna totalt steg och nådde för första gången över 100 miljarder dollar under ett kvartal.

Apple särredovisar inte längre hur stor del av intäkterna som kommer från Iphones. Men mobiler står fortfarande för den största delen av bolaget inkomster.

LG kan vara på väg ut ur mobilmarknaden

av Peter Pettersson

Den rullbara mobil som LG visade upp på den digitala versionen av CES kan bli en av de sista nya modellerna från den koreanska tillverkaren.

De senaste fem åren ska LG:s mobildivision förlorat 4,5 miljarder dollar (motsvarande cirka 35 miljarder kronor) och någon direkt ljusning ser man inte.

Enligt tidningen The Korea Herald ska LG:s koncernchef Kwon Bong-seok under onsdagen ha sänt ut ett internt meddelande att LG överväger alla möjligheter: försäljning av mobildelen, nedläggning eller bantning.

Inga uppsägningar ska dock vara aktuella.

Mobiltillverkare som LG och Sony har tappat marknadsandelar i en rasande fart de senaste åren. Bland annat till kinesiska uppstickare som Huawei och Xiaomi.

Fler betalar för video än för ljud

av Peter Pettersson

Det är något fler hushåll som lägger pengar på någon videotjänst (Netflix, Amazon Prime, Disney, med flera) än på ljudtjänster som Spotify eller Apple Music, till exempel. Det visar nya siffror från Mediavision.

Totalt lägger nordiska hushåll i genomsnitt 150 euro i månaden på olika prenumererade mediatjänster.

Inom Videosegmentet kommer 77 procent av intäkterna från prenumerationer. För ljud är motsvarande siffra 75 procent. Texttjänster släpar efter med 54 procent av intäkterna från prenumerationer.

2021 kan bli den vik- och rullbara mobilens år

av Peter Pettersson

Även om mobiltelefonerna blir allt bättre på i stort sett allt, är det relativt länge sedan någon ny modell lyckades skapa en riktigt ”wow-känsla”.

Samsungs giv med vikbara mobiler är ett tydligt försök att skapa en ny kategori. Men de versioner som kommit hittills har varit väldigt dyra och dessutom inte så riktigt toppenbra. Men det kan säkert bli bättre vad det lider. Fler tillverkare är på väg. Huawei var redan på gång när Trumpadministrationen slog till mot bolaget.

Och nu har LG och TCL visat varianter på temat.

Enligt nyhetsbyrån Bloombergs ska även Apple hålla på och arbeta med en prototyp. Bolaget har redan patent för vikbara mobiler.

Men fortfarande kan priset bli ett hinder för ett större genombrott för vikbart och rullbart.

Om köpet i princip bara går att motivera med att man slipper ha både en mobil och surfplatta är det troligen främst företagskunder som kan lockas.

Försämrad kalender i Apples nya Mac OS

av Peter Pettersson

Man skulle kunna tänka sig att utveckling är liktydigt med förbättring. Men när det gäller Kalendern i Apples nya version av Mac OS (Big Sur 11.1) är det tvärtom.

För varje kalenderpost du lägger in kan du välja påminnelse. Och du kan välja tid när påminnelsen ska komma. Typ två timmar innan du ska skicka in en viktig handling till Skatteverket, till exempel. Eller två dagar, för att du ska komma ihåg att förbereda det som ska skickas in.

När du tidigare valde, till exempel,  två dagar innan, fick du en påminnelse två dagar innan och då kunde du välja att ”snooza” den i minuter, timmar eller dagar.

Men när Big Sur kom är den funktionen borttagen. Utan förklaring från Apple. Nu kan du välja att ”snooza” i 15 minuter. Inget annat.

Om du vill ändra måste du starta Kalendern, öppna kalenderposten och under påminnelser välja ett annat påminnelsealternativ och spara kalenderposten på nytt.

Förbättring? Knappast!

Hur det kunna bli så är obegripligt. Vem på Apple har bestämt att det ska vara så och varför?

Tyvärr har Apple en historia av sådana händelser. Fram till för drygt tio år sedan kunde man direkt från Apples mejlapp skapa en kalenderpost. en suverän funktion. När du fick ett mejl som du av någon anledning ville följa upp, kunde du dra det till Kalendern och skapa en ny kalenderpost med påminnelser.

Den försvann också och trots att jag försökt få svar från Apple i flera år har det inte gått att få någon förklaring.

Men om Apple vill att deras användare ska fortsätta att använda Apples kalenderfunktion och inte byta till Google eller någon annan, är det bäst att någon nämligen omedelbart ändrar tillbaka till den betydligt bättre äldre funktionen.

Munskyddet för år 2021

av Peter Pettersson


Teknikföretaget Razer, som bland annat är kända för sina tangentbord och andra prylar för gamers. visade upp en prototyp av en ny intelligent ansiktsmask på CES digitala mässa  för, som Razer uttrycker det, den pågående pandemin och det nya normala som vi kan förvänta oss uppstår när den akuta delen i pandemin lagt sig.

Project Hazel är arbetsnamnet för ansiktsmasken som uppfyller den amerikanska standarden för kirurgiska masker, N95, står emot vätskor och har en silikonbåge överst mot näsan som gör att den inte läcker luft uppåt och immar igen glasen för glasögonbärare.

Dessutom har masken inbygd mikrofon och två högtalare. så kallad Voiceamp technology, så att bärarens tal hörs tydligt. Masken är också genomskinlig för att ge mer utrymme till det sociala då man bättre ser ansiktsuttryck. Den ventileras hela tiden för att ta bort koldioxid och fukt och filtren är utbytbara.

Masken förvaras och laddas i ett etui som är använder UV-strålning för att desinficera masken effektivt när den laddas. Batterierna ska hålla för en dags användning.

Och eftersom det är en produkt från Razer finns också Razers karaktäristiska Chroma (16 miljoner färger i olika kombinationer) som man kan lysa upp två olika zoner på masken med om man vill.

Det är prototyp, men enligt Razer ska produkten komma ut på hitsidan sommaren. Något pris är inte nämnt ännu.

Tre nya Galaxymobiler ska ge Apples Iphones en match

av Peter Pettersson

Nu kommer S-pen till nya toppmodellen i Samsungs Galaxyserie.
Tre nya mobiler med ännu bättre kameror är i fjol.
Och lite lägre priser än förra året.

Samsungs Galaxy S21-serie lanserades vid ett digitalt event i dag. Årets serie består så hör långt av tre modeller. I fjol lade ju Samsung till en FE-modell på sensommaren. S21 har en 6.2” display. Galaxy S21+ har en 6.7” stor skärm som ska ge en mjukare tittarupplevelse och mer följsamt skrollande. Att skärmen är adaptiv betyder att skärmen justerar bildfrekvensen automatiskt från 10Hz till 120Hz vilket bland annat ska batteritiden.

Kamerorna klarar 8K och med det Samsung kallar 8K Snap kan användare filma i 8K och i efterhand ta ut foton av hög kvalitet ur filmen.En annan nyhet är  Vlogger View som gör så att man kan filma med både bakre och främre kameran samtidigt. Tillsammans med Samsungs nya hörlurar Galaxy Buds Pro går det att spela in två ljudkällor, telefonen eller hörlurarna, samtidigt. 

Den digitala zoomen är 10x. Men med hybridfunktionen Space Zoom får man upp till 100x zoom med Ultra-modellen (30x zoom på Galaxy S21 och S21+). Ultran har också Bright Night-sensor som ska ge bättre foton i sämre ljusförhållanden.

Galaxy S21-serien klarar både 5G och Wi-Fi 6E (S21 Ultra) och till S21 Ultra blir det möjligt för användare av S-serien att använda enS Pen  för första gången. S Pen ingår dock inte, utansäljs separat. Men det går också att använda äldre S-pen från Note eller Galaxy Tab.

De nya mobilerna går att beställa från och med i dag och i butik ska de börja säljas den 29 januari. S21 kommer att starta på 9 490 kronor, s21+ på 11 690 och s21 Ultra börjar från 13 990 kronor.

Precis som Apples senaste Iphones levereras nya Galaxy S21-seriens mobiler utan laddare.

Jag hoppas få testexemplar i början av nästa vecka och då får vi se vad kamerorna klarar på allvar.

Kensington gör Ipaden till dator

av Peter Pettersson

Kensington lanserar ett stativ för iPad Pro-modeller (11, 12,9 tum och iPad Air). StudioDock är ett stativ i aluminium som håller fast iPaden med en magnet. Vilket också gör att man kan svänga skärmen 360 grader.

I foten på stativet finns trådlös Qi-laddning för till exempel en iPhone och AirPodslurar. Dessutom finns portar för USB (Typ A and Typ C), HDMI 2.0 video, Gigabit Ethernet, 3.5mm audio och SD-kortläsare. En laddare för Apple Watch finns som tillbehör.

 

 

Annorlunda CES med rullbar mobil från LG

av Peter Pettersson

Så här års brukar jag vara på CES i Las Vegas. Åtminstone de senaste 15 åren. Men inget är som vanligt sedan pandemin startade förra året och i år körs CES helt digitalt.

Annorlunda och givetvis inte samma sak som när man kan råka träffa på en intressant produkt gående i någon av de oräkneliga korridorerna. Fast å andra sidan slipper man den rätt mördande resan på 20+ timmar och nio timmars tidsskillnad.

Förpostfäktningarna för media har handlat mycket om tv. Inte minst ännu mera microled-teknik.

Och i dag visade LG upp en rullbar mobil. Som verkar vara på väg ut som produkt på en del marknader redan under våren. Hur det blir i Sverige är oklart. LG är ingen stor spelare på den svenska mobilscenen längre.

 

Sida 10 av 335
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB